Harmonie in chaos vinden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 10950
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 22:29

Op dit moment eerder schaap in wolfskleren.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:01

Die vent van jou spoort niet :')

Bloemetje75
Berichten: 1993
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:16

Wij hadden vroeger thuis een Mechelaar, die mij en mijn zusje altijd zou beschermen. Geen training gehad in pakwerk.
Met de band die jij beschrijft tussen jou en Yaiko, had ik niet anders verwacht dan dat hij je zou beschermen. Pak, pakwerk, commando, allemaal niet nodig. Gewoon puur op instinct en zorgzaamheid.

Ik wist niet dat ringsporthonden wellicht niet zouden pakken zonder jute.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-23 23:30

Bloemetje75 schreef:
Wij hadden vroeger thuis een Mechelaar, die mij en mijn zusje altijd zou beschermen. Geen training gehad in pakwerk.
Met de band die jij beschrijft tussen jou en Yaiko, had ik niet anders verwacht dan dat hij je zou beschermen. Pak, pakwerk, commando, allemaal niet nodig. Gewoon puur op instinct en zorgzaamheid.

Ik wist niet dat ringsporthonden wellicht niet zouden pakken zonder jute.

De jongste hier pakt niet zonder dat er jut te zien is. Die is ook erg onzeker. De oudste weten we niet. Hebben we het nog nooit mee geprobeerd. Van Yaiko was ik wel zeker dat hij zou pakken eigenlijk. In het begin als ik naar de weide ging kijken met iemand voor de opfok of als iemand kwam voor iets te halen vroeg mijn man altijd of ik Arras hier wilde/mee wilde maar heb eigenlijk altijd Yaiko bij me gewilt. De hond waar je over heen kijkt vergeleken met de andere twee maar het hart van een leeuw <3

Yaiko doet het inderdaad puur op instinct want meester verdedigen heeft hij eigenlijk nog niet geleerd. :+ Normaal moeten ze leren om dat initiatief te nemen dat Yaiko neemt ook. Je kan hem perfect aaien enz. Hij is de liefste hond van de drie zelfs wat dat betreft, maar je mag me niet bedreigen. :+

jokari schreef:
Die vent van jou spoort niet :')

Heel vaak is mijn man echt heel handig en verstandig….. maar soms doet ie dingen dat ik denk ‘en daarom leven vrouwen dus gemiddeld langer. :roll:

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 09:31

Jeetje wat een ei joh! Als iemand zou moeten weten dat je jezelf op zijn minst een beetje mag beschermen bij zo'n actie... :=

Aan de andere kant, als hij zijn armen beschermd had, was Yaiko misschien wel voor zijn slagader gegaan _O-

boyca
Berichten: 1085
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:33

Ik ga stuk hier. Ben een beelddenker dus zie het helemaal voor me. _O- _O-

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 10:16

pmarena schreef:
Jeetje wat een ei joh! Als iemand zou moeten weten dat je jezelf op zijn minst een beetje mag beschermen bij zo'n actie... :=

Aan de andere kant, als hij zijn armen beschermd had, was Yaiko misschien wel voor zijn slagader gegaan _O-

Ja het probleem is dat mijn man me natuurlijk kent (eigenlijk gebaseerd daarop had ik het kunnen weten maar goed.) en me zo vast pakte dat ik geen kans had om iets terug te doen. := Een "normale" belager zou je nooit op die manier vast pakken maar mijn man weet dat ik ook uithaal. :+

Yaiko had echter geen enkel probleem met me bevrijden terwijl hij echt zijn beide armen om me heen had. Die honden kunnen zoveel kracht opwekken via hun snelheid en gewicht.. Zelfs als je voorbereid bent houd je ze gewoon niet tegen. Yaiko is hier dan nog de lichtste van de drie. Wel de snelste dus mogelijk compenseert hij met zijn snelheid.

In principe gaan onze honden niet voor de hals (ik veronderstel dat je dat bedoelt?). Als ze een arm of been zien zullen ze in principe altijd voor het arm of het been gaan. Dat betekent niet dat een beenbijter zoals Arras niet te hoog kan grijpen (waar dus wel een slagader zit en bij mannen nog wel iets dat ze graag beschermen) maar eentje die op de arm bijt zoals Yaiko zal altijd op de onderarm proberen te bijten. Maar als ze "missen" kan dat dus ook pols, elleboog of hand zijn. (en ik denk eigenlijk niet dat je hem graag in je vingers hebt hangen.)
Hoe hij het precies doet weten we niet, maar Yaiko bijt graag op de hand (wat eigenlijk niet mag) en zelfs als mijn man zijn hand over de mijne heeft liggen heeft hij mij nog nooit een schram gegeven. Hij trekt altijd alleen mijn man zijn hand weg. :+ Ook nu heeft hij mij zelfs niet geraakt terwijl hij op mijn man met zijn hele gewicht in vloog.
Het is bizar hoe goed ze dat eigenlijk kunnen inschatten. Het blijven geweldige honden. :+:

Hij ligt nu onder mijn bureau stoel te dutten. :+ De smid komt zo voor Sam. Sam mankt en ik wil een hoefzweer met zekerheid uit sluiten (hoewel ik al vrees dat het geen zweer is gezien de hoef niet warm is.). Hij moet toch ook gekapt worden. Dan kan ik hierna de DA bellen en zeggen dat een zweer al uitgesloten is. De wijze waarop hij mankt doet me vermoeden dat hij in de schouder iets bezeerd heeft eigenlijk. Ofwel heeft hij rechtsvoor hogerop in het been iets bezeerd ofwel linksvoor onderaan. Hij maakt rechts een hele korte rare pas. Dus ofwel "valt" hij op rechtsvoor omdat links pijn doet, ofwel kan hij rechtsvoor de schouder niet comfortabel naar voren brengen.


boyca schreef:
Ik ga stuk hier. Ben een beelddenker dus zie het helemaal voor me. _O- _O-

Ik heb hem beloofd dat als ie me dat nog eens flikt ik Yaiko het commando geef zodra ik zie dat hij het is. >;) (Als hij het commando extra krijgt pakt ie bij normaal. :+) Mijn man heeft daarop eens naar zijn pols gekeken, naar Yaiko die heel tevreden bovenop me lag en me beloofd dat het wel goed was zo. :+

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:19

Oh werkelijk die echtgenoot van jou. _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Dat kunstje gaat hij jou geen tweede keer meer flikken. :') :') :') :')

Ai, sammie heeft zich bezeerd. Hier heeft mijn oudste merrie een paar jaar geleden toch een hoefzweer gehad heel diep in de hoef en die hoef had ook niet warm.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 11:27

Helaas geen hoef zweer. Vanmorgen zijn bescherming af gedaan (back on track stal bescherming) niks gezien of gevoeld. Ga hem pakken voor mijn smid en zei al ‘laat maar… het sorer DA’
Mijn smid is ook aangetrouwd mijn nonkel dus hij keek wel even mee gezien hij ook wel een beetje een band heeft met Sam maar de pees is zichtbaar verdikt rechtsvoor nu. Om 17:00 komt de DA waar hij mee samen werkt en hij zelf ook om te kijken wat er is en welk beslag hij moet.

Smid wilde nu niet gaan beslaan als het kan dat de DA iets anders gaat aan raden. Ook bespreken wat we nu gaan doen want buiten is hij rustig in de paddock maar op stal weeft hij van tijd en das het laatste wat ik nu wil.

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:30

:+: voor Sam...

Heb je een idee wat er gebeurd is...?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 12:03

Nee, niet echt, het enige dat ik me kan bedenken is dat hij zich verstapt heeft met gek doen op weide. Op de grote weide trekken ze altijd wel een sprintje en dan wil hij ook wel eens wat bokken enz. Heb hem niet meteen na het gek doen zien manken maar ze gaan dan ook meteen grazen dus dan zie je sowieso niet zo heel veel. Toen ik ze zaterdag avond naar huis haalde hoorde ik dat hij ongelijk liep aan zijn ijzers. (ijzers op asfalt zijn zo ongeveer stemvorken.)
Toen heb ik in de paddock even gekeken en zag ik dat hij idd ongelijk liep, niet extreem maar genoeg dat ik zondag ochtend mijn smid gestuurd heb om een zweer uit te sluiten want mijn DA vraagt altijd of dat al uit gesloten is tenzij er een duidelijke oorzaak is. Op dat moment was er nog niks dik of warm (waardoor ik eigenlijk al vreesde voor een zweer maar goed als ie hoog genoeg zit kan het soms ook even duren voor het warm wordt.). Zondag heb ik ze bewust hier gehouden omdat ze hier in de paddock wel wat kunnen bewegen en wat te zien hebben maar niet gek doen. Het lijkt er op dat ze de komende tijd niet naar de grote weide gaan. :(:)

Hij heeft op stal altijd zijn bescherming van back on track aan omdat hij weeft en ik wil voorkomen dat hij zich met weven aan tikt vanvoor zeker nu hij ouder wordt dus ik ben elke avond en elke ochtend met die benen bezig. Vanmorgen dus ook en toen was er niks warm of dik. (dat was om 8 uur). En ik heb altijd koude handen dus toen dacht ik "dat gaat geen zweer zijn want inmiddels zou ik toch wel iets moeten voelen dan." en om tien uur toen ik hem ging pakken voor mijn smid zag ik dat zijn pees dik was. Heb hem in tussentijd niet gek zien doen dus waarom die nu ineens dik geworden is, is me onduidelijk.

Omdat Sam een dikke wintervacht heeft en dus ook wat sok heb ik de gewoonte om altijd even met mijn hand over de onderbenen te gaan omdat je door die vacht vocht pas laat ziet. Dus ik ben heel zeker dat er vanmorgen nog geen vocht op die pees zat.

pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 17:12

Hé getver, zit je niet op te wachten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 17:48

Als je denkt dat je drie bent en je lijf herinnert zich dat het 18 is eindig je met 2 geschoren been. :+
Afbeelding

Ik heb het geschoren voor een echo gezien niemand anders zijn been mag scheren.

pien_2010

Berichten: 43691
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:09

Dan wordt het ook al gelijk gekoeld aan de koude buitenlucht.

Muga

Berichten: 2085
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:13

Arme Sam. Hopelijk valt het allemaal mee. Ik deed meestal het andere been ook scheren. Kon ik goed vergelijken qua dikte...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 19:42

Da heeft een drietal uur vertraging dus ik weet nog niks. Half bevroren want blijkbaar wist niemand dat ik niet gebeld was. (na een uur toch maar eens naar de praktijk gebeld)

Ik scheer de benen liever geheel niet, zelfs niet als ik hem wel scheer. ik kan de functie van die vetlokken met niks compenseren als het regent. :(:) Vind hem nu al zielig met z'n geschoren been. :=

Muga

Berichten: 2085
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:33

Helemaal mee eens... maar met een blessure staarde ik mijzelf helemaal gek. Is ie nou dikker, dunner, hetzelfde. Ik ben een lichtelijke stresskip :+

Wel balen dat je nog niks wijzer bent, en ook nog eens bevroren. Een telefoontje was wel heel fijn geweest...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 20:36

ja dit is echt niet te missen helaas. Hij is aan twee kanten dik. Van de kogel tot iets over de helft. :\ Dus ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn. En hoe ik ga voorkomen dat hij weeft. Stalrust is sowieso geen optie. In de weide doet hij het het minst maar daar doet hij dan weer te gek. Gaat waarschijnlijk hier in de paddock worden 's nachts en overdag op de kleine weide hier.

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:46

Je kan op de foto inderdaad zien dat het been wat dik zit.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 20:56

Sam heeft flink veel winter haar op zijn benen dus het verschil zou veel groter moeten zijn zonder zwelling. :\ (hij heeft ook halve sokken haast)
Afbeelding

Afbeelding
Hier zie je hoeveel haar hij heeft op het niet geschoren been.

(Ja Rêve stond zich naar goede gewoonte te bemoeien)

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:59

Agossie Sam toch :(:)

friendly
Berichten: 8400
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:21

Ik denk dat ik in shock ben dat Sam 18 is :wow: Ik ga met zijn denkwijze mee geloof ik dat ie gewoon 3 is. In elk geval jonger dan 18 :') Hopelijk is de uitslag van de DA wel goed.

Riviera87
Berichten: 419
Geregistreerd: 05-05-20

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 22:27

Sterkte voor Sam! Is de dierenarts geweest?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 23:12

Nou, laten we zeggen dat ik niet zo heel blij ben. Volgens deze DA is de diepe buigpees overbelast. Drie weken "rust" (hij mag wel buiten maar op een klein stuk, niet rennen eigenlijk.) cortisonen en pijnstillers en dan zou het weg moeten zijn. Is het dan niet weg naar de kliniek voor een echo...

Vind het een beetje natte vingerwerk zo eerlijk gezegd. Dat het één van de buigpezen was had ik ook al afgeleid aan de hand van de zwelling en of het de diepe of de oppervlakkige is kan hij ook niet met zekerheid zeggen door alleen te voelen lijkt me. Omdat er geen echt "plaatselijke" zwelling was gaat hij er van uit dat er geen scheur zit. Wel zou hij ander beslag moeten om de pezen te ontlasten maar daar hadden de smid en ik het sowieso al over gehad deze morgen.

Verder kwam er zo ongeveer binnen vijf minuten een "da's wel een karakterke he?" terwijl hij ietsje naar achter leunde en zijn wenkbrauw op trok. Kijk, toen ik mijn kuitbeen gebroken had en mijn kinesist er in kneep sprong ik ook haast van de tafel. Sam kwam een klein beetje omhoog (eigenlijk meer hupsen om zijn been zo voorzichtig mogelijk weg te trekken, Rêve zou 'm gewoon naar achter gemept hebben.) toen hij in de zwelling kneep. := Daarna ging hij bibberen maar liet hij zich wel braaf hanteren... terwijl hij dus verder voelt zegt ie "is die altijd zo?" dus ik "Ge wilt niet weten hoe vaak ik die vraag krijg, ja, over het algemeen wel zodra er iemand anders in zijn buurt is dan ik." "en *smid* zei dat ge daar wedstrijd mee rijdt?" (ongelovige ondertoon.) "geloof het of niet, hij doet het vrij goed op wedstrijd." :+

op zich was de man vriendelijk genoeg en hij is wel nog gekomen maar geen echo, elke uitleg heb ik er uit moeten worstelen… vermoedelijk wil hij de zwelling er eerst af voor hij een nuttige echo kan doen maar ik had ook het ide dat ie hoopt dat ik iemand anders bel daarvoor. :=

Kreeg het gevoel dat hij mij uitleg geven complete tijdverspilling vond.

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 00:42

Jammer, zonde van je geld ook…

Wat ga je nu doen? Van de week al meteen een andere arts laten komen? Of toch eerst drie weken rust. Hoe ga je dat afzetten?

Potverdikke.. maar een dik been is altijd rot hè! Hopelijk geen ellenlange revalidatie. Je zou kunnen kijken voor de aankomende drie weken high-power laser therapie?