Weekend weg, hoe doen jullie dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Weekend weg, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:37

Het is sowieso goed om een netwerk te gaan opbouwen van paardenmensen. Wat ga je doen als je een ongeluk krijgt en een week in het ziekenhuis ligt?

Vaak kan je via lokale fb groepen makkelijk mensen leren kennen. Bijvoorbeeld als bijrijder / verzorger.

Ik lees dat je paard helaas alleen staat. Via een fb groep kan je ook komen aan een weidemaatje/ pensiongast. Dan heb je ook gelijk een hulpje voor bij nood en heeft je paard gezelschap

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Weekend weg, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:02

Goh TS jij hebt wel veel vragen en topic op bokt.
Ik zie dat je pas nieuw bent op bokt
Hoe lang heb je je paard eigenlijk?

En je geeft aan dat je niemand kent waar je nu woont. Heb je dan helemaal geen vrienden of collega’s die jouw paard kunnen verzorgen wanneer jij een weekendje weggaat?

Mss iemand van de Manege waar je wel eens les genomen hebt omdat jouw paard niet door springt en buiten in galop niet terug te nemen is?

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:05

SjonnieZ schreef:
En je geeft aan dat je niemand kent waar je nu woont. Heb je dan helemaal geen vrienden of collega’s die jouw paard kunnen verzorgen wanneer jij een weekendje weggaat?

TS geeft aan net te zijn verhuisd naar de andere kant van het land.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Weekend weg, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:12

Wij gaan zelden weg maar zo'n beetje het eerste dat we hebben gedaan hier, is zorgen dat de paardjes gewoon zelf in en uit de stal kunnen lopen, dan kunnen ze lekker zelf bepalen wanneer ze wel of niet buiten gaan staan. Dàt is de perfecte oplossing wat mij betreft :j

Sowieso is het wel handig om je paard(en!) aan te leren dat dag en nacht in de wei ( en paddock) blijven ook gewoon normaal is. Dan kan je makkelijker eens een nachtje weg, toch? En voor paard ook fijner, mits je een fijn plekje voor het beestje gemaakt hebt :)

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Weekend weg, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:15

Ik heb zelf geen paarden aan huis en dit is een van de redenen waarom ik dit niet wil.

Vrienden hebben ze wel aan huis en die helpen elkaar of hebben buren met paarden en kunnen elkaar over en weer helpen.

Kortom, je kan het beste een netwerk opbouwen, is ook nog eens gezellig om samen dingen te doen.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Weekend weg, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:23

Je zou een briefje op kunnen hangen in de supermarkt met de vraag voor een verzorgster. Op MP staan ook vaak wel advertenties met aanbieders of misschien heb je buren die ook paarden hebben. In welke regio woon je? Ik doe hier in de regio aan vakantiezorg.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Weekend weg, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:31

Ts met al je rijproblemen, paard alleen en geen netwerk, is het niet verstandiger om je paard op pension te zetten?
Dan leer je meteen mensen kennen.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:34

Mijn paarden staan 24/7 buiten met schuilstal. Ik heb een ruif die ik voor meedere dagen kan vullen (als ik goed volprop voor zeker 5-6 dagen.)
Mijn waterbak gevuld is goed voor 3-4 dagen en ik kan de tuinslang zo hangen dat er enkel een kraan moet opengedraaid worden.
In de zomerperiode kan ik dus prima een weekje op verlof zolang er maar iemand dagelijks eens passeert om te checken of het water nog gevuld is en of er geen paard kapot is.
In de winter moet de verharding, paddock en schuilstal wel gemest worden (maar voor voer en water idem als de zomer), dus dat is wel een puntje, dan zoek ik iemand met geen schrik voor paarden die dat even kan doen.

Swooofy
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 10:37

Shae schreef:
Het lijkt me cruciaal dat jouw moeder gaat oefenen op je paard binnen en buiten zetten. Het is toch te zot voor woorden dat er overwogen wordt om het paard alleen op stal te laten staan voor een heel weekend omdat je je vrienden wil zien.

Als jou iets overkomt, zit je moeder dus met een paard dat ze nieteens kan buitenzetten.

Zorg ook alsjeblieft voor een paardenmaatje voor je paard. Paarden hebben echt sociaal contact nodig.



Het word niet overwogen ik ga niet weg als ik geen oplossing heb. En niet iedereen heeft zo maar even geld om er een tweede paard bij de nemen

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:38

Een shetje er bij dan? In mijn ogen als er geen geld is voor een weidemaatje, moet je niet een paard alleen aan huis willen.. Voor mij is dat toch echt een 1e levensbehoefte voor een paard.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:39

MightyMike schreef:
Een shetje er bij dan? In mijn ogen als er geen geld is voor een weidemaatje, moet je niet een paard alleen aan huis willen.. Voor mij is dat toch echt een 1e levensbehoefte voor een paard.



Jou antwoord heeft echt niks te maken met de vraag van TS hoe mensen het doen.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 30-08-21 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:40

Als je geen geld hebt voor een tweede paard moet je er ook niet eentje nemen. Paarden horen samen

Dan zet je je paard op pension of neem je zelf een pension klant aan. Dan kan die ze ook doen als jij weg gaat

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:40

Dat heeft idd niets met haar vraag te maken @belle-boef, maar waarom mag het niet opgemerkt worden en zou dat oneerlijk zijn?

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:41

belle_boef schreef:
MightyMike schreef:
Een shetje er bij dan? In mijn ogen als er geen geld is voor een weidemaatje, moet je niet een paard alleen aan huis willen.. Voor mij is dat toch echt een 1e levensbehoefte voor een paard.



Jou antwoord heeft echt niks te maken met de vraag van TS hoe mensen het doen.

ja hoor is een prima antwoord.
Paard op pension zetten staat hij niet meer alleen en is ook meteen deze vraag beantwoord.

Swooofy
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 10:41

vevina schreef:
Aangezien ik in een ander topic van je lees dat ze alleen staat zou ik het paard lekker op een pensionstal zetten :).



Niet iedereen heeft daar het geld voor..

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:42

Swooofy schreef:
vevina schreef:
Aangezien ik in een ander topic van je lees dat ze alleen staat zou ik het paard lekker op een pensionstal zetten :).



Niet iedereen heeft daar het geld voor..

Dan doe jij je paard toch weg?

een maatje is een eerste levensbehoefte. Als je geen eten voor je paard kan betalen laat je hem toch ook niet zonder eten?

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:43

Ik denk dat het dan een verkeerde keuze is geweest om je paard aan huis te zetten.

Je paard staat alleen en er is geen alternatief mocht je uitvallen.

Paarden horen niet alleen te staan, als er geen geld is voor een tweede moet je daar een andere oplossing voor zoeken. Die oplossing kan overigens mooi het eerste probleem ook oplossen, neem een pensionklant erbij. :)*

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:43

Swooofy schreef:
vevina schreef:
Aangezien ik in een ander topic van je lees dat ze alleen staat zou ik het paard lekker op een pensionstal zetten :).



Niet iedereen heeft daar het geld voor..

Je hebt geen geld voor les, maar wel problemen
Je hebt geen geld voor een pony erbij, dus paard de dupe
je hebt geen oplossing voor een weekend weg
Dus waarom heb je wel een paard? oprechte vraag.

Voor jou en je paard is dit geen goede situatie.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:44

ingvdh schreef:
Ik denk dat het dan een verkeerde keuze is geweest om je paard aan huis te zetten.

Je paard staat alleen en er is geen alternatief mocht je uitvallen.

Paarden horen niet alleen te staan, als er geen geld is voor een tweede moet je daar een andere oplossing voor zoeken. Die oplossing kan overigens mooi het eerste probleem ook oplossen, neem een pensionklant erbij. :)*

nee kan ook al niet, heb ik ook al geopperd in een ander topic.
niks kan.

Swooofy
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 10:45

MightyMike schreef:
Een shetje er bij dan? In mijn ogen als er geen geld is voor een weidemaatje, moet je niet een paard alleen aan huis willen.. Voor mij is dat toch echt een 1e levensbehoefte voor een paard.



De oude eigenaren hadden altijd gezecht dat ze best wel alleen kon staan

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Weekend weg, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:46

Als je niet weet dat paarden niet alleen horen te staan dan heb je niet genoeg kennis om een paard te hebben

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:48

Swooofy schreef:
MightyMike schreef:
Een shetje er bij dan? In mijn ogen als er geen geld is voor een weidemaatje, moet je niet een paard alleen aan huis willen.. Voor mij is dat toch echt een 1e levensbehoefte voor een paard.



De oude eigenaren hadden altijd gezecht dat ze best wel alleen kon staan

fijne oude eigenaren dan :n
Die waren zo te horen blij dat ze van hun paard af zijn.

Ik zou nooit mijn paard verkopen als ik zou weten dat deze alleen zou komen staan.

Swooofy
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 10:49

Je hebt geen geld voor les, maar wel problemen
Je hebt geen geld voor een pony erbij, dus paard de dupe
je hebt geen oplossing voor een weekend weg
Dus waarom heb je wel een paard? oprechte vraag.

Voor jou en je paard is dit geen goede situatie.[/quote]


Ten eerste zijn het kleine problemen waar ik gewoon tips over vraag. Ik merk echt wel dat ze het naar haar zin heeft hier momenteel anders zou ik dat haar ook niet aandoen. Dus inplaats van alleen maar meer problemen te zoeken hier ga wat nuttigs doen.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:51

Dat is een heel slap excuus om er geen paard of pony bij te willen zetten, sorry. Een paard hoort niet alleen te staan, maar met soortgenootjes te zijn. In landen als Zweden is het wettelijk verboden om er 1 alleen te laten staan en dat zou eigenlijk overal wel mogen wat mij betreft. Voor je welzijn van je paard is het echt een 1e levensbehoefte. Ook hier onze pony niet verkocht aan mensen die hem alleen wilden laten staan. Een shet is minder duur in onderhoud, vandaar mijn tip, maar zie hier ook de tip van een pensionklant er bij, dat zou wellicht je probleem met oppas voor een weekeindje weg, perfect kunnen oplossen. Paarden houden en nergens geld voor hebben (en niet genoeg geld hebben is echt geen schande, maar gaat gewoon helaas niet samen met het houden van paarden. Als het thuis kan is dat natuurlijk mooi, en zeker voordeliger dan op pension, maar neemt niet weg dat je dan wel aan de basisvoorwaarden zou moeten kunnen voldoen).

Swooofy
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 10:51

Amber_anne schreef:
Als je niet weet dat paarden niet alleen horen te staan dan heb je niet genoeg kennis om een paard te hebben



Ik weet dat wel en heb duidelijk gezecht dat ze een tijd alleen zou komen te staan, mij werd vanaf de oude manege waar ze liep en de manege bij mij in de buurt verteld dat het geen kwaad kan