Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 13 [ 301 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Jaarlinghengst vermist Friesland

 
Profiel   

Maar als die in de sloot gevallen is bijvoorbeeld dan komt dat ook rechtstreeks op zee uit. Vindt je het dan echt een realistischer scenario dat je uit een kudde van 100 paarden 1 weet te vangen om te stelen?

Ik snap je hoop houden wil... Maar er verdrinken veel vaker dieren op zulke stukken land helaas in sloten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 09:58 



 
Profiel   

Het is nu ook een lastige periode om te zoeken met alle regenval etc.
Ik denk echt dat hij tijdens een droge periode in de zomer wel weer gevonden wordt als hij ergens in een sloot ligt. Alleen is er dan helaas niet zoveel meer van over..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:01 



 
Profiel   

Porsche kan natuurlijk prima een keer ruzie hebben gehad met één of meerdere kuddegenoten en daarbij de sloot over (of in) gejaagd zijn. Dan zit Porsche in de bagger/sloot, en is de rest van de kudde gewoon nog op het terrein. Dus heel erg onlogisch dat één paard buiten de kwelders terecht is gekomen is het niet. En dat It Fryske Gea zegt dat het niet kan is geen wet van Meden en Perzen natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:03 



 
Profiel   

Maar even een vraag: Gaat er een zoekactie komen of niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:03 



 
Profiel   

Spenk schreef
Maar als die in de sloot gevallen is bijvoorbeeld dan komt dat ook rechtstreeks op zee uit. Vindt je het dan echt een realistischer scenario dat je uit een kudde van 100 paarden 1 weet te vangen om te stelen?

Ik snap je hoop houden wil... Maar er verdrinken veel vaker dieren op zulke stukken land helaas in sloten.


Waar zeg ik dat er uitgegaan wordt van stelen?

Er werd specifiek gesproken over verzopen in het slik. Over sloten heb ik niks gezegd. En ja, natuurlijk is die kans aanwezig. Die sloten lopen dagelijks vol en leeg met het water uit de zee.

Kijk, was er gebeld en gezegd: Goh nou heb ik ook wat ergs, jullie jaarling is geraakt en lag met een gebroken been in het land. Of was er niet toen ik ging tellen en ik heb hem in de sloot gevonden, dan was het als nog vreselijk! Maar dan hadden we wel antwoord en konden we ons erbij neerleggen. Nu is er op de dag van het ophalen ineens een paard te weinig, niemand weet iets! Dat maakt het zo wrang…

Het laatste woord is er in ieder geval nog niet over gezegd. Er gebeuren vaker gekke dingen. Wij laten het voor nu verder aan de instanties over zoals wordt aangeraden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:11 



 
Profiel   

Mijn vorige paard is eens midden in de nacht uit een goed (flinke lading prik) en hoog omheinde (grote) wei gekomen. Over of onder of tusssen de draden door, niemand heeft een idee. Hij heeft al zijn paardenvrienden (kudde van stuk of 35-40?) achtergelaten en is een paar honderd meter of de weg naar stal gelopen. Stalhouder werd midden in de nacht wakker van zijn hoefgetrappel.

Tot de dag van vandaag is onbekend waarom dit gebeurd is, maar hij is dus wel weggelopen van de kudde, in zijn eentje.

Ingeltje, een zoektocht in het gebied kan / mag niet (meer) begrijp ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:25 



 
Profiel   

Ingeltje, aan welke instanties laat je het precies over?

Ik hoop dat hij snel wordt gevonden, maar ik kan me voorstellen dat je z.s.m. een zoekactie op touw zou willen zetten voor de gemoedsrust van de eigenaar. Dat is wat ik in ieder geval zou doen. Er zijn geloof ik meerdere verenigingen met hulphonden die kunnen helpen met speuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:29 



 
Profiel   

Kan mij voorstellen dat het vooral pijn doet dat het niet tijdig is opgemerkt.
Dat je met de trailer aankomt en het paard verdwenen is.

Ongelukken kunnen gebeuren maar hoe er verder mee om wordt gegaan, en hoe het opgemerkt wordt, is aan de opfokker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:31 



 
Profiel   

Komen daar dan geen vogelaars of andere mensen die ecologisch onderzoek doen? Plantjes bijvoorbeeld.
Misschien zien zij iets?
Op waarneming.nl kan je op gebieden zoeken en zien of er waarnemingen worden gedaan. Is maar een ideetje.
Sommige groepen hebben ontheffingen.

https://waarneming.nl/search/?q=Hallum

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 10:32 



 
Profiel   

Vraag me af..is zo'n opfokeigenaar niet verzekerd om zo'n dier te vergoeden? Je krijgt natuurlijk je paard er niet mee terug, maar is toch een kleine pleister op de wond...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 11:11 



 
Profiel   

Ik meen dat het al eerder gezegd werd, maar zoekhonden inzetten lijkt mij gewoon de beste oplossing.
Wil niet zeggen dat ze ook 100% zeker wat gaan vinden, maar ik denk dat de kans hiermee echt het grootst is.
Zo'n getrainde honden zijn ontzettend capabel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 11:18 



 
Profiel   

manubres schreef
Vraag me af..is zo'n opfokeigenaar niet verzekerd om zo'n dier te vergoeden? Je krijgt natuurlijk je paard er niet mee terug, maar is toch een kleine pleister op de wond...


In mijn contract voor de opfok heb ik getekend dat het eigen risico is. Volgens mij hebben vele stallen er bij staan eigen risico. Het niet tellen is gewoon super nalatig van de opfokken maar dat is altijd achteraf. Ik ben benieuwd of er een zoek actie komt en of honden zouden kunnen helpen. Lijkt mij dat speurhonden wel zo een gebied in mogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 11:56 



 
Profiel   

Als je een paard naar een opfokbedrijf brengt ben je ten alle tijde zelf verantwoordelijk voor je paard helaas. Ik heb meegemaakt dat ik een jaarlingmerrie terug kreeg die vast had gezeten in draad, en die daardoor een grote open wond op haar achterbeen had, maar dat was helaas eigen risico. Er zijn wel eens mensen geweest die er via de rechter werk van gemaakt hebben , maar uiteindelijk kregen zij niet gelijk. Dan kun je alle gemaakte kosten zelf betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 12:13 



 
Profiel   

tirzasarah10 schreef
manubres schreef
Vraag me af..is zo'n opfokeigenaar niet verzekerd om zo'n dier te vergoeden? Je krijgt natuurlijk je paard er niet mee terug, maar is toch een kleine pleister op de wond...


In mijn contract voor de opfok heb ik getekend dat het eigen risico is. Volgens mij hebben vele stallen er bij staan eigen risico. Het niet tellen is gewoon super nalatig van de opfokken maar dat is altijd achteraf. Ik ben benieuwd of er een zoek actie komt en of honden zouden kunnen helpen. Lijkt mij dat speurhonden wel zo een gebied in mogen.


Er kan in zo'n contract wel staan dat het voor eigen risico is, maar klopt dat ook voor de wet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 12:25 



 
Profiel   

Het gaat nog steeds om een jaarling die vermist is....gaat er nog iets gebeuren, bijvoorbeeld met een grote groep het gebied uitkammen? En wat heeft het opfokbedrijf gedaan vraag ik mij af, zij kunnen toch ook gaan zoeken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 12:39 



 

Ingeltje schreef
Hij komt niet zomaar in het slik, dan moet hij al gebroken zijn uit de groep, over de sloot zijn gegaan en dan in het slik gekomen zijn. Maar volgens It Fryske Gea is het scenario dat het slik hem opgezogen heeft onmogelijk.

Daarnaast gaat een jaarling in zijn eentje niet zomaar op avontuur zonder de rest van de groep neem ik aan. Dat maakt het zo moeilijk te begrijpen want 99 anderen zijn daar niet gekomen.


Ten eerste wil ik jullie sterkte wensen, op deze manier een dier verliezen lijkt me verschrikkelijk, het niet weten..

Spelen jullie zelf met wen idee van wat gebeurd kan zijn, als slik geen optie is?

Ik vind dat het opfokbedrijf wel nalatigheid verweten kan worden trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 12:42 



 

wumpalumpa schreef
Als je een paard naar een opfokbedrijf brengt ben je ten alle tijde zelf verantwoordelijk voor je paard helaas. Ik heb meegemaakt dat ik een jaarlingmerrie terug kreeg die vast had gezeten in draad, en die daardoor een grote open wond op haar achterbeen had, maar dat was helaas eigen risico. Er zijn wel eens mensen geweest die er via de rechter werk van gemaakt hebben , maar uiteindelijk kregen zij niet gelijk. Dan kun je alle gemaakte kosten zelf betalen.

De wond is idd eigen risico, maar het lijkt mij wel de plicht van de opfokker jou op de hoogte te brengen zodra het de verwonding opmerkt en het dier er niet mee door laat lopen.
Dat het opfokbedrijf in deze het tellen al na laat en de eigenaar niet kan vertellen hoe lang het dier al vermist is, vind ik grove nalatigheid. Eventuele dood van het dier is risico eigenaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 12:48 



 
Profiel   

wumpalumpa schreef
Maar even een vraag: Gaat er een zoekactie komen of niet?


Zelfde vraag...

Waarom niet gewoon uitsluiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 14:28 



 
Profiel   

Amy223 schreef
wumpalumpa schreef
Maar even een vraag: Gaat er een zoekactie komen of niet?


Zelfde vraag...

Waarom niet gewoon uitsluiten?

Ben ik ook benieuwd naar. Is er eigenlijk al gezocht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 15:08 



 
Profiel   

Ik denk dat je met zoekhonden inderdaad een heel eind kan komen, vinden die echt helemaal geen enkel spoor, dat word het nog lastiger als het al is, maar er is een kans dat het duidelijker kan worden.

Al met al vind ik het absoluut niet een 'eigen schuld' verhaal, je zal je paard maar aan een ander toe vertrouwen en die raakt hem kwijt.. een nachtmerrie.

En inderdaad, stel er was een ongeluk gebeurd ofzo, dan had je rust. Maar nu sta je met je trailer te wachten en komt er niks.. nee, heel schokkend en verdrietig voor jullie. Ik wil jullie dan ook alle sterkte toewensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 15:16 



 
Profiel   

Ingeltje, ik vind het echt ronduit schandalig dat je het gevoel hebt dat je je moet verdedigen hier. Wat een nachtmerrie voor jullie, heel veel sterkte gewenst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 15:25 



 
Profiel   

MarcoBorsato schreef
Ingeltje, ik vind het echt ronduit schandalig dat je het gevoel hebt dat je je moet verdedigen hier. Wat een nachtmerrie voor jullie, heel veel sterkte gewenst!


Nou dit inderdaad, er zijn een aantal dames die zich hier heel heel diep moeten schamen.

Ingeltje, als we wat kunnen betekenen, ik woon in de buurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 16:33 



 
Profiel   

Ik kom niet uit de buurt en ken die kwelders alleen van plaatjes. Maar als ik het goed begrijp zijn er dus meerdere opfokkers die allemaal een “ eigen” deel van de kwelders hebben? En even voor mijn beeldvorming: hoe worden die stukken dan gescheiden?

Ik vind het geen onwaarschijnlijk idee dat hij misschien naar een andere kudde gegaan is. Het is een leuk veulen om te zien, sommigen hebben meerdere veulens lopen. Als er dan 11 ipv 10 naar huis worden gebracht en thuis weer in een opfokstal gestopt worden, dan valt het misschien niet eens op. Misschien is het maar wishfull thinking maar ik hoop toch dat het zoiets is.

Ingeltje: veel sterkte voor je zus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 19:50 



 
Profiel   

Vreselijk, veel sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-21 21:04 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties!

Over een evt. zoekactie: er is toestemming nodig om het gebied uit te pluizen en die is er niet. Ze zijn zelf de sloten al bijlangs gegaan. Mijn zus is bezig met een procedure om hiervoor toestemming te krijgen. We zitten niet stil met elkaar en zijn ondertussen druk bezig. Dan zou namelijk een zoekactie met honden en drones absoluut iets zijn wat direct bij toestemming ondernomen wordt.

Op de vraag met welke instanties er nu contact is: diverse, maar exacte antwoorden kunnen we hier niet op geven. We hopen dat we snel meer mogen loslaten hierover. En als deze ontwikkelingen gedeeld mogen worden dan zal ik dat hier namens mijn zus ook doen.

Bedankt voor iedereen die meeleeft en meedenkt!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 18:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 13 [ 301 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen