Harmonie in chaos vinden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 58012
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 12:54

Ik zie ze op wedstrijd ook lopen en daar kan ik alleen maar droevig van worden eerlijk gezegd. :n
Sowieso, die hele S&T. Als de wedstrijden bij ons een indicatie zijn is het hoogtijd om dat ding uit de basis sport te halen op zijn minst. Stang volledig dwars hebben staan en nog punten rijden. Dat gaat er bij mij niet in. En als die mond dan niet open gaat maak je me niet wijs dat er niet aangesnoerd is.

Rêve hebben we nu deze week op bustrensje gezet om te kijken of ze zich daar fijner bij voelt omdat ze met die kneveltrens veel speelt en snel de mond open heeft (zelfs als ik mijn teugels los heb.)
Ze pakt de busstrens iig wel makkelijker aan bij het opzadelen. De piste ligt hier heel nat dus vind het moeilijk vergelijken kwa rijden (het ligt nat genoeg dat ik niet echt door kan trainen zeg maar. Ik voel zoveel onder me gebeuren dat het moeilijk is om me op 1 ding te focussen, dat is het nadeel aan mijn manier van rijden. Als de bak zo nat ligt dan is het een beetje alsof mijn zintuigen overbelast raken omdat hun hele manier van bewegen anders is in zo'n bak. :=)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58012
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 20:30

Half juni gaan we een PRE veulen halen om de twee heren te vergezellen. :j meisje is vandaag komen kijken en vroeg meteen of we hem tegen betaling zouden willen ophalen. Hij is net als Sky van vorig jaar.

pien_2010

Berichten: 43577
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:25

Koop je dan een pre? Of begrijp ik het verkeerd?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58012
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 21:29

Nee nee. Er komt een PRE jaarling in de opfok :D ik koop voorlopig niks meer. _O-

pien_2010

Berichten: 43577
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:58

Ayasha schreef:
Nee nee. Er komt een PRE jaarling in de opfok :D ik koop voorlopig niks meer. _O-


Dat lijkt me ook heel verstandig, maar je uitleg had ook anders uitgelegd kunnen worden.

Mars

Berichten: 33275
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:41

Wat leuk dat er een opfok klantje bij komt! Zal er mooi bij staan een PRE :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 58012
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 22:56

pien_2010 schreef:
Ayasha schreef:
Nee nee. Er komt een PRE jaarling in de opfok :D ik koop voorlopig niks meer. _O-


Dat lijkt me ook heel verstandig, maar je uitleg had ook anders uitgelegd kunnen worden.

Oh ik bedoelde het niet kwaad hoor pien. :o snap dat je het anders opgevat had.


Mars schreef:
Wat leuk dat er een opfok klantje bij komt! Zal er mooi bij staan een PRE :j

:j kunnen we mooi kijken of Joy meer barok is of meer NRPS in zijn groeien. :))

Het klikte ook wel goed. De andere mensen waren toevallig ook daar en ze stond gezellig mee te lachen en stuurde ook dat ze het gezellig vond. Ik was vandaag bij de plaatselijke ruitershop geweest. Ze verkopen inmiddels nog hoofdzakelijk zadels.. Mijn man is al even aan het zeggen dat ik eens aan een nieuw zadel moet denken. (Mijn prestige is 20 jaar oud inmiddels.) en toen hij zei van daar te stoppen wist ik al dat ie naar een zadel ging vragen, :+
Nu wil het lot dat ze nét een nieuw model in 16 inch binnen hadden. De ‘inspired’. Zodra ik ‘m zag zei ik ‘das een verbeterde versie van de lucky dressage.’
Dus die man (die ook zadel passer is en één van de beste in de streek) zegt ‘oh je kent m?’ Dus ik zeg ‘nee. Ik heb de lucky dressage en het model lijkt er op maar een smallere twist, lagere aanzet van de wrongen en iets meer terug gesneden boom. Als ik een ander zadel zou kopen was het een lucky dressage met een smallere twist omwille van mijn heupen.’
De lagere aanzet van de wrongen geeft ook ruimte voor die spier in je lies die bij mij vaak te strak staat door mijn heupen waardoor ik moet compenseren. Hij is in het algemeen meer ‘gemaakt op meisjes’ zeg maar. Want ook zadels die geschikter zijn voor vrouwen zijn vaak nog steeds niet geweldig voor mij door mijn korte pootjes.
Die heb ik nu dus gevonden. :oo
Heb er even op mogen zitten en het was vertrouwd maar met minder druk op mijn heupen. :+: :+:

Ik mocht ook een erreplus proberen maar Jezus wat een badkuipen zijn dat. Mijn man heeft me moeten helpen. Kwam er niet uit. _O-
Mijn man zei ‘die is toch kleiner van zit?’ Dus ik zeg ‘nee groter, das omdat die zoveel dieper is van zit.’

De prestige is ook geen vlakke zit (een echt vlakke zit moet je custom laten maken denk ik.) maar kan ik wel nog een sprongetje mee maken. Die erreplus adelinde kom je gewoon niet uit. :=

We waren dus daarna op weide ook verhalen aan het uitwisselen over onze niet zo handige ervaringen met zadels. :D ik vind het belangrijk dat de eigenaren zich ook thuis voelen. :) dat is vandaag gelukt.

Neon

Berichten: 4937
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 23:50

Oehhh pre veulen... :D is dat wat ik denk dat het is?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58012
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 06:39

Neon schreef:
Oehhh pre veulen... :D is dat wat ik denk dat het is?

Niet van mij hè. :D
Maar een pure Andalusiër die in de opfok komt ja. Een vosje. Hij zou Pearl dragen maar ik weet niet of hij ook Pearl ís.

Hannanas
Berichten: 13027
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 07:38


pmarena

Berichten: 48221
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 08:43

Is dat zadel een gelukkig toeval of zou je man er al naar geïnformeerd hebben en dat hij er daarom lag :=

pien_2010

Berichten: 43577
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 09:24

Geweldig Ayasha een nieuw zadel, een nieuw veulen in de opfok. Het verveelt nooit bij jullie en in dit topic.... <3

petraaken

Berichten: 44217
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 11:19

pmarena schreef:
Is dat zadel een gelukkig toeval of zou je man er al naar geïnformeerd hebben en dat hij er daarom lag :=

Ik dacht net hetzelfde toen ik het las. :=

Moet een PRE geen iets andere voeding hebben? Minder eiwitrijk eten? Totaal geen ervaring met dat ras maar gezien de streek ze uit komen lijkt mij dat onze weides heel andere grassoorten hebben.

pmarena

Berichten: 48221
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 13:48

Ik weet natuurlijk ook niet wat voor klantenkring die beste man zoal heeft, maar over het algemeen verwacht je niet dat een zadelmaker / passer veel vraag heeft naar een 16" Prestige en dat die dan beter kan investeren in een groter maatje om op voorraad te leggen :=

Is toch een kindermaatje in principe en over het algemeen geven mensen daar niet snel zoveel geld aan uit. Volwassenen die wel het geld er voor over hebben daarvan passen er niet zoveel in 16 inch :P

Is wel héél veel toeval als dat er toevallig ligt :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 58012
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 14:38

Ja dit zadel bestaat volgens mij wel alleen in 16 inch net als de lucky dressage, zijn ponyzadels eigenlijk (ofja voor kinderen). Ik wist zelfs niet dat ze nog prestige hadden liggen, ze hebben normaal erreplus maar blijkbaar is erreplus en prestige vader en zoon. Prestige heeft nu ook het zelfde leer als de erreplus en ik weet nog niet wat ik daar van vind. Het is 1800 euro incl op maat maken dus ik wil er wel nog over nadenken. :) Vind het toch een smak geld om ineens uit te geven. Mijn zadel heeft gebruikssporen maar het is niet stuk ofzo.. :=

Vandaag op wedstrijd geweest maar dat ging niet zo goed. Enfin. Rêve was flink genoeg, ik zat te klooien. :+ Ze begon de dag iets minder flink door zich niet te laten vangen. >;) Dus gebeld of ik later kon starten, dat kon maar ik had alsnog maar een kwartier na aankomst. Ze had dan ook nog wat de spanning op zich van de rit (normaal zijn we ruim op voorhand daar zodat ze op de camion even kan bekomen voor we op zadelen maar dat ging nu niet). Dus veel spanning in de proef en ik maakte ook nog een omloopfout. :roll: Om het helemaal af te maken houd ik halt op X, beloon ik haar en denk "volgens mij ben ik iets aan het vergeten"... En toen "oh poedersuiker afgroeten!" dus nog snel af gegroet maar ja dat trok dus ook op niks natuurlijk. _O- :=

Bij de tweede proef was ze weer zichzelf alleen had ik het weer verkeerd in geschat (het was warmer dan ik dacht, enfin ik had niet warm maar ik heb altijd koud, de rest van de wereld incl Rêve had dus wel wat warm) waardoor ik dus eigenlijk net te lang los gereden had en ik haar niet meer fijn naar de hand toe gereden kreeg. Ook in de 2e proef was ik even de weg kwijt maar in galop herpakte ze zich wel even maar vooral de draf was het gewoon "net niet" zeg maar. ER zaten stukken in die wat frisser waren en dan komen de 7's ook maar aan de 8'en zijn we niet geraakt vandaag. :(:) Mijn schuld. De komende drie weken (in juni pas weer wedstrijd) ook even middellijnen oefenen en overgangen op de 3e hoefslag want mijn midddellijnen waren halve slangevoltes. := Ik heb echt zitten klooien van het begin tot het eind eigenlijk. Daar komt het op neer. :j

Ze was wél super braaf verder, ook toen ze gespannen was liet ze zich heel goed rijden, we zijn in ons eentje naar de losrijpiste en de wedstrijd piste gestapt. :j Want dat kunnen we nu. :j Ze heeft bijna een chihuahua plat gelopen en nu weet die man dat ie zijn hond niet aan een lange leiband moet houden als ie vlak langs de losrijpiste staat. := Beest liep voor haar achterbenen in, gelukkig heeft ze goede reflexen want ze is echt met haar achterbenen "er overheen" gehupst zeg maar. Toen heb ik wel even gezegd dat hij op die manier zijn hond toch nog onder een paard ging krijgen."
Als Rêve niet zo snel geweest was was dat dier dood geweest en daar hadden wij echt niks aan kunnen doen, hij schoot ineens onder het hek en onder haar door. Ik zag pas "wat" het was toen ik me om draaide omdat Rêve zo'n rare pas maakte.

Al bij al dus gewoon een goed gevoel ondanks dat ik heb zitten klooien. :+ Oh én mijn knotjes zijn blijven zitten deze keer. :j

Mijn man vroeg heel droog of ik alle fouten in 1 wedstrijd aan het proppen was om het achter de rug te hebben. _O- _O-

Kennen jullie luchtige transportbeschermers? Ze heeft ze vanvoor nodig omdat ze kapt maar ze zweette er vandaag al onder.. :\ En ze moet echt de kogel ook beschermd want ze kapt tegen de plaat vanvoor en maakt wondjes op haar kogel zo. We weten niet hoe want mijn man heeft alles af gezocht en er zitten geen scherpe randjes aan (alles is af gekit). Dus transportbeschermers maar zou iets luchtiger willen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58012
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 15:55



Zó. Ook beeld van de mindere dagen. _O-

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 17:41


Duhelo

Berichten: 28567
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:35

Gewone luchtige peesbeschermers en springschoenen ipv de dikke beschermers?
Die wollen dingetjes maken bij aantikken niet zo heel erg veel verschil lijkt me, heb je met stevigere beschermers meer bescherming volgens mij.

pmarena

Berichten: 48221
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:43

Ik denk dat je voor dit paard het beste een mooie enorme rechthoekige zachte foam mal kunt maken, waar alleen het kopje uit naar buiten komt. En dat je in zijn geheel dan zó het wagentje in en uit kan duwen :=

Duhelo

Berichten: 28567
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:47

oeh, paard inpakken in plastic en dan van dat spuitschuim er rond spuiten, dan heb je de perfecte mal!

petraaken

Berichten: 44217
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 10:25

Waarom krijg ik daar nu een beeld van op mijn netvlies. :')

Tja je hebt van die dagen dat je je afvraagt waar zitten mijn hersens. Ach eens mindere proeven is ook niet het einde van de wereld. Je hebt er toch positieve punten aan overgehouden aan deze wedstrijddag. :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 58012
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 13:51

Ik ben ook niet ontevreden. De proeven gingen gewoon mis. Maar over het algemeen heeft ze kwa gedrag wel weer vooruitgang getoond op wedstrijd en dat is waar dit seizoen om draait. :j Heb ook niet zo slecht gescoord. De eerste proef wel, 62.2 en voorlaatste geloof ik. 2e proef was 65.1 en 9e van de 18. Het commentaar was ook helemaal niet zo negatief. het was gewoon allemaal "net niet goed genoeg" om naar die 8'en te gaan en als je dan ook nog eens onderdelen toe voegt of vergeet te rijden... _O-

Ayasha
Blogger

Berichten: 58012
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 13:58

pmarena schreef:
Ik denk dat je voor dit paard het beste een mooie enorme rechthoekige zachte foam mal kunt maken, waar alleen het kopje uit naar buiten komt. En dat je in zijn geheel dan zó het wagentje in en uit kan duwen :=

eerder voor de vrachtwagen dan voor het paard. _O- Maar ik snap waar je heen wil. :j Spaart ook weer vangen 's morgens. Heb gisteren gedreigd om haar met kluisters buiten te zetten op wedstrijddagen. :o :o


Duhelo schreef:
Gewone luchtige peesbeschermers en springschoenen ipv de dikke beschermers?
Die wollen dingetjes maken bij aantikken niet zo heel erg veel verschil lijkt me, heb je met stevigere beschermers meer bescherming volgens mij.

Ze heeft nu echt transportbeschermers aan dus met een dikke tussenlap zeg maar die half over de hoef gaat. Ze maakt het wondje nl onderaan de kogel (en stoot het zonder bescherming ook steeds weer open op de vrachtwagen.).
De beshermers die ik hier heb die luchtig zijn (BOT mesh) komen niet over dat deel van de kogel vanvoor.
De springschoenen komen dan weer niet hoog genoeg. Het zit echt juist tussen die ruimte in die je dan zou laten. (ja om het simpel te houden. :=)

GustxBil: Zouden die ook echt bescherming tegen stoten bieden of enkel tegen vliegen?

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 16:30

Ayasha schreef:
pmarena schreef:
Ik denk dat je voor dit paard het beste een mooie enorme rechthoekige zachte foam mal kunt maken, waar alleen het kopje uit naar buiten komt. En dat je in zijn geheel dan zó het wagentje in en uit kan duwen :=

eerder voor de vrachtwagen dan voor het paard. _O- Maar ik snap waar je heen wil. :j Spaart ook weer vangen 's morgens. Heb gisteren gedreigd om haar met kluisters buiten te zetten op wedstrijddagen. :o :o


Duhelo schreef:
Gewone luchtige peesbeschermers en springschoenen ipv de dikke beschermers?
Die wollen dingetjes maken bij aantikken niet zo heel erg veel verschil lijkt me, heb je met stevigere beschermers meer bescherming volgens mij.

Ze heeft nu echt transportbeschermers aan dus met een dikke tussenlap zeg maar die half over de hoef gaat. Ze maakt het wondje nl onderaan de kogel (en stoot het zonder bescherming ook steeds weer open op de vrachtwagen.).
De beshermers die ik hier heb die luchtig zijn (BOT mesh) komen niet over dat deel van de kogel vanvoor.
De springschoenen komen dan weer niet hoog genoeg. Het zit echt juist tussen die ruimte in die je dan zou laten. (ja om het simpel te houden. :=)

GustxBil: Zouden die ook echt bescherming tegen stoten bieden of enkel tegen vliegen?


Afhankelijk hoe extreem ze zich bezeert natuurlijk.
Vooral door de plaats waar ze zich bezeert maakt het moeilijk iets te vinden wat zowel luchtig is als bescherming bied.
Maar zoals ik begrepen heb in de beschrijving is het zelfs meer ter bescherming van het been bij trappen en bijten naar de vliegen dan voor de vliegen zelf.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58012
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 16:34

Ja, ze schraapt/kapt en heeft daarmee een klein wondje weten te maken op de voorkant van haar kogel maar in de overgang naar de koot. Het is zo klein dat je het moet zoeken maar als ze het open stoot bloed ze en in Rêve haar vachtkleur lijkt zelfs het bloed van een dazensteek alsof ze een wonde heeft. :\ ze heeft er nul last van want ik was het af maar ik schaam me elke keer dood als ze zo van de vrachtwagen komt. :o

We snappen niet waar ze zich aan bezeerd want er is simpelweg niks scherp. Zelfs geen ‘stompe’ rand. De bak vanvoor is met polyester opgebouwd in 1 mal. Niet ‘in elkaar gezet.’ Maar ze slaagt er toch in. Mijn gewone beschermers stoppen net boven het punt waar ze zich bezeerd.