Doelen en volg je paard 2022!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 09:34

Ja gaat super goed, zitten immers op 30 min. Maandag eerste drafje. Helaas ben ik nu ziek.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 22:10

Dag allen,

@nessinator fijn dat alles z;n gangetje gaat. Dat is in ieder geval beter dan dat het niet gaat.
Goed bezig met het hardlopen! Doe ik je dan weer niet na ;)

@Roosjenat hoe is de m2 gegaan?

@JoycexEnya hopelijk inmiddels weer beter?

Ik zie dat mijn vorige post niet heel duidelijk was. Oefenen met de trailer heb ik juist weinig gedaan en moet ik echt van mezelf weer oppakken. Ze gaat er in principe gewoon in alleen vind het erop heel spannend. Mocht er wat zijn dan is er dus op zich niks ad hand maar ik wil gewoon heel graag van die spanning op de trailer af. Mocht iemand tips hebben. Het is puur het erop staan en het rijden ermee. Erin gaan brengt ook wel wat spanning maar met rust duurt dit nooit langer dan 5 minuten en meestal gaat het zelfs in een keer. Alle tips zijn welkom. Ik wil het weer op gaan pakken door haar gewoon op de trailer te zetten en niet te rijden. Tot dat ze dat rustig kan. Wat ik bij haar merk is dat ze heel relaxed oogt maar dan vervolgens na 15 minuten wel staat te zweten en zich dus schijnbaar van binnen wel druk maakt. Hele drukke weken achter de rug en hoop dat ik degene die mij altijd helpt zover kan krijgen om weer 1 a2 keer in de week te gaan oefenen. Doel voor volgend jaar is dan ook in ieder geval om zelf mijn trailerijbewijs te halen. Baal wel echt dat ik te ongemotiveerd ben om zoiets belangrijks op te pakken.... wil graag weer verder weg op wedstrijd.

Inmiddels wel lekker wat wedstrijden gereden bij de rijvereniging in de buurt. De teller staat op B+11

Springen blijven we erg spannend vinden en merk dat ik steeds minder zin krijg om daar nog wedstrijden in te starten. Zonde eigenlijk.... Wordt ouder en ga meer nadenken tijdens het springen. Werkt niet in mijn voordeel :( maar goed, wie weet komt dat vertrouwen ook weer snel terug. Het jaar duurt ook nog best een tijdje ;)

Aankomende woensdag wordt Elaya weer behandeld door de osteopaat en ga ik zelf even heerlijk een lang weekend weg. Kan Elaya ook echt even rusten na de behandeling.

Mijn doelen in juni:
- Minimaal 6 keer met de trailer oefenen (elke week een keer, twee vd vier weken 2 keer)
- Op de woensdagen dat ik kan naar springles gaan. Kan vgm enkel 29 juni niet
- Afspraak maken om trailer te laten nakijken
- Trailer wassen

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:38

Hopelijk komt het vertrouwen met springen terug. Lekker even niet starten. Tips mbt trailer. Kleine stapjes en misschien beginnen met grondwerk. Dus balkjes op de grond. Tot ze daar ontspannen in staat.

Ik ben weer helemaal beter. Nog wel hoesterig maar vanmiddag beide paarden weer oppakken. Vind alleen lastig met Enya. Die heeft 1.5 week stil gestaan, maar ze zit in de opbouwfase. Dus denk dar ik deze week gewoon half uur stap en vanaf maandag draven. Eigenlijk was dit al de tweede week draven. Ik ga met Betsy de two happy athletes academy doen. Om minder spanning te krijgen, want ze heeft zoveel spanning met rijden buiten en in de bak, buiten schrikt ze van de kleinste dingen, dichtslaande auto's, vogels die wegvliegen, honden die blaffen. Maar een tractor langs haar is geen probleem :')

Vanaf juni doe ik weeer even doelen verzinnen :D

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:47

Lekker oefenen met springen. Ik snap heel goed wat je bedoelt met teveel nadenken; zo ben ik ook.

@JoycexEnya, oh fijn dat je beter bent! Het heerst wel zeg, ik ben ook in nasleep van een virusje en moet ook nog af en toe hoesten. De two happy athletes academy ken ik niet. Is dat een online concept?

AlwaysH schreef:
Ik verplaats mijn februari doelen naar maarr. In de wond (van een trap) was namelijk een abcesje ontstaan. Lijkt de goede kant op de gaan, komt geen troep meer uit. Maar dat durf ik niet hardop te zegen. _O-


Ik kom even updaten.
Na het abces kreeg Nobli het voor elkaar om twee splinters af te breken bij zijn rechterhoefbeen. Dat betekende dus onzekerheid en heel veel stress.

Inmiddels (na weken) is de prognose goed en zijn we aan het opbouwen. Na deze vier weken hoop ik dat het zo goed gaat dat ik weer doelen kan gaan stellen ipv voorzichtig vasthouden aan de beetjes zekerheid die de artsen ons geven.
Ik hoop dat de regen en temperatuur aankomende dagen niet zo gaan tegenvallen want ik merk dat Nobli er erg heftig op reageert nu hij veeeeeeeeeeeeeel te veel energie heeft.

Ga niet alles uitleggen, maar uitgebreid verslag staat in ons volgtopic.

Afbeelding

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:26

Is inderdaad online. Jaar lang elke week les online. Ik hoop dat het werkt, ga ik wel van uit. En zij zei zelf ook dat 1 paard niet is gelukt. Maar die bleek last te hebben van atrose en kissing spines. Je heb ook live, maar die wad echt prijzig. Het was sws duur. Maar ik kreeg flinke korting omdat ik mee deed met de relax and ride challenge. Ook hen ik gevraagd of online ook resultaat gaf. En ze noemde een aantal die alleen online deed en weer ontspannen door het bos rijd.

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 20:57

JoycexEnya, leuk zo'n traject! Ik ben heel benieuwd naar jullie proces.
AlwaysH, wat een brokkenpiloot. Fijn dat er nu een stijgende lijn in zit!
Felien_Kyra, trailers blijven lastig. Stinky wilde er eerst helemaal niet in, maar dat gaat nu eigenlijk heel goed. Ik heb veel geoefend met alleen maar erin staan, gebaseerd op hoe Monty Roberts het deed. Dat was het duidelijkste filmpje dat ik op youtube kon vinden toen het voor mij speelde, dus heb ik die aanpak geprobeerd. En toen hij eenmaal stond, gewoon laten staan, niet rijden niks. Later wel gevoerd in de trailer, maar zolang dat niet een gewoonte is maar iets dat je af en toe doet, helpt het niet echt.
Waarom zou je wedstrijden starten als je er geen plezier in hebt? Je doet het voor jezelf (en je paard) he! Geniet van je halve vakantie!

Hier is veel gebeurd de afgelopen dagen. Madelief is nog stééds niet hengstig, laatste keer was al 2,5 maand geleden. Zal je altijd zien, altijd super hengstig en regelmatig, wil je er iets mee... Aan de andere kant is haar stressniveau echt heel veel lager dan dat het ooit geweest is, en ook constant laag. Geen stress meer op het zadel en gewoon plezier in de bosritjes die we maken! Ze staat letterlijk te trappelen om te vertrekken. Zo trots op die gekke pony!
En het vreemde is... Sinds we aan die stress gewerkt hebben, vergeet ik steeds mijn zweep, maar ik heb hem ook niet meer nodig! Ze loopt ineens heerlijk door en gaat zelfs vrijwillig voorop!

Stinky is echt een brokkenpiloot. Hij gaat 's nachts nog weleens door de binnendraadjes, laatste tijd steeds vaker. Vannacht zelfs terwijl het stroom er gewoon op stond. Uilskuiken... Heb ik dat net gerepareerd, rent 'ie naar stal voor zijn avondbrokken, zie ik hem ineens de laatste passen op 3 benen afleggen -O- Wat denk je, in een stuk hout met een schroef er nog in getrapt... Gelukkig naast de vitale structuren, maar het deed hem wel goed zeer. Gelukkig was ik er zelf bij en zag ik het gebeuren... En waar dat stuk hout vandaan komt?

Komende dagen worden dus voor zowel Madelief (ivm hengstigheid) als Stinky (ivm infecties) spannend. Gelukkig is Sandy gewoon fantastisch zoals altijd <3

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:09

Ik ben ook heel erg benieuwd naar dit traject. Gisteren weer buiten gereden, maar was drama. Zeiknat van het zweet kwam ze thuis. Schrok overal van, vogels die wegvlogen, honden die blaffen, blaadjes die bewegen.

@nessintor
Wat fijn dat Madelief minder stress heeft. Hopelijk Betsy ook snel, maar wel zullen zien.
Ooh nee, hopelijk krijgt Stinky geen infecties en heelt het snel

@alwaysh Hier inderdaad nog steeds aan het hoesten. Word wel elke dag minder.

Ik zou morgen even de doelen neerzetten, morgen krijg ik ook de eerste les van het traject.

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 20:49

Mei, wat een maand! Heel druk op werk dus ik had moeite met mijn energie managen.
nessinator schreef:
Doelen mei
1. Sandy: Doorwerken aan focus en ontspanning. Focus op de cirkel.
2. Sandy: Kijken of ze met de worteloefening wat soepeler wordt in haar hals.
3. Stinky: Rondje hardlopen :D
4. Stinky: Oefeningen om hem wat comfortabeler te houden, evt in overleg met een paat of peut.
5. Madelief: Hopelijk wordt ze eindelijk hengstig!
6. Madelief: Rijden! Hopelijk 2-3x


1. & 2. Ik heb deze maand te weinig aandacht aan Sandy besteed. Doelen schuiven door naar juni
3. We zijn elke week geweest, het is echt heerlijk <3
4. Is het niet van gekomen
5. Nog steeds niet maar we zijn erg dichtbij
6. Alsof er een kwartje gevallen is, we zijn regelmatig het bos in geweest!

Doelen juni
1. Sandy: Doorwerken aan focus en ontspanning. Focus op de cirkel.
2. Sandy: Kijken of ze met de worteloefening wat soepeler wordt in haar hals.
3. Stinky: Hoefschoenen passen zodat hij weer mee kan hardlopen
4. Stinky: Grondwerk-souplesse-oefeningen
5. Madelief: Word nou eens hengstig!
6. Madelief: Paar keer wat focuswerk meepakken
7. Madelief: Genieten van de ritjes die we weer kunnen maken

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:14

Ik ga maar gewoon beginnen met de doelen van Juni :D

Doelen Enya:
Opbouwschema volgen
naar het bos gaan, is lastig met opbouwschema.

Doelen Betsy:
Vind ik lastig om te bedenken, ik hoop deze maand meer plezier in het rijden met haar terug te krijgen
Ik heb nu vakantie dus wil met haar ook naar het bos.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 20:56

Leuk! Ik voeg mij erbij toe.

Na bijna 2 jaar bijrijder te zijn geweest van een super leuk kwpn paardje ben ik nu sindskort eigenaar geworden van hem. Paard is altijd wat scheef, gespannen en sterk geweest. Nu sindskort begonnen met academische dressuur/rijkunst, maar lees hier toch ook wel veel negatieve dingen over, waar ik het achteraf wel wat mee eens bent. Dus ik wil dit denk ik toch gaan combineren met het klassieke/moderne dressuur. Wellicht misschien wat afwisseling van 2 instructrice’s. Ik les niet intensief, af en toe eens een lesje.

Maargoed elke typedressuur heeft zijn goede en slechte dingen.

Doel begin september.
Een fijn voorwaarts(is die al) ontspannen soepel naar de hand toe rijdend paard

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 20:57

JoycexEnya schreef:
Ik ga maar gewoon beginnen met de doelen van Juni :D

Doelen Enya:
Opbouwschema volgen
naar het bos gaan, is lastig met opbouwschema.

Doelen Betsy:
Vind ik lastig om te bedenken, ik hoop deze maand meer plezier in het rijden met haar terug te krijgen
Ik heb nu vakantie dus wil met haar ook naar het bos.

Lekker hoor bos is nooit verkeerd

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 12:17

Michelle933, welkom! Gefeliciteerd met je eigen paardje!
JoycexEnya, Hebben jullie een vlak bos of ben je erg afhankelijk van het terrein voor hoe lang en hard je kunt rijden? Plezier terugkrijgen is een heel mooi doel!

Stinky is langzaam aan het herstellen van de schroef waar hij vorige week in trapte. Ik denk dat ik hem komende week weer meeneem om te wandelen. Hardlopen stel ik nog even met hem uit, totdat zijn hoef echt genezen is. Ondertussen kunnen we werken aan niet stilstaan om te eten tijdens het rennen :+
De dames genieten nog steeds van bosritten, Madelief heeft nog steeds haast en Sandy juist niet, dus ik ben tevreden! Wel wil ik nog een doel toevoegen voor deze maand:

Doelen juni
1. Sandy: Doorwerken aan focus en ontspanning. Focus op de cirkel.
2. Sandy: Kijken of ze met de worteloefening wat soepeler wordt in haar hals.
3. Stinky: Hoefschoenen passen zodat hij weer mee kan hardlopen
4. Stinky: Grondwerk-souplesse-oefeningen
5. Madelief: Word nou eens hengstig!
6. Madelief: Paar keer wat focuswerk meepakken
7. Madelief: Genieten van de ritjes die we weer kunnen maken
8. Allemaal elke week minimaal 1x grondwerk

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:03

Dag allen! Even weer bijlezen.

Dank jullie wel voor de trailertips. Ik ga zeker is even op youtube ook kijken nessinator. Is eigenlijk gewoon ook niet zo snel in me opgekomen om dat te doen.
We doen nu inderdaad al enkel er één keer in en dan even blijven staan. Vind het alleen lastig wat ik dan moet doen als ze gaat schrapen. Ik ga nu elke keer even bij haar kijken en als ze mij dan ziet dan is het goed. Ik zou graag willen dat ze er op kan staan als ik niet in beeld ben. Mogelijk willen jullie hier ook wel in meedenken? :D

@JoyceXenya Thanks voor je tip vwb grondwerk. Ik moet dit sowieso meer gaan oppakken, maar merk dat ik daar de tijd niet voor neem. Ik ben er overigens echt van overtuigd dat dit ook zal kunnen helpen. Wat gaaf dat je die training online kan doen. Zo kom ik er ook maar weer achter dat ik een heleboel in de paardenwereld ook nog niet ken :')

@AlwaysH ik volg jullie ook op insta en wat ziet die er goed uit zeg! Echt een heel verschil met toen jij je hier voor t eerst in het volgtopic meldde. Hopelijk gaan jullie weer betere maanden krijgen :)

@nessinator Wat vervelend dat Madelief maar niet hengstig wordt. Doordat je dit zegt bedenk ik me dat ik dit bij Elaya ook al langere tijd niet heb gezien. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit bij Elaya enkel heb gezien toen ze 2/3 jaar terug bij haar huidige weidegenoot werd ingezet en vorig jaar. Verder nooit echt duidelijk gezien.

@michelle933 welkom! Kun je wat meer vertellen over je paardje? :D
Goed dat je bezig bent met het uitzoeken van wat bij jullie past.

Ach arme Stinky dat die in een schroef is gaan staan.... en waarschijnlijk leert die er ook nog is niet van vwb door draadjes gaan etc :') haha

Elaya is behandeld en bleek dat ze bij haar ribben behoorlijk vast zat.... Gelukkig dus dat ik er naar heb laten kijken. Waarschijnlijk doordat de singel laatst na de sprong knapte en ze zichzelf moest opvangen omdat ik er dus ineens afschoot ivm dat het zadel niet meer vastlag. Daarna wilde ze ook inderdaad niet meer zo graag springen als voorheen, dus hopelijk komt dit nu terug :) Van de week al lekker dressuur gereden en gelongeerd en dat ging echt weer top en veel beter dan de weken voor de behandeling.

Trailer oefenen vd week ook gedaan. Liep er zo in een keer op. Enkel dus wel wat onrustig met erop staan als ik buiten beeld ben. Daar gaan we nu eerst aan werken. Ook kies ik er bewust voor om haar er een keer op te zetten en na het afladen mag ze nadat ze netjes bij de trailer blijft stil staan ook gewoon naar stal/ weide. Eerder wilde ik nog wel eens dan nog een keer laden, maar die stap vind ik nu eigenlijk te groot.

Verder eigenlijk niet zoveel te melden. Rijden lekker zo door :D

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:49


JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:31

Heel veel sterkte Y;(

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 18:40

Wat naar, AlwaysH, heel veel sterkte!

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-22 19:38

Juni is weer voorbij, dus tijd voor reflectie en vooruit kijken.
Het was een prima maand, ik ben nog een beetje op zoek naar een balans tussen mijn agenda en de behoeften van de paarden.

nessinator schreef:
Doelen juni
1. Sandy: Doorwerken aan focus en ontspanning. Focus op de cirkel.
2. Sandy: Kijken of ze met de worteloefening wat soepeler wordt in haar hals.
3. Stinky: Hoefschoenen passen zodat hij weer mee kan hardlopen
4. Stinky: Grondwerk-souplesse-oefeningen
5. Madelief: Word nou eens hengstig!
6. Madelief: Paar keer wat focuswerk meepakken
7. Madelief: Genieten van de ritjes die we weer kunnen maken
8. Allemaal elke week minimaal 1x grondwerk


1. Sandy mag nog wat meer ontspannen. Ze is van zichzelf heel rustig, maar duikt nog wat in zichzelf.
2. Worteloefening is zeker gelukt!
3. Hij heeft weer goed passende nikeys! Hij heeft lekker meegelopen. We moeten nog wel naar elkaars tempo toe groeien. Ik zit net rond de 10 km/h, hij loopt het best rond 14 km/h. Nog niet echt een match dus, maar dat komt. Hij is wel heel braaf door meteen te stoppen als ik ook stop. En hij heeft snel door dat hij alleen moet (stoppen om te) eten als ik dat goed vind. Ik zorg dat hij vaak kan eten, maar ook dat hij niet mijn ritme doorbreekt of mijn schouders uit de kom trekt omdat dat grasje zo sappig is.
4. We hebben wel wat gedaan, maar niet te veel omdat hij dat niet heel lekker aan kan.
5. Check!
6. We hebben meer focuswerk gedaan dan gepland, en dat is goed bevallen.
7. Weinig gereden deze maand, maar wel optimaal genoten
8. Daar mag ik nog wat meer rekening mee houden

Juli wordt hopelijk niet zo heet.
Doelen juli
1. Stinky: Samen hardlopen, langere stukjes in een tempo dat ons beide ligt
2. Stinky na laten kijken door osteopaat om te kijken of het rennen schadelijk is
3. Stinky: Werken aan bekapt worden. Laatste keer heeft hij zichzelf een aantal keer losgetrokken. Daar moeten we dus iets mee.
4. Madelief: Werken aan verlatingsangst (door de rest een klein stukje mee te nemen in de trailer).
5. Daaraan gerelateerd: Trailertraining met Stinky en Sandy
6. Madelief: veel focuswerk om haar echt weer ontspannen en comfortabel te krijgen
7. Madelief (en Sandy): Weer lekker het bos in
8. Sandy: Ontspanning vinden in het focuswerk
9. Sandy: Sturen met focus
10. Sandy: Kijken of ik met haar op neckrope kan rijden :D

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:45

Sorry voor dat ik niet meer heb gereageerd. Mijn doelen met Enya moet ik bijstellen, want mevrouw vond het leuk om peesblessure nummer 3 te krijgen -O- -O- -O- -O- maar nu niet rechts maar links.

15 augustus kunnen we helaas pas bij de kliniek te recht ivm vakantie van dierenarts die der vorige blessures ook heeft gedaan.

Met Betsy heb ik ons dressuur debuut gemaakt, waarbij we net geen winstpunt haalde in de eerste proef 179,5 en in de tweede proef 185 punten dus ons eerste winstpunt. De doelen van augustus plaats ik vanmiddag, want mijn pauze is voorbij -O-

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:48

Doelen Enya maak ik vanaf 15 aug. Want dan weer ik wat ze heeft en wat we mogen doen.


Doelen Betsy
* 2 winstpunten halen 21 aug
* werken aan punten vorige wedstrijd

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:51

Wat is het stil hier.

Enya is vorige week maandag naar de kliniek geweest en zijn weer aan het opbouwen *\o/*

Voor Enya is het deze week nog 30 min stappen volgende week 40 min stappen en mogen we weer de draf erbij pakken. Hoefde niet op de minuut nauwkeurig, dus even kijken hoe ik het ga aanpakken. Iig eind oktober zijn we volledig opgebouwd volgens de dierenarts.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:22

Hoi allen, ik meld me weer! :o
Hiervoor praatte ik mee over onze draak Nobli. Had alleen niet verwacht om twee maanden later weer te melden...

AlwaysH schreef:
Helaas hebben wij vorige week woensdag afscheid moeten nemen van onze Nobli.
Tot zover onze grote reis.. ;(
[IM] Lieve Nobli, houden van is ook loslaten...

Ik hoop hier in de toekomst weer te melden, maar voor nu ga ik in de meeleesstand.


Afgelopen 4 augustus is 'Pirate Jack' goedgekeurd door de dierenarts en hebben wij hem overgenomen.
Het is een 2-jarige Johnny Depp x Chippendale. Door wat problemen met een diastase is hij in de opfok veel gewicht en spieren verloren. Daarom staat hij nu dus gewoon aan stal. Hier doet hij het super, hij komt al mooi bij.

Tijdens de keuring, voor de castratie;
Afbeelding

Gisteren na hele dag op de weide;
Afbeelding
Afbeelding

Het is echt nog een gup met een enorm stel benen en lomp hoofd, maar we vielen als een blok voor hem en zijn erg benieuwd hoe hij uitgroeit! **\O/**
Aangezien hij 2 is en net de opfok uit komt, moet hij álles nog leren. Wat hij wel kan:
- Relatief netjes meelopen
- Gepoetst worden
- Relatief netjes op druk achteruit
- Trailerladen (ook alleen)
- Beetje voetjes geven
Dit maakt ook dat wij nog heel veel doelen hebben, want ik wil een allround, bomproof paard welke me een veilig gevoel geeft!

Ik ga omdat het al eind augustus is maar alvast doelen stellen voor september!
Citaat:
Doelen september:
- Alle hoefjes zonder gedoe op kunnen tillen (hoeft nog geen uren, gewoon een paar seconden)
- Op de poetsplaats vast kunnen zetten en poetsen
- Kennismaking met water via spons en/of slang
- Positieve groei gewicht via meetlint zichtbaar
- de Fibrebeet compleet omzetten naar de Agrobs Myoflakes
- oefenen met wandelen


Ben erg benieuwd hoe het binnenkort gaat!


Afbeelding

Afbeelding

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:33

Wat een knapperd en dagje wei heeft hem goed gedaan zeg.

Veel plezier met elkaar <3

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:57

Haha, dat is ook heel veel ruwvoer vervangingen en pietswerk hoor! :D _O-
Dankjewel <3

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 19:34

JoycexEnya, wat fijn dat je weer kan opbouwen. Hoe is je wedstrijd gegaan?
AlwaysH, wat een prachtige jongen heb je daar <3 Heel veel plezier met hem!

Hier was de motivatie om te posten ver te zoeken, maar we hebben zo veel leuke dingen gedaan.
Madelief gaat hartstikke goed, ze wordt steeds zelfverzekerder in het bos en begint al uit zichzelf voorop te lopen. Het gaat zo goed dat we rustig aan naar een klasse 1 toe gaan werken!
Ze is ook mee geweest op grondwerkweekend, daar hebben we enorme stappen gemaakt, en echt heel veel geleerd waar ik thuis ook weer mee door kan werken.
Sandy bouwt rustig mee op met Madelief, en begint ook op de grond steeds meer te ontspannen. In het trailerladen hebben we haar grens gerespecteerd, waardoor ze niet helemaal over de zeik is als we de trailer alleen al neerzetten (en dit is een zeer makkelijk te laden pony).
Daarnaast heb ik haar als gids meegenomen op heuveltraining van een club enduranceruiters. Hun paarden hadden wat moeite met de heuvels, Sandy is ze gewend waardoor ze ondanks haar relatief slechte conditie heel goed meekwam, en zelfs de tijd van haar leven had!
Stinky mag niet overgeslagen worden, hij eist zijn portie aandacht steeds nadrukkelijker op. Ondanks dat ik regelmatig met hem hardloop, mist hij toch wat uitdaging merk ik. Hij is zo blij als ik wat met hem doe, daar moet ik dus actief mee aan de slag. Het hardlopen zelf gaat steeds beter, we zijn echt een heleboel dingen aan het verkennen, mijn conditie gaat met sprongen vooruit en we raken steeds meer op elkaar ingespeeld. Het gaat zelfs zo goed, dat we nu moeten gaan werken aan niet te hard van stapel lopen, dat hij niet te hard loopt. Even na de foto zette hij aan naar 18 km/h en dat heb ik bijna een minuut volgehouden, maar liever loop ik 10 minuten lang 11 km/h...

Afbeelding


Voor mij ook maar meteen doelen voor september
1. Madelief: Ontspannen voorop draven in het bos (niet voor elk gedraaid blaadje stoppen)
2. Madelief: Nog een laagje spanning afstropen op weg naar volle ontspanning
3. Madelief: Onder het zadel flex & disengage
4. Sandy: Werken aan horsemanship-rij-oefeningen: flex, disengage, focus onder de man, omzetten achterhand
5. Sandy: Ontspanning op de grond
6. Stinky: Grondwerk weer oppakken
7. Stinky: 5 km hardlopen óf 4 km @ 8 km/h (zelf zit ik, in mijn eentje, op 9 km @ 9 km/h)
8. Stinky: Op zoek naar een 'zadel' (niet om te rijden maar omdat dat moet bij Endurance)
9. Stinky: Spelen
10. Alle paarden: trailertraining.
11. Alle paarden minstens 1x per week grondwerk, en alleen grondwerk

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Doelen en volg je paard 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:52

Ja super goed. Eerste proef veel spanning bij beide en net geen winstpunt 179,5 en tweede proef al meer ontspannen en 185 punten. Dit smaakt naar meer, wss eind september weer.