Harmonie in chaos vinden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 15:35

Hannanas schreef:
Ow dat is idd gek! Zo had ik het niet begrepen ivm dat Sam niet bij het hek weg te krijgen was!

Ja ik snap ook niet goed waarom hij zo om geslagen is.

pien_2010

Berichten: 43475
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 16:10

Pfff wat een gedoe met Sam, dat had ik ook niet verwacht. Een hele puzzle voordat die kleine lekker op zijn gemak bij de rest kan staan blijkbaar.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 17:05

Sam aan de hand werkte niet. :\
Rêve dan maar gepakt en die reageerde wel zoals verwacht. Eerst aan de ketting zodat ik haar kon weg trekken in geval van nood (had ook een zweep vast) maar dat bleek niet nodig.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(Ze was hem aan het kroelen)
Afbeelding
Samen aan de plas drinken want de waterbakken zijn niet goed genoeg.
Afbeelding
Aan zijn been aan het likken
Afbeelding
Kom Gup ik zie hooi!
Afbeelding

Ze hebben een paar uur samen gestaan maar ik moet vanavond weg. Morgen mogen ze samen op weide. Er is wel al de kleine verschuiving gebeurt waar ik op hoopte: Rêve staat nu op ‘Sam zijn plaats’. In praktijk staat ze dus tussen Sam en Sky in nu. Ik hoop dat Rêve Sam zijn geheugen wil opfrissen over hoe je met kleuters om gaat tegen het weekend.

Je ziet ook op de Foto’s dat Sky alles doet wat veulens ‘horen’ te doen kwa communicatie naar volwassen paarden dus aan Sky ligt het niet.

pmarena

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:13

Ja precies, hevig aan het smekken :j

Ziet er uit als een prima karaktertje op alle foto's +:)+
En dat doet die theemuts van een Reve dan toch maar weer fijn zeg!

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:17

Die Sam toch, gek he zo goed als je je paard kent kunnen ze je toch nog eens verrassen met zoiets. En met kleine Joy was hij nog zo verdraagzaam.

Rêve is dan wel weer een super oppas voor die kleine

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 17:21

Wat dit betreft is Rêve echt een heerlijk paard. Ik heb nog geen paard gevonden waar ze niet mee om kon. Ze is thuis op gegroeid met verschillende leeftijden en het is gewoon een droom van een paard sociaal gezien.

Als hij morgen met Rêve op weide kan. Kan ik Sam even trainen want momenteel staat Sky in mijn paddock en alleen op stal raakt hij in paniek. Plus mijn poetsplaats is de stal gang dus dat is ook niet gezellig als Sam zo’n l*l is naar Sky. :+
Dus morgen Sky en Rêve even het gras op en Sam trainen. Daarna wordt het mogelijk even puzzelen om iedereen terug op zijn plek te krijgen. :+ oh wacht mijn moeder kwam morgen. Die kan Sam wel even vast houden tot ik Sky weer in de paddock heb en daarna pak ik hem over om Sam terug bij Rêve te zetten. Sky is verstandig genoeg om hem niet op te zoeken gelukkig.

Joy heeft hij natuurlijk geboren weten worden en Rêve was daar zo beschermend over dat hij de kans ook niet gekregen heeft om dit te doen… ik hoop dus dat Rêve datzelfde nu voor Sky gaat doen tot Sam zijn knikkers weer enigszins in de buurt van het mandje heeft.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:27

Wat goed van Rêve, fingers crossed dat ze Sky idd in bescherming neemt naar Sam toe. En dat Sam dan gauw weer in zijn gewone doen is.

pmarena

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:33

Als het maar voor 1 of 2 weken is dan is het misschien ook wel te doen om Sam gewoon nog even apart te houden, misschien is het dan de hele moeite niet waard :(:)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 17:36

pmarena schreef:
Als het maar voor 1 of 2 weken is dan is het misschien ook wel te doen om Sam gewoon nog even apart te houden, misschien is het dan de hele moeite niet waard :(:)

Dat is ook een beetje de afweging die ik aan het maken ben. Desnoods moet Rêve maar even parttime oppas zijn voor de hummel en part time voor Sam. :+
Zou hij door een of ander mirakel het licht gaan zien kunnen ze altijd samen. :+

different1
Berichten: 3642
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:35

Ik vermoed dat Sam geen zwakke schakel in z'n kudde wil, Sky is natuurlijk niet fit en Rêve is meer zorgzaam vermoed ik.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 18:37

Daar heb ik ook al aan gedacht different…. Wellicht voelt hij dat Sky niet helemaal oké is en handelt hij instinctief maar dan denk ik niet dat hij de eerste dagen gaat veranderen. Dus tot die tijd zet ik Rêve een dagdeel bij hem. Ik wil ook niet dat Sky nu twee weken amper contact kan hebben met paarden.

pien_2010

Berichten: 43475
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:21

Interessant om je te volgen met alle gedachtespinsels en het gelukte zoeken naar een oplossing.

BritHittepit

Berichten: 2567
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:22

Wat ben jij toch een topper <3

Goed dat hij bij jou is gekomen, ik zie onder dat kleine gupje wel echt een lief hoofdje en ingesteldheid! Dus hij heeft nu het juiste plekje gevonden!

Hopelijk draait Sam snel bij! Maar ook dat krijg jij gemanaged!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 00:34

Kay_Kim schreef:
Wat ben jij toch een topper <3

Goed dat hij bij jou is gekomen, ik zie onder dat kleine gupje wel echt een lief hoofdje en ingesteldheid! Dus hij heeft nu het juiste plekje gevonden!

Hopelijk draait Sam snel bij! Maar ook dat krijg jij gemanaged!

Hè meid! Fijn om jou te lezen! Klaar voor de grote dag?

Ik was me aan het bedenken dat Sam tot nu toe eigenlijk alleen met merries goed gegaan is op Joy na… Bij Phara, galant en Ex heb ik hem nooit kunnen zetten (ruin, klophengst dus bij ons gecastreerd en hengst.)… Op de pensionstal waar hij even gestaan heeft is er wel ooit 1 ruin geweest waar hij goed mee ging maar daar stonden ook twee merries bij… maar daarna is het alleen Joy geweest die hij accepteerde. En die was zo beschermd door Rêve dat hij de kans niet gekregen heeft om iets anders te tonen dan geduld. :=

Sky is jong maar geen veulen-veulen meer natuurlijk…. Ik houd ze voorlopig uit elkaar en voor die twee weken gaat Rêve even alterneren tussen de twee.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 02:40

*\o/*
Afbeelding
Dát is op gedroogde gele zand en dat betekent dat hij zich veilig genoeg gevoeld heeft om zich neer te leggen. (Hangt maar aan 1 kant en enkel daar dus daarom denk ik liggen en niet rollen.)

Nooit gedacht dat ik blij ging zijn met opgedroogde zand in de vacht. _O-

Zijn billen in samen spraak met de eigenaresse goed in geolied met huidolie (leovet) in de hoop dat de aangekoekte mest los komt. De huid zonder vacht was al proper (en is nu wat beschermd) maar de vacht nog niet en het is te koud om te wassen dus ik hoop het met olie klaar te krijgen. Ik gebruik de olie soms als het echt koud is om mijn handen langer warm te houden (voor zover die ooit warm zijn) dus ik tast zijn natuurlijke bescherming niet aan op deze manier.

Sam viel vandaag niet meer naar hem uit op stal (gisteren heb ik hem een paar keer moeten corrigeren terwijl ik bezig was.) ik juich alle beetjes verbetering toe. Rêve ging eerst even neuzen voor ze doorliep naar haar stal. :+ (Sky gaat eerst op stal en Sam en Rêve lopen dan zelf naar hun stallen. Ik vertrouw Sam niet om hem los te laten als hij aan Sky kan nu dus Sky gaat even eerst zodat die veilig is. Maar hij krijgt dus een soort paarden-slaapwel van tante Terror. :+ ook toen deed Sam niet lelijk.

Vandaag ook geen ‘stress mesten’ meer. Gewoon rustig eten. :j
Kleine veranderingen in zowel Sky als Sam maar wel belangrijke. Als Sky zich veilig voelt gaat hij pas kunnen bij komen. Zijn haren liggen nu ook netjes plat ipv ‘op te staan’ Dus nu hij genoeg hooi krijgt en warme slobber (niet gloeiend heet maar wel aangenaam warm) meerdere keren per dag werkt zijn interne kachel terug fatsoenlijk.

Nog meer goed nieuws is dat ik weer geen kuch gehoord heb én zijn snotneus is weg. Morgen komt de eigenaresse langs. Ben benieuwd wat zij vindt, ze is iig blij met het beeld materiaal dat ze door de dag krijgt en het dag-verslag ‘s avonds. :D

Ik kon Joy heel moeilijk weer uit handen geven na die 1e opfok en die had niet half zo geleden als deze dus ik stel haar gerust met updates en beeldmateriaal.

En waar hij gisteren na 1 hap het wel gezien had met de slobber is ie nu echt vertrokken… Slobber jongens… geen paard ter wereld heeft ooit zulke lekkere slobber gegeten. :+ of tenminste: zo eet hij er nu van. Tóch wacht hij geduldig tot ik het in zijn emmer gedaan heb. Heb het vandaag achter zijn oren weg geveegd. Iets te enthousiast zijn neus er in gestoken. _O-

Het is zó’n lief dier. Ik snap echt niet waarom ze (de vorige opfok) hem zijn medicatie niet wilde geven tegen de diarree terwijl haar eigen DA het aan raadde. Waarom ze hem niet gewoon slobber gaf die de DA aan raadde. Je verliest echt geen half uur aan slobber klaar zetten en poeder die de eigenaar in bakjes klaar zet er in te doen… ik verlies misschien vijf minuten met zelf uit scheppen. :roll: het is nu de makkelijkste periode met slobber gezien je gewoon ‘s avonds kan klaar zetten voor de dag en ‘s morgens even water op een nieuwe portie voor de avond. En ik wil hem nu nog over veel beurten voeren omdat ik bang ben voor koliek. Met een fit paard kan je gewoon ‘s morgens en ‘s avonds de portie geven.

Het opstapje voor de stal in te gaan nam hij vanaf dag 1 gelijk niks. Hij volgde gewoon. Mijn man was er gisteren bij om eventueel te helpen maar hij liep gewoon mee. :+


Nee ik snap echt niet dat je überhaupt kan weigeren een dier noodzakelijke zorg te ontzeggen (aangeraden door twee DA’s waaronder haar eigen) en al helemaal niet met zo’n opgevoed veulen. Eigenaresse vertelde het gisteren ook maar je merkt ook aan alles dat hij gewoon goed op gevoed is en zijn veulen-abc kent.

BritHittepit

Berichten: 2567
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 03:30

Jaaaa! Ik heb al 2 goede dagen gehad, nu wat last van pijn maar pijnstiller nemen en hop! Maar nu is het (over) morgen al :wow: maar we zijn er klaar voor!

Met jou management komt dat zeker goed met Sammeke! En met de klein gupje ook <3 hij is al zo opgeknapt op die paar dagen! Ik ben benieuwd naar meer updates!

pmarena

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 06:27

Ik vind het wel super fijn voor jouzelf ook hoor (zowel lichamelijk als geestelijk) dat het een zoet paardje is die je onder je vleugel genomen hebt, en dat hij het goed doet +:)+

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:24

Zo te horen is het gewoon een vreselijk lief veulen dat nog eens braaf en goed opgevoed is. Snap dan werkelijk niet dat je zo'n dier zijn medicatie niet wilt geven. Zoals je zegt misschien 5 minuten extra werk om de slobber te maken en het in zijn voerbak/emmer te geven.

pmarena

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:40

Ik moet zeggen dat ik slobber maken ook wel vervelend vind. Omdat we niet echt een makkelijke plek hebben daarvoor. Dan moet ik dus met zo'n gore emmer of voerbak door het huis heen voor heet water. Moet ook nog uren staan weken, staat het lekker in de weg....zorgen dat de katten er niet bij kunnen....

Geen eerste wereld problemen maar ik vind het irritant :=

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:47

Slobber hoeft toch geen uren te weken? Niet verwarren met bietenpulp. Dat moet uren weken.
De slobber van Pavo die ik gebruik voor mijn eigen paarden hoeft geen uren te weken.

Rocamor

Berichten: 10903
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:59

De bietenpulp van Pavo die ik voer hoeft ook maar een minuut of wat te weken. Die andere weekbrokken van Pavo 3 kwartier geloof ik. Maar de Seniores priores die ik voorheen voor mijn Opapaard had, die moest wel een aantal uur weken inderdaad.

pmarena

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:07

Hier staat op de zak ouwelüllenslobber dat hij minstens 4 uur moet weken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 13:23

Jamaar pmarena: als jij een pensionstal + opfok hebt zal je toch ook wel een plekje hebben voor je voer buitenshuis? Tis geen klein stalletje waar ie vandaan komt.

Hetgeen hij krijgt moet een paar uur staan maar het staat hier in de kelder waar ook mijn getuig ligt en mijn supplementen staan met een stoffen ‘kap’ over de emmer zodat de honden er af blijven.

pmarena

Berichten: 48203
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 14:52

Tja ik weet het natuurlijk niet wat ze daar wel of niet hebben.
Sowieso zou je toch hopen dat als een dier extra zorg nodig heeft, men op pension daar ook in mee wil helpen. Maar ook wat dat betreft weet ik natuurlijk niet onder welke afspraken het beestje daar stond.

Ik kan me er best iets bij voorstellen dat er stallen zijn die aan allerlei speciale zorg niet willen beginnen, die vinden dat dat voor de eigenaar zelf is. Maar het is wel enorm teleurstellend natuurlijk als je als eigenaar dacht dat je beestje daar liefdevol verzorgd zou worden en het dan niet eens lukt om het diertje op gewicht te houden :(:)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-22 15:03

Hij stond daar aan 220 euro. Voor 220 euro mag je toch wel de nodige zorg verwachten voor een veulen van zes maanden vind ik. :o
Zeker als je de klant naar daar lokt met de woorden "ik heb mijn paarden altijd bij anderen moeten stallen en ben nooit gerust geweest, ik wil dat mijn klanten dat gevoel niet hebben."
Nee, het is uit respect voor de eigenaresse dat ik de naam niet noem want blijkbaar zijn ze daar vorig jaar nog een veulen op deze manier gaan halen (dat zei ze doodleuk toen we hem gingen halen. :+) dus eigenlijk zou iedereen gewoon moeten weten van daar vooral geen dieren neer te zetten maar goed, dat is niet mijn taak/plaats... Ik ben van mening dat als je het niet goed wil doen, dat je er dan gewoon niet aan moet beginnen. Het zijn jonge dieren, wat er nu met hem gebeurt is alles bepalend voor zijn ontwikkeling.

De kleine man heeft vandaag gerolt! *\%/* *\%/*
Afbeelding

Afbeelding

Ik vind hem ook minder "verkrampt" staan eigenlijk. Dat op gespannen staan is iets wat ik een beetje link aan ondervoeding (waardoor ze vaak ook heel anders gebouwd lijken dan ze eigenlijk zijn.).
Hij is helaas niet de 1e die ik onder mijn hoede krijg die ondervoed is en allemaal hadden ze die zelfde manier van verkrampt staan vooral in de achterhand. Mijn DA zei bij de rooie dat de achterhand het moeilijkst is voor een zwak paard om "in balans" te houden en dat ze daarom zo apart gaan staan. Dus dat hij gaat liggen, rolt en wat meer ontspannen staat geeft me goede moed dat hij zijn energie aan het aanvullen is. :+: Hij eet totaal geen zand meer. De eerste dag heeft ie ook zo'n 20kg hooi verorberd. :+ dag twee normaliseerde dat (ik vermoed dat hij door had dat er altijd hooi is en dat hij dus minder haastig eet nu.) Hij staat wel constant bij de hooizak maar dat juich ik alleen maar toe. Vandaag mag hij een tweetal uurtjes met Rêve op het gras.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-12-22 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt