Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:49

Ja precies daarom sprak je zadel mij zo aan Malenka! Hoop met Tessla endurance te kunnen starten, en ze heeft er wel de juiste persoonlijkheid voor denk ik :D

Vandaag weer een rondje gereden met Tessla. Ze was best wat stout }:) Wat op de plek springen en schudden met het hoofd. Ze is totaal niet bang of gemeen, het is heel erg in haar persoonlijkheid om haar grenzen op te zoeken :+ Na een paar sprongen en 'nee''s van mij, was ze lief. En dan 2 minuten later probeert ze weer wat, maar dan heeft ze door dat het tóch geen zin heeft om met mij in discussie te gaan. 't is toch ook wel een heerlijk paard :D Nadat ze lief een paar rondjes had gestapt, was het genoeg voor vandaag. Misschien zo'n 10-15 minuutjes op haar gestapt en dat vind ik meer dan prima. Ze leert ontiegelijk snel, dus ze zal het snel door hebben dat als ze lief is, dat we dan stoppen en ze kriebels krijgt :j

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:52

Tessla komt over als vergelijkbaar met Roos. Leuk! Ook bij mij endurance ambities. Ik houd heel erg van die sport. De vraag is of mijn lijf het nog gaat kunnen. Dat gaan we vanzelf ontdekken. En als Roos geschikt is maar mijn lijf niet wil dan ga ik zoeken naar iemand anders die haar uit wil gaan brengen. Ook dat is goed. Dan doe ik de onderhoud en technische training wel.

Merriemens
Berichten: 134
Geregistreerd: 05-06-20

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 17:56

Miereneter dat vind ik nou nog eens een goede reden! Ik ben nogal verpest als dressuur ruiter (manege dingen). Als buitenrit ruiter of idd op een western beleerd paard zit ik veel beter en met meer ontspanning. Dat geeft te denken... Ik heb een western instructrice dus wie weet is dat wel het beste idee van NL.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:16

Ja dat idee heb ik ook :D Ben zelf echt gek op de endurance sport. Ik heb met m'n vorige bijrijdpaard een paar wedstrijden gereden en erg veel gegroomed met zijn eigenaar incl kampioenschappen. Ik hoop in september een wedstrijd met Tessla te kunnen rijden, maar dat is even afwachten hoe het gaat. We hebben helaas nog geen rijbaan en het weiland is eigenlijk niet echt te rijden op wat stapwerk na. De rijbaan komt wel, maar elke keer vriest het weer wat en dan kunnen ze niet aan het werk.

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 18:55

Leuk om nieuwe meeschrijvers te lezen hier! Mooie paardjes komen er voorbij met ieder hun eigen proces :)

Gichke: super joh, dat ziet er zo makkelijk uit :D Fijn dat het zo goed verloopt!

Hier gaat het ook goed! Inmiddels 5 trainingen verder, steeds maar een half uurtje. Inmiddels wordt er gedraafd aan de longe en gaan we morgen voor het eerst los in de binnenbak. Althans, degene die traint, en ik bied de hulp :). Ben super trots op mijn paardje, hij is heel braaf en leergierig. Elke keer weer een plezier om naar te kijken. :) Ik zal morgen eens wat foto's maken ook!

Thami
Berichten: 60
Geregistreerd: 15-11-21

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 18:59

Wat een leuke nieuwe paarden! Ik heb ook endurance gereden, begonnen op een Appaloosa. Roos is echt zo mooi❤️, wat is haar afstamming?
Bij mij begint het ook wel weer te kriebelen om endurance te starten met Miro. Wie weet in 2023?

Merriemens
Berichten: 134
Geregistreerd: 05-06-20

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 19:15

Wauw Britt, zo snel draven is al super knap en dan ook nog los rijden. Heel leuk! En terecht trots op je knapperd.

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 19:20

Merriemens schreef:
Wauw Britt, zo snel draven is al super knap en dan ook nog los rijden. Heel leuk! En terecht trots op je knapperd.

Ja leuk he!! En ja is dat snel? Ik heb geen idee, maar weet wel dat de hele basis die al gelegd was enorm veel scheelt nu! <3 Is het allemaal niet voor niets geweest. Hij is heel voorzichtig met degene op zijn rug. Ben heel benieuwd hoe het los gaat morgen, beetje meer aan het stuur werken :)

Oh deze had ik nog gemaakt laatst. Dat hoofd <3

Afbeelding

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 20:17

Wat leuk Thami. Gewoon rustig aan naar toe werken. Goed in balans bewegen en aan de hulpen staan is de basis voor elke richting.

Dit is de stamboom van Roos.
https://www.allbreedpedigree.com/amelies+roos+dw

Wat een lief hoofd heeft hij Britt.

miereneter

Berichten: 2537
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 00:40

Merriemens schreef:
Miereneter dat vind ik nou nog eens een goede reden! Ik ben nogal verpest als dressuur ruiter (manege dingen). Als buitenrit ruiter of idd op een western beleerd paard zit ik veel beter en met meer ontspanning. Dat geeft te denken... Ik heb een western instructrice dus wie weet is dat wel het beste idee van NL.


Het allermooiste is: het een sluit het ander niet uit. Ik ken meerdere paarden die je zowel western als Engels kunt rijden. Dus dat is ook nog een optie.

Merriemens
Berichten: 134
Geregistreerd: 05-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 11:19

miereneter schreef:
Merriemens schreef:
Miereneter dat vind ik nou nog eens een goede reden! Ik ben nogal verpest als dressuur ruiter (manege dingen). Als buitenrit ruiter of idd op een western beleerd paard zit ik veel beter en met meer ontspanning. Dat geeft te denken... Ik heb een western instructrice dus wie weet is dat wel het beste idee van NL.


Het allermooiste is: het een sluit het ander niet uit. Ik ken meerdere paarden die je zowel western als Engels kunt rijden. Dus dat is ook nog een optie.


Idd, slim bedacht.

@Britt ik vind het sowieso gaaf hoe snel ze het oppakken al die nieuwe dingen in dat koppie. Hij kijkt blij en trots!

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 11:59

Ik kom ook gezellig mee kletsen. Ik heb in Oktober 2020 een toen 2,5 jarige hengst gekocht. Vorig jaar ben ik begonnen met licht longeerwerk en ik heb er 3 keer opgezeten. Hij doet het ontzettend braaf, maar ik vond het nog zo'n slungel met zijn 1,77m. Hij is ondertussen geruind en ik heb hem nog de tijd gegeven. Vanaf komende week ga ik hem weer oppakken. Ik wil ongeveer 3 weken longeren en dan weer erop. Hij is officieel gezien 4 jaar, maar in mei echt 4 jaar. Ik vind dat hij er nu meer klaar voor is dan vorig jaar. Genoeg gepraat hier is Nino con Brio. Afstamming: Dreamboy x Uphill x Ferro

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-22 16:36

Nou, het ging vandaag weer heel erg goed en rustig! Ben supertrots!

Eerst even buiten aan de longe

Afbeelding

En toen naar binnen en na even kort aan de lijn helemaal los *\o/*

Afbeelding

Bewegende beelden, kijk hem gaan <3




Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 17:52

Heerlijk! Wat gaat hij mooi rustig. En die bak met zo veel daglicht is ook wel heel erg fijn denk ik.

Merriemens
Berichten: 134
Geregistreerd: 05-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 08:43

Monte_Cristo schreef:
Ik kom ook gezellig mee kletsen. Ik heb in Oktober 2020 een toen 2,5 jarige hengst gekocht. Vorig jaar ben ik begonnen met licht longeerwerk en ik heb er 3 keer opgezeten. Hij doet het ontzettend braaf, maar ik vond het nog zo'n slungel met zijn 1,77m. Hij is ondertussen geruind en ik heb hem nog de tijd gegeven. Vanaf komende week ga ik hem weer oppakken. Ik wil ongeveer 3 weken longeren en dan weer erop. Hij is officieel gezien 4 jaar, maar in mei echt 4 jaar. Ik vind dat hij er nu meer klaar voor is dan vorig jaar. Genoeg gepraat hier is Nino con Brio. Afstamming: Dreamboy x Uphill x Ferro

[ [url=m/I3Z0eg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/54X58F.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oKwqFc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/epuUJB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jCuAmp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1Fimkq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw wat een knap paard zeg!

Monte_Cristo

Berichten: 236
Geregistreerd: 05-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:14

Merriemens schreef:
Monte_Cristo schreef:
Ik kom ook gezellig mee kletsen. Ik heb in Oktober 2020 een toen 2,5 jarige hengst gekocht. Vorig jaar ben ik begonnen met licht longeerwerk en ik heb er 3 keer opgezeten. Hij doet het ontzettend braaf, maar ik vond het nog zo'n slungel met zijn 1,77m. Hij is ondertussen geruind en ik heb hem nog de tijd gegeven. Vanaf komende week ga ik hem weer oppakken. Ik wil ongeveer 3 weken longeren en dan weer erop. Hij is officieel gezien 4 jaar, maar in mei echt 4 jaar. Ik vind dat hij er nu meer klaar voor is dan vorig jaar. Genoeg gepraat hier is Nino con Brio. Afstamming: Dreamboy x Uphill x Ferro

[ [url=m/I3Z0eg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/54X58F.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oKwqFc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/epuUJB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jCuAmp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1Fimkq.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw wat een knap paard zeg!


Dank je wel ben super blij met hem

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:26

Zo leuk en herkenbaar om alle verhalen te lezen en ook heel mooi alle foto's en filmpjes :D

In plaats van alleen maar meelezen toch ook maar de stap om mee te schrijven.

Mijn zus en ik hebben in maart vorig jaar samen Uniek gekocht. Ze is in juni 3 jaar geworden, maar door omstandigheden gaat het allemaal wat langzamer dan ik had gepland. Toch heeft ze al zeker flinke stappen gemaakt! Het is nu de bedoeling dat we er van de lente/zomer op gaan, alleen is het wel belangrijk dat we wat meer vertouwen in haar krijgen, ze kan soms zo uit haar plaat gaan en heel hoog (wel beheerst) steigeren, sterke achterhand zullen we maar zeggen :')

We hebben ook beiden nog ons eigen oudje en onverwacht gaat het hier veel beter mee, dus komen we best tijd te kort. Nu voor de oudjes verzorgsters waar we heel blij mee zijn en waardoor we meer tijd aan Uniek kunnen besteden. Dit heeft ze echt wel nodig, ze gaat super graag met ons mee (staat altijd klaar), is erg slim en leergierig. Ze staat 24/7 buiten in de kudde en heeft ook echt speelmaatjes, maar we merken dat ze toch echt de uitdaging en beweging van ons nodig heeft, ze is dan een veel kalmer en meewerkender paard.

Een paar foto's van de dame.
Hier haalden we haar net op.
Afbeelding
Dit was een houding die ze snel aannam.
Afbeelding
Allemaal op een rij.
Afbeelding
Ze is echt heel zachtaardig en meer ontspannen.
Afbeelding
Meer rust en ontspanning
Afbeelding

Thami
Berichten: 60
Geregistreerd: 15-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 18:53

Malenka schreef:
Wat leuk Thami. Gewoon rustig aan naar toe werken. Goed in balans bewegen en aan de hulpen staan is de basis voor elke richting.

Dit is de stamboom van Roos.
https://www.allbreedpedigree.com/amelies+roos+dw

.

Gaaf, daar zit Krimh in! Genoeg Arabisch bloed voor endurance zo te zien! Hoe groot is ze?

Ensueno
Berichten: 679
Geregistreerd: 01-10-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:03

Oeps, al een hele poos niet meer gereageerd hier.
Ik zal even bijlezen :)

@Piekosjj: wat een stappen hebben jullie ondernemen zeg! En zelfs al gereden :D Goed bezig! En fijn dat het allemaal al zo vertrouwd aanvoelt dat je niet eens op kijkt van haar gekke fratsen.

@Galeobdolon: gefeliciteerd met je nieuwe paard! En wat fijn dat je nu naar je eigen gevoel kunt luisteren met het beleren. Dat gaat vast goed komen!

@Imre: leuke pony! Het is voor mij altijd een kinderdroom geweest om een IJslander te kopen. Wie weet ooit, als ik de staatsloterij heb gewonnen en een stukje grond voor Elpha + een vriendje heb. Ze oogt in ieder geval flink bomproof :D

@Spaansepony: och arm beestje. Fijn dat ze bij jullie terecht is gekomen op een plek waar ze het beste met haar voor hebben. Het klinkt alsof jullie heel goed rekening met haar houden, hopelijk gaat het tot haar doordringen dat jullie haar echt geen kwaad zullen doen. Dat dat tijd nodig heeft kan ik mij heel voorstellen na wat jij hebt verteld..

Galeobdolon schreef:
Dressuur en rondjes rijden in een bak is echt niet aan mij besteed. Ik kan daar niet zo goed de discipline voor opbrengen. Dus dan is het fijn om les te krijgen zodat ik niet teveel zelf bezig hoef te zijn met wat ik het volgende rondje ga doen en op instructieniveau kan rijden:p

Daar kan ik mij ook heel goed in vinden haha. Met grondwerk kan ik mij aardig vermaken, maar voor het rijden in de bak heb ik ook af en toe iemand nodig die mij doelen geeft en hard aan het werk zet.

@Britt: wat super dat je (of je hulp?) op hem hebt gezeten! En wat doet hij het knap *\o/* De tweede keer zelfs al van zijn kont afglijden. Wat een coole kikker haha.

@Plutolover: goed om jezelf denken hoor! :(:) Jouw paard komt echt niet tekort als je even een tijdje niks met hem doet. Hij heeft er meer aan als jij goed voor jezelf zorgt en stabiel bent. Ik heb ook een gekke tijd achter de rug en er zijn tijden dat ik een week niks met Elpha doe. Natuurlijk vind ik het jammer, maar ze komt verder niks te kort en is nog jong zat.

@Hennos: wat fijn dat je al zo lekker op pad gaat met je merrie. Van wie is ze drachtig?

@Moska: klinkt als een wijs besluit om te verhuizen. Zo lastig he, dat je er nooit vanuit kunt gaan dat mensen zich écht aan hun woord zullen houden. Een stal waar beloftes echt na worden gekomen en het welzijn van de paarden bovenaan het prioriteitenlijstje staan zijn soms best zeldzaam. Hopelijk is dit één van die stallen en kan je lekker genieten van de luxe van volpension.

@Miereneter: is de verhuizing goed verlopen? En bevalt de nieuwe stalling?

@Coonart: een knappe vent hoor, die Luuk!

@Petra: leuk, nog een Welsh cob! En wat een mooie ook <3

@Merriemens: wat heeft jouw paard een mooie, wijze uitstraling!

@Malenka: welkom! Een hartslagmeter lijkt mij ook heel interessant om een keertje om te doen. Ik heb er zelf ook één gebruikt en dat is best interessant en leerzaam.

@Miereneter: door wie ga je jouw paard laten beleren? Ik denk dat het serieuze beleren volgend jaar pas gaat gebeuren met Elpha, maar ik houd mijn ogen vast open voor een trainer. Helaas voor ons westernruiters is het aanbod daarin veel kleiner dan in het bijvoorbeeld het Engelse wereldje.

@flavlip: wat een heerlijk aansprekend hoofdje heeft Uniek haha. Hopelijk besluit ze dat steigeren niet handig is met een ruiter op de rug :D

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:13

Thami schreef:
Malenka schreef:
Wat leuk Thami. Gewoon rustig aan naar toe werken. Goed in balans bewegen en aan de hulpen staan is de basis voor elke richting.

Dit is de stamboom van Roos.
https://www.allbreedpedigree.com/amelies+roos+dw

.

Gaaf, daar zit Krimh in! Genoeg Arabisch bloed voor endurance zo te zien! Hoe groot is ze?


Ja tof hè? En haar strain is Rodania die meermaals terug komt dus ook wel een fijne moederlijn als basis. Veel crabbet. Ze heeft 62,5% Arabisch bloed (25%crabbet). Haar stokmaat was afgelopen jaar op de nrps keuring 1,485. Wat kleiner dan verwacht om eerlijk te zijn.

In de toekomst hoop ik ook een veulen bij haar te kunnen fokken met een leuke sport arabier. Dus hopelijk gaat ze waarmaken wat ik van haar verwacht. :o

miereneter

Berichten: 2537
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:33

Dubbel.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 11-01-22 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

miereneter

Berichten: 2537
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:36

Leuke plannen, Malenka, en leuk paard. Roos deelt een overgrootvader met de mijne, Menes. Die heeft behoorlijk wat nakomelingen rondlopen, volgens mij. Moet me nog wat meer verdiepen in de lijnen en types, wel interessant.

Ensueno, hij was redelijk braaf op de trailer en begint zich thuis te voelen in zijn nieuwe kudde. Al een paar goede vrienden gemaakt. Ik ben zielsgelukkig met onze nieuwe plek. Hoe gaat het met jouw jonge paard?

Herkenbaar dat het soms moeilijk is om jezelf doelen te stellen bij het rijden in de bak. Ik doe het ook beter op les.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:04

Leuk Miereneter. Er is best veel te vinden over Menes en zijn nakomelingen.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:16

Iedereen lekker bezig zo te zien +:)+

Hier heb ik er ondertussen al 2 goed zadelmak en nr 3 is gisteren aangekomen.

Coco heb ik na een fijne voorbereiding voor het eerst gereden op 2 januari. Ondertussen doet ze de 3 gangen en springt ze een hindernisje.
Afbeelding

Trudy is 27 december aangekomen rechtstreeks uit de opfok. Tja, laten we zeggen dat ze heel snel leert en ondertussen terug naar de eigenaar is.
Afbeelding

Gisteren is de eigenaar van Trudy komen omwisselen. Trudy ging terug naar huis en deze Malibu kwam in de plaats. Malibu heeft vandaag leren meewandelen aan het halster
Afbeelding

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:27

Spaansepony schreef:
Linksom gaat na het longeren heel stuk goed, ik kan los opstappen, rechter beugel zachtjes in doen anders is mevr vertrokken. Gelijk stappen en na een rondje gelijk draven. Heeeel veel praten, en rechtsom af en toe mee pakken. Dit is een drama want dat is haar niet gelijk “aangeleerd” en je merkt dat ze dan teveel spanning opbouwd, maar het is geen paard waar je even doordrukt. Ik merk dat ik het toch best lastig vind soms -O-

De dame in kwestie

[ [url=m/77wOqu.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/A6BX94.png]Afbeelding[/url] ]


Hebben jullie allemaal je paardjes weg gebracht om door te rijden of gaan de meeste het zelf doen?


Ik heb ooit ook al paarden gehad die linksom goed gingen en rechtsom in paniek raakten. Wat bij deze paarden hielp was oefenen op rechts opstappen. Ik deed dan links opstappen en rijden, dan afstappen en rechts opstappen en rijden. Deze paarden legden de link tussen links en rechts niet. Wat ze linksom kenden was rechtsom ineens iets wat ze nog nooit gedaan hadden. Door rechts op te stappen begrepen deze paarden precies beter wat ze moesten doen. Na enkele trainingen kon ik deze paarden makkelijk en ontspannen linksom en rechtsom rijden. Soms (en zeker bij traumapaarden) moet je eens van de standaardprocedure afstappen maar dat doe je zo te zien super :j