Fraude in wetenschappelijk onderzoek paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 09:35

Ibbel schreef:
Mkango schreef:
En waarom? Omdat ze de temperatuur van de paarden opnamen... 8)7


Ja, slaat nergens op. Ik begrijp dat de Ethische Commissie van dat onderzoeksfonds dat bij het Royal College hoort gewoon toestemming gaf. Temperaturen is geen 'potentially harmful' iets dat je bij een dier doet.

Overigens hoorde ik ooit een idioot verhaal waarbij een Ethische Commissie goedkeuring had gegeven voor een onderzoek met muizen, waarbij die muizen (onder andere) wekelijks gewogen werden. De onderzoekers vonden in de loop van het experiment dat de muizen magerder werden en wilden dagelijks wegen. Dat mocht niet van de Ethische Commissie, daar was geen toestemming voor gegeven.
Oftewel: die weten óók niet altijd wat welzijn is :D

Ik ben helemaal voor het waarborgen van welzijn, maar dit klinkt echt als geneuzel van de bovenste plank :+.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 09:39

ruitje schreef:
@San, ja zo bedoel ik 'm ook. Wat is het gevolg als een reviewer weigert? Wat is dan de normale procedure?


Normaal is dat een tijdschrift dan gewoon een ander zoekt.

Maar kennelijk vond het tijdschrift óók dat de ethische toestemming niet compleet was. Reviewers zijn (vrijwel altijd) anoniem, dus het tijdschrift zal de auteur gevraagd hebben om die aanvullende toestemming van een inspecteur van BZ.
Er kan en zal geen contact geweest zijn tussen reviewer en auteur (reviewer zal dat niet doen om z'n anonimiteit niet te verliezen), auteur kan sowieso niet geweten hebben (zelfs als ze niet anoniem waren) wíe van de reviewers 'dwars lag' want er zijn er altijd meerdere.

Wat je als auteur dan doet als een tijdschrift iets van je wil dat je niet kunt leveren, is je artikel terugtrekken en aanbieden bij een ander tijdschrift. Met extra onderbouwing over de ethiek, als je slim bent en begrepen hebt dat dat het hangijzer was.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Fraude in wetenschappelijk onderzoek paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 22:07

Omdat dit niet echt een verslag van de dag is verplaatsen we dit topic naar Paardenpraat.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 22:09

Het zou wel op de voorpagina passen vind ik.

Haar andere berichten staan daar ook. Past deze wel bij.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Fraude in wetenschappelijk onderzoek paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 22:20

De nieuwsredactie is getipt, dit is niet aan de mods om daarover te beslissen, wij mogen dit in ieder geval niet naar VN verplaatsen. :)

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Fraude in wetenschappelijk onderzoek paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 22:28

Poe wat een suffe toestand zeg. Dom handelen van meerdere kanten en nu haar reputatie aan diggelen. Daar zullen wat tranen om gelaten zijn denk ik zo!

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Fraude in wetenschappelijk onderzoek paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 22:47

Potver...zij heeft verdomd goede studieboeken geschreven, en dan zo stom reputatie geschaadt... }:0

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 05:48

Neonlight schreef:
De nieuwsredactie is getipt, dit is niet aan de mods om daarover te beslissen, wij mogen dit in ieder geval niet naar VN verplaatsen. :)

Ah oké. Bedankt :)