Harmonie in chaos vinden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCamino

Berichten: 8938
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 08:21

Wat heb je ontzettend knap en goed gehandeld zeg!
Super gedaan. hoeveel mensen rijden wel niet gewoon door bij een ongeval...al is dat best hufterig als het vlak voor je neus gebeurt

En ik had die scheldende voorbijganger dus ook echt even goed op zijn nummer gezet.


Ik heb ook wel iets gehoord over het volgende:
Dit gaat over wanneer je een slachtoffer in je eigen wagen zet....
Wanneer er misschien tóch letsel qua nek of rug wordt verwacht na onderzoek van ambulance broeders en het slachtoffer mag niet meer verplaatst worden dan wordt je dak of iets anders van je auto geknipt. En is jouw auto stuk. En dan kan de verzekering dus aardig lastig gaan doen.
Geen idee of dat waar is, en een mensenleven is belangrijker dan een wagen maar toch....

pmarena

Berichten: 48188
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:35

Tja al zou dat zo zijn.... er is in zo'n situatie vaak niet echt een andere optie toch om iemand even een beetje bij te laten komen, dus tja :(:)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 13:43

Mja ik had haar ook in het glas kunnen laten zitten of op de beton kunnen leggen natuurlijk. Dat was ook een optie geweest.

Bij mijn weten worden hier enkel auto's open geknipt wanneer ze zo verwrongen zijn dat er geen enkele andere manier is om bij het slachtoffer te komen óf het slachtoffer gekneld zit. Ik heb een SUV. Ze konden haar indien gewenst zo ongeveer op de stretcher glijden vanop de voorzetel als ik de zetel plat zet. :+ Ik heb zelfs niet gezien hoe ze haar naar de ambulance gebracht hebben omdat ik op dat moment door de politie geroepen werd. Ik ben nog ooit gestopt bij een ongeval die haar auto op het dak gekregen had. Dat had ik niet zien gebeuren maar er lag een auto op zijn dak en er stond een meisje moederziel alleen een beetje verloren op de baan. Het was toen winter en ijskoud, die had helemaal niets, zelfs geen schrammetje. Die heb ik ook in mijn auto laten wachten met de verwarming op. Dat was een eenzijdig ongeval. Wachten op de wegenwacht en iemand om haar op te pikken.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-04-23 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 13:46

Ik denk dat iedereen het erover eens is, dat dit de beste oplossing was! Maar ALS de ambulancemedewerkers een slachtoffer zouden fixeren, haalt de brandweer het dak eraf.

Maar een verzekeringsmaatschappij kan dan echt heel vasthoudend zijn, waardoor je geen cent uitbetaald krijgt. Kun je die kosten dragen is het prima. Maar als je EN je auto kwijt bent EN je krijgt noppes vergoed, is dat extra zuur. Wellicht dat ze vanuit coulance nog iets doen, maar dat is niet gezegd.

Hoe is het nu vandaag met je?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 14:03

Ik heb een erg goede makelaar dus ik maak me daar eigenlijk niet zo'n zorgen om, om heel eerlijk te zijn. :) Nee ik kan mijn auto niet missen maar ik ga desnoods naar het hoofdkantoor met de politie om ze duidelijk te maken dat er geen andere veilige optie was. Ik ben op dat gebied bepaalt geen doetje. :o Ik heb over de tijd behoorlijk wat gevechten gehad en gewonnen met verzekeringen. Dus ja ik weet hoe moeilijk ze kunnen doen en nee ik ben daar niet zo bang voor. :) Had ik het leuk gevonden? Nee natuurlijk niet. Ik zou waarschijnlijk gehuild hebben ook want ik ben vrij gehecht geraakt aan mijn auto. :+


Maar terugkijkende op de situatie, wetende wat jullie nu zeggen, zou ik opnieuw zo gehandeld hebben. Ik zou echt niet weten wat mijn andere optie was. Heb nog even overwogen om haar in de koffer te leggen (ik heb een lichte vracht voor alle duidelijkheid dus daar kon ze volledig plat in liggen en je "ligt" dan gewoon achter in mijn auto in dezelfde ruimte als de bestuurder en passagier.) maar het is niet dat ik kussens enz bij heb dus haar echt comfortabel maken was niet makkelijk geweest.

Ik ben nog steeds erg stijf, nog steeds veel hoofdpijn.Ik denk dat er wat spiertjes vast zitten die los gemaakt moeten worden ook. Rijden heeft wel iets geholpen vooral mentaal. :j Rêve was echt een heilige. :+: Op een gegeven moment heb ik om mezelf te testen mijn bokriem vast gepakt met mijn pinken met mijn teugels op licht contact en zo gereden (dan kan je niet vals spelen met je handen) en ze bleef gewoon door lopen zoals er voor. :+: Galop en middendraf blijven haar moeilijkste punten maar de galop is aan rap tempo aan het verbeteren. De middendraf wordt gewoon veel aan werken.

Gisteren op weg naar de veulens deed er een auto voor me een gelijkaardig manoeuvre zonder reden. Nu is dat in de gemeente waar ik woon schering en inslag. Ik denk dat er hier meer op de baan zitten zonder rijbewijs dan met dus normaal zou het me niet eens opgevallen zijn maar nu pauzeerde ik toch even. :o Dus helemaal van me af is het nog niet maar ik ben wel heel erg blij dat ik haar gehoord heb en dat ze goed klonk. En heel egoïstisch ergens... Ook nu ze "veilig" is klonk ze als een lieve, sympathieke meid met veel dankbaarheid voor wat ze heeft. Toen ik bij haar zat was ze zo kwetsbaar en bang en toch bleef ze zo zacht en vroeg ze ook of ze iemand geraakt had. Toen ik zei van wel vroeg ze meteen of die persoon oke was. Die persoon had helemaal niets overigens, ja een kapotte auto en schrik maar die had in eerste instantie zelfs niet door dat ze geraakt was tot ze langs de baan stond. :+

Ze stuurde dat ze me iets wilde op sturen als bedankje, heb haar terug gestuurd dat als ze echt iets voor me wilde doen, dat ze dan haar hersenschudding serieus moest nemen en goed moest herstellen voor ze weer haar eigen pad zou gaan volgen, zodat ze niet over een paar jaar de tol moet betalen. Daarop stuurde ze dat ze zou bidden dat er iets goed op mijn pad zou komen want dat ik dat verdiende. Ik vermoed dat ze moslima is en ik ben niet zeker wat Allah zijn mening is over piercings en tattoo's en mijn leven in het algemeen. Maar ik ben eigenlijk vrij zeker dat ze ook helemaal niet geregistreerd heeft dat haar helper meer piercings in haar gezicht alleen had dan zij in haar staat kon tellen. Stiekem vind ik dat wel een beetje geinig om over na te denken. :D Vermoedelijk heeft ze een vrij vaag beeld van mij wat vooral zal bestaan uit stem, energie en mogelijk mijn haarkleur en die wordt vrijwel altijd als zwart omschreven dus als ik me een beetje down voel vrolijk ik me op met het feit dat ze oke is en met het vermoeden dat ze een heel ander beeld van me heeft dan de werkelijkheid. _O- _O-

pmarena

Berichten: 48188
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 14:08

Ik weet niet hoor, het is natuurlijk zo dat je tijdens trauma dingen niet ziet / vergeet, maar als iemand echt opvallende piercings midden in het gezicht heeft dan registreer je dat nog wel denk ik....?
Als er 50 ringetjes in de oren zitten misschien niet, maar meer dan een weinig zichtbaar knopje door neus / lippen nog wel denk ik...? :) Ach, zal ook wel voor iedere persoon en situatie verschillend zijn :)

Ik denk dat ze vooral blij was met je lieve zachte stem en je bescherming :+:

Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 14:25

Ik denk eigenlijk dat ze me geen enkel moment echt aangekeken heeft. Ze heeft de hele tijd tegen me aangeleund gezeten dus ik denk niet dat ze het op heeft kunnen merken. :D

pmarena

Berichten: 48188
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 14:25

Ah... die was echt van de leg dan.... :(:)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 14:31

Ja, ze is alleen even uit foetushouding gekomen om verplaatst te worden en nadat ze, vermoedelijk, iets kalmerends gekregen heeft in de ambulance. :(:) Maar zo lang er geen ambulanciers waren heeft ze de gehele tijd opgekruld tegen me gezeten, haar mobiel heb ik mee genomen uit de auto samen met wat spullen die me belangrijk leken om bij te hebben (portefeuille die op haar dashboard beland was op 1 of andere manier bv) en op haar schoot gelegd toen ze in mijn auto zat. Heb haar gezegd "Ik ga uw telefoon en uw portefeuille even dragen zodat ge die niet verliest" en die ook meteen bij haar gelegd toen ze zat terwijl de andere helper het zag. De ambulanciers en politie hebben vervolgens die spullen naar de ambulance verplaatst samen met haar. Ze herinnerde zich idd hoofdzakelijk mijn stem, dat ik bij haar gebleven was en dat ze had moeten uitwijken maar voor de rest waren het maar stukken en brokken die af en toe terug kwamen. :(:)
Dus mij persoonlijk gaat ze niet herkennen op straat tenzij ze mijn stem hoort gok ik. :D

pmarena

Berichten: 48188
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 14:32

Zoals iemand anders al zei: super waardevol dat ze dan nog van jou het meer compleet samenhangende verhaal heeft kunnen horen +:)+ Vooral ook het stukje "geen verdere slachtoffers"...dat scheelt ook een boel stress :(:)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 15:05

Inderdaad. :j En ook voor haar, weten dat het niet haar schuld was... Ze reed niet te hard, ze deed niets dom.... Ze had gewoon brute pech.

Ik vind het trouwens geinig dat jullie een vlaams accent rustgevend vinden. :)) Hangt dat af van het accent? Want Antwerps en het echt platte west vlaams vind ik vaak nogal nijdig klinken. :')

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 15:42

Denk ook vanwege de verkleinwoorden en het beleefde. Ik moet zo lachen als ik de Belgische versie van Hunted kijk (Klopjacht).
Echt iedereen, burgers en de zoekers etc praten allemaal over kindjes telefoontjes boekjes etc etc. Ik zou er gek van worden.

Heftig hoor zo’n ongeval zien plaatsvinden :(:)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 15:50

Dat doe ik niet maar voor een Belg ben ik vrij bruut denk ik. _O-
Ik word ook gek als mensen alles verkleinen. Na drie zinnen denk ik een ‘Jezus ga met een kleuter spelen.’ _O-
Sommige woorden zal ik wel verkleinen maar sommige gaan er echt ver in. ‘Oh hebt ge paardjes?’
Ik zou Rêve geen ‘paardje’ meer noemen maar sure. _O-

Alleen Sammeke verkleinen we standaard omdat het zo’n kneus is. _O-

pien_2010

Berichten: 43439
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 15:56

Je hebt het gewoon goed gedaan. Verzekeringen zijn vaak haaien en zullen alles doen om niet te betalen dat is altijd zoal geweest en zal altijd zo blijven. Geen enkele reden om daarom niet het goede te doen.
Enne je kunt wel wat zegen van boven gebruiken, dus ongelooflijk lief dat ze waarschijnlijk voor je gaat bidden. Dat kan nooit kwaad.
Jij laat haar in haar gelovige waarde en zij jou met je piercings. Beter kun je het niet hebben in het leven.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 16:30

Ik heb zelf een nazar in mijn auto hangen die ik gekregen heb van een goede vriend. Ik heb niets tegen geloof. Ik benijd mensen die steun kunnen vinden in geloof en ik weet dat vrijwel elk geloof heel mooi is áls je oprechte mensen treft en dat geldt uiteindelijk voor alles. Geloof is daarin gewoon geen uitzondering.

Ik zelf ben niet perse gelovig in de strikste zin van het woord. Ik heb niet één bepaalde religie. Ik geloof wel dat er meer is, dat er iets is dat ons begeleidt. Niet perse sturen maar ons wel voor kruispunten zet waar we keuzes moeten maken die levensbepalend zijn. Je bent vrij om te kiezen, ik denk niet dat er perse een goede of slechte keuze is, maar dat gedicht van Robert Frost, the road not taken.... Elke keuze zet je op een pad en de overige paden zal je niet meer bewandelen. Dus ze hebben wel consequenties.

Ik ben al zeker 7 jaar niet meer op die baan geweest waar het ongeluk gebeurt is. Ik was er dinsdag enkel omdat ik de veulens was gaan voeren voor ik naar mijn vader ging.. Iedereen die daar stond, stond voor een keuze: Naar de auto die over kop gegaan is toe gaan, of niet. En iedereen die een keuze gemaakt heeft, heeft daardoor iets wel of niet ervaart. Als de andere partij niet gereden had waar ze reed zou de auto die over kop gegaan is door gerold zijn en ik denk niet dat ze het dan overleefd had. Ik geloof niet dat dingen willekeurig gebeuren. Statistisch is dat ook onmogelijk. Dat er zoveel "orde" is zonder dat er iets is dat daarvoor zorgt.

Of je dat "iets" een naam geeft of niet zal mij een zorg zijn. :) Zolang je maar oprecht bent en je medemens niet (bewust) benadeeld.

pmarena

Berichten: 48188
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:43

Heb je dat ook tegen haar gezegd, van die auto die door haar auto gestopt is...?

Vlaams is gewoon zo lief, zo zacht, een beetje zingerig ofzo... het is gewoon rustgevend :')
Soms krijg je wel ineens een Vlaming aan de telefoon en dan heb ik echt zo'n reactie als je kan hebben als je een kitten of puppie ofzo ziet weet je wel, van Ohw wat schattig!! Even hiervan genieten. Haha.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 16:53

ja, tegen beide, zowel tegen de eigenaar van de auto als tegen haar aan de telefoon. Ook dat ik daar normaal nooit kom maar nu door samenloop van omstandigheden op die baan reed. Zij reageerde daar ook op met "het heeft zo moeten zijn..." en dat ze blij was dat ik er was. Maar zo "voelt" het voor mij ook... Alle partijen die daar waren, hoe zuur ook voor twee er van, hadden een rol te spelen, een keuze te maken. Misschien moesten ze elkaar zelfs tegen komen of deze ervaring mee maken om hen voor te bereiden op iets anders. Maar in mijn mening zijn dit soort dingen niet "random". En in veel kleinere beslissingen speelt dat ook allemaal maar bij situaties als deze die zo groots zijn valt het gewoon veel meer op. Ze stuurde gisteren wat berichten en zei ook dat ik haar altijd mocht sturen of bellen als ik iets nodig had. Mijn man zei nog 'straks houd je er nog een vriendin aan over." :+

Mijn nichtje is jaren geleden midden in de nacht van de baan geraakt. Zij was erg zwaar gewond, heeft er ook hersenletsel aan over gehouden. Een baan die erg verlaten is helaas op dat uur. Echter "toeval" wil dat twee vrienden terug kwamen van een uitstap en haar auto op merkte die toch een stukje van de baan stond (er liggen daar weides en velden langs de baan). Omdat ze het raar vonden zijn ze gestopt om te gaan kijken. Om het allemaal nog toevalliger te maken: beide heren waren ambulanciers van beroep. :)

Ze hebben dus meteen het noodnummer gebeld maar ook eerste hulp toegediend en dat is de enige reden dat ze het overleefd heeft. Als die twee daar niet gepasseerd waren relatief kort na het ongeval (gebaseerd op het uur dat zij zeiden dat ze haar gevonden hebben en het uur dat mijn nichtje gewoonlijk op die baan zit kunnen we gokken dat ze maximum 10minuten na het ongeval bij haar uit gekomen zijn.) dan had ze daar de hele nacht kunnen liggen. Het was putje winter, vroor enorm... Als ze haar 's morgens pas gevonden hadden was ze dood geweest. Ze was nl buiten bewustzijn toen ze haar vonden door een bloeding in de hersenen. In het ziekenhuis is ze na 4 dagen wakker geworden.

Mij maak je niet wijs dat zo'n dingen "random" zijn.

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:07

Ik geloof ook niet in random dingen. Het leven zou dan van toevalligheden aan elkaar hangen en dat is me te toevallig.

ik had een jaar of 9 terug zo'n onderbuikgevoel toen ik ergens reed en aan de andere kant van de straat (mijn weg = 2 stroken, dikke middenberm, zijn kant ook 2 stroken en dan stond ie aan zijn kant rechts in de berm) een auto met alarmlichten aan zag staan. Ben gekeerd, langzaam langs de auto gereden. Bestuurder leek rustig in de stoel te zitten, muziek te luisteren en te wachten op hulp. Ben toch gestopt, en via open raampje getracht in contact te komen met de bestuurder, wat niet lukte. Ben via bijrijderskant de auto in gegaan, tegen bestuurder gesproken (die leek (!) te reageren) en terwijl ik met het alarmnummer aan de lijn hang, stort hij in elkaar. Heb met mijn vrije hand nog getracht hem rechtop te houden (om zijn luchtpijp ruimte te geven).
Wat ik als reactie had geinterpreteerd was gaspen.
Toevallig dat ik daar reed, het zag, dat ik gekeerd ben, toch gestopt ben. Hij is niet gestorven terwijl hij helemaal alleen was. Dat hou ik dan maar in mijn achterhoofd

Doordat ik daar reed en het alarmnummer belde en bij hem was:
1) was hij niet helemaal alleen
2) konden ze hem met een hartslag nog richting ziekenhuis begeleiden
3) zijn partner nog met bloedspoed op laten halen door de politie,
4) de partner was nog net aanwezig toen hij voor de tweede keer crashte en hij - helaas - overleed

Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 17:52

Jeetje Rocamor… Dat blijft ook op je netvlies gebrand…. Het spijt me dat je die herinnering moet dragen ook al weet je dat je er voor hem was en indirect ook voor zijn partner…. *virtuele knuffel*

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:00

Geen probleem hoor Ayasha, ik heb er geen nare herinneringen aan. Ik begreep later van de agent die er bij was (en kon verifieren dat ik er ook bij was) dat de bestuurder een soort van frontaal infarct heeft gehad en dan is de kans op overleven niet heel groot, tenzij je toevallig al open op de operatietafel ligt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 22:47

Rocamor schreef:
Geen probleem hoor Ayasha, ik heb er geen nare herinneringen aan. Ik begreep later van de agent die er bij was (en kon verifieren dat ik er ook bij was) dat de bestuurder een soort van frontaal infarct heeft gehad en dan is de kans op overleven niet heel groot, tenzij je toevallig al open op de operatietafel ligt.

Nee klopt. Waarschijnlijk heeft hij dan een prop in de slagader gehad… zelfs op de operatie tafel liggende is je kans dan klein… het enige ‘voordeel’ is dat het een vredige dood is. De ‘snak’ is niet meer iets waar hij zich bewust van geweest is. :(:)

Het meisje van het ongeluk was erg blij met haar kleine symbolische cadeau en heeft voorzichtig gevraagd of ik wat met haar zou willen gaan drinken als ze beter is. (Ze zei dat ze er voor open zou staan..)
Ik denk dat ik daar ook op in ga gaan…

BritHittepit

Berichten: 2562
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 23:29

Jij bent echt een fantastische persoon… ik kan eigenlijk niet omschrijven ‘hoe’ jij bent…

Ik heb er maar 1 woord voor.

MOOI

pien_2010

Berichten: 43439
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 08:50

Eens met Kay Kim. Ik las het en dacht wat mooi. De kleine moslima met onze kleine stoere Kathleen . Zo hoort het. Van dat aparte mooie zou ik wel een foto van willen zien.

boyca
Berichten: 1082
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:01

Ik ben het ook een eens met Kay_Kim en Pien.
Je bent een prachtig mens en wat heb je goed gehandeld.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57966
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 13:27

Kay_Kim schreef:
Jij bent echt een fantastische persoon… ik kan eigenlijk niet omschrijven ‘hoe’ jij bent…

Ik heb er maar 1 woord voor.

MOOI

:o Ik denk eigenlijk dat "hoe" ik ben geheel af hangt van in welke situatie je me zet. :o
Ik denk eigenlijk dat er heel veel mensen het niet met je eens zouden zijn maar je kan voor iedereen goed doen. :)
Hoe is het nu met jou?

pien: Ik heb geen ide of ze een selfy type is maar we gaan iig afspreken als ze beter is. :D toen ze in de auto zat was er geen indicatie die meteen "moslima" schreeuwde. Knalgele pluche dobbelstenen, gewoon een moderne meid met een tintje maar goed. Ik heb ook een tintje. :+ Enkel haar naam indiceerde turkse or marrokaanse roots maar zelfs dat wil tegenwoordig niet meer veel zeggen. Ik weet dus eigenlijk niet of je zoveel verschil gaat zien tussen ons. _O-