[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 19:21

Earth schreef:
Avalanche81 schreef:
Bereid je er op voor dat er in dit verhaal geen quick fixes zijn.
Dit is namelijk niet snel en simpel op te lossen, dit is een paard wat de basis mist, en nog heel, heel veel moet leren.


Ja waarschijnlijk is het proces heel saai, want het is vooral heel lang, heel vaak hetzelfde doen :P Niet zoals je bij Featherlight van die filmpjes ziet van een totaal gestrest paard die alle kanten op vliegt en twee tellen later wordt ie zonder hoofdstel met vlag in de handen rond gereden :') Dat is natuurlijk leuk om te kijken :P

Ik herken overigens wel veel in jouw verhaal, heb ooit zo'n paard getraind. Bij haar kon ik ook een uur bij de stalingang staan wachten totdat ze mee kwam. Dat was een persoonlijk heel bijzonder proces, maar de eigenaren begrepen het niet want die zagen niet genoeg verbetering in korte tijd. Zo sneu...


Die filmpjes van Featherlight zijn natuurlijk versneld achter elkaar gezet. Het is denk ik een periode van 3 maanden...ook heel snel, maar dat kan zij echt. Zij weet precies hoe ze het moet aanpakken en heeft daarnaast enorm veel lef en rijvaardigheid. Ze leert anderen wel hoe het moet en ik heb ook wel dingen van haar geleerd, maar zij is echt uniek...hoe zij is kan je niet zomaar een ander leren.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 19:22

Avalanche81 schreef:
Dit topic is voor een deel ook wel educatie.

Maar lees je idd heel goed in, maak heel goede basisafspraken met je paard over voer. Clicker training is echt een geweldige tool om moeilijke dingen heel leuk te maken, en zonder meer een van de meest effectieve trainingsmethoden die ik ken.


Gelukkig

Ik blijf natuurlijk meelezen en kennis opdoen. Veel succes met alles wat je in petto hebt voor en met je paard.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 19:27

@manubres: in een periode van 3 maanden durf ik idd wel te geloven. Dat is reƫel. Ik zie het ook weleens op YouTube waar het zogenaamd in een uur gebeurt. En uiteraard kan dat ook, maar je moet je imo dan wel afvragen of dat eerlijk is naar het paard toe.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 19:41

Bedankt voor je uitleg Avalanche. Duidelijk!

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 19:44

Blijf vooral vragen he, als je dingen niet snapt. Ik leg graag uit wat ik doe, en hoe ik werk, en waarom.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 20:12

Ik vind je topic heel leuk en leerzaam! Ken je nu natuurlijk al een paar jaar maar ben nog niet 1x bij jou op stal geweest. Foei :o :P Binnenkort wel natuurlijk :))

Dit soort paarden passen heel goed bij jou, maar heb je nou nooit dat je denkt van "goh nu wil ik een keer een ongecompliceerd paard"? Zoals die van mij bijvoorbeeld, je weet hoe hij is :D

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 20:18

Hahahaha, Finn is een lekker ding <3 en zo leuk en grappig <3

Ja, absoluut. Anderzijds zou ik me er misschien mee vervelen :o ik hou ook wel van deze karakters. En deze heeft iets heel diep in mijn hart geraakt <3

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 20:45

Ontzettend leuk, mooi en leerzaam topic! Tof dat je ons zo meeneemt in jullie avontuur en uitgebreid de moeite neemt om uit te leggen wat je doet en waarom je dit doet. Madam heeft mazzel dat ze bij jou terecht is gekomen! Heel veel succes samen, ik blijf jullie graag volgen. :)

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 21:21

Het is zo belangrijk dat een paard zelf leert nadenken! Overigens vind ik het feit dat in onzekere situaties jouw op zoekt en achter je gaat staan we getuigen van nadenken. Ze bedacht dat het te spannend was en zocht je veiligheid om het vandaar te bekijken. Zo werkt het in een kudde ook, de ervaren paarden nemen dan het voortouw. Ze had ook kunnen ontploffen of de benen kunnen nemen.

Ik denk dat jouw manier van werken wel past bij mijn onderschrift :j

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 21:37

Jouw onderschrift spreekt me ook enorm aan :j en is idd precies hoe ik werk. Ik heb weinig met labels. Ik vind Emiel Voest heel mooie dingen hebben en doen, maar niet alles werkt voor ieder paard. Bij mijn EV merrie werkte die methode wel heel goed. Maar die was niet getraumatiseerd, die had geen manieren, en totaal geen respect voor mensen. En dan moet je even uitleggen wie waar staat.

Ik vond dat moment dat ze bij mij de veiligheid zocht ook heel bijzonder, en getuigen van vertrouwen. En natuurlijk steun ik haar daarin. Bij deze dame is er ook geen gebrek aan respect voor mensen. Respect heeft ze, en zeker ook geen hekel aan mensen.
Zij heeft vooral angst, spanning, stress, en een explosief temperament gecombineerd met een enorme sensibiliteit en ze schreeuwt om hulp. En die krijgt ze. Die krijgt ze.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 21:40

Avalanche81 schreef:
Hahahaha, Finn is een lekker ding <3 en zo leuk en grappig <3

Ja, absoluut. Anderzijds zou ik me er misschien mee vervelen :o ik hou ook wel van deze karakters. En deze heeft iets heel diep in mijn hart geraakt <3

Ja.

Mijn juf heeft dat ook weleens verzucht bij Oogappeltje maar tegelijk is ze onwijs gek op dat paard.
Dat paard doet alles voor 200% :D

Ik zal af en aan mee lezen want dit soort processen zijn boeiend en leerzaam m te volgen.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 21:43

Ze heeft een baken van rust nodig om haar zelfvertrouwen te geven waardoor ze kan groeien.
Lijkt mij dat je dat zeker geeft :)

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 21:46

Wat betreft verschillende methodes het moet niet alleen bij het paard passen maar ook bij de persoon die jezelf bent. Uiteindelijk moet het werken voor beiden.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 21:55

Leuk :D

We gaan overigens beginnen met vrijheidsdressuur, waarvoor ik de hulp van Amable heb ingeroepen :D

Ava is namelijk wel goed in paarden helpen en trainen, maar van vrijheidsdressuur heb ik geen verstand.
Ik hou er erg van de hulp van mensen in te roepen die meer verstand hebben van specifieke dingen, je kunt namelijk nooit alles weten, en van iedereen kun je leren.

Madame gaat aan het werk :D

De keuze voor vrijheidsdressuur heeft ook een reden. Het gaat mij namelijk helemaal niet om de trucjes en kunstjes. Die zijn super leuk, maar wat het vooral doet is dat ze mag leren op een heel ongedwongen manier puzzeltjes op te lossen, en dat hoofdje aan het werk te zetten. Ze is namelijk heel erg slim, en als ze dat op een goede manier leert gebruiken, kan ze daar nog heel veel plezier aan beleven.

Dankjewel :) ik denk idd dat ik dat doe. Ik zit ook iedere avond in haar box haar slobber te voeren. De slobber is goed voor haar, ze mag wat aankomen, maar het is vooral iets wat heel erg gezellig is. Undemanding time. Tijd waarin ik gewoon bij haar ben, waarin ze niets moet, waarin ik niets vraag, er alleen maar ben. Soms denk ik dat dat nog het meeste doet :o gewoon samen zijn. Geen muziek aan, alleen maar mijn gegiebel, hahahaha en haar grapjes. Ze blijkt veel gevoel voor humor te hebben.

Af en toe krijg ik een coupe soleil van hooi :+ je moet er wat voor over hebben.

Ik denk dat dat met alles is idd. Het moet passen bij beide. Je moet het zelf ook leuk blijven vinden.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 23:02

Avalanche81 schreef:
Leuk :D

We gaan overigens beginnen met vrijheidsdressuur, waarvoor ik de hulp van Amable heb ingeroepen :D

Ava is namelijk wel goed in paarden helpen en trainen, maar van vrijheidsdressuur heb ik geen verstand.
Ik hou er erg van de hulp van mensen in te roepen die meer verstand hebben van specifieke dingen, je kunt namelijk nooit alles weten, en van iedereen kun je leren.

Madame gaat aan het werk :D

De keuze voor vrijheidsdressuur heeft ook een reden. Het gaat mij namelijk helemaal niet om de trucjes en kunstjes. Die zijn super leuk, maar wat het vooral doet is dat ze mag leren op een heel ongedwongen manier puzzeltjes op te lossen, en dat hoofdje aan het werk te zetten. Ze is namelijk heel erg slim, en als ze dat op een goede manier leert gebruiken, kan ze daar nog heel veel plezier aan beleven.

Dankjewel :) ik denk idd dat ik dat doe. Ik zit ook iedere avond in haar box haar slobber te voeren. De slobber is goed voor haar, ze mag wat aankomen, maar het is vooral iets wat heel erg gezellig is. Undemanding time. Tijd waarin ik gewoon bij haar ben, waarin ze niets moet, waarin ik niets vraag, er alleen maar ben. Soms denk ik dat dat nog het meeste doet :o gewoon samen zijn. Geen muziek aan, alleen maar mijn gegiebel, hahahaha en haar grapjes. Ze blijkt veel gevoel voor humor te hebben.

Af en toe krijg ik een coupe soleil van hooi :+ je moet er wat voor over hebben.

Ik denk dat dat met alles is idd. Het moet passen bij beide. Je moet het zelf ook leuk blijven vinden.

En dat ga jij vrijheidsdressuur leren? Van Amable? Weet je dat zeker?
}:) :))

Lieke565
Berichten: 157
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 23:14

Ik ga ook volgen! Leuke merrie om te zien. Ik ben benieuwd waar het verhaal eindigd.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 23:19

Haha ikke :')

Eh, ja...... Ik vrees voor boeven streken haha :))

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 23:28

Earth schreef:
_activeme schreef:
Knappe merrie <3. Ben benieuwd naar jullie proces.

Ik heb ook zo'n paard. Deze kwam niet uit de opfok maar heb ik als jaarling gekocht. Bleek dat hij als veulen al niet makkelijk was. Hij voelde zich ook niet begrepen en had moeite om de mens te vertrouwen. Ik heb veel gedaan met hem. Wel allemaal op zijn tempo en niet gelijk te snel willen gaan. Mijn paard moest wel echt uitgedaagd worden dan vooral mentaal. Nu zijn we 3.5 jaar verder en kan ik er al zoveel mee. Soms is het nog steeds makkelijk maar als ik terug kijk van hoe ver we zijn gekomen ben ik wel blij dat ik het doorgezet.

Paard in kwestie.
[ [url=m/rFbKU1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind het bijzonder dat ze vrijwel dezelfde uitstraling heeft als het paard uit de opening. Hals wat opgedrukt, hoofd wat terug, oren bijna als voorste punt. Ziet eruit alsof het paard weinig vertrouwen heeft, en in de 'ik kan elk moment wegschieten' modus.


Klopt helemaal. Alano is trouwens een ruin :o. Klopt inderdaad wat je zegt. Hij heeft enorm weinig zelfvertrouwen. Het wordt wel steeds beter hoor. Heeft duidelijk een positieve bevestiging nodig als hij iets goed heeft gedaan. Maar hij kan ook zomaar 180 graden draaien. Het is altijd goed opletten. Ben er inmiddels aangewend dat ik het wel merk wanneer dit gebeurt.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 23:50

Boevenstreken zijn een teken van zelfvertrouwen! Dat wil je...in zekere mate..
Mijn dame heeft de mind of a pony qua boevenstreken.. Is meestal grappig maar soms... :+ :D

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 23:56

Hahahaha. Ik moet aan het jongetje denken nu :')

Ik vrees dat we hier straks een meisje hebben :+

Morgen komt het verhaal over les 1 van Amable.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 00:21

Avalanche81 schreef:
Hahahaha. Ik moet aan het jongetje denken nu :')

Ik vrees dat we hier straks een meisje hebben :+

Morgen komt het verhaal over les 1 van Amable.

Dat risico is vrij groot :j

Scenario:
Avalanche wil gaan rijden, dus gaat paard halen, poetst paard, raapt poetsspullen bij elkaar, poetst verder, ruimt poetsspullen op, gaat paard ergens van het erf plukken, zet paard nabij zadelkast, legt dekje op paard, raapt dekje op van de grond en legt op paard, pakt zadel, raapt eerst dekje op, legt zadel op paard en singelt aan, pakt hoofdstel, gaat paard ergens van het erf plukken, doet hoofdstel in, maakt natte riempjes droog, doet dat nog een keer, maakt hoofdstel vast, gaat naar opstapplaats, stapt razendsnel op, denkt naar de bak te gaan maar paard gaat linksaf het erf af.......

Vraag Amable maar naar Oogappeltje, ze weet vast wel wie ik bedoel :D

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 01:24

Ik volg ook mee, wat een fijne manier van vertellen en lekkere praktische maar eerlijke mindset heb je

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 07:52

Mooi topic Avalanche
ik ga volgen.
Leuk om te lezen waarom je bepaalde methodes gebruikt op bepaalde momenten. Persoonlijk heb ik ook altijd wel het gevoel om bepaalde dingen wel of juist niet toe te passen. Maar jij weet goed te verwoorden waarom wel of niet.

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 09:02

ikke schreef:
Avalanche81 schreef:
Hahahaha. Ik moet aan het jongetje denken nu :')

Ik vrees dat we hier straks een meisje hebben :+

Dat risico is vrij groot :j

Scenario:
Avalanche wil gaan rijden, dus gaat paard halen, poetst paard, raapt poetsspullen bij elkaar, poetst verder, ruimt poetsspullen op, gaat paard ergens van het erf plukken, zet paard nabij zadelkast, legt dekje op paard, raapt dekje op van de grond en legt op paard, pakt zadel, raapt eerst dekje op, legt zadel op paard en singelt aan, pakt hoofdstel, gaat paard ergens van het erf plukken, doet hoofdstel in, maakt natte riempjes droog, doet dat nog een keer, maakt hoofdstel vast, gaat naar opstapplaats, stapt razendsnel op, denkt naar de bak te gaan maar paard gaat linksaf het erf af.......


Ik kom niet meer bij _O- (zie idd het jongetje voor me)

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:13

Wat een prachtig dier! Ze klinkt geweldig, ik zie voor me dat jullie een fantastische band hebben straks samen. :j Veel succes met haar!