Harmonie in chaos vinden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 14:34

:j Het is omdat ik weet dat hij altijd daar gaat staan als Joy daar ligt want anders had ik hem waarschijnlijk niet gezien maar als je goed kijkt zie je hem staan. _O-

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 14:42

Ik heb wel het idee dat ik iets van een staart zie ofzo?

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 15:39

Ik zie Sky niet, volgens mij heet ie nu Blacky.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 16:01

Goed teken dat ze zo lekker chillen bij elkaar!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 16:03

Ze staan nu ook samen bij de hooiruif dus ze lijken een kudde gevormd te hebben. :j

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 19:36

Fijn! Dan slaap jij ook goed.

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 21:06

Heerlijk relaxen zo! En Sky staat achter Joy ter hoogte van zijn rug.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-23 22:19

Vandaag ging het heel soepel op weide. Ze lopen nu samen. Hij eet goed en ze laten hem ook rustig eten ook als ze eerder klaar zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hij snapt de voerzak nu ook en ik kan wat slobber bij zijn meuslie doen.

Hij heeft ook door dat hij bij Joy mee kan eten aan de bakken op de grond maar dat Sky niet deelt. :+

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 23:50

Guts met zo’n baby erbij lijkt Sky ineens een heel volwassen koppie te krijgen :D Fijn dat het zo goed gaat nu, de rust is toch weer snel gekeerd.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 00:09

pien_2010 schreef:
Fijn! Dan slaap jij ook goed.

:D jij snapt het. :o Maar eentje is van mij maar ik laat om Leo even veel slaap als om Joy zolang hij zijn draai niet vind net als in de tijd met Sky. Ze zijn mijn ‘pleegveulens’ en mijn verantwoordelijkheid uiteindelijk. In samenspraak met de eigenaar en s een ontstekingsremmend zalfje op het wondje op het been gedaan. De kogel is licht gezwollen en ik wil niet dat er een ontsteking van het wondje in zijn gewricht zou komen. Dat het de 1e dag wat dik was is normaal maar dat het nog steeds vocht geeft wil ik geen risico mee nemen bij zo’n jong dier dat nu door de stress van de verhuis waarschijnlijk ook een beetje een verstoort immuunsysteem heeft. De andere wondjes die de eerste uren ook wat zwelling hadden wat een normale reactie is, zijn ook mooi dicht en niet meer gezwollen enkel die op zijn been nog. Dus even kort op de bal spelen. Hij laat het heel goed doen gelukkig. Gewoon terwijl hij eet. Het is een heel bedachtzaam dier.

We hebben even staan lachen omdat ie 1,2,3 piano aan het spelen was met Joy. (kennen jullie dat spel? Je mag bewegen zolang de zanger niet kijkt en de eerste ‘bij’ de zanger wint. Ziet de zanger beweging moet je terug naar het beginpunt :+ )

Elke keer als Joy niet keek ging ie een stapje dichterbij en als Joy dan keek stopte hij en wachtte af tot hij met zijn neus in de bak kon. Toen Joy dat ook negeerde ging ie de bak naar zich toe trekken. _O-


Mars schreef:
Guts met zo’n baby erbij lijkt Sky ineens een heel volwassen koppie te krijgen :D Fijn dat het zo goed gaat nu, de rust is toch weer snel gekeerd.

Sky is echt op twee weken tijd enorm verandert. Had vandaag de eigenaresse mee genomen omdat die nog steeds slecht ziet (ze moet ook opnieuw geopereerd :(:) ) en dus niet graag alleen tussen de veulens loopt. Dus ze had hem even niet gezien en die was aangenaam verrast. :D :D hij is plots echt ‘paardje’ geworden ipv dutske.

Zijn voerzak was leeg en S wilde hem af doen maar hij draaide zich naar mij en de eigenaresse heel droog ‘juist Kathleen moet dat doen want ik kan dat natuurlijk niet. >;)

_O- _O- alle paarden zijn autisten en die jonkies nog meer. Ik hou echt van jonge paarden. :D

Mijn man is vandaag ook medegedeeld dat ik Sky zadelmak ga maken. Mijn man ‘hoe dat is al beslist?’ Waarop S ‘al toen hij drie dagen bij jullie op stal stond.’

Manlief: ‘ :roll: :roll:

_O-

Al bij al is het snel gegaan inderdaad maar ik ben echt een moederkloek zoals we dat hier noemen. _O-

Man: ‘had ge die vos nu ingesmeerd met die zalf?’
Ik: ‘Uhu.’
Man: ‘wanneer dat dan?’
Ik: ‘terwijl ik met u aant discussiëren was.’
Man: *schiet in de lach*

Ik had niet door dat hij de stroom aan het meten was en had de onderste draden dus deels op de grond liggen omdat ik mijn handen vol had en ze ‘opzij gehangen’ had om door te kunnen. :+
Maar daardoor kreeg mijn man natuurlijk verlies op de draad. _O- dus volgde er een goedmoedige discussie zonder dat ik op keek van mijn taak terwijl S de draad even van de grond haalde. _O-

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 10:49

NOrmale dag ten huize Kathleen dus. :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 13:35

:j :+

Vanmorgen lagen de drie heren met z'n drieën samen bij de stal. :+: All is well.

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 14:34

Kathleen wat fijn. Ik moet lachen om al je beschrijvingen in huize Kathleen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 09:58

Toppie +:)+

Mazzelaars hoor die mannen dat ze zo'n fijn kosthuis hebben bij je :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 00:46

De heren hebben een rangorde gevonden waar iedereen tevreden mee is. Eigenlijk zou iemand eens moeten filmen als ik de voerzakken om doe. Ze staan zo ongeveer in de rij plichtsbewust te wachten op hun beurt. _O-

De kleinste weet ook al dat als hij klaar is hij gewoon voor me moet komen staan. :+:

Hij eet veel beter dan vorige week. Vandaag een zak linamix gekocht op hem iets meer te ondersteunen. Hij eet nu even vlot als de andere twee en vreet gewoon wat ik hem geef. _O-

Vind hem wat zwak bewegen maar hij heeft ook tot drie weken geleden non stop op stal gestaan. Toen ze meldde dat hij weg ging mocht hij ineens buiten maar je ziet toch dat hij niet opgebouwd heeft zoals zou moeten. Wil ook niet dat hij terug valt nu hij 24/7 buiten staat. Ze hebben wel een schuilstal maar hij beweegt nu veel meer natuurlijk.

We gaan hem toch ontwormen. Hij is een maand geleden ontwormd maar via een vriendin is ze er achter gekomen dat niet alle veulens ontwormt waren. Dus hij wordt ontwormd. We ruimen de mest in de weide op dus kwa besmetting valt het wel mee maar waarschijnlijk is dat buikje dan toch wat ik vreesde. :(:)

Hoop dat hij met ontwormen even beleefd is als met de rest. :=

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 07:42

Ach ik vermoed zo maar dat jij misschien wel handig genoeg bent om die spuit achter zijn kiezen hebben voor hij in de gaten heeft wat er gebeurt O:)

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:10

Begrijp ik het goed dat hij sinds hij van zijn moeder weg is dat hij niet meer heeft buiten gelopen? :oo

Beter een keertje extra ontwormen dan. Mijn DA zei ook dat ik niet bang moest zijn om tot 50 kg boven het geschatte gewicht te gaan. Dat kon geen kwaad. Beter wat teveel ontworming geven dan te weinig zei hij.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 13:44

pmarena schreef:
Ach ik vermoed zo maar dat jij misschien wel handig genoeg bent om die spuit achter zijn kiezen hebben voor hij in de gaten heeft wat er gebeurt O:)

De 1e keer lukt dat vrijwel altijd maar de 2e keer kennen ze de spuit meestal. _O-
Sky is zo'n Sulletje dat zich gewoon laat doen maar of Leo ook zo eentje is...... :))


petraaken schreef:
Begrijp ik het goed dat hij sinds hij van zijn moeder weg is dat hij niet meer heeft buiten gelopen? :oo

Beter een keertje extra ontwormen dan. Mijn DA zei ook dat ik niet bang moest zijn om tot 50 kg boven het geschatte gewicht te gaan. Dat kon geen kwaad. Beter wat teveel ontworming geven dan te weinig zei hij.

Klopt. :) Tot twee weken voor hij naar mij kwam. Ze wilden hem niet bij de kudde omdat hij uit brak (hun weide was "afgezet" met 1 draad). Daarom is hij ook naar mij verhuist. Toen ze haar opzeg deed konden ze hem ineens wel buiten zetten. Ze had een maand opzeg maar heeft hem na 2 weken naar ons verhuist. Hij wordt nu ergens een jaar dus sinds het afspenen tot twee weken voor wij hem zijn gaan halen heeft ie in zijn up in een stal gestaan. :(:)
's avonds kreeg hij dan wel de andere veulens bij hem maar overdag stond hij alleen.

Echt, je wil niet weten wat voor verhalen ik hoor als mensen komen kijken om te wisselen van opfok.. Als zelfs de helft maar waar is, is het om te janken. :n Ze maken het iig niet moeilijk om het beter te doen. :x

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:54

Wat verdrietig deze verhalen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 14:06

Toen we hem opgeladen hadden en naar huis reden zei mijn man ook meteen "die is zo klein vergeleken met Joy toen die een jaar was."
Hij is niet zozeer klein maar vooral erg onbespiert zeker voor een PRE. Waardoor hij heel erg "jong" aan doet. Maar als hij natuurlijk amper beweging gehad heeft, heeft ie ook niet kunnen ontwikkelen zoals moet kwa bespiering. Je ziet het ook als hij loopt, hij loopt vrij houterig. Niet kreupel maar je ziet wel dat ie gewoon kracht mist. :(:) Gelukkig zijn ze op deze leeftijd normaal gesproken nog wel flexibel genoeg om het in te halen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:19

Sneu hoor.... wat bezielt mensen dan om zo'n dier maandenlang op te hokken.... doe er dan een draadje bij...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 14:32

Heel veel mensen nemen contact op omdat ze nergens hengst mogen blijven na hun 1e levensjaar (dat is waar ik ook tegen op liep met Joy en waarom ik hem toen in minder ideale omstandigheden met 1 andere hengst gezet heb.) maar veel meer mensen nemen contact op ivm veulens die niet buiten komen, in de modder staan (waarbij de loopstal dus ook niet uitgemest wordt), veulens die amper ruwvoer krijgen en vanaf maart geen ruwvoer meer bij krijgen als ze op weide gaan.

Er lijkt totaal geen besef te zijn dat ook al laat je ze het hele jaar buiten, dat ze in de winter niets uit het gras halen. Ongeacht hoeveel er staat. En dat dat in Maart veelal ook nog steeds het geval is. :x Ze hebben dan "loopstallen" want "dat doen alle opfoks" maar dat zijn dan merrie-veulen boxen waar ze 6 veulens in duwen. :roll:
Dat is geen loopstal da's een stand gezien ze nog amper kunnen draaien. :roll:

In de meest ideale situatie die ik tot nu toe gehoord heb worden ze in koeienstallen gehouden (Daarom heeft de vos ook een stuk manen volledig af geschuurd, van "onder" de buis door te eten waar de koeien normaal onder eten.) in een soort "potstal" waar dan niet voldoende stro op gegooid wordt waardoor ze nog steeds geen droeg ligplek hebben en net als loopstallen variëren koeienstallen ook in grootte natuurlijk...

En ze vragen dan gerust 250 euro. :)

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:57

Mijn mond valt open bij jou verhalen. Van de prijzen dan nog meer. Dat noemt zich dan een opfok. :x

Misschien zou een bloedonderzoek niet slecht zijn om te zien wat hij aan de belangrijkste vitamine en mineralen te kort heeft.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 22:01

Ik kan adviseren maar ik kan haar natuurlijk niet verplichten om bloed te laten trekken. :)

250 is blijkbaar totaal geen abnormale prijs meer voor een halfwassen opfok waar je paard amper gevoerd wordt en ze niet gehinderd zijn door enige kennis van paarden laat staan veulens. :n
Ik begin het wel te snappen hoor, waarom men vindt dat paarden steeds moeilijker "gefokt" worden. Ze worden niet moeilijker gefokt, ze worden gewoon drie jaar ergens gegooid waar er geen kennis of kunde is en dan moeten ze op 3 ineens weten wat de regels zijn. Zo werkt het natuurlijk niet.

Er was hier vandaag een flinke zondvloed maar de heren deelden gezellig de droge stal. :+: Sky lijkt nu begrepen te hebben dat Leo hem niet gaat op eten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 01:09

Afbeelding
Kijk de twee halfbroertjes. :+:
Ze lijken op elkaar en toch compleet verschillend. (Andere moeder)
Yaiko rechts voor de kijker. :+: (donkerste/meest rode pootjes)
Yaiko heeft een vos-achtige kleur en patroon. Ook een vos-achtig koppie. :+:
Zyon heeft de meest ras-typische mechelaar kop.