Harmonie in chaos vinden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 58019
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 01:36

Deze van een tijdje terug wil ik jullie ook niet onthouden… Leo… is Leo. _O-

Leo is echt samen met Charlie een van de veulens waarvan ik hoop dat ik ze kan blijven volgen. Met Leo zal dat puur logistiek van wat korter bij zijn omdat zijn eigenaresse dichtbij woont en ook les krijgt van mij. :D heb de eigenaresse ook een beetje geadopteerd dus hoop sowieso dat ik haar kan helpen om haar eigen doelen te bereiken. :+:

Maar beide eigenaresses zijn super lieve meiden die echt heerlijke dieren hebben.

Whiskey hoop ik natuurlijk ook wel te volgen maar ik denk dat zij sneller afstand gaan nemen. Ook minder social media dus dan verlies je ze toch sneller uit het oog vaak..

Toto is er nog wel even als er niks veranderd dus die kan ik nog wel even mee volgen. :D

Maar er is wel een concencus dat het leven beter is met een Leo in je leven onder de eigenaren. _O- Leo is een beetje de charmante clown.

Whiskey is onweerstaanbaar lief en zacht (en GROOT :oo )

Joy is de stabiele speelvogel met af en toe een humeur (dat gelijk neigt te lopen met het mijne :o )

Charlie is de vriendelijke verstandige schat waar ze gewoon lekker bij kunnen gaan chillen. Vandaag stond die ook met een bak in zijn mond (zat te wachten tot ze leeg waren.) en toen ik riep ‘enne Charles? Hebt ge daar geen speelgoed voor?’ Keek hij me even aan met de bak nog in zijn mond om hem vervolgens ostentatief te laten vallen terwijl hij naar me bleef kijken. _O-
Soms zweer je dat ze je begrijpen.

Toto moet ik nog wat leren kennen. Hij begint nu uit zijn schulp te komen en vertoont wat puber gedrag. Die lijkt zijn plaats gevonden te hebben achter Joy en Leo… pal in het midden dus. :+

Ik hoop dat Leo en Joy hem niet te veel leren. _O-

Ik ga Joy zijn honden touw ook maar eens terug zoeken nu hij terug touwen steelt. := kunnen ze hem die geven ter afleiding. Of iig eentje zonder clips. := heb vast nog wel een kapotte liggen waar ze hem mee kunnen af leiden terwijl ze bezig zijn, half de fun is dat ie het kan pakken dus als ze een dummy-touw meenemen dat ie mag af pakken…

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:54

Heerlijke verhalen weer over de jongens!

En de Haflinger, Nero was het, staat die er nog?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58019
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 13:55

JorineV schreef:
Heerlijke verhalen weer over de jongens!

En de Haflinger, Nero was het, staat die er nog?

Nee die is naar huis gehaald. :)
Zij kregen een twenter op stal en hebben gekozen om Nero naar huis te halen als gezelschap voor de twenter. We hebbrn wel nog sporadisch contact, Nero is inmiddels ook ruin.

Yavanna

Berichten: 2654
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:58

T is stil bij je Kathleen, gaat alles goed?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58019
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 01:59

Niet zo eerlijk gezegd. :) schouder blijft erg moeilijk doen. Vandaag helaas ook de DA moeten bellen om Whiskey te hechten. Man en eigenaar vermoeden te weten waar hij zich bezeerd heeft en gaan dat veranderen maar ik heb mijn twijfels of het daar gebeurt is.

Hoe dan ook is de verandering iets dat meer veiligheid biedt. Dus we gaan sowieso zorgen dat eventueel risico daar ook weg is maar ik ben aan het piekeren waar ik nog iets over het hoofd gezien heb als dat niet de plaats is…

Ik weet dat het allemaal kan gebeuren maar voel me wat schuldig.
Mijn DA kon gelukkig snel maar de hechtingen zitten op het hoofd boven de neus zeg maar. Vrij moeilijk om die plaats te beschermen. :\
Mijn DA is heel bekwaam en als hij de draadjes laat zitten zie je over twee weken niks meer maar dat is dus de vraag hè. Het zit vlak boven de neusriem van het halster. DA zei wel meteen dat het niet van het halster kon zijn aan de wonde te zien, hij heeft zich ergens van onder naar boven tegen gestoten. De vraag is waar. Hij krijgt nu tijdelijk een halsband aan want gustxbill to the rescue bevestigde al wat ik vreesde dat we hem zeker nu niet zonder iets om te grijpen kunnen laten lopen en een halster is ook geen optie. Alleen heb ik blijkbaar aan Rêve echt een bonk van een paard want de halsband die haar past is veel en veel te ruim voor Whiskey. := (whiskey is 10 a 15 cm groter dan Rêve en kwa bouw thans ook geen iel dier. := )

Verder ben ik bizar moe… mentaal vooral maar ook fysiek. Heb een blog klaar die ik alleen moet afwerken maar kom er niet aan toe .. kan natuurlijk ook de pijn en ‘beperking’ van de schouder zijn dat die beetje doorwerkt op mijn hele lijf en energie.

Het is voor mij echt ‘falen’ eerlijk gezegd… alles wat bij mij staat zijn mijn ‘pleegveulens’. Eigenaresse was wel heel blij over de communicatie. Had haar eerst gesmst met een foto want ‘hij moet gehecht worden aan zijn hoofd’ zorgt gegarandeerd voor dikke paniek. Ze heeft me daarop meteen gebelt, heb gevraagd of ik mijn DA mocht bellen of dat ze me de nummer van haar DA wilde sturen en indien mijn DA niet in Limburg zou zijn (hij doet nog FEI wedstrijden) welke dan haar voorkeur had maar mijn DA gebeld en die kon. In principe heb ik van iedereen ‘volmacht’ in dit soort gevallen maar als het geen leven of dood is en ik kan de eigenaar bereiken overleg ik liever.

Laat ze natuurlijk geen nacht lopen met zo’n wonde en bij direct gevaar bel ik eerst een DA, dat willen ze ook allemaal maar het bloedde niet meer en had ook beperkt gebloed (grote witte bles dus dat zou op gevallen zijn.) dus dan is er tijd om te kijken of ik de eigenaar kan bereiken. Het was wel meteen duidelijk dat het gehecht moest worden. Eigenlijk al van drie meter afstand maar helemaal toen ik voorzichtig keek hoe diep het was. Ze verbazen me elke keer hoe chill ze onder zo’n dingen zijn… een mens met die wonde zou zonder verdoving echt niet er aan laten prullen hoe voorzichtig ook en dit is dan nog degene met het kleinste hartje. :(:)

Ze is zelf ook gekomen maar mijn man en ik hebben hem eigenlijk vast gehouden (toen het schoon maken begon moest mijn man even weg wandelen want die kan daar niet tegen maar whiskey was het niet eens met het roesje en het is zo’n ellendige plek met het halster…. Ik heb vandaag de zalf gedaan want zalf op de wonde doen vindt ze eng. Gustxbill nog eens in de avond, gustxbill haar expertise kwa wondverzorging is groter dus die kennis en ervaring weiger ik niet.

Morgen gaan de eigenaar, ik en nog een eigenaar samen. Normaal dus handen genoeg voor de jonge man. Whiskey is een heel braaf dier maar ook bang dus dat maakt het wat gecompliceerder. Denk dat ik het ook wel alleen klaar krijg maar een paar handen extra is nooit mis al is het maar om je eigen handen vrij te hebben voor het echte werk.

Baal echt enorm dat dit gebeurt is gewoon.

Mijn DA is blijkbaar wel al twee jaar met pensioen. _O- dat zei ie vandaag toen mijn man vroeg wanneer hij op pensioen ging. :))
Ik zei nog ‘zolang je blijft komen als ik bel blijf ik komen. Jij bent gewoon de enige momenteel waarvan ik weet dat het goed gebeurt.’

Hij zei dat hij wel minder werkte dus ik vermoed dat hij nog wat vaste klanten doet. En als ik bel voor spoed stuur ik hem altijd een foto dat hij zelf kan beslissen of het echt spoed is. Maar tot op heden heb ik nog nooit langer dan drie kwartier moeten wachten en das gewoon hoe lang hij rijdt als hij meteen vertrekt. :=
Dus denk dat hij ook wel weet dat als ik bel met ‘ik heb eentje die vandaag nog hulp nodig heeft’ dat ik niet bel voor een schaafwond of een dik been…

GUSTIxBILL

Berichten: 2003
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 06:33

Je hebt hem deze week in iedergeval genoeg aan het werk gezet _O-
Jammer dat die op pensioen is want ik zoek nog een bekwame da _O-

Hier kon je ook niets aan doen, ik heb gezien hoe de hechting en de wonde liep, enige wat ik denk is jullie idee of draad. Maar met jou goede zorgen ga je daar net zoals bij joy niets meer van zien. Je behandeld ze ten slotte als die van jezelf

Hulp is trouwens graag gedaan en dat weet je.
Ik heb het bijna 3 maanden alleen moeten doen en mijn ezel begint me nu afgelopen 3 weken pas terug te vertrouwen. Zo iets moet je niet alleen doen als je hulp kan krijgen.

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 08:32

Tja, paarden zijn in staat om zich te verwonden aan iets zonder dat je echt zal vinden waaraan. Ik heb ooit een jaarling merrie gehad en ze liepen nog geen 2 minuten buiten toen die zich ergens aan had verwond. Gewoon in de tijd dat ik ze alle 4 buiten op de wei had gelaten en 2 emmers water ging gaan vullen om hun waterkuip bij te vullen, had die zich een flinke winkelhaak bezorg op haar rechterknie. We hebben nooit echt kunnen vinden waaraan.

Neem maar even je rust hoor Kathleen want zo te zien heeft je lichaam het nodig.

Mars

Berichten: 33284
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:01

Ach wat rot allemaal en begrijpelijk dat je die verantwoording voelt als er iets gebeurd. Maar je kunt ze nu eenmaal niet 24/7 in de gaten houden. Je kunt alleen achteraf handelen en oplossen en dat heb je toch top gedaan. En dankzij jullie zorg is Wiskey toch ook veel beter te hanteren nu dus dat is enorm fijn nu er een DA bij moest komen.

Yavanna

Berichten: 2654
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:05

Joh, dat is niet echt handig van Whiskey, maar gelukkig hebben zijn eigenaar en hij jullie en zal hij vast wel weer mooi genezen.
Je schouder en je psyche zijn vervelender, maar je hoeft echt niet te denken dat je faalt, ik denk dat de heren de beste opfok hebben die ze maar kunnen wensen.
Ik weet niet veel van opfokbedrijven, maar als je af en toe leest van bokkers die hun jaarling op de opfok hebben staan en tegen welke problemen ze aanlopen, jij echt een lot uit de loterij bent voor de eigenaren die met hun jongens bij jou staan.
Maar hé, je bent een perfectionist he, dus het beste is nog niet goed genoeg in jouw ogen denk ik.
Ik heb geen paard meer en er komt er ook geen meer, maar als ik een hengstveulen had, had ik het wel geweten, hoe ver het ook rijden zou zijn.

pien_2010

Berichten: 43672
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:57

Wat rot Kathleen. Paarden hebben ook altijd wat.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58019
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 00:16

Hij laat het heel goed verzorgen gelukkig. Whiskey is een schat van een paard. Hij kan nu alleen zijn voerzak niet om en wilde vandaag niet uit de emmer eten. := morgen proberen om hem uit de ‘slobber emmer’ te geven. Mogelijk speelt de verdoving/stress hem ook nog wat parten want zelfs de slobber wat normaal zijn hoogtepunt van de dag is liet hij deels staan. :(:)

Hopen dat hij de draadjes laat zitten en morgen heb ik normaal zalf die beter zou moeten blijven zitten. Natuurlijk hebben we nu ook regen. :x
Als hij ze uit schuurt weet ik nu even niet goed wat dan… de zalf moet normaal ook jeuk tegen gaan…

Dankzij mijn man en gustxbill hebben we vandaag drie keer gesmeerd met een paar uur tussen steeds dus ook al regent het deels af, een deel zal toch ook de wonde bereiken hoop ik. :=

De zalf die ik nu speciaal aan gekocht heb vroeg de eigenaar wel van de prijs van door te sturen (is in overleg aangekocht voor alle duidelijkheid.)

Maar over het algemeen is de groep wel behulpzaam. Bij een van de meiden is een merrie veulen geboren en twee van de mensen uit de app hebben haar echt er door getrokken. Ook nu met Whiskey stond vandaag de nieuwste aanwinst op weide uit zichzelf…

Ik behandel oprecht alle veulens zoals de mijne want toen Whiskey genaaid werd stond ik hem te kriebelen aan zijn kaak en bij het wakker worden heeft ie heel veel kriebels gehad. :+

Vandaag met de zalf ook… gewoon rustig en met begrip. Natuurlijk is het gevoelig allemaal dus gerust stellen en de tijd nemen. :(:)

Ik maak kwa zorgen oprecht geen onderscheid tussen Joy of de rest.

Maar liefst had ik het kunnen voorkomen.
Hij staat nu met een halsband en dat gaat goed eigenlijk. Dus halster gaat als hij genezen is alleen nog aan als de smid komt (dat manlief niet moet zoeken welk halster van wie is. :+

De wonde gehecht, zal morgen een foto maken van hoe ze nu is.

Spoiler:
Afbeelding

Gezien de plaats is schuren nu eigenlijk het grootste ding…

Da was trouwens zeker dat het niet van het halster kwam. Maar gezien de plaats is het halster nu wel een te groot risico imo.

pien_2010

Berichten: 43672
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 09:25

Dat is een behoorlijke jaap en halster lastig. Kathleen ik twijfel geen seconde aan je goede zorgen en het geen onderscheid maken!

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 09:36

Dat is een flinke jaap zeg en inderdaad op een vervelende plek als ze een halster dragen.

Yavanna

Berichten: 2654
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:51

Oef, dat heeft hij echt niet handig gedaan, maar jullie zorgen helpen hem wel..

pmarena

Berichten: 48254
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:43

Ach jeetje, wat een vervelende plek en extra zorg :(:)

Soms vraag je je toch af hoe ze het voor elkaar krijgen. Ze kunnen in principe natuurlijk al een lelijke wond krijgen als er aan een hoef een scherp stukje zit ofzo. Of op een rare manier langs een paal met een raar stukje schuren, of waterbak die toch wel een scherp stukje blijkt te hebben als je er zo langs haalt.

Rocamor

Berichten: 10946
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:47

Ach weet je, dat soort dingen kunnen gebeuren, en dat is bagger. Maar hoort er bijna wel bij als je paarden hebt.

Belangrijkste voor mij zou juist zijn, hoe de staleigenaar waar ik mijn dier heb gestald, het "oplost". En dit wordt gewoon netjes opgelost.

Mars

Berichten: 33284
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 12:08

Verdrietig dat t gebeurd is maar dit soort dingen voorkom je niet, hoe goed je ook oplet.

Ik zou als eigenaresse het ook belangrijker vinden hoe het opgelost wordt en het ook zien als leermoment voor veulen. Soms lopen ze een wondje op en dan komt de DA en moet er weleens gesmeerd/gehecht of geplukt worden. Daar doet Whisky nu ervaring mee op met hele lieve goede zorg. Die goede ervaring neemt hij mee als er een volgende keer iets is. Lijkt me heel waardevol.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58019
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 14:08

De dierenarts was er heel snel bij en heeft hem heel rustig kunnen hechten. Wel met roesje want Whiskey ging zich niet plaatselijk laten verdoven zonder. :=

Heb vandaag zalf binnen die normaal beter zou moeten blijven zitten en die de anderen niet aflikken. >;) >;)
Blijkbaar smaakt mijn mesitran zoet ofzo. :+
Had het gisteren al meer kunnen voorkomen door msm zalf er boven op te smeren. :=
Kleine klieren. :=

Hij leert hier inderdaad wel van want de 1e dag wilde hij liever niet dat we er aan kwamen maar inmiddels weet hij dat we voorzichtig zijn en laat hij zich braaf doen. :(:) knuffel na de verzorging en hij is een happy camper. :D

Riviera87
Berichten: 419
Geregistreerd: 05-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:10

Ja de mesitran is met honing dus dat is lekker zoet uiteraard :D. Als ze zelf bij de plek kunnen heb je ook nog kans dat ze t eraf likken.
Succes met herstel van whiskey!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58019
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 00:16

We hebben nu de honey silver van absorbine maar de regen maakt het niet makkelijk. :\

Ayasha
Blogger

Berichten: 58019
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 00:12



Afbeelding
Toto ligt hier achter Joy :+:

Afbeelding

Afbeelding
Kennen jullie Toto nog? Dat kleine dutske? De baby? :+
Hij moet nog iets meer uit zijn schulp komen maar hij is echt op de goede weg. :+:

Positief nieuws is dat er opnieuw iemand stuurde voor een jaarling vanaf mei maar zou daar het verhaal achter willen weten gezien ze me al eens gestuurd heeft, afgehaakt op de oudere hengsten en nu zou hij toch tussen oudere gelopen hebben. Recente gebeurtenissen hebben me … wijzer gemaakt.

Er is ook iemand die mogelijk twee veulens wilde brengen in april maar daar heb ik nog niks van terug gehoord. First come first serve áls mijn gevoel goed zit. :) Joy komt dit jaar naar huis dus er zijn dan twee plaatsen vrij.

Verder geef ik morgen avond of dinsdag een update. Wat die update in zal houden hangt nl. volledig af van morgen en van hoeveel verstandig is om openbaar te delen. Het is een ontzettend zware, tumultueuze week geweest. Heb gelukkig veel steun gehad van een deel van de meiden en Gustxbill… no good deed goes unpunished. Dat is denk ik wel een correcte samenvatting voor nu.
Niet om interessant te doen maar ik probeer te leren van eerder gemaakte fouten en toch het wel en wee van de opfok te posten en soms is dat een hele moeilijke balans.

pmarena

Berichten: 48254
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 08:03

Ojee toch weer troubles in paradise met de groep.... :(:)

Maar moet je kijken hoe heerlijk die mannen het ondanks allerlei gedoetjes samen hebben +:)+

Mars

Berichten: 33284
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 08:08

Oh dat klinkt minder fijn!
Sterkte met het tumult, aan de goede zorg voor de paardjes zal het niet liggen.

GUSTIxBILL

Berichten: 2003
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:02

Veel steun heb je niet aan mij (gehad)
Dat krediet accepteer ik dit keer echt niet
Zeker aangezien ik uiteindelijk net zoals jou en de andere meiden niets kan doen en ik zelf mede oorzaak ben van jou turbulentie (in mijn ogen dan toch)

Enige wat we nu kunnen doen is hopen op een relatief positieve update :j

pmarena

Berichten: 48254
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 09:31

Dat klinkt alsof niet iedereen het leuk vond dat er iemand "van buiten" tussen de knullen bezig was ofzo.... maar wat er ook scheelt, hopelijk komt het weer in rustiger vaarwater.