Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn nieuwe projectje 'Moijto' (VOLG)

 
Profiel   

Hii Allemaal *\o/*

Ik wil jullie graag voorstellen aan mijn nieuwe projectje Moijto, die ik sinds begin juli in mijn bezit heb. Ik ben al zo blij met vooruitgang die we gemaakt hebben in een eigenlijk redelijk korte tijd! Dat ik hier graag een volgtopic van wil maken. Zodat ik onze progressie bij kan houden. :o



Begin dit jaar merkte ik dat ik met mijn oudere ruin van 22, wat moeite begon te krijgen om het bit aan te nemen. Mijn oudere ruin is totaal geen aansteller, dus toch gelijk maar even gebeld voor een gebitsbehandeling. Gelukkig konden we snel terecht, en leek het met wat bijvijlen en slijpen zo opgelost. Helaas was dit alles behalve....

Wat een consult van 20 minuten had moeten zijn, werd er een van ruim 3 uur. Bij zijn gebitsbehandeling kwamen ze er namelijk achter dat hij meerdere ernstige problemen in zijn mond had, waardoor het eigenlijk niet meer eerlijk was om met bit te gaan rijden. Op dit punt was mijn gedachten nog prima dan gaan we bitloos verder. Helaas duurde het niet lang, voordat ze het volgende probleem vonden, namelijk kissing spines. Maar ook hier waren ze overtuigd dat dat niet het leidende probleem was, paard dus weer helemaal op de foto gezet. Cyste in straalbeen in al zover gevorderd stadium dat het ook zijn pees aan het irriteren is...


Daar sta je dan, denkend dat je ging voor een simpele gebitsbehandeling... En dan krijg je te horen dat je paard eigenlijk compleet afgekeurd is. En nu denken mensen vast, wat verwacht je bij een 22 jarig paard. Maar als je paard niet kreupel loopt en hij nog volop geniet van het werken, verwacht je zulk slecht nieuws niet!

Ik kreeg vanuit de kliniek drie opties: Nummer eenwas definitief met pensioen, twee was de pees inspuiten met ontstekkingsremmers of drie hem laten inslapen. Wij gingen voor optie twee, aangezien hij nog zo ongelooflijk fit was!

Pees in laten spuiten en speciaal beslag gegeven, alleen merkte ik hierna alleen maar dat het slechter ging met hem. Hij begon steeds meer te struikelen, waardoor het voor mij niet meer veilig werd om erop te gaan rijden. Uiteraard wilde ik hem alle tijd geven maar na drie maanden merkte ik nog steeds geen verschil en hebben wij met zijn allen besloten om hem met pensioen te zetten. Mijn motivatie werd steeds minder en minder, aangezien ik altijd enorm veel rust en plezier haalde uit onze ritjes. Ook mijn ouders merkte dit steeds meer op, uiteraard was het weleens bij me opgekomen om een tweede paard erbij te kopen, maar ik studeerde nog volop en had het geld niet om twee paarden compleet te onderhouden met een bijbaantje.

Toch begon het begin juni enorm te kriebelen om toch eens rond te gaan kijken, want het is en blijft een enorme passie. (Ondertussen was ik ook afgestudeerd en had ik een fulltime baan, hierdoor kreeg ik ook de mogelijkheid om een tweede paard te kunnen onderhouden). Het eerste paard waar ik naar was gaan kijken was een jonge Kwpn hengst, enorm leuk paard maar had een aantal bemerkingen die toch erg risicovol waren. Het tweede paard was een Pre hengst echt een super mooi beest, waar ik een geweldig band mee had! Ook echt op het punt gestaan om die te kopen, alleen waren de eigenaren heel erg tegen een röntgenologische keuring. Hield helaas dus ook op.


Half juni kwam er op mijn Facebook een enorm knappe zwarte Spaanse parel voorbij! <3
Een 8 jarige die onder het zadel was en ook nog eens röntgenologische gekeurd.
Ik was meteen verliefd, alleen waren er al zoveel reacties dat ik bang was te laat te zijn. Gelukkig kwam ik in goed contact met de eigenaresse en kon ik twee avonden later komen kijken. Het was ruim 2 uur rijden vanuit ons dus na zo lange rit waren we blij dat we eindelijk waren. Tot dat ik de stal in liep en een beetje heel erg schrok! Ik had een zwarte parel verwacht maar dit was een zwart spaghetti sliertje met twee enorme oren! Uiteraard ga ik naar twee uur rijden niet meteen weer weg, dus toch maar even gevraagd of ik hem kon zien bewegen. En wow wat was ik blij verrast! Wat had dat paard een geweldige draf, ook de klik kwam steeds meer naar voren. Maarja hij was nog steeds dat lelijk eendje, die ook erg bangerig bleek te zijn. Daarom toch maar gezegd dat ik er even goed over moest nadenken. Het zou namelijk tenslotte wel mijn nieuwe wedstrijdpaard worden. Terug in de auto goed overlegd met mijn ouders, mijn moeder was uiteraard wel meteen verliefd :'). En ook ik merkte al snel dat hij toch wel heel erg leuk kon gaan worden! Uiteindelijk heb ik hem een week later opgehaald *\o/* . Wat was ik gelukkig!


1. FOTO ADVERTENTIE FACEBOOK;














Maar wat ik niet had zien aankomen dat het zo een GROOT project zou gaan worden! _/-\o_


De eerste week heeft hij vooral mogen wennen! Hieruit kwam ik helaas wel tot de conclusie dat hij niet altijd even goed is behandeld. Dit uitte zich in wegrennen als ik hem uit de wei wilde komen pakken, ook schrok hij van elke aanraking op zijn lichaam en kon hij onverwachts op je af komen rennen. Na twee maanden grondwerk en vertrouwensdingen te hebben gedaan, heb ik hem opgezadeld. Niet wetende wat me te wachten stond, uiteraard had ik een filmpje gezien van hem onder het zadel. Daar was hij super braaf, helaas bleek dat bij mij niet zo te zijn! De eerste keren onder het zadel waren een regelrechte rodeo. Dit terwijl ik hem compleet zonder druk reed, aangezien dit het gene was wat hem triggerde om in die rodeo fase te komen. Ik weet niet hoe vaak ik gedacht heb nu kan het niet anders we vallen met zijn tweeën achterover. De rodeo fases werden steeds langer en gevaarlijker, waardoor ik er ook een keer hard af ben gevallen! Steeds vaker begon ik er met tegen zin op te gaan, omdat ik zijn acties gewoon niet aan zag komen. Ik wilde op gaan geven en hem verder laten trainen door iemand anders.


Terwijl ik aan zoeken was voor de juiste persoon om hem verder te trainen, veranderde iets in hem. Hij kon zijn rust eindelijk vinden denk ik. Ook mij begon hij steeds meer te vertrouwen! Doordat ik zelf ook merkte dat hij me begon te vertrouwen, wilde ik het niet opgeven! En al helemaal niet zo snel!


Onder het zadel werd hij steeds liever, ik kon zelfs mijn teugels beetje bij beetje op gaan pakken zonder dat ik bang hoefde te zijn voor een ware explosie. We begonnen elkaar steeds meer te vertrouwen en op een dag dacht ik laad hem op en neem hem mee naar het bos. En dit ging zo goed, wat was ik trots op dit paard! Het werd tijd voor een zadel speciaal voor Moijto, ik merkte namelijk dat het zadel waar we meereden het net niet was. Maarja een paard met zeer korte rug en een ruiter met groot achterwerk is niet altijd een goede combinatie. Zeker niet voor een zadel. :+ Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een heerlijke Sella, en wow wat een verschil! Hij loopt sinds sinds zijn nieuwe zadel de sterren van de hemel! Uiteraard kan ik soms nog weleens een rodeo rondje verwachten, maar zodra ik dit corrigeer is dit ook weer over. En ik voel het tegenwoordig ook aankomen := .


Ik ben heel benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen! Ik rijd hem nu 3 a 4 keer in de week de rest van de week longeer ik hem of ondernemen we leuke dingen. Het belangrijkste is dat we er beide plezier in blijven houden! Moijto heeft niet altijd een makkelijk verleden gehad, dus ik kan alleen maar trots zijn hoe hard hij zijn best doet! :D



PS ALS JE ALLES HEBT GELEZEN RESPECT _/-\o_ .
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 01:12 



 
Profiel   

Ik zie geen foto

Wat een ervaring zeg.
Fijn dat je hem echt de tijd geeft.

Heel veel plezier en succes samen!

Hoe ziet hij er nu uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 04:21 



 
Profiel   

Leuk om te volgen
(Yep alles gelezen)

Maar helaas geen foto zichtbaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 12:56 



 
Profiel   

Ah ik had zo graag een foto's en video's gezien. Maar leuk verhaal :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 13:29 



 
Profiel   

Leuk verhaal hoor. Ben nu wel erg nieuwsgierig naar foto’s van nu en toen je hem net had

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 14:19 



 
Profiel   

Klinkt goed! Ik volg. Ook erg benieuwd naar de foto's inmiddels. Wat voor Lelijk eendje je eigenlijk bedoeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 14:24 



 
Profiel   

Volgtopics met foto's mogen zowel op PP als op ITP geplaatst worden. Maar omdat er hier geen foto's in staan verplaats ik het topic toch even naar PP, daar staan ook de meeste volgtopics en vinden de mensen het sneller.
ITP --> PP

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 15:12 



 
Profiel   

Oo oliebolik zie nu pas dat de foto's en filmpjes het niet gedaan hebben. Hierbij als nog :D .


1.EERSTE FOTO VAN ONS SAMEN
[ img ]

2. FOTO VAN DE FACEBOOK ADVERTENTIE;
(Waar ik zo verlief op werd)
[ img ]

3. DE CATFISH DIE HIJ DAADWERKELIJK WAS :=;
[ img ]

DE MOVES WAARDOOR IK UITEINDELIJK TOCH WEL VERLIEFD WERD OP DIT LELIJKE EENDJE;
https://youtu.be/7mHtm-Cm024

4. EERSTE DAG BIJ MIJ OP STAL;
[ img ]


EERSTE KEER ONDER HET ZADEL BIJ MIJ;
Ik heb veel rodeo's mogen uitzitten 8)7.
https://youtu.be/UEWepLBToTw


6. . EERSTE KEER OP HET STRAND EN HET BOS;
Heb blijkbaar een zeepaard gekocht :')
[ img ]
[ img ]

7. 1.5 MAAND ONDERTUSSEN BIJ MIJ OP STAL;
[ img ]


In deze periode kreeg hij ook een omslag zowel gedrag als in zijn uiterlijk.

8. BEGON MIJN LELIJKE EENDJE DAN TOCH TE VERANDEREN IN EEN PRACHTIGE ZWAAN <3 ?
[ img ]

YES DAT DEED HIJ ZEKER!
[ img ]

Ook het rijden ging steeds en steeds beter, deze filmpjes zijn van 14 oktober. Uiteraard zijn er altijd nog verbeterpunten, maar van waar we kwamen en dit nu. BEN IK NU AL SUPER TROTS OP HEM O:) !

Stukje draf;
https://youtu.be/0_BsYgl3wzo


Stukje galop;
https://youtu.be/HdGsxdhZAjY



En nog een buitenritje van afgelopen weekend;
Hij was een engel hier, tot dat hij er tussenuit naaidebij het trailer laden. En ik erachter aan kon gaan rennen als een zotje :') .
https://youtu.be/5by6mOid3X8

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 20:31 



 
Profiel   

Leuk dier, ben benieuwd hoe hij eruit zal komen te zien met wat meer bespiering.

Ik dacht een mager scharminkel te zien adhv van je tekst, maar is het eigenlijk niet.
Ja, iel van geen bespiering maar dat is het dan ook.
Op zich niet veel verandering met de verkoopsfoto, enkel dat dit een typische standfoto is voor verkoop. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 20:35 



 
Profiel   

Ja, zelfde. Leuk paard, ik vind hem ook niet bijzonder stout op het eerste filmpje. Beetje gespannen paard, maar hij blijft verder best heel braaf eigenlijk. Ik geef een nieuw paard sowieso eerst echt een maand om wennen, en het nieuwe ritme gewoon te worden.
Dan zorg ik dat ze comfortabel zijn met mij, het management in orde is, en de hoeveelheid voer, en als het paard dan wat gesetteld is, wordt het tijd om ze eens rustig aan het werk te zetten, te beginnen aan de longe. Als dat goed gaat, ga je kalmpjes een rondje stappen, en zo bouw je op.

Knap paard, maar het project zie ik niet zo, als ik eerlijk ben. Maar wel leuk om jullie zo te volgen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 22:52 



 
Profiel   

De echte rodeo rondjes staan ook niet op de filmpjes. Heb niet zo vaak te gelegenheid om anderen te laten filmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 22:57 



 
Profiel   

Wat een leuk paard!
Misschien zie ik het verkeerd maar heb juist het idee bij het filmpje tijdens de bezichtiging en de eerste keer rijden dat hij erg kort loopt en stijf in de rug.
Hij is overduidelijk positief veranderd nu, veel plezier nog met dit knappe paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 08:30 



 
Profiel   

Wat sneu voor Quick zeg! Hoe gaat het nu met hem?
Wel een heel gave nieuwe heb je, het ziet eruit als een heel fijne! Ik volg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 09:21 



 
Profiel   

Ik kom volgen, al zal dat meestal als stille volger zijn. Leuk paardje! Succes samen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 09:44 



 
Profiel   

Heel mooi paard !
Hij loopt idd gespannen, wat heel normaal is. Maar hierdoor kan jij moeilijk correct zitten waardoor bij het paard de spanning verder oploopt en dat kan eindigen in een rodeo.
Helemaal eens hiermee :
Citaat
Ik geef een nieuw paard sowieso eerst echt een maand om wennen, en het nieuwe ritme gewoon te worden.
Dan zorg ik dat ze comfortabel zijn met mij, het management in orde is, en de hoeveelheid voer, en als het paard dan wat gesetteld is, wordt het tijd om ze eens rustig aan het werk te zetten, te beginnen aan de longe. Als dat goed gaat, ga je kalmpjes een rondje stappen, en zo bouw je op.

Ik denk dat je een heel braaf, maar gevoelig paard hebt maar als je er te snel te veel van vraagt dat zijn emmertje overloopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 10:49 



 
Profiel   

Mooi paard! Filmpjes zien er echt niet slecht uit...
Ben benieuwd hoe het verder met jullie gaat.
Maar ben het wel met Avalanche81 eens. Mensen willen altijd zoveel sneller en zien niet dat dieren langer tijd nodig hebben om te settelen, te wennen en te vertrouwen. Gelukkig kwam dat vertrouwen bij jou toch vrij snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 19:18 



 
Profiel   

Ik heb ook 2 van die spaanse dames die eerst echt 2 spaanse scharminkels waren. Daar moet je doorheen kunnen kijken en dat kost tijd en goed (ruw)voer :D.

Veel succes met je mooie paard! ♡

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 05:55 



 
Profiel   

Geweldig dat je met hem door bent gegaan en niet de deur voor hem hebt dicht gegooid.

Super! Gewoon lekker door gaan zou ik zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 12:42 



 
Profiel   

Wat een lief hoofdje! Ik volg. Hoe groot is hij? Rijden ziet er al erg fijn uit, groot verschil met de eerste keer.
Komt hij ook uit Spanje? Gaan ze niet altijd even correct om met paarden dus daar kan het aan liggen, dat hij gewoon niet helemaal correct zadelmak gemaakt is/doorgereden is. Wat fijn dat jij hem die tijd geeft om te wennen en in hem blijft geloven. Wat voor spaans bloed zit erin? Aangezien hij meer kwpn sportpaard gebouwd is, dat maakt hem ook wel weer fijn als dressuurpaard straks!
Zelf heb ik ook zo'n projectje gekocht en kon er na een half jaar pas op. Vind het super interessant en leerzaam om te zien hoe anderen dat doen. Vooral omdat ik niet veel mensen ken die 'projectjes' trainen (op een eerlijke manier ;) )

Ik volg dus graag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 20:39 



 
Profiel   

Hee allemaal,
Afgelopen weken heb ik het zo druk gehad dat ik helemaal vergeten ben om mijn topic bij te werken! Oepsss :o.

Maar wauw wat zaten we in een enorm goede flow zeg! Ik had echt een toppaard onder mijn reet lopen :=. Hij was ontzettend werkwillig en ging met sprongen vooruit. We konden zelfs op een andere locatie gaan lessen. Ik besloot dan ook om hem een mee te nemen op vakantie samen met mijn oudere ruin. En ook daar zette hij zijn beste beentje voor! Hij was zo ontzettend braaf! Wat was ik toch trots op hem! *\%/*

Maar sinds we terug zijn is hij compleet omgeslagen:?! Hij is op dit moment gevaarlijker dan ooit geworden. In de omgang is het echt een schat, maar zodra ik in het zadel ga zitten gaat er een knop om bij hem. Hij steigert en of bokt constant. Natuurlijk mag een jong paard wel eens steigeren en bokken, maar hij komt echt recht overeind, dat we bijna samen achterover klappen. En dit gebeurt dan niet een keer tijdens het rijden, maar echt letterlijk elke seconden blijft hij omhoog komen of gaat hij bokken. Hierdoor wordt hij echt een gevaar voor mij en voor zichzelf. Ik heb er dan ook voor gekozen om hem weg te brengen naar iemand die hem hierdoor heen kan helpen.
Lichamelijk is hij helemaal nagekeken en hier konden we niks vinden. Ook zijn zadel is helemaal naar hem gemaakt 2 maanden terug. Hierdoor denken we dat het aangeleerd gedrag is vanuit Spanje.

Ik heb op dit moment wel een gevoel van falen, maar ik moet ook aan mijn eigen veiligheid denken |o .

Dus als iemand nog een vriendelijke cowboy weet, hoor ik het graag ~~}> !

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 15:37 



 
Profiel   

Wat was er anders op vakantie? Voeding, huisvesting, soort beweging, jouw kleding enz? En is er nadien iets verandert?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 15:42 



 
Profiel   

heb je hem zelf laten keuren (klinische en foto's over laten kijken?) bij aankoop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 15:47 



 
Profiel   

Hij stond alleen samen met mijn andere paard, thuis staat hij alleen.
Ik had onze eigen brokken meegenomen, ook stond hij daar op stro net zoals bij onze eigen stal. Wel kreeg hij daar onbeperkt ruwvoer. Mijn eigen kleding is hetzelfde nog.

Thuis is er ook niks veranderd.


Ja bij aankoop is hij compleet op de foto gegaan. Hij is 100% goedgekeurd met hele goede rug foto's. *D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 15:50 



 
Profiel   

Knelt het zadel niet? Als het zadel 2 maand geleden naar hem gemaakt is, en hij is bijgekomen in bespiering kan dat wel eens pijnlijk zijn denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 15:53 



 
Profiel   

Onbeperkt en niet alleen op vakantie. Thuis alleen en niet onbeperkt ruwvoer. Dat zijn toch twee grote verschillen. Is hij al eens gecheckt op maagzweren en kan hij thuis niet ook onbeperkt eten en samen met je andere paard?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 15:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen