Wanneer is het genoeg?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DYM
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-08-21

Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-21 09:23

Al 20 jaar is mijn trouwe viervoeter een vriend, hij is er nu 24. Meteen liefde op het eerste zicht. Het begon in februari met een zandkoliek, dankzij de warme voorbije zomers stond er nagenoeg geen gras meer op de weide. Hooi was van mindere kwaliteit, maar voldoende aanwezig. En plots, op twee dagen tijd zag ik mijn paard veranderen ... een hele nacht bijgebleven, de noodscenario's doorlopen met parafine olie en meer. Toch maar naar de kliniek en dan volgen spannende dagen. Toen beslist om conservatief te behandelen, dus geen operatie. En ja, gelukkig, hij kwam erdoor ! Het voorjaar verliep mooi, goed weer, gras groeide weer ... en in juni zag ik hem wegzakken, kon niet meer stappen, deed rare dingen van de pijn ... dan start je met zware pijnstillers, want hij had al een beetje artrose, maar niet dat het hem oncomfortabel maakte. Uiteindelijk beland hij in Juli in een andere kliniek en lappen we hem op met infiltraties in de hoeven en speciaal hoefbeslag. In augustus lijkt het al beter te gaan, naar blootvoets over gegaan en dat leek te lukken. Zijn dagelijkse portie pijnstillers had hij wel nodig. Ondertussen krijgt hij gezelschap van een pony, een mentale opkikker, iedereen blij. We zijn nu oktober en het is weer mis ... weer een reeks onderzoeken, meer pijnstillers ... vandaag is het stormachtig weer, niet alleen buiten maar ook binnen ... ik kan hem weer eens naar de kliniek brengen voor oplapwerk maar na 3 keer een week kliniek, onderzoeken, consultaties en medicatie is mijn budget op. En ik wil hem wel laten oplappen in de kliniek, maar voor hoelang, wat heeft hij er nog aan? Ben ik verkeerd als ik zeg dat we misschien beter afscheid nemen? Nu ik nog thuiswerk kan ik observeren, straks als ik terug op kantoor moet werken weet ik niet hoe hij de dag doorkomt, ik wil hem echt niet vinden in de wei.
Als ik wist dat we hem nog konden oplappen voor een jaar, zelfs half jaar, dan wil ik die extra inspanning nog doen ... maar ik weet 't niet meer. Wanneer is het genoeg?

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:25

24 jaar, dagelijks pijnstillers.. volgens mij is de vraag stellen 'm beantwoorden.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:26

Ik ben het met bovenstaande eens.. Sterkte met de beslissing..

boemel

Berichten: 8387
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:27

Als je je dat zo sterk afvraagt, heb je dan eigenlijk niet al het antwoord?

In laten slapen is verdrietiger voor de mens, dan voor het dier.
Veel sterkte met je besluit.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:29

Overleg met de dierenarts of dit nog paardwaardig is. Je moet de winter nog in, was het nu voorjaar? Dan vond ik het anders.
Je bent al 8 maanden bezig he, dus best al lang. De dood/het inslapen komt vaker te laat dan te vroeg..
Sterkte met deze moeilijke beslissing!

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:31

Voor mij als buitenstaander, als het mijn paard zou zijn (dat zeg ik nu, maar ik weet ook zeker dat als ik in die situatie zou zitten, ik ook niet meer zo denk), zou ik hem laten gaan. Paarden hebben geen besef van tijd en ik zou mijn paard niet op zijn oude dag steeds naar de kliniek willen sleuren om hem op te lappen. Dat geeft toch ook stress.

Volgens mij heb je er genoeg aan gedaan, dus daar moet je je niet schuldig over voelen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:31

:(:) als ik zo lees doe je je dier en jezelf er geen plezier meer mee. Het koude natte weer komt er aan. Minder comfort ook dan.

Voor mij toen de beslissing geweest mijn oude tinker te laten inslapen. |( ik wilde het hem niet meer aandoen.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:32

Vaak als ze eenmaal beginnen te kwakkelen op zo'n leeftijd val je van het een in het ander..is er onderliggend lijden wat het kan veroorzaken? cushing oid?

Het is eigenlijk ook vrij simpel..je budget is op, hij is op leeftijd, loopt op pijnstilling. De vraag is denk ik niet of..maar wanneer..?
Persoonlijk zou ik het met artrose voor de winter doen omdat ze dan toch meer last ervaren door de kou.

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:40

Ik zou hem laten gaan hoe moeilijk het ook is. Dit is geen paardwaardig bestaan meer

irmaz

Berichten: 4750
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:45

Als ik lees wat je afgelopen half jaar al met hem hebt afgetobt ben jij al veel verder gegaan dan ik mezelf heb voorgenomen met mijn oude dame. Ik heb mijn merrie inmiddels 23 jaar en ik heb een paar jaar geleden besloten, toen ze een jaar of 22 was, dat mocht ze vanaf nu ernstige problemen krijgen waarvoor kliniekopnames nodig zijn, ik haar dat niet meer aan ga doen. Mijn redenatie is zoals Elisa hierboven al aangeeft, als ze eenmaal ouder zijn dan is er vaak al meer versleten dan wat je van de buitenkant merkt (ook organen slijten en koliek geeft daar al iets van aan). Natuurlijk is dat op voorhand makkelijk gezegd en ik weet ook niet hoe ik er over denk als dit echt aan de orde mocht zijn.

Eigenlijk kan niemand vanachter een beeldscherm bepalen of het tijd is voor jou en je paard, het klinkt een beetje stom maar vraag het je paard wat hij zou willen.

gr_roos
Berichten: 7573
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:51

Ik heb vorig jaar in april besloten dat mijn pony niet meer de winter in ging. Hij had een heel slecht weekend, waar ik zelfs bang was voor noodslachting. We hebben hem toen op de wei gezet en dara knapte hij van op. Na een hele lange zomer op de wei met iedere dag een zakje buut heb ik afscheid van hem genomen. Hij was goed, blij, maar hij zou de winter met de nacht op stal niet meer redden. Toen het bloedheet hebben ze overdag op stal gestaan en toen zag ik al een terugval. Ondanks dat ik al heel lang wist dat het zijn laatste zomer was, was het echt niet makkelijk om ruim een half jaar later de afspraak te maken.

Heel veel sterkte met je beslissing.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:54

In zo'n geval overleg ik het met de DA.Ik laat zo veel mogelijk behandelen maar het moet wel in het belang van de patient zijn.Een DA zal toch kunnen zien of het nog goed kan worden.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:59

"Er is meer mogelijk qua behandelingen en onderzoeken dan je moet willen voor je dier."
Dat zei de dierenarts waar ik met mijn 13-jarige hond was, hondlief mag blijven lopen zolang hij het goed doet op hart- en plaspillen.

Wil je al die behandelingen voor je paard, voor wie doe je het, hoe lang heeft hij redelijkerwijs nog.
Pijntjes horen bij het ouder worden zolang het geen lijden wordt.

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 10:01

Da behandeld wel door wanneer de eigenaar dit wil, de meesten tenminste.
In het belang van je paard? Nee meestal in het belang van de eigenaar, geen oordeel trouwens , zelf ook wel aan de hand gehad. Bij een veel jonger dier die met heel veel management, medicijnen en speciaal voer 30 had kunnen worden.
Geen zin in want ik vond het niet paardwaardig, van 9 tot 11 jaar goed kunnen houden en toen weer mis. Heb binnen 24 uur de beslissing genomen dat houden op een stukje grond, zeer weinig eten, elke dag medicatie en niet in de kudde niet paardwaardig was.
Mis haar nog steeds want heb haar geboren zien worden en liever vind je ze niet maar het was klaar.

DYM
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-08-21

Re: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-21 22:19

Dank jullie wel voor de reacties en steun. Mijn paardje is veel passiever nu, was ook ineens agressief na het voeren... de kleine pony was slachtoffer, hij beet echt naar haar zonder reden (volgens mij). Ik wil het niet meemaken als m'n kleine meid van 5 de weide inloopt. Ik probeer me er op voor te bereiden dat bij de volgende terugval (te verwachten begin volgende week) dat we hem laten gaan. We (m'n paardje en ik) hebben het erover gehad tijdens ons poetsmomentje. En ja, hij leek er klaar voor, nu ik nog! Volgens mij is hij op, da's raar want zijn tante, m'n eerste paard werd er 37 en dan nog heb ik haar laten inslapen na een stamp van een jong paard. Soms lijkt hij nog veel te goed om te laten inslapen hé, maar ik ben niet meer gerust. En ook al beslis je, de uitvoering is nog iets anders. Mijn DA zal niet snel een afscheid voorstellen. We moeten erdoor, dat besef is er, maar op dat vlak ben ik week vanbinnen, 'n klein hartje. Blij dat ik hier m'n ei kwijt kan :)

irmaz

Berichten: 4750
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 22:48

Helaas is het leven niet eerlijk verdeeld, de ene leeft schijnbaar eindeloos zonder problemen en een ander is sneller op. Plotselinge agressie duidt meestal wel op pijn dus ik denk dat je goed naar je paard hebt geluisterd. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een dierenarts niet met jou mee wil werken.
Ik kan je alleen maar een dikke virtuele knuffel geven :knuffel:

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 23:08

De meeste DAen zouden niet snel beginnen over afscheid nemen omdat hun taak vooral is om dieren gezond te maken en te houden. Maar ze zouden een dier ook niet onnodig wil laten lijden. En begrijpen ook wel dat (de meeste) baasjes niet zomaar met die vraag komen. Ik zou toch eens een gesprek aangaan en je zorgen uitten. Dat je je afvraagt of dit nog paardwaardig is, dat je portemonnee ook niet veel meer trekt, wanneer bepaal je of het genoeg is voor hem en dat je het idee hebt dat je wellicht al op dit punt zit. Bespreek het samen wellicht wel fijn om duidelijk grenzen te stellen wanneer genoeg genoeg is. Of om straks soort van 'vrede' te hebben met het besluit van inslapen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 01:37

Het blijft heel moeilijk.

Vanwege meerdere paarden boven de 20 speelt het hier wel een rol. Wat is acceptabel, waar stop je etc.

In Maart mn ruin van 23 laten gaan, maar werd opeens spoed. Ik wist dat het eraan zou komen en we hadden eerder op het punt gestaan, maar hij ging al even goed. Nu niet, dus gelijk gestopt en daar hadden we dan ook wel echt vrede mee.

De shet had wat kleine dingetjes, maar deed het goed. Vorig jaar er doorheen gesleept na een slechte nacht, maar knapte op. Na het overlijden van zijn vriend, ging er meer spelen en werd het mentale ook een ding. Hij is in Sept ingeslapen. Ging opeens snel.

Maar leeftijd zegt niks. We hebben jonge paarden moeten laten gaan tussen de 3 en 10jr en onze merrie van 28 is nog heel goed eigenlijk.
Wel heb ik gezegd dat we niet meer eindeloos gaan dokteren als er wat is.
Haar zoon van 22 zelfde. Hoewel hij dan in onze ogen nog lang niet oud is.

Het is moeilijk, maar ook echt elke keer anders. Wel merk ik dat vrede met de beslissing erg kan helpen. Het afspreken voor het inslapen en de dagen of weken daarvoor zijn soms vreselijk. Ik vind de laatste dagen en uren echt ene ramp. Maar kan daarna wel echt de rust terugvinden. Het is dubbel, omdat je dan weet dat het ook echt goed is.
Als je het ziet aankomen en er naartoe leeft, begint je afscheid en rouw al een beetje.

Sterkte. En wat werd gezegd; je bent nooit te vroeg.

Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 07:46

Als je paard niet meer het land in kan zonder pijn en dagelijks pijnstilling moet hebben , is het niet egoïstisch om hem te laten gaan.
Doordat je de vraag stelt en het nu overweegt heb je je antwoordt al .

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 09:23

DYM schreef:
Dank jullie wel voor de reacties en steun. Mijn paardje is veel passiever nu, was ook ineens agressief na het voeren... de kleine pony was slachtoffer, hij beet echt naar haar zonder reden (volgens mij). Ik wil het niet meemaken als m'n kleine meid van 5 de weide inloopt. Ik probeer me er op voor te bereiden dat bij de volgende terugval (te verwachten begin volgende week) dat we hem laten gaan. We (m'n paardje en ik) hebben het erover gehad tijdens ons poetsmomentje. En ja, hij leek er klaar voor, nu ik nog! Volgens mij is hij op, da's raar want zijn tante, m'n eerste paard werd er 37 en dan nog heb ik haar laten inslapen na een stamp van een jong paard. Soms lijkt hij nog veel te goed om te laten inslapen hé, maar ik ben niet meer gerust. En ook al beslis je, de uitvoering is nog iets anders. Mijn DA zal niet snel een afscheid voorstellen. We moeten erdoor, dat besef is er, maar op dat vlak ben ik week vanbinnen, 'n klein hartje. Blij dat ik hier m'n ei kwijt kan :)


Dat agressieve is een duidelijk teken..het kan inderdaad soms heel snel gaan. Maar gedragsveranderingen zijn altijd een teken aan de wand. Het is heel moeilijk om het juiste moment te bepalen, je kan altijd de DA om advies hier in vragen. Veel sterkte met alles.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:26

Elisa2 schreef:
DYM schreef:
Dank jullie wel voor de reacties en steun. Mijn paardje is veel passiever nu, was ook ineens agressief na het voeren... de kleine pony was slachtoffer, hij beet echt naar haar zonder reden (volgens mij). Ik wil het niet meemaken als m'n kleine meid van 5 de weide inloopt. Ik probeer me er op voor te bereiden dat bij de volgende terugval (te verwachten begin volgende week) dat we hem laten gaan. We (m'n paardje en ik) hebben het erover gehad tijdens ons poetsmomentje. En ja, hij leek er klaar voor, nu ik nog! Volgens mij is hij op, da's raar want zijn tante, m'n eerste paard werd er 37 en dan nog heb ik haar laten inslapen na een stamp van een jong paard. Soms lijkt hij nog veel te goed om te laten inslapen hé, maar ik ben niet meer gerust. En ook al beslis je, de uitvoering is nog iets anders. Mijn DA zal niet snel een afscheid voorstellen. We moeten erdoor, dat besef is er, maar op dat vlak ben ik week vanbinnen, 'n klein hartje. Blij dat ik hier m'n ei kwijt kan :)


Dat agressieve is een duidelijk teken..het kan inderdaad soms heel snel gaan. Maar gedragsveranderingen zijn altijd een teken aan de wand. Het is heel moeilijk om het juiste moment te bepalen, je kan altijd de DA om advies hier in vragen. Veel sterkte met alles.

Als een normaliter vriendelijk paard ineens agressief wordt kan dat inderdaad wel komen doordat hij ergens pijn heeft.