Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 53 [ 1314 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 53  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden die in 2022 beleerd worden

 
Profiel   

Hallo! Ik zou ook graag meekletsen :D

Ik heb sinds kort een vier-jarige merrie als 'bijrijd' paard. Ze heeft niet veel gedaan in haar leven en de eigenaar laat me erg vrij in wat ik met haar doe. Ik heb nog nooit een jong paard opgeleid, dus we proberen heel veel uit, en we maken ook heel veel fouten :+ Ze heeft een aardig sterk karakter en laat duidelijk merken wat ze niet leuk vind, terwijl ze aan de andere kant is ze wel heel werkwillig en geintresseerd.

[ img ]

Aangezien ze eigenlijk niks kon, hebben we het in het begin heeel langzaam aan gedaan. Meelopen, stoppen, voetjes geven etc. Nu zijn we bezig met wat longeren en stappen aan de lange teugel. Longeren vindt ze echt verschrikkelijk, wat zich uit in veel stoppen, proberen door het hek te lopen en ze durft ook wel te steigeren. En ja, longeren is saaaai maar ik vind wel dat ze het moet kunnen :j Ook wil ik erg graag buiten met haar wandelen maar dat vind ze erg spannend (nooit van het terrein af geweest!) dus dat bouwen we heel langzaam op aangezien ze het type is dat wegrent ipv blijven staan en kijken.

Misschien interessant om te vermelden dat we vnl via 'natural horsemanship' werken, met Warwick Schiller als grootste inspiratie bron en ook deze quote:
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:33 



 
Profiel   

Wat een mooie quote! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 11:41 



 
Profiel   

Ja he! Kreeg ik van een vriendin doorgestuurd. Vind het zo motiverend en inspirerend: iedereen zou met mijn paard kunnen werken zonder stress of angst. Paard moet kunnen stilstaan bij het opstijgen, overal aangeraakt kunnen worden, dat soort dingen. Helaas is het boek niet online te lezen -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 12:06 



 
Profiel   

Is ook wel afhankelijk van het paard natuurlijk, die van mij is helaas zo eenkennig als de pest. Wat ik niet per se heel erg vind. Maar ik neem wel regelmatig mensen mee die ook even moeten vasthouden, rondje lopen, borstelen en hoeven uitkrabben. Maar die zullen hem nooit kunnen vangen uit de wei. Dat kostte mij ook maanden. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 12:10 



 
Profiel   

Piekosjj, heel benieuwd hoe jullie je samen ontwikkelen, wat voor ras is ze?
Ik ben ook die YouTube filmpjes van Warwick Schiller aan het kijken. Heb je ook toegang tot het betaalde gedeelte? Ik vind zelf een abonnementvorm niet zo fijn maar ben wel benieuwd hoe hij het brengt.
Mark Rashid boeken zijn ook interessant vind ik als inspiratiebron.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 14:36 



 
Profiel   

Nee dat vind ik echt veels te duur :') En hij heeft zo veel op youtube staan, dat ik dat ook (nog) niet nodig vind. Ik heb inderdaad 1 boek van Mark Rashid (Een goed paard heeft geen kleur) en heb die al meerdere malen gelezen en heeeel veel uitgehaald :j

Tessla is een mengelmoesje. Haar moeder is een warmbloed/NRPS achtige kruising en haar vader is een springhengst. Ze heeft als 1 jarige een ernstige blessure aan haar been gehad, waardoor ze niet helemaal goed is uitgegroeid. Ze is dus een beetje apart in proportie :+ Ze is 1.55m, maar eigenlijk had ze rond de 1.65/1.70 uit moeten groeien. 1.55 vind ik zelf een perfecte maat, ik houd niet zo van grote paarden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 15:10 



 
Profiel   

Leuke mix zo te zien, en 1.55 idd groot genoeg :)
Meer dan genoeg YouTube filmpjes van WW te vinden ja, ik ben nu pas begonnen aan the principles of training, eerste serie.
De podcast ben ik nog niet aan toegekomen, is die ook goed?
En lees nu Horses never lie, input genoeg dus!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 15:42 



 
Profiel   

Welkom. Ik ken heel de beste man niet haha. Ik ga eens op YouTube kijken. Leuke merrie en wat leuk dat de eigenaar je zo vrij laat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 15:54 



 
Profiel   

Piekosjj schreef
Nee dat vind ik echt veels te duur :') En hij heeft zo veel op youtube staan, dat ik dat ook (nog) niet nodig vind. Ik heb inderdaad 1 boek van Mark Rashid (Een goed paard heeft geen kleur) en heb die al meerdere malen gelezen en heeeel veel uitgehaald :j

Tessla is een mengelmoesje. Haar moeder is een warmbloed/NRPS achtige kruising en haar vader is een springhengst. Ze heeft als 1 jarige een ernstige blessure aan haar been gehad, waardoor ze niet helemaal goed is uitgegroeid. Ze is dus een beetje apart in proportie :+ Ze is 1.55m, maar eigenlijk had ze rond de 1.65/1.70 uit moeten groeien. 1.55 vind ik zelf een perfecte maat, ik houd niet zo van grote paarden!


Ik heb bijna al zijn boeken op "Een paard liegt niet" na. Ik ging het even zoeken zodat ik mijn verzameling compleet kon maken.. -O- Heb je de prijzen gezien wat ze momenteel waard zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-21 16:43 



 
Profiel   

Ik meld mij ook graag aan. Nova is sinds dat ze 7 maanden was bij mij en wordt in maart 5 jaar dus ze mag aan de bak. Ik twijfel nog om het zelf te doen met hulp of dat ik haar toch weg breng.

Ik heb naast Nova Ook nog een Shetlander genaamd Keessie die ook sinds veulen bij mij is, hij wordt in juni 8 jaar. Ik heb mijn paarden in de winterperiode thuis staan in open stal houding en tijdens het weideseizoen staan ze in diverse weilanden in en rond het dorp.

[ img ]
[ img ]

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 03:30 



 
Profiel   

Sumiry76 schreef
Ik meld mij ook graag aan. Nova is sinds dat ze 7 maanden was bij mij en wordt in maart 5 jaar dus ze mag aan de bak. Ik twijfel nog om het zelf te doen met hulp of dat ik haar toch weg breng.

Ik heb naast Nova Ook nog een Shetlander genaamd Keessie die ook sinds veulen bij mij is, hij wordt in juni 8 jaar. Ik heb mijn paarden in de winterperiode thuis staan in open stal houding en tijdens het weideseizoen staan ze in diverse weilanden in en rond het dorp.


Wat een leukerds. Herken de twijfel. Heb besloten om in ieder geval het zadelmak maken zelf te doen (met hulp). Voor het doorrijden wil ik dan kijken hoe het gaat. Als mijn rijkunsten tekort schieten, besteed ik het uit. Maar dan liefst iemand die bij mij op stal komt, niet dat ik hem wegbreng.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 13:57 



 
Profiel   

Tja heb er al wel één keertje opgezeten, dat vond ze prima. Kleindochter van mijn vriend ook, geen punt, heel rondje gewandeld om het dorp heen. Kennis van mij die heeft een rondje gedraaft aan de longe en dat ging ook goed, maar toch twijfel omdat ik dat nog nooit gedaan heb, wil niet dat het mis gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 15:54 



 
Profiel   

miereneter schreef
Sumiry76 schreef
Ik meld mij ook graag aan. Nova is sinds dat ze 7 maanden was bij mij en wordt in maart 5 jaar dus ze mag aan de bak. Ik twijfel nog om het zelf te doen met hulp of dat ik haar toch weg breng.

Ik heb naast Nova Ook nog een Shetlander genaamd Keessie die ook sinds veulen bij mij is, hij wordt in juni 8 jaar. Ik heb mijn paarden in de winterperiode thuis staan in open stal houding en tijdens het weideseizoen staan ze in diverse weilanden in en rond het dorp.


Wat een leukerds. Herken de twijfel. Heb besloten om in ieder geval het zadelmak maken zelf te doen (met hulp). Voor het doorrijden wil ik dan kijken hoe het gaat. Als mijn rijkunsten tekort schieten, besteed ik het uit. Maar dan liefst iemand die bij mij op stal komt, niet dat ik hem wegbreng.


Ind zo ga ik het ook doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 16:32 



 
Profiel   

Thami schreef
Leuke mix zo te zien, en 1.55 idd groot genoeg :)
Meer dan genoeg YouTube filmpjes van WW te vinden ja, ik ben nu pas begonnen aan the principles of training, eerste serie.
De podcast ben ik nog niet aan toegekomen, is die ook goed?
En lees nu Horses never lie, input genoeg dus!

Ik heb een paar episodes geluisterd, maar vond ze erg saai en lang. Veel gebabbel over de persoon zelf en eigenlijk weinig over training van paarden.

Gister een super fijne sessie met Tessla :) Zoals ik al eerder zei durft ze nog wel wat stout te doen tijdens het longeren, en de vorige keer zat ze me echt met elke ronde weer uit te proberen. Stilstaan in de hoek, door het hek proberen te lopen, omdraaien, dat soort dingen. Gister probeerde ze dat 2x en toen had ze gelukkig door dat mijn geduld groter is dan het hare :D Het was wat glad en donker, dus nadat ze netjes een paar rondjes had gedraafd was het prima. Daarna wat aan de lange teugel gestapt, verder oefenen met voorwaarts, sturen en stoppen en dat ging echt heel goed! Trots op de kleine dame :j Vandaag wat met haar gespeeld in het land, het waaide echt heel erg dus ze was aardig fris en benen gingen echt alle kanten op :+ Vind 't altijd leuk om zo op een luchtige manier wat met haar te doen op haar vrije dag, misschien 10 min wat door het land wandelen en rennen samen, en lekker kriebelen natuurlijk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-21 20:24 



 
Profiel   

Sumiry dat klinkt toch veelbelovend, volgens mij komen jullie er samen ook wel!

Leuk Pikosjj dat Tessla braaf was aan de Longe uiteindelijk en gister lekker beetje met haar gespeeld op het land!

Ik heb wat vrij gewerkt met Miro deze week, hij gaat dan best snel in een Arabieren show modus, maar komt wel lief bij mij rust halen. En gister heb ik geprobeerd in de longeerpositie te komen aan de leadrope. Dat vindt ie nog wat gek, loopt liever achter me aan. Maar het is wel 2 kleine rondjes gelukt *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 21:05 



 
Profiel   

Dat komt vanzelf wel Thami! Tessla snapte er in het begin ook echt helemaal niks van. Ineens zonder mens moeten lopen. En toen wou ik voor het eerst werken aan de lange teugel (vanuit ruiterpositie) en sturen: :wow: Ze had echt geen idee wat ik nou van haar wilde :') En nu doet ze dat heel netjes. Ze reageert nog niet helemaal 100% op stemcommando voorwaarts, maar bijv wel op draf-commando, dus dat komt allemaal wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-21 22:56 



 
Profiel   

Thami schreef
Sumiry dat klinkt toch veelbelovend, volgens mij komen jullie er samen ook wel!

Leuk Pikosjj dat Tessla braaf was aan de Longe uiteindelijk en gister lekker beetje met haar gespeeld op het land!

Ik heb wat vrij gewerkt met Miro deze week, hij gaat dan best snel in een Arabieren show modus, maar komt wel lief bij mij rust halen. En gister heb ik geprobeerd in de longeerpositie te komen aan de leadrope. Dat vindt ie nog wat gek, loopt liever achter me aan. Maar het is wel 2 kleine rondjes gelukt *\o/*


Super gaaf thami! 2 rondjes super knap.

Pikosjj: fijn dat het zo goed ging!

Ik Max vandaag ook even gelongeerd en ik kreeg ineens zo gevoel ik ga galop proberen. Draf commando snapt hij redelijk en blijven draven ook. En ja hoor zowel linksom als rechtsom paar galop sprongen, alleen als ik goed zo zegt staat hij stil haha. Is met goed zo en daarna volgt snoepje haha.. ff kijken hoe ik dat weer ga oplossen niet dat als ik ooit wedstrijd rijdt en stiekum goed zo zegt dat hij stil staat

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 00:14 



 
Profiel   

Haha Pluto lover dat is idd niet zo handig in een proef! Stoer dat het al lukte in galop en dan ook alletwee de kanten op. En een stemhulp waar ze direct terug op komen is ook wel heel waardevol :j

Net nog even 20 minuutjes met Miro geoefend en het gaat idd al beter met op de cirkel blijven! Ik merk dat ikzelf nog wel grote hulpen gebruik, het mag allemaal nog een stukje subtieler. Maar blij dat het speels en zonder stress gaat, dat lijkt me een goede basis :)

[ img ]
Wilde eigenlijk een mooie stand foto van Miro maken, maar toen kwam hij al naar me toe :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 17:31 



 
Profiel   

Fijn dat het zo heerlijk gaat.

Vandaag ging grondwerk wat minder, Max is nogal happig, en vind maar niks dat m’n hand op z’n neus ligt (kaptoom, clipje op neusrien) maar hij wilt gwn alles vast pakken en dan een concentratie van 0.0… paard is nogal een uitdaging voor mij om niet boos te worden. Maar soms denk ik echt van mag hou gwn op en focus…

Ook vond hij wat eng en dat is oke 2x weg geschoten en 1x ff gezegd dat hij niet moest doen en toen was het ook klaar.

Maar goed minder dagje hoort er altijd bij

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 17:44 



 
Profiel   

Wat een hoop nieuwe mensen in het topic! Welkom allemaal :D

Gaaf Thami dat je je eigen gefokte pony gaat beleren. Lijkt mij zo bijzonder om echt vanaf het begin te kunnen volgen.

Dressuurnatuurlijk klinkt als een heel fijn programma! Helaas voor mij wil ik western rijden en past het dus niet bij ons, maar anders had ik het zeker overwogen.

MukiwaCobs schreef
Ensueno schreef
@mukiwacobs: wat een prachtig ventje heb je <3 hij heeft zo’n aansprekend hoofdje! Heerlijk. Breng je hem weg voor het beleren?


Ja probeer het samen met een vriendin of mijn hulp die mij helpt voeren :)
Of ik ga er zelf op. Heb mijn merrie ook zelf zadelmak gemaakt.
Hij is bomproof, we liggen naast een hondentrainingsveld en daar word geschoten met pistolen (politie honden) en hij kijkt er echt niet van op. Ook als we over de grote weg in het dorp lopen, gewoon lekker relaxt. Echt een heerlijk dier is het! <3

Wat heerlijk zo braaf! Hopelijk wordt dat straks opstappen en wegrijden.

@Ania: Hopelijk is er snel plek op je pensionstal. Het is zo vervelend als je je niet goed voelt bij de stal waar je paard staat. Hij is ook een prachtige vent!

@Plutolover: jeetje wat een verhaal. Blijkt maar weer hoe goed het is om naar je eigen gevoel te luisteren. Heb ik ook wel geleerd van mijn vorige pony. Gelukkig lijkt hij goed hersteld te zijn. Hopen op veel succes in het nieuwe jaar!
Fijn dat het longeren zo goed ging! Als je van "goed zooo" nou "hooo" weet te maken, heb je een perfect commando. Moet je alleen een ander belonend commando verzinnen ;) Elpha krijgt geen snoepjes tijdens grondwerk (behalve bij vrijheidsdressuur of hele enge/pijnlijke dingen), maar als ze iets nieuws leert moet ze ook altijd even stilstaan en bij mij komen bij een "goed zo".

@Piekosjj: wat fijn zo'n bijrijdpaard waar je alles mee mag doen :D

Warwick Schiller ga ik mij eens op inlezen. Mark Rashid ken ik wel, heb ik ook meerdere boeken van. Van hem ben ik ook groot fan! Ik vind het ook juist heel fijn dat hij je meeneemt in zijn denkwijze zonder een kant en klaar stappenplan om mee te werken. Na het lezen van zijn boeken ben ik de vaste methodes zoals Parelli meer los gaan laten en meer op mijn eigen manier gaan werken. Mij vaak afvragend hoe Mark Rashid iets op zou lossen :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 22:11 



 
Profiel   

Elpha gaat morgen naar de kliniek. Ze is gaan luchtzuigen en het voelt niet goed. Ze staat de hele dag buiten in een vrij ruime paddock met een vast groepje van 4 paarden. 'S zomers staat ze met mooi weer dag en nacht buiten. 1 van haar paddock/weidegenoten is een speelse ruin waar ze haar ei ook lekker bij kwijt kan, daarnaast hebben ze onbeperkt ruwvoer en heeft Elpha weinig last van stress (alleen de verhuizing bijna een jaar geleden viel haar qua stress vrij zwaar). Waar het vandaan komt is dus de grote vraag. Ze heeft een poosje omeprazol gekregen, maar dit maakte geen verschil. Ik hoop dus dat ze bij de kliniek nog iets vinden wat we kunnen verhelpen.

Ze blijft wel een hele knappe pony. De koeientraining loopt in ieder geval al voorspoedig als toekomstig westernpony!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-21 22:16 



 
Profiel   

Goed dat het laat onderzoeken. En dat je hopelijk op tijd achter komt dat Het luchtzuigen gaat stoppen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 00:06 



 
Profiel   

Sterkte Ensueno, hopelijk komt er iets uit dat ook makkelijk op te lossen is. knap is ze zeker!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 08:05 



 
Profiel   

Ensueno: andere vraag ik zie koeien met kuilvoer. Krijgen de paarden hetzelfde kuil als de koeien?? Want er zit een verschil in kuil wat voor koeien is en verschil in ruwvoer voor paarden. Want misschien dat ze daar dan last van heeft?

ik probeer alleen mee te denken, mocht ze natuurlijk ander ruwvoer krijgen dan de koeien heb ik niks gezegd :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 09:26 



 
Profiel   

Dankjewel Plutolover en Thami!

Meedenken vind ik nooit erg :D Gelukkig krijgt ze geen koeienkuil. Ze krijgt droog en arm voordroog van eigen land, speciaal voor de paarden gehooid.

Ze is inmiddels bij de kliniek! Ze ging gelukkig heel braaf de trailer op en eenmaal op de kliniek gedroeg ze zich voorbeeldig. Ik had een opgefokte drukke pony verwacht, maar ze liep braaf met een los touwtje mee. Gelukkig mocht ze nu nog wat hooi, waardoor ze op stal ook tot rust kwam. Morgen zijn de onderzoeken.

[ img ]

Groetjes van Elpha!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 14:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 53 [ 1314 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 53  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen