Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:27

Als schoonmoeder een fijn aan de hulpen staand lichte toerpaard heeft, zegt schoonmoeder tegen haar schoondochter plus haar vriendin (de TS): joh, mijn paard zou niet erg handig zijn om jullie kennis te laten maken met paardrijden, ik help jullie een goede manege te vinden. Het lijkt me uitermate sterk dat schoonmoeder een dergelijk paard zou willen gebruiken voor zoiets.

Schoonmama heeft mogelijk gedacht: ik betaal 60 euro per uur voor mijn lessen, dus dat moet ik dan ook maar rekenen - en misschien in de hoop dat schoondochter plus vriendin dan zouden afhaken omdat ze er eigenlijk helemaal geen trek in heeft ook nog eens een vreemde op haar paard te laten.

Schoondochter in haar eentje zou misschien nog wel gewoon een keer mogen rijden (want waarom zou je in hemelsnaam als schoonmoeder geld gaan vragen aan je eigen schoondochter? Tenzij je een bloedhekel aan haar hebt :D ) maar nu schoondochter ook meteen vraagt of TS óók mag rijden, tja, dat is misschien ook wel veel gevraagd....

BigOne
Berichten: 38358
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:28

Rijd geen wedstrijden, is beetje recreatief bezig, geen ervaring met lesgeven, geen bak, een stukje grond waar op gereden kan worden, paard onbekend met anderen op de rug want nog geen les gegeven ! Je kunt voor 60 per les wel goedkoper verongelukken.

Popstra
Berichten: 13803
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:06

Maar heeft een trainer die in de top mee draait en aan gevorderde wedstrijd ruiters prive les geeft diplomas dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:24

Popstra schreef:
Maar heeft een trainer die in de top mee draait en aan gevorderde wedstrijd ruiters prive les geeft diplomas dan?


Ik hoop van wel, want goed kunnen rijden maakt nog niet dat je goed kunt lesgeven.

sasja0705
Berichten: 2039
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:59

Ik ben toch inmiddels heul benieuwd wat het resultaat is van een gesprek met schoonmoeders.
Hoe zij het bedrag verklaard, wat haar achtergrond is ( en die van paard)
En ook of zij een vergoeding vraagt aan schoondochter.
Wij hebben zelf 2 absolute goedzakken van friezen, beiden goed en betrouwbaar opgeleid.
En ook ik werd vaker gevraagd of het niet mogelijk om eens te kunnen rijden...
Mensen die ik ken ,knup ik zonder problemen op mijn fries - die beweegt namelijk geen centimeter als ik niets zeg, haha.
Nee ,zonder dollen, als privémens, dus geen instructeur, hebben wij wel onze paarden meeverzekerd voor vreemdschade maar persoonlijk zou het mij te link zijn om een absoluut-beginner van 0 af aan les te geven - ook niet voor 100 in het uur.
1 verkeerde beweging, een hupje, en wat als dan mijn pupil iets breekt ?

TS : als volwassene paardrijden leren is niet het makkelijkste en als je het werkelijk wilt leren zou ik je een goede manege aanbevelen - met mensen en paarden die juist hiervoor opgeleid -en verzekerd- zijn.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 07:55

Eleeke schreef:
- Je hebt geen 60 euro les nodig, je hebt les nodig op een heel heel heel braaf paard. Waar je gewoon kan leren voelen hoe stap en draf voelt. Een paard dat het niet erg vindt dat je stuitert of met je benen klappert.

Paarden vinden het wél erg en pijnlijk als er iemand op hun rug stuitert, maar sommige paarden zijn zo afgestompt dat ze er niet meer op reageren. Vanuit dierenwelzijn zou het niet meer dan logisch zijn dat scenario te mijden.
En dat kan door idd privéles te nemen op een 'gewoon' paard met een oplettende instructeur ernaast. Ja, dat is in het begin veel stappen om zo te leren voelen hoe een paard beweegt en reageert, leren sturen ook op gewicht, correcte overgangen naar halt en terug naar stap. De logische basis dus. Pas als dat goed gaat komen de eerste pasjes draf.
Een goed alternatief is een mechanisch paard, maar zolang het allemaal goedkoop moet zijn komt dat ook niet in aanmerking.
En zelfs als iemand dierenwelzijn niet zo belangrijk vindt leer je net van dat brave afgestompte paard heel veel foute dingen. Dingen die op het moment dat je dan op een gewoon paard overstapt gevaarlijk kunnen zijn.

Shalimar

Berichten: 1520
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:19

Misschien kun je als voorbereiding al beginnen met lessen op een simulator. Dat is les op een robotpaard met zadel, hoofdstel en bijbehorende bewegingen met sensoren, zodat je een echt paard bij je start minder in de weg zit en al veel meer balans en techniek hebt. Je ziet dan ook op een scherm of je netjes recht zit, en andere informatie. Ik vind het zelf een enorme verbetering qua paardenwelzijn aangezien beginners toch vaak zitten te hobbelen en trekken, ondanks hun goede intenties. Paardrijden is gewoon in het begin niet zo makkelijk. Je hebt meerdere simulators door het land en sommige maneges hebben ze ook. Google maar eens op "paardrijden simulator" of "robot paardrijden". Kost ook wel wat maar dan heb je ook echt wat. Dat bedrag van 60 euro bij iemand achter het huis is erg duur.

Popstra
Berichten: 13803
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:57

[***] schreef:
Popstra schreef:
Maar heeft een trainer die in de top mee draait en aan gevorderde wedstrijd ruiters prive les geeft diplomas dan?


Ik hoop van wel, want goed kunnen rijden maakt nog niet dat je goed kunt lesgeven.


Het grappige is dat in mijn discipline je dus geen enkele diploma nodig hebt en de grote namen in de Reining gewoon prive les en clinics geven.
En goed ook want hun leerlingen draaien ook goed mee internationaal in de non proffesional top.

Mij zegt een diploma dus juist helemaal geen moer.

DuoPenotti

Berichten: 29828
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:01

Popstra schreef:
Het grappige is dat in mijn discipline je dus geen enkele diploma nodig hebt en de grote namen in de Reining gewoon prive les en clinics geven.
En goed ook want hun leerlingen draaien ook goed mee internationaal in de non proffesional top.

Mij zegt een diploma dus juist helemaal geen moer.

eens
Goed les geven ligt niet aan het diploma.
Zeker iets als orun niet, stelt niets voor. Is puur voor de verzekering, voor de kunde hoef je zo iemand niet bij je te hebben.

Kijk als er een jong meisje vraagt ik zoek een goedkope instructrice zeg ik ook, zoek iemand met diploma voordat ze met een 15 jarige die om de hoek woont en die meent dat ze héel goed is aankomen.
Maar ben je verder, kun je goed van slecht onderscheiden zegt diploma niet smeer.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:04

Even hulde voor jou TS dat je er zo bewust en verantwoordelijk mee om gaat.

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:19

Verstandig besluit TS. Hopelijk vind je een fijne manege. Die zijn er echt wel!
Waarschijnlijk krijg je dan eerst een paar privé-lessen. daarna kun je meerijden in de lessen.
Let wel: paardrijden is een sport die je niet zomaar onder de knie hebt. Wel een leuke uitdaging en hobby.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:20

Waarom rekent iedereen hier alleen met dat halve uur rijden? Want dat is het enige wat de moeite waard is rondom een paard? En dus het enige wat de moeite waard is om voor te betalen?

En dan kom je een probleem tegen met een paard en roept de halve wereld: boek een grondwerkles. Dan is het ineens normaal om te betalen voor begeleiding die je leert hoe je houding moet zijn en hoe je in kunt spelen op het paard. Schiet mij maar lek.

Ik ben het dus met de gedachtegang van ruitje eens.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:25

Manege Balemans, Manege Hoeveneind of Jespers (ook wel manege buitenhorst) in Oosteind zijn (denk ik) wel de betere uit de regio.

Eleeke

Berichten: 2046
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:37

Sclimpre schreef:
Eleeke schreef:
- Je hebt geen 60 euro les nodig, je hebt les nodig op een heel heel heel braaf paard. Waar je gewoon kan leren voelen hoe stap en draf voelt. Een paard dat het niet erg vindt dat je stuitert of met je benen klappert.

Paarden vinden het wél erg en pijnlijk als er iemand op hun rug stuitert, maar sommige paarden zijn zo afgestompt dat ze er niet meer op reageren. Vanuit dierenwelzijn zou het niet meer dan logisch zijn dat scenario te mijden.
En dat kan door idd privéles te nemen op een 'gewoon' paard met een oplettende instructeur ernaast. Ja, dat is in het begin veel stappen om zo te leren voelen hoe een paard beweegt en reageert, leren sturen ook op gewicht, correcte overgangen naar halt en terug naar stap. De logische basis dus. Pas als dat goed gaat komen de eerste pasjes draf.
Een goed alternatief is een mechanisch paard, maar zolang het allemaal goedkoop moet zijn komt dat ook niet in aanmerking.
En zelfs als iemand dierenwelzijn niet zo belangrijk vindt leer je net van dat brave afgestompte paard heel veel foute dingen. Dingen die op het moment dat je dan op een gewoon paard overstapt gevaarlijk kunnen zijn.

Je hebt de rest van mijn stukje niet gelezen?
Dat ik vooral aanbeveel om naar een manege te gaan waar je eerst zitles aan de longe krijgt ?

Ook als je als beginner perfect les krijgt op het perfecte paard zul je bij je eerste keer lichtrijden niet elke pas perfect meepakken, en je benen liggen niet gelijk volledig stil. Zelfs niet als je op een mechanisch paard les hebt gehad.
Nog sterker, ik zie heel veel ruiters wiens benen niet stillliggen in de B en L ( en verder ) . Of een uitgestrekte draf doorzitten in het M van een paard met wat veel beweging ( plaatsvervangend pijn in mijn rug )

Menig goed opgeleid privé paard interpreteert het als een hulp. En zal afhankelijk van de interpretatie in galop gaan of appuyement inzetten.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Advies nodig voor Awkward situatie privé les kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:51

Zitles aan de longe, dat is ook niet iets wat je een paard wil aandoen.
Ook zonder perfect paard en perfecte les kan je leren paardrijden zonder stuiteren. Het enige wat nodig is, is een ruiter die accepteert dat stap voor draf en galop komt en een instructeur die er voor 100% mee bezig is en elk signaal van het paard oppikt.
Maar al te vaak wordt er meegegaan in de manège-logica waar het heel normaal (en vanuit commercieel oogpunt begrijpelijk) is om mensen een leuk tijdverdrijf te bieden, en waar het sportieve en dierenwelzijn minder hoog op de agenda staan. Dat is geen verwijt aan de manèges. Maar het is wel jammer dat klanten niet bereid zijn om iets meer te betalen om werkelijk te leren paardrijden en hogere eisen stellen aan dierenwelzijn.

Eleeke

Berichten: 2046
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:56

Sclimpre schreef:
Zitles aan de longe, dat is ook niet iets wat je een paard wil aandoen.
Ook zonder perfect paard en perfecte les kan je leren paardrijden zonder stuiteren. Het enige wat nodig is, is een ruiter die accepteert dat stap voor draf en galop komt en een instructeur die er voor 100% mee bezig is en elk signaal van het paard oppikt.
Maar al te vaak wordt er meegegaan in de manège-logica waar het heel normaal (en vanuit commercieel oogpunt begrijpelijk) is om mensen een leuk tijdverdrijf te bieden, en waar het sportieve en dierenwelzijn minder hoog op de agenda staan. Dat is geen verwijt aan de manèges. Maar het is wel jammer dat klanten niet bereid zijn om iets meer te betalen om werkelijk te leren paardrijden en hogere eisen stellen aan dierenwelzijn.

Wat heeft dit te maken met de vraag om het verstandig is les te nemen bij een schoonmoeder met een paard. Waarbij schoonmoeder niet opgeleid is en niet verzekerd en het paard niet bekend is met beginners.
Nergens staat dat ze maar goedkope lesjes moet nemen.
En ik heb dat al helemaal niet aangeraden.

Ik ben het volledig niet met je eens dat zitles aan de longe niet goed is om mee te beginnen.

Niet aan de teugels komen alleen maar de beweging van het paard/ de pony leren voelen. En pas als je "onafhankelijk" kan zitten dan mag je in stap voorzichtig de teugels erbij pakken.

Booooo
Berichten: 6516
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:56

Alpha89 schreef:
Manege Balemans, Manege Hoeveneind of Jespers (ook wel manege buitenhorst) in Oosteind zijn (denk ik) wel de betere uit de regio.

Staan ze in Oosteind niet nog steeds in stands?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:45

Eleeke schreef:
Sclimpre schreef:
Zitles aan de longe, dat is ook niet iets wat je een paard wil aandoen.
Ook zonder perfect paard en perfecte les kan je leren paardrijden zonder stuiteren. Het enige wat nodig is, is een ruiter die accepteert dat stap voor draf en galop komt en een instructeur die er voor 100% mee bezig is en elk signaal van het paard oppikt.
Maar al te vaak wordt er meegegaan in de manège-logica waar het heel normaal (en vanuit commercieel oogpunt begrijpelijk) is om mensen een leuk tijdverdrijf te bieden, en waar het sportieve en dierenwelzijn minder hoog op de agenda staan. Dat is geen verwijt aan de manèges. Maar het is wel jammer dat klanten niet bereid zijn om iets meer te betalen om werkelijk te leren paardrijden en hogere eisen stellen aan dierenwelzijn.

Wat heeft dit te maken met de vraag om het verstandig is les te nemen bij een schoonmoeder met een paard. Waarbij schoonmoeder niet opgeleid is en niet verzekerd en het paard niet bekend is met beginners.
Nergens staat dat ze maar goedkope lesjes moet nemen.
En ik heb dat al helemaal niet aangeraden.

Ik ben het volledig niet met je eens dat zitles aan de longe niet goed is om mee te beginnen.

Niet aan de teugels komen alleen maar de beweging van het paard/ de pony leren voelen. En pas als je "onafhankelijk" kan zitten dan mag je in stap voorzichtig de teugels erbij pakken.


Of het verstandig is wel of niet bij deze mevrouw les te nemen kan niemand weten zonder haar en haar paard te kennen. Overigens zijn ook niet alle instructeurs op een manège gediplomeerd.
Ik zeg alleen dat er veel beter manieren zijn om te leren paardrijden dan door naar een manège te gaan.
Zitles aan de longe kan nuttig zijn voor de ruiter, maar is een ellende voor het paard.
Er bestaat een goed alternatief voor, nl het mechanische paard, maar daar hangt weer een prijskaartje aan.