Wat met mijn paard als ik alleen ga wonen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neva_da
Berichten: 26
Geregistreerd: 06-10-21

Wat met mijn paard als ik alleen ga wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-21 13:27

Hallo iedereen,

Ik ben een 24-jarige studente en woon nog in bij mijn ouders. Ik zou in januari mijn studies afronden en dan voltijds beginnen werken en wat bijeen sparen alvorens te verhuizen naar een appartementje (thuis is de situatie gespannen en werd me duidelijk gemaakt dat ik geen jaren meer thuis moet leven). We hebben twee paarden thuis staan van 15j en 22j oud, altijd toegang tot stallen en paddock en regelmatig ook de wei in.

Ik heb mijn merrie sinds 2009 (ze was toen net geen 3j oud) en na haar zadelmak te hebben gemaakt heb ik er enkele jaren intensiever mee kunnen bezig zijn. Door secundair en dan unief en studentenjob is het paardrijden wat verwaterd, maar ik ga dagelijks nog steeds de paardjes voeden, verzorgen en alles van de stallen en paddock onderhouden - allemaal met veel plezier! :) Onlangs is er bij mij een rugprobleem vastgesteld waardoor ik bijna geen dempingsvermogen meer heb in mijn onderrug (ga hiervoor in de niet-paarden fora eens een topic aanmaken voor gelijksoortige ervaringen) en ik heb dus intussen in geen twee jaar meer paardgereden. Mijn ouders nemen me dit kwalijk omdat ze mijn merrie voor mij hadden gekocht en ze nu "maar in de wei staat te staan" - mijn merrie geniet ervan hoor en wilt niets liever! :P

Nu is mijn vraag of iemand anders een soortgelijke situatie al eens heeft meegemaakt. Mijn ouders verwachten dat ik mijn merrie zou meenemen de dag dat ik verhuis maar stalling is énorm duur met startloon (ook zonder startloon!) en ik kan misschien nooit meer echt paardrijden door mijn rugproblemen. Wat denken jullie en zouden jullie je paard na al die jaren verkopen? Ook is ze het al de jaren niet gewend geweest van veel in een stal te staan. De mogelijkheid bestaat zeker dat mijn ouders de merrie zouden bijhouden hoor, zodat onze ruin zijn vriendinnetje niet kwijt is. Maar ik heb geen idee hoe ik moet uitleggen dat ik mijn merrie niet zal kunnen meenemen de dag dat ik verhuis en ben op zoek naar een manier om uit te leggen dat ik ze niet weg wil maar tegelijk moeilijk thuis kan blijven leven.

Alle ervaringen, ideeën, opties en bedenkingen zijn welkom!

Gaabje
Berichten: 924
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:41

Ik denk dat er een hoop communicatie mist over wat nu het exacte probleem is. Ik vraag me oprecht af of je ouders verontwaardigd zijn omdat je niet rijdt door rugproblemen. Vinden ze dat je überhaupt te weinig tijd eraan besteedt, vinden ze het te veel werk voor zichzelf, is het te duur? Daar zou ik eerst eens goed het gesprek over aangaan.

Daarnaast praktisch gezien:
- zou ik 1 paard alleen laten staan geen optie vinden
- is jouw paard op dit moment gelukkig
- is er plek om twee paarden te houden
- is het onvermijdelijk dat je een keer het huis uit gaat en een eigen leven opbouwt

Afhankelijk van wat de werkelijke reden is dat je ouders moeite hebben met de situatie kun je afspraken maken over de hoeveelheid tijd die jij investeert of een eventuele bijdrage in de kosten voor je paard. Als je gaat werken is dat zeker een optie en bij je ouders zijn de kosten denk ik nog te overzien.

Mocht je eigenlijk gewoon niet echt tijd en geld meer willen/kunnen investeren in je paard dan is verkoop wel een reële vraag, maar dan ontstaat ook de vraag hoe je ouders het andere paard gaan houden.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:03

Gaabje schreef:
Ik denk dat er een hoop communicatie mist over wat nu het exacte probleem is. Ik vraag me oprecht af of je ouders verontwaardigd zijn omdat je niet rijdt door rugproblemen. Vinden ze dat je überhaupt te weinig tijd eraan besteedt, vinden ze het te veel werk voor zichzelf, is het te duur? Daar zou ik eerst eens goed het gesprek over aangaan.

Daarnaast praktisch gezien:
- zou ik 1 paard alleen laten staan geen optie vinden
- is jouw paard op dit moment gelukkig
- is er plek om twee paarden te houden
- is het onvermijdelijk dat je een keer het huis uit gaat en een eigen leven opbouwt

Afhankelijk van wat de werkelijke reden is dat je ouders moeite hebben met de situatie kun je afspraken maken over de hoeveelheid tijd die jij investeert of een eventuele bijdrage in de kosten voor je paard. Als je gaat werken is dat zeker een optie en bij je ouders zijn de kosten denk ik nog te overzien.
Goed antwoord vind ik.Een paard hoeft niet gereden te worden om gelukkig te zijn!Het andere paard kan in feite toch niet in z'n eentje achterblijven?Ik begrijp het probleem wat je ouders schijnen te zien dus niet.Maar goed,ik ken jullie en de situatie uiteraard niet.
Mocht je eigenlijk gewoon niet echt tijd en geld meer willen/kunnen investeren in je paard dan is verkoop wel een reële vraag, maar dan ontstaat ook de vraag hoe je ouders het andere paard gaan houden.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat met mijn paard als ik alleen ga wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:06

Mijn reactie is midden in de reactie van @Gaabje beland,maar dat doet niets af aan de strekking. Ik hoop dat jullie een goede oplossing vinden.

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 14:11

Is het een mogelijkheid om je ouders straks als je op jezelf gaat wonen een deel "stalgeld" gaat betalen en zelf de verzorging blijft doen van de paarden? Of ga je redelijk ver bij ze vandaan wonen?
Hoe kijk je zelf naar de situatie? Zou je je paard graag aanhouden en blijven verzorgen? Ik zou proberen je ouders voor te rekenen dat jij je zorgen maakt over de kosten later, en over het welzijn van je paard. Daarbij kan je dan eventueel de vraag stellen of zij er voor open staan dat je paard bij hun in de stalling blijft met een bijdrage vanuit jouw kant, maar als je ver van ze af gaat wonen is dat misschien lastig. :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wat met mijn paard als ik alleen ga wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:02

Goede tips gegeven.

Wil wel melden dat ik het sneu vind van je ouders om te zeggen paard is speciaal voor jou gekocht en nu staat ze maar wat in de wei te staan. Je kiest er toch niet zelf voor om rugproblemen te krijgen :(:)
Niemand had dat toen toch kunnen voorspellen? :\

Vind van het hele verhaal dat wel een beetje "onmenselijk" van je ouders, net of ze jou beschuldigen dat je het paard niet meer actief rijdt. Gezondheid lijkt voor hen imo niet mee te tellen.

Anoniem

Re: Wat met mijn paard als ik alleen ga wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:15

Misschien een vreemde opmerking, maar ik denk dat we hier toch te weinig van de situatie weten om een gepaste reactie te geven.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Wat met mijn paard als ik alleen ga wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:20

Ik denk dat er een hoop info mist en kan me niet voorstellen dat je ouders vinden dat je maar moet rijden terwijl niemand voor jouw rugproblemen heeft gekozen.
Kun je jouw paard niet laten staan en ze een vergoeding geven alsin stalgeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:37

Art_Ificious schreef:
Goede tips gegeven.

Wil wel melden dat ik het sneu vind van je ouders om te zeggen paard is speciaal voor jou gekocht en nu staat ze maar wat in de wei te staan. Je kiest er toch niet zelf voor om rugproblemen te krijgen :(:)
Niemand had dat toen toch kunnen voorspellen? :

Vind van het hele verhaal dat wel een beetje "onmenselijk" van je ouders, net of ze jou beschuldigen dat je het paard niet meer actief rijdt. Gezondheid lijkt voor hen imo niet mee te tellen.


Je hoort maar een kant van het verhaal. Dus ik zou niet te snel de conclusie trekken dat haar ouders 'onmenselijk' zijn.

TS misschien eens om tafel gaan zitten met je ouders, eer je ze hier in een behoorlijk kwaad daglicht zet.
Ik mis ook jouw deel in het verhaal. Ik geloof er nooit zo in dat alle ellende maar 1 schuldige kent.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:55

Ik gok zomaar dat je ouders zich niet erkent voelen. Ze hebben je een groot kado gegeven en vinden dat jij er weinig aandacht aan besteed (waarbij ik niks zeg over willen of kunnen). Ik zou met je ouders overleggen. Los van de oorzaak wil je het dier niet meenemen. Willen zij het dier graag houden of niet? Daarop zou ik handelen. Een gezonde brave van 15 ben je zo kwijt in de markt van nu.

En hoe, tja zachte heelmeester maken stinkende wonden. Maw even doorbijten en eerlijk aangeven dat dit nu niet gaat. Gaan ze mogelijk niet leuk vinden maar dat is niet anders

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:16

Reed je er wel op voor dat je rug probleem begon?

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat met mijn paard als ik alleen ga wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:34

Ik heb door breuken blijvende schade in mijn rug, waardoor rijden er bijna niet meer inzit. Toch heb ik 4 paarden aan huis. Er is meer met een paard te doen dan alleen er op rijden. :)

Ik zeg niet dat je dat moet hoor. Helemaal prima als mensen hun paard wel hebben om op te rijden en besluiten te verkopen wanneer rijden geen optie meer is, maar dat is dus een keuze. Je paard verzorgen en aandacht geven moet je i.m.o. sowieso wel. Als je dat niet meer kan of wil dan blijft er niets over dan een andere oplossing zoeken.

Beslis dus wat je wil, in eerste instantie. En bespreek dat met je ouders. Je hebt meerdere opties. Verkopen, meenemen naar een andere locatie, laten staan en de zorg wel blijven doen, de zorg door je ouders laten overnemen, eventueel met een verzorger of bijrijder erbij (wellicht kan die nog wat meebetalen?). Denk er zelf goed over na en ga het gesprek aan.

Succes!

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:54

Art_Ificious schreef:
Goede tips gegeven.

Wil wel melden dat ik het sneu vind van je ouders om te zeggen paard is speciaal voor jou gekocht en nu staat ze maar wat in de wei te staan. Je kiest er toch niet zelf voor om rugproblemen te krijgen :(:)
Niemand had dat toen toch kunnen voorspellen? :

Vind van het hele verhaal dat wel een beetje "onmenselijk" van je ouders, net of ze jou beschuldigen dat je het paard niet meer actief rijdt. Gezondheid lijkt voor hen imo niet mee te tellen.


Hoe ik het lees verwaterde het paardrijden al voor de rugproblemen (door school). Ik kan me ergens wel voorstellen dat ze het jammer vinden en iets jammer vinden is nog iets anders dan iemand beschuldigen of onmenselijk behandelen.

Praten met de ouders is dus het enige advies dat ik kan geven om stappen vooruit te zetten.
En wanneer die stappen vooruit leiden naar verkoop, dan zou ik het paard wel de beste kans geven op een goede thuis en haar misschien in training zetten of door een bijrijder terug laten oppakken.
Het paard op pension zetten gaat ook, is financieel wel een serieus iets en je gaat opofferingen moeten doen, maar het is niet onmogelijk.

LindyHJarig

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Wat met mijn paard als ik alleen ga wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 20:22

Misschien hebben die ouders zoiets van: Als ze zelf het pension voor dat paard moest betalen zou ze 'm nu ook niet meer houden. Het is wel lekker makkelijk, zo bij ons.

Toen ik in die fase van mij leven zat waren mijn ouders daar ook erg van. Ze wilden geen 'hotel' meer zijn. Ik had dan geen paard aan huis, maar als ik die gehad had was die er ook zeker uitgegooid, tenzij we iets van een (financiele) regeling hadden kunnen afspreken. Voor hen was het belangrijkste dat ik bepaalde zorg niet meer als vanzelfsprekend zag, ook niet voor dieren die van mij waren.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat met mijn paard als ik alleen ga wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 10:40

Het andere paard kan toch moeilijk in z'n eentje achterblijven?

Esther_r20

Berichten: 2412
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 11:02

Mijn rug zit van boven tot mn lendenen aan elkaar vast met pennen en de rest vd wervels zijn versleten. Toch heb ik dit jaar (weer) een paard gekocht.
Waarom? Omdat ik op de dagen dat ik niet kan rijden zoveel andere dingen kan doen die wel lukken. Een paard hebben is voor mij zoveel meer dan alleen maar rijden.

Mijn vraag is dan ook wat doe je allemaal met je paard buiten het rijden om?

Anoniem

Re: Wat met mijn paard als ik alleen ga wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 11:09

Als je ouders echt een punt maken van de situatie, kun je eventueel voorstellen om hen een bedrag te betalen als soort van stalgeld + zelf de kosten te dragen als hoefsmid etc.

Dan ben je wellicht nog goedkoper uit dan met een officiële pensionstal, blijft je paard goed staan, en hebben beide partijen een goed gevoel.

Financieel is het een kwestie van heel goed puzzelen maar ik denk dat het wel mogelijk kan zijn als je echt wil.

LvdO

Berichten: 421
Geregistreerd: 03-01-13

Re: Wat met mijn paard als ik alleen ga wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 11:49

Ik begrijp je ouders ergens ook wel. paarden zijn nou eenmaal duur ik het onderhoud en eigenlijk staan ze nu een beetje te niksen in de wei. er zijn heel wat mensen die je gruwelijk blij kunt maken met een braaf paard van 15 of 22 en dan kun jij je richten op wat je precies wil voor de toekomst. Je zegt dat je paarden het leuk vinden waar ze nu staan. maar neem je ze wel eens mee naar buiten? krijgen ze de beweging die ze nodig hebben of staan ze maar een beetje te vervetten? klinkt misschien wat bot, maar ik ben van mening dat je hier wel kritisch naar moet kijken.

als verkopen een stap te ver is, kun je ze ook gaan verleasen op die manier kosten ze niet alleen maar geld.