Wat ik zocht, en wat ik werkelijk gekocht heb ..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SaphiraR
Berichten: 266
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Wat ik zocht, en wat ik werkelijk gekocht heb ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:55

In 2016 was ik opzoek naar een merrie of hengst, liefst rond een jaar of 2,5. Tinker, liefst voskleurig met niet al te veel wit en een maanoog. En ik was een beetje opzoek naar een nuchter dier. Owhja en niet te groot

Ik kwam thuis met een tinker ruin van 1,5 jaar. Iets meer wit dat mij lief is, en geen maanoog. Uiteindelijk is die uitgegroeid tot 148,5 (iedereen dacht dat die rond de 140 zou worden). En hij heeft een enorm karakter erop zitten. Ondertussen kan ik er mee lezen en schrijven maar ik heb er flink wat mee te stellen gehad.
Afbeelding

En na behoorlijk wat blessureleed had ik besloten om langzaam opzoek te gaan naar een 2e paard voor als mijn tinkertje er niet meer is. Ik zocht een beetje een breder type maar wel wat meer richting de sport, merrie(was een harde eis), weer een bonte. Niet te veel wit en niet te veel poetswerk. Tussen de 4-7 jaar. Liefst wel al zadelmak en licht aangereden. Qua karakter had ik geen eisen als het maar klikte.

Ik kwam veel vroeger dan de bedoeling was thuis met een 2,5 jarige perlino ruin, die net 2 dagen van de weide kwam en dus compleet groen was en niks gezien had. En hij is ook een stuk ranker dan dat ik eerst zocht. Maar wel heel zachtaardig en het klikte meteen dus ik was verliefd.
Afbeelding

Zebrastreep

Berichten: 9746
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:05

Als je aan mij had gevraagd vroeger welk ras ik niks mee had zou ik volmondig zeggen de Fjord. Ik vond die manen wel zo lelijk! Ik had wel wat met koudbloeden , maar dan met IJslanders. Als ik een paard kocht zou dat een IJslander worden geïmporteerd vanaf IJsland en een ruin.

3x raden wat mijn eerste paard werd :') juist een Fjord. Ik was besmet geraakt met het Fjordenvirus en ik kwam er langzamerhand achter dat een Fjord perfect voor mij was. Ze zijn kalm , betrouwbaar en lekker nuchter in hun kop. Ik kan nog wel eens ( betrouwbaar ben ik wel) wat onrustig zijn en niet zo nuchter. Dan is een rustig en kalm paard heel fijn! Het werd natuurlijk ook een merrie en al een wat ouder paard.

Je raad het al het duurde niet lang of er kwam een Fjord bij. En niet zomaar één , nee gelijk een zelfgefokte uit mijn eerste paard. Dit werd ook een merrie maar dat was dan wel weer een wens.

Inmiddels zijn we 5 jaar verder en ben ik heel gelukkig met mijn twee top paardjes! Ik zou ze niet kunnen missen en voor mij blijft het altijd een Fjord. Alhoewel iets met een bonte kleur zou ik ook nog eens graag willen hebben. Maar voor nu kan ik heel wat jaartjes vooruit.


Afbeelding

Diva_Jenny

Berichten: 861
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: TT city

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:15

Wat ik zocht….

Schimmel, bij voorkeur arabier, merrie…. Stokmaat rond de 1.55m.
Afbeelding
Als opvolger voor deze en mijn andere schimmel.

Waar ik mee thuis kwam:

Afbeelding

Wildkleur zwart, harig, en net geen 1.40m en een ruin :+

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:17

Na het inslapen van mijn paard weer op zoek gegaan (januari dit jaar).

Voorkeur:
-wat ouder en goed doorgereden (6/11)
-liefst geen merrie
-braaf/voor onzekere ruiter
-niet te groot (ben zelf maar 1.63).

Wat ik kocht: een bijna 3 jarige merrie, springgefokt en net zadelmak :') ze is toen ik haar kocht gemeten op 1.65 maar moet nog wat groeien…

Maar man wat ben ik blij met mijn nuchtere puppie <3
Al was het totaal niet wat ik zocht (en mijn vader me zowat dwong om toch maar te gaan kijken).

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 16:03

Ik was nog helemaal niet op zoek :-). Het plan was:

2019
- Over 1 jaar eens op zoek gaan
- Niet al te groot, 1.65 tot 1.70 ongeveer

En toen kwam de stalhoudster met 'Ik heb een leuk paard gezien, dat is misschien wel iets voor jou' :+


Afbeelding

Een jaar te vroeg en veel te groot, maar heel blij mee :D :D

Captain

Berichten: 21370
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 16:09

Wat een leuk topic! :)) (Ik had er ooit een geopend maar dan de mensenversie, wat voor partner zocht je en waar kwam je mee thuis, die was ook hilarisch! _O- Captain @ [LZP] Wat waren je wensen (partner) en waar kwam je mee thuis?)

Ik vind het mooi om te zien hoe mensen soms een idee in hun hoofd hadden, een klik hadden met een dier wat ze totaal niet hadden voorzien en dat men zich er dan aan aanpast. Echte liefde! <3 _O_

Ik was eigenlijk op zoek naar een leuke boscross-knol gewoon lekker laagdrempelig als eerste eigen paard, tot mijn vriendin zei: uh, je wilde altijd al een Spaanse? Ga er gewoon voor!

Toen werd mijn lijstje wat specifieker:
Ruin of hengst
2,5 tot 5 jaar
liefst onbeleerd
zwart of wit

En ik heb mijn prachtige 3,5 jarige onbeleerde Spaanse schimmelhengst gevonden! <3

Afbeelding

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:29

Ik zocht niks want ik was nogal onder de indruk van het fenomeen ‘paard’.

Tsja…
Deze kleine grote vriend kwam, zag en overwon, ik heb hem inmiddels 17 jaar in mijn bezit <3
Afbeelding

langua

Berichten: 437
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Paradise city.

Re: Wat ik zocht, en wat ik werkelijk gekocht heb ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:44

Ik wilde een veulen... bruin.,., merrie.. Ik kocht een 2 jarige schimmel hengst :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 09:50

maessie schreef:
Wij (mijn pa en ik)gingen kijken voor een redbourbon kalkoenhaan, en kwamen thuis met een 2,5jarige haflingerruin. :+ (en kalkoen) Ik zal nooit vergeten dat mijn moeder bij thuiskomst zei: "ik kan jullie ook niet alleen op pad laten.." Inmiddels al 23 jaar bij ons. :j Hij heet Maestro, mn boktnaam ook gelijk verklaard :D
[ [url=m/wQEULc.jpg]Afbeelding[/url] ]

_/-\o_ _/-\o_

veerle92

Berichten: 762
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Lievelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:05

Wat ik zocht….

Ras: P.R.E
Geslacht: Hengst
Kleur: Valk
Africhting: Onbeleerd
Stokmaat: Tussen de 1.50 - 1.60


Waar ik mee thuis kwam:

Ras: P.R.E
Geslacht: Merrie
Kleur: Valk
Africhting: Onbeleerd
Stokmaat: 1.54
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door veerle92 op 12-10-21 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes
Berichten: 2214
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:11

maessie schreef:
Wij (mijn pa en ik)gingen kijken voor een redbourbon kalkoenhaan, en kwamen thuis met een 2,5jarige haflingerruin. :+ (en kalkoen) Ik zal nooit vergeten dat mijn moeder bij thuiskomst zei: "ik kan jullie ook niet alleen op pad laten.." Inmiddels al 23 jaar bij ons. :j Hij heet Maestro, mn boktnaam ook gelijk verklaard :D
[ [url=m/wQEULc.jpg]Afbeelding[/url] ]




Hahahahaha....ligt hier gestrekt...

eukje

Berichten: 329
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:12

Ik was 2 jaar geleden helemaal niet op zoek naar een paard maar me wel alvast aan het verdiepen voor de opvolger van mijn ouwetje.
Het zou een grote stoere Ier worden, net zoals mijn man heeft.
Lekker ongecompliceerd en lekker af en toe een crossje mee kunnen rijden. Zeker geen dressuurpaard meer!
Ik was al bloedlijnen aan het uitpluizen en adressen in Ierland aan het verzamelen, transportbedrijven zoeken etc.


Maar toen kwam mijn vriendin die op een dressuurstal werkt ineens aan met een paard van haar baas die weg moest...
Een op en top rank dressuurpaard dat Inter II had gelopen en heel kijkerig...Oei...

Totaal niet wat ik zocht, sterker nog, op dat moment had ik nog geen nieuw paard nodig hahaha!

Maar je raad het al: toch gaan kijken en proefrijden en het beest stond 2 weken later op stal!
Compleet niet wat ik zocht maar nu toch mijn grote vriend geworden!

Op de foto zie je de schimmel van mijn man en mij op de vos die het geworden is!

Afbeelding

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 10:56

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 07:41, in het totaal 1 keer bewerkt

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:05

Nientsje schreef:
Ik wilde een grote zwarte met witte benen en een bles :D

[ [url=m/eBSVGc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ach een kolletje is ook leuk :D hij maakt de bles goed met zijn vlekken :))


Wat leuk, die heeft wel iets van mijne weg!
Afbeelding

Bij mijn bovenstaande ging ik eigenlijk naar een haflinger en een of andere bruine rijpony kijken. Beide zouden geschikt zijn als lespony's. Beide waren ontzettend niet-geschikt. Toen zei ze: "Heb ook nog wel een 3-jarige staan maar die kent nog bijna niks" en ja ik zocht een "kant en klare" lespony. Maarja.. anders met lege trailer hele eind weer terug, dus voordeel van de twijfel deze mee naar huis genomen en nou 3 jaar later loopt hij nog steeds in de (kinder)lessen :D

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:09

Mooi al die verhalen, duidelijk dat je dus niet met al te veel eisen een paard moet gaan zoeken.

Ik was niet op zoek en kocht in april ineens een paard. Dat was meer een plan voor over 5 jaar.
Bij mijn bijrijdpaard op stal kwam onverwachts een heel leuk paard te koop en even later was hij dus van mij.

Mijn wensenlijstje zou zijn: groot, braaf buiten, tussen de 8-12 jaar, dressuur kunnen rijden en een rustig karakter.
De meeste wensen zijn gelukt, hij is alleen wat stresserig soms, maar daar leer ik steeds beter mee omgaan.


Blij mee :D
Afbeelding

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:00

maessie schreef:
Wij (mijn pa en ik)gingen kijken voor een redbourbon kalkoenhaan, en kwamen thuis met een 2,5jarige haflingerruin. :+ (en kalkoen) Ik zal nooit vergeten dat mijn moeder bij thuiskomst zei: "ik kan jullie ook niet alleen op pad laten.." Inmiddels al 23 jaar bij ons. :j Hij heet Maestro, mn boktnaam ook gelijk verklaard :D
[ [url=m/wQEULc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is inderdaad wel de topper van het topic :')

_Tarzan

Berichten: 11166
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:00

Ik kon geen paard betalen maar ALS dan wilde ik Tarzan ..
Als hij dan voor de 2e keer voor je neus te koop komt dan kun je er niet onderuit he <3
Afbeelding

---

Als gezelschap ging ik een kleine pony zoeken
Mijn eisen:
Geslacht: maakte niet veel uit maar liefst ruin/hengst
Kleur: Vos was een harde eis en absoluut geen palomino of valk (zei ik nog tegen m'n vriendin in de auto)

Ik kwam dus thuis met dit ... een palomino hengstje :')
Afbeelding

---

Na het overlijden van mijn beste maatje Tarzan ging ik toch weer op zoek.
Het eerste plan was om een A/B pony te kopen, al werd dat toch al gauw een grote gezien de prijzen van pony's :')
Mijn wensen:
Geslacht: Ruin
Kleur: Vos
Ras: Spanjaard
En ik zocht een braaf ongecompliceerd paard om buiten mee te gaan hobbelen ...

Het werd:
Geslacht: Hengst
Kleur: Vos
Ras: Spanjaard
Een gecompliceerde hengst met een trauma waar ik bij het proefrijden bijna naast lag :') ...
Afbeelding

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:07

SaraViavia schreef:
Nientsje schreef:
Ik wilde een grote zwarte met witte benen en een bles :D

[ [url=m/eBSVGc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ach een kolletje is ook leuk :D hij maakt de bles goed met zijn vlekken :))


Wat leuk, die heeft wel iets van mijne weg!
[img]m/P3wF5R.jpg[img]

Bij mijn bovenstaande ging ik eigenlijk naar een haflinger en een of andere bruine rijpony kijken. Beide zouden geschikt zijn als lespony's. Beide waren ontzettend niet-geschikt. Toen zei ze: "Heb ook nog wel een 3-jarige staan maar die kent nog bijna niks" en ja ik zocht een "kant en klare" lespony. Maarja.. anders met lege trailer hele eind weer terug, dus voordeel van de twijfel deze mee naar huis genomen en nou 3 jaar later loopt hij nog steeds in de (kinder)lessen :D



Haha grappig! Ik gok ook dat wij dezelfde kruising hebben :o leuk dier!

Sowieso leuke beestjes!

Zo zag de mijne er trouwens, 9 jaar geleden, uit toen ik hem kocht :+

Afbeelding

Roihi

Berichten: 2888
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:42

hier ook iemand die met het tegenovergestelde aan kwam zetten dan wat er op het wensen lijstje stond.

Wensen:
ruin
+/- 7 jaar zodat "de scherpe kantjes" eraf waren
Vos, met brede witte bles, 4 hoge witte benen en een buikvlek.
niet te groot want ik ben zelf niet groot, voor in NL wat jullie een E-pony noemen of een ponymaat (new forest of zo).
ras had ik niet specifiek in gedachte, alleen geen koudbloed.

wat het werd:
merrie
3,5 jaar, net ingereden
Schimmel
bij aanschaf was ze iets van 1,60 en uiteindelijk is ze iets van een 1,66 nu. En ze is breed, type tank voor mij dan toch.

Ze is haar gewicht en meer in goud waard, zo braaf en bomproof is ze. Ik kan haar maanden laten staan op de wei en haar dan opzadelen en een wandeling gaan maken. Ze zet geen hoef verkeerd.
Ze had het perfecte politiepaard geweest.

Nu is ze 22 en een beetje en al bijna 19 jaar mijn lieve paard.
Al een tijdje op "pensioen" want rijden heeft ze nooit echt boeiend gevonden.

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 13:21

Toen ik 13 jaar was mocht ik van mijn vader, die vlees vervoerde op Polen, mee naar een stoeterij in Polen voor een Trakhener als mijn school goed ging. Mijn vriendin en haar zusje kregen een welsh pony merrie die heel pittig was, hun konden haar niet goed aan dus ipv de Trakhener heb ik de pony over genomen. Totaal anders dus, ze was maar 1,36 hoog. Dus toen ik 16 jaar was werd ze verkocht en daarna kocht ik mijn eerste arabische hengst, geweldig paard en hij is nu 28 jaar en we zijn nog steeds samen. Toch bleef ik altijd vlagen houden dat ik mijn pony miste. Dus toen ik ging kijken 5 jaar later, was ze van mensen die haar op een manege in Den Haag hadden gestald en ze was erg chagerijnig. Deed me verdriet, dus hun gezegd dat als ze haar verkochten, ze mij maar moesten bellen. Twee weken later kon ik haar ophalen, was iets sneller als ik dacht haha.

In de jaren daarna ging ik een keer met een vriendin mee naar een kennisje die renpaarden traint, dagje helpen op duindigt bij haar. Daar werd ik smoorverliefd op een arabische hengst die ze in training had, deze werd paar jaar later kreupel en kwam dus uit de rensport bij mij als grasmaaier, hij wordt nu 23 en ik rij hem nog regelmatig, ook al weer 17 jaar bij mij, totaal ongepland.

In de loop van de jaren overleed mijn pony merrie op 32jarige leeftijd, mijn oude arabische ruin totaal in paniek, ik huilen, toen zei mijn werkgever waar ik het stalltje van huur, pak die shetlander maar die op de dijk staat (die is ooit jaren terug bij hem gedumpt) Dat klikte gelijk super met mijn oude ruin dus de rust was weer terug.

Nummer vier was totaal niet gepland, een erg moeilijke welsh cob dekhengst met weinig kms onder het zadel, super lief maar heel explosief karakter. Maar ik kon hem niet laten gaan, we zijn nu dikke vriendjes en zelfs mijn dochter rijdt hem in het bos, al is het nog steeds een heel bijzonder paard en geen braaf ding. Ik wilde helemaal nooit een zwaarder type paardje en helemaal niets met sokken enz...Dus het plan om gewoon 1 paard te hebben is helaas mislukt...

GUSTIxBILL

Berichten: 1982
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 13:30

Eerste keer zocht ik:
Brave bruine merrie, 6-8j, eerlijk karakter, leuk papier om veulentje te fokken, ongeveer 1.70 (minimum 1.68), toch minimum niveau 2
Thuis gekomen met:
Zwarte ruin, 10j, levensgevaarlijk (nu de braafste lieve reus ooit), half papier, 1.78, groen.

Tweede keer:
Breed gebouwde ruin of merrie, minimum 8j, bomproef en goud eerlijk, minimum 1.75, niveau en papier onbelangrijk zolang hij maar eerlijk was voor mijn vriend om te leren rijden.
Thuis gekomen met:
Dunne zwarte ieler gebouwde ruin, 12, bloedlink/heet onder het zadel maar aan de hand , 1.80, vol papier en beheerst haast alle dressuur oefeningen. Was wel eerlijk, maar meeste ruiters stappen 1x op en nooit meer, omdat hij zo oncontroleerbaar heet is.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 13:44

Wat we zochten:
Een 3e pony/paard erbij die al het eea gezien heeft, waar je zo op kan stappen en buitenritten kan maken.
Mocht ook al wat ouder zijn.

Wat we hebben gekocht:
Een veulen :')
Schwarzwalder fuchs van maart dit jaar.
Afbeelding

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Wat ik zocht, en wat ik werkelijk gekocht heb ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 14:01

Wat ik zocht? Helemaal niets! Als ik ergens niet mee bezig was dan was het een eigen paard.

Waar ik mee thuiskwam? Met het paard waar ik vanaf zijn geboortedag zwaar verliefd op was. Hij was toen van een vriendin en heb hem vier jaar lang gevolgd en zwaar gezwijmeld. Wat vond ik het gaaf dat ik hem mocht rijden toen hij net zadelmak was. Ik kreeg, door omstandigheden bij mijn vriendin, de vraag of ik hem cadeau wilde. Zij kon hem niet meer bieden wat hij nodig had. Zo kwam ik aan een net zadelmakke en net 4-jarige ruin. Hij heeft een heel stevig karakter, love it!, en ik had net 4 jaar alleen manege-ervaring. Maar omdat ik wist wat ik kreeg, wij echt een klik hebben en hij ook duidelijk voor mij koos en ik letterlijk niet goed werd bij de gedachte dat hij anders verkocht zou worden ging ik er voor! Inmiddels zijn we 4,5 jaar samen ik heb nog geen seconde spijt gehad!
Afbeelding

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Wat ik zocht, en wat ik werkelijk gekocht heb ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 14:12

Wat een grappig topic.
3 jaar geleden zocht ik een ruin tussen de 7 en 11 die al wel was doorgereden en erg braaf was.
Ik kwam thuis met een 4 jarige merrie die net een beetje de basis wist. Conclusie is dat ze mij heel veel leert.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 09:25

Een merrie, springgefokt, tussen de 4 en 10 jaar, liefst een leerpaard. Ongeveer 1.65-1.70. Schimmel of een mooie zwartbruine.

Het is een net zadelmakke 3 jarige springgefokte merrie van 1.66 geworden in saai bruin. Maar wel met het liefste karakter ever. <3

Afbeelding