Jaarlinghengst vermist Friesland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loe_Loe

Berichten: 582
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:51

Janine1990 schreef:
The_Cat schreef:
De markt is een optie, maar toch ook een beetje vergezocht lijkt me.
Ik zou denk ik eens checken wanneer het laagtij is, misschien zelfs wanneer het springtij is of er dan niemand met een drone beschikbaar is die inderdaad even kan vliegen. Of checken bij bepaalde populaire plekken die je misschien kan bereiken met een outdoor voertuig. Maar dan moet je ook nog toestemming hebben van de eigenaar en zelf verantwoord kunnen zoeken


100 hectare moet je meerdere drones (en bestuurders) voor hebben en dan wel het soort waar een vergunning voor nodig is denk ik...

Uitgaande van de drone die m'n vader heeft zeg maar haha.

Er wordt natuurlijk niet gesproken over wat er precies al is gedaan zover ik kan lezen. Maar het lijkt me niet makkelijk om een goed georganiseerde zoektocht op touw te krijgen voor zo'n gebied...


Ik verbaas me een beetje over hoe groot het gebied ingeschat wordt. 100 ha. is eigenlijk niet heel groot, pakweg een vierkante kilometer, meer is het niet. Te voet ben je in een uur het gebied rond. Een uur maar. Dus met een paar man heb je in een dag tijd Echt elke cm binnenstebuiten gekeerd. Dan zou je toch iets gevonden moeten hebben mocht het dier het niet overleefd hebben. Of is het terrein heel moeilijk begaanbaar? (Ik kom uit het zuidwesten dus ken die kwelders niet)

Janine1990

Berichten: 43807
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:57

Dan hoop ik op bewandelbare voetpaden er omheen, want gezien de regen van de afgelopen weken is het er waarschijnlijk flink zompig en is een uur wel erg optimistisch...

Kleine drones hebben maar een klein bereik...

En vergeet niet dat zo'n dier ook buiten het bedoelde gebied terecht kan komen... Dat lijkt me ook niet uitgesloten... Dat maakt je 100ha. al flink wat groter...

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:04

Loe_Loe schreef:
Of is het terrein heel moeilijk begaanbaar? (Ik kom uit het zuidwesten dus ken die kwelders niet)


In Zeeland heten ze buitendijkse slikken. Dan heb je denk ik wel beeld?

wumpalumpa
Berichten: 16
Geregistreerd: 15-09-20

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:24

1 van mijn paarden heeft bij Blija achter de dijk gelopen en dat was best te doen om daar te lopen.
Als je een groep vrijwilligers op kunt trommelen moet het lukken om dit gebied uit te kammen. Ik heb dit ook voorgesteld aan de eigenaresse van de vermiste jaarling, maar zij reageert hier niet op...
Ik zou ook niet weten waar haar jaarling precies liep, er zijn daar zoveel bedrijven die daar paarden achter de dijk hebben lopen.

Loe_Loe

Berichten: 582
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:25

@Ibbel, dank voor het vergelijk. Dan zal het lijken op “ons” verdronken land van Saeftinge. Moeilijk begaanbaar indd, maar niet ondoenlijk om een groot dier te vinden. 100 ha is en blijft 100 ha. Een vierkante km.
Maar als ‘ie zoals eerder geopperd al maanden geleden al is doodgegaan wordt het een heel ander verhaal.
Heb iig erg te doen met de eigenaren. Heb hier ook mn zelfgefokte jaarling lopen en ik moet er niet aan denken….

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 14:33

wumpalumpa schreef:
1 van mijn paarden heeft bij Blija achter de dijk gelopen en dat was best te doen om daar te lopen.
Als je een groep vrijwilligers op kunt trommelen moet het lukken om dit gebied uit te kammen. Ik heb dit ook voorgesteld aan de eigenaresse van de vermiste jaarling, maar zij reageert hier niet op...
Ik zou ook niet weten waar haar jaarling precies liep, er zijn daar zoveel bedrijven die daar paarden achter de dijk hebben lopen.

Ik denk zomaar eventjes dat de eigenaar nu ontzettend veel berichten krijgt en dus gewoon onmogelijk op elk bericht even kan antwoorden.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:04

Het valt wel mee hoor, zo moeilijk is het achter de zeedijk niet begaanbaar. Je moet wel letten op waar je loopt, maar er staat gewoon gras. Anders kunnen er ook geen paarden lopen met hun puntige hoeven.

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:29

Ik lees hier even mee namens de eigenaresse van de jaarlinghengst...
evt vragen mogen jullie stellen, dan stuur ik ze door. Zij heeft zelf geen bokt.

Kabayo

Berichten: 14027
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:34

Ik ben gister nog in de kwelders geweest en gewoon harde grond. Helemaal niet drassig. Prima te bewandelen

imaudy
Berichten: 5061
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:51

Ik vind 100 ha ook nog niet zo groot. Het is afgelopen dagen redelijk droog weer geweest, denk dat het zaak is om vandaag of morgen te gaan zoeken. Woensdag weer veel regen.

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:59

buiten de zeedijk is inderdaad wel begaanbaar hoor.
ik denk dat als je wilt uitsluiten dat hij overleden is je innd met een groep moet gaan zoeken.
samen met drones ben je een heel eind. misschien mensen van bokt vragen om mee te helpen?
@saskiaojan, wat wil de eigenaresse het liefst?

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 16:00

Wat vreselijk om je paard zo te verliezen/kwijt te raken.. Ik werk door de week maar mocht er hulp nodig zijn ben ik in het weekend beschikbaar. Ik woon in de regio.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 16:20

Staan ze daar niet met een hek gescheiden van mss een andere opfok? Door een sloot of over een hek gaan ze zo en als de opfok zo groot zijn wordt hij mss niet zo snel opgemerkt?

kitbits

Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 16:33

Tja er zijn 2 mogelijkheden of hij ligt daar nog ergens of is toch meegenomen door iemand anders. Verwisseling en/of misschien per ongeluk meegenomen. Controleren chips valt niet mee, het zijn lastige nummers foutje is zo gemaakt. En als er eigenaren met vrachtwagens tegelijk kwamen zou er zomaar eentje tussendoor geglipt kunnen zijn. 100 trailers op een rijtje op 1 dag lijkt me ook niet haalbaar. Eigenaar kan wel zeggen alles gecontroleerd maar stond je er boven op?
Ik spreek uit ervaring heb ook 1 x de verkeerde meegekregen. Was ook zwart en de goede volgens de opfok. Gelukkig snel achter en eigenaar opfok heeft het paard andere dag al omgewisseld. Maar het gaat heel gemakkelijk hoor en gechipped waren ze ook. Als eigenaar heb je geen apparaat, de opfok wel en je gaat er van uit dat ze weten wat ze doen, nou niet dus. Maar goed bij een verwisseling blijft er 1 over. Eerst zoeken zou ik zeggen om dat uit te sluiten.

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 16:37

Ketly schreef:
Wat vreselijk om je paard zo te verliezen/kwijt te raken.. Ik werk door de week maar mocht er hulp nodig zijn ben ik in het weekend beschikbaar. Ik woon in de regio.


Zelfde geld voor mij, wij hebben ook een kleine drone beschikbaar eventueel.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57961
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 16:38

kitbits schreef:
Tja er zijn 2 mogelijkheden of hij ligt daar nog ergens of is toch meegenomen door iemand anders. Verwisseling en/of misschien per ongeluk meegenomen. Controleren chips valt niet mee, het zijn lastige nummers foutje is zo gemaakt. En als er eigenaren met vrachtwagens tegelijk kwamen zou er zomaar eentje tussendoor geglipt kunnen zijn. 100 trailers op een rijtje op 1 dag lijkt me ook niet haalbaar. Eigenaar kan wel zeggen alles gecontroleerd maar stond je er boven op?
Ik spreek uit ervaring heb ook 1 x de verkeerde meegekregen. Was ook zwart en de goede volgens de opfok. Gelukkig snel achter en eigenaar opfok heeft het paard andere dag al omgewisseld. Maar het gaat heel gemakkelijk hoor en gechipped waren ze ook. Als eigenaar heb je geen apparaat, de opfok wel en je gaat er van uit dat ze weten wat ze doen, nou niet dus. Maar goed bij een verwisseling blijft er 1 over. Eerst zoeken zou ik zeggen om dat uit te sluiten.

Maar dan zou er toch geen lege trailer geweest zijn?
Je hebt de verkeerde mee gekregen, niet geen paard.

imaudy
Berichten: 5061
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 16:54

Zelfs bij stallen in de de drukbevolkte randstad vallen paarden in de sloot. Ze komen er meestal niet vanzelf uit.
Hoe strikt er gecontroleerd is op chips weten we ook niet. Weet iemand dat? Kan mij voorstellendat als je de "laatste" ophaalt en zeker denkt te weten dat die van jou is dat dan je misschien de chip niet controleert.

wumpalumpa
Berichten: 16
Geregistreerd: 15-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 17:02

imaudy schreef:
Zelfs bij stallen in de de drukbevolkte randstad vallen paarden in de sloot. Ze komen er meestal niet vanzelf uit.
Hoe strikt er gecontroleerd is op chips weten we ook niet. Weet iemand dat? Kan mij voorstellendat als je de "laatste" ophaalt en zeker denkt te weten dat die van jou is dat dan je misschien de chip niet controleert.


Wat ik nog het ergste vindt is dat de beheerder van deze paarden niet alle paarden controleerde.
Ook 100 paarden zijn te tellen, en als dat niet zo zou zijn dan moeten ze de groepen kleiner maken zoals bij de Gouden Hoep. Daar zijn groepen van 25 stuks.

Janine1990

Berichten: 43807
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 17:09

Kabayo schreef:
Ik ben gister nog in de kwelders geweest en gewoon harde grond. Helemaal niet drassig. Prima te bewandelen


Dat had ik totaal niet verwacht! Als ik uit ga van mijn omgeving, iets meer landinwaarts (grens groningen/friesland/drenthe) is het hier toch fors drassig. En dat is zeker niet kwelderachtig.

Dan ben ik wel benieuwd @saskiaojan wat er intussen allemaal is geprobeerd aan zoektochten. Wellicht kunnen we meedenken richting andere zoekvormen?
Kan me voorstellen dat als het inderdaad goed begaanbaar is, er toch al wel goed is gezocht.

imaudy
Berichten: 5061
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 17:39

wumpalumpa schreef:
imaudy schreef:
Zelfs bij stallen in de de drukbevolkte randstad vallen paarden in de sloot. Ze komen er meestal niet vanzelf uit.
Hoe strikt er gecontroleerd is op chips weten we ook niet. Weet iemand dat? Kan mij voorstellendat als je de "laatste" ophaalt en zeker denkt te weten dat die van jou is dat dan je misschien de chip niet controleert.


Wat ik nog het ergste vindt is dat de beheerder van deze paarden niet alle paarden controleerde.
Ook 100 paarden zijn te tellen, en als dat niet zo zou zijn dan moeten ze de groepen kleiner maken zoals bij de Gouden Hoep. Daar zijn groepen van 25 stuks.


Ipv van ze te tellen kun je ook dagelijks met een quad de slootranden bij langs.

DuoPenotti

Berichten: 29650
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 17:48

Met de slootkanten narijden zie het helaas ook niet altijd.
Door de jaren heen diverse verhalen gelezen van vermiste paarden waar werd gezegd nee in de sloot ligt hij niet. Daar hebben we al gezocht.
Waar het dier later toch gevonden werd.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57961
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 18:02

imaudy schreef:
Zelfs bij stallen in de de drukbevolkte randstad vallen paarden in de sloot. Ze komen er meestal niet vanzelf uit.
Hoe strikt er gecontroleerd is op chips weten we ook niet. Weet iemand dat? Kan mij voorstellendat als je de "laatste" ophaalt en zeker denkt te weten dat die van jou is dat dan je misschien de chip niet controleert.

Maar alsnog: Dan is er toch sowieso iemand zijn of haar paard kwijt? Er was één paard te weinig.

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 18:07

In theorie zou het mogelijk kunnen zijn dat fokker X Potijk of een andere transporteur opdracht heeft gegeven 'de paarden van fokker X' op te gaan halen. Als Potijk er dan 12 in z'n vrachtwagen geduwd krijgt ipv de 11 die het hadden moeten zijn, dan neem je een paard mee zonder te weten dat het er 1 teveel is. Dan hou je aan het einde van de rit idd een lege trailer over, zonder dat er een paard dood is.
Alleen zou je zo langzamerhand wel verwachten dat fokker X z'n paarden afgeleverd heeft gekregen door z'n transporteur en gezien heeft dat er ééntje teveel is afgeleverd.

Ingeltje

Berichten: 2878
Geregistreerd: 29-09-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:03

Ik zit nooit meer op bokt, maar voor dit topic maar weer eens ingelogd.

Eigenaar / fokker betreft mijn zus, die samen met haar man met veel liefde en zorg hun eerste veulentje gefokt hebben.

Ik lees hier wat verschillende reacties. Ook onder andere verwondering waarom zij niet vaker zijn wezen kijken. Bijzonder dat iedereen een oordeel heeft over hoe vaak zij zijn wezen kijken. Volgens mij staan hier geen aantallen aangegeven..

De opfokker gaf aan, toen mijn zus en ik afgelopen week zijn geweest om opnieuw verhaal te halen en Porsche zijn paspoort hebben opgehaald, dat hij ze ivm chips uitlezen (en ik meen ook dat hij zei ontwormen) in augustus nog in de handen gehad heeft. Op onze vraag: Tel jij de paarden nooit? Antwoordde hij: hoe moet ik dat in godsnaam doen? Zo veel paarden tellen?

Hier is de opfokker dus absoluut in gebreke gebleven. En gaf hij dus aan dat hij hem in augustus voor het laatst gezien heeft. En dat doet enorm pijn…

Onze hoop dat Porsche nog leeft is inmiddels tot het minimale geslonken… Maar dat er geen antwoord is op de vraag wat er met hem gebeurt is houdt onze familie enorm bezig. Mijn zus haar dagen staan momenteel in het teken van de zoektocht naar Porsche en ze is vasthoudend en de grootste dierenliefhebber die er is, zoals ik haar ken.

Rendac en KWPN zijn op de hoogte. Hij is niet als overleden geregistreerd.
Ze heeft contact met andere instanties.

Een drone inzetten werd hier ook al genoemd en dit is iets wat ook de bedoeling is. Sloten zijn allemaal nagekeken.

We hebben contact gehad met alle omwonenden, ook met andere opfokkers. Maar ook met mensen die ervaringen hebben met deze betreffende opfokker. Meer mogen/kunnen wij hier op dit moment niets over zeggen

Iedereen die hier hulp aanbiedt: Jullie zijn geweldig, wat een mooi gebaar! Dank, ook namens mijn zus
Laatst bijgewerkt door Ingeltje op 18-10-21 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Jaarlinghengst vermist Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 19:12

Zo duidelijk. Dus sowieso "laatst gezien" in augustus. Als de opfokker dan nog niet liegt over feit dat hij ze allemaal ontwormd heeft gehad. Want hij telde ze niet, dus hoe kan hij daar dan zo zeker van zijn? Een overgebleven ontwormingsspuit is misschien ook eentje misteld door de veearts, kan altijd bij grote hoeveelheden, net zoals wanneer er toch een spuit tekort is... Of misschien een paard 2x ontwormd per ongeluk aangezien er vele op elkaar lijken.