Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vanaf welke prijs een röntgenlogische keuring?

 
Profiel   

Hai bokkers, een vraagje.
Ben aan het rondkijken voor een leuk paardje. De bedoeling is om er lekker recreatief mee te gaan rijden, lekker naar buiten en in de bak regelmatig een lesje meepikken.
Nou is mijn vraag, in deze tijd met deze prijzen, vanaf welke prijs zou je röntgenlogisch gaan laten keuren?
Ben benieuwd naar de meningen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 01:42 



 
Profiel   

Ligt wat mij betreft niet aan de prijs, maar aan het doel wat je met het paard hebt en de leeftijd van het paard. Kies je voor een super brave 15 plusser, waar je prima recreatief mee kunt rijden, lekker op buitenrit en af en toe een wedstrijdje gaat, dan zou ik niet RX laten keuren, alleen klinisch en bij twijfel een foto laten maken.
Wil je echt de sport in, dan bijna altijd RX laten keuren. Betreft het een veulen of jaarling, tja, dan heeft RX imo geen zin.

En zo zijn er best wat scenario’s te bedenken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 02:50 



 
Profiel   

Tsjah rx keuren van tegenwoordig. Veel mensen laten een paard staan omdat er een kleine rx afwijking zichtbaar is, waarbij de kans klein is dat het paard er ooit last van gaat krijgen. In mijn optiek is een klinische keuring nog wel zo belangrijk. Een paard dat röntgen goed is, maar klinisch niet door de buigproeven komt kun je niks mee. Andersom wel. Daarnaast worden bij een klinische keuring tevens het hart, longen en de ogen gecontroleerd. Voor recreatief gebruik vind ik een goede klinische keuring belangrijker dan de röntgen keuring. Veel mensen vinden de röntgen keuring het belangrijkst. Maar vergeten de klinische keuring. Bij een jong paard zou ik beide doen. Als een paard van 15 nog altijd succesvol in de sport loopt zou ik me om een röntgenkeuring niet meer zo druk maken indien klinisch helemaal in orde. Vergeet in ieder geval nooit de klinische keuring naast de röntgenkeuring.


Laatst bijgewerkt door Sita_xx op 15-12-21 07:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 07:11 



 
Profiel   

Alles ouder dan 2.5 laat ik röntgenologisch keuren. Recreatie of sport maakt voor mij niet uit. Het is altijd fijn om te weten hoe alles in elkaar zit :)

Edit: Prijs maakt voor mij ook niet uit..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 07:19 



 
Profiel   

Ik zou altijd een röntgenologische keuring doen. Ongeacht leeftijd of ras. Bij een recreatief paard wil je ook geen kissing spines of hoefkatrolontsteking oid. Die paar honderd euro extra kan je een hoop ellende schelen. Zelf toen niet gedaan bij m’n eerste paard en die bleek compleet kapot te zijn maar kwam wel door de klinische keuring. Dus vrijwel direct kunnen inslapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 07:21 



 
Profiel   

Elke prijs. Als ik ermee zou gaan rijden dan. Als het een shetje is waar ik niks mee doe en die in de wei kan lopen dan niet. Maar als ik ermee wil gaan trainen, altijd. Omdat met een beetje pech de kliniekkosten al snel hoger zijn dan het hele paard. En dat risico loop je sowieso al, ook zonder röntgenologische problemen. En dan neem ik nog niet de zorgen, emoties en het verdriet mee. Ook dat is belangrijk natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 07:28 



 
Profiel   

Met de prijzen van tegenwoordig zou je elk paard wel op de foto willen zetten, zeker als je wil verzekeren kom je daar niet onderuit.

Enne, recreatief rijden is net zo zwaar werk als het gemiddelde wedstrijd paard dat M - Z dressuur loopt, zeker als je veel buiten ritjes maakt. Ga dus niet akkoord met het feit dat het paard daarom wel een foutje mag hebben. De DA rekening is namelijk net zo duur en de stallingskosten net zo hoog.
Laat daarom keuren voor de sport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 08:00 



 
Profiel   

Sita_xx schreef
Tsjah rx keuren van tegenwoordig. Veel mensen laten een paard staan omdat er een kleine rx afwijking zichtbaar is, waarbij de kans klein is dat het paard er ooit last van gaat krijgen. In mijn optiek is een klinische keuring nog wel zo belangrijk. Een paard dat röntgen goed is, maar klinisch niet door de buigproeven komt kun je niks mee. Andersom wel. Daarnaast worden bij een klinische keuring tevens het hart, longen en de ogen gecontroleerd. Voor recreatief gebruik vind ik een goede klinische keuring belangrijker dan de röntgen keuring. Veel mensen vinden de röntgen keuring het belangrijkst. Maar vergeten de klinische keuring. Bij een jong paard zou ik beide doen. Als een paard van 15 nog altijd succesvol in de sport loopt zou ik me om een röntgenkeuring niet meer zo druk maken indien klinisch helemaal in orde. Vergeet in ieder geval nooit de klinische keuring naast de röntgenkeuring.



Ben ik het helemaal niet mee eens. Ik weet een pony die gekocht is met 2,5 jaar en vanuit daar opgeleid naar Z2 dressuur. Bij de verkoop werd hij klinisch afgekeurd op de buigproef, direct foto's gemaakt en die waren helemaal perfect. Pony loopt ondertussen met 4e amazone in het Z dressuur.

En wanneer ik zelf zou keuren ligt heel erg aan de leeftijd van het dier. Degene die wij gekocht hebben tot nu toe waren allemaal groen, dus 2,5 jaar en net uit te opfok. Dan zijn de nog niet kapot gereden, maar er kan natuurlijk altijd wel iets mis zijn, dus dan durven we het risico zonder keuren te nemen. Wel bekijken we ze zelf kritisch zowel op harde als op zachte ondergrond. Buigproef geloof ik door de vorige alinea sowieso niet meer zo in, onze dierenarts zij destijds daarop dat als ie wilde kon je ieder paard kreupel "trekken" op een buigproef, het is namelijk heel erg afhankelijk van de uitvoering.


Laatst bijgewerkt door welshfan97 op 15-12-21 08:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 08:06 



 
Profiel   

ingvdh schreef
Met de prijzen van tegenwoordig zou je elk paard wel op de foto willen zetten, zeker als je wil verzekeren kom je daar niet onderuit.

Enne, recreatief rijden is net zo zwaar werk als het gemiddelde wedstrijd paard dat M - Z dressuur loopt, zeker als je veel buiten ritjes maakt. Ga dus niet akkoord met het feit dat het paard daarom wel een foutje mag hebben. De DA rekening is namelijk net zo duur en de stallingskosten net zo hoog.
Laat daarom keuren voor de sport.


Precies, helemaal mee eens. Mijn dierenarts zegt dat ook, een recreatiepaard moet ook gewoon goed zijn, soms zelfs nog zwaarder als een sport paard ivm bodems, lange ritten en soms minder correct/bij elkaar rijden. En sommige afwijkingen moet je een paard heel correct voor kunnen rijden om ze klinisch goed te houden.

Wij keuren altijd klinisch en rontgenologisch. Bij 1 niet gedaan, die was klinisch goed. Had alleen een tijd stil gestaan voordat wij hem kochten. Achteraf bleek dat juist een rode vlag te zijn, want bij belasting werd hij klinisch ook niet goed en bleek hij echt kapot te zijn aan meerdere benen. Die viel qua prijs onder de prijs waarbij de verzekering om foto's vroeg, maar sinds hem laten wij elk paard ook op de foto zetten, naast klinische keuring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 08:11 



 
Profiel   

Ik keur nooit als ik iets koop. Ik kijk of ze visueel goed zijn en dan koop ik gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 08:20 



 
Profiel   

Ik hecht zelf ook niet veel waarde aan röntgen keuringen. Ik heb dan ook tot op heden nog niks röntgen laten keuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 08:36 



 
Profiel   

Ik ben voorstander voor beiden. Het is ook maar net hoeveel waarde je hecht aan het rijden/het werk wat het paard gaat verrichten. En ook met een röntgen keuring haal je niet alles eruit. Zo is het SI bij mij niet op de foto geweest en daar bleek toch artrose te zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 09:11 



 
Profiel   

Altijd. Uiteindelijk betaal je voor een duur of een goedkoop paard hetzelfde in de maand. Dan koop ik liever een paard waar ik niet na een paar maanden naast loop en hoge dierenartskosten aan heb die voorkomen hadden kunnen worden. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 09:16 



 
Profiel   

Ik keur persoonlijk niks rontgen. Als bv op oude foto’s al iets te zien was dan laat ik de foto’s nog een keer schieten. Is ze helemaal niet gekeurd dan klinische keuring, is de da niet zeker van een bepaalde plek dan maakt die foto’s.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 10:13 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 10:13 



 
Profiel   

Ik laat alleen RX keuren als ik twijfels heb bij het paard navoelen, of na de klinische keuring.
Veel dingen kun je met simpel voelen al wel uitsluiten. Rug afspeuren naar gevoeligheden, de benen bevoelen, de ballen van de hoef etc.

Mijn begin dit jaar aangeschafte paard heb ik alleen op de voorbenen RX laten keuren. Ik dacht wat verbening te voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 10:40 



 
Profiel   

welshfan97 schreef
Sita_xx schreef
Tsjah rx keuren van tegenwoordig. Veel mensen laten een paard staan omdat er een kleine rx afwijking zichtbaar is, waarbij de kans klein is dat het paard er ooit last van gaat krijgen. In mijn optiek is een klinische keuring nog wel zo belangrijk. Een paard dat röntgen goed is, maar klinisch niet door de buigproeven komt kun je niks mee. Andersom wel. Daarnaast worden bij een klinische keuring tevens het hart, longen en de ogen gecontroleerd. Voor recreatief gebruik vind ik een goede klinische keuring belangrijker dan de röntgen keuring. Veel mensen vinden de röntgen keuring het belangrijkst. Maar vergeten de klinische keuring. Bij een jong paard zou ik beide doen. Als een paard van 15 nog altijd succesvol in de sport loopt zou ik me om een röntgenkeuring niet meer zo druk maken indien klinisch helemaal in orde. Vergeet in ieder geval nooit de klinische keuring naast de röntgenkeuring.



Ben ik het helemaal niet mee eens. Ik weet een pony die gekocht is met 2,5 jaar en vanuit daar opgeleid naar Z2 dressuur. Bij de verkoop werd hij klinisch afgekeurd op de buigproef, direct foto's gemaakt en die waren helemaal perfect. Pony loopt ondertussen met 4e amazone in het Z dressuur.

En wanneer ik zelf zou keuren ligt heel erg aan de leeftijd van het dier. Degene die wij gekocht hebben tot nu toe waren allemaal groen, dus 2,5 jaar en net uit te opfok. Dan zijn de nog niet kapot gereden, maar er kan natuurlijk altijd wel iets mis zijn, dus dan durven we het risico zonder keuren te nemen. Wel bekijken we ze zelf kritisch zowel op harde als op zachte ondergrond. Buigproef geloof ik door de vorige alinea sowieso niet meer zo in, onze dierenarts zij destijds daarop dat als ie wilde kon je ieder paard kreupel "trekken" op een buigproef, het is namelijk heel erg afhankelijk van de uitvoering.



Buigproef is inderdaad afhankelijk van uitvoering. Maar ik doel ook meer op hart, longen, volte op harde, volte op zachte. Slangenvolte op harde.

Maar andersom mijn paard was kreupel. Ging niet over. Fotos laten maken hoefkatrol in ernstige vorm(klasse 4). Wij geloofden het niet. Paard was net op ijzers gekomen daarvoor niks aan de hand. Ijzers eraf gehaald knapte ze langzaam weer op. Dierenarts bleef zeggen met zulke slechte fotos komt het vanzelf weer naar voren. Toch werd ze nooit weer kreupel, weer de sport in. 4 jaar later verkocht, opnieuw laten keuren op rontgen. Helemaal niks te zien, paard kreeg allemaal 1tjes en een paar 2tjes. Nu 10 jaar later nog nooit weer kreupel geweest. Er worden mij te veel paarden bestempeld als niet geschikt door de röntgenfotos, terwijl ze klinisch top zijn en de kans dat ze last krijgen van hetgeen wat op de foto zichtbaar is meestal erg klein is.

Wij hebben voor ons zelf nog nooit een paard laten keuren. Kijken altijd zelf goed naar het beenwerk, hoe ze lopen, zowel op harde als zachte. Enkel bij twijfel eens een foto laten maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 19:06 



 
Profiel   

Altijd. Ik heb een paard lopen met artrose, waarschijnlijk was dat toen ook al te zien op foto maar nooit laten keuren op RX. Nee inderdaad, soms is er iets te zien dat verder nooit voor problemen zorgt, maar soms zijn er ook dingen te zien die wel voor problemen kunnen zorgen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 19:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen