Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Twee pony’s, één ziek

 
Profiel   

Lekker omschreven. Maar ik wist zo geen betere titel. Ik hoop ook dat het hier goed staat :j

Korte samenvatting:
Twee pony’s aan huis. Moeder Nanou en dochter Syrah. Nanou is hb geweest en nooit helemaal goed hersteld.
Ze staan nu samen op een zeer ruime paddock. De driekwart hectare gras ligt er te liggen.

Als Nanou weer slecht wordt, krijgt ze een weekje een dikke dosis pijnstillers en is het klaar.

Syrah wil ik houden, maar ik wil er geen tweede pony meer bij van mezelf.
Het liefst zou ik er een pony in pension bij willen die bijvoorbeeld met pensioen is, of met een blessure staat.
Ik heb namelijk geen bak, en de uitrijmogelijkheden zijn niet fantastisch.

Met pension bedoel ik trouwens niet dat er veel kosten aan zijn. Ik hoef er niet aan te verdienen en vind voerkosten ook nog niet zo’n probleem. Er kan door 2 pony’s/pony en paard 9 maanden per jaar gegraasd worden.
‘s Nachts wat hooinetten op de paddock, hooibrokje met balancer. In het echte natte seizoen (klei) hooi.
Allemaal prima.

Maar. Ik wil geen dierenartskosten/hoefsmidkosten meer, en vooral de emotionele last van eventuele ziekte niet meer. Ja, wel voor Syrah natuurlijk, maar dus niet voor een nieuwe pony.
Geen idee of ik het een beetje begrijpelijk heb uitgelegd.

In elk geval, heeft iemand wel eens onder deze constructie een weidemaatje gezocht?
Zou je gemakkelijk een betrouwbare eigenaar kunnen vinden?
En hetgeen wat me het meest dwarszit. De termijn.
Nanou is een onderdanige pony. Nu een pony erbij zou haar laatste tijd niet fijner maken waarschijnlijk. En voor hetzelfde geld blijft ze nog een hele poos goed (18)

Ik snap dat er geen pasklare oplossing is, maar ben benieuwd over de gedachten van anderen ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 20:42 



 
Profiel   

Sorry kan je niet helpen. Ik had ook een oudje en die was de laatste jaren alleen. We wouden niets nieuws meer en hij had zomereczeem snel bevangen en cushing. Geen paard om mee te gaan slepen op zijn oude dag.

Misschien via via iemand vinden met een oudje of een blessure zodat rij mogelijkheden niet nodig zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 20:45 



 
Profiel   

Je hebt dus 1 pony die niet op de wei kan en de andere wil je met een maatje op de wei hebben.
Beste lijkt mij dan een ongecompliceerde pony van een ongecompliceerde eigenaar die af en toe komt kijken en gewoon rustig bij jullie staat. Als een soort rusthuis.
Hoeft heus niet ‘toestand’ te geven qua speciale dingen bij hoefsmid etc, je zou bijv kunnen overleggen dat pony weg moet als er periodieke ‘toestanden’ ontstaan zoals hooi moeten weken, niet op het gras kunnen of bijv exzeemdeken om moeten.
Ken zat mensen zo door mn leven heen met gewoon relaxede ponys op de wei en nooit* wat aan de hand.

*kan altijd een keer wat zijn natuurlijk, dat hou je toch

Dus ik zou zeggen geef iemand het geluk hun pony bij jullie een fijne plek te geven! :)

Edit: deze bijvoorbeeld.

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... de-gezocht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 21:17 



 
Profiel   

Mijn ervaring is, dat ook al ben jij niet de officiële eigenaar, je gaat je toch aan het beestje hechten. Je ziet het beestje elke dag, je zorgt er voor, je krijgt er hoe dan ook een band mee. Je gaat je zelfs bijna irriteren aan De rechtmatige eigenaar, als die niet dezelfde keuzes maakt in de zorg die je zelf zou kiezen.

Dus ik snap je principe ergens wel, maar ik zou er denk ik voor kiezen om zelf een paardje te zoeken. De constructie die je nu bedenkt, sluit een emotionele band niet uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 22:17 



 
Profiel   

TAO -> PP

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 19:28 



 
Profiel   

Oppassen dat mensen niet hun paard min of meer bij je “achterlaten”.
Betalen na een paar maanden geen pensionkosten meer, adres vertrokken onbekend. Zit jij met een paard dat niet van jou is, maar waar je wel kosten en zorg aan kwijt bent maar paard raak je niet meer kwijt.
Zie maar dat je je onkosten vergoed krijgt.
Of als zo’n grasmaaier verder niet de zorg krijgt die het dier nodig heeft (hoefsmid komt te weinig, geen dierenarts als het dier medische problemen heeft, enz)
Ik herinner me een soortgelijk topic afgelopen jaar, daar werd een Belgische paardenopvang genoemd. (Kan het topic zo gauw niet vinden)
Daar in België kon je een weidemaatje vinden zonder zo’n dure wurgconstructie van PZB.
En weidemaatje kon ook weer terug als je laatste eigen paard overlijdt.
Lijkt mij ideaal (als je zelf die kosten voor dat weidepaard kunt opbrengen)
Anders een hoop gezeur, gedoe met vreemden aan huis met onzekerheid of ze wel goed voor hun grasmaaier blijven zorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 20:02 



 
Profiel   

hoefnageltje schreef
Oppassen dat mensen niet hun paard min of meer bij je “achterlaten”.
Betalen na een paar maanden geen pensionkosten meer, adres vertrokken onbekend. Zit jij met een paard dat niet van jou is, maar waar je wel kosten en zorg aan kwijt bent maar paard raak je niet meer kwijt.
Zie maar dat je je onkosten vergoed krijgt.
Of als zo’n grasmaaier verder niet de zorg krijgt die het dier nodig heeft (hoefsmid komt te weinig, geen dierenarts als het dier medische problemen heeft, enz)
Ik herinner me een soortgelijk topic afgelopen jaar, daar werd een Belgische paardenopvang genoemd. (Kan het topic zo gauw niet vinden)
Daar in België kon je een weidemaatje vinden zonder zo’n dure wurgconstructie van PZB.
En weidemaatje kon ook weer terug als je laatste eigen paard overlijdt.
Lijkt mij ideaal (als je zelf die kosten voor dat weidepaard kunt opbrengen)
Anders een hoop gezeur, gedoe met vreemden aan huis met onzekerheid of ze wel goed voor hun grasmaaier blijven zorgen.

Jij bedoelt de Old Horse Lodge volgens mij :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-21 20:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen