Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe vind ik het perfecte nieuwe baasje?

 
Profiel   

Met pijn in mijn hart.... Het is een beetje een standaardzin in een verkoopadvertentie, maar wat vind ik dit moeilijk zeg. Helaas zal ik voor mijn liefste vriendinnetje een ander huisje moeten zoeken.

Het allerbelangrijkste is dat zij bij een super fijn baasje terecht komt, maar hoe kan ik daarvoor zorgen?
Ik heb weleens gehoord van mensen dat zij hun paard hebben verkocht met een verkoopcontract, dus dat het paard bijvoorbeeld niet mag worden doorverkocht, maar terug aan de oude eigenaar dient te worden terugverkocht. Maar kan dit? Is het niet zo dat als je je paard verkocht hebt, je alle rechten kwijt bent? Ook al staat het in een contract.

Dus hoe nu verder? Met welke sites hebben jullie positieve ervaringen, hoe hebben jullie potentiële nieuwe baasjes 'gescreend', etc. ?

Het gaat om een 10-jarige merrie, dressuurmatig gereden (Z1) en super braaf karakter.

Dit is mijn eerste paard en ik heb totaal geen ervaring met de verkoop, dus alle tips zijn welkom!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 13:18 



 
Profiel   

Ik heb 2 paarden verkocht, 1 nog elke dag verdriet van.
Ja hij stond goed en werd verschrikkelijk door verkocht. Daar heb ik nog moeite mee.

2e wel met zo'n contract, maar ik weet dat het niet rechtsgeldig is. Verkocht is verkocht.
Maar op die manier hoop ik toch dat als het ooit zover komt dat de nieuwe eigenaar even aan me denkt.

Paard heb ik overigens ook met 3 maanden (ja dat lees je goed) proeftijd verkocht.
Als het niet zou klikken zou ik haar ook meteen terug nemen.
Maar dat ging om een paard wat bijna een b proefje kende en dus nog best groen. Goedkoop segment, en nog voor de prijzen gekte van nu. Dus durfde dat risico wel te lopen.
Kan me voorstellen met een topbrave die Z loopt dat ook anders is.

Enige wat je kan doen is goed kijken naar wie de mensen zijn.
Maar zoals bij mij in het eerste geval zegt het nog niets, dat is zo moeilijk.

Heel veel sterkte, want zoiets is en blijft moeilijk als je geen handelaar bent :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 13:23 



 
Profiel   

Dat is dus mijn ergste nachtmerrie, dat je denkt een super fijn baasje gevonden te hebben en het paard uiteindelijk toch weer doorverkocht wordt. Zeker met de huidige prijzen gekte van nu ben ik daar heel erg bang voor. Op papier zou ze namelijk best wat waard zijn, maar ik wil haar niet zo zien. Maar ik wil echter ook voorkomen dat ik haar voor een 'symbolisch' bedrag weg doe en dit juist de kans op doorverkopen weer vergroot...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 13:29 



 
Profiel   

Misschien lease wat voor je? Maar dan wel op de huidige plek blijven staan?
Al zit je dan ook nog met medische kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 13:31 



 
Profiel   

Wat verdrietig dat je je paard moet verkopen. Goed naar je gevoel luisteren bij de mensen, desnoods meerdere keren laten terug komen. Wellicht dat je gaat kijken waar het paard terecht komt. Moet je paard snel weg, of heb je nog even de tijd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 13:33 



 
Profiel   

Tja ,het is nu eenmaal zo,verkocht=verkocht.Ik vermoed dat jouw paard ook in het hogere prijssegment valt.Dan lijkt het me helemaal niet te doen om emotionele bij-contracten te gaan opstellen.Aan de andere kant heb je dan ook wel veel kans dat je paard goed verzorgd gaat worden omdat hij een behoorlijke materiele waarde vertegenwoordigt.Je kunt toch eerst contact maken met belangstellenden en als het niet goed voelt,gewoon niet verkopen en wachten op een betere koper,wat momenteel helemaal niet moeilijk zal zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 13:35 



 
Profiel   

Maar wat is goed verzorgt anjali?

Mijn paard stond dik op het stro.... maar dat was het dan ook.
Geen sociaal contact, geen vrije beweging of een postzegel van 10x10.
terwijl hij zijn hele leven buiten had gestaan en een erg sociaal paard was.
Ja hij had een mooie dressuurafstamming. Gaat hij dan naar het westland staan de meeste gewoon ruk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 13:37 



 
Profiel   

Ik denk dat dat een kwestie van gevoel is. Inderdaad is het verkocht=verkocht maar ik heb bij mijn 2 paarden (die ik heb overgekocht van anderen) duidelijk gemaakt dat ik een maatje voor t leven zoek en dat ze echt niet zomaar weg gaan. Ook duidelijk gezegd waar ze komen te staan en dat de oude eigenaren altijd welkom zijn om langs te komen. Ik heb met beide oud eigenaren een fijne klik en heb ook altijd soort van contact gehouden met ze.

Ik zou vooral ook vragen stellen over waarom iemand je paard wil kopen en ook kijken of je een echte klik hebt met de potentiële nieuwe eigenaren.

Koopcontract zou kunnen maar daar heb ik geen ervaringen mee.


Laatst bijgewerkt door Zeepsop op 12-11-21 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 13:42 



 
Profiel   

Levita schreef
Wat verdrietig dat je je paard moet verkopen. Goed naar je gevoel luisteren bij de mensen, desnoods meerdere keren laten terug komen. Wellicht dat je gaat kijken waar het paard terecht komt. Moet je paard snel weg, of heb je nog even de tijd?


Ik heb gelukkig nog wel wat tijd en dit is ook zeker niet iets wat ik overhaast wil doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 13:43 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Misschien lease wat voor je? Maar dan wel op de huidige plek blijven staan?
Al zit je dan ook nog met medische kosten.


Lease heb ik over nagedacht, maar vind het lastig omdat je dan toch de verantwoordelijkheid blijft houden. Ik heb het 2x keer geprobeerd, maar ben toen zelf binnen een maand gestopt daarmee. Het gaat dan toch niet helemaal zoals ik het graag zie voor haar en ik kan dat een beetje lastig loslaten :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 13:45 



 
Profiel   

Als je je paard niet kunt loslaten dan moet je haar niet verkopen maar een andere oplossing zoeken,bijv. verleasen.halve stal, betalende bijrijder.Zodat ze jouw eigendom blijft .

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 13:47 



 
Profiel   

anjali schreef
Als je je paard niet kunt loslaten dan moet je haar niet verkopen maar een andere oplossing zoeken,bijv. verleasen.halve stal, betalende bijrijder.Zodat ze jouw eigendom blijft .


Als ik het dan los kon laten, zou het zeker een goede optie zijn geweest ;) Ik gun haar gewoon iemand die voor de volle 100% voor haar kan gaan. Rijden is voor mij helaas geen optie meer en ik wil geen meerdere ruiters op haar. Een fulltime leaser is er niet te vinden, dan gaan ze wel voor een eigen paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 14:03 



 
Profiel   

Lastig, ik denk dat je op je gevoel moet afgaan bij de aankopende partij. stel veel vragen over wat ze met het paard willen gaan doen en hoe ze het gaan huisvesten.

Ikzelf als aankopende partij kijkt vooral op sporthorses en markplaats. een tip, geef in je advertentie je vraagprijs weer. Anders wordt je overspoeld vrees ik met vragen hoe duur het paard is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 14:45 



 
Profiel   

ik denk dat je je moet realiseren dat contracten net werken. Als je paard verkocht is kan de volgende eigenaar je van alles beloven maar kunnen ze doen en laten met het dier wat ze willen. Ik zou eerder mijn paard aan een bekende wegdoen waarvan je weet dat die goed met het dier omgaan. Ken je niemand uit de paardenwereld om je heen die nog wat zoekt? Anders idd laten leasen. dan doe je dat voor 3-4 dan p week en hoef je zelf niet meer te rijden maar kan je op 1 a 2 dan aandacht geven aan je paard. Bij mijn vorige stal is dat met meerdere paarden zo gelopen. Iemand leasde het paard en de eigenaar kwam steeds minder.. op het laatst kocht de lease hem over.. de eigenaar wist dat het dier in goede handen terecht was gekomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 15:18 



 
Profiel   

Cheeffie schreef
anjali schreef
Als je je paard niet kunt loslaten dan moet je haar niet verkopen maar een andere oplossing zoeken,bijv. verleasen.halve stal, betalende bijrijder.Zodat ze jouw eigendom blijft .


Als ik het dan los kon laten, zou het zeker een goede optie zijn geweest ;) Ik gun haar gewoon iemand die voor de volle 100% voor haar kan gaan. Rijden is voor mij helaas geen optie meer en ik wil geen meerdere ruiters op haar. Een fulltime leaser is er niet te vinden, dan gaan ze wel voor een eigen paard.

Gaat het er eigenlijk om dat jijzelf bijv.wegens ziekte niet meer kunt rijden en gaat het er niet om dat je een financieel probleem hebt?Het is niet zo dat een paard perse gereden moet worden toch.Je kunt ook een paard hebben en samen plezier beleven zonder te rijden.Daarvoor zou ik haar niet wegdoen!Maar uiteraard helemaal jouw keuze!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 15:21 



 
Profiel   

Hier 1 keer een pony verkocht.
Meisje was er gek van zei ze, zou haar pony worden, en hij mocht daar oud worden. Gebracht, leuke meiden leken het, lekker op de wei met vriendjes.
Nog geen week later kreeg ik bericht dat ze hem moest verkopen want 'de klik' was er niet zogezegd. Ik kon hem niet terug kopen maar wilde wel meedenken over een andere plek. Kreeg ik later een berichtje dat ze hem had ingeruild bij een handelaar. Daar viel echt mijn mond van open.
Toen ik hem verkocht, nee ik ben geen handelaar, en ik zou ook nooit naar een handelaar verkopen.
Prettig contact gekregen met de nieuwe eigenaar, die handelt dus wel maar alleen als ze een goede plek vindt. Pony werd daar top verzorgd, en werd in de lessen gebruikt. Toen hij daar verkocht is heb ik het nummer van zijn huidige eigenaren gekregen, en die zijn wel echt oprecht blij met hem, ik denk dat hij zijn droomplekje wel gevonden heeft.

Maar voor mij hoop ik dat echt nooit meer te moeten. De leugens die mensen gebruiken, de mooie praatjes.. Blegh. Maar idem met aankoop hoor, de paardenhandel is gewoon niet geschikt voor mij :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 15:42 



 
Profiel   

Zekerheid heb je helaas nooit….
Ik heb mijn pony 15 jaar geleden gevonden via de koopjeskrant (België). Hij stond al een tijd te koop. Verkopers hadden het ook moeilijk met de verkoop en wilden ook vooral dat hij goed terecht zou komen. Wij hebben een standaard verkoopcontract getekend. Ik denk niet dat die voorwaarde erin staat dat zij hem terug kunnen kopen. Wel weet ik nog goed dat ze vroegen of ze nog mochten komen kijken. Dat hebben ze in die 15 jaar niet gedaan. Ik heb hen in het begin wel nog wat foto’s gestuurd.
Nu 15 jaar is hij nog steeds bij mij overigens. Wel al een aantal keer van stal verhuisd om hem betere zorgen te geven.
Mijn pony had ongeveer de leeftijd van jouw paard toen ik hem kreeg.
Ik zocht heel zelden op die site tijdens mijn zoektocht en de beschrijving was ook maar heel summier, zonder foto ook. Normaal ging ik op zo’n advertenties ook niet in, maar hij leek obv de korte beschrijving toch wel te passen bij wat ik zocht. Dat bleek gelukkig ook zo te zijn. Mijn ervaring met verkoop via die weg is dus positief, maar dat ligt niet aan het medium; meer aan geluk hebben met het tegenkomen van de juiste pony en juiste verkopers. Dat lijkt me bij de verkoop evenzeer zo; je kan de juiste koper zeker vinden, maar je weet het niet op voorhand, helaas

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 15:53 



 
Profiel   

Maar moet je haar dan verkopen? Want het gunnen dat ze iemand anders krijgt die met haar rijdt, dat is wat wij mensen denken. Maar jouw paard is vast net zo gelukkig als je er iedere dag even een borstel over haalt bij wijze van. Als je het financieel niet kan dragen dan snap ik dat, maar verkoop je paard niet omdat je haar vermenselijkt ;) Want dan krijg inderdaad spijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 15:58 



 

Ik heb echt net afgelopen zondag mijn rijpaard verkocht.. We hebben hem 2e eerder kunnen verkopen, maar beide keren voelde er iets niet 100% goed. Nu voelde het goed, de mevrouw had en heeft ontzettend veel respect voor onze emotie en gevoelens gehad, en was ook in het zakelijke gedeelte heel netjes en had duidelijk het beste met mij en mijn bijrijder voor. We hebben hem weggebracht en krijg sinds zondag dus elke dag een berichtje hoe het gaat en we zijn altijd welkom. Dat is voor mij een gouden plekje. Open en eerlijk, een goed gevoel.

Dus mijn tip:
- Laat je gevoel spreken
- Vraag wat je wil vragen. Als iemand geirriteerd raakt, haak dan lekker af!
- Geen haast, uiteindelijk is mijn pony na precies 1 maand verkocht, maar ik heb genoeg mensen afgewezen omdat de combinatie mij niet aansprak, of hun visie, of....
- Vraag of je mee mag wanneer de koop doorgaat, als iemand daar voor open staat bestaat de kans zeker dat het contact in de toekomst ook open blijft
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-21 15:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen