Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Zwangerschap, paard stil zetten?

 
Profiel   

Ik ben nu zelf 24 zwanger.

Ik heb een friese merrie van 14 die ik normaal gesproken 3 a 4 keer per week recreatief dressuurmatig rij. Dus afwisselend in de bak en lekker buiten in de bossen ritjes van 1,5 a 2 uur.

Door mijn zwangerschap merk ik dat rijden niet fijn meer is ben ik gestopt met rijden.

Ik heb een bijrijster en 2 stalgenootjes die mijn paard zouden rijden. Nu heeft mijn bijrijdster die 1x per week rijdt een blessure waardoor ze al enige tijd niet kan rijden en door omstandigheden hebben mijn stalgenootjes ook geen tijd gehad waardoor ze nu al bijna 3 weken stil staat.

Ik twijfel nu enorm of ik haar niet gewoon een half jaar vrij moet geven.

Ik kan namelijk niet van anderen verwachten dat ze tijd vrij maken voor mijn paard aangezien ze allemaal beloofd hebben om af en toe te rijden, maar ze dit absoluut niet verplicht zijn.

Maar zo eens in de 3 weken 2 uur op buitenrit vindt ik ook oneerlijk naar mijn paard toe.

Wat hebben jullie gedaan tijdens jullie zwangerschap?

Overigens staat ze in vol pension en komt elke dag gewoon lekker buiten op de wei. En kom ik uiteraard wel gewoon op stal om haar te poetsen. Ze komt dus niets te kort.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 09:44 



 
Profiel   

Dan zou ik haar lekker vakantie geven en op andere wijze van haar genieten. Af en toe een beetje poetsen, misschien eens een wandelingetje als je je daar goed genoeg voor voelt, en dan komt je paard helemaal niks te kort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 09:49 



 
Profiel   

Helemaal prima toch? Het beestje komt niks te kort!
Het enige waar je rekening mee moet houden is als je straks weer wilt beginnen, dat je echt haar conditie (& de jouwe waarschijnlijk ook) weer op moet bouwen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 09:50 



 
Profiel   

Mijn 5/6 keer per week trainen dressuurpaard staat nu 24/7 op de wei, met een los ijzer (sinds gisteren, smid komt woensdag) een dikke hangbuik en een lekkere laag modder in z’n huid tegen de vliegen.

Ik ben half april gestopt met rijden, moet nu nog op de kalender 4w en zou er graag terug op zitten als hij voor de winter (zo rond 1/11) terug naar stal gaat.

Zolang je merrie gelukkig is, kan rust geen kwaad.
Houd er gewoon rekening mee dat je na je bevalling zowel voor jezelf als voor je merrie zal moeten opstarten met beleid - en eventueel ondersteunende supplementen naar spieropbouw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 10:26 



 
Profiel   

Ik had tijdens mijn zwangerschap (maar ervoor ook al) een bijrijder/verzorgster + mijn instructrice reed 1x per week nog extra bij tijdens de zwangerschap - ben richting de 16 weken gestopt met rijden omdat ik te onzeker was en bang dat ik net in die periode eraf zou knikkeren haha.

Maar was dit niet het geval geweest, dat anderen hem hadden kunnen rijden bv, had m'n paard ook een lange vakantie gekregen haha. Hij had ook elke dag weidegang en had dat wel prima gevonden ook denk ik.

Wat de rest ook zegt, als je het rijden weer oppakt gewoon even van 0 beginnen met opbouwen en dan komt dat wel weer goed.

Wat je eventueel nog kunt overwegen is om aan de hand te werken met dubbele lijnen bv. maar ik snap best dat ook dat pittig wordt op een gegeven moment, om zelf regelmatig bij te houden. Ik zou zelf in deze situatie ook ervoor kiezen om je paard gewoon op rust te zetten, zeker aangezien ze dagelijks genoeg weidegang heeft zo te lezen.


Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-07-21 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 10:34 



 
Profiel   

Ik heb mijn paarden idd 6 maanden vakantie gegeven. Kon zo weer opstappen erna alleen conditie opbouwen, maar dat moest ik ook :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 10:36 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 10:58 



 
Profiel   

En een bijrijder zoeken waarmee je wel echt afspraken maakt over x aantal keer per week rijden?
Ikzelf ben nu 28 weken zwanger, en mijn fjord groeit dicht als hij niet gereden wordt. Dus ik heb nu een bijrijder zodat hij de komende periode gewoon 2 a 3x per week blijft bewegen.

Maargoed, een half jaartje stilzetten zou ook niet verkeerd zijn wellicht. Met mijn pony is dat iig geen optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 11:16 



 
Profiel   

Ik ben ook bijna 28 weken zwanger en ik heb mijn paard naar mijn instructrice gebracht.

Hij blijft daar een jaar in training.
Ik vind het persoonlijk erg jammer om een paard die nog jong is stil te zetten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 11:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen