Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 53 [ 1308 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 53  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden die in 2022 beleerd worden

 
Profiel   

Wat goed dat je er zo bovenop zit Ensueno. Hoop dat er iets heel onschuldigs uit komt, succes morgen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 14:36 



 
Profiel   

Dankjewel! Fijn om te horen dat jullie er ook zo in staan. Er zijn ook mensen (waaronder sommige dierenartsen) die niet begrijpen dat ik er zo’n ding van maak en het heel makkelijk afschuiven op een verslaving. Dat ga ik pas doen als ik alles uit heb gesloten.

Dus het is altijd fijn om te horen dat ik niet de enige ben en dat ik echt niet zo gek ben :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 15:09 



 
Profiel   

Ensueno schreef
Dankjewel! Fijn om te horen dat jullie er ook zo in staan. Er zijn ook mensen (waaronder sommige dierenartsen) die niet begrijpen dat ik er zo’n ding van maak en het heel makkelijk afschuiven op een verslaving. Dat ga ik pas doen als ik alles uit heb gesloten.

Dus het is altijd fijn om te horen dat ik niet de enige ben en dat ik echt niet zo gek ben :D


ik zou het ook ind uit willen sluiten, je paardje staat op onbeperkt ruwvoer,komt buiten,heeft speel maatje dus lijk mij niet dat het door verveling komt

Max van mij ging ook bijna luchtzuigen einde van 5/6 weken op boxrust... ik zat toen ook erg in de stress. hij had onbeperkt eten. maar verveelde zich wel natuurlijk. Heb hem niet echt zien zuigen maar hij pakte wel regelmatig zn voerbak zonder te zuigen.. nu pakt hij snel van alles vast... maar gelukkig heeft het niet door gezet.

ik zie het hem niet meer doen namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 15:13 



 
Profiel   

Weet je al wat meer Ensueno?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 15:17 



 
Profiel   

Thami schreef
Weet je al wat meer Ensueno?


Ja! Of nou ja, we hebben vooral uitsluitsel gekregen. Ze heeft geen maagzweer, haar darmen zijn goed en haar baarmoeder is goed (ze wordt vrij extreem hengstig, dus ook meteen dat maar uitsluiten). Ook uit haar bloed en mest kwam niks geks naar voren. De dierenarts verklaarde haar dus gezond!
Ik ben er nog niet helemaal klaar voor om het op een verslaving af te schuiven, dus ga nog wat dingetjes proberen, maar er is in ieder geval niks ernstigs aan de hand waar spoed bij komt kijken :)

Ze gedroeg zich overigens voorbeeldig. Ik was echt verbaasd dat mijn melodramatische welshje zo braaf was op vreemd terrein. Dat geeft wel moed voor leuke wandelingen en later buitenritten :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 21:14 



 
Profiel   

plutolover schreef
ik zou het ook ind uit willen sluiten, je paardje staat op onbeperkt ruwvoer,komt buiten,heeft speel maatje dus lijk mij niet dat het door verveling komt


Precies dat ja! Het plaatje klopt gewoon niet.

plutolover schreef
Max van mij ging ook bijna luchtzuigen einde van 5/6 weken op boxrust... ik zat toen ook erg in de stress. hij had onbeperkt eten. maar verveelde zich wel natuurlijk. Heb hem niet echt zien zuigen maar hij pakte wel regelmatig zn voerbak zonder te zuigen.. nu pakt hij snel van alles vast... maar gelukkig heeft het niet door gezet.

ik zie het hem niet meer doen namelijk.


Oef dat kan ik mij voorstellen. Dat zal voor jou ook wel even schrikken geweest zijn, toen het leek alsof hij zou zuigen. Gelukkig heeft het niet doorgezet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 21:16 



 
Profiel   

Ensueno schreef
plutolover schreef
ik zou het ook ind uit willen sluiten, je paardje staat op onbeperkt ruwvoer,komt buiten,heeft speel maatje dus lijk mij niet dat het door verveling komt


Precies dat ja! Het plaatje klopt gewoon niet.

plutolover schreef
Max van mij ging ook bijna luchtzuigen einde van 5/6 weken op boxrust... ik zat toen ook erg in de stress. hij had onbeperkt eten. maar verveelde zich wel natuurlijk. Heb hem niet echt zien zuigen maar hij pakte wel regelmatig zn voerbak zonder te zuigen.. nu pakt hij snel van alles vast... maar gelukkig heeft het niet door gezet.

ik zie het hem niet meer doen namelijk.


Oef dat kan ik mij voorstellen. Dat zal voor jou ook wel even schrikken geweest zijn, toen het leek alsof hij zou zuigen. Gelukkig heeft het niet doorgezet :)


Ja het minder leuke was ook dat hij overdags alleen stond ivm paarden gewoon op het land stonden, snachts had hij dan wel een maatje.. helaas kon ik m’n andere haf er niet naast zetten. Ivm ‘bezette’ stallen, gelukkig stond er 1 week wel een paard naast hem enz

En zag hij af en toe een paard. Hij kan gelukkig wel goed ‘alleen’ zijn

En hebben we deze gekke tijd gehad

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-21 21:36 



 
Profiel   

Fijn dat er iig niks acuuts aan de hand is Ensueno! Nu maar verder puzzelen.. zou het ook met overgang van wei naar paddock te maken kunnen hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-21 13:08 



 
Profiel   

plutolover schreef
Ja het minder leuke was ook dat hij overdags alleen stond ivm paarden gewoon op het land stonden, snachts had hij dan wel een maatje.. helaas kon ik m’n andere haf er niet naast zetten. Ivm ‘bezette’ stallen, gelukkig stond er 1 week wel een paard naast hem enz

En zag hij af en toe een paard. Hij kan gelukkig wel goed ‘alleen’ zijn

En hebben we deze gekke tijd gehad


Ach dat is sneu. Dan wil je het allerbeste voor je paard, maar op dat moment is het allerbeste niet wat je paard het liefste wil en dat hij dan alleen komt te staan is puur onmacht. Gelukkig is dat nu voorbij. Ik kan mij voorstellen dat dat jou ook wel stress en zorgen op heeft geleverd.

@Thami: ze deed het helaas ook toen ze overdag op het land stond. Tijdens het weideseizoen staan de paarden bij ons overdag op het land en ‘s nachts/begin ochtend op de paddock. Op het land zoog ze niet, maar op de paddock wel. Ik kan dus nog uitzoeken of de oorzaak misschien bij de hardere, prikkende stukken hooi ligt. Ik heb nog een stappenplan klaarliggen haha. Maar dat doe ik rustig één voor één. Ik weet nu in ieder geval dat het niks ernstigs medisch is.

Maar genoeg over mijn gekke pony! Hoe gaat het verder met jullie paarden/pony’s? Geen last van het koude weer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 11:41 



 
Profiel   

Wat leuk zoveel meer meekletsers hier! Ik lees vaak mee, erg druk met werk dus niet veel tijd om actief mee te kletsen.

Vandaag singeltje weer op mijn merrie gelegd en tevens hoofdstel weer gepast voor gevoel.
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 12:18 



 
Profiel   

Sinds afgelopen weekend is het kwartje gevallen en lukt het me om mijn jonkie alleen uit het weiland te halen. Heb me voorgenomen dat als ik er met daglicht ben, om dan ook een stukje te gaan wandelen. Hij doet het al heel braaf!
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 14:07 



 
Profiel   

stille meelezer. Mijn merrie wordt in februari pas twee, dus beleren is er nog niet echt bij. maar ik lees graag mee om van jullie ervaringen te leren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 14:20 



 
Profiel   

Fijn Enseuno dat er medisch niks mis is met je paard! Helaas is het vaak zo dat als ze eenmaal beginnen met zuigen en dat een tijdje doen dat ze er niet meer mee stoppen, ook als de 'problemen' weg zijn. Maar hopelijk vind je alsnog het probleem en zal ze er misschien weer mee stoppen :+:

Leuk twee nieuwe paarden in het groepje, een mooie palo en de bruine ziet er uit als een hele lieve! Hoe oud is hij Moska? Ziet er nog uit als een jonkie!

Hierbij weer even een update over mijn Tessla. Vorig weekend ben ik wezen wandelen samen met een stalgenoot en haar paard. Ging echt fantastisch goed! Vorige keren was ze best gespannen, daardoor wat stout en de laatste keer trok ze zich zelfs los en rende ze naar huis ;( Maar nu met een paardenmaatje er bij was ze super dapper en ze liep bijna de hele weg voorop. Ze is eigenlijk helemaal niet bang aangelegd, maar is duidelijk gespannen door het weg-zijn van de kudde. Ik merkte de dagen er na dat ze dagen er na met mij in de stal een stuk meer ontspannen en op haar gemak was, zo fijn! Morgen gaan we weer wandelen met hetzelfde paard :) Ook heb ik gister voor het eerst 'echt' met haar aan de lange lijnen gestapt. Dat had ik al best een paar gedaan bij haar schouder, maar nu echt met tuigje om en lange lijnen achter haar. En dat ging zo ontzettend goed! Ze geeft helemaal niks om het tuig en de lijnen langs haar lijf, en ze stuurde heel netjes. Trots op m'n meisje :j

[ img ]
Ronde billen :D

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 21:15 



 
Profiel   

Hij is 2,5. dus nog echt een jonkie

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 21:31 



 
Profiel   

Nou, vooruit, niet alleen maar meelezen maar contact maken :+

Ik heb gisteren een paard gekocht. Altans een aanbetaling gedaan want ik sta nog op de wachtlijst voor de stalling. Als het goed is komt er in maart/april een plekje vrij en kan ik haar gaan ophalen.

Ze (ik dacht nooit dat ik een merrie zou kopen!) is nu 2,5. In mei 2022 wordt ze 3, dus 2022 wordt in ieder geval het jaar dat ik ga beginnen met beleren.

Ik ga het eens even totaal anders doen dan ik altijd heb moeten doen. Ik heb veel paarden ingereden, deze paarden waren echter allemaal meer gebruikersvoorwerpen voor de sport of veehouderij of voor particulieren, dan dat het echt maatjes waren van mensen. Het is niet dat het inrijden verkeerd gebeurde, maar ook zeker niet vanuit mijn eigen filosofie.

De periode waarin een paard werd ingereden was meestal 2 a 3 weken. Elke dag werd er zeer intensief gewerkt met een compleet groen paard. Dit waren geen paarden die als veulen of jong paar in de hand zijn geweest. Compleet onbespierd en onervaren.

Nu ga ik dat eindelijk eens even anders doen :Y) Nadat ze heeft kunnen wennen aan haar nieuwe plek rustig beginnen met spieren opbouwen, op de grond al goed kunnen wijken voor druk, souplesse en vertrouwen opbouwen. Het er op kunnen zitten is nog wel het allersimpelste truucje.

De Akhal Teke is sowieso een ras wat langzaam uitgroeit, dus ik gooi nog helemaal geen pijltje naar wanneer ik haar lichamelijk of mentaal klaar vind om te beginnen met rijden. Maar ik kijk al enorm uit naar het hele proces en het weer op kunnen bouwen van een band met een eigen paard.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 14:06 



 
Profiel   

Ohhh een Teke, mijn droompaard :D Hoe heet ze en waar heb je haar gekocht? Je werkwijze klinkt ook erg intressant en redelijk gelijk aan de mijne :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 17:31 



 
Profiel   

Piekosjj schreef
Ohhh een Teke, mijn droompaard :D Hoe heet ze en waar heb je haar gekocht? Je werkwijze klinkt ook erg intressant en redelijk gelijk aan de mijne :j


Ze heet Gulgyz, wat bloemenmeisje betekent ( ik neem het aan, heb nog niet zo snel iets over de vertaling kunnen vinden). Ik heb haar gekocht (klinkt een beetje gek omdat ze daar nog een poosje staat) bij stoeterij Argamak :)

Qua werkwijze ga ik nog heel erg moeten kijken hoe, wat en waar. Omdat ik haar nog helemaal niet ken ben ik ook heel erg benieuwd hoe ze is. Ze voelt heel voorzichtig en kalm aan. Heftige paarden zijn leuk om mee te werken, maar voor mijn eigen paard wil ik een dier waar ik altijd op kan vertrouwen en er net zo veel zin in heeft als ik :D

-- even terug gelezen, leuk dat je met jouw dame aan de slag kan! 4 is echt een mooie leeftijd om te beginnen. Ik vind vaak hoe groener ze uit de wei komen, hoe sensibeler en fijner mee te werken ze zijn. En een karaktervolle dame die jou goed terug geeft wat je wel en niet goed doet is perfect voor een eerste paard om te beleren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 19:46 



 
Profiel   

Wat leuk Gale, en wat een mooie naam heeft ze. Tekes zijn vaak erg down to earth maar wel met heeel veel vuur in ze als je dat wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 20:00 



 
Profiel   

Piekosjj schreef
Wat leuk Gale, en wat een mooie naam heeft ze. Tekes zijn vaak erg down to earth maar wel met heeel veel vuur in ze als je dat wilt.


Ja prachtige naam:) Ze was het eerste paard waar mijn oog op viel en het enige paard waar ik naar terug wilde na de rondleiding. Toen we aan het eind aan de keukentafel zaten en ze zei dat haar naam bloemenmeisje betekent leek alles op zijn plek te vallen. Ik ben ook altijd graag een bloemen/kruiden meisje.

En dat is precies wat ik zoek in een paard! Waarvoor zou een Teke jouw droompaard zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 20:10 



 
Profiel   

Goh, ben al heel lang gefascineerd door het ras. Ik heb een paar jaar terug een 3-maanden stage gelopen bij een stoeterij en eigenlijk zo altijd wat in touch gebleven met het ras. Wat me vooral zo aanspreekt is de uitstraling. Zo machtig, koninklijk. Kan nog wel even doorgaan :+ Ik ben nog steeds in contact met de fokkers waar ik heb gewerkt, en hoop dus eigenlijk dat er met 1-2 jaar wel een Teke op stal staat :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 20:37 



 
Profiel   

Dat gaat dan vast gebeuren:) heb je ook al een idee van welke lijn je er een zou willen?

Ik moet zeggen dat met de huidige prijzen voor paarden het kopen van een raszuiver stamboekpaard niet eens zo veel duurder was dan wat ik op marktplaats langs zag komen aan recreatie fok. Niet dat ik normaal echt iets heb met raszuivere paardjes, voordat ik de Teke kwam was ik ook nooit echt verkocht voor een bepaald ras. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-21 21:36 



 
Profiel   

Galeobdolon schreef
Qua werkwijze ga ik nog heel erg moeten kijken hoe, wat en waar. Omdat ik haar nog helemaal niet ken ben ik ook heel erg benieuwd hoe ze is. Ze voelt heel voorzichtig en kalm aan. Heftige paarden zijn leuk om mee te werken, maar voor mijn eigen paard wil ik een dier waar ik altijd op kan vertrouwen en er net zo veel zin in heeft als ik :D


Heel gaaf, een Akhal Teke. Toch wel een van de meest bijzondere rassen imo. Wat bovenstaande betreft: hoe, wat en waar zouden mensen bij elk paard naar moeten kijken. Is het paard eraan toe, heeft hij meer of minder tijd nodig, moeten we vooruit of achteruit, ... En dat van het vertrouwen, dat deel ik. Ik houd van pit, maar wil mijn paard wel 100% kunnen vertrouwen. Tot nu kan dat bij de mijne absoluut. Hij heeft karakter, maar is ook mensgericht en ontzettend lief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 17:07 



 
Profiel   

Ik meld me ook graag in dit topic. Anderhalve week geleden heb ik mijn 2,5-jarige uit de opfok gehaald, een half jaar eerder dan gepland maar wel ontzettend gezellig! Saga is mijn eerste zelfgefokte IJslandermerrie, ik zag al wat bekenden uit het DBT2019 voorbijkomen hier.

Ze staat nu met haar moeder in de wei en doet het echt super! Ik kan gewoon gaan rijden terwijl zij achterblijft (staan wel andere paarden naast) en ze is blij en vrolijk en open. Zondag zijn we naar stal gewandeld zodat de paarden in de binnenbak konden rollen en spelen, dat is 700 meter langs een landweg. Als veulen deden we dat ook weleens en het ging super. Ze is nog steeds best verkeersmak en liep braaf mee. Het plan is om af en toe met haar te wandelen deze winter om haar wat meer van de wereld te laten zien, verder nog niets, ze is nog zo jong.

[ img ]
Als baby


[ img ]
Zondag


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 12:03 



 
Profiel   

Leuk, mag ik mij hier ook melden?
Ik ben mijn 7 jarige Zadelmak aan het maken. Hebben het dier eigenlijk al vanaf 2 jaar maar ze is niet betrouwbaar en toch doen we Zadelmak maken :') -O-
We doen het rustig aan en zijn nu een kleine maand bezig af en toe. Gezien haar karakter en rustig aan doen is 2022 wel op z’n plaats :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 13:03 



 
Profiel   

Leuke IJslander Imre, ook aardig aan de maat, of niet?

Fijn dat jullie haar tempo volgen, Spaansepony. In welk opzicht is ze niet betrouwbaar?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 16:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 53 [ 1308 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 53  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen