Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gichke

Berichten: 119
Geregistreerd: 15-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 01:44

Merriemens schreef:
Wow Gichke, wat knap al zo snel! Wanneer ga je er zelf op?


Dank je! Ik ben echt super trots op haar! Waarschijnlijk ga ik er volgende maand zelf op, heel spannend dus!

@Britt1 ja ze neemt het allemaal super snel op, trainer doet het ook super goed dat speelt natuurlijk ook mee. Die man is zo chill in alles, je word er zelf rustig van :j .

Jij bent ook goed bezig met je paardje zie ik.

Ik ga van de week wat uitgebreider reageren want met de gsm is het niet zo simpel :')

miereneter

Berichten: 2530
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 09:30

Lightninggg schreef:
Ik heb ooit ook al paarden gehad die linksom goed gingen en rechtsom in paniek raakten. Wat bij deze paarden hielp was oefenen op rechts opstappen. Ik deed dan links opstappen en rijden, dan afstappen en rechts opstappen en rijden. Deze paarden legden de link tussen links en rechts niet. Wat ze linksom kenden was rechtsom ineens iets wat ze nog nooit gedaan hadden. Door rechts op te stappen begrepen deze paarden precies beter wat ze moesten doen. Na enkele trainingen kon ik deze paarden makkelijk en ontspannen linksom en rechtsom rijden. Soms (en zeker bij traumapaarden) moet je eens van de standaardprocedure afstappen maar dat doe je zo te zien super :j


Dat geldt voor alle paarden. Bij hun is de verbinding tussen de linker- en rechterhelft bijna onbestaande. Dus wat een paard aan de linkerhelft heeft gezien / geleerd, is helemaal nieuw als je het rechts gaat doen. Daarom kun je bijvoorbeeld tien keer een hindernis van de ene kant springen, en kan het paard toch schrikken / weigeren als je van de andere kant komt. Het is voor hem namelijk ook echt nieuw dan.

http://stalpraat.blogspot.com/2013/11/w ... er-en.html
(sorry, er zijn meer wetenschappelijke links, maar ik heb geen zin om te zoeken :o )

Natuurlijk zijn sommige paarden relaxter dan anderen, maar het heeft wat dit betreft niet (per se) met trauma te maken.

Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:17

Wat een knapperds komen er voorbij:) Jouw Du Bois X Fries is echt prachtig Britt, wat een krachtige maar toch lieve uitstraling heeft hij. Onze paarden staan trouwens dicht bij elkaar (over 9 dagen als ik haar opgehaald heb)

Wat betreft het lange hangen, zie ik zelf geen problemen mee. Daarmee kun je goed controleren dat hij je in beide ogen gezien kan hebben. Mocht hij het spannend vinden kun je kleinere stappen nemen dan wanneer je er meteen op gaat zitten. Geeft hem langer de tijd om na te kunnen denken.

Daarnaast, mocht hij het eng vinden, sta je weer een stuk sneller op de grond dan wanneer je been er al overeen zit :D

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 10:57

Galeobdolon schreef:
Wat een knapperds komen er voorbij:) Jouw Du Bois X Fries is echt prachtig Britt, wat een krachtige maar toch lieve uitstraling heeft hij. Onze paarden staan trouwens dicht bij elkaar (over 9 dagen als ik haar opgehaald heb)

Wat betreft het lange hangen, zie ik zelf geen problemen mee. Daarmee kun je goed controleren dat hij je in beide ogen gezien kan hebben. Mocht hij het spannend vinden kun je kleinere stappen nemen dan wanneer je er meteen op gaat zitten. Geeft hem langer de tijd om na te kunnen denken.

Daarnaast, mocht hij het eng vinden, sta je weer een stuk sneller op de grond dan wanneer je been er al overeen zit :D

O wat leuk waar ga je staan met haar?
Ik ben ook heel benieuwd hoe mijn kruisinkje zich zal ontwikkelen qua beweging. Het is nu zo'n teddybeer met z'n n dikke wintervacht, ook schattig om te zien hoe hij dan de bak door dribbelt, haha.

En ja achter het hangen zit wel een specifiek idee. Juist zonder krukje de eerste keer, want als hij zou schrikken, dan zou hij kunnen vallen over het krukje, meer reactie etc. En wat langer hangen dus precies om die reactie te zien. Sinds hij dat kent en braaf blijkt te zijn, wordt er sindsdien altijd met kruk opgestapt, linkerkant en rechterkant afgewisseld. Zo ook met afstappen. Goed voor de rug en goed als je dat kennen als dat buiten dan net wat beter uitkomt met boomstronken als krukjes enzo :) Heb dat met mijn vorige paard ook altijd zo gedaan en veel profijt van gehad.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:01

@miereneter: uiteraard ben ik daarvan op de hoogte. Ik dacht gewoon even een tip mee te geven want de mensen durven dit gegeven wel eens vergeten. Ik merk in mijn werk zelf gewoon dat paarden met vertrouwensproblemen hier meer baat bij hebben dan paarden die vanaf het begin goed behandeld zijn geweest

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:10

Wat vinden jullie een goede leeftijd om te beleren? Die van mij wordt in juli 3, liefst wacht ik tot hij 4/5 is..
Tenzij hij eerder aangeeft aan het werk te willen.

Hoe staan jullie hier tegenover? :)

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:22

Ik doe zadelmak maken in de zomer dat ze 3 geworden zijn tenzij ze echt nog puppy zijn. Na de zomer gaan ze dan terug de wei op tot de volgende zomer en dan doe ik pas echt beleren

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:29

Lightninggg schreef:
Ik doe zadelmak maken in de zomer dat ze 3 geworden zijn tenzij ze echt nog puppy zijn. Na de zomer gaan ze dan terug de wei op tot de volgende zomer en dan doe ik pas echt beleren


Dat deden wij vroeger ook met de friezen. In voorjaar/zomer beleren en dan terug het land op tot voorjaar. Maar nu zou ik het misschien niet meer doen. Ik wil mijn 2,5 jarige in de zomer wel op gaan pakken met grondwerk, en evt wat longeren en misschien na de zomer voor de kar. Maar ik twijfel heel erg of ik hem ook onder het zadel wil beleren dit jaar. Hij wordt in augustus ook pas 3 en heeft momenteel echt een babykontje

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:03

Ania schreef:
Lightninggg schreef:
Ik doe zadelmak maken in de zomer dat ze 3 geworden zijn tenzij ze echt nog puppy zijn. Na de zomer gaan ze dan terug de wei op tot de volgende zomer en dan doe ik pas echt beleren


Dat deden wij vroeger ook met de friezen. In voorjaar/zomer beleren en dan terug het land op tot voorjaar. Maar nu zou ik het misschien niet meer doen. Ik wil mijn 2,5 jarige in de zomer wel op gaan pakken met grondwerk, en evt wat longeren en misschien na de zomer voor de kar. Maar ik twijfel heel erg of ik hem ook onder het zadel wil beleren dit jaar. Hij wordt in augustus ook pas 3 en heeft momenteel echt een babykontje


Als hij pas in augustus 3 wordt zou ik ook nog even wachten. Mijne wordt in april 4 en die is dus vorige zomer zadelmak gemaakt. Heb ook eentje die 5 wordt en die is ook vorige zomer pas zadelmak gemaakt, die was als 3 jarige gewoon nog niet klaar. Die 5 jarige heeft dan vanaf september tot vorige week rust gehad en wordt nu terug opgepakt

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:13

Ania schreef:
Lightninggg schreef:
Ik doe zadelmak maken in de zomer dat ze 3 geworden zijn tenzij ze echt nog puppy zijn. Na de zomer gaan ze dan terug de wei op tot de volgende zomer en dan doe ik pas echt beleren


Dat deden wij vroeger ook met de friezen. In voorjaar/zomer beleren en dan terug het land op tot voorjaar. Maar nu zou ik het misschien niet meer doen. Ik wil mijn 2,5 jarige in de zomer wel op gaan pakken met grondwerk, en evt wat longeren en misschien na de zomer voor de kar. Maar ik twijfel heel erg of ik hem ook onder het zadel wil beleren dit jaar. Hij wordt in augustus ook pas 3 en heeft momenteel echt een babykontje


Ja aankomende zomer wordt hij ook 3, twijfel of het te vroeg is. Hij oogt nog erg baby ook maar is verder niet onder de indruk van dingen.

Beginnen jullie ook al met longeren etc? Van mij mag hij zo lang mogelijk blijven staan en lekker uitgroeien maar vind jullie verhalen wel fijn om te lezen. Daar leer ik ook weer van :j

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:19

gribaldi schreef:
Wat vinden jullie een goede leeftijd om te beleren? Die van mij wordt in juli 3, liefst wacht ik tot hij 4/5 is..
Tenzij hij eerder aangeeft aan het werk te willen.

Hoe staan jullie hier tegenover? :)


Ik vind toch wel rustigaan beginnen met inrijden met 3 jaar fijn. Nu door omstandigheden is het met ons dametje een jaar later, maar het had zeker gekund. Als we er de tijd voor hadden gehad.
Wat anderen ook zeggen, wel in de lente/zomer. Ook is het afwachten of we haar de eerste herfst/winter doorrijden, of even een stap terug doen en het met mooier weer verder oppakken.
Mijn pony heb ik de eerste jaren vooral in de lente/zomer gereden en in de herfst/winter niet, alles op een laag pitje, maar wel in handen (los werken en poetsen/wandelen, keertje longeren). Op z'n 3e verjaardag zat ik er voor het eerst op. Hij was toen wel al 1,5 jaar van mij en ben ik bezig geweest met 'm. Ik het begin was het echt 1-2x per week er even op, paar rondjes stappen, stukje draf erbij en klaar. Echt met kleine stapjes opgebouwd.
Als jij je er beter bij voelt als hij 4/5 jaar is lekker wachten. Ik zou alleen aanraden niet te lang wachten, want vaak als ze zo'n 5/6 jaar zijn worden ze sterker en vaak even een tegendraadse periode, dan is het fijn als de basis (met rijden) erin zit en is het in mijn ogen niet het moment om nieuwe dingen te proberen.

Je kan zeker al eerder rustig aan beginnen met longeren, let er wel op dat je rechte stukken mee pakt. Bij mijn pony had ik de mogelijkheid om hem los in de bak te laten lopen en heb 'm op die manier de commando's geleerd, bij uniek hebben die mogelijkheid niet en is het toch aan de longeerlijn.

miereneter

Berichten: 2530
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:23

Lightninggg schreef:
@miereneter: uiteraard ben ik daarvan op de hoogte. Ik dacht gewoon even een tip mee te geven want de mensen durven dit gegeven wel eens vergeten. Ik merk in mijn werk zelf gewoon dat paarden met vertrouwensproblemen hier meer baat bij hebben dan paarden die vanaf het begin goed behandeld zijn geweest


Ik wilde niet insinueren dat je dit niet wist! Wilde alleen benadrukken dat dit bij alle paarden aan de hand is, en je dus, precies wat jij ook zegt, alles aan twee kanten moet doen. (En dat het dus normaal is dat het dan aan de nieuwe kant ook echt nieuw voor ze is.)

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:37

flavlip schreef:
gribaldi schreef:
Wat vinden jullie een goede leeftijd om te beleren? Die van mij wordt in juli 3, liefst wacht ik tot hij 4/5 is..
Tenzij hij eerder aangeeft aan het werk te willen.

Hoe staan jullie hier tegenover? :)


Ik vind toch wel rustigaan beginnen met inrijden met 3 jaar fijn. Nu door omstandigheden is het met ons dametje een jaar later, maar het had zeker gekund. Als we er de tijd voor hadden gehad.
Wat anderen ook zeggen, wel in de lente/zomer. Ook is het afwachten of we haar de eerste herfst/winter doorrijden, of even een stap terug doen en het met mooier weer verder oppakken.
Mijn pony heb ik de eerste jaren vooral in de lente/zomer gereden en in de herfst/winter niet, alles op een laag pitje, maar wel in handen (los werken en poetsen/wandelen, keertje longeren). Op z'n 3e verjaardag zat ik er voor het eerst op. Hij was toen wel al 1,5 jaar van mij en ben ik bezig geweest met 'm. Ik het begin was het echt 1-2x per week er even op, paar rondjes stappen, stukje draf erbij en klaar. Echt met kleine stapjes opgebouwd.
Als jij je er beter bij voelt als hij 4/5 jaar is lekker wachten. Ik zou alleen aanraden niet te lang wachten, want vaak als ze zo'n 5/6 jaar zijn worden ze sterker en vaak even een tegendraadse periode, dan is het fijn als de basis (met rijden) erin zit en is het in mijn ogen niet het moment om nieuwe dingen te proberen.

Je kan zeker al eerder rustig aan beginnen met longeren, let er wel op dat je rechte stukken mee pakt. Bij mijn pony had ik de mogelijkheid om hem los in de bak te laten lopen en heb 'm op die manier de commando's geleerd, bij uniek hebben die mogelijkheid niet en is het toch aan de longeerlijn.


In principe hebben we de mogelijkheid hem in de zomer mak te maken en vervolgens nog een jaar verder te laten groeien. Hij komt elke dag in de hand dus dat zou dan geen probleem moeten zijn.

Ik zal inderdaad even kijken hoe hij zich in de lente laat zien of we dan toch niet zadelmak maken met 3 maar halverwege juli wordt hij echt pas 3.. Dus vandaar mijn twijfel.

Als ik wat met hem doe, gaat hij inderdaad los in de bak. Probeer met stem te werken en wellicht in een later stadium pas aan de lijn.

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 15:00

gribaldi schreef:
Wat vinden jullie een goede leeftijd om te beleren? Die van mij wordt in juli 3, liefst wacht ik tot hij 4/5 is..
Tenzij hij eerder aangeeft aan het werk te willen.

Hoe staan jullie hier tegenover? :)

Ik kijk vooral naar de bouw en groei van een paard. Veel over gelezen en geleerd en mijn conclusies getrokken.
Mijn paard is nu bijna 5. We doen het heel kalm aan.
Dit bekende plaatje kennen de meesten vast.
Afbeelding

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:11

Britt1 schreef:
gribaldi schreef:
Wat vinden jullie een goede leeftijd om te beleren? Die van mij wordt in juli 3, liefst wacht ik tot hij 4/5 is..
Tenzij hij eerder aangeeft aan het werk te willen.

Hoe staan jullie hier tegenover? :)

Ik kijk vooral naar de bouw en groei van een paard. Veel over gelezen en geleerd en mijn conclusies getrokken.
Mijn paard is nu bijna 5. We doen het heel kalm aan.
Dit bekende plaatje kennen de meesten vast.
[ [url=m/15PyOH.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit plaatje ken ik en dat klopt uiteraard gewoon, echter denken veel mensen (al dan niet door dit soort plaatjes) dat je een paard pas met 6 jaar hoort in te rijden en hier zijn al heel veel goede studies over te vinden die aangeven dat dit ook niet wenselijk is (aangezien je het bewegingsapparaat van een paard eigenlijk geleidelijk aan moet stimuleren en opbouwen alvorens helemaal uitgegroeid. Ik denk dus dat rustig inrijden vanaf 3-4 jaar , mits met beleid, helemaal niet schadelijk is.

Thami
Berichten: 59
Geregistreerd: 15-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:31

Ik heb het niet paraat, maar was er ook niet een onderzoek onder renpaarden waaruit bleek dat korte sprint belasting op jongere leeftijd juist zorgde voor een sterker bewegingsapparaat? Dus kort en intervallen en rechtuit, gok ook op goede bodem. Niet longeren of rijden in kleine cirkels in een te zware bak dus.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:30

Wij hadden vandaag een fijne training met Coco en Malibu en ook Roczan ging super.

Coco mocht voor de eerste keer mee op verplaatsing
Afbeelding

Roczan mocht ook voor de eerste keer mee. Roczan is zadelmak gemaakt in de zomer maar door ocd operatie nog niet echt doorgereden.
Afbeelding
Afbeelding

Malibu mocht voor het eerst een zadel op
Afbeelding

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:54

Thami schreef:
Ik heb het niet paraat, maar was er ook niet een onderzoek onder renpaarden waaruit bleek dat korte sprint belasting op jongere leeftijd juist zorgde voor een sterker bewegingsapparaat? Dus kort en intervallen en rechtuit, gok ook op goede bodem. Niet longeren of rijden in kleine cirkels in een te zware bak dus.


Zoiets dacht ik ook gelezen te hebben. Voordeel is dat ie jockeys 45 kilo wegen ofzo en ik 75 -O-

Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:44

Thami schreef:
Ik heb het niet paraat, maar was er ook niet een onderzoek onder renpaarden waaruit bleek dat korte sprint belasting op jongere leeftijd juist zorgde voor een sterker bewegingsapparaat? Dus kort en intervallen en rechtuit, gok ook op goede bodem. Niet longeren of rijden in kleine cirkels in een te zware bak dus.


Op jongere leeftijd wat meer in de spieren zitten lijkt me prima, maar de stress van de races lijkt me ook weer niet ideaal. Sommige paarden die op hun derde ingereden worden zijn inderdaad nog zulke slappies waar geen gram spier op zit, dan vangt het gestel ook alles op.

Met volop in de race training worden er snel spieren opgebouwd, wat wel voordelig kan zijn.

Ik heb een keer een toekomstig racepaard ingereden, hengstje van 2 was echt een zacht ei, lange slungel op zijn benen en geen kwaad in de zin. Werd alleen zo gefrustreerd van dingen die hij niet snapte. Zodra we aan de lange lijnen werkten ging hij zo steil op zijn achterbenen staan dat hij bijna achterover klapte. inbuigen kon hij niet want dan raakte hij teveel uit balans.

Ik ben er gewoon op gaan zitten omdat ik hem dan beter kon begeleiden in de dingen die hij niet snapte, hij heeft niet meer gesteigerd daarna. Inbuigen hoeft hij toch niet op de rechte baan. Dat is het lastige van de paardenindustrie, want als ik hem niet inreed bracht de eigenaar hem wel ergens anders naar toe. Maar het liefst had ik dat knulletje nog lekker wat slimmer en ouder laten worden want stressvrij was het niet voor hem.

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:05

Ik studeer dierwetenschappen en wij praten hier veel over op school.

Tot op de 2e leeftijd zien we de grootste aanpassingsvermogen in de botten, pezen en kraakbeen. Na het tweede jaar ontwikkelen de pezen en kraakbeen zich eigenlijk niet, de botten veranderen gelukkig wel het hele leven door, maar op een lager pitje dan op de echt jonge leeftijd. Onderzoeken laten zien dat veulens die de hele dag door vrije beweging krijgen (= in het weiland!) sterker zijn dan veulens die meer op stal staan. Zo ook zien we dat paarden die op jongere leeftijd 'trainen' dus sterkere pezen, botten etc hebben. Dat komt doordat het lichaam zich aanpast aan de gevraagde arbeid, en door ze als 1-2 jarige te trainen krijg je een soort van maximale aanpassing van het lichaam voordat die mogelijkheid stopt. Daarmee wil ik niet zeggen dat we maar allemaal onze paarden als 1.5 jarige in moeten rijden :+ Maar het is wel super goed voor die maximale ontwikkeling om veel te bewegen, in een heuvelige wei te staan, zo nu en dan wat te wandelen of mee als handpaard, dat soort dingen. Ik werk zelf op een draversstal en zie - helaas - van dichtbij wat hard trainen met een paard doet, vnl mentaal, en dat kan ik toch echt niet aanraden :o Maar lekker wat spelenderwijs met je 1-2 jarige doen, kan nooit kwaad zolang je het met mate doet :j

Thami
Berichten: 59
Geregistreerd: 15-11-21

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:15

Dat onderzoek bedoelde ik ja! Maar dan ben je met drie dus eigenlijk al ‘te laat’?
Pleit wel duidelijk voor goede opfok

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 20:22

O ja bezig zijn en trainen is natuurlijk multi-interpretabel. Er is zoveel in mogelijk om op de juiste manier bezig te zijn niet te overbelasten.

Galeobdolon

Berichten: 1089
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:39

Piekosjj schreef:
Ik studeer dierwetenschappen en wij praten hier veel over op school.

Tot op de 2e leeftijd zien we de grootste aanpassingsvermogen in de botten, pezen en kraakbeen. Na het tweede jaar ontwikkelen de pezen en kraakbeen zich eigenlijk niet, de botten veranderen gelukkig wel het hele leven door, maar op een lager pitje dan op de echt jonge leeftijd. Onderzoeken laten zien dat veulens die de hele dag door vrije beweging krijgen (= in het weiland!) sterker zijn dan veulens die meer op stal staan. Zo ook zien we dat paarden die op jongere leeftijd 'trainen' dus sterkere pezen, botten etc hebben. Dat komt doordat het lichaam zich aanpast aan de gevraagde arbeid, en door ze als 1-2 jarige te trainen krijg je een soort van maximale aanpassing van het lichaam voordat die mogelijkheid stopt. Daarmee wil ik niet zeggen dat we maar allemaal onze paarden als 1.5 jarige in moeten rijden :+ Maar het is wel super goed voor die maximale ontwikkeling om veel te bewegen, in een heuvelige wei te staan, zo nu en dan wat te wandelen of mee als handpaard, dat soort dingen. Ik werk zelf op een draversstal en zie - helaas - van dichtbij wat hard trainen met een paard doet, vnl mentaal, en dat kan ik toch echt niet aanraden :o Maar lekker wat spelenderwijs met je 1-2 jarige doen, kan nooit kwaad zolang je het met mate doet :j


Duidelijk! Maakt het nog interessanter om echt van veulen af te kunnen beginnen. Wil het graag nog een keer maar had niet het geduld om een veulen te kopen in dit geval!

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:42

Te laat is natuurlijk een wat groot woord. Als hobby ruiter zul je het verschil niet merken in de sterkere pezen en gewrichten gok ik zo. Onderzoek is natuurlijk vaak gebaseerd op waar het grote geld ligt, dus de ren en drafsport. Daarin zie je wel dat paarden die pas op 2-3 jarige leeftijd beginnen te trainen, het vaak minder goed doen dan degene die als 1 jarige bij de trainer komen. Alleen al omdat ze meer tijd hebben gehad om alles te leren, als 2-jarige de eerste kwalificaties te doen, en als 3 jarige de echte wedstrijden in gaan.

Misschien interessant om te lezen wat bij doen op ons werk, een middelgrote draversstal.

De nazomer dat ze 1 jaar zijn komen de jonge paarden om voor de sulky beleerd te worden. We stappen eerst een week of twee met ze op een kleine ronde over onze traininsbaan aan de lange lijnen. Dus een die met ze bij het hoofd loopt, en 1 er achter met het hele tuig etc erop. Dan leren ze wat te sturen en we draven wat korte stukjes met ze zodat ze de commando's leren kennen. Daarna nog aan de hand, maar wel met de sulky erachter. Zodra ze niet meer bang zijn om te sturen met de sulky, gaan ze zelf op pad en draven ze voor 30-40 min met een stap pauze in het midden. En dat is in het begin echt een langzaam sukkeldrafje :+ Dat doen we nu al een paar maanden met ze en je pikt er al goed uit welke wat fitter en sterker zijn en welke niet. In de zomer dat ze 2 zijn gaan ze eerst de wei op voor een maand en daarna beginnen de wat hardere trainen, ze draven langer, we beginnen de tempo trainingen op de baan en ze worden ook ingereden. In het begin stappen we heel veel met ze, eerste iets van 20 min maar uiteindelijk een uur door het bos. Nu ze bijna 3 zijn galloperen we ook veel met ze naast de training voor de sulky. Als twee jarige doen ze hun kwalificaties, degene die het allemaal goed oppakken lopen ook een paar echte wedstrijden, maar meestal begint het echte grote werk pas op hun derde. :j

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:43

Het verschil tussen de huisvesting van je jonge veulen kan wel echt een groot verschil maken! Dus lekker op een hobbelige en bobbelige weide :D