Harmonie in chaos vinden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 58004
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 23:49

Mars schreef:
En hoe mooi dat omgeving (je man, de hoefsmid etc) automatisch mee in beweging komt om Sam ter dienst te staan :D

_O- Sam heeft echt een heel apart effect op iedereen in zijn omgeving. Het is altijd haast… wonderlijk, hoe iedereen voor Sam springt. := Ik zou mijn ziel verkopen voor Sam, dat weet iedereen maar hij lijkt ook een meer dan gemiddelde adoratie op te roepen in anderen. De DA, vroeger de jurys en mensen die prijzen uit deelden, zodra ze bij hem kunnen, gaan ze hem onbewust aaien en/of steunen. Het lijkt onmogelijk voor mensen om Sam te negeren. <3 Mijn smid heeft zijn fouten maar hij draagt Sam op handen…. Heb het nogal gezegd hè. Op wedstrijd werd Sam eigenlijk altijd eerst begroet. _O- Het is gewoon een heel bijzonder dier…


Taucha schreef:
Cherm Sammeke! Kan hij zijn draai een beetje vinden in zijn (pre)pensioen?

Waarom hebben de jongeheren allemaal een halster om (24u/d?)
Kan me niet voorstellen dat Joy en Sky nog moeilijk te ‘vangen’ zijn?

Ja op zich wel. Hij krijgt natuurlijk nog zijn dagelijkse aandacht .. alleen als ik Rêve mee neem op wedstrijd is hij wat in de war. :(:)

De halsters zijn vooral uit gemakzucht. Als de smid komt gaat mijn man meestal en dan hoeft hij niet eerst nog te gaan zoeken welk halster bij wie hoort. Ook kan hij op deze manier makkelijker ze even vast pakken om na te kijken als hij ‘s morgens langs rijdt, wat hij niet zou doen als hij eerst een halster moet gaan zoeken.

Sky en Joy zijn idd prima te vangen maar Leo ben ik zo zeker nog niet van eigenlijk. Hij kan soms nog schichtig reageren op de riem van de voerzak. Die zou voorlopig sowieso met halster blijven lopen. Eigenaar van Leo heeft nl in het begin aan gegeven dat hij niet altijd ‘voorspelbaar’ reageert Wb het halster.

Joy heeft vorige week een aantal dagen zonder gestaan omdat we door de halsters heen waren. :+ Hij kan zonder maar ik vind het ook wel handig dat ik ze gewoon bij het halster kan pakken als ze bv een teek hebben. Ipv eerst nog het halster om te moeten doen enz.

de eigenaar van Sky heeft liever dat hij met halster staat. Ik heb eigenlijk nooit gevraagd waarom dat haar voorkeur heeft. Als er morgen iemand komt die zegt ‘ik wil het halster uit’ en het dier is goed mak is dat prima. Is het echter een gevalletje ‘Vigo’ dan wil ik tegemoet komen met een weide-halster. (Vigo was op een of andere manier niet ‘echt’ halstermak te krijgen. Op stal aan en uit doen was geen probleem maar deed hij het op weide uit was het miserie. )
Ik weet eigenlijk niet of dat beter geworden is nu.

Anyhow. Halsters zijn dus vooral gemakzucht. Bij Leo nog zekerheid en bij Sky voorkeur vd eigenaar. Als Joy zijn halster uit doet vind ik het ook simpelweg niet altijd meteen dus die staat regelmatig een paar dagen zonder.

Hannanas: ik snap wat je wil zeggen maar het veranderd simpelweg niet veel aan mijn keuze. :o Ik heb bepaalde keuzes gemaakt om te doen wat ik nu doe. Die keuzes hebben zoals alle keuzes, consequenties. De optelsom is dat ik:
1. De huidige verantwoordelijke voor Pret haar positie en daarbij horend vermogen om voor Pret te voorzien niet meer vertrouw en dus bang ben dat zodra haar leven terug veranderd ik opnieuw een bericht krijg dat Pret niet meer in haar budget past. Haar huidige oplossing (terug bij de ouder inwonen) is een tijdelijke en geen die stabiliteit en toekomstperspectief biedt.
2. Dat betekent dat ik dus een oplossing wil waarbij ik terug zeker kan zijn dat Pretty haar welzijn gegarandeerd is. Ik wil niet wachten tot ik over X maanden terug bericht krijg dat het toch niet lukt (ik heb goede redenen om uit te gaan van de tijdelijkheid van haar huidige oplossing. Ik heb Pretty niet aan een vreemde mee gegeven. Ik weet dat ze het inwonen bij de ouder niet lang gaat volhouden.)
3. Ik heb mijn leven hier opgebouwd. Pretty staat nu 41km enkele rit van mij af over een verre van aangename route. Ik kan mezelf niet in twee snijden. Ik kan die afstand niet meer dagelijks aan met de auto en als ze terug onder mijn hoede komt kan ik het ook niet aan om haar niet zelf op te volgen.
4. Gezien de investeringen die gebeurt zijn is elke maand pension betalen terwijl ik het zelf kan doen verre van ideaal. Als ik nu zelf geen mogelijkheid had om haar te zetten met liefde maar niet als ik het zelf kan doen. Da’s gelijk Joy nu naar een andere opfok brengen.

Dus moet ik keuzes maken en knopen doorhakken. Het kan prima zijn dat anderen het niet eens zijn met de keuzes die ik maak. Dat mag. Daar heb ik begrip voor. Maar op het einde van de dag zijn het mijn keuzes om te maken en wellicht mijn fouten. De tijd zal het leren. :)
Maar wanneer ik haar gezelschap kan bieden regel ik de dag om haar op te halen. Dat staat vast. Of dat het juiste is weet ik niet. Maar op dit moment zegt mijn hoofd, hart, instinct, hoe je het wil noemen, dat ik haar moet gaan halen zodra het kan. En daar begint het eigenlijk mee. Ik kan dat ook wel onderbouwen met er even over na te denken, maar dit alles is heel simpel ontstaan door de instinctieve drang om haar te gaan halen. Dat ik haar nog niet gehaald heb mag je gerust een klein wonder noemen of een testament voor mijn zelfbeheersing want zodra ik aan haar denk wil ik haar gaan halen. Het is dat ik besef dat het waanzin is want anders zou ik door dit bericht te schrijven mijn man wakker maken om haar op te gaan laden. En dát gevoel…. Daar heb ik geen logica of onderbouwing voor. Ik weet door welke factoren het versterkt wordt en die noem ik hierboven maar ik heb geen ide waarom niks in mij zelfs maar wil overwegen om haar níet terug te halen.

Wanneer alles gezegd en gedaan is ben ik meestal veel bedachtzamer dan mensen denken. Maar ik heb over de jaren geleerd dat als ik iets zo intens voel en dat niet kan verklaren, ik moet luisteren. Over een paar maanden komt daar potentieel nog een voorbeeld van. Mijn man die het normaal pas geloofd als hij het kan zien/vast houden heeft zelfs geleerd dat als ik een bepaalde intensiteit krijg die ik niet kan beredeneren dat hij dan gewoon er in mee moet gaan want anders gaat het standaard mis. Het laatste wat mijn man wil is ‘een oude knol’ er bij die ook nog eens haar reputatie heeft. Maar ondanks dat ik er weinig over zeg heeft hij al van het begin door dat dit één van die momenten is dat hij liever luistert naar mijn ‘whatever it is’ dan puin te ruimen als hij het niet doet.

Ik kon Rocky na een paar dagen doordenken en kalmeren loslaten en denken ‘if it’s ment to be it’ll come to pass’ terwijl Rocky dichter bij mijn hart ligt. (Ja ik weet hoe vreselijk dit klinkt tov Pret)en met Rocky is het helemaal goed gekomen. Die is niet verkocht en staat op een fijne weide nog steeds bij dezelfde eigenaresse die elke dag meer van hem houdt.
Maar Pret kan ik niet loslaten… en we zijn nu toch al een tijdje verder tov het initiële ‘moment’.

pmarena

Berichten: 48216
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:05

Het zal zijn reden wel hebben :j Als je het zó sterk voelt dan is het alsnog óók gewoon logisch dat je haar wilt gaan halen :j

Het enige stukje overweging dat je als buitenstaander mist, gewoon om het te benoemen hè, absoluut niet met het idee het beter te weten ofzo := Is dat je aangeeft dat je niet over een paar maanden ineens voor het blok wilt staan. Niet een voor jou onhandige locatie pensiongeld wilt gaan betalen. Wat natuurlijk super begrijpelijk is :j

Maar dan lijkt daar toch nog een soort vergeten mogelijkheid tussen te zitten: zorgen dat ze zó thuis of semi-thuis (veulens, ouders) aan kan schuiven als het moment daar is. Dat je er klaar voor bent, zodat dat moment over een aantal weken? maanden? niet onvoorzien is, maar dat je er klaar voor bent :j

En als zij het op de rails krijgt en Pret kan blijven waar ze het eigenlijk prima heeft gehad en gewend is na al die jaren, dan is het prima. Dan kan je zodra het weer goed voelt dat vrijgehouden plekje alsnog opvullen met een ander dier - of vrijhouden tot Pret het hoekje om gaat :(:)

Snap je wat ik bedoel? Dat stukje lijkt te missen in de overweging :)

Maar het kan prima zijn dat dit voor ons alleen maar zo lijkt, omdat de optie bij jou gewoon niet speelt vanwege de mogelijkheden en wat handig is, omdat je al moet plannen bij wie je haar gaat zetten en je moeilijk maandenlang bvb. die drachtige merrie alleen kan laten lopen.

En als je gewoon in elke vezel van je lijf voelt dat ze bij jullie moet zijn, dan is het relatief simpel natuurlijk en heb je groot gelijk dat je haar gewoon zsm op wilt gaan laden :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 58004
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 13:27

Je gokt het zelf al een beetje. :)
Als ik besluit van Pretty te laten staan kijk ik voor een weidemaatje voor de merrie. Ik wil nl niet dat de merrie alleen staat.
Pret dan nog eens er bij, dan lopen er volgend jaar 4 paarden op dat stuk ipv 3 (want merrie en veulen + weide maatje) en da's te veel voor het stuk. :)
Het is een beetje dat we nu potentieel met deze merrie de kans krijgen om haar terug te halen zonder de halve wereld te moeten verbouwen. Die drachtige merrie alleen laten staan vind ik geen optie. Dus die alleen laten staan tot er een beslissing is over Pret ook niet.

Pret bij de hengsten zetten lijkt me niet zo'n strak plan. :)) Dan kan ik DNA testen van wie de kleine is volgend jaar (tenzij het een creme is. :=)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 01-07-23 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S
Berichten: 12172
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 13:30

Ik denk dat het voor rust in je koppie heel goed zou zijn om te besluiten dat zodra de drachtige merrie bij jou staat, Pretty daar fijn bij te zetten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58004
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 14:17

Dat sowieso, maar als de weide groot genoeg was zou ik haar desondanks wellicht nog laten staan en een paard zoeken om de merrie gezelschap te houden, relatief goedkope weidegang zoeken ze overal dus dat is zo moeilijk niet. :+ Maar de weide is niet groot genoeg om dan nog een paard er bij te zetten. Dan wordt het een modderpoel en gezien het weidegrond is mag je niks aan de bodem veranderen. Dus niets verharden. Over een stukje rubberen tegels zullen ze niet vallen maar dan hebben ze dus een paar vierkante meter waar ze droog kunnen staan en verder modder, dat is ook niet de bedoeling. := 2+ veulen is de max voor die weide zoals ik het in schat. Er is een minimale kans dat daar nog een stuk bij komt op termijn maar daar kan ik in deze beslissing niet op rekenen. :) Want dat is geen zekerheid.

pmarena

Berichten: 48216
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 14:58

Nou ik bedoelde uiteraard niet bij de jongens in he := Maar in de categorie 2 vliegen in 1 klap Pret zeg maar als stormram gebruiken om het naastgelegen stuk weer terug te krijgen O:)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58004
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 15:23

Ja maar dan staat Pret dus alleen want een merrie die moet bevallen naast jonge hengsten zetten is ook geen strak plan ongeacht of er een draadje tussen staat. :=

pmarena

Berichten: 48216
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:50

Ik weet natuurlijk ook niet voor hoeveel paarden er plek zou zijn op het naastgelegen stuk, hoe je locaties precies in elkaar zitten, hoe je het in gedachten hebt met eventueel afspenen en bij de jongens zetten van een hengstje over een poos, of dat überhaupt aan de orde is dat eigenaar dat zou willen, of er nog iets zit te broeien van een ander huis enzo..... jij zal zelf het beste zicht er op en gevoel er bij hebben, dat komt vast goed als je dat volgt :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 58004
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 16:19

De weide van de hengsten is gewoon in twee gedeeld. Dus het is niet dat ik een stuk kan af maken waar ze ‘buiten zicht’ staan of niet bij de hengsten kunnen. :) Het beste dat ik kan doen is een draad spannen dat ze niet aan elkaar kunnen maar als de merrie bevalt wil ik niet het risico nemen dat ze er doorheen gaan. Er staat stroom zat op maar een hormonale hengst wil ik liever niet onderschatten op die manier. Niet ten koste van een merrie met veulen.

Als het bv in een L vorm lag zouden er wel mogelijkheden zijn maar het is echt een rechthoek. :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58004
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 22:22

Zo morgen nog eens foto's proberen te maken van de baby's. Vosje is aardig veranderd vind ik. :j Hij gaat wel de brutaalste van de huidige drie worden naar wat ik zo van hem zie. :=

Was vandaag even regendekens aan het op leggen voor ik de paarden naar de grote weide bracht omdat ze vanaf de avond flinke buien gaven en Sam is niet waterproof. Manlief kwam even kijken en besloot meteen even mee te lopen zodat ik niet met twee paarden alleen over de straat moest. Gezien Sam liever niemand anders volgt dan mij nam hij Rêve, ik hoor dus achter me ineens "Schat legt die altijd haar oren zo plat?" dus ik zeg zonder nadenken of omkijken "nee, normaal heeft die altijd de oren naar voor. Sam wil wel eens zuur kijken omdat die op zijn ongemak is op straat." en toen kreeg ik terug "kijk eens naar uw merrie."
Dus ik draai me om en zie Rêve met de oren plat in de nek langs mijn man lopen terwijl het haar ogenschijnlijk al haar zelfbeheersing koste om zich te gedragen. := :=

Ik snap oprecht niet wat haar issue is. We komen op de weide. Hij geeft Rêve aan mij om de draad dicht te doen en letterlijk zodra ik het touw vast pakte gingen die oren naar voren. := := Mijn man liet hem spontaan ontvallen "wat een k*tknol zijt ge ook he." := :=
Ze doet niks naar hem als hij haar vast heeft maar ze maakt hem wel duidelijk dat hij ook niet veel welwillendheid moet verwachten van haar. Voor Joy konden die twee prima met elkaar overweg en ik ben degene die Joy mee genomen heeft bij het af spenen dus dat kan het ook niet zijn... := Heb haar op stal gezet en Joy er uit gehaald en opgeladen dus ik ben degene die haar veulen weg genomen heeft maar het is ook al begonnen van in de dracht en ze lijkt niet echt bij te draaien. :=

Hij besloot ook mee te komen naar de veulens. Joy vindt hem wel lief. _O- Op weg naar huis besloot de rem te blokkeren.. := Nu heeft mijn man een Dodge Nitro dus geen auto die je zomaar even op elke aanhanger kan zetten... Ik werd uit de auto gezet en moest met mijn moeder mee (die ik had moeten op bellen) en hij zou de auto naar huis rijden op de handrem. Als iemand die auto veilig naar huis kon rijden is het mijn man. (Ik vertrouw echt eender welk voertuig met hem.) Maar blijkbaar wilde hij toch liever niet dat ik ook in de auto zat. :=

Met een paar tussenstops op de schijf te laten afkoelen zijn we uiteindelijk thuis geraakt. Het is echt áltijd wel wat hier. := :=

pmarena

Berichten: 48216
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 08:44

Achjee ik vind het ook echt wel supersneu voor je man hoor...hij doet er verdorie àlles voor en dan krijgt hij de rotbokken behandeling :x

Heb je in zo'n situatie nu niet de behoefte om een "brul" te geven dat het nu klaar moet zijn met dat gezeik? Ik zou er zó boos om worden op een gegeven moment :x

Al doet ze het verdorie maar uit beleefdheid voor jou..... -O-

Maargoed dat is misschien het niets doen en alleen lelijk kijken al......

Ojee, hopelijk auto weer goed te herstellen :(:)

Ja geeft Vosje zich niet zomaar gewonnen....? :D

pien_2010

Berichten: 43544
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:31

Pmarena jij schrijft wat ik dacht.

petraaken

Berichten: 44217
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 10:51

Hij moet toch iets gedaan hebben tijdens de dracht waardoor ze hem nu niet meer goed gezind is denk ik. De vraag is alleen wat en helaas kan zij het niet zeggen. :+

Oei, is het vosje nogal een karakterke?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58004
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 12:45

pmarena schreef:
Achjee ik vind het ook echt wel supersneu voor je man hoor...hij doet er verdorie àlles voor en dan krijgt hij de rotbokken behandeling :x

Heb je in zo'n situatie nu niet de behoefte om een "brul" te geven dat het nu klaar moet zijn met dat gezeik? Ik zou er zó boos om worden op een gegeven moment :x

Al doet ze het verdorie maar uit beleefdheid voor jou..... -O-

Maargoed dat is misschien het niets doen en alleen lelijk kijken al......

Ojee, hopelijk auto weer goed te herstellen :(:)

Ja geeft Vosje zich niet zomaar gewonnen....? :D

Jawel, maar ga je op een paard brullen dat in wezen niets verkeerd doet?
Ik bedoel... Lelijk kijken is nu niet echt een misdrijf. := Als ze "actief" bitchy doet krijgt ze een tik of als ik er op zit een tik tegen haar oren en een "schei uit!'" maar als ze niets doet behalve lelijk kijken dan valt er niet echt veel mee te doen. Ik vrees dat ze dan mogelijk erger wordt omdat zij niet snapt waarvoor ze gecorrigeerd wordt.

Het is op het einde van de dag natuurlijk ook een paard... Die doet niets uit beleefdheid voor een ander. Die doet wat ze voelt binnen de grenzen die haar opgelegd zijn. Met haar karakter verwacht ik dat het niets doen al een vorm van beleefdheid is want er is een periode geweest dat ze een aantal keer met de zweep in aanraking gekomen is omdat ze hem echt ging op zoeken als hij door de weide liep. (en niet om te knuffelen zeg maar.)
Dat kon natuurlijk echt niet door de beugel.

En op wedstrijd als ze in paniek is, dan is ze toch wél blij als hij haar komt vast houden. :? Maar in alle andere situaties is ze dus tja... Een b*tch. :=

Mijn man neemt het gelukkig niet al te persoonlijk. _O- Die zegt gewoon "ellendige knol", geeft haar expres nog een aai over de neus gezien ze toch niets mag doen en laat haar dan pas los. _O-

Ik denk dat je een paard hiervoor gewoon heel moeilijk kan straffen, ik zit er al over te piekeren zo lang het speelt maar ik zie gewoon geen manier om haar te corrigeren op een manier die ze begrijpt behalve wanneer ze actief iets doet dat niet mag. Maar voor alleen lelijk kijken...


petraaken schreef:
Hij moet toch iets gedaan hebben tijdens de dracht waardoor ze hem nu niet meer goed gezind is denk ik. De vraag is alleen wat en helaas kan zij het niet zeggen. :+

Oei, is het vosje nogal een karakterke?

Hij had haar wel vast met het insemineren. Mogelijk is daar een ongelukkige link ontstaan... En dat ze wrok lang kan vast houden weten we al van het moment dat ze geboren is eigenlijk. := Mijn beste gok momenteel is dat ze het insemineren (wat ze echt niet kon waarderen) en scannen aan hem gelinkt heeft en dat ze daarom zo omgeslagen is. Hij kan in principe ook alles met haar. Zadelen, van de weide halen zelfs met haar werken, maar ze doet het nooit van harte.
Nu moet ik wel zeggen dat ik ook wel mijn jaren af gezien heb met haar dus misschien moet je met Rêve gewoon een paar jaar af zien voor je er een leuk paard aan hebt. :=

Het vosje heeft een aardig karaktertje ja. Hij probeert inmiddels ook voor te kruipen met de voerzakken en als hij dat niet mag, dan wil hij zijn voerzak niet meer maar probeert zijn neus bij in die van Joy te steken. Dus dan pak ik hem bij zijn halster en houd zijn voerzak voor hem en dan hebben we een soort conversatie die hardop zo zou gaan:
Vosje: "ik wil dat niet, ik wil voer gelijk zij hebben!"
ik: "Dit is voer gelijk zij hebben, kijk dan!"
Vosje: "nee dat is het niet!" *snuffelt voorzichtig in voerzak....* "oke je hebt gelijk het is voer gelijk zij hebben..."

En dan kan ik de voerzak dus om doen. :+ en die weet ook niet dat zijn oren naar voren kunnen. :=

soms is werken met paarden gewoon ondankbaar. :=


Sam is gisterenavond nog ongelukkig gevallen. Heb een uur bij hem zitten huilen in de box. Toen ik hem zag gaan was ik overtuigd dat ik de DA ging moeten bellen om hem in te slapen ... Ik begrijp nog steeds niet hoe hij niet zijn been gebroken heeft. Was zodanig in paniek dat ik Rêve gewoon los gelaten heb. Mijn man kwam kijken omdat die van boven zag dat Rêve buiten de stal stond rond te kijken maar de poort was nog open dus ze kon zo de straat op als ze was weg gerend. := Dus hij pakt Rêve (en dan sputtert ze niet tegen) zet haar op stal en vraagt tegelijk wat er is en ik leg al huilend uit wat er gebeurt was. Hij heeft twee schaafwondjes maar die zijn oppervlakkig. Hij liet gisteren alles af voelen en alle bewegingen maken dus ben nog bij hem gebleven om te kijken hoe snel er zwelling op zou komen als die kwam want als het meteen enorm zwelt laat ik hem ook niet nog een nacht staan er mee maar het bleef stabiel en hij nam goed steun (en at gewoon door terwijl ik om zijn nek hing en jankend grommelde dat ie niet snapte hoe belangrijk hij is.) dus toch maar paar uur gaan slapen.
Vanmorgen om 5 uur stond ik terug langs hem, hij heeft een klein beetje vocht in de knie en de pees is terug dik (precies op zijn slechte been natuurlijk) maar hij neemt goed steun. Hij ontziet het niet dus we komen er met de schrik van af. We gaan zo antislip leggen voor de staldeur dat hij iig daar niet meer kan uitschuiven. We doen dit al 10 jaar 2 per dag en hij is nog nooit uit geschoven maar is hij geschrokken en wat minder voorzichtig geweest .... Geen ide maar hij viel iig met zijn kootbeen op het "overstapje" (dat er is om te voorkomen dat er water in de stal komt als het regent)en zijn andere been schoof onder hem uit dus een grootdeel van zijn gewicht kwam op dat kootbeen dat dus niet echt een stabiele "ondergrond" had. :\ Toen krabbelde ie overeind en liep ie dus nog even tegen de poort ook en rond die tijd ergens heb ik Rêve los gelaten denk ik. :o :o

Mijn man kwam van "waarom staat gij hier alleen?... Oh oliebol." (toen hoorde ie mij panikeren gok ik. :') )

Maar ze moeten ook een stukje naar beneden om de paddock in te gaan vanuit de stal (om dezelfde reden) en zag dat hij zijn slechte been eerst zette. Dus hij neemt volledig steun en mankt niet gelukkig. Ik ben gewoon een paniekaanval rijker.

pmarena

Berichten: 48216
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 14:18

Zo jeetje dat moet er zeker eng uitgezien hebben zeg :(:)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58004
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 01:07

pmarena schreef:
Zo jeetje dat moet er zeker eng uitgezien hebben zeg :(:)

Ja… ik dacht echt dat ik hem kwijt was. Kan morgen een foto maken van het trapje om een ide te geven waarom ik besef hoeveel geluk hij gehad heeft. :\ zelfs de wondjes zijn minder ernstig dan ze leken. God wat houd ik van dat dier…..

Heb ze vandaag thuis op de weide gehouden. Wilde hem niet over het harde laten gaan tot ik 100% zeker was. :o (en het trapje… := ) maar daarnet galoppeerde hij vrolijk bokkend naar de stal dus we zijn safe. (Ze gaan via de ‘rijbak’ en moeten altijd even rollen en stoeien en als ik dan zeg ‘ale jonges, stal in.’ Gaan ze rustig de stal in. :+ maar ze krijgen altijd een paar minuten want het zand van de bak is blijkbaar beter dan gras en het zand van hun paddock. :+ daarom komen de doeken dus ook altijd boven. :o )

pmarena

Berichten: 48216
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 06:45

Nouja, gelukkig met de schrik (en 10 jaar ouder....) vrij gekomen dan, als meneer gewoon lekker rond galoppeert....dan zou je hopen / denken dat het nog wel okee zit daarbinnen. Wat een ei joh dat hij zo onvoorzichtig deed :(:)

Een jaar ofzo geleden heb ik Rena een keer een doodklap zien maken, dat ik ook dacht dat ik de DA moest bellen voor een spuitje.... wij hebben een stuk dijkwei erbij, die eindigt in een bochtje met bomen, hek en dan het betegelde pleintje naast de stal. Rena is een voorzichtig (scheiterig ;) ) diertje, die gaat nooit zomaar een bocht door waar je niet kan zien wat daar achter is. En ze weet ook dat het hek soms nog dicht is als ik haar roep, zodat de mini niet nog even snel die wei in schiet weet je wel.

En op een dag riep / floot ik haar. Komt ze aan galopperen. Maar stopt die ouwe geit verdorie niet hè maar gaat gewoon op volle galopsnelheid door de bocht heen, door het kapotgelopen baggerstuk, op de tegels....ja en daar heeft ze met die baggerpoten geen grip op natuurlijk, dus nog (ander)halve uitglijende galopsprong later valt ze volle vaart om met een achterbeen in een hele nare hoek, soort Bambi waarbij het haar ook niet lukte om in 1 keer op te krabbelen maar ze nog een paar keer in een soort spagaat terug kwam.... lekker voor een knolletje tegen de 30, equivalent van een bejaarde met een gebroken heup.... maar na een paar stijve hobbeltjes ging het eigenlijk wel weer gelukkig.

Ik ook een hartverzakking rijker. Stomme knollen af en toe .....

petraaken

Berichten: 44217
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 08:31

Ik had dat dus 2 jaar geleden toen we de jongste merrie moesten laten inslapen. Mijn oudste brak door de draden heen (omdat ze in paniek was omdat de jongste toen zich constant op de grond smeet en rolde)en kwam ook op 3 poten terug. Ik dacht even dat we er die avond gingen 2 moeten laten inslapen. Het was dat de DA zag dat ze er nog wilde op steunen dat hij adviseerde om voor de nacht pijnstiller te geven en s'anderendaags met zijn mobiele rontgen terug te komen. Dat hele been op de foto gezegd en geen breuk of barst te zien. Wel beurs en stijve spieren en daarvoor toch wat pijnstilling moeten geven maar niet zo erg dat ze er domme dingen ging van doen.

pmarena

Berichten: 48216
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 08:52

Jee dat zal je inderdaad gebeuren zeg, dat er dan een tweede meteen mee gaat :(:)

Hier stond Rena een keer plotseling met 1 voorbeen in de lucht in de wei. Wilde er helemaal niet op steunen dus dacht toen ook dat het einde verhaal was, dat was echt zo'n aanblik en je weet genoeg, weet je wel.

Toen de DA kwam had die exact hetzelfde gevoel erbij. Maar er was niks te vinden toen, heel vaag.
Hele poos gezocht, gebogen, geduwd en getrokken.... op RX enzo ook niks te zien.... dus maar flink pijnstiller erin en afwachten...

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:11

Dergelijke gevallen heb ik hier ook wel.

Mijn grote stond op regelmatige basis zo. Was meestal gewoon een zweer. (een zweer is geresulteerd in een sincker, die hebben we nu na 4 jaar weer stabiel, staat ze nu regelmatig op drie benen op het andere been de laatste weken om de dag erop weer goed te zijn.)

Mijn spanjaard ook zo eens op drie benen getroffen, ik in paniek vriendin gebeld, had ze al bijna opgeladen voor nr merelbeke te gaan. (savonds laat).
Die zei, pijnstiller en wacht even af tot morgen. Dag erop liep ze er weer op en drie dagen later niks aan te merken. Er zat wat vocht in de hiel, dus wss een kneuzing van ergens op te trappen.

Maar je hart staat telkens even stil zo.

petraaken

Berichten: 44217
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:19

en je bent meteen 5 jaar ouder en wat grijze haren erbij. Hoewel ik wat dat laatste betreft nog niet moet klagen. Op dat gebied heb ik gelukkig de genen van mijn vader gekregen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58004
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 15:38

Waarom houden we eigenlijk paarden als je die verhalen leest he. := :=
Als je echt gaat terug denken heb je eigenlijk heel veel momenten van stress waar je totaal machteloos bent...

Ik heb helaas geen goede genen kwa grijze haren. _O- Maar ik heb al gezegd dat er pasteltinten in komen eens ze helemaal grijs zijn. :)) :))

Sintara

Berichten: 7433
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 19:17

Pfoe, ik snap je helemaal. Zo schrikken %) . Ik vind het altijd bizar hoe fragiel die dieren zijn, en tegelijkertijd zo sterk

Ayasha
Blogger

Berichten: 58004
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 01:55

Het mooie deel van een opfok:

Afbeelding
Zien hoe prachtig ze worden met genoeg beweging en de juiste voeding. <3
Leo heeft zich inmiddels goed aangepast. Wat te zien is aan het gebrek aan wondjes. :+
Heb ook wat filmpjes van de andere dames morgen.

De quarters zijn terug :x :x
Een realiteit waar we het vandaag over hadden:
Terwijl de dames al zalig in bedje lagen waren mijn man om half elf nog op weg naar de weide met hooi omdat onze hooiboer door het stro binnen halen pas vandaag tijd had en met twee zijn is wel een must nu de quarters er weer zijn. Míjn man had late (half elf thuis.). Had vrijdag al gebeld maar omdat het weer zou om slaan moest het stro binnen dus vandaag pas tijd om ons te helpen. Gelukkig hebben ze wel voldoende gras.

Maar dus ‘s nachts nog naar de veulens en dan Sam en Rêve nog binnen halen en dekens wisselen (Sam niet waterproof.) het loopt niet altijd op rolletjes gezien paarden sterren zijn in schijt hebben aan eender wie zijn planning, :+
Zaterdag hadden ze nog hooi waar ze normaal drie dagen over doen. Blijkbaar hebben ze et een team-effort van gemaakt. >;) gelukkig heb ik nog wat verpakte balen maar ideaal is dat niet.

En dan gaat de baal in hun hooiruif en hoewel ik aangevuld heb met verpakte baaltjes doen ze alsof ze verhongerd zijn. :roll:

Joy beschermt zijn baby’s met volle overgave tegen de quarters.. Er is een ‘no touching policy’ die hij strikt handhaaft. :+

pmarena

Berichten: 48216
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:22

Die ziet er goed uit! En wat een keurig hekwerkje staat daar omheen zeg +:)+

Waren de Quarters weg dan....?

Oei, dat nachtwerk....vandaag maar een rustig op stoom kunnen komen dan hoop ik voor je :(:)