Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 02:26

Avalanche schreef:
Ook hier slechts een buitenbak, maar de paarden staan thuis he :)

Monster en ik hebben onze eerste heuse dressuurles gehad, en wat ben ik trots! Hij deed het zo ontzettend goed, en deed zo verschrikkelijk zijn best <3 binnenhoefslag was nog wel een beetje moeilijk, maar wijken pakte hij zo makkelijk op, en tempowisselingen en passen groter maken deed hij zo goed <3

Ik ben zo trots kinders, zo, zo trots <3


:D
Heerlijk als ze zo hun best doen!

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 15:12

Thanks :D maar echt, en dan die knuffel als je samen uitstapt. Ik ga bij uitstappen van mijn paard af altijd. Uitstappen is voor mezelf ook goed :j

lletam

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:52

Gelukkig nieuwjaar allemaal! Kunnen we nog verder kletsen in dit topic of moeten we de titel aanpassen?

Gisteren na bijna 1,5 week weer opgestapt. En wat was hij braaf! Helemaal trots op hem (en ons)

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:33

De paarden zijn nog steeds beleerd in 2022 :+

Fijn dat ie braaf was!

Josien_

Berichten: 9024
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:41

Dit weekend twee keer gereden onder begeleiding van instructrice en gisteren weer met de zadelpasser.
Ze was fris, maar wel braaf. Het blijkt maar wel weer dat ik vooral coaching nodig heb omdat ik spanning vast houd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 18:14

Na 2 keer longeren er vandaag maar eens opgekropen om te kijken wat ie doet. Niks :+
Morgen gaan we wandelen, doe het zadel op en kijk ik wel of t goed voelt om erop te stappen :D


Afbeelding

Afbeelding

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:16

*\o/* Humpiedumpie, wat goed!

Moska

Berichten: 3402
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:18

Gaaf hoor!

Wij hebben afgelopen week weer gelongeerd met zadel. Deze keer mocht ik het zelf doen. Hij had nog wel wat spanning, maar al een stuk minder dan in het begin. Zo langzamerhand komen we wel verder!

Zebrastreep

Berichten: 9781
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 23:37

Humpiedumpie schreef:
Na 2 keer longeren er vandaag maar eens opgekropen om te kijken wat ie doet. Niks :+
Morgen gaan we wandelen, doe het zadel op en kijk ik wel of t goed voelt om erop te stappen :D


[ [url=m/59gjIf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dvnOD0.jpg]Afbeelding[/url] ]



Een heel leuk en braaf dier <3

--
Volgens mijn instructrice zou het wel goed zijn om eens naar buiten te gaan zodat ze niet alleen maar in de bak loopt waarin ze zich gemakkelijk gaat vervelen.

Ik heb een aantal jaar geleden met mijn oude paard een zwaar ongeluk gehad op buitenrit en ben sindsdien wat gespannen. Ik ben vooral bang om op mijn hoofd te vallen.

Ze volgt mij oude merrie overal, alleen kan zij buiten nogal sterk worden en daardoor wat 'heet' worden. Dat lijkt mij voor nu nog geen goede combinatie.

Per toeval is een collega bevriend met mijn instructrice en is daar een soort van opleidingspaard ter beschikking die nuchter is en gemakkelijk de leiding overneemt. Collega wou mij wel graag helpen met een start te maken dus binnenkort moet ik eraan gaan geloven :=

Maar ik denk dat het een behoorlijke verbreding gaat zijn voor beide. En eigenlijk wil ik ook super graag naar buiten want daar is de omgeving uitermate geschikt voor. En ook leuk dat ik straks hopelijk een vast buitenrij maatje heb. Op stal ook genoeg mensen maar met die collega heb ik wel een leuke klik.

Maar ik schijt ook 7 kleuren stront. Terwijl ze beter verkeersmak is dan voorwaarts. Alleen vrachtwagens met enorme aanhangers zijn nog spannend maar voor de rest raakt ze niet snel onder de indruk.

Binnenkort vast hoop ik leuke foto's te kunnen delen !

Het rijden gaat wat matig, inparkeren al een stuk beter en minder spanning bij het opstijgen waardoor ze nu niet meer zo overdreven hard wegstapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 09:06

Hé wat leuk, onze foto staat in uitgelicht <3

Gister in het bos geweest met zadel op. Hij was mega druk vanwege de wind denk ik. Wilde er persé even op, dat was 2 minuten denk ik :+ . Wilde geen negatieve ervaringen creëren. Vandaag weer een nieuwe poging.
Maandag hebben we les. Zou mij benieuwen hoe hij dat vindt. In de bak/wei vindt ie het allemaal geen reet aan. Hij is een echt avonturenpaard. Dat is ook de reden waarom ik hem onder het zadel "wil". Heb zelf het rijden een aantal jaren geleden afgezworen, maargoed,paard zijn wil is wet :D , dus daar zetten we ons dan maar overheen..

Hier nog een foto van mijn knappe meneer

Afbeelding

Ik heb mijn 2 ponys eigenlijk als wandelpaarden. Ik loop er dan ook al bijna 3 jaar mee in de bossen te struinen, maximale dat we ooit gehaald hebben is 16 km. Het scheelt dat ze beide onverstoorbaar zijn en megabomproof. Hier hebben we ook heuveltjes gerend, boomstammen gesprongen etc. Denk dat daarmee zijn lichaam al aardig wat kracht heeft opgebouwd. Hij is ook al 5 en een paar maanden.. Ook lopen ze regelmatig met vuilniszakken, dekentjes, yogaballen etc op hun rug. Dus ze zijn flink wat gewend. De focus heeft nooit op rijden gelegen, wel op onverstoorbaar :+. En dat zat al in zijn karakter. Hij zou ook niet vluchten voor iets "engs", maar eerder erop af gaan in een drafje om het van dichtbij te bekijken.
Ik ben me er bewust van dat ik enorm veel geluk heb met 2 van zulke bomproove paardjes <3

Afbeelding

Josien_

Berichten: 9024
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:19

Je hebt daar absoluut geluk mee, maar zo te lezen heb je daar zelf ook flink aan meegewerkt!

Ik snap zebrastreep ook, wil het graag maar durf het nog niet aan.
Mijn andere pony is prima geschikt om mee te gaan, maar kan vooralsnog wel alleen stapritjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:11

Dat klopt, betekend niet dat het allemaal even makkelijk gaat hoor. Hij heeft nogal een uitgesproken eigenzinnig (en egoïstisch :+) karakter. Zo eentje heb ik er nog nooit mee gemaakt. Doet graag wat ie zelf wil. Maar zou je nooit bewust kwaad doen en is erg slim en werkwillend (als ie de pet goed heeft staan :+ ). Heb veel met hem te stellen gehad, en nog steeds..
Maar nergens van onder de indruk is ie wel en daar ben ik enorm blij mee _/-\o_ . Hij heeft bergen energie en aan de hand kan ik hem dan niet geven wat ie nodig heeft. Dus vandaar de keuze hem toch onder het zadel te brengen..

Zebrastreep

Berichten: 9781
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:44

Josien_ schreef:
Je hebt daar absoluut geluk mee, maar zo te lezen heb je daar zelf ook flink aan meegewerkt!

Ik snap zebrastreep ook, wil het graag maar durf het nog niet aan.
Mijn andere pony is prima geschikt om mee te gaan, maar kan vooralsnog wel alleen stapritjes.


Ik ben buiten echt een watje :') Maar ik denk ook bij veel oh dat kan misgaan , of dat kan een punt zijn waar het spannend wordt. En op mijn oude merrie heb ik zoiets van ach niet zeiken doorlopen , maar van haar weet ik dat ze wel kan schrikken maar nooit in galop zou springen.

Ik ga ook beginnen met stappen , maar ik laat het plan maar over aan mijn collega die heeft meer verstand van Fjorden inrijden dan ik :o

@humpiedumpie

Echt een koudbloed dus zo te lezen. Ik denk dat hij uiteindelijk super leuk wordt om mee op pad te gaan.

Josien_

Berichten: 9024
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:49

Heel herkenbaar. Met mijn oudere merrie heb ik nergens last van, maar met het jonkie is het gewoon heel spannend. Ook omdat ik nog niet zo'n vertrouwen in haar rem heb.
Ik ben nu wel weer lekker aan het wandelen en dat doet ze super braaf en wil gaan oefenen om haar als handpaard mee te kunnen nemen.
Zo komen we er wel :D .

Zebrastreep

Berichten: 9781
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:31

Er begint eindelijk een kwartje te vallen *\o/*

Het opstappen duurt even , maar ze staat uiteindelijk stil en het op stappen gaat nu ontspannen. Ook loopt ze daarna niet gelijk met een bolle gespannen rug weg.

Ze was wel vlot maar de wind was vandaag ook erg aanwezig. Een paar keer staken maar ze heeft nu wel door dat ik de baas ben en ze niet stil hoeft te staan omdat er twee paarden op stal staan. Dan kan ze heel koppig zijn :') gelijk afgerond toen ze er in draf langsging zonder te stoppen.

Ik moet vooral werken aan mijn eigen houding. Ik moet veel meer mijn benen stil te houden ik spoorde onbewust aan waardoor ze mij niet snapte. Nu komt de hulp veel duidelijker door en krijg ik best een scherpe reactie.

En ik begin al minder bang te worden ik weet nu hoe ze reageerd op bepaalde situaties het begint nu wat normaal te worden.

Toch blij dat ik gegaan ben ondanks de wind en regen.

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:27

Goed gedaan Zebrastreep, dat klinkt als een hele vooruitgang!

Ik ben lui en heb paard de afgelopen regen-en-wind-dagen vrij gegeven. Het waait hier ook wel echt hard en in combinatie met regen doe ik ook hem geen plezier. Voel soms wel druk dat ik met hem moet werken, maar van wie zou ik eigenlijk moeten :o .

Josien_

Berichten: 9024
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:56

Hier ook grotendeels vrij, alleen op goede dagen grondwerk of wandelen.
Het is ook totaal geen doen om nu in die natte zooi te gaan lopen worstelen.

lletam

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 15:43

Hier ook gedwongen regen pauze... Wat een natte zooi overal :\

lletam

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 18:57

Vandaag weer sinds ruim 2 weken wilde ik weer gaan rijden. Met opzadelen al helemaal druk.. nu is m'n zadel net voor de regen pauze aangepast. Geen grote veranderingen maar toch, hij was met opzadelen al helemaal druk. Met longeren bokken niet te zuinig. Dus ik dacht of wegzetten of doorzetten. Het werd het laatste. Eerst veel spanning met rijden, bokje erbij, heel erg terug en daarna weer heel erg naar voren. Gelukkig voelde ik de spanning wegvloeien en heb ik nog een paar fijne rondjes kunnen rijden :j

Hoe gaat het bij jullie?

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 07:26

Dat is toch een mooie afsluiting, dat je een paar fijne rondjes hebt kunnen rijden. Ik ben ook benieuwd hoe de mijne het straks weer met zadel gaat doen. Wacht al 2,5 maand op mijn aangemeten zadel (was op voorhand gecommuniceerd hoor, zou minstens 3 maanden duren). We rijden wel, maar met de barebackpad, en daarom niet te vaak.

Gisteren weer een korte les gehad en mijn eerste bokjes. Ik reed met een zweep en ben daar superonhandig mee, dus tikte hem in de galop per ongeluk op de billen. Daar kreeg ik terecht een paar bokken voor terug. Gelukkig doet hij het nooit om me eraf te krijgen en kon ik (nét) blijven zitten. Dan is zo'n barebackpad wel avontuurlijk :Y) .

We werken vooral aan voorwaarts neerwaarts en strekken van de rugspier, niet hol maar bol, en hij doet zo ontzettend goed zijn best <3 .

Josien_

Berichten: 9024
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 09:24

Hier zitten we nog in de pauze en doen we momenteel door de nattigheid en sneeuw vrij weinig. Maar dat komt straks vanzelf weer :) .
Ben wel heel benieuwd hoe ze het straks doet als we weer gaan rijden := ..

Mooie afsluiting hoor! Toch fijn dat je dan doorgezet hebt.
En 3 maanden wachten op een zadel is wel vervelend, maar komt inderdaad vaak voor. Knap dat je met barebackpad durft, zo'n held ben ik niet met mijn jonkie. Gebruik hem wel vaak op mijn andere pony.

lletam

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 09:50

Wat zijn jullie dapper met die bareback pads! Dan weet ik niet of ik was blijven zitten hoor haha

Nog even wachten op je zadel dus miereneter. Wat voor een is het geworden?

Hebben jullie nog veel last van nattigheid/sneeuw Josien?

miereneter

Berichten: 2551
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:18

Kijken jullie ook zo uit naar droog, zonnig weer? Van mij mag het wel komen.

De barebackpad kan vooral omdat mijn jonkie eerder flegmatiek is (en dat voor een volbloed Arabier) en ik hem vertrouw. En hij mij, denk ik, mede dankzij al het grondwerk en wandelen aan de hand. Hij vergeeft me zelfs mijn domme fouten.

Iletam, het zadel is een Deuber El Campo. Ik kan echt niet wachten.

Galeobdolon

Berichten: 1091
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:27

Wij zijn bijna helemaal terug bij af. Ze zit niet goed in haar vacht, in haar vel, in haar stal. Er gaan dus eerst grote veranderingen nodig zijn.

Ze protesteerde enorm in het grondwerk en met desensibiliseren. Het ene moment kon ik zonder problemen een deken op doen en twee dagen later kon er er niet eens mee in haar buurt komen.

En dan weer verkouden en dan weer een trap tegen haar voorknie gehad.. daarom alles inzetten op weerstand en gezondheid.

We doen nu niks anders dan poetsen, kroelen en een klein beetje geduld training en desensibiliseren. Maar dan in minuscule muizenstapjes, met ontzettende alertheid voor ook maar het kleinste beetje spanning. Ik ga wel door met die training in de hoop dat ze daarmee wel beter met spanning om gaat wat hopelijk helpt voor haar maag.

Ik ben straks 2 maanden in het buitenland, daarna komt er verandering:)

Leuk om jullie stappen te lezen! Dapper doorgaan in deze koude klauwen weken _/-\o_

lletam

Berichten: 580
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:09

miereneter schreef:
Kijken jullie ook zo uit naar droog, zonnig weer? Van mij mag het wel komen.

De barebackpad kan vooral omdat mijn jonkie eerder flegmatiek is (en dat voor een volbloed Arabier) en ik hem vertrouw. En hij mij, denk ik, mede dankzij al het grondwerk en wandelen aan de hand. Hij vergeeft me zelfs mijn domme fouten.

Iletam, het zadel is een Deuber El Campo. Ik kan echt niet wachten.


Ik moest 'm even googlen maar wat een prachtig zadel zeg! En speciaal voor WE dus. Dat lijkt me straks ook leuk, naast het dressuurprikken ;)