Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:13

Eretria schreef:
Naast dat ik niemand zou laten betalen mijn paard te verzorgen, zou ik zelf ook niks betalen om andermans paard te doen.

Jij hebt de hulp nodig. Dus als je het zo bekijkt zou jij zelfs de bijrijder moeten betalen.

Deze persoon levert jou een dienst. Het eerlijkst is dus om niks te vragen. De persoon ruimt de rommel op en als tegenprestatie mag diegene een ritje rijden.

Ik begrijp niet dat sommige mensen flink geld ervoor vragen terwijl ze zelf gewoonweg geeneens tijd hebben voor dat dier. En dus de hulp nodig hebben omdat ze dat zelf niet redden!


Eens!

Nog "erger" vind ik het als eigenaren een advertentie plaatsen waarin wordt gevraagd naar (naast de bereidheid tot het verrichten van stalwerkzaamheden) wel flink wat rijniveau want de pony of het paard moet toevallig nog wel doorgereden worden. Tegen betaling. Slim en schaamteloos :D

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:32

Nou schaamteloos is ook wel een beetje overdreven.

Het ligt er wel aan met welke reden je een bijrijder zoekt.
Is het inderdaad voor extra hulp op stal of om je paard ook te verbeteren dan kan je eigenlijk niks vragen, maar is het echt om de kosten te drukken en de bijrijder hoeft niet meer te doen dan jij op stal doet, dan is een vergoeding best op zijn plaats.

Mensen die zeggen dat bijbetalen belachelijk is, hebben hoogst waarschijnlijk zelf geen paard(en) en hebben er wellicht geen notie van wat een paard exact kost.
Of lekker kostenloos mee willen liften op het paard van een ander, die kun je ook klaplopers noemen (is ook overdreven :+)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:36

karrij schreef:
Nou schaamteloos is ook wel een beetje overdreven.

Het ligt er wel aan met welke reden je een bijrijder zoekt.
Is het inderdaad voor extra hulp op stal of om je paard ook te verbeteren dan kan je eigenlijk niks vragen, maar is het echt om de kosten te drukken en de bijrijder hoeft niet meer te doen dan jij op stal doet, dan is een vergoeding best op zijn plaats.

Mensen die zeggen dat bijbetalen belachelijk is, hebben hoogst waarschijnlijk zelf geen paard(en) en hebben er wellicht geen notie van wat een paard exact kost.
Of lekker kostenloos mee willen liften op het paard van een ander, die kun je ook klaplopers noemen (is ook overdreven :+)

Ik heb meerdere verzorgpaarden en eigen paarden gehad. Nog nooit hoeven betalen en een verzorgster/bijrijder ook nooit gevraagd te betalen.

Cinnepin

Berichten: 8938
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:37

Ik heb wel gelezen dat als je geld vraagt voor rijden op je paard je een bedrijfsvezekering moet afleggen en je avp dus niet dekt? Was me aan het verdiepen in verzekeringen

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:42

_San87_ schreef:
karrij schreef:
Nou schaamteloos is ook wel een beetje overdreven.

Het ligt er wel aan met welke reden je een bijrijder zoekt.
Is het inderdaad voor extra hulp op stal of om je paard ook te verbeteren dan kan je eigenlijk niks vragen, maar is het echt om de kosten te drukken en de bijrijder hoeft niet meer te doen dan jij op stal doet, dan is een vergoeding best op zijn plaats.

Mensen die zeggen dat bijbetalen belachelijk is, hebben hoogst waarschijnlijk zelf geen paard(en) en hebben er wellicht geen notie van wat een paard exact kost.
Of lekker kostenloos mee willen liften op het paard van een ander, die kun je ook klaplopers noemen (is ook overdreven :+)

Ik heb meerdere verzorgpaarden en eigen paarden gehad. Nog nooit hoeven betalen en een verzorgster/bijrijder ook nooit gevraagd te betalen.


Jij klaploper :D

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:42

_San87_ schreef:
karrij schreef:
Nou schaamteloos is ook wel een beetje overdreven.

Het ligt er wel aan met welke reden je een bijrijder zoekt.
Is het inderdaad voor extra hulp op stal of om je paard ook te verbeteren dan kan je eigenlijk niks vragen, maar is het echt om de kosten te drukken en de bijrijder hoeft niet meer te doen dan jij op stal doet, dan is een vergoeding best op zijn plaats.

Mensen die zeggen dat bijbetalen belachelijk is, hebben hoogst waarschijnlijk zelf geen paard(en) en hebben er wellicht geen notie van wat een paard exact kost.
Of lekker kostenloos mee willen liften op het paard van een ander, die kun je ook klaplopers noemen (is ook overdreven :+)

Ik heb meerdere verzorgpaarden en eigen paarden gehad. Nog nooit hoeven betalen en een verzorgster/bijrijder ook nooit gevraagd te betalen.


Nou meid jij krijgt een sticker :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41667
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:49

Boras schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb meerdere verzorgpaarden en eigen paarden gehad. Nog nooit hoeven betalen en een verzorgster/bijrijder ook nooit gevraagd te betalen.


Jij klaploper :D

Echt he :)).


karrij schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb meerdere verzorgpaarden en eigen paarden gehad. Nog nooit hoeven betalen en een verzorgster/bijrijder ook nooit gevraagd te betalen.


Nou meid jij krijgt een sticker :+

Tof! Wel een paardenglittersticker he.

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:02

karrij schreef:
Mensen die zeggen dat bijbetalen belachelijk is, hebben hoogst waarschijnlijk zelf geen paard(en) en hebben er wellicht geen notie van wat een paard exact kost.
Of lekker kostenloos mee willen liften op het paard van een ander, die kun je ook klaplopers noemen (is ook overdreven :+)


Ik heb zelf geen paard en zal het misschien dus niet begrijpen, maar ik redeneer heel anders. Als eigenaar zoek jij om een bepaalde reden een bijrijder. Als dat is omdat het houden van een paard te duur is, zou er misschien naar iets anders gekeken moeten worden. Je vraagt hulp aan een bijrijder, die hulp wordt dan geboden, waarom zou die dan moeten betalen? Je bent niet verplicht een bijrijder te nemen? Maar misschien denk ik gewoon te simpel.

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:09

Als ik een bijrijder wil is het omdat ik mijn paard wat meer aandacht gun.
Hij loopt verder prima in de wei.

Druif moet ik dan geld vragen of niet? :)

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:14

Druif_01 schreef:
karrij schreef:
Mensen die zeggen dat bijbetalen belachelijk is, hebben hoogst waarschijnlijk zelf geen paard(en) en hebben er wellicht geen notie van wat een paard exact kost.
Of lekker kostenloos mee willen liften op het paard van een ander, die kun je ook klaplopers noemen (is ook overdreven :+)


Ik heb zelf geen paard en zal het misschien dus niet begrijpen, maar ik redeneer heel anders. Als eigenaar zoek jij om een bepaalde reden een bijrijder. Als dat is omdat het houden van een paard te duur is, zou er misschien naar iets anders gekeken moeten worden. Je vraagt hulp aan een bijrijder, die hulp wordt dan geboden, waarom zou die dan moeten betalen? Je bent niet verplicht een bijrijder te nemen? Maar misschien denk ik gewoon te simpel.


Die bijrijder is ook niet verplicht om bij te rijden natuurlijk.
Persoonlijk vind ik ook dat er niet betaald hoeft te worden als er iets van de bijrijder verwacht wordt in de vorm van klusjes of hoog niveau (tenzij het om een echt goed sportpaard gaat).
Maar als er geen klusjes hoeven gedaan te worden, dan vind ik het gek dat het gratis zou hoeven. In dat geval vind ik een bijdrage tot max 100 euro juist heel normaal.

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:22

DuoPenotti schreef:
Als ik een bijrijder wil is het omdat ik mijn paard wat meer aandacht gun.
Hij loopt verder prima in de wei.

Druif moet ik dan geld vragen of niet? :)


Ik ben van mening van niet, maar dat komt omdat ik vind dat je als eigenaar de kosten betaald voor het paard. Als je extra dingen wil in de vorm van een bijrijder dan kan dat, maar ik zou daar nooit geld voor vragen of betalen, maar ik ben blijkbaar een klaploper :D maar als ik het hier zo lees is het heel normaal om wel geld te vragen.

Maar even een oprechte vraag: waarom is het zo normaal om geld te vragen aan een bijrijder?

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:32

Je vraagt toch ook geen bijdrage aan iemand die bereid is om op je kinderen te passen?

Sorry maar dit hoor ik vaak van bijv. collega’s. Ehhh... nou in de paardenwereld is dat iets anders....
Ik persoonlijk vind het een win win, ik de lusten van een fijn te rijden en niet manege paard en de ander een welkome aanvulling op kostbare en tijdrovende hobby. Daar kies jezelf voor maar je maakt iemand anders ook blij met dit stukje gunnen.
Zo zie ik het. Knap als je het uit handen durft te geven, alleen dat vind ik al een bijdrage waard! :=

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 22:55

Ik heb sinds kort een bijrijder, paard loopt op Z-niveau, ruiter rijdt ook op Z-niveau. Ik vraag door haar niveau dan ook geen bijdrage, aangezien ik dit ook als win-win situatie zie. Lessen of extra’s betaald ze wel zelf.

Was ik een ruiter tegen gekomen die veel van mijn paard had kunnen leren, had ik een bijdrage wel logisch gevonden.

Ik had in mijn marktplaats advertentie staan dat ik wel een bijdrage vraag, bedrag afhankelijk van niveau. Hierop kreeg zelfs een reactie die me uiteindelijk training wilde aanbieden a 500,- en van stal wilde verplaatsen (dit zou ik haar moeten betalen ipv de bijdrage die ik zelf vroeg).

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 06:09

renee16 schreef:
Ik heb sinds kort een bijrijder, paard loopt op Z-niveau, ruiter rijdt ook op Z-niveau. Ik vraag door haar niveau dan ook geen bijdrage, aangezien ik dit ook als win-win situatie zie. Lessen of extra’s betaald ze wel zelf.

Was ik een ruiter tegen gekomen die veel van mijn paard had kunnen leren, had ik een bijdrage wel logisch gevonden.

Ik had in mijn marktplaats advertentie staan dat ik wel een bijdrage vraag, bedrag afhankelijk van niveau. Hierop kreeg zelfs een reactie die me uiteindelijk training wilde aanbieden a 500,- en van stal wilde verplaatsen (dit zou ik haar moeten betalen ipv de bijdrage die ik zelf vroeg).



Precies, het is maar net op welke basis een bijrijder is, is het voor het plezier van de bijrijder en je mag die dagen alles met een paard doen en je hebt geen klussen er bij dan is een bijdrage niet meer dan normaal.
Als je via of op een manege een paard least moet je er toch ook voor betalen?

Wordt je gevraagd om klussen te doen en je mag als "beloning"een paard rijden dan vind ik het een ander verhaal

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:19

Druif_01 schreef:
DuoPenotti schreef:
Als ik een bijrijder wil is het omdat ik mijn paard wat meer aandacht gun.
Hij loopt verder prima in de wei.

Druif moet ik dan geld vragen of niet? :)


Ik ben van mening van niet, maar dat komt omdat ik vind dat je als eigenaar de kosten betaald voor het paard. Als je extra dingen wil in de vorm van een bijrijder dan kan dat, maar ik zou daar nooit geld voor vragen of betalen, maar ik ben blijkbaar een klaploper :D maar als ik het hier zo lees is het heel normaal om wel geld te vragen.

Maar even een oprechte vraag: waarom is het zo normaal om geld te vragen aan een bijrijder?

Maar in mijn voorbeeld wie heeft er dan wat aan dat er een bijrijder is?
Ja het paard.
En en voornamelijk de bijrijder.

Spullen die slijten, vliegen/ manenspray dat extra word gebruikt. Lampen die in de winter extra branden.
Misschien wel meer voer? Extra de bak slepen.
Dus extra kosten voor de eigenaar. En niets voor de bijrijder?
Terwijl de eigenaar al zoveel kwijt is.

Dus wat zou de reden zijn niets te betalen en zelfs extra kosten op de eigenaar te leggen voor de hobby van de ruiter.
Hobby kost geld.


Ik heb overigens nog altijd gratis bijrijders gehad.
Nu zit ik soms te twijfelen weer een bijrijder te willen.
Gewoon voor de extra aandacht van de paarden.
Maar aan de andere kant weerhoud het mij ook.
Weer iemand aan huis, privacy weg. Paarden staan dus aan huis.
Ruiters die het logischerwijs anders doen, zeker bij mijn merrie heb ik daar moeite mee.
Dus zou ik het nu doen, dan gaat het nooit meer gratis zijn, want de meeste voordelen heeft de bijrijder, niet ik.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:45

Ik ben 100% met je akkoord in dat geval, DP.
Plus, vergeet ook niet dat je je als eigenaar limieten op legt. Week vakantie en elke dag tijd om te rijden? Nope. Zonnige dag net als het de dag van de bijrijder is? Pech. (Je kan wisselen, maar sturen ‘nu is het een mooie dag, neem jij maar een slechtere’ is niet echt ok).
Daar mag ook best wat tegenover staan.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:08

BB80 schreef:
Je vraagt toch ook geen bijdrage aan iemand die bereid is om op je kinderen te passen?

Sorry maar dit hoor ik vaak van bijv. collega’s. Ehhh... nou in de paardenwereld is dat iets anders....
Ik persoonlijk vind het een win win, ik de lusten van een fijn te rijden en niet manege paard en de ander een welkome aanvulling op kostbare en tijdrovende hobby. Daar kies jezelf voor maar je maakt iemand anders ook blij met dit stukje gunnen.
Zo zie ik het. Knap als je het uit handen durft te geven, alleen dat vind ik al een bijdrage waard! :=

De vergelijking met een kinderoppas vind ik nogal komisch. Een kinderoppas zet die kinderen niet aan het werk.
Stel je gaat je kind afhalen bij de oppas:
mama : 'wat heb je vandaag gedaan?'
kind : 'gestofzuigd en gedweild'
mama : 'oh, zoals gewoonlijk dan'
kind : 'ja'
>;)

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:12

_O-

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:15

En op de krijsjes van een ander passen is nu ook niet echt een hobby te noemen.
Dat daar voor betaald moet worden begrijp ik wel.
Word denk ik onderbetaald zelfs...pff
Totaal geen vergelijk dus als je het mij vraagt.

future_vet
Berichten: 2620
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:37

Ik vraag wel een kleine bijdrage (€35) aan mijn (toekomstige) bijrijder + verplicht 2/maand lessen. Puur voor het niet te vrijblijvend zijn en voor de slijtage/controle van het tuig etc.

Het gaat wel om een jonkie die dus wel verder doorgereden worden dus in die zin helpt ze mij vooral. Ik ben tijdelijk ook niet in staat om te rijden dus bijrijder is een must.

Maar ik heb zelf jaren een paard bijgereden en bijdrage betaalt terwijl ik haar ermee hielp en dat is in deze regio normaal. Voor niets gaat de zon op.
Ze mag dan wel 3/4 per week komen en geen klusjes. (Ook niet voeren of binnen/buiten zetten of iets). Flexibel allemaal.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:31

Vind maar eens een fijne bijrijder ;)
Vroeger zelf altijd overal en nergens verzorgd, thuis was er geen geld voor zo'n dure hobby en ik heb alles via deze weg geleerd en eigenlijk nooit voor hoeven betalen. Was echt zo'n serieus verzorgstertje die elke dag trouw kwam door weer en wind op de fiets en alle klusjes die nodig waren met plezier deed, gewoon omdat het erbij hoorde. Had een groot verantwoordelijkheids gevoel en droomde van ooit een eigen paard te kunnen bezitten. Toen ik ging werken m'n eerste eigen paard gekocht. Nu iets meer dan 20 jaar later zijn het er 3 aan huis.

Heb zelf 2x geprobeerd een bijrijder erbij te nemen toen mn situatie nog anders was, maar dat werkte voor mij niet. Ben heel zuinig op mn paard en spullen, de bijrijders gaven mij het gevoel echt puur voor hun eigen plezier te komen en dat boven het belang van mijn paard te stellen. Slordig met mn dure spullen om te gaan en iets extra's zoals bijv keertje 's ochtend buitenzetten al te veel was. Hun niveau was ook een stuk lager ondanks ze lessen namen had dat nou niet een bepaald positief effect op mn paard. En achter mn rug om toch dingen doen met het paard wat ik liever niet had, en dat dan weer terug horen van stalgenoten. Dan maar liever alles zelf doen, had er eigenlijk alleen maar nadelen als voordelen van.
Als het je wel past vind ik het niet vreemd om er dan toch een vergoeding voor te vragen, een ander profiteert wel degelijk van het paard en spullen zonder dat allemaal zelf aan te hoeven schaffen. Maar betreft het iemand waar je echt een grote hulp aan hebt mag je in je handjes knijpen.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:32

Ik heb op een manege\pensionstalling gestaan waar bijrijders zelfs moesten betalen aan de manegeeigenares voor het gebruik van de accomodatie.Alleen de paardeneigenaar en diens familieleden mochten zonder verdere kosten de rijaccomodatie gebruiken.Die mochten overigens ook gratis in de lessen meerijden.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:46

anjali schreef:
Ik heb op een manege\pensionstalling gestaan waar bijrijders zelfs moesten betalen aan de manegeeigenares voor het gebruik van de accomodatie.Alleen de paardeneigenaar en diens familieleden mochten zonder verdere kosten de rijaccomodatie gebruiken.Die mochten overigens ook gratis in de lessen meerijden.


Dat begrijp ik wel. Dubbel zo veel mensen, dubbel zo veel gebruik van accommodatie. Wij vragen hier geen bijdrage voor zoiets, maar ik geef toe dat er ferm getwijfeld is hierover.

_Charlot
Berichten: 1267
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:47

Mijn bijrijder betaald geen bijdrage en dat vind ik persoonlijk ook onnodig.

Ze heeft “beschikking” over mijn lichte tour paard & alle spullen, krijgt ze 1 a 2 keer in de week les van mij of mijn vriend.
Ze komt nu met mijn zwangerschap 4/5 keer in de week, normaal 2 of 3 keer.

Ze is elke week verplicht om 1x te longeren en naast dat wij zelf mesten, even snel de drollen eruit halen voor hij weer op stal gaat.

Sinds kort gaat ze met hem op concours, ik rijdt netjes met de trailer heen en weer.
Kosten van het startgeld en de startpas zijn voor haar, + haar vader tankt soms mijn auto af, zodat uiteindelijk ook de benzinekosten voor hun zijn.

Het heeft van beide kanten ( haar en mijn kant) veel tijd en energie gekost om elkaar zo te gaan vertrouwen.
Maar ik heb een fijne bijrijder, die helemaal de laatste 5/6 weken mijn paard lekker aan het werk houdt, waar ze heel veel van kan leren en straks pak ik hem rustig weer op.

Er zijn in de omgeving best een aantal mensen die het heel erg gek vinden dat ik iemand met B niveau mijn LT paard laat rijden.

Maar ik ben van mening dat je niet perse een bijrijder nodig bent, welke je paard verbeterd. Maar wel een bijrijder welke netjes met je spullen omgaat, goed is voor je paard en waar je van op aan kan!

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Re: Wat is een goede prijs om te vragen van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:01

Precies wat ik bedoel, dan heb je een goede hulp aan je bijrijder waar je je paard echt aan kunt toevertrouwen en die zijn onbetaalbaar ;)