Doelen en volg je paard 2022!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:34

Hey hoi hallo!

Ben ik ook weer eens :')
Fijn om te lezen dat het eigenlijk bij jullie alle drie goed gaat.

Hier ging het tot woensdag ook echt heel erg goed. Helaas loopt ze nu niet helemaal goed.... Vermoedelijk een klap gehad van haar nieuwe weidegenootje. Heel erg balen, maar dat kan gebeuren. Bovendien laten ze beide zich niet op de kop zitten... deden ze dat maar haha.

Ik merk dat ik eigenlijk even weinig zin heb om hele grote doelen te behalen maar vind het wel leuk om er voor de maand september een aantal op te stellen. Meeste overigens enkel haalbaar als ze weer gereden kan worden:

1. Elke week enkele oefeningen van de osteopaat meepakken tijdens het poetsen;
2. Trailerladen weer oppakken
3. Minstens 2 keer naar springles
4. Minstens 4 keer per week trainen (springen, longeren, dressuur, buitenrit). Dit is ook van belang voor het blijven afvallen
5. Grondwerk oppakken/ meepakken

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 21:38

Hoi Felien_Kyra! Doelen hoeven ook niet groot te zijn, het helpt al als ze er zijn :) Hoe gaat het met d'r? Is ze al wat opgeknapt?
AlwaysH, hoe gaat het met je nieuwe aanwinst?

Oktober is beginnen!

nessinator schreef:
doelen voor september
1. Madelief: Ontspannen voorop draven in het bos (niet voor elk gedraaid blaadje stoppen)
2. Madelief: Nog een laagje spanning afstropen op weg naar volle ontspanning
3. Madelief: Onder het zadel flex & disengage
4. Sandy: Werken aan horsemanship-rij-oefeningen: flex, disengage, focus onder de man, omzetten achterhand
5. Sandy: Ontspanning op de grond
6. Stinky: Grondwerk weer oppakken
7. Stinky: 5 km hardlopen óf 4 km @ 8 km/h (zelf zit ik, in mijn eentje, op 9 km @ 9 km/h)
8. Stinky: Op zoek naar een 'zadel' (niet om te rijden maar omdat dat moet bij Endurance)
9. Stinky: Spelen
10. Alle paarden: trailertraining.
11. Alle paarden minstens 1x per week grondwerk, en alleen grondwerk


September was ongewoon druk.
Madelief deed het geweldig en neemt steeds meer initiatief in het bos, wat maar goed is ook want Sandy heeft af en toe een rem nodig. Ik heb ook steeds meer connectie met haar waardoor ze niet zo in haarzelf keert en op de handrem of met ontploffingsgevaar loopt. Ik heb alleen niet de tijd genomen om nog dieper in de ontspanning te zakken met haar.
Sandy wordt steeds energieker, wat niet altijd fijn is, stuiterbal :') Op de grond heb ik hard gewerkt aan ontspanning, en ze heeft nog een flinke weg te gaan maar we hebben deze maand magische momenten beleefd. Ik kan niet wachten om te zien waar we naartoe gaan groeien het komende jaar!
Stinky was weer lekker opdringerig en überschattig. We hebben wat ontspanningswerk gedaan en wat meeloopoefeningen, omdat hij wat uit zijn dak ging tijdens het hardlopen. Hij heeft ook wat weken hardloopvrij gehad zodat ik me optimaal kon voorbereiden op de Dam tot Damloop (succesvol uiteglopen *\o/* ), en hij was superblij (en braaf) dat hij weer mee mocht!

Trailertraining is er niet van gekomen, maar ik denk dat ik wel aan mijn grondwerk-doel voldaan heb.

Doelen oktober
1. Stinky: Rustig aan doorwerken aan meedraven aan de hand: mijn tempo verhogen voor langere stukken tegelijk, hem niet mij laten inhalen.
2. Stinky: Niet vergeten ook ontspannings-grondwerk te doen
3. Madelief: Absoluut niet vergeten ontspanningswerk met haar te doen
4. Madelief: Misschien eens een rondje alleen door het bos rijden, op zijn minst een hele rit voorop draven/galopperen
5. Madelief: Focuswerk en flex/disengage onder het zadel
6. Sandy: Zie 5
7. Sandy: doorwerken aan ontspanning en connectie
8. Trailertraining

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:24

Ik vergeet dit topic echt te vaak.

Dus zet mijn doelen maar neer

Enya doelen oktober
* laatste weken van de opbouw.
Ik weet niet zo goed wat ik na opbouw ga doen, kan je dan meteen alles weer of moet het eigenlijk verder opbouwen.

Doelen Betsy
Ik vind enorm lastig om doelen voor haar te verzinnen. Zeker rond deze tijd.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 19:05

@Felien_Kyra, loopt ze inmiddels weer goed?

@nessinator, ja gaat super hoor! Ben nog beetje sceptisch over overgang van wei naar paddock, maar tot nu toe doet hij het heel goed. Hopen dat hij dat volhoudt en doorgroeit!
Wat fijn dat het zo goed gaat met de training van Madelief!

Het is weer tijd om even op mijn doelen te reageren!

Citaat:
Doelen september:
- Alle hoefjes zonder gedoe op kunnen tillen (hoeft nog geen uren, gewoon een paar seconden)
- Op de poetsplaats vast kunnen zetten en poetsen
- Kennismaking met water via spons en/of slang
- Positieve groei gewicht via meetlint zichtbaar
- de Fibrebeet compleet omzetten naar de Agrobs Myoflakes
- oefenen met wandelen


- Alle hoefjes zonder gedoe op kunnen tillen (hoeft nog geen uren, gewoon een paar seconden)
Dit gaat al stukken beter! Gisteren toevallig alle hoeven uitgekrabd. Alleen met rechtsvoor wilde hij gaan hangen, maar mijn moeder kon vasthouden en zo liet hij het toch toe en hield hij ook zijn balans. Kortom; nog niet perfect, maar al véél beter!
Hier gaan we voor oktober gewoon mee verder zodat hij zo snel mogelijk bekapt kan worden.

- Op de poetsplaats vast kunnen zetten en poetsen
Poetsen op de poetsplaats is al super. Met poetsen zelf zet ik hem semi vast. Hij accepteert het en blijft netjes staan. Houdt het nog een uren vol en ik laat hem absoluut nog niet staan zonder supervision want dat vind ik gevaarlijk. We oefenen gewoon verder! :j

Afbeelding

- Kennismaking met water via spons en/of slang
Hierin hebben we nog steeds heel veel werk. Hij vindt het maar niks. Via zijn rug op sproeistand gaat het beste. Met een spons en emmer willen we het binnenkort op de benen introduceren. Na de winter gaan we maar weer oefenen met het lichaam.

Afbeelding

- Positieve groei gewicht via meetlint zichtbaar
Meetlint is nogal lastig omdat je hem toch telkens ergens anders om doet, dus die zal binnenkort pas echt een groot verschil kenmerken denk ik, maar Azumar is onwijs gegroeid. Net voordat hij verhuisde werd hij op 157 cm gemeten op de schoft en vorige week hebben wij hem op 159cm gemeten. Ook in de breedte groeit hij natuurlijk als kool. De enorme uitstekende heupbotten en ingevallen flanken worden al 'zachter' en hier en daar flubbert er al een spiertje mee met lopen! Zichtbaar is ook zijn hals die meer body krijgt en de goed gevulde darmen!

(bij keuring en castratie)
Afbeelding
2 wkn terug
Afbeelding
gisteren
Afbeelding

- De Fibrebeet compleet omzetten naar de Agrobs Myoflakes
Het kleine beetje Fibrebeet dat we nog hadden is van de week door de Myoflakes gemixt dus nog niet helemaal op. Hij doet het wel heel goed op de Myoflakes!

- Oefenen met wandelen
Onze favoriete activiteit! We lopen alle kanten op en Azu vindt het ook een gezellige bezigheid. Als hij moe is of overdonderd, laat hij dit weten door af en toe stil te vallen. Liever dat, dan dat hij spanning krijgt. We gaan dus lekker door met wandelen en pakken er binnenkort ook verkeer bij.
Vandaag waren we toevallig naar de overkant gelopen (westernstal, lopen we via een pad zonder verkeer heen) en daar hebben ze wat obstakels naast de drafbaan staan. Hij gaf geen kick en ging na het jatten van wat grasjes) zo de brug over! <3 {:}



Puntje bij paaltje; wandelen gaat geweldig en we gaan er zeker mee door! :j
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels zijn de paarden grotendeels de weide af en staat Azumar met een jonge haflinger op de paddock! Dit gaat super. Azumar geeft er eigenlijk niks om waar hij staat en vindt iedereen lief. Ze komen wel wat eerder binnen, dus we merken dat hij nu veel meer hooi eet.
We geven sindskort zelf hooi omdat het van stal toch echt te kuilerig is met zijn diastasen. We hebben nu mooi droog en lang (onverpakt) hooi en het valt op hoeveel beter hij dit weg krijgt!
Gisteren kregen we al verbaasd de vraag hoe het met zijn hooi zat; hij had zowel bak als net helemaal leeg. _/-\o_

Citaat:
Doelen oktober:
- Hoeven langer kunnen optillen
- Oefenen met wandelen
- Positieve groei zichtbaar (lichaam)
- Obstakels met grondwerk oefenen
- Kennismaken met water via spons/borstel


Niet echt bijzonder, maar Azu is 2 dus we oefenen gewoon met de dagelijkse dingen. Hij doet het allemaal geweldig hoor, dus vaak gaat iets ook gewoon in één keer. *D Dekens etc hoeven we niet te oefenen. Doen gewoon rustig op leggen. :Y)

Hier nog een overzichtje van september:


Edit:
De tandarts en bindweefselmasseuse komen deze maand langs ( %) :$ ), dus dat is ook spannend en ben onwijs benieuwd! Die neem ik wel even mee voor oktober!

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 20:03

JoycexEnya, haha jij niet alleen, het is rustig hier! Hoe is het met de opbouw gegaan?
AlwaysH, wat een mooie stappen heb je gemaakt! Madelief vindt water ook echt vreselijk. En wat ziet hij er goed uit!

Oktober is weer voorbij gevlogen, er was natuurlijk spierpijn en ik en een week ziek geweest waardoor het extra snel voorbij leek. Stinky is voor de laatste keer door de draden ge-houdini-d, we hebben een houten hek geplaatst, en helaas is er rond die tijd ook iets gebeurd met Madelief waardoor ze een enorme terugval heeft gehad. Sandy gaat daarentegen juist uitstekend, die heeft vanwege Madeliefs uitval extra 1-op-1 aandacht gehad en dat deed haar goed.
nessinator schreef:
Doelen oktober
1. Stinky: Rustig aan doorwerken aan meedraven aan de hand: mijn tempo verhogen voor langere stukken tegelijk, hem niet mij laten inhalen.
2. Stinky: Niet vergeten ook ontspannings-grondwerk te doen
3. Madelief: Absoluut niet vergeten ontspanningswerk met haar te doen
4. Madelief: Misschien eens een rondje alleen door het bos rijden, op zijn minst een hele rit voorop draven/galopperen
5. Madelief: Focuswerk en flex/disengage onder het zadel
6. Sandy: Zie 5
7. Sandy: doorwerken aan ontspanning en connectie
8. Trailertraining

Resultaten:
1. Mijn tempo is omhoog (waardoor ik het minder lang volhoud waardoor ik vreesde voor mijn conditie maar ik was dus gewoon harder gaan lopen) en hij blijft inderdaad beter naast me *\o/*
2. Gedaan, hij ontspant heerlijk snel
3. Heel veel (en eigenlijk niks anders dan) ontspanningswerk gedaan
4. Dat is niet meer gelukt. De laatste rit liep ze heel goed maar Sandy kreeg ook haast en dan vindt ze het prima om achter haar te gaan lopen.
5. Focuswerk in het bos ging prachtig, in de bak kwamen we er niet aan toe want ze sloeg dicht. De flex ging wel goed, disengage links ook maar rechts toch wat moeizaam
6. Focus ging echt hartstikke lekker en hielp haar ook te ontspannen. Flex kan ze nog niet, disengage daarom ook niet meegenomen.
7. Ja ontspanning ging best ok, connectie is misschien een beetje kwijt
8. Stinky liep er zo op, Madelief had wat tijd nodig en Sandy dendert er met heel veel stress in óf stopt op de laadklep. Zondag denderde ze eerst overal doorheen en was ze een bonk stress, maar ik oefende met haar als eerste. Vanochtend eerst met de andere 2 geoefend, toen zag ze al dat er niemand mee hoefde en begon ze al meer ontspannen aan het oefenen.

Doelen November
1. Stinky: Lekker door blijven trainen. Proberen óf 5 km óf richting 9 km/h te halen.
2. Stinky: ontspanning met zijn hardloophoofdstel
3. Stinky: doorspelen met gymnastiserende oefeningen
4. Madelief: terug naar voldoende ontspanning om iets met haar te doen
5. Madelief: ontspannen onder het zadel, ook in de bak
6. Madelief: Kijken welke oefeningen we nog meer kunnen doen om haar te helpen
7. Sandy: doorwerken aan de verschillende horsemanship-oefeningen onder het zadel
8. Sandy: Doorwerken aan grondwerk (ontspanning, connectie en oefeningen; kijken of we de flex kunnen vinden)
9. Sandy: Trailertraining: Vind die rust in de trailer (en durf er weer in)

Ik heb er zin in!

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 13:17

Jaa haha heel rustig.
Officeel had ik klaar geweest. En kon ik der conditie verder gaan opbouwen. Helaas stond ze 2 weken geleden met koliek, vorige week maandag weer opgepakt en stapje terug gedaan.

Neem der vandaag naar les mee ( zou 2 weken geleden gaan, maar toen had ze dus koliek)

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 14:25

Recap:


Citaat:
Doelen oktober:
- Hoeven langer kunnen optillen
- Oefenen met wandelen
- Positieve groei zichtbaar (lichaam)
- Obstakels met grondwerk oefenen
- Kennismaken met water via spons/borstel


- Hoeven langer kunnen optillen
Hierin komt duidelijk verbetering. Het is alleen nog even afhankelijk van hoe hij zich op het moment van het uitkrabben voelt. Als hij moe is door trainen ofzo, gaat het wat lastiger. Ik denk ook dat hij vooral gewoon de balans mist om het lang vol te houden. Zo gespierd is Azumar niet.
Een hoefsmid heeft afgelopen wel wat van de voorste hoeven afgehaald en dat ging wel heel braaf en de smid vond dat hij het prima deed voor de eerste keer. :)

- Oefenen met wandelen
Dit gaat gewoon heel erg goed en is ons grootste deel van de training. :D Hij is enorm aan het groeien dus ook meer dan genoeg lichamelijke inspanning.

- Positieve groei zichtbaar (lichaam)
Zoals hierboven benoemd zit dat dus wel snor. Hij is al super bijgetrokken en begint wat spieren te ontwikkelen. Niet zo'n kippennekje meer en een minder kale rug, ook bij zijn borst zie je nu twee spieren zitten.
In de breedte blijft hij nu wel wat hangen, maar dit lijkt vooral te komen door het groeien in de hoogte. Hij is echt al een stuk groter (nog steeds een iel gupje hoor) en hij lijkt er nu ook de energie voor te hebben. We gaan gewoon zo door! Tenminste, ik hoop het.

- Obstakels met grondwerk oefenen
We hebben niet heel veel geoefend in de bak ofzo, maar met het wandelen loop ik veel met hem naar 'enge' dingen toe. Zo hoop ik bij hem het vertrouwen op te wekken dat als iets eng is, hij dit kan opzoeken en er niks gebeurd. Ik leg er vaak een voerbeloning op/naast zodat hij ook gemotiveerd is om er wat mee te doen. :D

- Kennismaken met water via spons/borstel
Dit ging afgelopen maand dus veel makkelijke dan verwacht. :') Hij vond het na de castratie zooo vervelend dat we hem moesten koelen en was afgelopen augustus not amused dat we hem nat wilde spuiten. Maar afgelopen maand is er een knopje omgegaan en vertrouwt hij ons.
Dus we kunnen zijn benen én lichaam met de normale slang afspuiten. :))
Hij staat nog niet zen, maar mettertijd zal hij meer gaan relaxen.

Ook is de tandarts geweest. De prognose is goed, hij moet alleen door het wisselen heen. Op het moment zelf heeft 'ie geen proppen meer en eet hij als een bulldozer! *\o/*

Citaat:
Doelen november:
- Eerste keer officieel hoeven bekappen
- Positieve groei zichtbaar (lichaam)
- Obstakels met grondwerk oefenen
- 'Landje pik' in round pen oefenen


We gaan gewoon rustiger verder want ik wil Azumar niet teveel belasten nu hij zo'n groeispurt heeft. Hij mag lekker doorgroeien! Ik moet er uiteindelijk wel op passen! :D ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@nessinator, je bent lekker bezig. Wat doe je precies met dat flex/disengage werk?
@JoyceEnya, oh nee, wat vervelend! Gaat het nu weer goed met haar/

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 22:34

Jaa gaat goed, was gelukkig geen heftige koliek aanval.

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 08:57

JoycexEnya, wat naar die koliek... Hopelijk goed hersteld en weer lekker door nu?
AlwaysH, wat een leuke dingen ben je aan het doen met hem!
Flex is eigenlijk vragen of hij zijn hoofd naar jou kan draaien terwijl je naast ze staat, disengage is het omzetten van de achterhand, beide met het doel ze mentaal bij jou te krijgen. Wat ik bij Sandy merk is dat ze zo op zichzelf is dat ze fysiek prima in staat is die flex te doen maar mentaal haar aandacht niet naar mij wil brengen. De disengage is juist voor Stinky en Madelief erg fijn omdat die er nog weleens mentaal tussenuit peren en door die oefening te doen moeten ze gaan nadenken en kunnen ze uiteindelijk ontspannen.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:21

Mag ik me hier nog melden, ook al zijn we bijna aan het einde van het jaar? O:) Ik werk altijd met doelen, en ik vind het ook wel leuk om ze met jullie te delen :D Ik heb 3 slachtoffers:
Elevada, PRE merrie van 15
Jonique, Welsh A merrie van 7
Lissy, PRE merrie van 3

Mijn doelen voor november zijn:
Elevada
Al 1,5 jaar zijn we aan het tobben. We begonnen met een peesblessure, ontdekten toen een botcyste en hebben haar toen stil gezet. Wel af en toe proberen op te bouwen maar dan werd ze steeds weer slechter. Nu wel echt aan het opbouwen, enkel aan de hand met behulp van trainingsbanden om haar sterker te maken. Ze is erg veel spier en vetjes kwijt.
Doel voor november is dus opbouwen en haar goed houden
Afbeelding


Jonique
- Aan de hand de draf verbeteren, ze dramt nogal door me heen dus we moeten daar meer aan het tempo werken
- Stelling en buiging aan de longe verbeteren. Ze vindt het heel moeilijk haar propperige lijfje goed te buigen dus is een groot aandachtspunt
- Springen weer oppakken en balkjes lopen aan de longe (ik haat dit in de winter, want ik vind springen in het donker echt niet fijn)
- 1x per week lange lijnen om haar voor te bereiden voor als ze straks/ooit voor de kar komt
- tempo controle aan de longe, ze gaat graag hard als ze het moeilijk vindt en dat wil ik graag beter kunnen beheersen
- keertje met de trailer op pad, want dat is al te lang geleden
- en ze moet nog wat afvallen

Afbeelding

Lissy
- aan de hand werken aan haar balans, beetje spelen met gewicht verplaatsen en stellen/buigen. Ik wil naar schouder voor toe werken met haar
- longeren opbouwen, met name werken aan gehoorzaamheid. Ze kan heel trots zijn op zichzelf maar ik heb liever dat ze stopt als ik het vraag in plaats van wanneer zij zichzelf heel knap vindt :')
- hangen (we zijn rustig bezig met inrijden)
- wandelen en rondje wat we maken uitbouwen
- aan de hand werken aan 2 teugels om stuur en rem te monteren
- oefenen met trailerladen (einddoel is alleen kunnen laden maar voor deze maand gewoon een paar keer op de trailer staan)

Afbeelding

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 19:45

Hey wat leuk Maartje_M! Natuurlijk mag je je aansluiten. Wat een leuke pony's!

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:20

Thx :D

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:35

Ha! Ik ben eens op tijd! :P

Recap november:


Citaat:
Doelen november:
- Eerste keer officieel hoeven bekappen
- Positieve groei zichtbaar (lichaam)
- Obstakels met grondwerk oefenen
- 'Landje pik' in round pen oefenen

- Eerste keer officieel hoeven bekappen
Dit deed hij absoluut súper braaf! Hij liet het goed toe en maakte geen stampij. Voetjes optillen en naar voren houden vond hij allemaal wel prima. :D

- Positieve groei zichtbaar (lichaam)
Afgelopen maand is hij gewogen en opgemeten. Hij was nu 461,5kg en 1.59m! Hij is dus meer dan 100kg aangekomen en 2 cm gegroeid!

- Obstakels met grondwerk oefenen
Dit gaat eigenlijk heel geleidelijk. Af en toe introduceer ik wat nieuws maar vaak onderzoeken we gewoon de objecten die we met wandelen tegen komen. Ik had eigenlijk nog schuimbalken willen introduceren met grondwerk in de bak, maar daar zijn we niet aan toegekomen.

- 'Landje pik' in round pen oefenen
Deze oefening gaat al erg goed. De lichaamstaal van ons wordt steeds meer verfijnd omdat we elkaar goed aanvoelen en Azumar goed op ons let. Ik heb hier niet zoveel op aan te merken. :P

Citaat:
Doelen december:
- Oefenen met vrijheidsdressuur (nieuw commando?)
- Oefenen met grondwerk in round pen
- Inparkeren beginsel aanleren
- Singel omdoen

We gaan in december gewoon rustig verder. De masseuse uit Frankrijk komt aankomende maand en ik wil graag verder met een nieuw commando nu de target, kus en het flehmen zo goed gaat! :j
Ik wil graag dat hij gewend raakt aan een singeltje voor een bbp/zadel en de longeersingel in de toekomst. En daarbij wil ik graag dat hij kan inparkeren zodat hij zichzelf aanbiedt met rijden. :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:57

AlwaysH ik vind die onderste foto echt geweldig met de paraplu. Die M&M die weg rent :')


Maartje_M schreef:
Mijn doelen voor november zijn:
Elevada
Doel voor november is dus opbouwen en haar goed houden
Ze gaat ZO goed nu, zo fijn! De hele maand 'aan het werk' geweest en geen pas kreupel *\o/*

Jonique
- Aan de hand de draf verbeteren, ze dramt nogal door me heen dus we moeten daar meer aan het tempo werken
dit gaat echt al zo veel beter nu, ze is veel stabieler in het aandraven
- Stelling en buiging aan de longe verbeteren. Ze vindt het heel moeilijk haar propperige lijfje goed te buigen dus is een groot aandachtspunt
ook hier flinke stappen gezet, maar nog genoeg ruimte voor verbetering. Wel al heel blij waar we nu zijn
- Springen weer oppakken en balkjes lopen aan de longe (ik haat dit in de winter, want ik vind springen in het donker echt niet fijn)
ja dat is er dus niet van gekomen :+
- 1x per week lange lijnen om haar voor te bereiden voor als ze straks/ooit voor de kar komt
Check
- tempo controle aan de longe, ze gaat graag hard als ze het moeilijk vindt en dat wil ik graag beter kunnen beheersen
ook hier gaat het echt veel beter nu! Ze gaat in ieder geval niet meer als een ongeleid projectiel door de bak heen als het moeilijk is en komt beter terug op stemcommando's
- keertje met de trailer op pad, want dat is al te lang geleden
niet gelukt, we hadden het nogal druk deze maand :=
- en ze moet nog wat afvallen
... tja, dat moet ze nog steeds haha

Lissy
- aan de hand werken aan haar balans, beetje spelen met gewicht verplaatsen en stellen/buigen. Ik wil naar schouder voor toe werken met haar
gaat heel goed, beginnetje schouder voor is er ook al!
- longeren opbouwen, met name werken aan gehoorzaamheid. Ze kan heel trots zijn op zichzelf maar ik heb liever dat ze stopt als ik het vraag in plaats van wanneer zij zichzelf heel knap vindt :')
gaat al veel beter! Ze kan nu echt fijn ronddraven en stoppen als ik het vraag
- hangen (we zijn rustig bezig met inrijden)
hangen werd zitten, dus heel trots!
- wandelen en rondje wat we maken uitbouwen
check!
- aan de hand werken aan 2 teugels om stuur en rem te monteren
check, moeten we wel nog meer oefenen
- oefenen met trailerladen (einddoel is alleen kunnen laden maar voor deze maand gewoon een paar keer op de trailer staan)
niet gelukt, want als ik er tijd voor had, was er geen auto met trekhaak :+


Doelen december:
Niet zo spannend, want met alleen een buitenbak zijn we erg afhankelijk van het weer en we gaan nu de slechte tijd in, dus we doen wat we kunnen.
Elevada
Blijven opbouwen, door bijna dagelijks licht te blijven trainen aan de hand

Jonqiue
- Tempocontrole aan de longe en aan de hand
- werken aan de schoudercontrole aan de dubbele longe
- keertje buiten trainen (als de bak niet goed is moeten we wel haha)

Lissy
- meer rust in het werken aan de hand. We hebben les deze maand, dus dat komt vast goed
- schouder binnen aan de hand beter maken. Ze zet nu vaak 1 à 2 nette passen en is het dan kwijt, dus dat opbouwen
- eerste stapjes onder de man zetten (maar die is wel heel afhankelijk van een goede bak)
- longeren nog stabieler maken met meer focus op tempo en schoudercontrole (wat serieuzer aan het werk dus haha)
- Keertje weer wandelen

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 19:02

AlwaysH wat ben je lekker bezig! Veel plezier, maar dat zal ongetwijfeld goedkomen!
Maartje_M, Goed bezig met je doelen :j

November ging zijn gangetje, geen geweldige maand maar ook niet slecht bij ons. Stinky is een keer goed geschrokken tijdens het hardlopen en heeft zich toen losgetrokken, dat ging maar net goed... De osteopaat kon dat bevestigen, maar verder was hij erg vooruit gegaan!
nessinator schreef:
Doelen November
1. Stinky: Lekker door blijven trainen. Proberen óf 5 km óf richting 9 km/h te halen.
2. Stinky: ontspanning met zijn hardloophoofdstel
3. Stinky: doorspelen met gymnastiserende oefeningen
4. Madelief: terug naar voldoende ontspanning om iets met haar te doen
5. Madelief: ontspannen onder het zadel, ook in de bak
6. Madelief: Kijken welke oefeningen we nog meer kunnen doen om haar te helpen
7. Sandy: doorwerken aan de verschillende horsemanship-oefeningen onder het zadel
8. Sandy: Doorwerken aan grondwerk (ontspanning, connectie en oefeningen; kijken of we de flex kunnen vinden)
9. Sandy: Trailertraining: Vind die rust in de trailer (en durf er weer in)


1. Dat hebben we nog niet gehaald. Ik probeer nu wat meer op zijn spanning te letten. Afgelopen keer hebben we een heel stuk fijn kunnen lopen!
2. Hij ontspant nu ook met zijn hoofdstel goed. Als ik er maar de tijd voor neem en consequent ben
3. Deed hij eigenlijk boven verwachting goed! Het is nu juist de uitdaging hem niet té veel te laten buigen, want hij doet graag (te) goed zijn best...
4. & 5. Ze raakt echt steeds ontspannener, ook met zadel op nu!
6. Ze doet eigenlijk alle oefeningen hartstikke goed
7. We hebben niet gereden
8. Flex gaat geweldig, ze mag nog steeds iets meer op ons durven focussen
9. Ze gaat er nog niet ín, maar ze is veel rustiger al rond de trailer.

Doelen december
Volgende maand kont de tandarts langs en de osteopaat voor de dames. Daarnaast ga ik blijven doorwerken aan het trailerladen.
Stinky
    1. Niet meer mij voorbij draven; terug naar stap bij te veel spanning; eerst ontspannen voordat we verder rennen; nu toch echt wel naar die 8 km/h op ons standaard rondje
    2. Inbuigen: niet te veel, maar wel iets bij de overgang terug
    3. Start met mijn grondwerk-challenge

Madelief
    1. Steeds blijven werken aan ontspanning
    2. Weer eens opstappen (en ontspannen)
    3. lekker aan de wandel
4. Osteopaat

Sandy
1. Trailertraining en -clinic
2. Ontspannen in mijn aanwezigheid
3. Grondwerkoefeningen
4. Als het weer het toelaat, rondje rijden
5. Osteopaat

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 22:36

Dag allen,

Hoe gaat het er mee?

Ik merk dat ik na september even heel erg ongemotiveerd was geraakt. Door vermoedelijk de klap van het weidegenootje heb ik echt weer twee maanden amper wat kunnen doen. Elke keer als het heel lekker gaat dan gebeurt er weer wat. Uiteraard blijf ik altijd gemotiveerd en happy om haar te mogen verzorgen, maar voelde even niet de behoefte om weer met doelen te beginnen.
Ik merk dat ik van mezelf niet meer zo gefocust wil zijn op wedstrijden. Plezier en gezondheid is echt zoveel meer waard heb ik door de afgelopen periode wel ontdekt. Misschien gaat het als het goed gaat wel weer mega kriebelen, maar voor nu ben ik tevreden met wat ik met haar kan.

Gaan we voor een fanatiek topic in 2023? :) Is daar nog behoefte aan?
Ik merk dat ik het bijlezen ondanks dat ik niet altijd reageer ook erg leuk vind. Dus ongeacht of ik fanatiek meereageer, ik zal jullie wel blijven volgen

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 22:49

Ik vind het een goed idee! Wie doet de openingspost? :D

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 07:42

Ja lijkt mij leuk. Ik ga dan weer proberen, maar vind doelen stellen heel lastig

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 08:29

Soms zijn er natuurlijk doelen die je niet zo duidelijk en met een einddoel op papier krijgt. Zoals dat ik veel wil wandelen. Er is geen eindpunt waar ik heen wil.. ik wil gewoon veel wandelen haha..

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 17:05

Wat leuk dat jullie enthousiast zijn over een 2023-topic! Ik zal hem aanmaken :D
Haha herkenbaar hoor AlwaysH, mijn doel was 'gezond het jaar doorkomen', dat is dan weer juist niet gelukt.

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-22 19:54


JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 07:38

Ik dacht zet hier nog even neer over 2022 en of we onze jaar doelen hebben behaald

We beginnen met Enya. Het was heerlijk om haar weer te mogen rijden, helaas is ze weer kreupel -O- Ze was afgelopen weken wel steeds kreupel en dan paar dagen rust en ze was goed. Nu blijft ze kreupel in draf qua pezen voel ik niets, maar ik ga haar rust geven tot maart/april. Wel ga ik vanaf morgen weer dagelijks stappen,rechtuit op het harde.


Doelen 2022 - Enya
* haar opbouwen dit is zeker wel gelukt, we hebben het opbouwschema afgerond
* zorgen dat ze heel blijft Dit is niet echt gelukt, aangezien ze weer kreuepel is
* buitenritjes maken Ik heb ook een paar buitenritten gemaakt met haar. Na het opbouwen.

En dan Betsy, wat een jaar. Waar we nog meer naar elkaar toen zijn gegroeid.


2022 doelen - Betsy
* Al onze trec wedstijden op planning starten (hopelijk gooit Corona geen roet in het eten zoals vorig jaar en 2020) nou Corona heeft geen roet in het eten gegooid. En volgens mij ook alles gestart op de planning, ik heb nergens op geschreven welke ik wou, lekker slim haha
* kenninsmakingsklasse starten- endurance Nee niet gestart
* Oefencrossen en cross lessen ik heb wel geteld 2x een oefencross gereden beide in Den Ham, war echr super goed ging.

Iedereen een fijne jaarwisseling en hopelijk hebben jullie paarden niet veel stress ervan. Betsy heb ik op chillpil gezet en merkte echt verschil, ook met rijden. Gisteren haar op 5 pillen gezet en vanavond geef ik haar 6. Daarna weer naar 4.

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 20:23

JoycexEnya, wat jammer dat ze weer kreupel is, gelukkig heb je wel nog even vanaf haar rug kunnen genieten! En wat fijn dat het met Betsy zo goed gaat! Maar ik wil je het komende jaar dan wel écht bij een impuls-endurance zien hè ;) (ik ben bij ongeveer de helft van de wedstrijden wel aanwezig)

Mijn jaaroverzicht even in het nieuwe topic :)
De beste wensen!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 22:56

Ik heb mijn doelen ook overgezet.