Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 161 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Een pony aankopen voor mijn kleine meid

 
Profiel   

Hallo

Op zoek gaand naar een pony voor mijn kleine meid ... eerst goed bedacht wat we wouden, maar als ruiter van een paard, merk je snel dat je leek bent in de ponywereld ... de ene raadt welsh af en de andere prijst hem aan ... hoe check ik nu of mijn dochtertje een match is met de pony ... want ze hebben allemaal een gouden karakter als ik de advertentie geloof ... Bestaat er zo'n checklist?
Bestaat er ook een lijst met betrouwbare verkopers? (beroepsmatige verkopers hé) Je hoort veel vaker de negatieve ervaringen dan de positieve ...
Zucht ... alles lijkt ook snel te moeten gaan want er is veel vraag naar ponies ... in hoeverre kan ik mijn buikgevoel volgen?
Sorry, maar op dit moment heb ik meer vragen dan antwoorden ...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:05 



 
Profiel   

Denk dat je vooral moet gaan kijken eventueel samen met je dochter. Dan kun je al wel zien hoe je dochter en het paard op elkaar reageren.
Verder heb ik ook niet zoveel tips. Heb en geen dochter en geen pony haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:07 



 
Profiel   

Je kan eens kijken bij de ponymakelaar. Daar heb ik wel eens goede verhalen over gehoord. Ken ze zelf niet maar ze hebben vaak wel leuke pony's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:10 



 
Profiel   

Eens met maj0.
Wat je zelf al aangeeft, de ene vind ras X helemaal geweldig, de andere helemaal niks.
Overigens zegt een ras niet zoveel, net als ervaringen met verkopers.
(Al is je inlezen nooit verkeerd, maar er een beetje doorheen kunnen kijken is nooit verkeerd, mensen klagen immers nogal gauw maar bij positieve ervaringen zijn ze opeens stil ;) )

Je moet, zeker met brave ponies, heel veel geluk hebben want ze zijn inderdaad erg gewild.

Zelf zou ik zeker meerdere keren gaan kijken en zéker klinisch keuren voor aankoop.
Gaat de verkoper hier niet in mee? Lekker laten staan dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:14 



 
Profiel   

Ik vind particulier betrouwbaarder dan handelaren, maar dat is mijn ervaring. Uiteraard is het slim om je dochter mee te nemen maar daarnaast ook iemand die erg veel verstand van paarden heeft. Het kan altijd helpen een tweede mening te hebben van iemand die niet de pony zelf verkoopt.
Een juiste pony zoeken kan wel eens een tijdje duren, welk soort pony en het kleurtje moet jouw dochter natuurlijk 'eisen' in stellen. De leeftijd, kennis, etc. Ga niet enkel een rondje in de bak hobbelen bij het uitproberen, neem ook een sprongetje of een stukje buiten mee, laat je dochter zelf opzadelen, meenemen, etc.
En uiteraard, laat keuren voor aankoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:16 



 
Profiel   

@droomy, ik zie dat je woonplaats = Tilburg ... zegt Stal Jellema je iets?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:27 



 
Profiel   

Ik zie op Social media vaak een vrouw voorbij komen die kleine pony's aanbiedt. Helemaal doorgereden en braaf. Wel vaak in de hogere prijsklasse

Misschien dat iemand hier weet wie ik bedoel

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:33 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Ik zie op Social media vaak een vrouw voorbij komen die kleine pony's aanbiedt. Helemaal doorgereden en braaf. Wel vaak in de hogere prijsklasse

Misschien dat iemand hier weet wie ik bedoel

Elise Buiten heeft een leuke pony die te koop is of komt. Maar weet niet of er een sport of recreatiepony gezocht wordt en hoe oud en groot het kind is enz?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:34 



 
Profiel   

Ik herken je dilemma, ik had zelf genoeg ervaring in de paarden maar heb voor aankoop van een pony toch een andere ervaren partij meegenomen.

Goed door vragen en mensen wat voor laten doen scheelt al heel veel.zo was ik gaan kijken bij een pony zegt die vrouw superbraaf.. ik vraag wil je dan even voetjes optillen? Voorvoeten ging goed toen stopte ze ermee ik zeg en achter? O ja..pony sloeg vrouwtje bijna licht uit ogen ik zei laat maar zitten deze laat ik staan.ja maar hij is met rijden superbraaf...ja datzelfde maar vooralsnog staan ze er meer naast dan dat ze erop zitten.
Waals het verhaal te mooi is om waar te zijn is het meestal te mooi om waar te zijn! (Uitzondering daargelaten)

Ik ben vooral een fan van via via een pony kopen bv. Via een ponyclub waar een kind van de pony af is gegroeid.

En ja idd kind meenemen maar ook opletten want een kinderhand is snel gevuld en snel verliefd dus je kind goed voorbereiden dat het hem wellicht niet is.

En als laatste tip vooral geen haast hebben er zijn ponys genoeg en komen iedere dag weer nieuwe bij..laat je niet ophaasten!!

Veel plezier en succes met je zoektocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:35 



 
Profiel   

Dorine92 schreef
Amber_anne schreef
Ik zie op Social media vaak een vrouw voorbij komen die kleine pony's aanbiedt. Helemaal doorgereden en braaf. Wel vaak in de hogere prijsklasse

Misschien dat iemand hier weet wie ik bedoel

Elise Buiten heeft een leuke pony die te koop is of komt. Maar weet niet of er een sport of recreatiepony gezocht wordt en hoe oud en groot het kind is enz?



Wel, kleine meid van bijna 5, 113cm groot ... op zoek naar een C-pony om rustig op te bouwen. Als we gaan voor B-maat, is ze binnen enkele jaren al te groot ... we zijn zelf lange mensen, vandaar de keuze voor meteen een C-pony. Een eerste wedstrijd voorzie ik als ze 6 is ... zodat ze met wat zekerheid de ring in kan ... en tot nu toe een 6-tal ponytjes gereden ... allemaal ok voor haar ... met of zonder zadel ... allemaal ok ... tot nu toe was die ene met het roze halster de favoriet ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:39 



 
Profiel   

Ik zou als eerste pony voor een kind altijd een ervaren braaf beestje aanraden, desnoods wat ouder, daar hebben ze zoveel plezier van. Als ze nu al op een bommetje gaat zitten en er een paar keer goed afvalt is het plezier zo weg. Zo’n pony kan altijd nog gekocht worden als opvolger!

Wij hebben dat zo’n 14jaar terug ook voor mijn zusje gedaan. Een c pony van 16, had wat gereden in de sport maar niet heel hoog, maar super braaf. Gouden combinatie geweest. De opvolger een stukje feller en jongere E pony, wat toen prima kon.

Edit; zie nu je post, zou je zo jong al wel aan een eigen pony gaan? Ik zou ‘mijn kind’ lekker nog even bij de manege laten klooien om ervaring op te doen. Ze zeggen geloof ik ook dat te vroeg rijden problemen met bekken heupen kan geven (geen idee of dat een fabeltje is :+ ) moet je uiteraard zelf weten


Laatst bijgewerkt door Cookie2222 op 26-08-21 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:42 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad kijken bij pony's waar kinderen zijn uitgegroeid en dan liever particulier. Zit je in de buurt van Tilburg omdat je op Droomy reageert? Want in de buurt van Tilburg heb ik wel wat tips ;).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:45 



 
Profiel   

DYM schreef
Hallo

Op zoek gaand naar een pony voor mijn kleine meid ... eerst goed bedacht wat we wouden, maar als ruiter van een paard, merk je snel dat je leek bent in de ponywereld ... de ene raadt welsh af en de andere prijst hem aan ... hoe check ik nu of mijn dochtertje een match is met de pony ... want ze hebben allemaal een gouden karakter als ik de advertentie geloof ... Bestaat er zo'n checklist?
Bestaat er ook een lijst met betrouwbare verkopers? (beroepsmatige verkopers hé) Je hoort veel vaker de negatieve ervaringen dan de positieve ...
Zucht ... alles lijkt ook snel te moeten gaan want er is veel vraag naar ponies ... in hoeverre kan ik mijn buikgevoel volgen?
Sorry, maar op dit moment heb ik meer vragen dan antwoorden ...

Om te beginnen: elk ras is waardeloze rommel als het je niet past. Iedereen is anders en het meest knallende voorbeeld vind ik nog steeds dat gezin met drie kinders en een bloedfanatieke Welsh. Die ouders stonden doodsangsten uit en de kinders hadden de grootste lol. Ze donderden er weleens af, maar hoe fanatiek die pony ook was, ze was ook wel zuinig op d'r mens. Ouders hebben zich aangepast aan hun kinderen en daar hebben ze nooit spijt van gehad.

Maar als jouw kind niet zo'n held is, is zo'n Welsh wellicht iets te fanatiek, maar er zijn genoeg pony's die dan nog steeds kunnen werken voor je dochter.
Uiteindelijk gaat het om het om jouw kind en wat zij leuk vind.

Als je echt betrouwbaar zoekt en eventueel bereid bent om iets meer te betalen, is Elise iemand om heel erg goed in de gaten te houden :j Als ze niks heeft, weet ze mogelijk wel iets voor je. Ze heeft een netwerk :D

Maar laat ook in je directe omgeving weten dat je op zoek bent. Kinderen hebben de onhebbelijke gewoonte om uit hun pony's te groeien en die pony's gaan vaak onderhands over binnen de vrienden, kennissen of de lokale club.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:50 



 
Profiel   

Naar je kind blijven kijken. Onze zoon was 3 toen we naar shetlanders gingen kijken. 3 is niks denk je, maar de shet waar we voor kwamen deed de oren naar achteren en deinsde hij voor terug.

Er stond een andere shet, officieel niet te koop, maar daar liep hij op af en was hij echt verliefd op. Ik had steeds alles gefilmd, dus we konden thuis terug kijken.
Natuurlijk was hij ouder dat het echte rijden begon en is er toen 100+ keren afgevallen, maar het vertrouwen zat goed. En ik denk dat dat bij kinderen wel belangrijk is om de lol erin te houden. Dat ze zelf willen. Ook als je als ouder een sportcarriere voor je ziet.

Ik heb zelf leren rijden op welshjes en daar heb je ook zoveel soorten en karakters in.

Maar net zo met new forest pony's bijv. Heb er meerdere gehad en kan nou niet zeggen dat het allemaal ideale kinderpony's waren. Althans, in hun jonge jaren niet. Maar ken ook hele leuke, brave, goed doorgereden pony's.

Persoonlijk zou ik voor een klein kind echt niet naar de prestaties kijken en leeftijd of kleur etc. Braaf is het belangrijkste en de rest komt echt wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 10:56 



 
Profiel   

ik hoor veel positieve dingen over Anais super ponys.

vallen in de hogere prijsklasse, super braaf en mak die ponys

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 11:06 



 
Profiel   

Ras zegt inderdaad niets. Ik heb een Shetlander, Welsh, Vuilnisbakkie, New Forest en 2 KWPN'ers gehad (in die volgorde). De Welsh was wel de minst goede match, maar degenen die daarna kwamen hebben stuk voor stuk mijn hart gestolen (van de Shetlander kan ik me niet veel meer herinneren helaas, de Welsh ook heel weinig). En het Vuilnisbakkie was de liefste, braafste, meest fantastische kinderpony die ik kon wensen. Daarna ben ik meer richting wat "bloederige" sportpony's gegaan. Maar mijn Vuilnisbakkie heeft me ook op wedstrijden zeker niet voor schut laten rijden.

Mijn moeder heeft overigens ook regelmatig pony's gereden tijdens het bezichtigen omdat zij toch meer kon zeggen over het rijtechnische van de pony toen dan kleine ik. Maar dan moet je er natuurlijk wel nog op passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 11:13 



 
Profiel   

vierhoef schreef
ik hoor veel positieve dingen over Anais super ponys.

vallen in de hogere prijsklasse, super braaf en mak die ponys


Ah deze bedoelde ik idd

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 11:21 



 
Profiel   

Pony's voor kinderen is idd moeilijk, je wilt graag een super brave leerpony voor je meid zodat ze er een veilige en positieve ervaring met het rijden mee op kan doen. Helaas zijn de echt braven een uitzondering. Wij hebben wel eens een miskoop op karakter gehad en dan is de lol voor de kleintjes er snel af. Wat wij graag doen, is van een particulier kopen. Bij Anais bijv hebben ze top pony's, maar dat zijn volgens mij vaak onbeleerde pony's, in ieder geval waren het geen kinderpony's van te voren, die zij inrijden en goed mak maken. Waar daarna een klein kindje er mee verder moet en die geven op die leeftijd gewoonweg nog geen leiding zoals een volwassene doet, je bent dus echt afhankelijk van de sullige braafheid van de pony. Ik koop ze liever van een kindje die er een paar jaar al plezier van heeft gehad, liefst met wat sportklassering zodat we ook weten dat hij op braaf terrein met een klein kindje ook braaf was. Niveau dan onbelangrijk, maar dat ze alles gezien hebben is fijn. Een pony die dus al een paar jaar met een ander kindje bewezen heeft braaf te zijn. Braaf zijn met proefrijden is 1 ding, braaf blijven onder een nieuw beginnend ruitertje een 2e. Vandaar dat volwassen ruiters op pony's, handelaren of echt oudere kinderen voor ons liever niet hoeven. Maar een kindje wat er net af gegroeid is en plezier aan de pony beleefd heeft, is in onze ervaring iets meer garantie dat de pony met het volgende kleine ruitertje ook zijn uiterste best zal doen.

Wat ras betreft, zo verschillend, de ene welsh is de andere niet bijv. Wij hebben een super braaf A welshje gehad, echt een automaatje, lees hier dat iemand ze fanatiek vond, onze was liever lui dan moe en super braaf, nu naar een bokker waar er weer een klein kindje op mag leren rijden, maar ook een D welsh die helemaal niet de typische welsh streken had, maar ook super braaf, alleen iets kijkerig. Een New Forest gehad voor de kinderen, die wel wat ondeugend was, hangt zo af van de pony zelf, dus zou daar niet perse naar kijken. Belangrijkste is karakter, dat ze wat gezien hebben en natuurlijk gezondheid. Helaas was de New Forest dat bij ons niet, ik koop niet meer zonder te helemaal te keuren, welke prijsklasse ook, voor kinderen zo verdrietig als je ellende na aankoop had kunnen voorkomen.

Heel veel succes met jullie zoektocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 11:32 



 
Profiel   

Flevo pony's van Bianca Sabbe...... Heeft heel leuke welsh pony's

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 11:51 



 
Profiel   

Mede Brabo!

Voor zo'n hele kleine dame adviseer ik echt een B maat of max een kleine C. Er is niets zo leuk om zelf dingen met je pony te doen en niet continu afhankelijk bent van je ouders om te zadelen en te poetsen.

Daarnaast: beknibbel niet op de aanschaf. Een goede kuikenmakke kinderpony kost kapitalen. Wees ook bereid dat uit te geven want het betaalt zich terug.

Koop nooit, maar dan ook nooit, een jonge pony 'zodat ze samen op kunnen groeien'. Hoe braaf ze ook kunnen lijken als jonkie, ze moeten nog de pubertijd door en je hebt gewoon geen garanties. Koop een dier van 12+ met wedstrijdkilometers.

Elise Buiten zou ik zeker aanraden, ook als bemiddelaar. Dat is ook een punt van aandacht, zorg dat je een ervaren persoon mee kan nemen die advies en tips kan geven en dingen ziet die een leek over het hoofd ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 12:04 



 
Profiel   

Helemaal mee eens Iris82! Te groot is idd niet handig, zie ik vaak gebeuren, omdat je het idee hebt er langer mee te kunnen doen. Maar alles is dan al snel boven de macht van je kind en zeker niet zo leuk. Van zadelen, tot fatsoenlijk been kunnen geven. Groen en groen is geen combinatie, zie dat heel veel ouders doen, met het idee samen groeien, of gewoon de eerlijke versie, die zijn goedkoper in aanschaf en redden we het vast wel mee. Vaak gaat dat gewoon niet goed, dan hoor ik diezelfde ouders vaak zeggen, vallen hoort er bij, en zie alleen de diehard paardenmeisjes met lef met die pony's door gaan. Het gros van de kinderen durft met zo'n pony snel niet meer en stopt met rijden. Ervaring is voor die leeftijd zo belangrijk! Vallen kan een keer gebeuren, maar is zeker geen vanzelfsprekendheid en zou het ook niet moeten zijn voor die kleintjes! Hier is de jongste 1 keer gevallen in 6 jaar tijd en dat was met de huidige pony, omdat ze met springen inmiddels zo'n hoogte springt, de pony ging een keer vroeg en sprong iets hoger dan de bedoeling :o De oudste viel mij 2 keer, en nee, geheel niet de schuld van de pony, maar brak wel 2 keer direct haar arm. 'Vallen hoort er bij en daar leer je dan pas echt van rijden' ben ik dan ook allergisch voor, het is niet grappig als je kind er wekelijks af ligt, op een echt brave pony is dat zeker niet nodig, een ongeluk zit in een klein hoekje, maar met jonge kinderen hoef je het ook niet op te zoeken.

Een brave pony is idd aan de prijs! Wat mij betreft is een echt brave dat ook zeker waard, mijn kinderen hebben inmiddels weer plezier in het rijden, na de A was er een D die wat teveel pony voor ze was en heel snel gaven ze de sport op. Na 3 jaar doorgepakt en een andere pony gekocht, die wel superbraaf is en nu zie je groeien als een speer met zoveel plezier, zo'n pony is echt goud waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 12:11 



 
Profiel   

Wat MightyMike zegt;

Als pony's weinig van het erf komen en alleen in de bak gereden worden, alleen tijdens lessen en niks gewend zijn verder, kan je ook voor verrassingen komen te staan als je ook wat leuke dingen met de pony wil doen.

Onze zoon had de shet op een gegeven moment goed door en netjes aan het lopen. Maar dat wilde niet zeggen dat een ander, jong kindje er zo mee weg kon rijden. Hij is superbraaf, maar doet geheid altijd hetzelfde. Ruitertje moet gewoon handig zijn met rijden en dan kan je er alles mee.
In de omgang wel de allerliefste, altijd geweest ook.
Ik nam ze ook naast me mee door het bos, en pony ook altijd zonder zoonlief erop. Als je zoiets evt ook zelf kan doen voor het beestje, worden ze ook lekker makkelijk van.

Heb hem overigens ondanks 2x een mega bod nooit verkocht, want wil hem niet kwijt en weet dat hij ook zo weer kinderen eraf kan gooien als ze niet handig zijn en goede begeleiding zouden missen.

Maar hij kon inderdaad alles zelf. Toen hij 3 was, was de shet van 95cm, hetzelfde als voor mij een klein rijpaard bijvoorbeeld. En zo een brave pony let ook vaak netjes op. Als mn zoon viel, stond hij altijd stil. Zou hem nooit voorbij denderen, opzij springen etc. Liep ook naast de rolstoel van mn broer.

Heb je een leuke, sterke mix, kan je er soms ook een iets groter ruitertje op laten. Maar als je zelf handig bent kan je vanaf de grond ook veel doen.
Onze zoon heeft de shet zelf "ingereden", maar ik longeerde en nam hem dus mee. Pony kon na jaren zo voor de kar en luistert nog steeds mega goed vanaf de grond.
Ook dubbele lijnen kan fijn als extra zijn.

En wat ik eerder zei; niet naar uiterlijk en leeftijd kijken. Als het nu goed gaat, gaat ze het leuk vinden en komen de sportpony's later wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 12:19 



 
Profiel   

Het kindje is pas 4 jaar.Het allerbelangrijkste is een zeer brave ervaren pony die kinderen leuk vindt.De echte leerpony dus.Eigenlijk zo'n brave dat je je kind er in z'n eentje veilig mee om kunt laten gaan.Ik zou niet bij de jongere ponies zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 12:23 



 
Profiel   

Ik zie dat ze nog maar 4 is, zou je niet ook naar een grote A willen kijken? Vind een C al wel erg groot dan! Mijn dochters begonnen op die leeftijd op een shet. De A pony kwam pas met 6 jaar en hebben we verkocht toen onze dochter 11 was. Nu zijn ze hier wat klein van stuk en de grote A pony had wel lijf, dus dat ging prima nog, maar een C is echt nog wel groot voor 4 jaar. Of een B evt, zou ik een betere match vinden dan al een C. Kinderen groeien er uit, helaas, niet leuk, maar hoort er bij helaas. Beter een passende maat en er veel plezier van hebben, dan alles boven hun macht, van zadelen, sturen, gangen, kracht op de grond als ze willen wandelen, tot beenhulp, zo fijn als dat allemaal wel past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 12:30 



 
Profiel   

Oh, pony's zijn knetterduur momenteel en brave nog veel duurder. Bespaar er niet op, een echt brave is het waard!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-21 12:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 161 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen