Eigen paard, bijrijdpaard of iets anders?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Eigen paard, bijrijdpaard of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 00:45

@Sheran

Er zijn best een aantal leuke handelstallen hoor. Maar ook daar heb je de kans dat t paard verkocht wordt.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Eigen paard, bijrijdpaard of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 00:46

Ja, alleen hebben ze daar wel weer een ander. Dan hoef je niet steeds weer op zoek en te wennen aan een nieuwe samenwerking.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Eigen paard, bijrijdpaard of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:12

Als het je echt om het rijden gaat dan is iets als een trainings-of handelsstal om daar te assisteren heel ideaal. Als je een eigen paard koopt dan kan het zijn dat je pech hebt en dat het paard veel geblesseerd of ziek wordt waardoor je voornamelijk loopt te verzorgen i.p.v. te rijden.UIteraard kun je ook geluk hebben,maar bij paarden weet je dat nooit vantevoren.

Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Eigen paard, bijrijdpaard of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:13

Ik zou gewoon wat handelstallen aanschrijven of even langs gaan om kennis te maken

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:30

Sheran schreef:
Idealiter zou ik eigenlijk bij een wedstrijdstal willen rijden die graag wil dat hun paarden uitgebracht worden :P. Altijd wat te rijden en te verzorgen en te starten, maar niet de lasten, haha.

Maar een andere kant van mij geniet ook nog heel hard van heerlijke buitenritten maken hoor <3

maar die verkopen juist.
Ik heb zo ook gereden, zadelmak maken, parcours leren springen en dan onofficieel uitbrengen, wat hier in de regio als een echte wedstrijd is met tenue en alles.
En de meeste waren weg tussen de 80 cm en een keer 1 m. Daarom werd er ook zelden een startkaart aangevraagd.


Betreft particulier is denk ik net wat de reden is waarom ze een bijrijder vroegen.
Omdat ze klik niet hebben, op het punt staan om te verkopen maar nog net niet kunnen.
Of juist iemand die minder tijd heeft maar waar het paard het beste maatje is.

Zelf heb ik hier een paard enkele jaren voor de bijrijder gehouden. Afspraak was juist dat ze hem uit zou gaan brengen.
Maar dat uitbrengen vond ze ineens te veel rompslomp en ze kwam ook steeds minder vaak rijden.
En ik kon het door ziekte niet, daarom een ruiter een kans willen geven.
Ik heb toen het paard verkocht, want een paard dat erg graag wil werken in de wei laten staan vond ik zielig voor hem.
Later hoorde ik ook via via verhalen van haar dat hij ineens verkocht was...nee stomme doos, heb het 3 maanden aangegeven, hij moet meer lopen, jij mag hem ook overkopen.... dus zo gaat het ook.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:35

hier t zelfde. altijd manege gereden, eerst op een manege en kreeg je elke week een ander paard. goed om te leren rijden maar ik kreeg nul band met het dier. Toen kreeg ik de mogelijkheid bijrijder te worden voor 2 dagen in de week. Ideaal dacht ik, maar ik merkte al snel de nadelen ervan, betaalde best een hoop geld maar moest bij alles om toestemming vragen en hoorde vaak een nee. Toen het dier kreupel werd kon ik 4 dagen in de week komen wandelen met haar en toen er weer opgebouwd mocht worden stond ik er nog steeds naast want dat deed de eigenaresse, en dat begreep ik ook maar ondertussen betaalde ik wel en kon niks behalve aan de hand stappen en dat bijna een jaar lang. Gepraat om minder te betalen maar dat was een no go. Uiteindelijk werd het dier ingeslapen. Toen een ander bijrijpaard maar die eigenaresse kwam nooit en samen met nog een vrouwtje regelde wij alles voor het dier. Inmiddels klommen bij ons de kosten op, Zadelmaker. dekentje, hoefsmid etcetc alles werd door ons betaald want de eigenaresse vond veel dingen niet nodig. Ik kreeg wel alle vrijheid en het dier begon een beetje als van mezelf te voelen. Toen deze te koop kwam heb ik hem dus gekocht, Helaas maar 2 jaar van mogen genieten en op veel te jonge leeftijd in moeten laten slapen ivm koliek. Ik wilde nooit meer een eigen paard. Die stress en die ellende wat ik had toen die ziek was. Ik mocht een andere pony bijrijden op stal maar merkte gewoon dat t niet voegde. Ik wilde gewoon zelf beslissingen maken.Toen dus wtoch eer voor een eigen paard gekozen. De vrijheid die je ermee hebt vind ik heerlijk. ik bepaal zelf wat ik ermee doe. Ik heb de luxe dat ik het wel kan betalen. Maar soms vind ik het zwaar, 7 dagen in de week heen.Soms heb ik wel eens een week dat je geen zin hebt om te rijden of iets te doen en dan denk ik, zal ik een bijrijder nemen dan loopt ie lig 2 x in de week. Maar ik zie ook dan weer de nadelen.

Ik zou niet meer een bijrijder kunnen zijn. Dit is ook mijn laatste paard heb ik gezegd. Als deze komt te overlijden stopt het paardenavontuur.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:35

Niet het hele topic gelezen, maar een eigen paard en deze dan ook 'uitlenen' als bijrijdpaard voor iemand anders? Zo blijf jij toch in controle, maar hoef je er niet per se elke dag heen, en kun je er eventueel ook nog wat voor vragen om zo de kosten een beetje te dekken.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:52

Sheran schreef:
Ja, alleen hebben ze daar wel weer een ander. Dan hoef je niet steeds weer op zoek en te wennen aan een nieuwe samenwerking.


Je schrijft in je OP dat je iets op wil bouwen met een paard….op een handelsstal lijkt me dat juist nogal lastig. Ze hebben daar paarden voor de verkoop dus iets opbouwen lijkt me dan niet aan de orde. Maar als dat een concessie is die je wil doen dan zou ik daar voor gaan.
Je kunt je ook afvragen hoe het komt dat je in relatief korte tijd meerdere bijrijdpaarden hebt gehad. Waren de verwachtingen wel duidelijk voor beide partijen? Ik woon onder de rook van Amsterdam en heb altijd gratis op hele fijne paarden mogen rijden. Ik betaalde mijn lessen uiteraard, maar daardoor was het ook: eigenaar betaald dus bepaalt…Ik was hondstrouw en mocht eigenlijk alles met die dieren, ook wedstrijden. Dat waren dus allemaal eigenaren waar de paarden tot hun dood blijven. Misschien is voor jou de type eigenaar ook een selectie criterium?

Anoniem

Re: Eigen paard, bijrijdpaard of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:13

Ik heb met hetzelfde dilemma gezeten. Jarenlang bijrijdpaarden gehad maar steeds door diverse omstandigheden moeten stoppen

Plek 1: eerst plek als 12 jarige. Super naar mijn zin gehad en ook 2/3 jaar daar gekomen echter stonden de paarden op een weide in het veld zonder verlichting en toen ik langere schooldagen had lukte het mij gewoon niet meer om er naartoe te gaan in de winter omdat het altijd donker was.
Plek 2: super leuk paard en eigenaresse alleen merkte ik dat de interesse van het paard en van mij totaal niet matchte.

Plek 3: leuk paard, wel veel werk aan maar uiteindelijk zo ver getraind dat we een b proef konden rijden. Op de planning stond ook om een startkaart aan te vragen. Eigenaren kregen geld problemen en wilde geld zien. Paard werd zonder dat ik het wist op dat moment overnieuw aangeboden als leasepaard en ik kreeg stank voor dank.

Na lange tijd plek 4: 1 maand vol gehouden. Paard werd in die maand tijd magerder, eigenaresse had geen geld voor voldoende voer en dierenarts dus daar wilde ik niet blijven.

Plek 5: handelsstal die de paarden zo slecht verzorgde dat ze vel over been waren en 24/7 op stal stonden en alleen uit de stal geplukt werden als ze gereden werden. De hengsten werden niet gereden dus die kwamen 1 keer in de 3 weken de box uit als ze gemest werden. Dit kon ik dus niet aanzien.

Uiteindelijk zelf maar een paard gekocht en de beste beslissing die ik heb kunnen nemen! Zo blij dat ik nu eindelijk zelf beslissingen kan nemen.

3heathcliff5
Berichten: 432
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:14

Haha, leuke vraag. Ik ben van compleet stoppen na overlijden paard naar toch maar weer wat buitenritten via m’n oude manege, naar tijdelijk bijrijdpaardje, naar m’n huidige bijrijdpaardje gegaan. En nee…. Een eigen paard hoefde niet meer… alleen al de tijd die ik er dan weer in moest steken, had ik niet meer zoveel zin in.

Nu heb ik al een aantal jaar een heerlijk bijrijdpaardje, een superfijne band met de eigenaresse en krijg ik heel veel vrijheid. Ik doe hem variërend van een paar dagen in de week tot dagelijks met vakanties. Buiten de normale dingen van bijvoorbeeld regelmatig een (spring)les, mag ik met hem naar clinics en zelfs met hem op vakantie! …nee, een eigen paard hoefde ik niet, daar heb ik het veel te goed voor…

Maar kennelijk blijft het toch kriebelen, want ik merkte dat …nee, een eigen paard hoeft niet meer… langzaam begon te veranderen in …nee, een eigen paard hoeft niet meer… maar… voor een hele speciale maak ik misschien wel een uitzondering…

Tja, en dan zie je ineens een veulen staan waarvan je denkt: ja, dat is die hele speciale! Ik heb dus een uitzondering gemaakt en het veulen gekocht, haha. Gelukkig duurt het nog wel even voor die zover is dat ik er wat mee ga doen. Tot die tijd blijf ik dus genieten van m’n bijrijdpaardje en daarna zien we wel hoe het gaat lopen.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:59

Captain schreef:
Niet het hele topic gelezen, maar een eigen paard en deze dan ook 'uitlenen' als bijrijdpaard voor iemand anders? Zo blijf jij toch in controle, maar hoef je er niet per se elke dag heen, en kun je er eventueel ook nog wat voor vragen om zo de kosten een beetje te dekken.

Je moet er dan wel tegenkunnen dat een ander aan je paard zit.Ze doen toch altijd dingen anders dan jij zou willen.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 11:19

Pallatin schreef:
Sheran schreef:
Ja, alleen hebben ze daar wel weer een ander. Dan hoef je niet steeds weer op zoek en te wennen aan een nieuwe samenwerking.


Je schrijft in je OP dat je iets op wil bouwen met een paard….op een handelsstal lijkt me dat juist nogal lastig. Ze hebben daar paarden voor de verkoop dus iets opbouwen lijkt me dan niet aan de orde. Maar als dat een concessie is die je wil doen dan zou ik daar voor gaan.
Je kunt je ook afvragen hoe het komt dat je in relatief korte tijd meerdere bijrijdpaarden hebt gehad. Waren de verwachtingen wel duidelijk voor beide partijen? Ik woon onder de rook van Amsterdam en heb altijd gratis op hele fijne paarden mogen rijden. Ik betaalde mijn lessen uiteraard, maar daardoor was het ook: eigenaar betaald dus bepaalt…Ik was hondstrouw en mocht eigenlijk alles met die dieren, ook wedstrijden. Dat waren dus allemaal eigenaren waar de paarden tot hun dood blijven. Misschien is voor jou de type eigenaar ook een selectie criterium?


Ja klinkt tegenstrijdig, ik weet het. Ik vind niets kunnen opbouwen met een specifiek paard als bijrijdpaard op zich niet onoverkomelijk, maar wel het hele proces van elke paar maanden weer naar een volledig nieuwe plek gaan en kijken wat de eigenaar wil nieuwe plek, nieuwe regels etc etc.

Ik weet ook niet wat er 'mis' gaat bij het uitzoeken van de eigenaren, haha. Wat iemand eerder zei: het is de reden waarom ze een bijrijder zoeken. Maar ja er zaten er ook een paar tussen waarvan het paard zogenaamd nooit weg zou gaan. Wat er bijvoorbeeld gebeurt:
- eigenaresse 1: paard overleden.
- eigenaresse 2: dochter wilde toch weer gaan rijden, dus geen plek meer voor mij.
- eigenaresse 3 (7 paarden): ging verhuizen
- eigenaresse 4: paard had een geestelijk probleem waardoor hij moest worden ingeslapen
- eigenaresse 5: paard werd verkocht omdat ik hem zo lekker aan het lopen had :))
- eigenaresse 6: toch zelf meer tijd voor het paard
- eigenaresse 7: ging verhuizen
- eigenaresse 8: onduidelijkheid over verwachtingen, in 1 klap hoefde ik niet meer te komen.

En dit zijn nog maar de laatste jaren :')

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Eigen paard, bijrijdpaard of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 11:38

Bijrijden en ook leasen kan alleen goed gaan als je jezelf heel goed inpepert dat het paard niet van jou is maar van een ander.Dan neem je een andere houding aan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat bij mijn eerste leasepony ook niet had gedaan. Zolang alles goedging was er niets aan de hand maar toen er problemen ontstonden op stal kreeg ik ruzie met de eigenaar over de verzorging.Ik probeerde de pony toen te kopen maar dat wou hij niet.Waarop ik vertrok en een andere pony voor mezelf heb gekocht.Want ik wil er wat over te zeggen hebben en dat heb je niet bij een lease-of bijrijdpony.Toch vind ik het een heel goed concept als je je maar realiseert dat het het dier van iemand anders is.Achteraf zou ik die ruzie toen geprobeerd hebben te voorkomen. Die eigenaar was een heel aardige boer waar ik het later ook mee heb bijgelegd.Het waren gewoon te hoog opgelopen emoties wat tussen de paarden wel vaker voorkomt.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Eigen paard, bijrijdpaard of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 11:47

Bij mij is het andersom: ik schik me heel erg naar de eigenaar. Ik doe alleen wat hij/zij wil en vind het lastig om h extra dingen te vragen, zeker als ik niet betaal.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:08

Sheran schreef:
Bij mij is het andersom: ik schik me heel erg naar de eigenaar. Ik doe alleen wat hij/zij wil en vind het lastig om h extra dingen te vragen, zeker als ik niet betaal.

Ik betaalde wel.Lease=volledige stalgeld,waar ik stond.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Eigen paard, bijrijdpaard of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 16:43

Leasen heb ik nog nooit gedaan, nooit echt in verdiept... Het leek me een lastige constructie, een paard echt volledig moeten delen... En als je volledig leaset, waarom zou je dan niet kopen?

Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 16:44

Sheran schreef:
Leasen heb ik nog nooit gedaan, nooit echt in verdiept... Het leek me een lastige constructie, een paard echt volledig moeten delen... En als je volledig leaset, waarom zou je dan niet kopen?


Omdat je dan niet alle kosten hebt

Vaak zijn de kosten dan gedeeld met de eigenaar net als bij bruikleen

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Eigen paard, bijrijdpaard of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 17:51

Wat voor kosten heb je dan niet bij volledige lease? Wat zou dan een reden zijn voor een eigenaar om zijn/haar paard te verleasen (volledig en onbeperkt)?

elinedeau95

Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:54

Ik ben wellicht een vreemde eend, maar ik heb 12 jaar lang het zelfde bijrijpaard gehad. Mocht daar alles (was zelfs de enige die erop reed) en betaalde niks. Beter kon je het niet krijgen. Toch besloten zelf een paard te kopen. Ondanks alle nadelen maakt het mij zo veel gelukkiger mentaal. Gewoon het idee maakt het hele plezier bij mij af.

Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:58

Sheran schreef:
Wat voor kosten heb je dan niet bij volledige lease? Wat zou dan een reden zijn voor een eigenaar om zijn/haar paard te verleasen (volledig en onbeperkt)?


Je hebt verschillende organisaties die verleasen. Bijvoorbeeld Sophie Bella of pkponies. Je zal er vast nog meer hebben maar deze twee ken ik toevallig. Daar heb je volgens mij niet de dierenarts kosten als er iets gebeurd.

Ik heb zelf een pony in bruikleen van iemand en ik heb alle verantwoordelijkheid. We delen bijvoorbeeld wel de dierenarts kosten indien die er zijn. Voor haar was de reden dat de pony zelf gefokt is maar te klein om zelf te rijden. Ze wilde toen niet verkopen maar staat er nu bijvoorbeeld voor open om de pony aan mij te verkopen. Ik was op zoek naar een bruikleen pony om te kijken hoe ik het zou vinden om een eigen pony te hebben zonder meteen alle kosten.

Je kunt ook rustig de tijd nemen om op termijn eventueel de pony over te kopen en hebt niet de kans dat het paard opeens onder je vandaan verkocht wordt of de eigenaar zich terug trekt.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:03

Sheran schreef:
Wat voor kosten heb je dan niet bij volledige lease? Wat zou dan een reden zijn voor een eigenaar om zijn/haar paard te verleasen (volledig en onbeperkt)?

Voor mij zou dat zijn: niet willen verkopen, maar er zelf geen klik mee hebben, en nog wel controle willen over wat ermee gebeurt.
Als je ze verkoopt heb je niets meer, verleasen zou om die reden mijn voorkeur hebben.

Voor je hoofdvraag: ik ben met paarden opgegroeid. Ik had als kind een leuke, lieve merrie, eigenlijk altijd merries gehad. Toen mijn grote liefde overleed, wilde ik een tijdje helemaal niets meer met paarden, daarna toch een bijrijdpaard gezocht, want het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Het gebrek aan controle viel me zwaar tegen, het feit dat ik helemaal niets te zeggen had qua training, het fijn dat je geen stap verder komt want er rijden ook nog andere mensen op, heeft me doen besluiten toch weer een paard te kopen. Eerst een oudere volbloedmerrie, die inmiddels met pensioen is (nog wel mijn eigendom) en een jonge KWPN merrie, en zo ben ik alweer jaren gewoon eigenaar :D

Rianne1807
Berichten: 693
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:06

Na 12 jaar niet te hebben gereden wilde ik het weer oppakken, mn jongste kind ging naar school dus ik kreeg tijd

Ik was me aan het oriënteren in de kosten want wilde een paard kopen, zo stuitte ik op een advertentie van iemand die een bijrijder zocht en vond t een ideale manier om er weer in te komen, betaalde de helft van het stalgeld, deelde het paard met een andere bijrijder.

Na 1.5 jaar stopte de andere bijrijder en heb ik het paard gekocht

Ik vond t heerlijk om het paard niet meer te hoeven delen, alles in overleg te doen, wat overigens prima ging hoor.
Maar ik hou echt van mn vrijheid en wil een paard voor mezelf alleen.

Sindsdien voor mij alleen maar eigen paarden.

Het heeft beide zn voor en nadelen en ik denk dat je zelf moet beslissen wat het beste bij jou past, t is voor iedereen weer anders.

Snap je twijfels goed als je pech hebt gehad de afgelopen jaren

Maar als je echt een band met een paard op wik bouwen, dan kan je t beste zelf een paard kopen

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 22:05

Sheran schreef:
Pallatin"
[quote="Sheran schreef:
Ja, alleen hebben ze daar wel weer een ander. Dan hoef je niet steeds weer op zoek en te wennen aan een nieuwe samenwerking.


Je schrijft in je OP dat je iets op wil bouwen met een paard….op een handelsstal lijkt me dat juist nogal lastig. Ze hebben daar paarden voor de verkoop dus iets opbouwen lijkt me dan niet aan de orde. Maar als dat een concessie is die je wil doen dan zou ik daar voor gaan.
Je kunt je ook afvragen hoe het komt dat je in relatief korte tijd meerdere bijrijdpaarden hebt gehad. Waren de verwachtingen wel duidelijk voor beide partijen? Ik woon onder de rook van Amsterdam en heb altijd gratis op hele fijne paarden mogen rijden. Ik betaalde mijn lessen uiteraard, maar daardoor was het ook: eigenaar betaald dus bepaalt…Ik was hondstrouw en mocht eigenlijk alles met die dieren, ook wedstrijden. Dat waren dus allemaal eigenaren waar de paarden tot hun dood blijven. Misschien is voor jou de type eigenaar ook een selectie criterium?


Ja klinkt tegenstrijdig, ik weet het. Ik vind niets kunnen opbouwen met een specifiek paard als bijrijdpaard op zich niet onoverkomelijk, maar wel het hele proces van elke paar maanden weer naar een volledig nieuwe plek gaan en kijken wat de eigenaar wil nieuwe plek, nieuwe regels etc etc.

Ik weet ook niet wat er 'mis' gaat bij het uitzoeken van de eigenaren, haha. Wat iemand eerder zei: het is de reden waarom ze een bijrijder zoeken. Maar ja er zaten er ook een paar tussen waarvan het paard zogenaamd nooit weg zou gaan. Wat er bijvoorbeeld gebeurt:
- eigenaresse 1: paard overleden.
- eigenaresse 2: dochter wilde toch weer gaan rijden, dus geen plek meer voor mij.
- eigenaresse 3 (7 paarden): ging verhuizen
- eigenaresse 4: paard had een geestelijk probleem waardoor hij moest worden ingeslapen
- eigenaresse 5: paard werd verkocht omdat ik hem zo lekker aan het lopen had :))
- eigenaresse 6: toch zelf meer tijd voor het paard
- eigenaresse 7: ging verhuizen
- eigenaresse 8: onduidelijkheid over verwachtingen, in 1 klap hoefde ik niet meer te komen.

En dit zijn nog maar de laatste jaren :')[/quote]

Tja, ik denk echt dat je ook een behoorlijke portie pech hebt gehad, maar eerlijk: mijn eerste echte bijrijdpaard raakte ernstig hoefbevangen dus helaas ingeslapen. De volgende was t paard van een goede vriendin; zij verhuisde en nam t paard mee. Paard erna werd ernstig ziek: Utrecht adviseerde inslapen. Hij heeft 1,5 jaar gerevalideerd en in de tussentijd heb ik mijn eigen paard gekocht…enige verschil met jou is dat er meerdere jaren overheen ging en dat je dat nou eenmaal hebt…that’s life…
De redenen waarom ik die paarden te rijden kreeg liepen uiteen.
Ik persoonlijk zou het echt niks vinden zo’n handelsstal; net een beetje aan elkaar gewend paard en jij en zo weer weg en door naar een ander paard? Ik zou dat niet trekken…

Wat jij omschrijft van telkens een nieuwe plek en een nieuwe eigenaar is precies de reden dat ik gestopt ben met actief naar een bijrijder zoeken; telkens enthousiast dingen uitleggen en veel tijd in de begeleiding steken voor iemand die er al snel de brui aan geeft. Kost me teveel negatieve energie en mijn paard werd niet beter van die ruiters dus dan maar een dagje vaker vrij
:') ik heb een bijrijder die ongeveer 1x in de week komt en soms ook niet, maar hij heeft een geweldige klik met mijn paard en heeft lol met m. Dat vind ik het belangrijkste en ik heb af en toe een avondje bankrust

3heathcliff5
Berichten: 432
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 10:20

Een beetje geluk hebben hoort er zeker bij. Dat geldt voor een leuk bijrijdpaard vinden, voor een eigen paard kopen/hebben en voor een fijne betrouwbare bijrijder vinden. Alles heeft z’n voor- en nadelen.

Mila_p
Berichten: 123
Geregistreerd: 21-11-21
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:07

geen idee of je al een beslissing hebt genomen, maar ik zou persoonlijk zoals een aantal keer vermeld een halve stal/ lease nemen. Je betaalt dan maandelijks maar je mag er normaal alles mee. In het beste geval vind je zelfs een paard die mag verhuizen naar een stalling naar keuze.