Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miereneter

Berichten: 2563
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:04

Zonder bak lijkt me het beleren inderdaad lastiger. Hoewel ik snel naar buiten ging met de mijne, was het toch fijn om voor de eerste stappen onder het zadel een omheining te hebben. Ook geen binnenbak in de buurt die je kunt gebruiken, Malenka?

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:43

Wat fijn @moska!

@plutolover: zo heb ik ze laatst ook bevestigd. Lijkt me fijner dan dat doorhalen (door bitring naar singel bv) maar is ook een beetje zoeken naar wat het fijnste gaat. Ik doe alleen de buitenste lijn over de schoft.

Josien_

Berichten: 9029
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 23:12

Jaren geleden hadden wij het "veulen" van mijn oudere merrie ook gewoon beleerd op de wei en gingen we na een paar keer al naast de fiets naar het bos. Maar die was wel al eerst beleerd voor de wagen. Scheelt enorm.

Maar afgelopen zaterdag heb ik er weer op gezeten en het ging heel goed :D

miereneter

Berichten: 2563
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:30

Fijn Josien!

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 13:34

Na een hele tijd afwezig zijn geweest meld ik mij weer.

Lang verhaal "kort". Ik wilde m'n jonkie in training zetten voor 2 maandjes zodat hij z'n lijf goed leerde gebruiken en we stuur rem en gas even echt goed konden bevestigen met begeleiding.

Nou dat was in september en hij is nog altijd niet thuis :$

Het komt er eigenlijk op neer dat hij heel slecht om kan gaan met prikkel verwerking en veranderingen. Bij ons thuis veranderd er eigenlijk nooit iets en als er prikkels zijn zijn ze heel groot en dan is het prima voor hem. Dus ook alle sxhriktraining die ik met hem heb gedaan waren prima: grote prikkels. Maar waar hij nu is gebeurd er bijna altijd wel iets dus toen kwamen er in een keer adertjes onder het gras vandaan en was het een heel ander paard. Op een bepaald punt was hij zelfs zo extreem anders en gecompliceert dat ik dacht dat ik hem moest verkopen.

Maar ik geloofde ergens nog steeds in hem dus elke keer als we weer van uit een klein piekje in een diep dat zaten en ik dacht nu is het klaar deed hij het ineens weer super goed :+

Toen in het nieuwe jaar had hij ineens een lange goede flow te pakken en was het tijd om er na een half jaar niet onder het zadel te zijn geweest weer op te gaan. Tot nu toe pakt hij het werk hartstikke goed op maar op sommige dagen als het waait dan trainen we alleen aan de dubbele lijn en ga ik er niet op. Hij denkt echt dat de wereld vergaat als het waait. Maar ook met weersveranderingen van wat warmer naar kouder weer is hij niet zichzelf.

Gisteren waren ze bijvoorbeeld aan het verven. Alleen de geur van de verf was al genoeg om paniek te hebben.

Ik ben blij dat hij op een plek staat waar ze enkel focussen op dingen die hij goed doet en niet hem de grond in meppen. Dit maakt het alleen maar erger.

Bijkomend nadeel is wel dat hij dus altijd de sterkste in de opfok is geweest en hem als veulen niks aangeleerd is. Dus als hij echt paniek heeft dan weet hij hoe sterk hij is en denkt ie :wave:. Hij moest er erg lang aan wennen dat ik niet als enige vertel wat hij moet doen maar dat anderen dat ook kunnen doen.

Nja alsnog een heel verhaal geworden maar ik ben zo trots dat ondanks dat niks vanzelfsprekend is voor hem. Ik er toch weer op zit. De wedstrijd plannen (maximaal prikkels :Y)) hebben we heel ver vooruit geschoven. Ooit gaat dat ons lukken maar wij doen alles met baby stapjes op het moment dat hij klaar is voor een nieuw babystapje.

Ik krijg ook te horen van "ja je moet hem aanpakken en pak slaag geven Etc" maar dat gaat bij hem niks opleveren want als hij dan zijn prikkels niet verwerkt krijgt dan denkt hij "Aan jou heb ik niks dus ben er van tussen doeiii".
Hij begint nu te merken dat hij in zulke momenten beter naar ons toe kan komen.

Afbeelding

Ondertussen moet ik op een hele nieuwe manier leren rijden maar dat gaat al steeds beter en pakt hij super op <3

Josien_

Berichten: 9029
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 14:15

Dat is een hele reis Blaze, maar fijn dat jullie wel weer vooruit gaan.
Volgens mij herken ik de plek waar hij op training staat direct vanaf de foto, lijkt mij een fijne plek voor een dergelijke situatie.

Ellie was gisteren stout met longeren }> . Morgen mag ze nog een keer en dan zaterdag hebben we voor het eerst sinds 2 maanden weer les. Ben heel benieuwd!

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 14:36

Josien_ schreef:
Dat is een hele reis Blaze, maar fijn dat jullie wel weer vooruit gaan.
Volgens mij herken ik de plek waar hij op training staat direct vanaf de foto, lijkt mij een fijne plek voor een dergelijke situatie.

Ellie was gisteren stout met longeren }> . Morgen mag ze nog een keer en dan zaterdag hebben we voor het eerst sinds 2 maanden weer les. Ben heel benieuwd!


Ja zeker! Heb toen nog wel gedacht van ja misschien toch anders een springstal. Nou dat was niet goed gekomen . Beste keuze ooit om die plek te kiezen.

Was Ellie stout of waren het lente kriebels? :D

Josien_

Berichten: 9029
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:02

Waarschijnlijk een combinatie van beide :P .
Nee ik was in de paddock aan het longeren met haar vriendjes in de weide er omheen. Dan wil ze liever terug naar haar vriendjes natuurlijk.
Vanmiddag even kijken of het in de bak vlakbij beter gaat.

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:39

Wat een verhaal Blaze,knap dat je je eigen weg kiest met je paard! Het is jouw beestje en jullie weg samen.

Het blijven kleuters hè Josien, gelukkig kun je er ook om lachen!

Mijne doet het echt zo goed onder het zadel!

Longeren blijft echter nog steeds een uitdaging, nu hulp erbij gevraagd dus ben benieuwd:)

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:51

hoe gaat het hier. ik ga zo even wat bijlezen

Het is nu jaar geleden dat rustig max ben gaan beleren. Maar voor mijn gevoel zijn we nog niet heel ver haha. Ja hij kent stap en draf. En zijn natuurlijk paar maanden tussen uit geweest. En als ik terug kijk zat ik er in juni wel paar keer op. Maar zijn we pas eind aug/sept pas echt begonnen.

hoe hebben jullie galop aangepakt. Max zijn maagzweer is nu weg heb controle scopie gedaan en geen zweer meer. Toch wilt hij met galoperen zich nog wat bol maken en springt hij meer op de plek dan naar voren. Ook gaat hij dan met zijn hoofd schudden.

Aan longe merk ik wel dat het aanspringen in galop verbeterd. Nu ben ik zelf ook nog niet zo held en rij ik eigenlijk alleen als ik les heb dat is ongv 2-3x per week, Meestal 2x per week.

Dus nu ga ik vandaag zelf gewoon echt op stappen voor denk 2e keer alleen al is het alleen maar stappen. Max is verder super braaf het zit meer tussen mijn oren haha

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:59

Hier gaat het echt fantastisch, sinds januari een nieuwe instructrise en we gaan echt met sprongen vooruit. Werken in de bak vinden we nu allebei ook heel erg leuk.

Afbeelding

Afbeelding

Galop was/is bij ons ook wel een puntje. Wat voor mij helpt is vooral buiten galopperen waar we lekker rechtdoor kunnen. Daarnaast heb ik met Latino veel vanaf de grond geoefend met aanspringen zodat hij sterker wordt, de stemhulp kent, en we het onder het zadel dus ook makkelijker kunnen.

Afbeelding

Als ik aanspring vanuit draf in de bak gaat hij voornamelijk heel hard draven. :+ Dus nu springen we aan vanuit stap en dat is al veel beheerster! :j Maar nog steeds een moeilijk punt, terwijl hij op buitenrit wel makkelijker galoppeert dan draaft. Heeft gewoon heel veel tijd nodig, zeker in een kleine bak is galop gewoon ontzettend zwaar. :j

Josien_

Berichten: 9029
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:39

Hier zijn we nu ook weer wat serieuzer bezig, maar ze is eigenlijk ook pas sinds november ingereden en heeft in de winter twee maanden vrij gehad.
Ik heb totaal geen haast qua wat ze moet kunnen, maar wij werken gewoon aan vertrouwen onder het zadel en het doel is dat ik alleen met haar aan de slag kan/durf en een buitenrit kan maken.

Vorig weekend voor het eerst een stuk buiten erop gestapt, dus we gaan de goede kant op :D .
Ik moet alleen nog echt leren de spanning los te laten.

Galop vindt mijn pony ook moeilijk, zeker op een kleiner oppervlak. Maar dat is logisch. Wij hebben wel al een aantal keer in de grote bak gegaloppeerd, dat gaat nog erg hard maar verder wel prima.
Liefst zou ik inderdaad buiten rechte stukken galopperen voor de kracht, maar daarvoor moet ons vertrouwen nog even groeien :D .
Dus we oefenen het nu vooral met longeerwerk.

@Captain: ik volg jullie ook op Insta en het is echt leuk om te zien hoe goed jullie gaan! :D

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:09

Oe wat een mooie foto’s Captain! Prachtig paard!

Het koste Toot ook ontzettend veel kracht wat betreft de galop. Dit hebben we heel langzaam uitgebouwd. Laat ze eerst lekker hun tempo galopperen, niet te vroeg mooi willen rijden. Galoppeerde ze onder haar tempo ging ze met haar hoofd de onbalans opvangen. Nu gaat het steeds beter en wordt ze sterker en rechter zodat we nu een beetje terug kunnen rijden. Maar in het begin gingen we eigenlijk alleen maar haar tempo (lees heel hard).

https://youtube.com/shorts/JjDgf96gr30?feature=share


Gaat hier ook super! Ze geeft de ruiter zo’n goed gevoel, ze wil altijd. Ze heeft een lekkere go in ieder geval. Rijden 2 x in de week een half uurtje, de rest staat ze overdag lekker met haar vriendjes in het land of bak.

https://youtube.com/shorts/EVehctQcTk8?feature=share

miereneter

Berichten: 2563
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:33

Wat fijn dat iedereen zo goed gaat!

Ziet er heel fijn en vriendelijk uit, Captain. Hij is echt zo knap.

Wauw Jelle, daar zit inderdaad power in!

plutolover schreef:
hoe hebben jullie galop aangepakt.


Ik heb Amir eerst leren galopperen op commando aan de longe (kusje). Na een aantal keren onder het zadel gewoon kusje gedaan, en daar ging hij. Ik ben nog steeds onder de indruk, hij gaat niet harder draven of zo om in galop te gaan, hij springt echt heel netjes aan. Galop zelf is natuurlijk nog ongebalanceerd, dat is een kwestie van veel doen.

Het kost wel nog wat moeite (of eigenlijk tijd) om de beenhulp aan het stemcommando te koppelen, maar dat komt wel.

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:08

Wat een positieve geluiden hier, fijn!
Hier gaat het ook heel goed, met rijden en ben bezig met alleen laden.

Wat de galop betreft: die van mij gallopeert juist heel makkelijk. In het begin vanuit een voorwaartse draf erin laten vallen, stemhulp erbij en vervolgens beenhulp

Moska

Berichten: 3403
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:51

Wij hebben een kink in de kabel. Nadat het wekenlang erg goed ging, is het twee weken geleden mis gegaan. Wat de oorzaak precies is geweest weten we niet en gaan we ook niet meer achterkomen. Maar mijn trainer is even uit de running helaas. Voorlopig kan ik alleen longeren en oefenen met vrijspringen. Hopelijk was dit een eenmalig iets en kunnen we hem het vertrouwen geven wat hij nodig heeft om verder te komen in het proces.

miereneter

Berichten: 2563
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 17:54

Bij jou gaat het ook zo goed, Iletam, leuk!

Dat klinkt niet fijn, Moska. Hoop dat je het stapsgewijs weer op een positieve manier kunt opbouwen. Wil je er iets meer over vertellen, of niet?

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 18:00

Klopt miereneter en het is zo genieten! Vooral omdat ik hiervoor pech heb gehad met een jong paard (weggebracht en kapot terug gekregen) het nu zelf heb gedaan en nu zo rondsturen :j

Moska, jeetje wat rot zeg! Je gaat het wel straks weer oppakken?

Moska

Berichten: 3403
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 08:24

Ik was getuige van een nare val als gevolg van een onverwachtse run, die eindigde met steigeren, draaien en bokken in de hoek en dus een lancering van de ruiter. Heb de ambu moeten bellen. Erg jammer, alles wat er aan vooraf is gegaan ging allemaal vanuit ontspanning, rust en vertrouwen. Hoop dat we het later dit jaar weer kunnen oppakken en dat het vertrouwen niet al te zeer beschadigd is.

Heb gisteren zelf weer even met zadel gelongeerd en dat ging prima, enkel een beetje spanning met de singel strakker doen, maar dat was een paar tellen (en ook mijn eigen schuld). Daarna geoefend met vrijspringen en daar had ie ontzettend veel lol in. Ging het lijntje uit zichzelf al in nog voordat we begonnen waren.

miereneter

Berichten: 2563
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 08:52

Oef, dat is inderdaad heel heftig. Misschien nog wel meer voor jullie dan voor het paard? Hoe dan ook: heel goed dat je weer een paar stappen terug zet en de ontspanning opzoekt. Complimenten dat je zo goed naar je paard luistert.

Moska

Berichten: 3403
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:08

Het is in mijn ogen de enige optie, stap terug en weer opbouwen in rust en ontspanning. We wisten al dat ie razendsnel was en behoorlijk ril. Maar ook dat alles wat hij geleerd heeft en bevestigd is, ook goed is en geen spanning meer oplevert. En aangezien ik hem gekocht heb om er minstens 25 jaar plezier van te hebben, is extra tijd helemaal niet erg. We hebben nog een aantal (hopelijk) leuke dingen in het verschiet de komende tijd, waar hij veel kan leren. Een balkentraining aan de hand en het vrijspringen op een andere locatie. En later dit jaar de kwpn keuring (niet dat het nut heeft met een ruin, maar leuk voor de ervaring). Ondertussen puzzelen we mooi door. Denk dat ik zelf lessen in dubbele longe wil gaan nemen, dat lijkt me wel nuttig en leuk.

Zelf heb ik me opgegeven voor een cursus paardengedrag in het najaar, waarbij het paard ook mee mag om te oefenen met grondwerk. Dus allemaal leuke dingen in het verschiet!

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 19:10

Wat naar Moska. Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met een ander paard, toen is de trainer er goddank goed van afgekomen maar dat beeld staat nog steeds op m'n netvlies... Hoe gaat het nu met de ruiter?

Maar indd knap hoe je er verder mee omgaat!

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 19:13

Mijne trouwens afgelopen weekend weer geoefend met laden. Hij stapt er nu zelf op (ik sta buiten de trailer) en nu ook stang erachter en klep dicht (wel met hulp). Even rustig laten staan en er weer uit. Uiteindelijke doel is alleen op pad kunnen dus dit geeft de burger moed!
Volgende keer rondje rijden

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 19:00

@jelle mag ik vragen waarom je met spoortje en stokje rijd? (Puur interesse hoor geen aanval of iets)

Babootje

Berichten: 26358
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 20:47

Captain schreef:
Hier gaat het echt fantastisch, sinds januari een nieuwe instructrise en we gaan echt met sprongen vooruit. Werken in de bak vinden we nu allebei ook heel erg leuk.

[ [url=m/AaZbuj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/t7SEiT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Galop was/is bij ons ook wel een puntje. Wat voor mij helpt is vooral buiten galopperen waar we lekker rechtdoor kunnen. Daarnaast heb ik met Latino veel vanaf de grond geoefend met aanspringen zodat hij sterker wordt, de stemhulp kent, en we het onder het zadel dus ook makkelijker kunnen.

[ [url=m/BIZr1D.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik aanspring vanuit draf in de bak gaat hij voornamelijk heel hard draven. :+ Dus nu springen we aan vanuit stap en dat is al veel beheerster! :j Maar nog steeds een moeilijk punt, terwijl hij op buitenrit wel makkelijker galoppeert dan draaft. Heeft gewoon heel veel tijd nodig, zeker in een kleine bak is galop gewoon ontzettend zwaar. :j


Gave foto's zo zeg!

Onze ruin is dit jaar 5 en heeft even rust gehad omdat hij een hoornscheur kreeg (door onbalans in de voet, door smid). En ineens is ie zeker 4 a 5 cm gegroeid. Niet normaal. Zadel past niet meer. En hij wordt dit jaar 5.
En wij rijden niet meer dan 4 x pw half uur tot soms drie kwartier met hem.
Dus ik ga me voorstellen hoe die van jou straks nog kan gaan worden. Hij is nu al heel stoer.