Je paard in de opfok-praattopic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 00:00

Dat had Arthur ook nog toen hij thuis stond, en een hinnikje <3 Zolang je hem maar niet hoefde te hebben :Y)

JoellaLoves

Berichten: 697
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 00:16

VogeltjeM Dat is super fijn, dat heeft die van mij denk weinig tot niet gehad. Die stond gewoon in een kudde met merries en veulen in de buitenlucht. Opzich zijn er voor en nadelen, maar toch zou ik het heerlijk vinden om uiteindelijk in de zomer stukjes te gaan wandelen. Zolang je het jong goed leert is het vaak als ze beleerd worden niet zo spannend buiten. :)

JoellaLoves

Berichten: 697
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 00:21

Kittydylan het klein maken werkt inderdaad het beste, alleen met de kleinste aanraking springt die weg. Het nadeel is dat ik nog al wat fans heb in zijn veulen groep, iedereen wil aandacht behalve die van mij. Die kijkt nieuwsgierig toe, wat die andere veulens nou toch zo graag van mijn willen! :')

Zolang de knopjes erop zitten en je houd dit bij, zou het helemaal goed moeten komen. Daar ben ik wel zeker van.

Theadora99. Ja dat is echt heel lief, super fijn als je zo een band al hebt.

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:56

Mara was ook best schuw toen we haar op de opfok haalden. 3 maanden thuis en je zag er niks meer van. Ondertussen is ze dol op aandacht en knuffels.
Philly is bijzonder mak, ze eet je nog net niet op. :') En ze staat altijd klaar voor knuffels als ik er heen ga. <3

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:19

Toen ik mijn veulen kocht, kon ik ‘m ook niet aanraken. Heel ril en scherp. Nu is het echt een knuffelkont. Vaak langsgaan als je tijd hebt, aanwezig zijn en het fysieke contact niet forceren werkt vaak het best. Uiteindelijk worden ze nieuwsgierig en na een aantal positieve ervaringen wordt het steeds makkelijker om aan te halen, is mijn ervaring.

Ik betaal trouwens 160 in de wintermaanden en 80 in de zomermaanden (ex. btw). Hier komt het ontwormen en de smid nog bij op.

Sfh1992

Berichten: 182
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Julianadorp

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:26

Ik spring ook even bij!

Ik had mijn jaarling in een grote opfok staan maar helaas was de verzorging dusdanig nalatig dat ik hem daar weg heb moeten halen, met alle gevolgen van dien dat de opfokken geen plek meer hadden voor jaarling hengsten, noodgedwongen heb ik hem toen in oktober naar de pensionstal gehaald waar mijn andere 3 paarden ook staan, binnen een maand kwamen er nog 2 jaarlingen bij waardoor we nu onze mini opfok hebben! 'S nachts gaan ze op stal maar overdag hebben ze een mooi groot land waar ze mogen staan, zomers lekker 24/7 en natuurlijk onbeperkt ruwvoer :)

Ik heb een (nu nog) jaarling van maart 2020, een pools warmbloed uit Zuid Frankrijk vandaan, zijn kleur is palomino appaloosa en in de winter wordt hij dus een soort van zilver!

JoellaLoves

Berichten: 697
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:06

Fijn om te lezen dat ik niet de enigste ben, stelt mij echt gerust! :D

Mellers

Berichten: 51
Geregistreerd: 27-01-21
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:24

Kuzco staat sinds mei vorig jaar in de opfok, meneer is rond en gezond. Na drie weken herstellen van een operatie aan een erratische kies mocht hij eindelijk weer terug in de groep *\o/* .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 11:26

Mellers schreef:
Kuzco staat sinds mei vorig jaar in de opfok, meneer is rond en gezond. Na drie weken herstellen van een operatie aan een erratische kies mocht hij eindelijk weer terug in de groep *\o/* .
[ [url=m/RSZxgd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/x0xiWy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8ZvfYz.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wat een verschrikkelijk knap dier!

3heathcliff5
Berichten: 443
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:54

Ik zie ook wel grote verschillen tussen de veulens wat handelbaarheid betreft. De mijne heeft bij de fokker een keurig veulen abc gehad. Bij de opfok vinden ze het een fijn veulen, want hij doet nergens moeilijk over en is heel bereidwillig. De minder handelbare veulens worden bij de opfok zelf halstermak e.d. gemaakt. Als hij nog niet goed te benaderen was, dan had ik me dus ook geen zorgen gemaakt.

Er komen wel een boel leuke veulens/jonkies in dit topic voorbij

kevinsky

Berichten: 1979
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:10

Sfh1992 schreef:
Ik heb een (nu nog) jaarling van maart 2020, een pools warmbloed uit Zuid Frankrijk vandaan, zijn kleur is palomino appaloosa en in de winter wordt hij dus een soort van zilver!


Dat vraagt om foto's!! :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:14

veulen hier is niet schuwer geworden in de opfok maar wordt gewoon nog dagelijks mee om gegaan. Veulen waar hij bij staat is wat ril omwille van tijdgebrek van de eigenaar maar die wordt ook steeds handelbaarder omdat ik hem gewoon even mee neem als ik mijne ff herinner aan zijn abc.

Mellers

Berichten: 51
Geregistreerd: 27-01-21
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:23

Ania schreef:
Mellers schreef:
Kuzco staat sinds mei vorig jaar in de opfok, meneer is rond en gezond. Na drie weken herstellen van een operatie aan een erratische kies mocht hij eindelijk weer terug in de groep *\o/* .
[ [url=m/RSZxgd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/x0xiWy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8ZvfYz.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wat een verschrikkelijk knap dier!


Dankjewel! Het is echt een leuk dier qua karakter ook, heel blij mee!

Sfh1992

Berichten: 182
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 09:24

kevinsky schreef:
Sfh1992 schreef:
Ik heb een (nu nog) jaarling van maart 2020, een pools warmbloed uit Zuid Frankrijk vandaan, zijn kleur is palomino appaloosa en in de winter wordt hij dus een soort van zilver!


Dat vraagt om foto's!! :+


Daar komtie in zomer en wintervariant! {:} :brr:

Zomer 2021
Afbeelding

Winter 2021
Afbeelding

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:41

Wat een leukerd hierboven.

Mijn jaarling is wel een van de makste van zijn groepje denk ik. Hij is bij de fokker vanaf dag 1 al aangeraakt en ik kocht hem toen hij 2 weken oud was. Ik ben toen elke maand wel een keertje langs geweest tot ik hem naar de opfok bracht. Hij is niet schuw in tegenstelling tot sommige andere hengstjes. Maar daar komt het ook wel goed mee, je merkt dat ze steeds nieuwsgieriger worden.

Ik las nog iets over prijzen, hier betaal ik €100 per maand exclusief hoefsmid en ontwormen. Ik heb een A’tje dus misschien scheelt dat.

JoellaLoves

Berichten: 697
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:20

Zo die is knap :wow:

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:39

Dit zijn onze Prinsessen, 2 jaarling merries die toevallig allebei Prinses heten (de ene hebben we zelf gefokt en de andere gekocht..). In de zomer staan ze in de opfok op de zomerwei en in de winter staan ze thuis. Schaapmak zijn ze.
Afbeelding

Dit is Patser, jaarlinghengst. Die staat bij Equus in Zwolle. Voor het eerst dat ik echt de opfok heb uitbesteed en het blijft vreemd om je paard maar 1 x per maand te zien. Maar als ik er ben komt ie direct naar met toe, dat vind ik wel fijn.
Afbeelding

Wij fokken al heel lang onze eigen paarden op en onze ervaring is dat braafheid maar voor een deel aan te leren is. Basisdingen (aan het halster lopen, voeten optillen en aangeraakt willen worden) kun je ieder veulen leren en helpt enorm. Maar het is absoluut niet zo dat een paard waar veel mee gedaan is in de eerste jaren ook later makkelijker blijft.

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:52

Ik heb er nu 4 in de opfok staan.
2 hengsten van 2020 en 2 hengsten van 2021.
Met 1 hengst van 2020 is helemaal niets gedaan toen we hem kochten. We hebben hem direct naar de opfok gebracht. Nu kan ik hem gewoon aaien en komt hij naar me toe, ondanks dat ze in de opfok alleen maar door de handen komen bij de veearts of hoefsmid.

Afbeelding
Links Pearl Jam B ( Kardieno x Glock's Zonik), rechts Peaky Blinders (Kardieno x Atleet).
Ze zijn beide van 24-03-2020.

De hengstjes van 2021
Razzles v/d Waalsehoeve (18-05-2021)
Johnny Depp x Vivaldi
Afbeelding

En Razzamatazz v/d Waalsehoeve
Just Wimphof x Bordeaux (19-04-2021)
Afbeelding

De bedoeling is dat er 1 of 2 blijven voor mezelf en de anderen worden verkocht.

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 13:45

Afbeelding


Hier wordt je toch blij van <3

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:20

Wat een knappe koppies allemaal <3
Benieuwd hoe ze er deze zomer gaan uitzien.

Wat een bijzondere kleur sfh!!!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:36

Zo'n winter palomino mag die van mij ook wel worden sfh. :))
Mooi kleurtje!

Mijn IKEA bouwpakketje heeft een schroefje (of 10) los. :=


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:50

Die is leuk zeg, Quir!

MarliesR

Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 17:04

Heerlijk!

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 00:07

Van welke hengst is die palomino Quir?

Zijn jullie goed in namen?
Merrie heet Zoé van Palice... Moeder van Zoé is Palice.. opzich is de merrienaam iets met Alice.. maar daar hang ik niet al teveel aan vast hoor.
Vader van het veulen is Lord Diamond...

ik ben zo inspiratieloos ...

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Je paard in de opfok-praattopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 00:29

Moet het nog met een specifieke letter beginnen?