Hardlopen met paard! Wie rent ook?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Hardlopen met paard! Wie rent ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 09:41

Gisteren tweede rondje hardgelopen mét paard. We werden er allebei blij van, het ging hartstikke goed.

Zijn er nog meer mensen die hardlopen met paard?


Afbeelding



(ik weet niet of dit de juiste plek op het forum is, zo niet dan mag het uiteraard verplaatst worden)

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Hardlopen met paard! Wie rent ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 09:17

Haha ik weet dat ik af en toe raar aan gekeken word maar kan me haast niet voorstellen dat ik echt de enige in NL en BE ben...

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16134
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Hardlopen met paard! Wie rent ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 12:36

Omdat dit topic beter op paardenpraat past word hij daarheen verplaatst

HK->PP

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 12:58

Ik wil het gaan doen dus ik lees mee! :D

Wings_love

Berichten: 1577
Geregistreerd: 25-02-08

Re: Hardlopen met paard! Wie rent ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:05

Ik wil dit ook gaan doen! De wegen hier zijn er niet super geschikt voor, maar weet misschien wel een leuke route :)

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:13

Ik wandel voornamelijk, maar ik loop/ren ook wel eens mee in draf met mijn tweespan of in galop zelfs als het lukt. Alleen mijn slechte voetwerk laat het niet toe om echt te gaan hardlopen, maar ik wissel wel af als ik wat vaker wandel met wandelen en hardlopen. Dan ga ik hardlopen totdat het niet meer lukt en wissel af met wandelen totdat mijn hartslag weer laag genoeg zit en dan draaf ik pas weer. Dus doe maar korte stukjes echt hardlopen. Mijn tweespan:
Afbeelding

Ik probeer uit te vinden in welke houding je paard zijn hoofd zit op die foto, want ik zie er geen hoofd in zo. _O-

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:18

Met mijn ouwe sokkie deed ik het wel, maar mijn huidige pony draaft harder dan mijn hardlooptempo, dus hij wordt gefrustreerd en ik neig toch over m'n tempo te gaan lopen, werkt niet zo denderend }>

Ik wandel wel regelmatig met hem en dan rennen we soms wel even een klein stukje, maar echt hardlopen, nee, dat wil met deze pony niet :n

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:19

[quote="swartbeessie"]Gisteren tweede rondje hardgelopen mét paard. We werden er allebei blij van, het ging hartstikke goed.

Zijn er nog meer mensen die hardlopen met paard?


Hoe groot is je paard? Ik wandel veel met mijn pony's en hardlopen zie ik ook nog wel lukken met die van 1.15, maar groter lijkt mij best lastig

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Hardlopen met paard! Wie rent ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:20

Yes! Heb ik ook wel gedaan! Vooral leuk als er iemand meegaat op het paard.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:21

Ik liep met mijn shetlander Dizzy 1x per week een half uur hard.
Maar helaas lukt dat niet meer met mijn lijf.
Disje vond het ontzettend leuk :)

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 13:33

Jorex schreef:
Ik probeer uit te vinden in welke houding je paard zijn hoofd zit op die foto, want ik zie er geen hoofd in zo. _O-


Is een Ikea-paard, in elkaar gezet zonder de gebruiksaanwijzing te volgen }>

Foto is van bovenaf genomen terwijl het paard gewoon in graashouding staat.

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Hardlopen met paard! Wie rent ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 14:09

Ik ga volgen.
Nu mijn pony dichter bij huis staat en ik meer tijd voor hem heb wil ik dit ook een keer oppakken met hem.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 14:22

Ja ik doe het ook af en toe. Wel met een pony moet er niet aandenken om met een paard van 1.60 of meer te gaan hardlopen. Pony zelf vind het wel raar dat hij zo lang moet draven. Hij wil nogal makkelijk gaan stappen en we doen al maar een mini rondje. Hij kan echt met gemak meer aan.

Loop je veel kilometers?

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Hardlopen met paard! Wie rent ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 15:03

Afbeelding

Hier zo heel afentoe , leuke afwisseling.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Hardlopen met paard! Wie rent ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 15:25

Wat een leuke reacties! Mijn vierbener is net iets over de 145, eigenlijk al een poos niet meer gemeten. We doen nu rondjes van tegen de vijf kilometer.

Het is een paard dat ook graag hard wil maar alles is te oefenen, en ik merk dat haar balans heel hard vooruit gaat juist doordat ze rustig aan moet doen - zonder druk op de neus. Lang leve grondwerk!

Ze kan nu op alle posities om me heen lopen en is redelijk zelfredzaam, en spiegelt bij benen. Ook grotere paarden moeten dit kunnen in mijn ogen.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 16:06

swartbeessie schreef:
Wat een leuke reacties! Mijn vierbener is net iets over de 145, eigenlijk al een poos niet meer gemeten. We doen nu rondjes van tegen de vijf kilometer.

Het is een paard dat ook graag hard wil maar alles is te oefenen, en ik merk dat haar balans heel hard vooruit gaat juist doordat ze rustig aan moet doen - zonder druk op de neus. Lang leve grondwerk!

Ze kan nu op alle posities om me heen lopen en is redelijk zelfredzaam, en spiegelt bij benen. Ook grotere paarden moeten dit kunnen in mijn ogen.



Leuk hoor!

Hier vindt men het al vreemd als je naast een pony loopt of fietst. “ moet je er niet op gaan zitten”?, of bij de welsh “ met de hond aan de wandel?”. Rennen doe ik af en toe als niemand kijkt. :D

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Hardlopen met paard! Wie rent ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 16:29

Ik wandel veel en met hardlopen krijg ik eigenlijk minder opmerkingen. Of misschien ben ik gewoon sneller voorbij haha.

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 16:42

De 'wat een leuke hond heb je' krijg ik altijd minstens 1x te horen als ik met mijn pony wandel. Merk aan mezelf dat ik me er aan begin te ergeren :o

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hardlopen met paard! Wie rent ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 17:00

Tempo zal zeker wel te trainen zijn, maar aangezien we onder het zadel voor endurance trainen, waarbij ik het dus fijn vindt dat zijn ontspannen draf op een lekker tempo ligt, vind ik het niet helemaal fair om hem dan zo te laten inhouden als ik ernaast wil rennen.
In de bak moet hij rustig en beheerst lopen en trainen we dat wel, maar aan de hand in het bos dus niet.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Hardlopen met paard! Wie rent ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 18:11

Ik heb niet het idee dat ze zich inhoudt hoor. Dan moet ze zich altijd inhouden, want standje scheuren zit ingebakken.. Dat hoef ik niet te oefenen.

Ik geef er toch de voorkeur aan dat ze ALTIJD beheerst blijft. Juist aan de hand. Ben zelf ook van mening dat paarden prima contextafhankelijk leren en dus ook onderscheid maken tussen aan de hand en onder zadel of voor de koets.

En als we zo ver zijn wil ik best een keer een tandje harder rennen hoor, mijn sprintje zal het hare niet zijn maar we hebben superveel lol.

Ik merk, nog meer dan met wandelen, dat je het ook echt samen doet. Krijg er een heel fijn teamgevoel van. Ben heel benieuwd naar de ervaringen van anderen!

Muze
Berichten: 5268
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Hardlopen met paard! Wie rent ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:37

Leuk! Ik ben nu nog in wandel stadium met mijn twee jarige maar rennen is ook best een leuk idee eigenlijk….

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Hardlopen met paard! Wie rent ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 18:39

Ik vind het absoluut een aanrader. Mooie manier om ze op tempo te wennen aan verkeer bijvoorbeeld. Wielrenners waren geen probleem maar ze verschoot toch de eerste keer. In draf ingehaald worden is blijkbaar ineens andere koek - handig om uit de weg te hebben voor we met de koets dingen gaan doen.

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen met paard! Wie rent ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 19:00

Wij wandelen veel en lopen soms ook stukjes hard tussendoor.

Ons paard is een Arabier van ongeveer 1.50, waarbij het touw er voornamelijk voor de sier aanhangt. Tempo past ie eigenlijk altijd aan ons aan :)

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 12:47

Wat tof, ik zocht naar tips en vond dit topic.

Zijn er nog mensen die hardlopen met hun pony/paard? En hoe ben je begonnen?

Celebi
Berichten: 3641
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hardlopen met paard! Wie rent ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 12:53

Ik! Al kan ik het niet echt hardlopen noemen want mijn conditie is daar niet goed genoeg voor. Maar ik neem, zeker in de winter als de bak elke keer te nat is, mijn paard regelmatig mee voor een flinke wandeling en dan wissel ik wandelen af met lange stukken draf zodat hij goed zijn beweging krijgt. Harstikke leuk om te doen en heel goed voor mijn eigen conditie.