Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 41 van de 101 [ 2525 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 101  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

 
Profiel   

Goed bezig :D

Dit komt goed.

Voor wie het leuk vindt: de box rust is over, maar de mooie plaatjes zijn vereeuwigd.

Overigens is dit een plaatje wat je regelmatig laat in de avond bij mij op stal kan zien.

[ITP] Madammeke, boxrust en een hoop liefde
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 22:47 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Ik heb haar nee steeds gerespecteerd, en zal dat blijven doen. Want als zij geen nee mag zeggen, kan ze ook niet enthousiast ja zeggen. En voor die enthousiaste ja doe ik het. Dát is mijn jackpot. Elke dag weer.

.


Ik ben ook met die gedachte begonnen. Maar dat kan nog best een lastige zijn :+
Mijn paard zegt bijvoorbeeld iedere dag NEE tegen de deken. Luid en duidelijk. En daar sta je dan. Ik laat hem ieder jaar zo lang mogelijk zonder staan. Maar er komt een moment dat hij dan begint te zuchten en steunen onder zijn dikke jas.
Dan gaat het scheerappraat er overheen. Zo zuinig mogelijk zodat de deken weer af kan blijven bij nét wél weer. Ik haal hem er zo vaak mogelijk (dagelijks) een tijdje af zodat hij kan kroelen met zijn vriend. Zo dun mogelijke dekens. Zo vaak mogelijk een ander model zodat hij nergens de allerkleinste drukplekjes zou kunnen krijgen. Maar toch krijg ik NEE.
En ga ik daar dan naar luisteren? Want voor hetzelfde geld zegt hij alleen nee tegen het gevoel van een koude deken, zoals ik ook een pesthekel heb aan een koud bed. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 17:05 



 
Profiel   

Madammeke riep luid en duidelijk nee tegen het hoofdstel. Door dan de associatie met iets leuks of lekkers te maken kun je dat ombuigen, maar het is en blijft lastig. Dekens vindt ze ook niet geweldig, ze is ze wel gewend, maar een fan is ze niet. Door veel te belonen tijdens het omdoen van het deken accepteert ze het. Maar de bilsingels is ze absoluut geen fan van en ze heeft sowieso wel graag dat je van haar billen afblijft. En ze heeft nog wel zulke fraaie billen. Dus ook daar, als ze stil bleef staan, klik! en snoep. Dat werkt wel en nu is de hekel aan het deken beduidend minder. Maar een fan zal ze nooit worden.

Nu ze ontdekt dat het bit ook heel fijn kan zijn in je mond, is ze overigens wel groot fan van het hoofdstel. Dus het is om te buigen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 17:24 



 
Profiel   

Mel heeft ook, hoe meer ruimte je laat hoe meer het is 'nee dankjewel' als het gaat om het zadel op leggen. Als die eenmaal ligt is ze mega blij want rijden is leuk!! Singel vastmaken is minder erg maar krijg je minimaal een waarschuwing DOE JE WEL VOORZICHTIG :oo . Verdere gaatjes aansingelen maakt dan weer niet uit... :')

Soms he, soms zijn het gewoon tuttebellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 17:31 



 
Profiel   

Ik heb dat bij mijn vorige merrie opgelost door gewoon een singel met elastiek te kopen. Zadel en singel op zich vond ze niet erg, aansingelen wel. Door het elastiek was dat niet meer naar en de singelnijd verdween als sneeuw voor de zon. Soms hebben ze gewoon wel echt een punt :j

Ook een die de Rambo Micklem heel naar vond, en die had sowieso de pest aan neusriemen. Nader onderzoek wees uit dat de zenuwen bij haar ook erg aan de oppervlakte lagen, dus dat ze daar last van had was ook niet raar. Micklem weg, stokoud Stubben hoofdstel om, vond ze prima met losse neusriem, en westernhoofdstel was ook een hit, want geen neusriem.
Mij maakt het geen bal uit.

Madammeke heb ik gelijk het Stubben hoofdstel omgedaan, die had vooral issues met het bit en nog niet eens het bit zelf maar vooral het indoen ervan. Ik heb nog een heel mooi Dy'on hoofdstel liggen voor haar, met een lak neusriem en bling frontriem, heel mooi zacht onderlegd, maar ik verwacht niet dat ze daar problemen mee heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 17:38 



 
Profiel   

Heel mooi! Dierbare momenten

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 22:21 



 
Profiel   

Minder nieuws: Madammeke haar been was terug dik vanmorgen en de wond is open. Ze struikelt ook nog steeds over de toon. 't Is al wel minder, maar het is er nog wel. Al doet het buiten zijn haar wel goed, ik heb ook het idee dat het beter wordt als ze mag stappen.

Ik voel me gewoon even heel rot. Maar no way dat ze weer op box rust gaat. Ze wordt er doodongelukkig van.
Gek eigenlijk. Ze was niet anders dan de box gewend en nu moet en zal ze naar buiten........ Hoe snel een paard dan normaal paardengedrag gaat vertonen........

Geestelijk is ze een pak gezonder iig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 23:41 



 
Profiel   

Balen Ava. Toch misschien teveel gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 23:43 



 
Profiel   

Ja, ik weet het niet. Waarschijnlijk liggen rollen en te gek gedaan.....

Maar nu box rust kan ik haar ook niet aandoen........ even naar buiten doet haar geestelijk zo goed.......

Ik bel morgen de DA wel even voor advies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 23:49 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Ik heb dat bij mijn vorige merrie opgelost door gewoon een singel met elastiek te kopen. Zadel en singel op zich vond ze niet erg, aansingelen wel.

Ja die heeft dus precies problemen met het andere deel. Want mel heeft geen enkele moeite met aansingelen (hoewel ik denk dat strak aansingelen wel erg zou zijn, maar dat hoeft gelukkig niet).
Ik ben zelf niet perse fan van elastiek omdat de singel dan juist strakker voelt als ze goed doorademen. Maar hee, soms vind een paard het wel veel prettiger dus vooral blijven kijken naar het individu toch :D?

Jammer dat het been toch wat dik is geworden en wond weer open. Misschien is het door de boxrust en hechtingen een beetje te strak genezen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 09:05 



 
Profiel   

Kan goed idd. Nu gewoon maar tijd geven. Strak aansingelen is juist niet de bedoeling met elastiek :) heel los, Singel doet de rest :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 09:43 



 
Profiel   

Ja weet ik :j hoeft bij een gewone singel die past in combinatie met een passend zadel ook niet, gewoon vast is zat.

Ik heb wel eens de complete singel vergeten, dat ging ook gewoon goed := alleen met afstappen dacht ik huhhhh er is iets anders maar wat! :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 13:50 



 
Profiel   

:')

Prachtig :')

Nieuws van de DA: het struikelen komt waarschijnlijk omdat de wond nog wat trekt. Dus spoelen, Betadine, stappen en gewoon wachten. Tot wond dicht is geen werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:41 



 
Profiel   

Kun je geen zalf smeren die litteken vorming tegen gaat en de huid helpt sneller te herstellen? Dat hebben ze vast ook in de apotheek in Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:47 



 
Profiel   

Of vetramil ofzo? Dat wordt volgens mij vaak aangeraden in dit soort gevallen?
Houdt de boel soepel zodat het netjes geneest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:57 



 
Profiel   

OM je een hart onder de riem te steken: Wij hebben ooit in een heel ver verleden, in mijn middelbare school verzorgsmeisje tijd, een paard gehad met een heel nare wond. Voorknie helemaal kapot. Zo groot als een cd (die had je toen nog volop he) je zag spieren/pezen zitten. Toch ook een erg bewegelijke plek.
Die heeft de eigenaar toen gewoon in de wei laten lopen. Af en toe eens bekijken en schoonmaken. Keurig genezen, nooit meer iets van gemerkt.
Dus tijd heelt ook gewoon veel wonden. En beweging is daarbij niet altijd slecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 16:32 



 
Profiel   

Mesitran smeerde ik destijds op de grote wond na de hondenbeet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 16:36 



 
Profiel   

Jee, wat vervelend...Maar hier ook een paard gehad met flink letsel (in de kootholte). Bijna haar voet afgesneden door prikkeldraad. Ze moest van dierenarts heel lang op stal. Maar het ging gewoon niet meer. Ik zei ze gaat gewoon de wei in en anders laat ik haar maar inslapen dit is geen dierwaardig bestaan zolang in de box. Ik heb haar naar buiten gedaan en de wond is ondanks de beweging goed geheeld...wel wat wild vlees op maar geen last ervan. En dat was dus een volledig ingesneden kootholte waar veel beweging is...

Schoon houden en lekker buiten laten denk ik...anders gaat het van kwaad tot erger met het gedrag denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 17:04 



 
Profiel   

Weet niet wat het bit gaat opleveren, wel wat issues, denk dat de energie die uit je komt ook een onderdeel zal vormen van wat het wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 17:16 



 
Profiel   

Thanks allemaal.

Ik ga haar nu ook écht niet meer binnenhouden. Zonder hier een discussie over corona te willen starten, maar op een gegeven moment moet je je wel afvragen waar het welzijn het meest mee gebaat is, en een eeuwige quarantaine kan toch ook niet goed zijn.
Ik heb deze dame gekocht als sportpaard, en wetende dat ik de handigheid had om er een goed werkbaar paard van te maken, durfde ik dat aan. Ik had niet verwacht dat ze ook mijn grote liefde zou worden, maar ze is het wel, en voor mij is een gelukkig paard het belangrijkste. En wat iemand zei: al dat stilstaan heeft wss gezorgd dat de wond te strak geheeld is. We zullen zien hoe het gaat. Ik kan haar wel wat aan de hand werken, en zodoende wat soepel maken in het lijf, en zodra ze zelf aangeeft meer te kunnen, zullen we ook meer gaan doen.

Maar dit paard is nooit sociaal geweest. Nu staat ze samen met een ander paard, en durft ook te gaan liggen als hij erbij is. En ik vind het niet eerlijk om haar dat nu af te pakken. Want in die paar dagen dat ze weer buiten is, zie ik een zoveel gelukkiger paard........ :(:) en haar geestelijk welzijn is óók mijn zorg.......

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:48 



 
Profiel   

Ik vind het een prima plan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:50 



 
Profiel   

Strak plan Ava!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:57 



 
Profiel   

Ik geef je geen ongelijk. Ik herken het beeld wat je schetst in mijzelf. Buiten is zoveel fijner en voor mij zowel geestelijk als lichamelijk zoveel meer helend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:05 



 
Profiel   

Zelfs voor mensen is absolute rust voor bijna alles slechter. Dus helemaal voor een bewegingsdier als een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:06 



 
Profiel   

Thanks :+:

Het is ook wel fijn om hier wat ideeën te bouncen op jullie. We zullen haar dus nog gewoon tijd geven. Intussen ben ik begonnen met Seniores Priores te voeren, zodat ze voor straks ook in conditie is. Maar mede om het afvallen door de stress van boxrust, wil ik het ook niet langer rekken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 41 van de 101 [ 2525 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 101  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen