[Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 22:54

Sintara schreef:
Ik zie een stel dat mega stappen maakt, super leuk :D!
Waar hij eerst wat op de rem liep en jij wel erg hard lijkt te werken, ziet het er op de laatste uit alsof jullie er beide van genieten. En dat is het allerbelangrijkste natuurlijk :D
Je bent een stuk strenger met je binnenhand dan met je buitenhand, en daarbij best onrustig met je benen.

Ik heb datzelfde probleem regelmatig met mijn handen, en wat dan helpt is of echt eens tien minuten te rijden met de teugels vast aan de gesp, of letterlijk alleen de buiten teugel.
Het hangt er een beetje vanaf waarom je dat doet. Is het bijvoorbeeld omdat hij dat als eigen houdinkje heeft en jij dat volgt, of heb je het idee dat hij anders de bocht niet haalt?

Wat betreft je benen, het is echt heel veel. Kijk maar eens een minuut alleen naar wat je beide benen doen op een simpele korte zijde zonder overgang en verklaar voor jezelf wat je met elk van die hulpen nou eigenlijk verwacht. Wrs niet te doen :P. Probeer het eens een beetje in te dammen, en dan wél op elke been hulp de reactie te 'eisen' die je hebt gevraagd


Dankjewel! :D :D
We genieten veel meer, dam is fijner en ik stap zelf veel blijer af. Eerst was alles een drama, we waren twee totaal verschillende plaatsen van elkaar af aan het gaan leek het wel.

Ik kreeg die feedback ook van mijn instructrice, mijn buitenhand zweeft maar wat mee. In het begin gebruikte ik veel binnenstelling omdat wij veel voltes reden omdat we dan elke keer verassingen hadden en niet van te voren spanning konden opbouwen op "enge" punten, maar nu is het een aandachtspunt. Hij is gewoon relaxed nu, alleen mijn binnenhand moet weer samenwerken met mijn buitenhand.

Mijn benen zijn inderdaad niet rustig, ik merk het zelf ook. Schiet vaak ook door de beugel omdat ik dan weer op mijn tenen rij #)
Hij is eindelijk meer voorwaarts, en nu spoor ik hem veel onnodig aan. Ik moet er op letten dat ik mijn benen stil hou totdat ik echt een reactie nodig heb.

Dankjewel voor de tips, ik ga ermee aan de slag :D

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 22:57

MissyNr1 schreef:
Wat een leuk paard en wat goed dat je zo tof reageert op de tips die gegeven worden! Ik vind m fijner lopen op je 2e filmpje.

Mijn tip zou zijn om je handen niet op je bovenbenen te houden. Zo zet je ze makkelijk vast en is het moeilijk om een fijne verbinding te krijgen met de mond.

Verder zou ik m niet continu aansporen je stem (of ben jij dat niet, die dat klik geluid maakt?). Ik snap het idee van voorwaarts willen maar over zn tempo laten lopen wil je ook liever niet. En als je steeds aanspoort met klikken, heb je kans dat hij op een gegeven moment er niet meer op reageert. Geldt ook voor als je m bij elke pas zou aandrijven.

Veel plezier en succes met m!


Dankjewel!

Klopt, het is echt een groot werkpunt. Ik zet me inderdaad echt vast. Ik reed hem eerst ook op hele losse teugel omdat ik het wist, maar dat is natuurlijk ook niet de oplossing. Ik ga ermee aan de slag :D

Dankjewel voor de tip, ik ben inderdaad teveel aan het aansporen, hij loopt een gelijkmatige tempo nu, dus ik hoef hem op die momenten ook niet meer aan te sporen. Het klikken ben ik inderdaad :') slechte gewoonte.
Dankjewel voor de tips :o

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 13:03

Vandaag hebben we kort in de buitenbak gereden. Het was nog vroeg maar wat een hitte %)

Het is niet goed te zien, maar hij was zo lief! Hard geoefend met mijn handen en benen. Het klikken is echt een ramp haha...

Daarna nog gepaneerd, hij houdt van rollen na het rijden <3

Het is overigens een langere video, jullie hoeven hem uiteraard niet helemaal te kijken :Y)
Kwaliteit is zo goed mogelijk geprobeerd te krijgen, maar het zonlicht werkte niet mee.




Afbeelding


Afbeelding

different1
Berichten: 3642
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 16:47

fenijro_tani schreef:
different1 schreef:
Ik heb je eerste post gelezen, en vroeg me af wat de afstamming van je paard is?

Het wisselde (schrik) gedrag en het beeld onder het zadel heeft best wat overeenkomsten met mijn springgefokte paard.

Zijn opa's zijn Clinton en onze fons :D
Wat grappig, wat voor afstamming heeft jouw paard?


Even opgezocht, onze paarden hebben 1 gemeenschappelijke voorouder: Corrado 1.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 21:40

different1"
[quote="fenijro_tani schreef:
different1 schreef:
Ik heb je eerste post gelezen, en vroeg me af wat de afstamming van je paard is?

Het wisselde (schrik) gedrag en het beeld onder het zadel heeft best wat overeenkomsten met mijn springgefokte paard.

Zijn opa's zijn Clinton en onze fons :D
Wat grappig, wat voor afstamming heeft jouw paard?


Even opgezocht, onze paarden hebben 1 gemeenschappelijke voorouder: Corrado 1.[/quote]






Dezelfde overgroot opa, wat leuk!

Vandaag was ik mijn telefoon vergeten op mijn werk, dus ik heb uit nood maar even mijn oude meegenomen. Ik kan alleen niet meer inloggen op bokt want ik ben mijn wachtwoord vergeten. :')
Ik heb een hele lieve foto gemaakt, ik ga even kijken of ik die toch weet te uploaden, het wil maar niet via mijn laptop.

We hebben vandaag weer gereden. Ik wil geen smoesjes geven, maar het was nogal druk in de bak, en ik was moe, dus het beeld is nog minder mooi als dat het normaal is.
Dam was wel echt een engel, hij was heel lief vandaag.

Hierbij de video's, ik ontvang heel graag feedback! ik ben bezig geweest met mijn hand- en beenhouding. Uiteraard ben ik nog lang niet klaar met verbeteren hierin, maar ik doe mijn best! Hoewel ik de video's liever niet zou posten, doe ik dit toch omdat het beter is voor mijn ontwikkeling met Dam, en ik liever eerlijk ben en dingen opsteek van jullie feedback, dan dat ik alleen hele korte video's post van mini stukjes waarop het er wel goed uitziet.




EDIT: mijn stalgenoot zegt "omlaag omlaag omlaag" over mijn hakken, ik had tegen haar gezegd dat ik daar moeite mee had ;)

MissyNr1
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 21:56

Echt goed dat je zo aan het oefenen bent en dat je iets doet met de adviezen! Niet iedereen staat daar zo voor open.

Ik vind hem meer ontspannen lopen. En je draagt je handen ook al een stuk meer! En ik hoorde je niet meer klikkeren :)

Wat ik nog als tip zou geven is misschien als je je teugels net even korter pakt, je dan je handen makkelijker voor je zadel kunt houden. Want als je contact wil maken met een wat langere teugel ga je al eerder terugwerken met je hand en dan kom je automatisch weer op de bovenbenen terecht. En ik denk dat het zou helpen als je iets minder hoog uit t zadel komt met lichtrijden. Dan kun je ook zachter in het zadel landen. En word je ook minder moe :)

Goed bezig!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 21:59

MissyNr1 schreef:
Echt goed dat je zo aan het oefenen bent en dat je iets doet met de adviezen! Niet iedereen staat daar zo voor open.

Ik vind hem meer ontspannen lopen. En je draagt je handen ook al een stuk meer! Wat ik nog als tip zou geven is misschien als je je teugels net even korter pakt, je dan je handen makkelijker voor je zadel kunt houden. Want als je contact wil maken met een wat langere teugel ga je al eerder terugwerken met je hand en dan kom je automatisch weer op de bovenbenen terecht. En ik denk dat het zou helpen als je iets minder hoog uit t zadel komt met lichtrijden. Dan kun je ook zachter in het zadel landen. En word je ook minder moe :)

Goed bezig!

Dankjewel voor je reactie!
Ik vind het oprecht alleen maar fijn dat iedereen zo eerlijk aangeeft wat beter kan. Ik heb uiteraard wel les, maar ik vind het juist prettig om van jullie tips te krijgen, omdat ik Dam zo goed mogelijk wil leren rijden.

Bedankt! Echt heel fijn om te horen.
Dat is een goede tip, ik denk dat het inderdaad een stuk makkelijker zou zijn met kortere teugels, om mijn handen hoger en verder naar voren te houden.
Ik ga mijn best doen om minder hoog te gaan staan, dat rijd volgens mij ook fijner, en het is wat dam natuurlijk opgooit, dus moet voor hem ook een stuk fijner zijn.

Bedankt :D

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 22:21

Leuk dat je zo hard aan het oefenen bent en jullie vooruitgang is mooi te zien +:)+

Ik zou juist oppassen voor 'trucjes' en veel dingen waar je over na moet denken. Doordat je je handen op plek A 'moet' houden of niet te ver uit je zadel 'moet' komen, ga je juist ook snel verkrampen. Dat wil je natuurlijk juist niet.

Ik zou je willen adviseren om juist regelmatig een stukje te stappen zonder beugels of een stuk te rijden met de teugels in één hand of juist aan de longe zonder teugels.

Zo min mogelijk doen is nu net het allermoeilijkst :')
Succes!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 22:27

xChanelx schreef:
Leuk dat je zo hard aan het oefenen bent en jullie vooruitgang is mooi te zien +:)+

Ik zou juist oppassen voor 'trucjes' en veel dingen waar je over na moet denken. Doordat je je handen op plek A 'moet' houden of niet te ver uit je zadel 'moet' komen, ga je juist ook snel verkrampen. Dat wil je natuurlijk juist niet.

Ik zou je willen adviseren om juist regelmatig een stukje te stappen zonder beugels of een stuk te rijden met de teugels in één hand of juist aan de longe zonder teugels.

Zo min mogelijk doen is nu net het allermoeilijkst :')
Succes!


Dankjewel!

Dat is heel slim, ik had daar nog niet aan gedacht.
Ik ga proberen veel te schakelen met wat ik doe, zodat het er niet in gaat sluipen :) Gelukkig is Dam heel lief zonder beugels/zadel, dus dat kan ik mooi oefenen.
Met mijn teugels in een handen is ook handig! Voor alle zekerheid ga ik dat doen als de bak leger is, mocht er dan een miscommunicatie zijn zitten we niet op een ander paard :Y)

Wat vinden jullie van de lengte van de teugels? Als Dammie zijn hoofd wil strekken dan moet ik echt halverwege zijn nek om hem alle ruimte te geven. Ze zaten standaard bij dit hoofdstel. Ik heb nog wel mijn andere teugels die langer zijn, maar liever koop ik er een nieuwe set bij zodat ik aan beide hoofdstellen langere teugels heb. Waar moet ik dan op zoeken?

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 22:31

Ik heb nog de lieve foto van Dammie kunnen overzetten door hem naar mezelf te mailen :D
Afbeelding

rosak
Berichten: 18
Geregistreerd: 09-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 22:54

Ik kom net je topic tegen en hoewel ik qua tips niks nieuws heb toe te voegen wil ik even zeggen dat ik het onwijs knap vind dat jullie al zoveel vooruitgang gemaakt hebben! Chapeau en ga vooral zo door *\o/*

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 22:56

rosak schreef:
Ik kom net je topic tegen en hoewel ik qua tips niks nieuws heb toe te voegen wil ik even zeggen dat ik het onwijs knap vind dat jullie al zoveel vooruitgang gemaakt hebben! Chapeau en ga vooral zo door *\o/*


Wat een lieve reactie, dankjewel :D

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 19:19

Dammie en ik hebben vandaag weer gereden :D .
We hadden de bak voor onszelf. Ondanks het weer was hij ontzettend lief.
Ik heb mijn beugels een gaatje langer gedaan, het voelde heel onwennig :o
De video's zijn wat minder te zien, een lieve stalgenoot heeft deze gemaakt en daarna naar mij doorgestuurd, helaas maakt mijn telefoon de video's dan gelijk 10% minder duidelijk.

Ik heb ook nog hele lieve foto's van Dammie gemaakt en gekregen!



En na het "normale" rijden ook nog een stukje met een hand en losse teugels :+



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 20:19

Oeps te laat om deze foto er nog bij te doen, maar hij is te leuk om niet te delen:
Afbeelding

FernandoO
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 20:50

Ik vind het super knap dat je de filmpjes zo durft te posten, waarschijnlijk wetend dat er heel veel top dressuurruiters op deze website zitten die het natuurlijk beter weten :')

Je benen liggen al een stuk mooier zo! Het ‘plaatje’ klopt dan ook wat meer, maar dat is natuurlijk niet het belangrijkste. Nou je teugels nog iets meer oppakken en dan ben je al een heel eind op weg!
Ik heb zelf ook een super gevoelig paard, dus ik snap helemaal wat je bedoelt met dingen ‘ineens’ eng/spannend vinden. Persoonlijk heb ik dit een heel stuk beter gemaakt door de bak ‘zijn’ veilige omgeving te maken. Zo te zien kan het niet bij jullie bak, maar ik poets regelmatig in de bak en al het andere doe ik daar ook vaak (rijden, longeren, grondwerk). Hierdoor haal je spanning weg én bouw je vertrouwen op: als er hier wat gebeurt, kan ik op mijn baasje vertrouwen.

Gevoelige paarden houden je in ieder geval wel wakker :+

Ik zou je nog als laatste tip mee willen geven om na te denken wat je been doet. Het is zooo veel, dat het waarschijnlijk helemaal geen boodschap meer heeft. Been is been en daar moeten ze op reageren, want anders kun je net zo goed zonder benen rijden lmao. Het heeft bij mij geholpen om veel overgangen te rijden en dan zelf goed wakker zijn op wat je vraagt. Stap je en wil je aandraven? Been. Reageert hij niet? Grover been. Nog steeds niet? Tikje met de zweep. Laat hem dan maar een paar passen even hard gaan, dan komt tenminste de boodschap over. Vervolgens weer zelf terug nemen naar de stap, rust en ontspanning pakken en als jullie er allebei weer klaar voor zijn (dus ook zelf ontspannen zijn!) weer aandraven en het hele riedeltje nog een keer doen. Zelfde met verruimen van een gang. Dit heeft mij heel erg geholpen, kan natuurlijk dat het bij jouw Dam niet werkt, maar het misschien het proberen waard.

En nogmaals, respect dat je er zo open over bent hoe het gaat. Daar mogen velen (inclusief ikzelf) een voorbeeld aannemen! Daarnaast vind ik het ook knap hoe je met de feedback omgaat, menigeen zou er tegenin gaan, maar jij doet er echt wat mee. Ga zo door! :D

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 21:07

FernandoO schreef:
Ik vind het super knap dat je de filmpjes zo durft te posten, waarschijnlijk wetend dat er heel veel top dressuurruiters op deze website zitten die het natuurlijk beter weten :')

Je benen liggen al een stuk mooier zo! Het ‘plaatje’ klopt dan ook wat meer, maar dat is natuurlijk niet het belangrijkste. Nou je teugels nog iets meer oppakken en dan ben je al een heel eind op weg!
Ik heb zelf ook een super gevoelig paard, dus ik snap helemaal wat je bedoelt met dingen ‘ineens’ eng/spannend vinden. Persoonlijk heb ik dit een heel stuk beter gemaakt door de bak ‘zijn’ veilige omgeving te maken. Zo te zien kan het niet bij jullie bak, maar ik poets regelmatig in de bak en al het andere doe ik daar ook vaak (rijden, longeren, grondwerk). Hierdoor haal je spanning weg én bouw je vertrouwen op: als er hier wat gebeurt, kan ik op mijn baasje vertrouwen.

Gevoelige paarden houden je in ieder geval wel wakker :+

Ik zou je nog als laatste tip mee willen geven om na te denken wat je been doet. Het is zooo veel, dat het waarschijnlijk helemaal geen boodschap meer heeft. Been is been en daar moeten ze op reageren, want anders kun je net zo goed zonder benen rijden lmao. Het heeft bij mij geholpen om veel overgangen te rijden en dan zelf goed wakker zijn op wat je vraagt. Stap je en wil je aandraven? Been. Reageert hij niet? Grover been. Nog steeds niet? Tikje met de zweep. Laat hem dan maar een paar passen even hard gaan, dan komt tenminste de boodschap over. Vervolgens weer zelf terug nemen naar de stap, rust en ontspanning pakken en als jullie er allebei weer klaar voor zijn (dus ook zelf ontspannen zijn!) weer aandraven en het hele riedeltje nog een keer doen. Zelfde met verruimen van een gang. Dit heeft mij heel erg geholpen, kan natuurlijk dat het bij jouw Dam niet werkt, maar het misschien het proberen waard.

En nogmaals, respect dat je er zo open over bent hoe het gaat. Daar mogen velen (inclusief ikzelf) een voorbeeld aannemen! Daarnaast vind ik het ook knap hoe je met de feedback omgaat, menigeen zou er tegenin gaan, maar jij doet er echt wat mee. Ga zo door! :D

Dankjewel :) Ik ben niet de beste ruiter, en dat weet ik.
Ik ben heel blij dat ik (in ieder geval op dit moment) alleen opbouwende feedback heb mogen ontvangen. Ik leer er veel van, en ik vind het leuk om eraan te kunnen werken met Dam.
Fijn om te horen dat je ziet dat ik er wat mee doe :) .

Ik probeer te werken aan mijn benen. De ligging ervan en het aansporen is helaas iets waar ik langer mee kamp, en niet in een paar dagen vanaf ben. Ik ga echter wel mijn stinkende best doen om elke dag vooruitgang te boeken alsof het wel in een dag veranderd kan worden, wie weet gaat het dan sneller dan verwacht :D .

Als ik dam met zweep rij reageert hij veel sneller op mijn been (waardoor ik ook minder vaak been hoef te geven en ze ook stiller kan houden). Echter doe ik dat al even niet omdat ik hem als hij wegspringt per ongeluk kan aantikken. De laatste tijd gaat het echter zo goed dat ik er wel vertrouwen in heb dat we er een positieve draai aan kunnen geven.
Ik zal hem morgen eens onder het stof vandaan vissen 8-)

Bedankt voor je reactie, ik waardeer het enorm!

Edit: toevoeging en typfout.

Sintara

Berichten: 7423
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 21:25

H
Ik vind het echt knap, ik kan nu in een paar keer rijden al heel veel vooruitgang zien :D zeker je handen zijn een stuk stabieler al!
Je zit is ook beter en dam zelf stabieler. Super hoor!

Als je al toe bent aan meer tips :P :
Je benen zijn inderdaad nog te druk. Nu met het gaatje langer zie ik ook dat je je benen afsteekt tijdens de 'sta fase' in draf maar dat is vast ook onwennigheid. En een deel omdat je echt zelf gaat staan en gaat zitten, ipv je een beetje te laten opgooien door dam en dan de beweging opvangt met billen/heupen. Ik weet niet of je Engels kunt maar in dit filmpje wordt dat uitgelegd :) makkelijker gezegd dan gedaan in het begin(zou best kunnen dat dam deze manier in eerste instantie interpreteert als signaal voor overgang terug naar stap) maar uiteindelijk veel relaxter:
https://www.youtube.com/watch?v=6WfEjdk0gKs

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 21:34

Ik herken toevallig de stal waar je staat.
Van wie heb je daar les? Je zou eens kunnen overwegen om bij de “buren” te lessen/rijden.
Daar kan je uiteindelijk ook je knhs proefjes starten. Dat is laagdrempelig, gezellig en goed voor jullie ervaring.

Ik zie zeker vooruitgang in je videos. Leuk, ga zo door!

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 21:40

Sintara schreef:
H
Ik vind het echt knap, ik kan nu in een paar keer rijden al heel veel vooruitgang zien :D zeker je handen zijn een stuk stabieler al!
Je zit is ook beter en dam zelf stabieler. Super hoor!

Als je al toe bent aan meer tips :P :
Je benen zijn inderdaad nog te druk. Nu met het gaatje langer zie ik ook dat je je benen afsteekt tijdens de 'sta fase' in draf maar dat is vast ook onwennigheid. En een deel omdat je echt zelf gaat staan en gaat zitten, ipv je een beetje te laten opgooien door dam en dan de beweging opvangt met billen/heupen. Ik weet niet of je Engels kunt maar in dit filmpje wordt dat uitgelegd :) makkelijker gezegd dan gedaan in het begin(zou best kunnen dat dam deze manier in eerste instantie interpreteert als signaal voor overgang terug naar stap) maar uiteindelijk veel relaxter:
https://www.youtube.com/watch?v=6WfEjdk0gKs


Wat leuk om te horen, heel erg bedankt!

Ik ben zeker toe aan meer tips :D .
Wat een interessante video zeg. Het eerste gedeelte van het doorzitten vind ik zeer interessant, iets wat ik ga onthouden voor de toekomst, daar zijn we nu nog niet klaar voor :o .
Het lichtrijden echter is super duidelijk en enorm behulpzaam! Ik ga morgen proberen iets meer "naar voren te zitten" om het zo maar te beschrijven :D . Ik ben benieuwd hoe het gaat! Dankjewel voor de tip!




Saaams schreef:
Ik herken toevallig de stal waar je staat.
Van wie heb je daar les? Je zou eens kunnen overwegen om bij de “buren” te lessen/rijden.
Daar kan je uiteindelijk ook je knhs proefjes starten. Dat is laagdrempelig, gezellig en goed voor jullie ervaring.

Ik zie zeker vooruitgang in je videos. Leuk, ga zo door!


Wat grappig. Momenteel les ik bij Ria en Sam (afwisselend, ze geven beide op verschillende manieren les, wat ik fijn vind om beide perspectieven te zien).
Ik ben zeker van plan om bij Gert-Jan te lessen in de toekomst :D Ik wil hem sowieso eerst een aantal keer "vrij" in de bak te rijden daar, aangezien wij dat mogen vanuit stal.
Als dat goed gaat gaan we zeker bij hem lessen, eerst nog heel even hier door met lessen zodat Gert-Jan niet met zijn handen in zijn haar zit waar hij moet beginnen :Y)

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 22:13

Je ziet inderdaad veel vooruitgang. Vooral in je eigen ontspanning waardoor hij ook meer in balans gaat lopen.

Denk dat je het voor jezelf vooral moet zoeken in je bekken.
Deze kantel je wat waardoor je compenseert met je bovenlijf om in balans te blijven.
Dus je zitbeenknobbeltjes mooi in je zadel en je bovenbenen "los" laten hangen.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 22:19

c_alsemgeest schreef:
Je ziet inderdaad veel vooruitgang. Vooral in je eigen ontspanning waardoor hij ook meer in balans gaat lopen.

Denk dat je het voor jezelf vooral moet zoeken in je bekken.
Deze kantel je wat waardoor je compenseert met je bovenlijf om in balans te blijven.
Dus je zitbeenknobbeltjes mooi in je zadel en je bovenbenen "los" laten hangen.

Dankjewel :)

Bedoel je dit zoals het in de video hierboven werd benoemd, echt laten op laten gooien, en het bovenlijf meer op zijn plek laten, in plaats van het staan zitten? Ik merk wel dat mijn bewegingen meer mechanisch zijn dan dat ze echt meegaan en ontstaan vanuit de beweging van dam.
Sorry hoor, ik klink nu al helemaal als complete leek :+

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:26

klopt, meer je mee laten voeren. Dus je op laten gooien ipv zelf te gaan staan.
Je probeert nu echt te blijven zitten... en gaat heel bewust staan met kracht vanuit je benen.
Maar onafhankelijk zitten is een van de moeilijkste dingen van paarden sport, dus dat is gewoon heel lastig.
Als je je heupen/bekken goed hebt en je benen meer ontspant.
Het meest belangrijke daarin is je core, dus je buikspieren e.d. die mogen aanspannen, maar je onderlijf zo veel mogelijk ontspannen.

Heb even een screenshot gemaakt uit je filmpje waar je goed kan zien wat ik bedoel.

Afbeelding
Je gaat hier heel erg staan, met veel kracht in je bovenbenen, daardoor gaan je bekken naar voren en wordt dat je verste punt naar voren, zelfs voor je zadel.
Op dat moment verlies je evenwicht en moet je je rug en benen naar achter gooien om balans te houden.
Op het moment dat je gaat zitten breng je je bekken helemaal naar achter met kracht vanuit je bovenbenen, je benen gaan dan naar voren en om er op te kunnen blijven zitten moet je dan dus nog meer "hangen", anders red je het niet qua kracht.
Dus eigenlijk moet je meer vanuit je buik lichtrijden met minder kracht dan vanuit je bovenbenen.
en proberen je lijf in een rechte lijn te houden.
Dus staan meer met de beweging mee omhoog, ipv naar voren.

Afbeelding
Maar zoals ik al zei, zitten is een van de moeilijkste dingen die er zijn... genoeg mensen die veel verder zijn en niet afhankelijk kunnen zitten.

Wat mij heel erg geholpen heeft is een houding en zit clinic op de flexchair en het paard.
Als je een goede daar voor hebt kijken ze ook heel erg naar je lijf en hoe ze het het beste uit kunnen leggen vanuit jouw mogelijkheden en onmogelijkheden. En die van je paard. :D

miereneter

Berichten: 2561
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 09:01

Ik lees je topic met veel plezier, mooi om te zien hoe hard je werkt aan vooruitgang voor jezelf en je paard. En dikke chapeau voor hoe jij de tips en de opmerkingen oppakt, dat zie je niet vaak (maar is wel de beste manier om ergens beter in te worden).

Daarnaast is het voor mij ook heel leerzaam om de tips te lezen, want ik heb zelf nog een lange weg te gaan.

Neem je af en toe een zitles? Dat helpt mij altijd enorm vooruit. Voor rustige, ontspannen teugelvoering heb ik wel eens moeten rijden met balletjes onder mijn oksels (die mogen er dan niet uitvallen) of met de handen voor het zadel met een band bij elkaar 'gebonden'. Het klinkt misschien niet logisch, maar mijn armen en handen werden daar rustiger en meer ontspannen van.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 21:16

c_alsemgeest schreef:
klopt, meer je mee laten voeren. Dus je op laten gooien ipv zelf te gaan staan.
Je probeert nu echt te blijven zitten... en gaat heel bewust staan met kracht vanuit je benen.
Maar onafhankelijk zitten is een van de moeilijkste dingen van paarden sport, dus dat is gewoon heel lastig.
Als je je heupen/bekken goed hebt en je benen meer ontspant.
Het meest belangrijke daarin is je core, dus je buikspieren e.d. die mogen aanspannen, maar je onderlijf zo veel mogelijk ontspannen.

Heb even een screenshot gemaakt uit je filmpje waar je goed kan zien wat ik bedoel.

[ [url=m/UQlGgx.jpg]Afbeelding[/url] ]
Je gaat hier heel erg staan, met veel kracht in je bovenbenen, daardoor gaan je bekken naar voren en wordt dat je verste punt naar voren, zelfs voor je zadel.
Op dat moment verlies je evenwicht en moet je je rug en benen naar achter gooien om balans te houden.
Op het moment dat je gaat zitten breng je je bekken helemaal naar achter met kracht vanuit je bovenbenen, je benen gaan dan naar voren en om er op te kunnen blijven zitten moet je dan dus nog meer "hangen", anders red je het niet qua kracht.
Dus eigenlijk moet je meer vanuit je buik lichtrijden met minder kracht dan vanuit je bovenbenen.
en proberen je lijf in een rechte lijn te houden.
Dus staan meer met de beweging mee omhoog, ipv naar voren.

[ [url=m/IkoOWy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar zoals ik al zei, zitten is een van de moeilijkste dingen die er zijn... genoeg mensen die veel verder zijn en niet afhankelijk kunnen zitten.

Wat mij heel erg geholpen heeft is een houding en zit clinic op de flexchair en het paard.
Als je een goede daar voor hebt kijken ze ook heel erg naar je lijf en hoe ze het het beste uit kunnen leggen vanuit jouw mogelijkheden en onmogelijkheden. En die van je paard. :D


Super bedankt voor je uitleg, het is enorm duidelijk :D

Ik wil nog een keer op Joker, die is hier ook in de buurt!
Volgende les ga ik wel vragen of we echt aan mijn houding kunnen werken.


miereneter schreef:
Ik lees je topic met veel plezier, mooi om te zien hoe hard je werkt aan vooruitgang voor jezelf en je paard. En dikke chapeau voor hoe jij de tips en de opmerkingen oppakt, dat zie je niet vaak (maar is wel de beste manier om ergens beter in te worden).

Daarnaast is het voor mij ook heel leerzaam om de tips te lezen, want ik heb zelf nog een lange weg te gaan.

Neem je af en toe een zitles? Dat helpt mij altijd enorm vooruit. Voor rustige, ontspannen teugelvoering heb ik wel eens moeten rijden met balletjes onder mijn oksels (die mogen er dan niet uitvallen) of met de handen voor het zadel met een band bij elkaar 'gebonden'. Het klinkt misschien niet logisch, maar mijn armen en handen werden daar rustiger en meer ontspannen van.


Dankjewel! Ik ben ook enorm blij met alle tips. Iedereen hier is zo behulpzaam, ik ben zo blij met hoe dit topic uitpakt. Hopelijk blijft iedereen zo lief helpen, ik waardeer het ontzettend!

Leuke tips, die ga ik ook eens navragen voor de volgende les!


Vandaag hebben we een rustig aan dagje gehad. De bak was druk dus we hebben een stap/draf ritje gedaan, voornamelijk stap. Was hem ook wel een keer gegund. Ik heb in draf gewerkt aan mijn licht rijden, en ik voelde volgens mij zowaar een goed moment! Ik bleef met mijn bovenlijf stil, en dichter bij het zadel volgens mij. Ik heb geen video om het te bekijken, maar mogelijk houd ik dit goede gevoel tot morgen vast :o

Wel een lieve foto vandaag:

Afbeelding
:+ :+

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [Volg] Dam en mijn (lange) weg naar B proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 13:12

Joker is dat mechanische paard toch? Of bedoel je iets anders :D
Daar heb ik persoonlijk niet zo veel mee :')
Een flexchair bied imo meer inzichten.