[Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

[Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 23:43

Hoi bokkers!
Naar aanleiding van mijn topic van Tess mijn mini post ik er toch ook maar een van dam.
Hij is een bruine springefokte KWPNer van (net) 14 jaar oud.

Dit is meneer:
Afbeelding

Momenteel rijden wij per dag verschillend. De ene dag is hij heel braaf, wil graag werken en doet ontzettend zijn best.
De dag erop is schrikkerig, niet fijn op hulpen en niet voorwaarts te krijgen (behalve als we weer eens vliegen :') )
Na een aantal maanden boeken we eindelijk vooruitgang en krijgen we beide meer zin om te rijden.
Naast rijden doen we ook nog weleens aan grondwerk om daar ook respect te krijgen en geven, en om overal te kunnen groeien.

Ik weet dat ik niet de beste ruiter ben, we lessen regelmatig en ik sta zeker open voor opbouwende feedback!
Ik voel dam goed aan op zijn schrik momenten, maar sta soms niet sterk genoeg in mijn schoenen om hem volledig aan te pakken. Dit gaat goed vooruit door het lessen!

Ooit willen wij een B proef rijden met winst, maar dit hoeft niet morgen al te zijn. :D

Dit waren wij in mei:


En dit was een ruime week geleden:


Ik accepteer op dit moment geen kritiek op wat ik zeg, het verzoek is om mijn video's zonder geluid te luisteren :')

Ik heb soms wat minder fut om hem te rijden, omdat ik weet dat hij zijn momenten heeft. Ik probeer mezelf daar nu echt overheen te zetten, omdat hij zo lief is de laatste tijd, en we gewoon vooruitgaan. Maar soms voel ik me echt een complete beginner.


We horen graag jullie tips, hopelijk komen jullie ons volgen de komende tijd :D .

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-21 23:44

Vandaag was dammie vrij, ik had een verkeerde calculatie gemaakt met tijden, al was het met deze hitte ook wel acceptabel :o .

Morgen ga ik hem weer echt oppakken, wel ga ik hem eerst eventjes longeren om hem aan te voelen.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 22:55

Nou ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben er zonder longeren gelijk op gegaan. hij was zo lief rustig <3
Het is wel echt een dieseltje, als hij een paar dagen heeft stilgestaan is hij de eerste dag niet vooruit te branden.
Maar ik ben alsnog enorm tevreden, hij is geen een keer geschrokken, terwijl we eerst continu door de bak vlogen :D

Afbeelding

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 21:34

Vandaag dammie weer gereden! Hij was eerst wat sloom, maar het dieseltje werd wakker na galop! Super fijn gereden daarna, nog een galop erdoorheen en hij was perfect. <3 <3

Afbeelding

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 21:46

fenijro_tani schreef:
Hoi bokkers!
Naar aanleiding van mijn topic van Tess mijn mini post ik er toch ook maar een van dam.
Hij is een bruine springefokte KWPNer van (net) 14 jaar oud.

Dit is meneer:
[ [url=m/FM1mxt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Momenteel rijden wij per dag verschillend. De ene dag is hij heel braaf, wil graag werken en doet ontzettend zijn best.
De dag erop is schrikkerig, niet fijn op hulpen en niet voorwaarts te krijgen (behalve als we weer eens vliegen :') )
Na een aantal maanden boeken we eindelijk vooruitgang en krijgen we beide meer zin om te rijden.
Naast rijden doen we ook nog weleens aan grondwerk om daar ook respect te krijgen en geven, en om overal te kunnen groeien.

Ik weet dat ik niet de beste ruiter ben, we lessen regelmatig en ik sta zeker open voor opbouwende feedback!
Ik voel dam goed aan op zijn schrik momenten, maar sta soms niet sterk genoeg in mijn schoenen om hem volledig aan te pakken. Dit gaat goed vooruit door het lessen!

Ooit willen wij een B proef rijden met winst, maar dit hoeft niet morgen al te zijn. :D

Dit waren wij in mei:
[ Video ]

En dit was een ruime week geleden:
[ Video ]

Ik accepteer op dit moment geen kritiek op wat ik zeg, het verzoek is om mijn video's zonder geluid te luisteren :')

Ik heb soms wat minder fut om hem te rijden, omdat ik weet dat hij zijn momenten heeft. Ik probeer mezelf daar nu echt overheen te zetten, omdat hij zo lief is de laatste tijd, en we gewoon vooruitgaan. Maar soms voel ik me echt een complete beginner.


We horen graag jullie tips, hopelijk komen jullie ons volgen de komende tijd :D .


Je bent in ieder geval een doorzetter en gemotiveerd!
Als tip vooral meer naar voren... liever te hard dan op de handrem.

Ik zat even je filmpjes te kijken
maar om heel eerlijk te zijn vind ik hem op het tweede filmpje niet helemaal zuiver lopen, niet teugelkreupel, maar wel echt vanuit de benen/rug niet helemaal goed.
Zeker in de lendenen heel strak.
Is dat een keer nagekeken aangezien hij ook dergelijk gedrag laat zien ohz?
Of is dat gewoon net een slecht moment geweest?

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 22:13

c_alsemgeest schreef:
fenijro_tani schreef:
Hoi bokkers!
Naar aanleiding van mijn topic van Tess mijn mini post ik er toch ook maar een van dam.
Hij is een bruine springefokte KWPNer van (net) 14 jaar oud.

Dit is meneer:
[ [url=m/FM1mxt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Momenteel rijden wij per dag verschillend. De ene dag is hij heel braaf, wil graag werken en doet ontzettend zijn best.
De dag erop is schrikkerig, niet fijn op hulpen en niet voorwaarts te krijgen (behalve als we weer eens vliegen :') )
Na een aantal maanden boeken we eindelijk vooruitgang en krijgen we beide meer zin om te rijden.
Naast rijden doen we ook nog weleens aan grondwerk om daar ook respect te krijgen en geven, en om overal te kunnen groeien.

Ik weet dat ik niet de beste ruiter ben, we lessen regelmatig en ik sta zeker open voor opbouwende feedback!
Ik voel dam goed aan op zijn schrik momenten, maar sta soms niet sterk genoeg in mijn schoenen om hem volledig aan te pakken. Dit gaat goed vooruit door het lessen!

Ooit willen wij een B proef rijden met winst, maar dit hoeft niet morgen al te zijn. :D

Dit waren wij in mei:
[ Video ]

En dit was een ruime week geleden:
[ Video ]

Ik accepteer op dit moment geen kritiek op wat ik zeg, het verzoek is om mijn video's zonder geluid te luisteren :')

Ik heb soms wat minder fut om hem te rijden, omdat ik weet dat hij zijn momenten heeft. Ik probeer mezelf daar nu echt overheen te zetten, omdat hij zo lief is de laatste tijd, en we gewoon vooruitgaan. Maar soms voel ik me echt een complete beginner.


We horen graag jullie tips, hopelijk komen jullie ons volgen de komende tijd :D .


Je bent in ieder geval een doorzetter en gemotiveerd!
Als tip vooral meer naar voren... liever te hard dan op de handrem.

Ik zat even je filmpjes te kijken
maar om heel eerlijk te zijn vind ik hem op het tweede filmpje niet helemaal zuiver lopen, niet teugelkreupel, maar wel echt vanuit de benen/rug niet helemaal goed.
Zeker in de lendenen heel strak.
Is dat een keer nagekeken aangezien hij ook dergelijk gedrag laat zien ohz?
Of is dat gewoon net een slecht moment geweest?


Nou inderdaad! We doen ons best, ik probeer hem zo veel mogelijk op eigen benen te laten lopen, en veel te schakelen. Gelukkig voelen we vooruitgang, dus dat is fijn :D

Klopt, hij heeft daarna ook even rust gehad, het zadel lag niet goed (meer) en er is nu ook een ander zadel. Hij was iets te rond geworden := hij is overigens daarna ook weer soepel gemaakt en loopt nu beter, zijn schrikreacties zijn enorm afgenomen, dus hij kan nu veel sneller ontspannen.

Ik wou dat ik een recentere video heb, maar die heb ik helaas niet. :+

Ik zal even kijken of ik iemand in de val kan strikken of ze nog een rondje willen filmen morgen/overmorgen.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 22:19

Aah jaa dat kan inderdaad ook, zeker als het een vrij gevoelig paard is, dan kan een verkeerd zadel veel gekke dingen doen.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 22:23

c_alsemgeest schreef:
Aah jaa dat kan inderdaad ook, zeker als het een vrij gevoelig paard is, dan kan een verkeerd zadel veel gekke dingen doen.

Nou inderdaad, ik zit er nog over na te denken om over te stappen naar boomloos, maar ik weet niet hoe dat inspeelt op zijn rug? Ik moet eerlijk bekennen daar niet veel ervaring mee te hebben.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 22:57

Ja... ik ben niet de juiste persoon om dat aan te vragen :')
Ik heb niet zo veel met dat type zadel.
Voor veel mensen zal het best een uitkomst zijn, maar in mijn omgeving hebben een aantal er een en ik zie er geen enkel paard echt vrij en vanuit de schouder onder bewegen. Waardoor je mooi kan verzamelen en kan uitschuiven.
Wellicht ligt het aan die combi's of passen ze niet goed... geen idee.

Muga

Berichten: 2067
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 23:05

Leuk topic! Jullie hebben al behoorlijk wat vooruitgang geboekt in een korte tijd, als ik het zo zie.
Sluit me aan bij mijn voorganger, hij lijkt wat last te hebben (gehad), fijn dat je dat zelf ook door had!
Heel benieuwd hoe hij nu gaat!

Qua zadels zou ik ook niet snel voor boomloos kiezen. Dus kan ik je ook niet in adviseren.
Maar denk wel dat het belangrijkste is dat je paard er blij van wordt en goed onderloopt en jij er goed in zit. Dus laat je goed voorlichten bij je keus!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 23:06

c_alsemgeest schreef:
Ja... ik ben niet de juiste persoon om dat aan te vragen :')
Ik heb niet zo veel met dat type zadel.
Voor veel mensen zal het best een uitkomst zijn, maar in mijn omgeving hebben een aantal er een en ik zie er geen enkel paard echt vrij en vanuit de schouder onder bewegen. Waardoor je mooi kan verzamelen en kan uitschuiven.
Wellicht ligt het aan die combi's of passen ze niet goed... geen idee.

Hee ik zag net nog een van je posts in een ander topic :) vond je paarden zo gaaf, je rijd inderdaad met verschillende oplossingen bij verschillende paarden zo te zien.

Leuk dat je op mij reageert, ik vind je zo netjes rijden, kunnen we nog veel van leren.

Ik heb er ook totaal geen kaas van gegeten. Zadel nu ligt echt top, dus dat zou in een verre toekomst zijn. Ik zou denken dat de drukpunten niet goed verdeeld zou kunnen worden, maar dat is maar een gok.

Binnenkort hebben we weer les, moeten nog even een specifieke dag inplannen. Ik vind hem nu na de galop wel lekker lopen, maar in de galop wil hij nog wel terugvallen als hij langs spannende dingen moet, dus daar wil ik aan werken :o

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 23:09

Muga schreef:
Leuk topic! Jullie hebben al behoorlijk wat vooruitgang geboekt in een korte tijd, als ik het zo zie.
Sluit me aan bij mijn voorganger, hij lijkt wat last te hebben (gehad), fijn dat je dat zelf ook door had!
Heel benieuwd hoe hij nu gaat!

Qua zadels zou ik ook niet snel voor boomloos kiezen. Dus kan ik je ook niet in adviseren.
Maar denk wel dat het belangrijkste is dat je paard er blij van wordt en goed onderloopt en jij er goed in zit. Dus laat je goed voorlichten bij je keus!


Dankje voor je reactie :D
Ik zal maar even snel iemand vinden die wil filmen, sowieso om te laten zien hoe het nu gaat, maar hopelijk zien jullie ook meer ontspanning en lossere beweging :o

Zadel nu is wel fijn, ik zit er ook wel goed in, op dam ligt hij sowieso fijn. Zit alleen net iets te veel wrong, zit er of op, of met te lange beugels (heel eigenlijk moet ik langer zitten maar dat voelt zo onnatuurlijk, we zijn al een gaatje langer gegaan :Y) )

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 23:12

Ik zou vanuit mijn instructie oogpunt vooral jouw benen langer willen zien, echt zitten op je paard ipv het meeliften wat je nu doet. Daarnaast zie ik een paard wat niet zuiver loopt en achter tempo loopt. Hoe beweegt hij vrij of aan de longe?
Ik denk ook dat zijn lage rug en bekken behoorlijk vastzit wat zich uit in het verzet en zijn wijze van lopen.
Een paard wat het gedrag geeft wat jij omschrijft wil je wat vertellen TS. Aan jou om aandachtig te luisteren ;)

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 23:32

fenijro_tani schreef:
Binnenkort hebben we weer les, moeten nog even een specifieke dag inplannen. Ik vind hem nu na de galop wel lekker lopen, maar in de galop wil hij nog wel terugvallen als hij langs spannende dingen moet, dus daar wil ik aan werken :o


Vaak is je eerste reactie bij zoiets terug rijden.
Maar juist heel veel naar voren, opeens terug, bijna stap, opeen weer naar voren... gekke figuren (die hij wel aan kan).
Maakt dat je ze vaak verrast, daardoor gaan ze doorgaand meer op jou letten en wordt het spelletje leuk. Aandacht op jou betekend minder aandacht voor de enge dingen er omheen.
Dat vind ik over het algemeen altijd wel werken bij wat kijkerige paarden.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 23:33

Wildgirl schreef:
Ik zou vanuit mijn instructie oogpunt vooral jouw benen langer willen zien, echt zitten op je paard ipv het meeliften wat je nu doet. Daarnaast zie ik een paard wat niet zuiver loopt en achter tempo loopt. Hoe beweegt hij vrij of aan de longe?
Ik denk ook dat zijn lage rug en bekken behoorlijk vastzit wat zich uit in het verzet en zijn wijze van lopen.
Een paard wat het gedrag geeft wat jij omschrijft wil je wat vertellen TS. Aan jou om aandachtig te luisteren ;)


Klopt inderdaad, ik heb mijn beugels een gaatje langer, zal ze nog wat langer doen :D

Tijd om weer een osteo sessie in te boeken, zal maandag even contact opnemen, laat jullie weten wanneer hij behandelt kan worden :)

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 23:34

Maar je kan merken dat je er veel tijd in steekt en ook echt probeert oplossingen te vinden en te luisteren. Over het algemeen kom je er dat wel :D
Mijn weg met Uni was ook heel erg onderzoeken en aftasten...
Die had echt een chinese handleiding, ook al was hij door mijn instructrice ingereden :+
Dat paard veranderde altijd zo met een ander op zijn rug...

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 23:37

c_alsemgeest schreef:
fenijro_tani schreef:
Binnenkort hebben we weer les, moeten nog even een specifieke dag inplannen. Ik vind hem nu na de galop wel lekker lopen, maar in de galop wil hij nog wel terugvallen als hij langs spannende dingen moet, dus daar wil ik aan werken :o


Vaak is je eerste reactie bij zoiets terug rijden.
Maar juist heel veel naar voren, opeens terug, bijna stap, opeen weer naar voren... gekke figuren (die hij wel aan kan).
Maakt dat je ze vaak verrast, daardoor gaan ze doorgaand meer op jou letten en wordt het spelletje leuk. Aandacht op jou betekend minder aandacht voor de enge dingen er omheen.
Dat vind ik over het algemeen altijd wel werken bij wat kijkerige paarden.

Bedankt! Ik ontweek eerst de lastige stukken, maar van mijn instructrice moet ik er verplicht vaker langs rijden, zodat wij beiden leren dat er niks is. Ik vind het lastig, laat hem echt los als hij iets eng vind waardoor hij er alleen voor staat. (Als hij kijkerig is, als hij weg springt pak ik hem dus uit reflex juist op :n ).

Nu we meer lessen (2 maal in de week ongeveer) merk ik echt vooruitgang. Eerst bleven we erg hangen in de problemen, nu denken we meer in oplossingen :)

Volgens de mensen die veel binnenzetten is hij daar ook beter aan het worden, wil soms nog wel een sprint zetten buiten als ze hem halen, maar loopt daarna lief mee :D

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 23:41

c_alsemgeest schreef:
Maar je kan merken dat je er veel tijd in steekt en ook echt probeert oplossingen te vinden en te luisteren. Over het algemeen kom je er dat wel :D
Mijn weg met Uni was ook heel erg onderzoeken en aftasten...
Die had echt een chinese handleiding, ook al was hij door mijn instructrice ingereden :+
Dat paard veranderde altijd zo met een ander op zijn rug...

Haha zo zie je het altijd. Dam is een ontzettend lief en eerlijk paard. Misschien niet het beste paard om het rijden weer mee op te pakken ( ik heb 5 jaar lang niet gereden, wel veel bezig geweest met mijn mini opvoeden gelukkig).
Hij kan wel echt pit hebben, gelukkig hebben wij goede begeleiding, en is dam ook wel echt een leuk paard.

Hij reageert enorm goed op stem, als ik hem vertel dat hij ergens langs kan, dan doet hij dat ook. Terwijl als ik het even vergeet we dus wel wegspringen :')


Heeft totaal niks met rijden te maken, maar altijd als ik weg ga roep ik nog doei naar hem, dan kijkt hij me heel lief aan, komt met zijn hoofd uit de stal <3

Ik ben zo mijn mini gewend die ik al 5 jaar heb dat de omgang met hem wel stroef verliep, begin nu wel echt gek op hem te worden

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 20:06

Vandaag heb ik iemand gevonden die wou filmen :o

Disclaimer, ik moet echt aan mijn handhouding werken. Ik weet het, ik schrok zelf ook toen ik de video zag. Tips zijn welkom op dit punt en anderen!

Hij heeft vandaag een nieuw hoofdstel gekregen :)

Afbeelding

Afbeelding

Hij was heel lief met rijden vandaag (alleen vond hij een merrie heel leuk :+ ). Deed enorm zijn best, en hij reageerde echt fijn. Het voelde echt meer alsof we meer op elkaar ingespeeld waren! Ik ben zeker geen goede ruiter, onze volgende les is al ingepland voor volgende week, we doen ons best.



Groetjes van dam!

Afbeelding

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:43

Ik heb je eerste post gelezen, en vroeg me af wat de afstamming van je paard is?

Het wisselde (schrik) gedrag en het beeld onder het zadel heeft best wat overeenkomsten met mijn springgefokte paard.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 22:06

different1 schreef:
Ik heb je eerste post gelezen, en vroeg me af wat de afstamming van je paard is?

Het wisselde (schrik) gedrag en het beeld onder het zadel heeft best wat overeenkomsten met mijn springgefokte paard.

Zijn opa's zijn Clinton en onze fons :D
Wat grappig, wat voor afstamming heeft jouw paard?

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:25

Je handen leven inderdaad een eigen leven. Dat viel in het eerste filmpje al op. Verder naar voren dus teugels minimaal 25 cm korter pakken en veel dichter bij elkaar. Ook een teugel langs de hals begrensd en maakt het een stukje makkelijker. Probeer in draf je ook eens op te laten gooien door het ritme van het paard. Mocht je er aan kunnen komen, heather moffet verlichte rijkunst is wel een boek waarin dit goed en simpel uitgelegd word. Jullie zijn al een stuk verbeterd . Succes.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:35

Ik zie een stel dat mega stappen maakt, super leuk :D!
Waar hij eerst wat op de rem liep en jij wel erg hard lijkt te werken, ziet het er op de laatste uit alsof jullie er beide van genieten. En dat is het allerbelangrijkste natuurlijk :D
Je bent een stuk strenger met je binnenhand dan met je buitenhand, en daarbij best onrustig met je benen.

Ik heb datzelfde probleem regelmatig met mijn handen, en wat dan helpt is of echt eens tien minuten te rijden met de teugels vast aan de gesp, of letterlijk alleen de buiten teugel.
Het hangt er een beetje vanaf waarom je dat doet. Is het bijvoorbeeld omdat hij dat als eigen houdinkje heeft en jij dat volgt, of heb je het idee dat hij anders de bocht niet haalt?

Wat betreft je benen, het is echt heel veel. Kijk maar eens een minuut alleen naar wat je beide benen doen op een simpele korte zijde zonder overgang en verklaar voor jezelf wat je met elk van die hulpen nou eigenlijk verwacht. Wrs niet te doen :P. Probeer het eens een beetje in te dammen, en dan wél op elke been hulp de reactie te 'eisen' die je hebt gevraagd

MissyNr1
Berichten: 134
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:37

Wat een leuk paard en wat goed dat je zo tof reageert op de tips die gegeven worden! Ik vind m fijner lopen op je 2e filmpje.

Mijn tip zou zijn om je handen niet op je bovenbenen te houden. Zo zet je ze makkelijk vast en is het moeilijk om een fijne verbinding te krijgen met de mond.

Verder zou ik m niet continu aansporen je stem (of ben jij dat niet, die dat klik geluid maakt?). Ik snap het idee van voorwaarts willen maar over zn tempo laten lopen wil je ook liever niet. En als je steeds aanspoort met klikken, heb je kans dat hij op een gegeven moment er niet meer op reageert. Geldt ook voor als je m bij elke pas zou aandrijven.

Veel plezier en succes met m!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 22:46

bigone schreef:
Je handen leven inderdaad een eigen leven. Dat viel in het eerste filmpje al op. Verder naar voren dus teugels minimaal 25 cm korter pakken en veel dichter bij elkaar. Ook een teugel langs de hals begrensd en maakt het een stukje makkelijker. Probeer in draf je ook eens op te laten gooien door het ritme van het paard. Mocht je er aan kunnen komen, heather moffet verlichte rijkunst is wel een boek waarin dit goed en simpel uitgelegd word. Jullie zijn al een stuk verbeterd . Succes.

Helaas wel ja, gelukkig is dat al stap 1.
Ik ga mijn teugels korter pakken!
Dankjewel, ik ga het eens proberen, ik merk dat ik te veel omhoog kom en zelf "maar wat doe". Ik probeerde hem op die manier naar voren te rijden, alleen nu zit ik er zelf aan vast :+ .

Bedankt! Ik ga het boek straks opzoeken!