Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pikeur

Berichten: 6309
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 18:50

Mijn gevoel zegt hierbij dat het een aanleuningsprobleem is. Ik ben bang dat hij 'drammerig' wordt als je dit toe blijft laten

Babootje

Berichten: 26335
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:00

Pikeur schreef:
Mijn gevoel zegt hierbij dat het een aanleuningsprobleem is. Ik ben bang dat hij 'drammerig' wordt als je dit toe blijft laten


Dit paard moet vooral voorwaarts, tempo vinden en ritme houden. Dan lossen de aanleuningsproblemen zich vanzelf op.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:53

We zijn ind bezig met voorwaarts rijden. Hij liep eerst erg op de ‘rem’ dat doet hij als stuk minder.

Hij heeft nu week vakantie en daarna gaat m’n instructrice hem paar keer weer goed door rijden, ik ben te voorzichtig nog..

Pikeur

Berichten: 6309
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:03

Babootje schreef:
Pikeur schreef:
Mijn gevoel zegt hierbij dat het een aanleuningsprobleem is. Ik ben bang dat hij 'drammerig' wordt als je dit toe blijft laten


Dit paard moet vooral voorwaarts, tempo vinden en ritme houden. Dan lossen de aanleuningsproblemen zich vanzelf op.

Eens.

Ik zie ook dat je te voorzichtig bent en ik denk op basis van deze filmpjes dat je paard kerngezond is maar wel een beetje doorheeft dat jij de leiding nog niet helemaal pakt

Diertjec

Berichten: 4623
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 17:52

Ik denk dat er al goede tips gegeven zijn PL en je hebt hulp vanaf de grond :)


Wij hebben vandaag Odin voor het eerst aan de dubbele lijnen gehad


Hij was echt super braaf, deed het allemaal ook echt super netjes :D
Commentaar op de achtergrond is niet echt van toepassing op het filmpje :')

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 20:07

Doet hij inderdaad braaf, Diertjec. Fijne grote roundpen hebben jullie (is het een roundpen)?

Pikeur

Berichten: 6309
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 20:08

Gaaf zeg! Hij is niet erg onder de indruk haha. Wel fijn

Maartje_M

Berichten: 9388
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 20:56

Wat braaf zeg!

Diertjec

Berichten: 4623
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 21:46

miereneter schreef:
Doet hij inderdaad braaf, Diertjec. Fijne grote roundpen hebben jullie (is het een roundpen)?

Gewoon een longeerbak van 18meter. Heel blij met zo'n grote bak :D

Echt top, ook lijnen rond z'n lichaam vond ie geen probleem en netjes wachten op de commando's, echt top

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 10:50

Leuk is dat!

Hier komt vanmiddag de zadelpasser, heb er zo'n zin in! Hoop dat een van de barokke modellen van Deuber goed past. En anders heeft ze nog iets van 12 merken. Hoop ook dat het paard een beetje relaxed blijft. Kan me voorstellen dat het een beetje spannend is, zadel op, zadel af. Wil het ook beperken en als hij er klaar mee is, is het klaar.

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 13:56

En we hebben een zadel. Het zat goddelijk *\o/* . Paard was ook akkoord. Een Deuber El Campo. Nu nog een paar maanden geduld terwijl het gemaakt wordt.

Captain

Berichten: 21394
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 13:57

Wat fijn, een goed zadel is echt goud waard. *\o/*

Diertjec

Berichten: 4623
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 14:20

Wat goed! :D

lletam

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 18:48

Hoe lang doen jullie gemiddeld over het zadelmak en inrijden? Kun je er ook té lang over doen

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:50

Ik geloof niet dat je er te lang over kunt doen, al zullen de meningen erover verdeeld zijn. Zie wel vrij vaak dat het (in mijn ogen) te snel wordt gedaan en het paard te weinig tijd krijgt om alles te verwerken. Het mentale deel van het inrijden wordt nogal eens over het hoofd gezien (vind ik).

En verder natuurlijk totaal paardafhankelijk hoe snel je kunt gaan. Valt geen tijdsduur op te plakken, is vooral je paard leren lezen (of de juiste begeleiding daarvoor zoeken).

Wel enorm leuk om te doen, ik vind het een prachtige ervaring.

Moska

Berichten: 3402
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 20:22

Hier zijn we al ruim drie maanden bezig om mijn jonkie zover te krijgen dat ie iets op zijn rug accepteert. Zowel een longeersingel, zadel als een deken kan hij nog niet waarderen. Ik ga er vanuit dat het nog minstens een half jaar duurt voordat ik er op zit. Tegen die tijd is ie vier, een mooie leeftijd om wat meer te gaan doen. Voor nu steken we veel tijd in grondwerk, longeren en wennen aan zadel en singel en ik zie wel hoe het gaat. Blijkbaar is zijn handleiding wat gecompliceerder dan van zijn moeder en oma.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 20:54

lletam schreef:
Hoe lang doen jullie gemiddeld over het zadelmak en inrijden? Kun je er ook té lang over doen


Ik denk niet dat je er te lang over kunt doen, wat je een paard geleerd hebt vergeet ie echt niet, ook als er veel tijd tussen de stapjes zit. Soms heeft het paard meer tijd nodig, soms de ruiter zelf (of tijd tekort/omstandigheden).

Te kort, dus te snel kan wel, dat het paard er nog niet aan toe is.

Liever te langzaam dan te snel. Zo zie ik 't.

lletam

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:15

Dank voor jullie reacties. Ik denk ook niet dat je er echt te lang over kan doen. Echter denk ik nu wel te merken dat mijn paard het saai begint te vinden. Die longeerbak, weer longeren enz.
Ik probeer dat af te wisselen met keertje loswerken, vrijheidsdressuur, stappen in de grote baan enz. Eigenlijk wil ik ook met hem het erf af, lekker buiten wandelen en aan verkeer er wennen. Maar dan hoor/lees ik weer dat je ook niet teveel moet doen.
Uiteraard doet ie niet dagelijks wat en komt altijd buiten in wei/paddock enzo

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:19

Te langzaam gaan kan inderdaad niet echt denk ik, althans niet voor je paard. Als hij het wat saai lijkt te vinden dan zou je wel kunnen kijken voor wat afwisseling of toch een stapje verder gaan.
Ik zou overigens niet weten waarom je niet buiten zou moeten wandelen met je paard?
Dat heb ik hier met mijn jonkie regelmatig gedaan, vaker dan longeren.

Captain

Berichten: 21394
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:20

M.i. kun je nooit té vaak naar buiten gaan. Oke, niet elke dag met je jonkie vrachtwagens en tractoren overwinnen maar zo 3x per week buiten wandelen is juist hartstikke goed. Heb ik ook gedaan, en nu een perfect bomproof paard die alles al gezien heeft en onder het zadel buiten dus echt heerlijk relaxed is!

lletam

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:39

Dank jullie wel. Dan gaan we binnenkort 's aan de wandel.

Hoe denken jullie over vakantie geven? Regelmatig een weekje niet of liever eerst bevestigen en dan een maand de wei op oid

Captain

Berichten: 21394
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:40

Die van mij klaagt al als hij een dag stil moet staan, dus weinig vakantie hier helaas. _O-

lletam

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 15:44

Captain schreef:
Die van mij klaagt al als hij een dag stil moet staan, dus weinig vakantie hier helaas. _O-


_O-

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 16:04

Die van mij staat nu in training om zadelmak te maken, daarna krijgt ze sowieso even vakantie tot het zadel passend gemaakt is.
Daarnaast kan ik in de winter sowieso wat minder aangezien de paarden heerlijk op een weide 24/7 buiten staan, maar er voor mij weinig luxe is haha.

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 17:57

Rustig aan doen kan nog steeds met voldoende afwisseling: longeren, langeteugelen, buiten wandelen, balkjes doen, pionnen doen, parcours. Hoeft niet groots en meeslepend, maar maakt het wel leuker. Ik zou eerst bevestigen en dan vakantie geven, of tenminste, dat werkt bij de mijne goed.

(Ik geef hem wel regelmatig vrij, mijn schema is twee dagen werken, een dag vrij. En nu anderhalve week vakantie, wegens mijn eigen vakantie.)