Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
L16a
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-10-21

Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 21:48

Hoi, de titel zegt het al...welke pony zou het meest geschikt zijn voor een 9 jarig meisje/ beginnende ruiter?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 21:48

Een brave vergevingsgezinde pony die fouten van de ruiter op vangt

Sherivey
Berichten: 8621
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 21:49

Eentje die braaf, nuchter en toch werkwillig is :)

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 21:55

Ik zou zeggen: een manegepony. Met andere woorden, ga eerst een jaartje lessen op een manege voordat je aan een eigen pony begint. En als ze het dan nog steeds leuk vindt kun je op zoek naar een brave pony.

FernandoO
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 21:56

Hangt af van de grootte van het meisje en bouw. Een leuke welsh a of b is een leuk maatje en ras voor een gemiddelde 9 jarige, maar een braaf karakter is het allerbelangrijkst.

Maar hoe beginnend is beginnend? Hoe lang rijdt ze al op de manege, wat kan ze al, wat vindt haar instructeur en hoeveel ervaring en tijd heb jij om haar te begeleiden met haar pony? Ik zie helaas bij ons op stal veel gebeuren dat jonge meiden na 10 lesjes een eigen pony kregen, maar dat de pony na een half jaar verkocht werd want ‘ze had er geen plezier meer in’ of ‘ze is bang geworden’. Dat zou natuurlijk super jammer zijn, voor alle partijen.

Maar dat terzijde, een brave, eerlijke pony die haar fouten kan opvangen en dat niet erg vindt is voor iedere beginnende eigen-pony-eigenaar een goede eerste. Niet te groot, want ze moet het uiteindelijk wel zelf kunnen (opzadelen, etc) en vaak kunnen ze er langer op door dan je denkt. En áls ze dan te groot worden kun je altijd nog verkopen en een grotere kopen.
Laatst bijgewerkt door FernandoO op 01-10-21 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 21:56

Niet op een ras richten.Gewoon een brave D pony.
Verkeersmak, goed stil kunnen staan, moet natuurlijk tegen tut en poets sessie's kunnen.

L16a
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-10-21

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 22:07

Ze rijdt nu iets langer dan een jaar en heeft een 7 tal maanden ook een 'halve´ stal(1d/w)...maar pony is stilaan te klein voor haar eigenaar en zal binnenkort verkocht worden...even rees bij ons het idee om haar over te nemen maar ook voor onze dochter zou ze binnen het jaar te klein zijn. Dus daarom heel stilletjes aan het uitkijken naar een eigen pony...Mijn man volgt binnenkort een natural horsemanship training grondwerk en ik ga zowiezo graag mee naar de manege(is op 6´ met de fiets..ik werk van thuis uit en geef mijn dochter TO)...oh ja, de dochter is 1m33 en weegt 24kg...

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 22:13

Ik zou de lease pony overnemen. Wst er over een jaartje gebeurd kun je dan altijd weer bekijken.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 22:14

Maar vind ze 7 dagen in de week ook nog net zo leuk als 1 dag in de week ?

L16a
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-10-21

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 22:28

Goh, dat denk ik wel..we gaan nu 3x in de week...gaan het zowiezo tijd geven en mss 2 extra dagen stal erbij zoeken...maar als dan de juiste pony passeert willen we een beetje voorbereid zijn..

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 22:51

StalNollie schreef:
Ik zou de lease pony overnemen. Wst er over een jaartje gebeurd kun je dan altijd weer bekijken.


Dit inderdaad. In de huidige markt is zo’n pony goud waard, niet te vinden en onbetaalbaar. Daarnaast moeten ze ook maar goedgekeurd worden. Ik zou de lease pony overnemen :j je dochter kent de pony, jij kent de pony en de pony kent je dochter. Hele waardevolle combinatie ;)

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 23:00

Hecht je dochter zich snel aan dieren? Als dat zo is dan zou ik niet voor de leasepony gaan als je nu al weet dat ze over een jaar alweer afscheid moet nemen. Maar ik koop zelf een dier in principe voor het leven. Als jullie er makkelijker over denken dan kun je het wel doen. Een brave pony verkoopt zichzelf wel.

Zelf ben ik gestopt met rijden toen ik te groot werd voor mijn pony. Ze was mijn maatje en verkopen heb ik nooit over mijn hart verkregen. Dus toen vond ik het jammer dat ze niet 15 cm groter was.

Verder zou ik idd niet te veel vast pinnen op ras. Zoek een pony die al ervaring heeft met beginnende Kids.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 00:39

Hoe groot is de huidige lease pony?

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 07:31

Mijn dochter heeft voor mijn kleindochter de leasepony overgenomen maar nu gaat ze er langzamerhand uitgroeien.
Ik vond het een goede zet want de pony was niet duur en op deze manier kan je kijken of ze de verantwoording aankunnen van het hebben van een eigen paardje.
Nu langzamerhand aan het rondkijken voor iets waar ze verder mee kan komen.

L16a
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-10-21

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-21 08:54

De leasepony is binnen een half jaartje te klein /licht volgens de juf/manege verantwoordelijke...anders graag maar dat lijkt me heel snel en 2 pony´s op de manege houden is niet direct een optie...

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:05

L16a schreef:
De leasepony is binnen een half jaartje te klein /licht volgens de juf/manege verantwoordelijke...anders graag maar dat lijkt me heel snel en 2 pony´s op de manege houden is niet direct een optie...

Hoe groot is de leasepony?

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:20

Ik zou een jaartje wachten en als ze 10 is voor een brave D of E pony gaan.
Een maatje waar een oudere en ervaren ruiter ook op kan. Kan je bij weinig tijd of problemen een hoop profijt van hebben.

rien10
Berichten: 14666
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:23

boemel schreef:
Ik zou een jaartje wachten en als ze 10 is voor een brave D of E pony gaan.
Een maatje waar een oudere en ervaren ruiter ook op kan. Kan je bij weinig tijd of problemen een hoop profijt van hebben.

Dat hebben wij ook gedaan. Toen de lease A pony te klein werd (en oud, ze mocht met pensioen), hebben wij een D pony gekocht, die uitgroeide tot een E. Onze dochter was toen 11. Nu is ze 22 en de pony? Die heeft ze nog steeds!

L16a
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-10-21

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-21 10:47

De verzorgpony is een A pony...dus jullie zouden een jaartje wachten en dan uitkijken naar een oudere D pony...hoe oud is meest aangewezen ? Ze heeft nu de keuze om een een dagje per week een B pony te verzorgen/berijden of een extra dag de vertrouwde A pony tot ze weg is...

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 10:53

Ik zou lekker op de B overgaan en dan rustig verder kijken of je een keer een leuke c of d kan krijgen die veel ervaring heeft met kinderen.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:03

Ik zou met de B pony verder gaan en de A pony erbij blijven doen tot die weg is. Omdat ze dan al een beetje een band heeft kunnen opbouwen met de B pony is de overgang naar alleen de B pony doen niet zo groot.

rien10
Berichten: 14666
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 18:45

Ja dat lijkt mij een goed plan.

L16a
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-10-21

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-21 00:38

Onverwachts een kansje op de stal...zo kwam vandaag een lieve merrie, B pony van 15j, te koop...nog een beetje onzeker maar heel braaf (werd naar verluid vroeger brutaal behandeld dus heeft een zachte hand nodig)vp 1800 euro.Wat denken jullie? Waar moet ik op letten,wat kan/moet ik nog vragen ?Volgens de paardrijjuf/verantwoordelijke wel een goeie match voor nog zeker 2 jaar...

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 00:52

Dat is niet duur. Maar wat is onzeker maar braaf.... Blijft ze begeleiding krijgen/ lessen

L16a
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-10-21

Re: Welke pony voor een 9 jarige beginnende ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-21 01:04

Onzeker in de zin dat als er geen volwassene in de piste staat en/of ze geen duidelinke aanwijzingen krijgt ze niet goed weet wat doen.Braaf als in rustig staan,niet schrikken van dingen...