Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn nieuwe projectje 'Moijto' (VOLG)

 
Profiel   

hey TS, gaaf beest

en wat fijn van de eerste goede flow en balen van de terugslag.
niet gaan twijfelen (welkom bij de club). Je hebt hem de eerste keer ook positief verbeterd. dus jij bent niet de basis van het probleem.

hulp zoeken is altijd goed. misschien inderdaad in training? of iemand langs laten komen.

wat doet hij als je longeert met zadel? en dan eventueel met het gewicht er op.
kan zijn dat het zadel niet meer goed past n.a.v. spieren etc.
of zou het in de omslag van het weer kunnen zitten?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 16:55 



 
Profiel   

Ok dus even een samenvatting. Corrigeer me waar ik het fout hebt.

Je hebt hem van begin juli op stal, dus een krappe 5 maanden nu. Dan heb je eerst een aantal "vertrouwensdingen" gedaan.
Ik vind dat een beetje een vage omschrijving, kun je dat toelichten?

Na 2 maanden ben je hem beginnen rijden, klopt dat? Dus dan zijn we begin september. Was je paard daarvoor goed ingereden, kende hij je hulpen?
Nogmaals, jij hebt het over een rodeo, maar op de filmpjes zie ik een paard dat heel hard zijn best doet, maar erg onzeker is. Het komt op mij meer over als een paard die het niet begrijpt ipv een stout paard.

Blijkbaar pak je het rijden goed op, en dat gaat goed. Wat heb je in de 3 maanden die sinds begin september gepasseerd zijn aan grondwerk gedaan? Zijn er ook momenten dat je niets iets van je paard wilt, maar gewoon samen bent?

Dan ben je met je paard op vakantie geweest, en nu kun je je paard niet meer handelen met rijden.
Hoe is het rijden op vakantie gegaan? Begrijpt je paard ook wat je wilt?

Paarden zijn geen fan van vakantie, over het algemeen. Paarden kunnen erg veel stress en spanning ervaren van een plek die ze niet kennen, en als hij het rijden dan ook nog niet helemaal snapt, kan het goed zijn, dat hij voor de vakantie de spanning redelijk kon afvloeien, maar nu niet meer. Een verhuizing of vakantie doet namelijk iets met hun gevoel van veiligheid. En als je paard je met dat gevoel geassocieerd heeft is zijn gedrag heel goed te verklaren nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 20:23 



 
Profiel   

wat een schoonheid in potentie. Wacht maar tot hij is uitgegroeid. IK denk dat hij als je hem de tijd geeft echt een prachtig en evenwichtig paard wordt.

GEEF HEM TIJD! Hij is nog heel erg jong.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 20:30 



 
Profiel   

Hevonen schreef
wat een schoonheid in potentie. Wacht maar tot hij is uitgegroeid. IK denk dat hij als je hem de tijd geeft echt een prachtig en evenwichtig paard wordt.

GEEF HEM TIJD! Hij is nog heel erg jong.

Hij is toch 8? Jong, oké, maar heel erg jong? Sluit me verder aan bij je bericht hoor, maar misschien heb ik wat gemist.

Mooi paard hoor TS. Ben het verder in alles met Avalanche eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 20:36 



 
Profiel   

karuna schreef
Onbeperkt en niet alleen op vakantie. Thuis alleen en niet onbeperkt ruwvoer. Dat zijn toch twee grote verschillen. Is hij al eens gecheckt op maagzweren en kan hij thuis niet ook onbeperkt eten en samen met je andere paard?


+1

Zou ik ook doen. Meteen veranderen naar zelfde conditie als je vakantie. Even een paar weken rust. Onbeperkt voer. Samen staan.


Verder viel me op in je oktober rijfilmpje dat je een aantal keren op het punt komt waarop ik de spanning bij je paard in zijn nek zie opborrelen en denk “lossen nu” maar jij in dezelfde halshouding verder rijdt. Ik zou vaker schakelen in halslengte en halshouding. Goede momenten kort houden en meteen weer lossen.

Is je paard ook al bij de tandarts geweest? En heb je het bit al goed bekeken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 20:46 



 
Profiel   

Als ik het zo lees dan klinkt het als een paard dat een binnenvetter is en in te korte tijd teveel aan prikkels en veranderingen heeft gehad.
Dat is bij meer Spaanse importpaarden een veel voorkomend probleem. Die hebben echt meer tijd. Odin voor je dingen gaat afwisselen. Hij klinkt overprikkeld. Even een paar stappen terug en bouwen aan rust en regelmaat en dan weer rustig oppakken. Iemand vanaf de grond mee laten kijken naar opbouw van spanning kan ook al veel schelen tegen de tijd dat je er weer op gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 21:19 



 
Profiel   

Hannanas schreef
karuna schreef
Onbeperkt en niet alleen op vakantie. Thuis alleen en niet onbeperkt ruwvoer. Dat zijn toch twee grote verschillen. Is hij al eens gecheckt op maagzweren en kan hij thuis niet ook onbeperkt eten en samen met je andere paard?


+1

Zou ik ook doen. Meteen veranderen naar zelfde conditie als je vakantie. Even een paar weken rust. Onbeperkt voer. Samen staan.


Verder viel me op in je oktober rijfilmpje dat je een aantal keren op het punt komt waarop ik de spanning bij je paard in zijn nek zie opborrelen en denk “lossen nu” maar jij in dezelfde halshouding verder rijdt. Ik zou vaker schakelen in halslengte en halshouding. Goede momenten kort houden en meteen weer lossen.

Is je paard ook al bij de tandarts geweest? En heb je het bit al goed bekeken?

Eens.

Naast het genoemde voedingsadvies zou ik je, op basis van getoonde filmpjes, dringend willen adviseren om je rijstijl eens zeer kritisch onder loep te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 22:06 



 
Profiel   

Prachtig dier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 22:08 



 
Profiel   

beegee schreef
Hevonen schreef
wat een schoonheid in potentie. Wacht maar tot hij is uitgegroeid. IK denk dat hij als je hem de tijd geeft echt een prachtig en evenwichtig paard wordt.

GEEF HEM TIJD! Hij is nog heel erg jong.

Hij is toch 8? Jong, oké, maar heel erg jong? Sluit me verder aan bij je bericht hoor, maar misschien heb ik wat gemist.

Mooi paard hoor TS. Ben het verder in alles met Avalanche eens.


:) Heb daar kennelijk overheen gelezen. Ik meende dat hij net 4 was. Hij lijkt veel jonger, oogt onzeker en nog niet goed in balans.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 10:23 



 
Profiel   

Hij oogt heel onzeker idd :j nu zijn die rassen ook wel vaak laat hoor.

Overigens zijn onze warmbloeden dat ook, wij beginnen er vaak te vroeg mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 13:41 



 
Profiel   

xkikidegroot schreef
Hee allemaal,
Afgelopen weken heb ik het zo druk gehad dat ik helemaal vergeten ben om mijn topic bij te werken! Oepsss :o.

Maar wauw wat zaten we in een enorm goede flow zeg! Ik had echt een toppaard onder mijn reet lopen :=. Hij was ontzettend werkwillig en ging met sprongen vooruit. We konden zelfs op een andere locatie gaan lessen. Ik besloot dan ook om hem een mee te nemen op vakantie samen met mijn oudere ruin. En ook daar zette hij zijn beste beentje voor! Hij was zo ontzettend braaf! Wat was ik toch trots op hem! *\%/*

Maar sinds we terug zijn is hij compleet omgeslagen:?! Hij is op dit moment gevaarlijker dan ooit geworden. In de omgang is het echt een schat, maar zodra ik in het zadel ga zitten gaat er een knop om bij hem. Hij steigert en of bokt constant. Natuurlijk mag een jong paard wel eens steigeren en bokken, maar hij komt echt recht overeind, dat we bijna samen achterover klappen. En dit gebeurt dan niet een keer tijdens het rijden, maar echt letterlijk elke seconden blijft hij omhoog komen of gaat hij bokken. Hierdoor wordt hij echt een gevaar voor mij en voor zichzelf. Ik heb er dan ook voor gekozen om hem weg te brengen naar iemand die hem hierdoor heen kan helpen.
Lichamelijk is hij helemaal nagekeken en hier konden we niks vinden. Ook zijn zadel is helemaal naar hem gemaakt 2 maanden terug. Hierdoor denken we dat het aangeleerd gedrag is vanuit Spanje.


Ik heb je rijfilmpjes gezien en dit verbaast me dus helemaal niets dat hij (eindelijk) in protest gaat. En misschien kan de dierenarts niets vinden, maar dat wil niet zeggen dat er niets aan de hand is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 13:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen