Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 40 van de 101 [ 2525 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43 ... 101  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

 
Profiel   

Morganlefay schreef
Je paard is erg snugger en medewerkend, WE is misschien een goede oplossing.
(getvrrrr, heb een nieuwe tikmachine, knopjes zijn een dingetje merk ik -:) )

Ik denk dat ze dat wel heel leuk vindt ja, ze vindt het fantastisch om puzzels op te lossen. Alles is een puzzeltje, en aan haar om uit te vogelen wat de oplossing is, en dat kan ze echt heel goed :j Ik denk dat WE wel iets is voor haar idd :j

Mooi, hagelslag <3
Compromissen sluiten is iets wat ik idd ook doe, en ik vind het ok :) zij heeft recht op haar eigen mening, het is tenslotte een merrie :)

Dat gezegd hebbende: Madammeke is terug blij :)

Vandaag hebben we een nieuw werkje gedaan (in het kader van alle losse onderdelen voor het rijden aanleren) werken aan de hand. Ze deed het goed!!!! Ze snapt het hoofdstel natuurlijk, maar wist nog niet helemaal wat de bedoeling nu was met een bit, dus nu aan de hand wat gewerkt, heel voorwaarts is ze (maar dat verbaast denk ik niemand :') ) en oooohhh wat een heerlijk mondje. Heel nageeflijk en zacht en fijn.

Ik ben heus trots. Seniores Priores is blijkbaar erg lekker ook, en natuurlijk wortels tijdens het werken, want werkjes worden beloond :j Knap kind is het toch <3
Ik ben weer trots :+:
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 23:02 



 
Profiel   

Wat fijn dat zachte mondje. Dan hoeft dat niet terug te keren want is niet verknald. Heel fijn. Scheelt alweer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 09:10 



 
Profiel   

Dat klinkt goed en hoopvol!! *\o/*

Ben wel benieuwd hoe jij omgaat met dat hele voorwaartse...als ze een bit in heeft...laat je haar gaan of hoe hou je haar tegen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 11:08 



 
Profiel   

Ik vang het op en maak een heel zachte elastische verbinding van een paar gram :) zoals het hoort :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:15 



 
Profiel   

manubres schreef
Avalanche81...mooi dat je dat noemt...
"...en ik realiseerde me ook, dat wij mensen gewoon maar in de persoonlijke ruimte van onze paarden komen zonder daar toestemming voor te vragen, en aan ze komen, zonder ze daar ook maar iets op voor te bereiden".

Zo heb ik dat bij de mijne ook ervaren. Bij mij is ze er nu oké mee, maar als er een vreemd iemand komt dan doet ze heel lelijk. Bijv. fysio, osteo...die beginnen ook gelijk aan haar te zitten en daar is ze niet van gediend. Eerder dacht ik daar nooit zo over na...maar sinds ik haar heb wel...Waarom maken ze in ieder geval niet eerst even kennis voordat ze gaan behandelen? En vragen ze toestemming? Anderen zullen het maar raar vinden, dat vond ik zelf eerst ook. Maar zulke intelligente paarden lijken echt te snappen wat je bedoelt en het heeft echt effect als je om toestemming vraagt...is mijn ervaring.



Als stille meelezer moest ik hier even op reageren....



Ik kan mij helemaal vinden in jouw woorden, mijn merrie is precies zo! Het lijkt alsof sommige mensen dat niet begrijpen en voelde mezelf niet begrepen maar vooral mijn paard werd niet altijd begrepen.
Ik heb zoveel van haar mogen leren en nu nog. Ze is zo eerlijk en duidelijk in wat ze wel en niet wilt.
Het ging met vele ups en vooral downs, een klik hadden we niet echt en daarbij had ze ook wel een verleden.
Steeds meer groeien we naar elkaar toe. Verschillende trainings methodes geprobeerd en nu is mijn streven om zoveel mogelijk force free te clickertrainen. Het heeft ons in korte tijd al zoveel gebracht <3


Laatst bijgewerkt door Cats_Horses op 19-01-22 12:46, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:16 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Paarden zijn echt geweldig als we ze de vrijheid geven zichzelf te zijn en ze respecteren zoals ze zijn <3

Madammeke is zelfs met box rust (en ze vindt het echt NIET leuk) nog een stuk blijer dan ze was toen ze bij mij kwam <3

Mooie woorden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:30 



 
Profiel   

manubres schreef
Dat klinkt goed en hoopvol!! *\o/*

Ben wel benieuwd hoe jij omgaat met dat hele voorwaartse...als ze een bit in heeft...laat je haar gaan of hoe hou je haar tegen?


Rennerige voorwaartse paarden nooit tegenhouden. Dat werkt averechts, want dan raken ze in paniek....althans Polie. Toen in het begin als ik met Polie begon, liet ik zelfs de 1ste rondjes links en rechts met losse teugels stappen en met mijn rechterhand in de nek en met zachtjes rustig maar het is goed, je bent braaf, lostte ze het zelf op en werd rustig. Dan pas begon ik met opnemen teugel en te rijden met de flinterzachte halve ophouding. Dat werkte bij haar het beste.

Buiten alleen was ze nerveuzer en dan liet ik haar wel eens lekker draven met lange teugel. Paniek betekende bij haar, zitten in het zadel, teugels los en handje in de nek. Het was dan gelijk klaar want ze kreeg vertrouwen van mij, dat ze het wel op kon lossen zelf samen met mijn "zoetjes maar, het is goed".
Te stevig in komen dan spetterde ze er gelijk tussen uit als een schichtig hert op de vlucht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:59 



 
Profiel   

Dankjewel voor de mooie woorden <3

Achteraf is maandag heel grappig. Ze was bijzonder braaf tot de DA weg was :')

Cats_Horses: ik denk dat als je je merrie respecteert zoals zij is, en goed naar haar luistert, dat je idd best ver komt. Wij mensen zijn ook zo gewend andere dieren maar gewoon te vertellen wat ze moeten doen, en als dat niet werkt, weten we het ook gelijk niet meer.
Bij katten werkt dat dus niet, zoals iedereen weet, maar clickeren werkt wél met een kat. Je kat laten puzzelen is zelfs heel leuk. Katten zijn daar goed in. Dat moeten ze wel zijn, want om te jagen moeten ze veel puzzelen. Mijn kat heeft al van alles geleerd door clicker training, en hij is echt slim ook :j

Ik zie de merrie als een grote kat :') en ik vind haar minder vergelijkbaar met een hond, eigenlijk. Honden zijn niet zo schrikkerig en kijkerig, katten wel. Honden vliegen niet als eerste reactie weg. Een kat wel. Net als een kat, moet een paard vaak puzzelen om aan zijn eten te komen en een paard heeft altijd trek, paarden weigeren voedsel alleen als ze echt ziek zijn.

Katten kun je niet zomaar vertellen wat die moeten doen, die lopen gewoon weg :') paarden ook niet. Niet omdat ze weglopen, maar omdat ze veel groter en sterker zijn dan wij, en als we een en ander ethisch verantwoord willen houden, kunnen we ze simpelweg niet dwingen. Maar: met een kat kun je best overleggen. Met een paard ook.
Katten moet je vriendelijk vragen of ze willen knuffelen, en bij paarden is dat ook best een goed idee :')

Dus ik vraag Madammeke vriendelijk of zij iets voor mij wil doen, en meestal wil zij dat, want zij vindt mij lief, en zij vindt het erg leuk om dingen samen te doen. En ik neem mijn woorden terug over katten die niet samen willen werken, want de vrolijke rode kater die ik hier heb rondlopen vindt samenwerken heel gezellig, en als ik hem uitleg wat de bedoeling is wil hij het wel doen ook.
Gisteren heb ik een begin gemaakt met de high-five met de kat :j

@pien: eens. Ik zet er ook nooit de rem op. Ik vang ze op, en hou contact, maar remmen doe ik sowieso niet op mijn handen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 13:13 



 
Profiel   

Je vergelijking met een kat vind ik een hele interessante Ava. Ik heb er nog nooit zo naar gekeken.

Bij Polie in het begin ging het fout, want het was een schreeuwerige dramaqueen en totaal het uiterste in alles van Hercule. Ik hoorde haar roep verkeerd. Totdat ik me realiseerde dat ze echt bang was en alleen vanuit echte verbinding met haar en haar vertrouwen geven ik het kon oplossen (goede instructrice ook). Dus toen liet ik haar van voren volledig los in het begin en heel snel was dat complete wegspetteren totaal over.

Later zag ik een klassieke les instructie band met een vd grotere instructeurs, die als les 1 vertelde met dit soort paarden, om ze NOOIT tegen te houden want dan konden ze levensgevaarlijk worden. Terwijl met loslaten, vertrouwen ze zo terug komen. Hoe harder de ruiter inkwam (bange leerling die teveel met de handen reed) hoe harder het paard ging rennen. Toen hij het meisje had geleerd om los te laten bij "dat schichtig hert de jacht ontkomen", kon ze opeens alles met dat paard. Hij zei zelfs in begin toen dat paard ging spetteren, "zitten op je kont en laat alles maar los". Binnen no time, stopte het paard en keek met vragende ogen om zich heen zo van "wat wil je van me". Exact zo was Polie en ik denk dat daarom mijn instructrice die band liet zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 13:33 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
manubres schreef
Dat klinkt goed en hoopvol!! *\o/*

Ben wel benieuwd hoe jij omgaat met dat hele voorwaartse...als ze een bit in heeft...laat je haar gaan of hoe hou je haar tegen?


Rennerige voorwaartse paarden nooit tegenhouden. Dat werkt averechts, want dan raken ze in paniek....althans Polie. Toen in het begin als ik met Polie begon, liet ik zelfs de 1ste rondjes links en rechts met losse teugels stappen en met mijn rechterhand in de nek en met zachtjes rustig maar het is goed, je bent braaf, lostte ze het zelf op en werd rustig. Dan pas begon ik met opnemen teugel en te rijden met de flinterzachte halve ophouding. Dat werkte bij haar het beste.

Buiten alleen was ze nerveuzer en dan liet ik haar wel eens lekker draven met lange teugel. Paniek betekende bij haar, zitten in het zadel, teugels los en handje in de nek. Het was dan gelijk klaar want ze kreeg vertrouwen van mij, dat ze het wel op kon lossen zelf samen met mijn "zoetjes maar, het is goed".
Te stevig in komen dan spetterde ze er gelijk tussen uit als een schichtig hert op de vlucht.


Ben het met je eens hoor..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 13:39 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Dankjewel voor de mooie woorden <3

Achteraf is maandag heel grappig. Ze was bijzonder braaf tot de DA weg was :')

Cats_Horses: ik denk dat als je je merrie respecteert zoals zij is, en goed naar haar luistert, dat je idd best ver komt. Wij mensen zijn ook zo gewend andere dieren maar gewoon te vertellen wat ze moeten doen, en als dat niet werkt, weten we het ook gelijk niet meer.
Bij katten werkt dat dus niet, zoals iedereen weet, maar clickeren werkt wél met een kat. Je kat laten puzzelen is zelfs heel leuk. Katten zijn daar goed in. Dat moeten ze wel zijn, want om te jagen moeten ze veel puzzelen. Mijn kat heeft al van alles geleerd door clicker training, en hij is echt slim ook :j

Ik zie de merrie als een grote kat :') en ik vind haar minder vergelijkbaar met een hond, eigenlijk. Honden zijn niet zo schrikkerig en kijkerig, katten wel. Honden vliegen niet als eerste reactie weg. Een kat wel. Net als een kat, moet een paard vaak puzzelen om aan zijn eten te komen en een paard heeft altijd trek, paarden weigeren voedsel alleen als ze echt ziek zijn.

Katten kun je niet zomaar vertellen wat die moeten doen, die lopen gewoon weg :') paarden ook niet. Niet omdat ze weglopen, maar omdat ze veel groter en sterker zijn dan wij, en als we een en ander ethisch verantwoord willen houden, kunnen we ze simpelweg niet dwingen. Maar: met een kat kun je best overleggen. Met een paard ook.
Katten moet je vriendelijk vragen of ze willen knuffelen, en bij paarden is dat ook best een goed idee :')

Dus ik vraag Madammeke vriendelijk of zij iets voor mij wil doen, en meestal wil zij dat, want zij vindt mij lief, en zij vindt het erg leuk om dingen samen te doen. En ik neem mijn woorden terug over katten die niet samen willen werken, want de vrolijke rode kater die ik hier heb rondlopen vindt samenwerken heel gezellig, en als ik hem uitleg wat de bedoeling is wil hij het wel doen ook.
Gisteren heb ik een begin gemaakt met de high-five met de kat :j

@pien: eens. Ik zet er ook nooit de rem op. Ik vang ze op, en hou contact, maar remmen doe ik sowieso niet op mijn handen.

+:)+ mooi vergelijk, katten en paarden, dat klopt eigenlijk wel.
Maar rode katers zijn wel een slag apart hoor, ik weet niet zeker of dat werkelijk katten zijn :=

Ik had gisteren een heel leuk moment met mijn merrie. Ik ben al een tijd bezig met een soort vrijheids"training" om contact met haar te krijgen. Ze is zo afgericht dat ze alle stress vooral niet laat zien maar in zichzelf opslaat. Resultaat: een zeer strak staand, afgesloten, stakend en luchtzuigend paard. Inmiddels kan ik haar wat lezen en het blijkt dat alles wat lijkt op echte training en alle hulpmiddelen zoals zadel, bit, zweep en voerbeloningen maar ook simpel met haar meelopen levert haar stress op. Dus doen we nu alles los en zonder hulpmiddelen zodat ze zelf alle keus heeft. Ze vind het inmiddels wel oké om zelf naast me mee te lopen maar gisteren had ze ineens een ander idee en bleef stilstaan met een blik van: dat had je niet gedacht hè, wat ga jij daar aan doen. Mijn oplossing was heel snel gevonden, ik sprintte weg van haar en begon rondjes in de bak te rennen en te springen. De snoet die ze trok was onbetaalbaar :D Wat ze precies dacht weet ik niet maar ze sloot weer heel snel bij mij aan. Waarschijnlijk dacht ze iets in de trant van dat ziet er leuk uit ik wil dit ook of waarschijnlijker, dat mens is doorgedraaid ik zal maar snel aansluiten dan gedraagt ze zich weer normaal >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 13:42 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 13:47 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
alleen vanuit echte verbinding met haar en haar vertrouwen geven ik het kon oplossen

Dat is precies wat ik doe :j op de grond en in het zadel :)

Hahahaha irmaz :')

Rode kater is een cat on steroids :')

Hier de kat in kwestie:

[ img ]



irmaz schreef
Inmiddels kan ik haar wat lezen en het blijkt dat alles wat lijkt op echte training en alle hulpmiddelen zoals zadel, bit, zweep en voerbeloningen maar ook simpel met haar meelopen levert haar stress op. Dus doen we nu alles los en zonder hulpmiddelen zodat ze zelf alle keus heeft.

Maar ergens ga je toch weer hulpmiddelen moeten introduceren :)

Dat is waarom ik Madammeke leerde om haar bit zelf in te happen, ze mag kiezen :)
Overigens gisteren hield ze het bit even vast, dat was ook de eerste keer dat ze dat deed. Het werken aan de hand was ook heel prettig, ik wilde weten of ze ook die hand graag wilde, maar zodra ik wat ruimte gaf was ze weer terug in mijn handen, ze zocht me op. Dus heel fijn.

@Cats_Horses: precies :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 13:50 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Rode kater is een cat on steroids :')

Hier de kat in kwestie:

[ [url=m/8h2lCa.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3 stoer beest!!

Avalanche81 schreef
irmaz schreef
Inmiddels kan ik haar wat lezen en het blijkt dat alles wat lijkt op echte training en alle hulpmiddelen zoals zadel, bit, zweep en voerbeloningen maar ook simpel met haar meelopen levert haar stress op. Dus doen we nu alles los en zonder hulpmiddelen zodat ze zelf alle keus heeft.

Maar ergens ga je toch weer hulpmiddelen moeten introduceren :)

Dat is waarom ik Madammeke leerde om haar bit zelf in te happen, ze mag kiezen :)
Overigens gisteren hield ze het bit even vast, dat was ook de eerste keer dat ze dat deed. Het werken aan de hand was ook heel prettig, ik wilde weten of ze ook die hand graag wilde, maar zodra ik wat ruimte gaf was ze weer terug in mijn handen, ze zocht me op. Dus heel fijn.
Dat is mooi, je bouwt dan checks in zodat je weet wat ze er van vindt.

Ik introduceer ook alles weer langzaam 1 voor 1 waarbij ik heel goed op let wat ze er van vindt en vooral, dat ze er wat van vindt. Het zadel heeft ze bijvoorbeeld altijd genegeerd. Laat zich als een mak lam opzadelen en stopt dan gewoon met fatsoenlijk ademhalen. En dat doet, of deed, ze eigenlijk met alles. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 14:08 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Dankjewel voor de mooie woorden <3

Achteraf is maandag heel grappig. Ze was bijzonder braaf tot de DA weg was :')

Cats_Horses: ik denk dat als je je merrie respecteert zoals zij is, en goed naar haar luistert, dat je idd best ver komt. Wij mensen zijn ook zo gewend andere dieren maar gewoon te vertellen wat ze moeten doen, en als dat niet werkt, weten we het ook gelijk niet meer.
Bij katten werkt dat dus niet, zoals iedereen weet, maar clickeren werkt wél met een kat. Je kat laten puzzelen is zelfs heel leuk. Katten zijn daar goed in. Dat moeten ze wel zijn, want om te jagen moeten ze veel puzzelen. Mijn kat heeft al van alles geleerd door clicker training, en hij is echt slim ook :j

Ik zie de merrie als een grote kat :') en ik vind haar minder vergelijkbaar met een hond, eigenlijk. Honden zijn niet zo schrikkerig en kijkerig, katten wel. Honden vliegen niet als eerste reactie weg. Een kat wel. Net als een kat, moet een paard vaak puzzelen om aan zijn eten te komen en een paard heeft altijd trek, paarden weigeren voedsel alleen als ze echt ziek zijn.

Katten kun je niet zomaar vertellen wat die moeten doen, die lopen gewoon weg :') paarden ook niet. Niet omdat ze weglopen, maar omdat ze veel groter en sterker zijn dan wij, en als we een en ander ethisch verantwoord willen houden, kunnen we ze simpelweg niet dwingen. Maar: met een kat kun je best overleggen. Met een paard ook.
Katten moet je vriendelijk vragen of ze willen knuffelen, en bij paarden is dat ook best een goed idee :')

Dus ik vraag Madammeke vriendelijk of zij iets voor mij wil doen, en meestal wil zij dat, want zij vindt mij lief, en zij vindt het erg leuk om dingen samen te doen. En ik neem mijn woorden terug over katten die niet samen willen werken, want de vrolijke rode kater die ik hier heb rondlopen vindt samenwerken heel gezellig, en als ik hem uitleg wat de bedoeling is wil hij het wel doen ook.
Gisteren heb ik een begin gemaakt met de high-five met de kat :j

@pien: eens. Ik zet er ook nooit de rem op. Ik vang ze op, en hou contact, maar remmen doe ik sowieso niet op mijn handen.



Daar kan ik mij helemaal in vinden!
Van kleins af aan ben ik opgegroeid met honden, maar sinds 25 jaar heb ik zelf katten. Ik ben echt een kattenmens, ze mogen zijn wie ze zijn en dat respecteer ik.
Daarom passen Odine en ik denk ik bij elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 14:41 



 
Profiel   

irmaz schreef
Ik introduceer ook alles weer langzaam 1 voor 1 waarbij ik heel goed op let wat ze er van vindt en vooral, dat ze er wat van vindt. Het zadel heeft ze bijvoorbeeld altijd genegeerd. Laat zich als een mak lam opzadelen en stopt dan gewoon met fatsoenlijk ademhalen. En dat doet, of deed, ze eigenlijk met alles.

Dat idd. Ik heb ook weleens bij een paard met singelnijd simpelweg gekozen voor een andere singel. Er zijn heel fijne ergonomische singels op de markt, en elastiek, waarbij je sowieso veel minder hoeft aan te singelen (heel lichtjes maar, en de singel zelf doet de rest) is vaak een heel prettige oplossing want veel comfortabeler.

Plus, als je flink moet aansingelen omdat het zadel anders niet blijft liggen, past je zadel niet. Dus ik kijk bij deze dingen ook echt naar de pasvorm.
Madammeke zal dus ook met een passend zadel ingereden worden. En ik durf dat aan, omdat ik haar uitstekend heb voorbereid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:07 



 
Profiel   

Mooie foto van je kat.
Cats horses geestig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 16:38 



 
Profiel   

Dankjewel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 17:10 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
irmaz schreef
Ik introduceer ook alles weer langzaam 1 voor 1 waarbij ik heel goed op let wat ze er van vindt en vooral, dat ze er wat van vindt. Het zadel heeft ze bijvoorbeeld altijd genegeerd. Laat zich als een mak lam opzadelen en stopt dan gewoon met fatsoenlijk ademhalen. En dat doet, of deed, ze eigenlijk met alles.

Dat idd. Ik heb ook weleens bij een paard met singelnijd simpelweg gekozen voor een andere singel. Er zijn heel fijne ergonomische singels op de markt, en elastiek, waarbij je sowieso veel minder hoeft aan te singelen (heel lichtjes maar, en de singel zelf doet de rest) is vaak een heel prettige oplossing want veel comfortabeler.

Plus, als je flink moet aansingelen omdat het zadel anders niet blijft liggen, past je zadel niet. Dus ik kijk bij deze dingen ook echt naar de pasvorm.
Madammeke zal dus ook met een passend zadel ingereden worden. En ik durf dat aan, omdat ik haar uitstekend heb voorbereid.

Dat was precies het probleem, ze heeft geen singelnijd of verschuivend zadel. Ze toont gewoon niks. Ze knipperde zelfs niet met haar ogen.
Ik heb trouwens een anatomisch gevormde singel met aan 2 zijden elastiek en ik singel nooit aan :j .

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 17:21 



 
Profiel   

Wat je kan doen is toch opzadelen en dan gewoon iets gaan doen wat ze heel leuk vindt, met het zadel op, en zelf net doen alsof je helemaal niet merkt dat dat zadel daar ligt. Ze gaat dan het zadel associëren met leuke dingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 17:22 



 
Profiel   

Wauw! Mooie kat

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 18:36 



 
Profiel   

Ook een hele stoute kat :')

Erg goed in clicker training en puzzels :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 18:53 



 
Profiel   

Oh nou weet ik het, daar was ook een topic over. Die rode kat. Dat heb ik toen ook gevolgd omdat ie zo'n aansprekende kop had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 19:04 



 
Profiel   

Ja, die is nog steeds zo stout. Al is hij nu wel vol zelfvertrouwen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 19:06 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Wat je kan doen is toch opzadelen en dan gewoon iets gaan doen wat ze heel leuk vindt, met het zadel op, en zelf net doen alsof je helemaal niet merkt dat dat zadel daar ligt. Ze gaat dan het zadel associëren met leuke dingen.

:j Maar ze doet zelf net of het zadel er niet is, ze moet juist dat zadel wel registreren en er dan wat vinden. Dat wil ik graag weten nl. Vindt ze het een eng ding, doet het pijn, is het wel oké? Haar is met alles geleerd dat "het" er niet is als je je hoofd afwent en omlaag doet. En dat is precies wat niet bij haar past, zij is het type dat alles registreert en overal iets van wil vinden. Daar zou de kortsluiting wel eens kunnen zijn ontstaan. Het is helemaal geen angstig of bescheiden paard, ze is het type dat de aanval kiest en eerder brutaal te noemen maar redelijk sensibel en wat heftig.

Ik heb voor haar een chique bareback pad gekocht met een back-on-track zadeldekje eronder. Ze vindt het nu superfijn wanneer ik haar zachtjes masseer en daar zijn we met pad en dek eerst mee begonnen. Het dekje staat nu voor ontspanning 8-) Het is echt fijn om een mooie zachte trapizius onder het dekje vandaan te zien komen in plaats van een totaal verkrampte.
De singel vindt ze nog steeds niet helemaal fijn, ik denk ook wel dat er wat sprake is (geweest) van maagproblemen waardoor ze extra gevoelig op die punten is. Inmiddels hebben we goede en minder goede dagen, maar haar enorm grote NEE, ik ben er niet! is inmiddels veranderd in: nee? oh, toch wel? Oh, dat is toch leuk. Ze loopt heel graag, dus ik kan eigenlijk niet wachten om met haar het bos in te gaan. Dat kent ze helemaal niet dus daar kleven ook geen stress-herinneringen aan.
De kaptoom vindt ze ook een ontspanningstool inmiddels. Heel grappig was dat ze op een gegeven moment met kaptoom meteen de ontspanning kon vinden terwijl ze los volledig gestresst rond liep te rennen <3
Ik zou haar graag aan de lange lijnen willen laten werken maar dan moet ik met haar mee mogen lopen. Helaas levert dat weer veel stress op. Ze is als 3 jarige klaar gemaakt voor de keuring, dus ik vermoed dat ze het daar mee associeert. Vandaar dat ik haar nu compleet vrij mee laat lopen aan mijn linker en rechterkant.
Hoofdstel heb ik onlangs geprobeerd, ze pakt keurig zelf het bit, laat haar hoofd verder zakken en gaat "uit". Niet waar ik naar op zoek ben dus. Maar we gaan vrolijk verder :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 19:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 40 van de 101 [ 2525 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43 ... 101  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen