Weekend weg, hoe doen jullie dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Weekend weg, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 10:53

Een paard alleen hebben kan niet. Dat is eigenlijk wel het eerst dat je over paarden leert.
Al is het maar een buurpaard waar die van jou mee kan neuzen.

Swooofy
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 10:54

MightyMike schreef:
Dat is een heel slap excuus om er geen paard of pony bij te willen zetten, sorry. Een paard hoort niet alleen te staan, maar met soortgenootjes te zijn. In landen als Zweden is het wettelijk verboden om er 1 alleen te laten staan en dat zou eigenlijk overal wel mogen wat mij betreft. Voor je welzijn van je paard is het echt een 1e levensbehoefte. Ook hier onze pony niet verkocht aan mensen die hem alleen wilden laten staan. Een shet is minder duur in onderhoud, vandaar mijn tip, maar zie hier ook de tip van een pensionklant er bij, dat zou wellicht je probleem met oppas voor een weekeindje weg, perfect kunnen oplossen. Paarden houden en nergens geld voor hebben (en niet genoeg geld hebben is echt geen schande, maar gaat gewoon helaas niet samen met het houden van paarden. Als het thuis kan is dat natuurlijk mooi, en zeker voordeliger dan op pension, maar neemt niet weg dat je dan wel aan de basisvoorwaarden zou moeten kunnen voldoen).




Ik heb altijd geld in geval van medische noodgevallen voor het paard. Maar ik ben mijn baan kwijt geraakt dus ik heb momenteel al een tijd gewoon geen nieuw inkomen..

Swooofy
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 10:56

Om het even duidelijk te maken voor dat iedereen het blijft zeggen, ik heb gekeken naar iemand die de weide zou kunnen huren zodat ze een maatje heeft. Maar de weide is ook de rijbak dan zou ik dat andere paard niet los kunnen laten lopen als ik aan het rijden ben..

DuoPenotti

Berichten: 29521
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Weekend weg, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:00

Die zet je toch gewoon even met een pluk hooi achter een draadje van prikpaaltjes?
Of beter met vaste paaltjes.
Uurtje werk en het andere paard staat even apart.

Maar je gaf eerder aan dat het probleem was dat deze niet kan schuilen. En je maar 1 stal hebt waar je je paars 's nacht graag in hebt.

Swooofy
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 11:03

DuoPenotti schreef:
Die zet je toch gewoon even met een pluk hooi achter een draadje van prikpaaltjes?
Of beter met vaste paaltjes.
Uurtje werk en het andere paard staat even apart.

Maar je gaf eerder aan dat het probleem was dat deze niet kan schuilen. En je maar 1 stal hebt waar je je paars 's nacht graag in hebt.



Van de gemeente moet je een vergunning hebben voor een schuilstal in de wei, sommige in mijn omgeving hebben die ook niet staan, maar ik vind dat wel echt nodig als je een paard dag en nacht buiten laat in nederlands weer. Zou zet ik mijn paard gewoon op stal maar hoe zit dat met het paard van de eigenaar die de weide huurt..

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Weekend weg, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:07

Ik lees heel veel problemen en excuses en heel weinig creativiteit om het op te lossen.

Je wist toen niet beter, nu wel. Dan kun je niet meer blijven teren op het excuus dat de oude eigenaren zeggen dat het paard wel alleen kan staan. Heb je geen overkapping aan de stal zodat het paard wel enigszins beschut kan staan?

Beste optie zou mijn inziens zijn een betaalbare pensionplek te zoeken. Dan ben je idd van alle problemen af. Een paard thuis kost ook geld, dus er zou toch wel enig budget moeten zijn voor een stalling? Eventueel met een betalende bijrijder erbij

DuoPenotti

Berichten: 29521
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:07

Swooofy schreef:
DuoPenotti schreef:
Die zet je toch gewoon even met een pluk hooi achter een draadje van prikpaaltjes?
Of beter met vaste paaltjes.
Uurtje werk en het andere paard staat even apart.

Maar je gaf eerder aan dat het probleem was dat deze niet kan schuilen. En je maar 1 stal hebt waar je je paars 's nacht graag in hebt.



Van de gemeente moet je een vergunning hebben voor een schuilstal in de wei, sommige in mijn omgeving hebben die ook niet staan, maar ik vind dat wel echt nodig als je een paard dag en nacht buiten laat in nederlands weer. Zou zet ik mijn paard gewoon op stal maar hoe zit dat met het paard van de eigenaar die de weide huurt..

Ja maar je was niet volledig, daar antwoord ik op. Het is niet alleen maar het paard staat in de weg met rijden.
Het is ook dat je geen (schuil)stal hebt.

Eigenlijk heb je niets op orde voor jou paard.
Nogmaals de vraag, waarom heb je hem gekocht en thuis gezet?

je loopt tegen problemen aan met rijden, dadelijk rijden in de winter in de wei gaat nog moeilijker en je wei gaat ook kapot.
Je paard staat alleen, je kunt niet weg naar vriendinnen. Dus oprechte vraag waarom heb je een paard aan huis?

Swooofy
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 11:14

capopjekop schreef:
Ik lees heel veel problemen en excuses en heel weinig creativiteit om het op te lossen.

Je wist toen niet beter, nu wel. Dan kun je niet meer blijven teren op het excuus dat de oude eigenaren zeggen dat het paard wel alleen kan staan. Heb je geen overkapping aan de stal zodat het paard wel enigszins beschut kan staan?

Beste optie zou mijn inziens zijn een betaalbare pensionplek te zoeken. Dan ben je idd van alle problemen af. Een paard thuis kost ook geld, dus er zou toch wel enig budget moeten zijn voor een stalling? Eventueel met een betalende bijrijder erbij




De stal staat niet aan het weiland dus dat zou niet werken, ik bedenk geen excuses ik zeg het gewoon hoe het is. Ik ben ook ondertussen al een tijd aan het kijken naar een andere plek waar ze zou kunnen staan maar alles is veel duurder vergeleken met aleen de kosten van stroom/ eten/ water enz aan huis

Swooofy
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 11:15

Maar je gaf eerder aan dat het probleem was dat deze niet kan schuilen. En je maar 1 stal hebt waar je je paars 's nacht graag in hebt.
[/quote]


Van de gemeente moet je een vergunning hebben voor een schuilstal in de wei, sommige in mijn omgeving hebben die ook niet staan, maar ik vind dat wel echt nodig als je een paard dag en nacht buiten laat in nederlands weer. Zou zet ik mijn paard gewoon op stal maar hoe zit dat met het paard van de eigenaar die de weide huurt..[/quote]
Ja maar je was niet volledig, daar antwoord ik op. Het is niet alleen maar het paard staat in de weg met rijden.
Het is ook dat je geen (schuil)stal hebt.

Eigenlijk heb je niets op orde voor jou paard.
Nogmaals de vraag, waarom heb je hem gekocht en thuis gezet?

je loopt tegen problemen aan met rijden, dadelijk rijden in de winter in de wei gaat nog moeilijker en je wei gaat ook kapot.
Je paard staat alleen, je kunt niet weg naar vriendinnen. Dus oprechte vraag waarom heb je een paard aan huis?[/quote]


Ik heb hier allang antwoord of gegeven waarom ze aan huis staat etc.

Als je vraagt waarom ik een paard heb dat is een hele domme vraag

DuoPenotti

Berichten: 29521
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:19

Citaat:
Ik heb hier allang antwoord of gegeven waarom ze aan huis staat etc.

Als je vraagt waarom ik een paard heb dat is een hele domme vraag

dan heb ik daar overheen gelezen. En kan het zo ook even niet terug vinden.
Zou je dat aub dan nog een keer willen zeggen. :o

En ik vraag niet waarom je een paard hebt, ik vraag waarom heb je een paard aan huis?
Het enige wat ik als antwoord vind is goedkoper.
Maar een paard aan huis is niet goedkoper als je dat goed doet.
1 van die dingen die erbij komen is onder andere een ander paard/pony erbij.
Dat ze inderdaad beide droog kunnen staan.
Heel vaak staan mensen dan op pension goedkoper.
Plus daar heb je vaak hulp, zowel met rijden als verzorgen.

dus ja nog steeds de oprechte vraag, waarom heb jij een paard aan huis staan?

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:23

Dag TS.
Je paard kan best een nachtje buiten blijven. Dus je kunt nu best je vrienden gaan opzoeken.
Als wij een nachtje weg gaan komt mijn vader de dieren voeren. Gaat prima voor een dag. En als er iets raars is kan hij iemand met verstand van paarden bellen.

Op termijn is het fijn als je de gegeven tips ter harte neemt. Gezelschap zoeken voor je paard. En contact zoeken met een manege, rijvereniging of instructeur. Of een verzorgster zoeken.
Mogelijk is 1 keer per maand les wel een optie. Dan heb je toch begeleiding voor jou en je paard.
Veel succes met alles!

Swooofy
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 11:30

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Ik heb hier allang antwoord of gegeven waarom ze aan huis staat etc.

Als je vraagt waarom ik een paard heb dat is een hele domme vraag

dan heb ik daar overheen gelezen. En kan het zo ook even niet terug vinden.
Zou je dat aub dan nog een keer willen zeggen. :o

En ik vraag niet waarom je een paard hebt, ik vraag waarom heb je een paard aan huis?
Het enige wat ik als antwoord vind is goedkoper.
Maar een paard aan huis is niet goedkoper als je dat goed doet.
1 van die dingen die erbij komen is onder andere een ander paard/pony erbij.
Dat ze inderdaad beide droog kunnen staan.
Heel vaak staan mensen dan op pension goedkoper.
Plus daar heb je vaak hulp, zowel met rijden als verzorgen.

dus ja nog steeds de oprechte vraag, waarom heb jij een paard aan huis staan?




Lange termijn was goedkoper ja, de aanschaf niet aangezien we gras moesten laten inzaaien, de hele wei onder stroom zetten etc. dus om nu na als die kosten naar een stal te gaan... dan was dat allemaal voor niks. Heb ook al gezecht dat ik opzoek ben voor een oplossing daarom ben ik hier, en niet om afgezeken te worden door iedereen tegelijk.

DuoPenotti

Berichten: 29521
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:39

Je word niet afgezeken, maar mensen verbazen zich wel soms om je topics en antwoorden denk ik.
Ik heb zelf mijn paarden aan huis en omdat goed te doen is echt niet goedkoop. En je zult niet de eerste zijn die zich daar op verkijkt.
En ja een paard/pony erbij is in mijn ogen inderdaad noodzakelijk. Dat hoort bij het paarden aan huis nemen.
Ook kijken wie je paard kan verzorgen als je bijvoorbeeld morgen ziek word.

En ik begrijp dat je netwerk klein is door het verhuizen, maar dan zou tijdelijk op pension een stuk handiger zijn.
1 staat je paard niet alleen
2 vaak makkelijk instructie voor je diverse rijproblemen
3 je bouwt een netwerk op.

Maar ik heb het idee dat je al deze dingen als negatief ziet... maar ik denk dat er niet snel andere oplossingen en antwoorden gaan komen.... je basis om een paard aan huist te houden er is er momenteel niet.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:41

Als je stal groot genoeg is, dan kun je toch een mini shetje kopen en die erbij zetten? Die van ons heeft ook heel lang samen in een stal gestaan snachts en dat vonden ze alletwee heel gezellig. Als er met de grote gereden werd dan liep de shet los in de bak, ging op het land of bleef in de stal. Zo n pony kost ook de wereld niet. En anders plaats je een oproep voor een hurende klant met een kleine pony of een gepensioneerde of... etc. Ik vind dat je echt gigantisch in problemen denkt hoor := Jouw paard heeft gewoon een vriendje nodig, ongeacht wat maneges zeggen. Los daarvan zouden de meeste maneges de allerlaatsten zijn waarvan ik advies zou aannemen over het houden van paarden.. Aangezien de meeste paarden bij de meeste maneges alleen 3 uur per dag uit hun veel te kleine donkere box komen om een rondje te waggelen in de rijbak tijdens een les.

Om antwoord te geven op jouw vraag hoe ik dat doe. Mijn pony staat op een pensionstal in vol pension, dus ik kan weg wanneer ik wil en hoe lang ik wil. Toen hij op een doe het zelf stal stond, regelde ik dat onderling met iemand anders, of ik plaatste een oproep op internet.
Als je geen sociaal netwerk hebt, dan kun je dat gaan opbouwen door praatjes te maken met mensen in jouw buurt, stallen in de buurt, andere mensen met paarden aan huis, op school, op je werk, met je buren etc. Dat lijkt me niet zo ingewikkeld toch? :)

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:45

Dat het niet leuk is om te horen dat is natuurlijk heel begrijpelijk :)
Maar welke oplossing heb je zelf in gedachten dan...?

Ik word nu toch wel benieuwd hoe groot je wei dan is, is het alleen maar een stuk gras?
En of je inderdaad maar 1 stalletje hebt?

Is je terrein dan überhaupt wel geschikt om jaarrond een paard + maatje te houden?

Als het een situatie is met 1 rechthoekje gras en dat is het, daar moet paard lopen en moet gereden worden, en er is 1 stal in het formaat voor 1 paardje in een schuurtje ergens... zonder ruimte voor een 2e stal / maatje erbij in de stal? Dan is de situatie sowieso gedoemd om te mislukken vrees ik.

Dan komt de winter, wordt het een modderzooitje, paard in de blub, geen soort van rijbaan meer....

Om een paard aan huis te houden heb je op zijn minst gewoon 1 maatje nodig, voldoende ruimte met goede bodem om jaarrond comfortabel genoeg te kunnen rondlopen, voldoende goed beschikbaar eten en drinken. Hooi kost ook een pak geld als je gras snel op is....

Als het zo'n soort situatie is dan zou je echt beter je paardje ergens anders op pension kunnen zetten, en af en toe eens naar huis halen om haar in jullie eigen wei wat te laten grazen en dan weer lekker terug naar die plek met meerdere paarden. Het zijn kudde-dieren hè, die voelen zich toch het meest op hun gemak met andere paarden om zich heen.

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:51

Kan je er geen "pension" paard bij nemen.Wij willen na ons paard geen paard meer van ons zelf,maar ons paard kan niet alleen staan.Nu is 2 jaar geleden een "pension"paard er bij gekomen.Een paard wat met pensioen is en zijn eigenaar betaald een bedrag per maand.Nu hebben we altijd iemand die voor de paarden kan zorgen als wij eens een weekend weg zijn.Maar misschien kan je dat afspreken met de eigenaar.Nu doe ik alle verzorging en de eigenaar hoeft niets te doen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Weekend weg, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:52

Zoals het verhaal er nu ligt lijkt een pensionklant erbij me ook de beste optie, maar de vraag is of daar wel plek voor is op het terrein..... het klinkt allemaal wat krapjes.....

Swooofy
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 11:56

pmarena schreef:
Zoals het verhaal er nu ligt lijkt een pensionklant erbij me ook de beste optie, maar de vraag is of daar wel plek voor is op het terrein..... het klinkt allemaal wat krapjes.....




Dit heb ik al vaker uitgelegd er is geen plek voor een tweede stal op het moment.. en een schuilstal hebben we nog geen vergunning voor

Swooofy
Berichten: 72
Geregistreerd: 17-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 12:04

Hoi, moeder hier

Ik snap allemaal dat jullie tips proberen te geven maar kan dit ook wat aardiger. Mijn dochter is nu al een half uur in tranen over hoe sommige mensen hier reageren. Wij zijn ook ons best aan het doen en kunnen momenteel niet beter.

En haar vertellen dat ze haar paard weg moet doen omdat wij er momenteel geen ruimte/ tijd en geld voor hebben om een extra paardje er bij te nemen vind ik ook niet nodig.

Dit konden jullie niet weten daarom bij deze.
Ze zit al heel lang mentaal in de knoop en kan hier nogsteeds geen hulp voor krijgen. Het enige wat ze altijd leuk vond was paardrijden en ze heeft niks met andere mensen, ze is ook slecht in contacten leggen. Sinds we dit paardje hebben is ze voor mijn gevoel zo veel gelukkiger en ze is er het liefst ook dag en nacht mee bezig.


Maar in conclusie, hebben jullie geen tips en niks aardigs te zeggen, zeg dan niks.
Je kan hier iemand niet wetend heel erg mee kwetsen.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 12:05

belle_boef schreef:
Shae schreef:
Het lijkt me cruciaal dat jouw moeder gaat oefenen op je paard binnen en buiten zetten. Het is toch te zot voor woorden dat er overwogen wordt om het paard alleen op stal te laten staan voor een heel weekend omdat je je vrienden wil zien.

Als jou iets overkomt, zit je moeder dus met een paard dat ze nieteens kan buitenzetten.

Zorg ook alsjeblieft voor een paardenmaatje voor je paard. Paarden hebben echt sociaal contact nodig.


Ik vind niet dat je dat van je moeder kan verwachtten. Dat zal moeder toch echt zelf moeten willen.
Zoek een verzorger en betaal die. Of zet ze buiten en laat ze buiten zodat je het je moeder zo makkelijk mogelijk maakt. Ben je imo wel naar haar verplicht als jij weg gaat.


Misschien heb ik een een rigide mening wat dit betreft en een verzorgster is een optie, maar ik vind het persoonlijk een heel vervelend idee dat de enige andere volwassene op het erf nieteens het paard naar buiten kan zetten indien nodig. Zo lang het goed gaat is er niks aan de hand, maar wat als TS een been breekt? Wat als er 's nachts brand uitbreekt? Wat als TS morgen hoteldebotel verliefd wordt op iemand en niet meer omkijkt naar het paard?

Wat ik wil zeggen: in mijn ogen moet je alleen een paard op je erf zetten (of een hond nemen, of andere beesten) als je er verantwoordelijkheid voor kunt nemen. TS klinkt als iemand die nog veel begeleiding nodig heeft met het paard (blijkt ook uit andere topics) en een paard is nu eenmaal een hele verantwoordelijkheid.

Voor TS moet dit hoe dan ook opgelost worden: iemand moet het kunnen en willen doen als zij er niet is.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 12:05

Maar wat is jouw oplossing dan. Je zegt alleen maar dat niks kan en alles is moeilijk

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 12:08

Jongens niet het een of ander maar:
- TS is haar paard niet de baas op het erf (draait rondjes aan de hand, en paard is niet gemotiveerd om voor TS te werken in de bak)
- TS is haar paard niet de baas in het bos (valt niet te remmen)
- TS heeft geen geld voor les
- TS heeft geen geld voor een tweede paard
- TS heeft geen ruimte voor een tweede stal
- TS rijdt in haar weiland en het is lastig om een stukkie af te zetten zodat een tweede paard achter een draadje staat als ze aan het rijden is, dus ik vermoed (! jazeker aanname) dat het stuk niet veel groter is dan een (ruime?) rijbak
- TS heeft niemand die voor de paarden kan zorgen als ze er zelf niet is (moeder is bang voor paarden)

En ik vind TS ook niet echt getuigen van veel paardenkennis (en dat maakt ook niet uit, we hebben het allemaal moeten leren!)

Kortom: lijkt mij niet heel handig om dat dan te delen met een ander. Grote kans dat het iemand wordt die ook weinig te besteden heeft (weinig faciliteiten, geen droge paddock voor de winter, stukkie wei). Iemand met voldoende kennis zal daar niet zo snel gaan staan en al helemaal niet met de Kan-niet/wil-niet/mag-niet mentaliteit van TS.

Gezien het verloop van de meerdere topics van TS hoop ik op een troll

Mocht dit niet zo zijn, hoop ik echt dat TS snel meer paardenkennissen om zich heen krijgt, die haar kunnen ondersteunen. Want ondanks dat ze onlangs naar de andere kant van het land is verhuist, heeft ze kennelijk wel al gereden op de manege in de buurt. Daar moeten toch mensen zijn die kunnen meedenken?

DuoPenotti

Berichten: 29521
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 12:08

Beste moeder.

dat is heel verdrietig om te horen. :knuffel:
Maar ik zie toch geen opmerkingen van dat ze het paard weg moet doen?
Er staan opmerkingen als, waarom aan huis als daar de basisvoorwaarde niet in orde zijn?
Dan kan hij toch beter op pension staan?
Voor het paard beter, is hij niet alleen.
Voor je dochter fijner, kan ze gemakkelijker les nemen en leert ze meteen mensen kennen.
En dan is het misschien van het voorjaar wel een optie om het paard weer aan huis te zetten :j
Op pension zetten is toch niet hetzelfde al het paard weg doen?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 12:10

Swooofy schreef:
Hoi, moeder hier

Ik snap allemaal dat jullie tips proberen te geven maar kan dit ook wat aardiger. Mijn dochter is nu al een half uur in tranen over hoe sommige mensen hier reageren. Wij zijn ook ons best aan het doen en kunnen momenteel niet beter.

En haar vertellen dat ze haar paard weg moet doen omdat wij er momenteel geen ruimte/ tijd en geld voor hebben om een extra paardje er bij te nemen vind ik ook niet nodig.

Dit konden jullie niet weten daarom bij deze.
Ze zit al heel lang mentaal in de knoop en kan hier nogsteeds geen hulp voor krijgen. Het enige wat ze altijd leuk vond was paardrijden en ze heeft niks met andere mensen, ze is ook slecht in contacten leggen. Sinds we dit paardje hebben is ze voor mijn gevoel zo veel gelukkiger en ze is er het liefst ook dag en nacht mee bezig.


Maar in conclusie, hebben jullie geen tips en niks aardigs te zeggen, zeg dan niks.
Je kan hier iemand niet wetend heel erg mee kwetsen.

Er is nog steeds geen enkel excuus te bedenken om een paard zonder soortgenoot te houden.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 12:11

Ten eerste; wij gaan eigenlijk niet vaak ook een nacht of langer weg. Zijn hier ook nog te druk bezig. Maar voorheen zorgde onze zoon voor onze dieren en daarvoor mijn moeder ook nog.

Wat ik deed; alles zo makkelijk mogelijk maken en een lijstje achterlaten hoe, wat waar. Briefjes op de tonnen wat ze moeten hebben etc. Maar zou niet weg gaan als er bijv een dier ziek is, speciale behandeling nodig heeft etc.

Onze paarden staan 24/7 buiten, dus er hoeft niet veel te gebeuren. Hooi rond brengen, water vullen en paarden bekijken. Mest kan wel even blijven liggen. Word ik niet vrolijk van, maar kan wel.

Jij hebt een paard aan huis, maar niet verder gedacht over paarden houden? Een paard mag echt niet alleen staan. Waar ruimte is voor 1 paard, moet er minimaal ruimte zijn voor 2 paarden, anders is het gewoon veel en veel te klein.

Met goede omheining en bijv bomen rondom, kunnen paarden ook wel een tijdje 24/7 op de wei rondlopen.
Een schuilstal mag nog niet overal, maar dan maak je een pad naar de stal waar ze in en uit kunnen lopen. Hebben we op onze vorige plek ook gedaan en hier schuilen ze ook bij de schuur onder de schuilstal.

Als ik maar 2 dagen zou weg gaan bijv, kan ik ook voor ruim 2 dagen overal hooi aanbieden.

Als je weg gaat, nummers noteren van de veearts voor nood.

Misschien zou ik nu de buren vragen, die in nood weer een andere buur wel met paarden advies kunnen vragen bijvoorbeeld.
Maar de honden achterlaten is lastiger dan de paarden, dus we gaan niet snel en eigenlijk alleen als iemand in huis kan verblijven.

Dat heb ik zelf ook voor vrienden gedaan. In hun huis op de dieren gepast, dus paarden, honden en katten.

In jouw geval, met slechts 1 paard en weinig ruimte, zou ik mn paard ergens anders stallen. Dit gaat vroeg of laat toch problemen opleveren.