Wat ik zocht, en wat ik werkelijk gekocht heb ..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juniores
Berichten: 288
Geregistreerd: 18-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:32

Wat een leuk topic!

Bij mijn eerste paard zei ik dat als ik een paard zou kopen het een grote donkerbruine KWPN merrie zou worden tussen de 5 en 10 jaar, maar ik werd stapelverliefd op een 10 jarige PRE schimmel hengst van 1.58.

3 jaar terug ging ik op zoek naar een schimmel PRE merrie tussen de 4 en 6 jaar, zadelmak/basis gereden minimaal 1.65. Ik kwam thuis met een 20 maanden oude PRE hengst, wel een schimmel en redelijk aan de maat. Deze keer had ik in elk geval een aantal punten van mijn checklist afgevinkt. :D

miereneter

Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 21:41

maessie schreef:
Ik zal nooit vergeten dat mijn moeder bij thuiskomst zei: "ik kan jullie ook niet alleen op pad laten...


_O- Jij wint het topic wat mij betreft!

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: Wat ik zocht, en wat ik werkelijk gekocht heb ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 22:45

Wat ik wilde? Een zwart paard, minimaal z dressuur, waarmee ze echt kon shinen in de ring.

Wat werd het?

Een d pony die niet zou hebben misstaan in het circus, ze kon namelijk de handstand, dubbele flikflak en een salto. Overigens is ze nu stikbraaf Afbeelding

En omdat eentje ook zo alleen is kans 2, maar we willen geen vosmerrie… ook mislukt


Afbeelding

Maar als we dan op wedstrijd gaan moet ze wel gezelschap hebben, we zochten een eenzame shet, dat ging voor 50% goed. Het was een shet maar eenzaam was ze niet dus namen we haar vriendin ook mee

Afbeelding

Maar goed, dochterlief werd groter, het Zpaard kwam ook en donkerbruin lijkt met een goede zonnebril ook op zwart?

Afbeelding

Nu mocht ik echt geen paarden meer kopen!

Afbeelding

Ik hield me aan de afspraak hoor. Ik liet de pony dekken :-).

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 22:46

Ik zocht nog geen paard zo snel na het overlijden van mijn vorige paard. Maar ik zat wel een beetje te te kijken wat het aanbod was.

Maar mijn lijste was;
Dressuur gefokt
Kwpn/bwp/oid. Absoluut geen draver of koudbloed.
4/6 jaar
Aangereden
Schimmel/bruin/zwart maar geen vos
Rond de 165/168.

Nou ik kom thuis met
Een vos
158 hoog
Krap 3 jaar
Paar keer een zadel op gehad
Niet dressuur gefokt
Een DRAVER.
Maar ik wilde dressuurwedstrijden starten. Gebleken dat het prima gaat met mijn draver. En zon lief braaf paard heb ik nog nooit gezien. Dat is het meeste waard.
Afbeelding
<3 <3

Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Wat ik zocht, en wat ik werkelijk gekocht heb ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:00

Ok, haha ik zie ineens mijn paard in uitgelicht staan en moest heel hard denken waarom. Maar dit topic staat in uitgelicht :D

Glenda

Berichten: 765
Geregistreerd: 18-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 11:27

Ik ga echt stuk om sommige reacties :') _/-\o_

2007
Ik zocht : E-pony
Jaar of 6
B/L Niveau zodat ik er makkelijk mee weg kon rijden en we samen verder konden leren.

Ik kocht een merrie die aan bovenstaande eisen voldeed ,al bleek er wat meer werk in te zitten dan verwacht.
Ze is erg sensibel,bouwde snel spanning op ,ook in haar lijf en met mijn gebrek aan ervaring was dat best eens lastig.
Maar ze heeft een goudeerlijk karakter dus met geduld en les is het uiteindelijk toch goed gekomen.
Inmiddels alweer 20 jaar deze mooie dame en ik geniet nog elke dag van haar.

Afbeelding

2021
Ik zocht:nog helemaal niks.
Tot op een dag afgelopen juni de staleigenaar voor de grap op de app zegt dat we zoveel land over hebben dat er wel wat jong spul op kan.
Ik had er wel eens over nagedacht dat ik dat wel zou willen,mijn 20 jarige merrie mankeert nog wel eens wat en het leek mij wel leuk om alvast een opvolger te hebben staan.
Dat triggerde mij om meteen eens op marktplaats te kijken wat er eigenlijk zoal te koop was..en ja..dat moet je natuurlijk niet doen..ik werd op slag verliefd <3
Tussen neus en lippen door medegedeeld aan mijn man en 2 dagen later zat ik met mijn moeder en dochtertje in de auto voor een ritje van 2,5 uur op weg naar een 2 jarige merrie :')
Deze heeft overigens een heel ander karakter dan mijn 20 jarige,ze is heel nuchter, makkelijk en nieuwsgierig.dus ik hoop dat we hier ook van gaan profiteren met inrijden straks.

Afbeelding

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Wat ik zocht, en wat ik werkelijk gekocht heb ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 12:14

Geweldig topic dit

Na de dood van mijn eerste paard wilde ik graag weer een merrie…
Jullie raden het al, het werd een ruin.

Afbeelding

Vier jaar geleden moest ik helaas weer op zoek. Inmidddels eind 40 dus de harde eisen waren
- tussen de 7-11 jaar oud
- goed beleerd en verkeersmak
- Max 1.60

Het werd een 3 jarige net zadel makke ruin van inmiddels dik 1,65m
O ja… hij was wel verkeersmak :D

Afbeelding

suus_toes

Berichten: 977
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: Eenrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 12:27

"ik neem nooit geen Shetlander erbij".


:') ..

Aangenaam, de aller leukste shet Luc.
Hij heeft inmiddels 3x voor de kar gestaan.. en leuk dat ie het vindt! 8-)


Afbeelding

Bloemetje75
Berichten: 1985
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Wat ik zocht, en wat ik werkelijk gekocht heb ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:06

10 jaar geleden gingen we rustig zoeken naar een B/C pony voor mijn dochter. Een waar ik eventueel af en toe 5 min op kon (ik ben bijna 1.60) als hij/zij lastig zou zijn. Liefst wat ouder en braaf. Kleur of ras onbelangrijk.

Het werd een toen 19 jaar oude fjord met maar 1 oog…meestal braaf maar ze durft wel eens uit proberen ook in het bos (mooiste commentaar “ahhh die is nog jong zeker”…. Toen was ze 25…).

Ondertussen is ze 30, met pensioen en heb ik er de meeste kilometers mee gereden.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:17

Hier wou ik nooit een haflinger en nog steeds blij met mijn haflinger :+
Afbeelding

De 2de was ik opzoek naar een paard
1 tot 4 jaar
Geen voorkeur voor kleur.
Minimaal 1.70
Liefst spring gefokt of aanleg voor springen.

En dit is waar ik mee thuis kwam;
Arabier volbloed hengst van 2 jaar die nog vrijwel niks kent.
Nu uitgegroeid 153 ongv :=

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lianne304 op 09-10-21 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:23

Ik wou uberhaupt geen paard of pony. Dus zeker niet op zoek.
Maar toen ik hoorde dat de pony van werk verkocht zou worden hoefde ik er niet eens over na te denken :+
Onder tussen al 4 jaar mijn maatje, geen dag spijt gehad van deze beetje inpuls aankoop :')



Afbeelding

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:25

Ruim 10 jaar geleden: Na het inslapen van mijn oude vriend weer op zoek naar een nieuwe vriend. Ik was eind 40, dus niet te dol, niet al te jong, niet verziekt, gezond op de benen, rond type, beslist geen vos, E-pony groot genoeg.
Ik kom thuis met…… Appaloosa met als basis voskleur, 3,5 jaar jong, lief maar bang van van alles, verziekt met “even zadelmak maken” door de vorige baas, kon dus helemaal niks, kortom een projectje. E-pony groeide nog even door tot in zijn 7e jaar en is nu wel 1.63 en een ronde beer. Alles kwam alsnog goed na veel moeite, liefde, geduld, centen en blessures mijnerzijds door vlieguren die je niet voor mogelijk houdt.
Afbeelding

Afbeelding

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:27

Ik wilde geen schimmel achtig iets hebben, en zeker nooit een gestipt pippi langkous paard hebben...

Afbeelding

Tadaa :')
Zwaar mislukt natuurlijk en uiteraard dolgelukkig en helemaal verzot op beide <3

Mandarijn
Berichten: 9063
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:28

Ik zocht een Haflinger merrieveulen.

Het werd een jaarling hengst Fries x Haflinger. :))

Afbeelding

Afbeelding

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:31

kim_1990 schreef:
Ik wilde geen schimmel achtig iets hebben, en zeker nooit een gestipt pippi langkous paard hebben...

[ [url=m/VaV4UI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tadaa :')
Zwaar mislukt natuurlijk en uiteraard dolgelukkig en helemaal verzot op beide <3



Wauw wat een knapperds..

_yvonne

Berichten: 2902
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:42

Mijn dochter wilde graag een zwarte pony, ik vind schimmels mooi, het werd een grijze :P

Afbeelding

En een vos wilde we ook niet, en de volgende zou een merrie worden. Oh we waren ook niet op zoek naar een opvolger voor haar pony, toch loopt deze knapperd bij ons in de wei. Inmiddels jaarling ruin van Hexagon Kaygo *\%/*

Afbeelding
Afbeelding

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 13:49

Na het overlijden van Victor zochten we eigenlijk niets, maar ik had wel gezegd, nooit meer zo'n groot paard. Victor was 1.80 en langgerekt (zeer korte rug, lange lendenen; drama met zadels doordat alles te lang was) en uit de enquete die ik toen had gehouden kwam toch wel duidelijk naar voren dat grote paarden van langgerekte rassen veel vaker een dikke darmdraaiing kregen dan kleinere en 'normaal' gebouwde paarden.

Enfin. 2 maanden later hadden we een merrie van 1.60-1.65, dat gedeelte was gelukt. Maar dat was puur een beestje om het afscheid nemen op een rustig tempo over te kunnen doen, want Victor was in 2 uur tijd van gezond naar dood gegaan. Deze merrie was er zeer slecht aan toe, score 2 op 1-9 en compleet spierarm behalve haar nek en gigantisch artrose. Die mocht haar laatste maanden bij ons doorbrengen. Ze heeft bij ons nog 5 maanden genoten en toen ze mentaal achteruit ging hebben we haar in laten slapen. Het heeft de fokker een hoop rust gegeven, die haar behalve de laatste 1.5 jaar van haar leven in bezit had gehad (verkoop was geen keuze), dat ze toch nog een fijne afsluiting van haar leven heeft gehad. Daarna was de tekst ook: nooit meer een merrie.

We hadden dus 2 eisen: geen merrie en geen grote. En daarnaast wilde er ook geen met een trauma en hij moest wel voor de wagen gaan uiteindelijk. Oh, en mijn moeder wilde ook geen pony en hij moest wel bruin zijn. En braaf onder de man zodat mijn moeder kon gaan leren rijden.

Toen kwam Egvar (Echt Waar. Echt Wel x Test; Groninger) weer te koop, hij die enorm op Victor leek alleen een halve meter korter was en we al eens eerder een oogje op hadden gehad, voordat Victor overleed, gewoon als maatje voor Victor toentertijd. Eerst voor veel te veel geld, uiteindelijk voor de helft van dat geld gekocht. Egvar was wel bruin en een ruin. Maar als ik zeg dat hij een halve meter korter was, bedoel ik dus niet kleiner. Rughoogte was gelijk, alleen met 1.75 had hij slechts een kleine schoft, verder 4.5 jaar met ernstig trauma, broodmager en compleet onbetrouwbaar qua schrikreactie, dus de rest was niet helemaal gelukt. En hoe zit dat dan met die halve meter korter? Egvar heeft een redelijk lange ribbenkast, maar zeer korte lendenen. Hij kan zonder problemen een 19" zadel op zijn rug en waarschijnlijk zou een 20" zadel ook nog wel gaan.

Afbeelding
Ja, dat is echt een 19" (politie)zadel

Het enige jammere is dat het trauma zo groot is dat we het rijden nog altijd terug moeten oppakken, nadat 2 jaar terug eerst ik er afgevallen ben, en toen mijn moeder er kort op ging om aan de hand en in de roundpen even onder de man te stappen, hij opnieuw volledig in paniek raakte en mijn moeder er ook af ging. Ik had een stevige hersenschudding, mijn moeder heeft maanden met rugpijn gelopen.

Wanneer ik eenmaal terug op gewicht ben wil ik hem oppakken, hij is veel kalmer geworden van het dagelijks in handen zijn zonder dat er ooit wat van hem verlangt wordt anders dan rustig meelopen, maar het blijft een paard met een gebruiksaanwijzing en voor de kar zal hij waarschijnlijk nooit komen. Al helemaal niet nadat we te horen kregen hoe lastig zijn vader was om voor de kar te beleren (grappig genoeg zijn we bij dezelfde trainer terechtgekomen om de shetten te laten beleren. De beste man heeft een andere pensionstal gekocht en zit nu bij ons in de buurt).

Jasper is ook een mooi verhaal. Die is juist onwaarschijnlijk goed passend.
Ik wilde een Haflinger, maar wel bij voorkeur één van minimaal 1.55 en het ouderwetse type. Lichte voorkeur voor een ruin.
Mijn moeder wilde een Groninger, en een bruine, minimale maat ook 1.55, maar liever iets groter. Absoluut een ruin.
Wel wilde we een jong niet-ingereden paard zonder trauma.
Of eventueel een oud leerpaard voor mijn moeder, maar dan vervielen alle eisen behalve maat en ruin.

Jasper is een haflinger x fries, uit Groninger, bruin, ±1.57 en beide ouders waren van het ouderwetse type. Jasper is in mijn ogen het perfecte paard. Hij is weel stevig gebouwd, maar verbazingwekkend flexibel. Voldoende lange ribbenkast, korte lendenen, gangen met net dat beetje extra swung zonder dat echte overdreven gedoe. Hij heeft een vrij korte pas, in combinatie met het karakter dat altijd zin heeft en een beetje haast, komt daar altijd een paardje aanlopen met pas die klinkt als urgentie. Maar het is geen dribbelpasje.
Hij zou iets subtieler mogen zijn en meer gevoel mogen hebben voor persoonlijke ruimte (dat hij opgegroeid is op een paardenmelkerij waar de veulens per 3 in een kale box gingen en stagaires overvloed heeft daar waarschijnlijk niet bij geholpen, samen met een labrador-karakter). Ook is het een paard dat van nature leiderschap neemt. Niet lelijk, niet dreigend, maar wel doelbewust en als je niet stevig in je schoenen staat, dan doe je opeens wat hij wil. Hij wil wel dolgraag voor je werken en het onwijs graag goed doen. En we zijn nog altijd blij met zijn open geest, zelfs al moeten we soms wat harder inkomen dan dat we zelf zouden willen om te voorkomen dat de rollen omgedraaid worden.
Eenmaal zijn aandacht erbij is hij onwijs gevoelig, het is niet het type tank dat je duidelijk wat moet vragen en dan 3 seconde moet wachten totdat het verzoek binnen is gekomen. Je vraagt het vriendelijk en het wordt vrijwel direct uitgevoerd, niet arabier-snel, maar voor de meeste warmbloeden doet hij echt niet onder.

Afbeelding
Afbeelding

De kans dat hij voor de kar komt is levensgroot, eerst komend jaar onder de man beleren. Hij wordt begin februari 5 jaar oud, dan hebben we hem al weer bijna 4 jaar (april). Het is dus een prachtige haflingerkruising uit groningen geworden, van ruim 1.55, zonder trauma en toen we hem kochten ruim 1 jaar. Met vrijwel alleen maar positieve onderdelen van beide rassen.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 15:59

Géén wit!!
Afbeelding
Officieel is hij geen wit, maar silver dapple

En nu verkleed hij zich af en toe voor mij.. :+

Afbeelding

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wat ik zocht, en wat ik werkelijk gekocht heb ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 16:30

Ik wilde een paard. Een echt paard. 1,65 moest het wel bereikt hebben.

Lief, makkelijk, ongecontroleerd paard, ongeveer zeven jaar oud, goed doorgereden. Liefst een schimmel. Merrie of ruin.
Moest mega braaf op buiten rit zijn en honderd procent voor groot verkeer mak! En niet kijkerig! Absoluut niet.


Afbeelding

Mijn merrie was 5,5 toen ik haar kocht. Op papier, 1.60 terwijl met nameten toch echt op 1,55 uit kwamen . Paard kan ik dus wel vergeten.

Lief? Voor mij wel, maar oei wat is ze een portret op het land.
Enorme alpha merrie!

Verkeersmak? Klein verkeer wel, alles in formaat trekker en vrachtauto, nope! En om haar rete braaf te noemen. :')
Vier benen uit elkaar springen, opzij springen. In het begin stond ze dwars op de weg :') dat is er allemaal best wel uit!
Maar wel enorm kijkerig _O- en mega sensibel _O-

Maar wat een super paard!

Super op mij gericht. Grondwerk met een vreemde? Ik verzet geen stap, pas als vrouwtje ja knikt!
Een hoop humor en mega gevoelig!
Echt een super tof paardje!

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 16:46

Ik zocht: helemaal niks, had het veel te druk (en te leuk) met mijn bijrijdpaarden en verzorgpony.

Ik wou altijd een ruin, koel karakter, allround in verschillende takken. Voorkeur voor bont met veel wit of zwart. Tussen de 1.55 - 1.75

Ik kwam geheel onverwachts thuis met mijm verzorgshetlander van 90cm waar ik mee men. Die voldoet aan alle eisen, behalve dat hij koffievos is en iets kleiner :=

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 17:13

Ik zocht destijds een wat ouder leerpaard, geen bruin of vos, liefst ruin. Het werd een net aangereden 4-jarige merrie waar ik heel veel begeleiding bij nodig had. Maar ik ben zó blij met haar geweest.


Afbeelding

ladyrosa

Berichten: 677
Geregistreerd: 27-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 17:33

Ik wilde:

Grote, stabiele koudbloed. Ruin. Haflinger of Fjord.
Een paard waarmee ik vol vertrouwen kan springen, buitenritten maken en lol met je knol.

Absoluut geen 'standaard' bruine kwpn. Al helemaal geen pismerrie met weinig aftekeningen!

Ik kocht:
Een sensibele, bruine kwpn pismerrie met weinig afrekeningen en een aantal trauma's _O-

Afbeelding
Toen zij overleed ging ik na een paar maanden voor poging 2. Zelfde eisen lijstje.

Het werd een merrie ipv ruin. Verder voldoet ze goed aan mijn eisen lijstje **\O/**
Op 1 ding na.....

Afbeelding

Het werden er niet 1, maar 2 :o
Moeder en dochter <3

Lightninggg

Berichten: 603
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 18:01

Ik zocht absoluut geen paard. In tegendeel, ik had er teveel en ging er verkopen :j Als ik dan toch ooit een paard ging bijkopen zou het een merrie met goede springafstamming zijn.

Wat ik kocht is inderdaad een merrie maar dan een dressuurpaard :=

Afbeelding

Al heb ik ze al wel omgeschoold naar eventing

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 21-10-21 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Niet betaalde foto's verwijderd

Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat ik zocht, en wat ik werkelijk gekocht heb ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 18:10

Bij mijn vorige paard was ik op zoek naar een braaf recreatiepaard merrie geen vos
Ik kwam thuis met een vosruin die vooral in het begin alles was behalve dat brave recreatie paard. Ik heb uiteindelijk 6 jaar van hem mogen genieten en toen kreeg hij zware koliek en Heb hem toen moeten laten gaan.
Afbeelding

Ik wou na zijn overlijden rustig aan op zoek naar een opvolger, dit keer een jong paard en het liefst een merrie. Sneller dan gedacht kwam ik op marktplaats een advertentie tegen van een Barock pinto merrie van 1 jaar en 4 maanden. Ik was opslag verliefd op haar foto. En een paar dagen later stond ze op stal
Afbeelding

Nu 2 jaar later begint ze al aardig mooi op te drogen en heeft ze een 1premie behaald en reservekampioen op de keuring
Afbeelding

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:03

Wat we wilden: een 3 of 4 jarig rijpaard ruin van 160-165 en omdat ik zo van schimmels hou, een schimmel. Desnoods gingen we wat langer zoeken, want hoewel een goed paard geen kleur heeft, gingen we liever wachten op een schimmel. Vooral geen zwarte, omdat die vaak zo fel uit de oogjes kijken. Ook moesten we hem alle vier leuk vinden en dat is ook nog eens lastig, want er was er aldoor wel eentje die tijdens de zoektocht niks had met het paardje.

Waar we mee thuiskwamen: een veulen in de kleur zwart :+ Hij is inmiddels wel geruind, dus dat voldoet wel aan de wensen. Ach en als het goed is gaat ie ook de 160-165 halen (al vrezen we dat ie wel wat groter gaat worden) En het allerbelangrijkste: we vinden hem alle vier geweldig. De foto is genomen toen wij de eerste keer gingen kijken.

Afbeelding

Wat wel heel leuk is aan ons nieuwe paardje is dat hij het neefje is van ons overleden paard, dat schept een band. Hopelijk wordt ie net zo mooi als zijn oom. We denken van wel! :-)