[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 16:48

Avalanche81 schreef:
Bereid je er op voor dat er in dit verhaal geen quick fixes zijn.
Dit is namelijk niet snel en simpel op te lossen, dit is een paard wat de basis mist, en nog heel, heel veel moet leren.


Ja waarschijnlijk is het proces heel saai, want het is vooral heel lang, heel vaak hetzelfde doen :P Niet zoals je bij Featherlight van die filmpjes ziet van een totaal gestrest paard die alle kanten op vliegt en twee tellen later wordt ie zonder hoofdstel met vlag in de handen rond gereden :') Dat is natuurlijk leuk om te kijken :P

Ik herken overigens wel veel in jouw verhaal, heb ooit zo'n paard getraind. Bij haar kon ik ook een uur bij de stalingang staan wachten totdat ze mee kwam. Dat was een persoonlijk heel bijzonder proces, maar de eigenaren begrepen het niet want die zagen niet genoeg verbetering in korte tijd. Zo sneu...

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 16:49

Earth schreef:
Avalanche81 schreef:
Bereid je er op voor dat er in dit verhaal geen quick fixes zijn.
Dit is namelijk niet snel en simpel op te lossen, dit is een paard wat de basis mist, en nog heel, heel veel moet leren.


Ja waarschijnlijk is het proces heel saai, want het is vooral heel lang, heel vaak hetzelfde doen :P Niet zoals je bij Featherlight van die filmpjes ziet van een totaal gestrest paard die alle kanten op vliegt en twee tellen later wordt ie zonder hoofdstel met vlag in de handen rond gereden :') Dat is natuurlijk leuk om te kijken :P

Ik herken overigens wel veel in jouw verhaal, heb ooit zo'n paard getraind. Bij haar kon ik ook een uur bij de stalingang staan wachten totdat ze mee kwam. Dat was een persoonlijk heel bijzonder proces, maar de eigenaren begrepen het niet want die zagen niet genoeg verbetering in korte tijd. Zo sneu...


Ja dat over featherlight wat jij zegt is precies wat ik bedoel.
Allemaal geweldig dat zij dat kan, maar hoe dan?

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 16:51

Ik volg

Talishe

Berichten: 1257
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 16:57

Leuk om te volgen, heel interessant. Zou je misschien een concreet voorbeeld geven van iets wat ze niet snapt en hoe ze dan reageert, onder het zadel bijvoorbeeld? Ik vind het moeilijk om mij in te beelden wat er dan precies gebeurt.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 17:11

Earth schreef:
Avalanche81 schreef:
Bereid je er op voor dat er in dit verhaal geen quick fixes zijn.
Dit is namelijk niet snel en simpel op te lossen, dit is een paard wat de basis mist, en nog heel, heel veel moet leren.


Ja waarschijnlijk is het proces heel saai, want het is vooral heel lang, heel vaak hetzelfde doen :P Niet zoals je bij Featherlight van die filmpjes ziet van een totaal gestrest paard die alle kanten op vliegt en twee tellen later wordt ie zonder hoofdstel met vlag in de handen rond gereden :') Dat is natuurlijk leuk om te kijken :P

Ik herken overigens wel veel in jouw verhaal, heb ooit zo'n paard getraind. Bij haar kon ik ook een uur bij de stalingang staan wachten totdat ze mee kwam. Dat was een persoonlijk heel bijzonder proces, maar de eigenaren begrepen het niet want die zagen niet genoeg verbetering in korte tijd. Zo sneu...


Heel leuk, maar idd volkomen onrealistisch.
Het kán wel snel, maar de kans dat je dan keer op keer tegen dezelfde dingen aanloopt is heel groot natuurlijk, want de oorzaak pak je niet aan. En het is idd een halster. Het is meelopen en daarbij afstand houden. En nu op dit moment vind ik het niets erg als ze op haar achterbenen meeloopt, of al bokkend....... als ze het maar doet. Het hoe interesseert me niet.

Het grappige is nu wel, dat nu ze geen reden heeft om zo te doen (ik blijf namelijk doodkalm, en met paarden raak ik nooit gefrustreerd) dat dat gedrag vrij snel is weggebleven. Het kost namelijk vrij veel energie en levert niets op.

Braaf je hoofd naar beneden doen, zodat dat kleine ding erbij kan en meegaan levert wél van alles op. Het is hier ook echt heel leuk om te luisteren :j
Geduld. Heel consequent zijn, en slimmer zijn dan zij. Dat laatste is een uitdaging, want ze is echt heel clever.
Pumpkinbroes schreef:
Ik vind de manier hoe jij die kleine dingen uitlegt heel verhelderend.
Zoals dat hoofd omhoog doen bij het halster en hoe je dat oplost.

Ik ben ook gewoon heel pragmatisch in die dingen. Ik bedenk wat niet gaat werken, dus dat ga ik alvast niet doen, en dan is de kans aanwezig dat wat overblijft wel werkt.

Aan haar hoofd gaan hangen is geen optie. Zij tilt mij mee omhoog namelijk. Dat is erg grappig, maar het helpt natuurlijk helemaal niet.
Er druk op zetten werkt ook niet, want dan flipt ze. Daar zijn we namelijk al achter gekomen. En ik heb liever geen steigerend paard in de box. Steigeren is namelijk haar go-to move als ze iets niet wil.

Waar ik al wel heel vaak succes mee heb gehad, is wachten. Gewoon wachten tot paard iets doet wat je wilt, dat markeren en belonen. Dat moment komt namelijk altijd. Het is gewoon een kwestie van geduld hebben. En voedselbeloning is een enorm sterke motivator bij paarden, ze hebben namelijk altijd trek. Altijd, en dus is het een gegarandeerde succesformule.

Het voordeel daarvan in dit geval is ook dat je de spanning niet verhoogt, maar juist omlaag brengt. Ik sta daar namelijk helemaal niet te stressen, ik ben heel rustig en ik kan heel goed timen.
En bokt is gewoon interessant, dus dat ze mee wilt lezen, snap ik best :j


Pumpkinbroes schreef:
Ja dat over featherlight wat jij zegt is precies wat ik bedoel.
Allemaal geweldig dat zij dat kan, maar hoe dan?

Ik denk dat die filmpjes gewoon versneld zijn.
Wat ik wel weet, is eens dat kwartjes beginnen te vallen, het proces vaak wel versneld wordt. Het zijn de grote dingen die heel lang duren, omdat het paard over een drempel heen moet, maar eens ze ervaren hebben, dat ze dat kunnen, dat het bij nader inzien toch niet zo eng is, of dat het wel zo eng was, maar ze het toch durven, zie je dat het zelfvertrouwen toeneemt.

En door voortdurend de goede dingen te belonen, leer je ze nadenken, want ze willen die beloning hebben. Ze krijgen hem niet gratis, en dus gaan ze dingen bedenken om toch die beloning te krijgen.

En het is de combinatie van die twee dingen, wat mijn succesformule is. Enerzijds het zelfvertrouwen wat enorm groeit, anderzijds een paard wat gaat denken. En denken en instinctief stressen zijn dingen die niet samen gaan. Een paard moet ontspannen om te kunnen nadenken. En als dan dat denken steeds weer iets heel tofs oplevert, gaan ze steeds meer in nadenkmodus, en steeds meer ontspannen, en ze krijgen ook nog eens steeds meer zelfvertrouwen, waardoor ze de spanning ook veel beter aankunnen.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 17:19

Talishe schreef:
Leuk om te volgen, heel interessant. Zou je misschien een concreet voorbeeld geven van iets wat ze niet snapt en hoe ze dan reageert, onder het zadel bijvoorbeeld? Ik vind het moeilijk om mij in te beelden wat er dan precies gebeurt.

Onder het zadel is een lastige, want daar zijn we nog niet.

Maar een leuk voorbeeld is de smid. Zij vindt bekappen heel, heel eng, en ze snapt het ook niet.

Ik heb haar geleerd haar voeten op te tillen, op commando. Ik tril met een zweepje tegen haar been, en wacht gewoon tot er iets gebeurt. Ze snapt dat ze wat met dat been moet, maar niet wat. En dan gaat ze zoeken. En zodra ze dat been iets verplaatst, doe ik click en beloon ik.

Dan verplaats je de click naar het moment dat ze die voet ook echt optilt, en dat met alle vier de benen.
Bij de smid die komt, doe ik hetzelfde. Nu heb ik een hele fijne smid, die snapt dat de paarden gebruiksaanwijzingen hebben, die ook heel fijn daarnaar luistert. Dat werkt altijd super.

Het voordeel is nu, dat ondanks dat ze bekappen eng vindt, het het deel voeten optillen al heel goed snapt, en omdat ze dat moet doen, en daar dus voor beloond wordt, is ze in haar hoofd bezig met die beloning krijgen. En dus tilt ze haar voeten op.

En ze vindt het nog altijd eng, maar snapt het nu wel veel beter. Nu vijl ik tussendoor ook wel weer bij, dus ze kent het inmiddels ook van mij, en dat maakt het al een stuk minder eng. En door haar te vragen om te blijven nadenken, hou ik haar erbij en kan de smid haar veilig bekappen.

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 17:22

Ik heb een tijdje een paard gereden dat bij sommige mensen zijn hoofd omhoog deed zodat ze het hoofdstel niet om konden doen.
Was gewoon zijn manier van even testen.
Altijd grappig om ze een tijd te zien worstelen en soebatten terwijl hij stoïcijns in dezelfde houding bleef staan en ze vervolgens mij erbij haalden en hij gelijk zijn hoofd liet zakken op mijn 'hé vent, werk je even mee?'. _O-
Maar daar zat geen trauma of wat dan ook achter, enkel uittesten en een rustige aanpak met wat geduld of wat lekkers om hem te paaien. :)

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 17:24

Dat doet zij ook, maar daar zit wel trauma achter. Dat verhaal komt nog.

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 17:27

Avalanche81 schreef:
Dat doet zij ook, maar daar zit wel trauma achter. Dat verhaal komt nog.

Dat begreep ik idd vanuit jouw verhaal, vandaar dat ik het ook vermeldde dat dat niet het geval was met dit paard. :)
Maar grotere paarden met kleinere mensen zijn wat dit soort dingen betreft soms onhandige combinaties, bij een kleine kun je er iets makkelijker bij. :+

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 17:28

Klopt hoor, al heb ik met de shetlander hier op stal soms ook nog ruzie, die flikker doet z'n hoofd naar beneden :') maar dat is een bandiet :+

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 17:30

_O-
Ik zie het ook gewoon voor me. :')
En die ukken zijn vaak het ergste ook nog. :+

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 17:36

Ik kom ook lekker volgen :j
Hoe lang heb jij haar nu?

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 17:38

Wat een leuk/leerzaam topic. Ik heb thuis ook een doerakje staan hihi. Toevallig wil ik ook beginnen met clickeren. Hoe kan ik het beste beginnen?

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 17:40

Pumpkinbroes schreef:
Earth schreef:
Ja waarschijnlijk is het proces heel saai, want het is vooral heel lang, heel vaak hetzelfde doen :P Niet zoals je bij Featherlight van die filmpjes ziet van een totaal gestrest paard die alle kanten op vliegt en twee tellen later wordt ie zonder hoofdstel met vlag in de handen rond gereden :') Dat is natuurlijk leuk om te kijken :P

Ik herken overigens wel veel in jouw verhaal, heb ooit zo'n paard getraind. Bij haar kon ik ook een uur bij de stalingang staan wachten totdat ze mee kwam. Dat was een persoonlijk heel bijzonder proces, maar de eigenaren begrepen het niet want die zagen niet genoeg verbetering in korte tijd. Zo sneu...


Ja dat over featherlight wat jij zegt is precies wat ik bedoel.
Allemaal geweldig dat zij dat kan, maar hoe dan?


Ik denk dat het ook iets heel moeilijk is om echt uit te leggen of te tonen. Want je kan wel een stappenplan maken van toen deed ik dit en het paard deed dit en toen deed ik dat, maar zelfs dan nog weet je niet alles wat je deed. Misschien ademde je wel uit op het juiste moment, stonden je voeten in de juiste richting of had je net de goede reflex.

En ik denk ook dat als trainingsstal alleen met je succesverhalen 'adverteert'. Een "stout" paard dat een beetje braver geworden is, maar wel nog gewoon een sensibel dier is dat niet doodmak is, daar ga je geen sensationeel filmpje van maken. :D

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 17:44

Ik lees net je topic door maar je geeft aan dat het een Blue Hors First Choice x Jazz is. Maar First Choice is een Jazz, is het dan niet een paard van ontzettende inteelt? :\

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 17:46

Ik heb haar nu 2 maanden en een week. En in die tijd is er al best veel gebeurd, maar het allerleukste voor jullie, en voor mij, is om jullie vanaf het begin mee te nemen in ons verhaal.


lor1_1984 schreef:
_O-
Ik zie het ook gewoon voor me. :')
En die ukken zijn vaak het ergste ook nog. :+

Ik heb grijze haren van hem, werkelijk :') hij is erg leuk, en altijd uitermate vriendelijk, en erg blij, maar volgens hemzelf is hij onder en boven de wet :+


Chantal_1978 schreef:
Wat een leuk/leerzaam topic. Ik heb thuis ook een doerakje staan hihi. Toevallig wil ik ook beginnen met clickeren. Hoe kan ik het beste beginnen?

Begin met commando's die ze heel goed kennen. Dan click en belonen. Belangrijk is vooral dat ze de link leggen tussen de click en de beloning. Sommige mensen laten na verloop van tijd de voedselbeloning weg, ik doe dat zelf niet, omdat ik vind dat een beloning ook echt altijd een beloning moet zijn.


Gini schreef:
Ik denk dat het ook iets heel moeilijk is om echt uit te leggen of te tonen. Want je kan wel een stappenplan maken van toen deed ik dit en het paard deed dit en toen deed ik dat, maar zelfs dan nog weet je niet alles wat je deed. Misschien ademde je wel uit op het juiste moment, stonden je voeten in de juiste richting of had je net de goede reflex.

Het is echt heel veel van dit idd. Ik heb mijn hele leven al paarden, en heel veel van wat is doe, is instinctief, is timing, is gevoel, is vooral ook weten waar een paard op reageert. Ademhaling doet zoveel, maar ik weet niet hoe ik dat een mens moet aanleren.


tjakka123 schreef:
Ik lees net je topic door maar je geeft aan dat het een Blue Hors First Choice x Jazz is. Maar First Choice is een Jazz, is het dan niet een paard van ontzettende inteelt? :

Het is vooral een halvegare met ontzettend veel temperament :D lijnteelt wordt vaker toegepast in de dressuurfokkerij, en is niet ideaal, maar het is wat het is. Zou ik hier ooit mee fokken, gaat er sowieso geen Jazz weer op :+

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 18:03

Chantal_1978 schreef:
Wat een leuk/leerzaam topic. Ik heb thuis ook een doerakje staan hihi. Toevallig wil ik ook beginnen met clickeren. Hoe kan ik het beste beginnen?


Jezelf verdiepen in hoe je de regels rondom het trainen met voer goed kunt uitleggen aan je paard :) dat is een vereiste basis om op een ontspannen manier met voer te kunnen werken.

Een leuke groep op fb is EE - force free werken met je paard. En de clickeracademie heeft een leuke instapcursus.

Echt goed tijd besteden aan de basis en daarna is the sky the limit. :)

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 18:13

Ja, ik werk in principe niet force free. Dat kan wel, maar ik wil ook nog wat gereedschap hebben voor als force free niet voldoende is.

Clickeren vraagt overigens idd wel dat je heel, heel consequent kunt zijn, goed kunt timen en de regels rond voer heel duidelijk zijn idd. Als je daarin faalt kan je paard heel vervelend worden.

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 18:26

Wat is dat Avalanche "force free" en daar om begrijp ik dus ook niet je zin met gereedschap?
Ik ben niet thuis in die termen en wil het heel graag goed volgen gewoon omdat ik het erg leuk vind dat je ons mee neemt en je verteld heel erg grappig ook vaak. Het leest heel gemakkelijk weg.

lor1_1984

Berichten: 12048
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 18:34

Zonder dwang gok ik. :)

En even een zijstraatje: ik heb een hond die overal bang van kan zijn, stomme is dat ze soms weken/maanden iets normaal vindt en dan ineens is het dóódeng.
Met haar ga ik in mijn hoofd eerst alle mogelijke scenario's langs voordat ik iets nieuws ga doen.
Bijvoorbeeld: ik neem haar mee naar *locatie*, wat zijn alle mogelijke dingen die ze kan tegenkomen en wat zijn alle mogelijke reacties die ze kan geven.
Doordat ikzelf voorbereid ben kan ik het ook gewoon aangaan, doorzetten en vrij flexibel reageren waardoor zij weer veel steun heeft aan mij want vrouwtje vindt alles wat hier gebeurt normaal dus dan zal het vast zo eng niet zijn.
Het is vnl de mentale uitstraling merk ik, want ik ben veel rustiger in mijn hoofd en daardoor ook in mijn handelingen.
Nu is een hond van ruim 7kg uiteraard wat anders dan een paard van pak 'm beet 700kg maar dat stukje vertrouwen wat je uitstraalt zal ongetwijfeld ook effectief zijn bij paarden.
Tenminste, ik merkte bij sommige paarden enorm verschil tussen krampachtig erop zitten of juist lang maken, paar keer diep ademhalen en ontspannen. :)

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 18:40

Avalanche81 schreef:
Ja, ik werk in principe niet force free. Dat kan wel, maar ik wil ook nog wat gereedschap hebben voor als force free niet voldoende is.

Clickeren vraagt overigens idd wel dat je heel, heel consequent kunt zijn, goed kunt timen en de regels rond voer heel duidelijk zijn idd. Als je daarin faalt kan je paard heel vervelend worden.


Wat ik mooi vind met paarden met een verhaal, of paarden die vaak met dwang behandeld zijn en daar slechte herinneringen aan hebben (ik vermijd graag het woord trauma), dat je ze de keuze leert geven. Dat ze door krijgen dat ze zelf mogen beslissen, zonder dat jij daar als mens voor inlevert in positie. Dus de keuze geven om haar hoofd omlaag te doen, de keuze geven om de stal uit te komen etc. Zo leer je het paard veel eerder uit de vlucht/freeze/fight stand te halen omdat ze zelf aan nadenken. Ik vind dat proces erg mooi en ik vind het leuk dat jij ook zo werkt. Het helpt ook in andere dingen, het paard wordt weer zeker in het maken van eigen keuzes. Het paard wat ik toen trainde vond het blijkbaar zo fijn met mij, dat ze me echt 10 minuten na keek als ik weg ging en hinnikte toen ik aan kwam. Dan weet je dat je goed bezig bent, niet vanuit pennystand :P Maar vanuit wat je het paard kunt bieden, namelijk die veilige haven zijn.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 18:48

pien_2010 schreef:
Wat is dat Avalanche "force free" en daar om begrijp ik dus ook niet je zin met gereedschap?
Ik ben niet thuis in die termen en wil het heel graag goed volgen gewoon omdat ik het erg leuk vind dat je ons mee neemt en je verteld heel erg grappig ook vaak. Het leest heel gemakkelijk weg.

Force free is vrij van druk.
Wat dus inhoudt dat je eigenlijk alles zonder enige vorm van druk doet. Ik vind dat op zich een prettige manier van werken, maar met rijden wil ik wel been kunnen geven, meer druk op mijn binnen beugel kunnen zetten, en ook dan een logische reactie krijgen.

Wat ik deed met het zweepje, waar ik haar aanleerde haar voeten op te tillen, is ook niet druk vrij. Ik geef druk (zweepje) en haal de druk weg wanneer ik een reactie krijg. Om dan de juiste reactie te bevestigen, gebruik ik een positieve markering (de klik) en een positieve beloning. De druk weghalen is een negatieve beloning.

Ik heb een reden waarom ik beide gebruik: ten eerste omdat totaal zonder druk werken imo geen haalbaar iets is. Er zal altijd een moment zijn waarop druk soms de enige manier is om iets uit te leggen. En omdat soms die druk een leven kan redden.

Waarom ik zowel positief als negatief beloon: omdat ik wil dat het paard niet alleen leert wat er niet moet, maar ook wat er wel moet.
Stel, ik sta mijn paard te poetsen, en ze danst de hele box rond, dan gaat: doe normaal! niet werken. Het paard weet niet wat "doe normaal" inhoudt. En dan vind ik het een goed idee om het stilstaan te markeren en te belonen, omdat ze dan ook snapt wat we wél willen.

En dat is ook wat ik bedoel met: ik wil meerdere gereedschappen hebben. Ik ben als mens te pragmatisch om bij een methode te blijven. Ik wil doen wat werkt.

lor1_1984 schreef:
Doordat ikzelf voorbereid ben kan ik het ook gewoon aangaan, doorzetten en vrij flexibel reageren waardoor zij weer veel steun heeft aan mij want vrouwtje vindt alles wat hier gebeurt normaal dus dan zal het vast zo eng niet zijn.
Het is vnl de mentale uitstraling merk ik, want ik ben veel rustiger in mijn hoofd en daardoor ook in mijn handelingen.
Nu is een hond van ruim 7kg uiteraard wat anders dan een paard van pak 'm beet 700kg maar dat stukje vertrouwen wat je uitstraalt zal ongetwijfeld ook effectief zijn bij paarden.


Klopt, dat is ook wat ik bedoelde met het stukje lichaamstaal en ademhaling.

Als jij mijn paard pakt met de gedachte: "Oh God het is een Jazz, en het vriest, dus ze zal wel fris zijn, dus......" krijgt mijn paard de boodschap: oh jeetje, die mens haalt snel adem, doet heel gestresst, er zal wel heel wat aan de hand zijn, en zij, spiegel die ze is, reageert dus ook heel paniekerig op jou, en voor je het weet fokken mens en paard elkaar enorm op en krijg je een ontploffend paard.

Maar als ik erheen loop: "Goedemorgen schat, lekker weer vandaag, het is koud dus je krijgt even een extra deken erop en we gaan lekker naar buiten" is er niets aan de hand.
De boodschap van normaal meelopen is namelijk al prima aangekomen en goed begrepen, en dus doet ze haar hoofd naar beneden, krijgt een halster om, wandelt netjes met mij mee naar de paddock. Zo simpel kan het echt zijn. En ik denk daar niet eens echt over na, omdat het voor mij ook gewoon dagelijkse routine is, ik haar elke dag in handen heb, en onze afspraken niet veranderen, wat er ook gebeurt.
En uiteraard wordt ze nog steeds consequent beloond voor goed gedrag. Maar de hoofdzaak is dat het doodnormaal is, je doodkalm blijft en er niets is om je druk over te maken. En zij weet inmiddels dat als ik niet bang ben, er ook niets aan de hand is.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 18:55

Earth schreef:
Avalanche81 schreef:
Ja, ik werk in principe niet force free. Dat kan wel, maar ik wil ook nog wat gereedschap hebben voor als force free niet voldoende is.

Clickeren vraagt overigens idd wel dat je heel, heel consequent kunt zijn, goed kunt timen en de regels rond voer heel duidelijk zijn idd. Als je daarin faalt kan je paard heel vervelend worden.


Wat ik mooi vind met paarden met een verhaal, of paarden die vaak met dwang behandeld zijn en daar slechte herinneringen aan hebben (ik vermijd graag het woord trauma), dat je ze de keuze leert geven. Dat ze door krijgen dat ze zelf mogen beslissen, zonder dat jij daar als mens voor inlevert in positie. Dus de keuze geven om haar hoofd omlaag te doen, de keuze geven om de stal uit te komen etc. Zo leer je het paard veel eerder uit de vlucht/freeze/fight stand te halen omdat ze zelf aan nadenken. Ik vind dat proces erg mooi en ik vind het leuk dat jij ook zo werkt. Het helpt ook in andere dingen, het paard wordt weer zeker in het maken van eigen keuzes. Het paard wat ik toen trainde vond het blijkbaar zo fijn met mij, dat ze me echt 10 minuten na keek als ik weg ging en hinnikte toen ik aan kwam. Dan weet je dat je goed bezig bent, niet vanuit pennystand :P Maar vanuit wat je het paard kunt bieden, namelijk die veilige haven zijn.


De humor hiervan natuurlijk is dat het zo wel een penny-verhaal wordt :')

Maar dat is idd wel hoe ik werk. Ik wil ze een stuk agency teruggeven. De vrijheid om zelf na te denken, keuzes te maken, te leren en te ontdekken. Je levert niet in, omdat jij degene bent die ze dat teruggeeft.

En tegelijk ben ik wel die veilige haven, omdat ik het begeleid, puzzels voorleg, uitleg geef, en altijd de plek maar vooral ook de rust creëer om te kunnen leren en nadenken.
Eergisteren ben ik gaan wandelen met de dame. Wij vinden dat leuk, want onderweg zien we allerlei nieuwe dingen, waar we samen naar gaan kijken en ze onderzoeken. Zo leert ze om als ze bang is, eerst te kijken wat er is, in plaats van te vluchten, en heel vaak komen we er dan achter dat het helemaal niet zo heel eng is.

Maar gisteren kwamen we een klein jongetje op een driewieler tegen, en dat begreep ze helemaal niet. Dus dat was een moment waar ze niet nadacht, naar mij toekwam, achter me ging staan, en dan vanachter mij toch wel kijken. Maar wat leuk is, is dat ze naar me toe vlucht, en ik ook echt die veilige plek voor haar ben geworden.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 19:10

Avalanche81 schreef:
Ja, ik werk in principe niet force free. Dat kan wel, maar ik wil ook nog wat gereedschap hebben voor als force free niet voldoende is.

Clickeren vraagt overigens idd wel dat je heel, heel consequent kunt zijn, goed kunt timen en de regels rond voer heel duidelijk zijn idd. Als je daarin faalt kan je paard heel vervelend worden.


Vooral dat stukje voer ben ik dus “bang” voor, hij en voer is al een dingetje haha.
Ik ga me eens inlezen. Ik wil niet je topic kapen mbt het clickeren

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 19:16

Dit topic is voor een deel ook wel educatie.

Maar lees je idd heel goed in, maak heel goede basisafspraken met je paard over voer. Clicker training is echt een geweldige tool om moeilijke dingen heel leuk te maken, en zonder meer een van de meest effectieve trainingsmethoden die ik ken.