Je paard verkopen en vreemde kopers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Je paard verkopen en vreemde kopers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-21 01:33

Naar aanleiding van een verhaal wat ik hoorde van iemand die haar paard te koop heeft:

Bizarre eisen van kopers.
Paard moet top braaf zijn, geschikt voor beginners.
Moet mee naar buiten kunnen.
Mag nooit, maar dan ook nooit bokken.
Moet nageeflijk zijn. Moet mee op wedstrijd.

Moet ook nog goedkoop.


Jullie verhalen?

imaudy
Berichten: 5040
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 01:36

Volgens mij zegt men dit vaak om te voorkomen dat je een terror paard aangeboden krijgt. Iedereen snap dat ieder paard een keertje kan bokken, door bv eens te weinig beweging.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 01:38

imaudy schreef:
Volgens mij zegt men dit vaak om te voorkomen dat je een terror paard aangeboden krijgt. Iedereen snap dat ieder paard een keertje kan bokken, door bv eens te weinig beweging.


Snapt iedereen dat?

Ik lees voor de lol graag “te koop gevraagd” berichten op Facebook, maar veel lijken het toch echt niet te snappen, ze willen een topper onder het zadel dat ook nog eens braver is dan een gemiddeld manegepaard en dan het liefst ook niet ouder dan 6-7 jaar.

8)7

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 01:42

Eisen vind ik niet zo belachelijk, de goedkoop wel. Ik heb een merrie en die voelt zich uiterst schuldig als ze in mijn ruimte komt met brokjes of uit enthousiasme een keer haar hoofd naar beneden trekt(Die bok volgt nooit.) Maargoed, zo'n merrie is dan ook wat ouder en niet goedkoop.

Dus de eisen zelf vind ik nooit zo'n groot iets. Een koper kan echt zijn eisen hebben maar het woordje 'goedkoop' tja, dat gaat hem niet zo snel worden. Een speld in een hooiberg zoeken is niet iets slechts of onhaalbaars, mij is het immers ook gelukt. Mijn eis is dat een paard er niet vandoor schiet buiten want daar heb ik echt een trauma aan, zo heeft ieder gewoon zijn ding.
Dat het levende wezens blijven, uiteraard.

imaudy
Berichten: 5040
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 01:44

Daphara schreef:
imaudy schreef:
Volgens mij zegt men dit vaak om te voorkomen dat je een terror paard aangeboden krijgt. Iedereen snap dat ieder paard een keertje kan bokken, door bv eens te weinig beweging.


Snapt iedereen dat?

Ik lees voor de lol graag “te koop gevraagd” berichten op Facebook, maar veel lijken het toch echt niet te snappen, ze willen een topper onder het zadel dat ook nog eens braver is dan een gemiddeld manegepaard en dan het liefst ook niet ouder dan 6-7 jaar.

8)7


Ga eens met een braaf manegepaard alleen op pad, dan zijn er vele minder braaf :+

nicole_floor

Berichten: 3246
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 02:19

Ik had een paar jaar geleden mijn merrie te koop. Ik vroeg er weinig geld voor, omdat zij een dikke knie heeft. 100% op goedgekeurd en nooit een pas kreupel geweest. Naja via via iemand gevonden. Die mensen wouden dus ook een goed paard voor weinig geld. Dat was die van mij, maargoed haar knie. Dus toen hun dat vertelde wouden ze haar niet meer.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Je paard verkopen en vreemde kopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 08:31

Ik had laatst ook vreemde kopers. Heel ander verhaal dan veel eisen en goedkoop willen maar was wel echt heel vreemd.

Had een paard te koop, Krijg ik dus een telefoontje van mijn oude stal, waar ik al een jaar weg ben van er staan Kopers op de stoep voor een paard van jou.

Ik wist van niks. Had met niemand een afspraak. Twee mannen een NL en een Duitser volgens mijn oude stal.

Hadden ze dus gegoogled op mijn naam en uiteindelijk ergens het adres van mijn oude stal gevonden en waren dus zonder afspraak lang gegaan. ( Ik heb zelf dit ook terug proberen te vinden via google maar niet gelukt )

Helaas sprak ik mijn oude stal pas later want ik was aan het werk en hadden ze mijn nieuwe stal adres door gegeven, want ze dachten dat ik miss een foutje had gemaakt. ( Dit was rond 4 uur)

Ik stal gewaarschuwd van er staan miss mensen op de stoep.
Om half 10 s avonds stonden dus ook daadwerkelijk die mannen op stal.
Zijn weg gestuurd door de stal baas.

Ik ben niet gebeld / geappt door hun.
Was echt een vreemde situatie. Gelukkig niet meer terug gekomen.
Maar je gaat toch wel even alles extra goed afsluiten na zo iets

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 08:50

Dat zou ik rijkelijk spannend vinden Kady1! Zou de neiging hebben maar een paar nachtjes op stal te slapen denk ik, brrrr...


Ik ken uit eigen ervaring alleen de andere kant op 'rare kopers'. Voor een weidegenoot een pony voorgereden die ze toch maar eens moest verkopen nadat er al een jaar of twee niets mee gedaan was. Dier was zo vet dat je een tafel kon dekken op de rug maar goed, ik wil best even zonder zadel een rondje stappen en draven, ik kende de pony vrij goed en had er eerder wel heel wat kilometers mee gereden.


Dier was amper te sturen, zo stijf en krom als een hoepel. Drie rondjes gereden en de kopers vonden het wel prima. Hebben zelf niets met het dier gedaan, niets bekeken verder. Die hebben dus een pony gekocht die weliswaar gezond was, maar echt een naar karakter, waar rijtechnisch echt een hoop werk in zat wilde je daar weer een beetje een rijpony van maken.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Je paard verkopen en vreemde kopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 09:16

Ik vind de eisen ook niet gek hoor. Alleen betaal je daar nu eenmaal wel voor

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 09:20

Er heeft bij mij ook wel eens iemand aan de deur gestaan die geinteresseerd was in mijn ruin toen der tijd...in mijn advertentie stond: paard is sensibel, maar wel braaf, niet geschikt voor de beginnende en/of onervaren ruiters.

De mensen die kwamen bleken vers van de manege af te komen waar ze net een half jaartje gereden hebben en zochten een heel erg lief braaf makkelijk paard die niks deed, gewoon 1tje die doodbraaf was en waar je zo een klein kind mee naar buiten kon sturen, die braver moest zijn dan de manegepaarden op hun manege (ik ken de manege en weet hoe enorm braaf die paarden zijn) 1 waar iedere gek op weg kon rijden, zowel binnen als buiten, in groep en alleen...ik weet toevallig dat er op de manege een paard stond die volledig aan hun eisen voldeed en die ze ook nog eens voor een niet belachelijke prijs konden overnemen...maar zij vonden deze niet braaf genoeg en verwachten dat mijn sensibele paard braver was en beter geschikt voor hun...

Ik heb ze geadviseerd dat als ze de manegepaarden waar ze op reden niet braaf genoeg vonden, dat ze beter voor een hobbelpaard konden gaan kijken want braver als die paarden weet ik niet te vinden namelijk.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 09:23

Avalanche81 schreef:
Naar aanleiding van een verhaal wat ik hoorde van iemand die haar paard te koop heeft:

Bizarre eisen van kopers.
Paard moet top braaf zijn, geschikt voor beginners.
Moet mee naar buiten kunnen.
Mag nooit, maar dan ook nooit bokken.
Moet nageeflijk zijn. Moet mee op wedstrijd.

Moet ook nog goedkoop.


Jullie verhalen?

Geen verhaal, maar zou ze het advies geven een hobbelpaard te kopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 09:28

Moet nageeflijk zijn...jaja. Mijn paarden kunnen heel goed nageven. Maar als ik er zelf als een natte krant op zit doen ze het niet.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 09:36

Die vijfde eis komt volgens mij uit de mond van een gefrustreerde verkoper en niet zozeer van een koper. Natuurlijk heb je een bepaald budget en als dat lager uitvalt dan gemiddeld, dan zal je zoektocht langer duren, maar daarom mag je toch nog wel een bepaald budget hebben?
Ik snap juist de tendens niet dat alle paarden maar goud moeten opleveren en dat je als koper (welke eis je ook hebt) altijd maar zeer diep in de buidel moet tasten. Je zou je bijna beginnen schamen als je én een paard wilt dat netjes opgevoed is én niet het grootste budget hebt om te spenderen.

Maar goed, dit is al het zoveelste topic dat dit onderwerp aankaart. Ik vind dat gek: 'een braaf paard' wordt in dergelijke topics bijna een mythisch wezen dat enkel met heel veel moeite en horsemanship geworden is hoe die is. Misschien moeten we onze paarden beter opvoeden? Zodat 'een braaf paard' geen heul gekke eis meer is?

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Je paard verkopen en vreemde kopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:06

Ah nee, ik zie juist enorm veel brave paarden maar zelf het meest brave paard wordt vervelend bij onkunde. Laat mensen zichzelf maar eens gaan opvoeden, investeren in les en leren dat een dier anders behandeld moet worden dan een fiets. Beetje moeite doen lijkt er tegenwoordig niet meer bij te zitten, alles moet kant en klaar zijn.

Niet dat ik vind dat ieder paard zo duur moet zijn, de markt is momenteel gewoon knettergek. Maar de mentaliteit van sommige kopers..als je paard gaat verkopen kom je echt veel gestoorde mensen tegen. (gelukkig ook leuke en fijne) maar ik kan er ook wel boeken over schrijven.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Je paard verkopen en vreemde kopers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 10:41

Ik heb zo’n paard. Bokt alleen aan de longe maar nooit onder het zadel. Echt een super fijn en betrouwbaar paard. Dus ze bestaan echt wel. Alleen mensen moeten wat meer buiten de kaders denken qua leeftijd bv.
Als je een paard rond de 6-8 jaar zoekt betaal je inderdaad de hoofdprijs.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Je paard verkopen en vreemde kopers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-21 12:59

Leuke reacties al!

Gini: budget was 2000 euro......

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:18

Elisa2 schreef:
Maar de mentaliteit van sommige kopers..als je paard gaat verkopen kom je echt veel gestoorde mensen tegen. (gelukkig ook leuke en fijne) maar ik kan er ook wel boeken over schrijven.

PM tzt de ISBN wil je? :+

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:21

Het lijstje is zo gek niet.
Ook het nageeflijk zijn niet. Natuurlijk is bij goed rijden elk paard nageeflijk te rijden.
Maar als je daar eerst een half jaar werk aan hebt omdat het paard totaal afgestomt is, daar moet je ook maar zin in hebben dat te verbeteren.
En ja al die dingen van braaf snap ze wel. Natuurlijk weet iedereen dat het een dier blijft dat echt wel eens kan schrikken. Maar je hebt er bij die dat om elke blaadje doen, je hebt er die dat zelfden doen.

Enige wat niet klopt is de lage prijs.
Maar ach wie weet bij en goed tehuis dat er eigenaren zijn die dat belangrijker vinden.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:27

Avalanche81 schreef:
Leuke reacties al!

Gini: budget was 2000 euro......


Dat is niet veel en de zoektocht zal moeilijk en lang zijn, met misschien onderweg wensen die moeten sneuvelen.
Maar ben je meteen een vreemde koper? Moet je meteen belachelijk gemaakt worden?
Precies alsof je pas een normale en serieuze koper bent wanneer je zonder blikken of blozen een bedrag met 5 cijfers neerlegt voor een paard waarmee je de eerste 3 jaar best niet mee op buitenrit gaat.

1 enkeling zal inderdaad misschien belachelijke eisen hebben en daar een belachelijk bedrag voor over hebben, maar ik denk dat de meeste kopers gewoon doodnormale mensen met een doodnormaal budget zijn die dromen van een eigen paardje.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:35

Gini schreef:
Avalanche81 schreef:
Leuke reacties al!

Gini: budget was 2000 euro......


Dat is niet veel en de zoektocht zal moeilijk en lang zijn, met misschien onderweg wensen die moeten sneuvelen.
Maar ben je meteen een vreemde koper? Moet je meteen belachelijk gemaakt worden?
Precies alsof je pas een normale en serieuze koper bent wanneer je zonder blikken of blozen een bedrag met 5 cijfers neerlegt voor een paard waarmee je de eerste 3 jaar best niet mee op buitenrit gaat.

1 enkeling zal inderdaad misschien belachelijke eisen hebben en daar een belachelijk bedrag voor over hebben, maar ik denk dat de meeste kopers gewoon doodnormale mensen met een doodnormaal budget zijn die dromen van een eigen paardje.


Reken eens uit wat een paard kost van dracht tot opfok tot zadel mak maken. Dan is 2000 euro echt een onrealistische prijs. Met dat soort prijzen kan de paardensector (handel en fok) niet blijven bestaan. Dus ja, als deze prijs in combinatie is met een leeftijd <10 en zonder mankementen de wens is: dan vind ik dat een vreemde koper :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:36

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-10-21 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:37

Jasmijn159 schreef:
Gini schreef:

Dat is niet veel en de zoektocht zal moeilijk en lang zijn, met misschien onderweg wensen die moeten sneuvelen.
Maar ben je meteen een vreemde koper? Moet je meteen belachelijk gemaakt worden?
Precies alsof je pas een normale en serieuze koper bent wanneer je zonder blikken of blozen een bedrag met 5 cijfers neerlegt voor een paard waarmee je de eerste 3 jaar best niet mee op buitenrit gaat.

1 enkeling zal inderdaad misschien belachelijke eisen hebben en daar een belachelijk bedrag voor over hebben, maar ik denk dat de meeste kopers gewoon doodnormale mensen met een doodnormaal budget zijn die dromen van een eigen paardje.


Reken eens uit wat een paard kost van dracht tot opfok tot zadel mak maken. Dan is 2000 euro echt een onrealistische prijs. Met dat soort prijzen kan de paardensector (handel en fok) niet blijven bestaan. Dus ja, als deze prijs in combinatie is met een leeftijd <10 en zonder mankementen de wens is: dan vind ik dat een vreemde koper :+


Die leeftijdseis zie ik niet in de openingspost staan?

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:54


Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 14:02

Joh, vriendin van mij heeft vorig jaar ook een top braaf paardje (e-pony)gekocht voor €500
Beestje is nu 22 jaar en heeft een groot gedeelte van haar leven buitenritjes en lessen gelopen op een recreatie park. De jonge kinderen van vriendin kunnen er alles mee en dat was vooral wat de doorslag gaf. Maar vriendin is wel realistisch genoeg om niet te verwachten dat de merrie nog dressuurwedstrijden of überhaupt de sterren van de hemel zou lopen.
De merrie is net een oude diesel, ze moet altijd even op gang komen, beetje stram en kort in het begin.
Maar goed, dat wist ze van tevoren en dat was de wens ook niet meer, ze wilde gewoon een lief gezinspaardje waar ze lekker buitenritjes mee zou kunnen doen.

Maar je ziet dat mensen vaak iets als dit willen, maar dan moet het ook nog de sterren van de hemel kunnen lopen en de onkunde van de ruiter verbloemen. Als ik al een eis zie van “moet nagevelijk zijn” dan begint het mij al te jeuken. Wat er eigenlijk staat imo is “moet van zichzelf in de krul lopen, zodat het niet opvalt dat ik eigenlijk niet weet hoe ik een paard zo moet rijden/trainen dat het over de rug loopt”

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 14:06

Ik heb sinds deze zomer een kleinschalig en hobbymatige handelsstal, maar moet zeggen dat ik tot nu toe eigenlijk niet echt rare mensen heb meegemaakt. *afkloppen* Wel soms type mensen waar ik in het dagelijks leven niet mee om zou gaan zeg maar :+ Maar daar hoor je dan weer professioneel mee om te gaan ;) En verder nooit problemen gehad.