Eigen paard, bijrijdpaard of iets anders?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Eigen paard, bijrijdpaard of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 19:19

Dag allemaal,

Eigenlijk geen idee waar dit hoort, dus verplaats het gerust!

Er is iets waar ik al een tijdje over aan het malen ben: toch maar weer een eigen paard, toch maar een bijrijdpaard, of een hele andere optie. Ik was benieuwd of jullie ervaringen en/of advies hadden. Wat zouden jullie in mijn situatie doen, of wat hebben jullie gedaan?

Ik zal het even zo kort mogelijk omschrijven. Ik heb van mijn 12e tot mijn 29e altijd een eigen paard gehad, met af en toe bijrijdpaarden erbij. Toen mijn paard helaas ingeslapen moest worden ben ik overgestapt op allerlei bijrijdpaarden. Ik heb dus met beide ervaring.

Eerst dacht ik: ik neem geen eigen paard meer. Ik woon in de randstad, in mijn eentje (dus niet eindeloos geld), en heb nog meer hobby's. Zo'n 3x per week een paard leek me ideaal, gemiddeld genomen. Bijrijdpaarden zouden het dus worden!
Maar nu heb ik in vijf jaar al vijf bijrijdpaarden gehad. Er gebeurt telkens iets mee en ik merk dat ik het erg lastig vind om me nog aan zo'n paard te hechten. Ze worden ofwel onder mijn neus verkocht, ofwel de eigenaar verhuist, ofwel er is een communicatieverschil (dat was de laatste keer) waardoor ik in 1 klap niet meer mocht komen (daar ben ik nog steeds niet overheen nee). Ik heb nog geen bijrijdpaard langer dan een jaar kunnen houden.
Nu ben ik wel een ambitieus en trouw type: ik vind het fijn om met een paard iets op te bouwen. Samen lessen te nemen en in het ideale geval ook samen te starten. Dat heb ik ook wel met een paar bijrijdpaarden gedaan, totdat ze ineens verkocht werden, waardoor je niet verder komt. Ik merk dat dat inmiddels echt een schaduw werpt op de 'lol'.

Op het moment heb ik geen bijrijdpaard meer en rijd ik 1x in de week om mijn dressuur te onderhouden. Heel leuk en leerzaam, maar ik mis het opbouwen, het samen zijn met een paard, de vooruitgang.

Wat zouden jullie doen in mijn geval? Heb ik pech gehad met de bijrijdpaarden? Is het toch fijn om naar een eigen paard uit te kijken?

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:23

Het grote voordeel van bijrijd paarden is dat je minder stress heb als ze wat gaan mankeren of als je leven onverwacht veranderd.Als je niet perse een eigen paard wil zou ik altijd de voorkeur geven aan een lease / verzorg paard.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Eigen paard, bijrijdpaard of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:25

Denk dat je een lijstje zou moeten maken van alle voors en tegen zowel van bijrijd als eigen paard.

Mijn paard staat nu te koop en ik wil er nooit meer een. Zoveel verantwoordelijkheid, kosten e.d.
Bijrijdpaard is wat dat betreft zorgeloos.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:28

Leasen op zakelijke basis dan? Dat geeft minder aanleiding tot emotionele conflicten met een eigenaar die er zelf ook nog op rijdt.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 19:30

Romeo2007 schreef:
Denk dat je een lijstje zou moeten maken van alle voors en tegen zowel van bijrijd als eigen paard.

Mijn paard staat nu te koop en ik wil er nooit meer een. Zoveel verantwoordelijkheid, kosten e.d.
Bijrijdpaard is wat dat betreft zorgeloos.


Ik verkies een fijn bijrijdpaard boven een eigen paard, maar een eigen paard boven een hele rits aan bijrijdpaarden :P

In het leasen zal ik eens wat meer gaan duiken! Dat is vaak maar voor een hele beperkte periode toch?

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:31

Kun je niet op zoek naar een leasepaard via een manege? Dan heb je wel te maken met een een manege eigenaar, maar minder grote kans dat het paard opeens weg is en zeker niet zonder overleg / aankondiging.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:32

Dan heb je misschien toch wel veel pech gehad!

Misschien is inderdaad lease/halve stal een idee. Dit kan ook voor een hele lange tijd :)

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Eigen paard, bijrijdpaard of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 19:34

Ik kan eens met mijn instructrice overleggen of zij nog ideeën heeft. Ik zou dan het liefst leasen via een dressuurstal/particulier, ook afhankelijk van wat er op de andere dagen met het paard gebeurt. Een hele mep geld betalen voor een niet-eigen paard vind ik inmiddels erg spannend. Ik zeg niet dat ik het niet wil doen hoor! maar wel onder prettige voorwaarden.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Eigen paard, bijrijdpaard of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:48

Ik heb wel geleasd en dat was dan volledige huur van een manege of zo ,waarbij ik dan de enige was die iets met het paard mocht doen.Wat dat betreft net als een eigen paard maar dan zonder de verplichtingen en zorgen.En je kunt stoppen als het niet meer bevalt.Maar voor mij is het op de lange duur niet ideaal omdat ik me veel te veel hecht aan het paard.Zodat ik dan erg bezitterig en bemoeierig word.Daarom is voor mij koop beter.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:56

Ik kan vanuit beiden kanten meepraten. Ik ben ooit begonnen op de manege, heb jaren lang bij gereden en heb sinds mijn 20ste eigen paarden (nu 26 jaar).

Ik denk dat je wel een beetje pech gehad hebt met de bijrijpaarden. Ik heb meerdere paarden jaren lang gereden. Een van de paarden heb ik zelfs 4 jaar lang gereden. Ik reed soms zelf meerdere paarden op een dag.

Helaas heb ik ook regelmatig mee gemaakt dat de paarden verkocht werden. Eerder kon ik daar enorm mee zitten. Nu besef ik wel dat het wel het risico is van het bijrijden. Ik denk dat op de huidige markt het sowieso lastig is om een "goed" bijrijdpaard te vinden met de ambities die jij omschrijft. Toen ik begon met bijrijden vond ik het al heerlijk om tussen de paarden te kunnen ontspannen, zonder erop te hoeven rijden. Ik vond veel dingen leuk, niet alleen in het zadel. Dat maakte de keuze voor verzorgpaarden/bijrijdpaarden natuurlijk wel ruim. Ik moet ook bekennen dat ik wel geluk heb gehad met bijrijpaarden. Ik kreeg relatief "goede" dressuurpaarden/leermeesters aangeboden om bij te rijden. Ik volgde veel lessen om mijzelf, maar vooral het paard fit te houden. Ik betaalde hier dan ook flink voor. Maar wedstrijd ambities had ik toen der tijd niet.

De reden waarom ik nu al jaren lang eigen paarden heb is, omdat ik de behandeling van sommige eigenaren als niet prettig ervaarde, maar wel een aardig geldbedrag mocht neerleggen in de maand. Ik praat dan niet over 50 euro ofzo, maar bijna volledige stalling prijzen. Het besef kwam dat een stal genoot toen der tijd tegen mij zei, joh van dat geld wat je in dat paard investeert had je allang een eigen paard kunnen kopen. Dat heeft mij toen doen besluiten om toch zelf een paard aan te schaffen. Het was een pijnlijke beslissing, want ik was gek op dat paard. Naast mijn eigen paard reed ik nog wel een paard bij van iemand anders. Na een tijdje bijrijden van dit paard kwam ik weer voor zo'n zelfde situatie te staan. Dit keer was het niet de eigenaar van het paard maar een bijrijdster die een van haar andere paarden reed. Er werd zonder te communiceren met mij of de eigenaresse besloten dat de andere bijrijder een les ging rijden met mijn "bijrijd" paard, terwijl ik dit niet zo afgesproken had met de eigenaresse. De eigenaresse rond uiteraard volledig aan mijn zijde hoor. Ik besefte mij toen weer ineens waarom ik een eigen paard gekocht had haha. Uiteindelijk heb ik besloten om dit paard ook aan mijn paarden collectie toe te voegen, omdat ik niet weer voor zo'n situatie wilde staan.

Het is een lastige keuze. Als je wil bijrijden heeft dit zijn voordelen: Geen verantwoordelijkheid, kleinere bijdrage/kosten, minder vaak naar stal hoeven gaan. Nadeel is: Minder vrijheid, risico op verkoop of afspraken niet nakomen, mogelijk slechte communicatie of visie deling, afhankelijk zijn, alles in overleg doen. Ik denk als je wil bijrijden dat je er dan met een open blik in moet gaan en moet genieten van de tijd die je samen door kan brengen. Alles wat daarin erbij komt is een cadeau. Ik denk dat je dan veel minder gefrustreerd wordt.

Als dit lastig is en je echt die grote ambities hebt om verder te komen, dan zou ik toch een eigen paard aanschaffen. Ja de kosten zijn hoog, zeker in de Randstad, maar je haalt er ook veel voldoening uit en je bent niet afhankelijk van anderen. Je kan lessen volgen, groeien en starten. Alleen momenteel zijn goede dressuurpaarden onbetaalbaar.

Veel succes!

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 19:59

Mijn ervaring met bijrijdpaarden is hetzelfde. Heb er toen 8 in 5 jaar gehad. Kortste zelfs maar een maand. Aantal verkocht, aantal verhuisd, eentje overleden. Ik vind het zo’n opluchting dat ik weet dat mijn paard nooit verkocht of verhuisd wordt (behalve als ik er voor kies). Dan alsnog kunnen ze overlijden.. (helaas ook gehad)

Kun je niet weer voor een eigen paard gaan en dan zelf een bijrijder nemen? Dan heb je toch minder kosten en hoef je niet elke dag te gaan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Eigen paard, bijrijdpaard of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:05

Ik heb hetzelfde gehad, ook steeds een jaar een bijrijdpaard en *POEF* weg paard. :\ Idd, communicatie fout, verkocht, paard ging met pensioen, of geen klik onder het zadel. Nu rij ik een 18 jarige Quarter en ik hoop dat ik die nog een paar jaar mag rijden...maarja, je weet maar nooit. :+

Een eigen paard wil ik niet, want ik heb idd nog meer hobby's en ik wil gewoon niet 7 dagen in de week een verplichting hebben. Een bijrijdpaard is voor mij perfect. Op dit moment doe ik hem wel 6 dagen in de week maar dat is omdat ik nog niet echt werk en de eigenaresse is aan het opbouwen na een operatie. Dus ik mest ook want dat mag ze nog niet. Als zij weer volledig kan rijden ga ik terug naar 3x per week, dat is ideaal. Ik wil ook gewoon die hoge kosten niet van een eigen paard.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:08

Ik heb nu 5 jaar een eigen paard, heerlijk! Een groot deel van mijn sociale leven speelt zich af op stal. Maar ik heb een fulltime baan, andere huisdieren en een vriend. Het is soms een beetje geschipper met tijd. Het is idd een enorme verantwoordelijkheid en zeker in het eerste jaar kon ik enorm gestrest raken van een wondje of een keer slecht eten. Ik vind het fijn dat ik kan rijden wanneer ik wil en doen wat ik wil, bos, bak, strand of wat dan ook.
Ik heb voor ik mijn paard kocht 10 jaar op hetzelfde bijrijdpaard gereden, met veel plezier! Ik heb nog steeds een goede band met de eigenaars van dat paard en ook de jaren daarvoor heb ik bijrijdpaarden tot hun dood gereden en verzorgd. Als je ook nog andere hobby’s wilt beoefenen dan lekker een bijrijdpaard zoeken, ik denk dat je een beetje pech hebt gehad. Mijn ervaring is juist dat een goede bijrijder de paarden voor het uitzoeken heeft.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Eigen paard, bijrijdpaard of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 20:12

Bedankt voor alle supernuttige adviezen en ervaringen tot dusver! Heel prettig om te lezen en mooi om te zien hoe verschillend ervaringen kunnen zijn en waar anderen in mijn situatie voor gekozen hebben.

De redenen waarom mijn eigenaren een bijrijder zochten waren meestal de redenen dat het uiteindelijk toch mis liep. Te lastig paard, geen klik met het paard, te weinig tijd. Daarbij scheelt het vast ook wel dat ik in de Randstad zit: daar hou je toch minder snel een paard aan als het niet 100% goed voelt. En hebben mensen meestal ook geen 2 paarden als ze er zelf niet super actief mee bezig zijn.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:17

1. Wil je lekker paardrijden, is paardrijden echt je hoofdhobby en zie je jezelf niet in de paarden blijven als dat weg zou vallen? Neem een bijrijdpaard, maar verander je instelling.
Op vlak van afscheid nemen van paarden was ik eigenlijk het rustigst in mijn hoofd toen ik de jonge paarden van een semi-professioneel ruiter/handelaar reed. Ik ging tot op bepaalde hoogte een band aan met de paarden, dus het is niet dat het oppervlakkig bleef of dat er geen emotie was, maar omdat ik in mijn onderbewustzijn wist dat ieder paard in principe te koop was, kwam het minder als een schok wanneer een paard effectief weg ging. Tuurlijk was het even slikken als het net je favo merrie was, maar toch gaf het een soort rust. En omdat je cru gezegd dan nog drie andere paarden had staan die je kon rijden, bleef je ook niet al te lang stilstaan bij je negatieve gevoel.

2. Wil je een band met een en hetzelfde paard? Koop een eigen paard.
Nadeel is dat er altijd iets kan gebeuren waardoor het geen rijpaard meer kan zijn en dan is de kans best wel groot dat het paardrijden verwatert. Kosten eigen paard + kosten bijrijdpaard is iets wat je maar moet kunnen en willen dragen. Je moet dan echt al een gelukslotje trekken (bv. gratis het paard van een vriendin mogen rijden, de mogelijkheid hebben om meerdere paarden te kunnen houden) als je wilt blijven rijden.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:22

Je hebt ook nog een lease paard via een organisatie. Of een pony in bruikleen kan ook via een organisatie of particulier. Dan heb je toch niet alle kosten

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Eigen paard, bijrijdpaard of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 20:47

Ik heb beiden gehad en ook bijrijders gehad.
Op dit moment heb ik sinds een half jaar weer mijn eigen paard, maar daarvoor is hij 7,5 jaar mijn bijrijdpaard geweest ( nouja ik was de enige die hem reed dus bijrijden was het niet ;) ). Tevens deed ik ook de overige zorg samen met de eigenares en ook voor haar andere paard. Hij voelde al van mij, mocht alles, maar ik overlegde wel altijd alles.
26 april dit jaar heeft zij hem aan mij cadeau gedaan, hij was toch al meer van mij dan van haar. Nu hij van mij is voel ik me minder onzeker. Ik heb nu mijn eigen verantwoording en dat van het paard. Ik ben snel bang iets fout te doen met dieren van iemand anders. Dus nu ben ik wat zekerder met hem.

Aan bijrijders begin ik niet meer. Dat is helemaal mis gelopen toen ik een tijdje uit de running was van de zomer. Hij kan naar binnen en buiten wanneer hij wilt en hoeft zeker niet elke dag gereden te worden ( doe ik zelf ook niet, hij heeft nu ookal al 3 dagen vrij ).

Ik ben de vorige eigenaren wel ontzettend dankbaar dat ik in de jaren dat hij nog van hun was alles met hem mocht doen. En ook dat ik hem heb gekregen natuurlijk.

Maar een lang verhaal kort te maken, als je kan kiezen en het allemaal mogelijk is, zou ik voor een eigen paard kiezen

Phrono

Berichten: 8939
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:06

Ik heb mijn paard al 14 jaar en ook wel eens de gedachten gehad om maar te stoppen en bijrijder te worden. De kosten neem ik voor lief, maar de zorgen soms (deels eigen "schuld", ik ben een perfectionist).. Nu mijn zoon naar school gaat en de corona situatie waar we nu in zitten, ben ik maar wat blij dat ze nog steeds bij mij is en ik elke dag naar haar toe kan. Zij geeft me zoveel plezier, ontspanning, uitlaatklep, onze band is nog sterker geworden de laatste jaren. Als ze er niet meer is komt er zeker weer een eigen paard. :j

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Eigen paard, bijrijdpaard of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 21:25

Idealiter zou ik eigenlijk bij een wedstrijdstal willen rijden die graag wil dat hun paarden uitgebracht worden :P. Altijd wat te rijden en te verzorgen en te starten, maar niet de lasten, haha.

Maar een andere kant van mij geniet ook nog heel hard van heerlijke buitenritten maken hoor <3

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Eigen paard, bijrijdpaard of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:31

Verhuizen naar Drenthe, ik heb een perfect paard voor je staan :+

Maar zonder gekheid. Je moet t maar net treffen idd en je hebt t nooit in de hand. Ik heb een aantal hele leuke bijrijdpaarden gehad de afgelopen jaren. Geen een die werd verkocht. Dus t kan ook goed gaan. Maar gok dat t in jouw regio wel lastiger zoeken is.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 21:32

miccamaaike schreef:
Verhuizen naar Drenthe, ik heb een perfect paard voor je staan :+

Maar zonder gekheid. Je moet t maar net treffen idd en je hebt t nooit in de hand. Ik heb een aantal hele leuke bijrijdpaarden gehad de afgelopen jaren. Geen een die werd verkocht. Dus t kan ook goed gaan. Maar gok dat t in jouw regio wel lastiger zoeken is.


Jij hebt wel een enorme knapperd staan nu <3

Verhuizen naar Drenthe kent overigens meerdere voordelen inderdaad :))

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Eigen paard, bijrijdpaard of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 22:33

Ik heb ongeveer hetzelfde dilemma gehad, paard vorig jaar onverwacht op pensioen dus wat nu... In mijn hoofd was ik écht nog niet bezig met een nieuw paard kopen. Ben wel meteen op zoek gegaan naar les 1x id week om te blijven rijden. Dat was nog niet makkelijk zonder eigen paard. Of je betaalt heel veel geld (+ niet in de buurt), of het niveau is gewoon te laag. Uiteindelijk mijn stoute schoenen aangetrokken en een oude bekende met een eigen Dressuurstal gevraagd of ik daar kon lessen, en jawel! Oef. Dat ging een tijdje goed maar merkte al snel dat ik 1x id week echt weinig vond. Was ook moeilijk om een vaste dag af te spreken dus het werd al snel om de 2 weken.. daar de kans gekregen om een paard te leasen, erg fijn! Nadien heb ik daar zelfs meerdere paarden gereden omdat de eigenaresse het erg druk had, dus had ik er plots 3 **\O/** Maar liep er toen wel wat tegenaan dat het door de afstand niet te doen was om meer dan 3x id week te gaan, en dat was te weinig om echt iets op te kunnen bouwen vond ik, ook erg vermoeiend in combinatie met fulltime werk. Dus, op zoek gegaan naar verzorgpaard meer in de buurt maar zo lastig.. of het zijn ponies (past niet) of het zijn wandelpaarden (tinker, fjord,..) die totaal niet dressuurmatig gereden zijn maar wel een 'ervaren en volwassen ruiter' willen. En ik vond het dan een beetje scheef dat ik 100-150 euro zou moeten betalen om iemand zijn paard bij te scholen :o ik zou dat willen als het mijn type paard is, maar een fijn dressuurpaard vond ik maar niet.

Dus na een lange zoektocht uiteindelijk gezegd, ik ga een rijpaard erbij kopen. Ik mis het zo om zelf te beslissen wat je doet en wanneer en waar en hoe en echt iets te kunnen opbouwen. Tijdens zoektocht naar paard wel een heel fijn verzorgpaard aangeboden gekregen (typisch hé, als je zoekt vind je het niet, en als je niet zoekt werpen ze het in je schoot). Maar daardoor kan ik nu in mijn zoektocht wel naar jongere paarden kijken, ik kan intussen (gratis) blijven rijden dus dat is fijn :D

Lang verhaal geworden.. maar wat voor mij dus gewerkt heeft, is om een fijne stal aan te spreken en dat heeft me op dat moment veel mogelijkheden gegeven waar ik nog steeds heel dankbaar voor ben *\o/* en ook mijn huidige verzorgpaard, toevallig op gelopen bij het zoeken naar een pensionstal voor mijn eventuele nieuwe paard, aan de praat geraakt en voila **\O/**

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 23:43

Sheran schreef:
Idealiter zou ik eigenlijk bij een wedstrijdstal willen rijden die graag wil dat hun paarden uitgebracht worden :P. Altijd wat te rijden en te verzorgen en te starten, maar niet de lasten, haha.

Maar een andere kant van mij geniet ook nog heel hard van heerlijke buitenritten maken hoor <3


Dressuur stallen hebben vaak ruiters in dienst die zich al meerdere malen bewezen hebben in de hogere niveaus. Die hebben vaak ook kostbare paarden waar ze niet iedereen opzetten. Misschien dat je als je daar werkt/vrijwilligerswerk gaat doen er binnen komt, maar de relatief goede dressuurstallen hebben ze professionele mensen in dienst. Misschien dat handelstallen dit wel doen?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 23:44

miccamaaike schreef:
Verhuizen naar Drenthe, ik heb een perfect paard voor je staan :+

Maar zonder gekheid. Je moet t maar net treffen idd en je hebt t nooit in de hand. Ik heb een aantal hele leuke bijrijdpaarden gehad de afgelopen jaren. Geen een die werd verkocht. Dus t kan ook goed gaan. Maar gok dat t in jouw regio wel lastiger zoeken is.


Dat denk ik dus ook. In Gelderland was het aanbod ook ruim. Heb veel leuke paarden een langere tijd gereden.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 23:45

Gizeppie schreef:
Sheran schreef:
Idealiter zou ik eigenlijk bij een wedstrijdstal willen rijden die graag wil dat hun paarden uitgebracht worden :P. Altijd wat te rijden en te verzorgen en te starten, maar niet de lasten, haha.

Maar een andere kant van mij geniet ook nog heel hard van heerlijke buitenritten maken hoor <3


Dressuur stallen hebben vaak ruiters in dienst die zich al meerdere malen bewezen hebben in de hogere niveaus. Die hebben vaak ook kostbare paarden waar ze niet iedereen opzetten. Misschien dat je als je daar werkt/vrijwilligerswerk gaat doen er binnen komt, maar de relatief goede dressuurstallen hebben ze professionele mensen in dienst. Misschien dat handelstallen dit wel doen?


Ja dat begrijp ik, vandaar ook dat idealiter. Een fijne handelsstal zou een goede tweede zijn.