Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 101 [ 2525 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 101  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

 
Profiel   

De dame in kwestie:
[ img ]

En wat achtergrond: dame is als veulen de opfok in geweest, daar vandaan gekomen met het idee dat je met een grote bek de halve wereld hebt, maar stiekem heeft ze een heel klein hartje.

Dan is er een poging gedaan haar in te rijden, met het idee van voorwaarts, voorwaarts, dan heeft ze geen tijd om dingen te bedenken. Helaas had ze ook geen tijd om te begrijpen wat er gebeurde. Dit is volledig misgegaan.

Qua opvoeding mist zij de basis, waardoor ze vaak dingen niet begrijpt. Dit levert voor haar heel veel spanning op, die zij niet kan afvloeien, maar waar zij wel heel boos van wordt.
Ook het rijden is voor haar veel te snel gegaan, waardoor zij het gevraagde niet begrijpt, spanning opbouwt, en dan ontploft, schijnbaar uit het niets.

Als je begrijpt wat er aan de hand is, heeft zij er wel degelijk een reden voor, en is haar gedrag heel verklaarbaar. Zij geeft wel dingen aan, maar moet hier wel in aangemoedigd worden. Zij moet leren dat dit gewoon mag, en dat wij hier ook naar luisteren. Ik verwacht dat dan de ontploffingen ook zullen afnemen in frequentie en intensiteit.

Dit is het verhaal waarmee ze bij mij kwam, de analyse is van mij.

Wat we tot nu toe hebben gedaan: mevrouw is medisch volledig nagekeken en getest. Hierbij blijkt ze prima in orde.
Rust. Een vast, stabiel ritme. Een vast vriendje. Ze kan nog niet in de groep, omdat ze dat niet begrijpt, maar ze lijkt wel steeds socialer te worden en zoekt de andere paarden ook op. Leuk dat ze wel respect heeft voor oudere merries. Haar maatje is een bijzonder stabiele en kalme ruin, die niet van haar onder de indruk is. Ze kunnen het ook erg goed vinden samen.

Ruwvoer! De wereld aan ruwvoer. Verder: geen brok, maar Cavalor Fiberforce. Zo laag in suiker en zetmeel als maar kan, en voor energie krijgt ze olie bij. Zo krijgt ze wel alles wat ze nodig heeft, maar zonder alle extra energie.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 11:16 



 
Profiel   

Wat een beauty! Ze straalt uit dat er een kop op zit, zeg maar.

Ik volg :) Hoe oud is ze?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 11:18 



 
Profiel   

Ik ga volgen! Ik ben benieuwd naar jullie proces :j Mooi om te zien dat je echt naar je paard kijkt en haar probeert te begrijpen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 11:21 



 
Profiel   

Volgens mij heeft deze bij ons in de buurt gestaan, kwam haar op marktplaats tegen met volgens mij wel een eerlijke tekst erbij. Ben erg benieuwd naar het proces.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 11:24 



 
Profiel   

Wat een geluk dat de merrie bij jou is terecht gekomen, ben heel
benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Als je het mij vraagt ben je op de goede weg!


Laatst bijgewerkt door BloemBloem op 21-12-21 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 11:25 



 
Profiel   

Whow, voor hoe knap ze is <3 , maar ook hoe goed je haar probeert te begrijpen. Veel succes samen. Benieuwd hoe jullie dit samen op gaan pakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 11:25 



 
Profiel   

Ik ben ook wel benieuwd. Ze is in ieder geval prachtig. Hopelijk lukt het je om haar van die spanning af te helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 11:27 



 
Profiel   

Dankjewel iedereen :D

Tot nu toe neem ik echt alle tijd voor haar. Ze is niet de eerste die ik gecorrigeerd heb, en ze zal ook niet de laatste zijn, vermoed ik. Maar dit is wel een speciale <3 Overigens blijft ze. Ik vind haar zelf te leuk.

Volg het proces maar mee :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 11:40 



 

Ik kom het half zusje van Lady natuurlijk ook volgen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 11:47 



 
Profiel   

Prachtige dame en ik kan me voorstellen dat je er mee aan de slag wilt...Veel plezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 11:50 



 
Profiel   

Ik volg ook. Ik herken meerdere paarden bij mij op stal in haar, worden nu doorgereden maar die kunnen ook zo ontploffen. Zoals ik de situatie bij die dieren inschat hebben ze exact hetzelfde probleem als jouw paard, waar niet adequaat op gereageerd wordt door de ruiters/eigenaren.

Hoe train je? NH, clickertraining, 'traditioneel'?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 12:53 



 
Profiel   

Ik volg ook!
Hier ook een dame met hetzelfde gedrag onder het zadel, ze ontploft echter niet maar het uit zich meer in kopschudden, bevriezen, achteruit lopen en dreigen met steigeren.

Aan de hand is het echt de allerliefste en wil ze het liefst de hele dag knuffelen, ik heb er al verschillende mensen bijgehad maar die zeggen allemaal hetzelfde; een trauma door (verkeerd) inrijden.
We zijn nu 3 jaar verder en het gaat op en af, of het er ooit helemaal uit zal gaan vraag ik mezelf af..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 13:06 



 
Profiel   

Leuk dat je een volgtopic hebt gemaakt! Ik volg ook mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 13:06 



 
Profiel   

Wauw! Ik ben benieuwd! Ze heeft geluk met jou!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 13:37 



 
Profiel   

Ik volg ook even mee! :) Wat een knap dier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 13:38 



 
Profiel   

Fillis schreef
Ik volg ook. Ik herken meerdere paarden bij mij op stal in haar, worden nu doorgereden maar die kunnen ook zo ontploffen. Zoals ik de situatie bij die dieren inschat hebben ze exact hetzelfde probleem als jouw paard, waar niet adequaat op gereageerd wordt door de ruiters/eigenaren.

Hoe train je? NH, clickertraining, 'traditioneel'?

Ik doe wat werkt. Ik heb geen principes. Dat is echt wat het is. Ik ben een heel pragmatisch mens. Principes en methoden kunnen je enorm in de weg komen te staan, wanneer je er te rigide mee bent, en dan wordt het contraproductief. Ik wil altijd een situatie hebben die werkt. Zodra een methode of een principe niet meer werkt, moet je iets anders bedenken.

Mijn enige principe is het welzijn van het paard.

Voor nu wil ik een situatie voor haar creëren die leefbaar is, waar ze zich veilig kan voelen, weet dat ze een plek heeft om heen te vluchten als ze bang is en een rustplek voor haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 15:06 



 
Profiel   

Voor nu hebben we besloten te beginnen met clicker training.
Dit heeft een aantal redenen.

De eerste is dat clicker training, mits goed uitgevoerd, het paard uitnodigt tot puzzelen, waardoor ze dus zélf met de oplossing gaat komen.
De tweede is dat er geen fout is. Er is het goede antwoord en er is niet-het-antwoord. Wij denken dat dat gaat helpen om het minder spannend te maken om dingen te doen en te proberen. Want dat is op het moment nog wel heel erg eng (ik zei al dat ze een klein hartje heeft) maar wát als we beginnen met heel simpele vragen stellen, en de success rate heel hoog is? Wat dan?

Het laatste is dat clicker training haar helpt om te begrijpen wat er nu precies goed is, en dat ze een keuze heeft. Ze kan gewoon kiezen om niet mee te doen, of om nu even geen zin te hebben, en dat is helemaal prima. Morgen is er namelijk gewoon weer een dag :) en wat vandaag te spannend is, is morgen misschien wel minder eng.

Het deel dat de clicker goed gedrag exact markeert, vind ik heel belangrijk. Ik vind belangrijk dat ze echt begrijpt wat ik wil, dat ze elke stap echt goed begrijpt, zodat we haar tijd geven om te denken. Dan kan het best zijn dat ze gekke dingen bedenkt, maar ik geloof dat niet zo.
Ik denk namelijk dat deze merrie helemaal niet stout wíl zijn, maar dat ze schreeuwt om begrip. Ik denk dat ze het zo graag goed wil doen, dat ze het daarom heel stressvol vindt dat ze niet weet wat goed is. Ik ben er van overtuigd dat als ze het begrijpt, dat als ze begrijpt wat we willen, en daar zelf een keuze in heeft, dat ze meer dan werkwillig is.

Dit paard is niet stout. Dit paard wordt niet begrepen. Dat is waar het mis is gegaan.

Wat ik nu zo tussendoor met haar doe, is paarden-yoga. Waarbij ze leert om zelf haar hoofd omlaag te doen, als ze iets eng vindt, en uit te zuchten, en de spanning wegzucht uit haar lijf. Ik masseer haar daarbij, zodat ze echt de spanning loslaat.
En....... ze vindt het heerlijk........

Er is een reden dat ik nu niet kies voor Parelli achtige dingen.
Ik vind NH helemaal niet verkeerd, maar nu op dit moment druk op haar zetten, en wachten tot ze zelf toegeeft, en dan de druk eraf, gaat nu in een ontploffing resulteren, omdat ze dat nog helemaal niet kan. Ze verzet zich tegen druk, en ze weet heel goed dat ze sterker is dan mensen. Daar heeft ze al een aantal keer succes mee gehad. Ik ga het niet redden op bluf bij haar, en bij een methode waar ik druk zet, en loslaat, zal ze het winnen, en dus beloond worden voor verzet.

En dat is ook wat ik bedoel met: ik doe wat werkt. Parelli werkt op dit moment bij dit paard niet. Wie weet in een later stadium wel, maar op dit moment werkt druk stressverhogend, en dat is iets wat niet constructief is nu.


Laatst bijgewerkt door Avalanche op 21-12-21 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 15:21 



 
Profiel   

Wat een prachtig paard. Ben heel benieuwd hoe het hele proces zal gaan.

De enige manier om goed te leren is vanuit ontspanning en daarbij hoort mijns inziens vooral veiligheid, ze moet zich in alle opzichten veilig voelen.
Vertrouwen en leren volgen dan vanzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 15:25 



 
Profiel   

Veiligheid is idd essentieel. Ik moet haar veilige haven worden. Ik moet de plek zijn waar zij altijd veilig is, waar zij nooit bang is, en waar zij altijd tot rust kan komen. En vanuit daar kun je gaan werken, maar een paard dat zich niet veilig voelt, kan niet leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 15:27 



 
Profiel   

Willemiens schreef
Ik volg ook!
Hier ook een dame met hetzelfde gedrag onder het zadel, ze ontploft echter niet maar het uit zich meer in kopschudden, bevriezen, achteruit lopen en dreigen met steigeren.

Aan de hand is het echt de allerliefste en wil ze het liefst de hele dag knuffelen, ik heb er al verschillende mensen bijgehad maar die zeggen allemaal hetzelfde; een trauma door (verkeerd) inrijden.
We zijn nu 3 jaar verder en het gaat op en af, of het er ooit helemaal uit zal gaan vraag ik mezelf af..

Bij die van mij gaat het eruit. Dat is iets waar ik 100% zeker van ben, anders was ik hier in de eerste plaats niet aan begonnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 15:31 



 
Profiel   

Wat je wel moet onthouden is dat dit soort paarden erg snugger zijn en je hun bovenkamer bezig zal moeten houden

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 15:34 



 
Profiel   

Dat weet ik ja :D super leuk, ze is idd heel slim, en blijkt veel gevoel te hebben voor humor ook :D alleen maar leuk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 15:36 



 
Profiel   

Wat leuk, ik volg! Ik denk dat het clickeren je ver gaat brengen, ik zou het ook zo aanpakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 16:22 



 
Profiel   

Wat een leuk dier. En wat een machtig mooi traject ga je met haar in. Ik ga zeker volgen.
Beeldmateriaal is erg welkom, ze is wel erg mooi en jij beschrijft het heel duidelijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 16:29 



 
Profiel   

Ik ga proberen zoveel mogelijk te filmen en op de foto te zetten idd :j

Dank, wat leuk al die volgers :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-21 16:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 101 [ 2525 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 101  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen