[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irmaz

Berichten: 4806
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 13:16

pol013 schreef:
Irmaz: maar jij gaat uit van extravert.
Maar je hebt ze ook introvert. Die in eerste instantie alles opkroppen. En dan 'normaal' lijken. En dan pas over de rand heen gaan en 'gek' worden.

Dat zijn de paarden die het grootste risico lopen om verkeerd begrepen te worden. De types die overal meteen een weerwoord komen minder snel helemaal knel te zitten. Maar dat zijn ook niet de types die zo ver komen (bij normale paardvriendelijke mensen) dat ze zo ver over de rand gaan dat ze er bij neer ploffen.

Maar misschien is het interessant om te horen hoe ts haar merrie ziet?

Al is dat introvert en extravert ook weer niet echt zwart wit. Ik heb er iig één die heel snel daarin schakelt. En datzelfde geldt daarmee parallel lopend ook voor de 'intelligentie'. Die kan net zo vlug helemaal van 0 naar 100 en weer terug gaan..

Ik denk dat ik de termen wat losjes heb gebruikt. Voor mij is extrovert gelijk aan een grote reactie. Maar je hebt wel gelijk dat paarden die grote reacties laten zien vaak heel slecht de kleine reacties laten zien en dan eigenlijk introvert overkomen. Vaak ook worden deze paarden juist hard aangepakt omdat alleen de grote reacties gezien worden, waardoor de balans tussen klein en groot uiten nog meer verstoord raakt en je echt onvoorspelbaar gedrag krijgt. De kunst is m.i. het paard te leren die kleine reacties wat meer te uiten waardoor de grote achterwege kunnen blijven.

ikkedus
Berichten: 3299
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 13:21

Hoe oud is deze dame Avalanche? Hoe lang heeft de verkeerde opbouw bij haar geduurd? Is dit een kwestie van maanden of jaren?
Wat zijn bij haar de signalen die men snel zal missen bijv? Is dat een licht opengesteld neusgat, omhoog richten hoofd oid?
Ik lees ( meestal onder een steen) heel geïnteresseerd mee.

pien_2010

Berichten: 43533
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 13:22

Dan wel een grand prix paard dat de ring niet indurft omdat ze zo'n floepert is Avalanche. _O- Dan zou ik graag op je schouder zitten als een vliegje als je de ring met haar ingaat. Ik verheug me er nu al op.

En toch kun ik mezelf daar enorm in vergissen, of anderen. Polie onze floepert was top op wedstrijden. De 1ste keren ben ik heel erg vroeg gegaan zodat ze kon zien, dan zo'n terrein volloopt met allerlei vrachtwagens mensen etc. Ik trok daar heel veel uur voor uit. Kijk als ze dat eenmaal kennen maakt het nl niet uit welk niveau je rijdt. Polie gaf altijd alles 100% en was het "snoepje van de week" (stond op haar protocol vaak want dat riep ze op, zo aandoenlijk, zo ijverig, met dat behang op haar knieën→ prachtig om te zien).

Ik denk dat dit wel goed komt met madame. Ze heeft tijd nodig die ze van je krijgt en wat extra begeleiding. Net als de kinderen met een rugzakje op school. En als ze dat krijgen dan is het goed.

Avalanche

Berichten: 16126
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 13:30

Ik heb nog niet een compleet beeld, maar mijn vermoeden is jaren. Begrijp goed, dat dit niet met verkeerde intenties is gegaan. Het is niet omdat mens en paard niet bij elkaar passen, dat er gelijk sprake is van mishandeling of zo.
Signalen die je snel zult missen is een ademhaling die wat sneller gaat, een opengesperd neusgat, een hoofd wat omhoog gaat is al groter. Ze kan naar dingen wijzen die ze niet snapt, maar wat ze doet als de stress groter wordt bijvoorbeeld, is de ogen dicht doen. En dan hebben we het nog niet over een oortje wat even draait, een trilling in de hals, en dat zijn voor haar doen al best grote signalen.

Ja, maar showen mag ze ook wel graag doen.
Wat we steeds meer zien ook, is dat ze aandacht staat te trekken. Het moet dan wel allemaal op haar manier, maar het emmertje wordt ook steeds groter :j en ze kan het beter leeggooien. Dus er is wel echt een knop die omgaat in die dingen.

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 13:38

Rex_Rolfo schreef:
Getup schreef:
Wat schrijf je leuk, ben nu al hartstikke benieuwd hoe het verder gaat!

[ Afbeelding ]. Stuur vooral de ISBN door als het boek uit komt :)F


Dat klinkt als iets dat ik zou kopen, met die super leuke en simpele schrijfstijl van verslagen!

pien_2010

Berichten: 43533
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 13:47

Avalanche81 schreef:
Wat we steeds meer zien ook, is dat ze aandacht staat te trekken. Het moet dan wel allemaal op haar manier,

Yep,je hebt ook een drama queen. Heerlijk, wat zul je ook veel met en om haar kunnen lachen :j Dat hoop ik oprecht.

Ken je haar achtergrond?
Dit vraag ik omdat wij zeker waren dat Polie haar jeugd verknald was. Dus zijn we de fokkers op gaan zoeken in Pau (Zuid Frankrijk). Daar kregen we een foto te zien van de kudde waarop de vrouw aangaf: "kijk dat is Polie" Een stoer fiere merrie keek met een directe blik in de camera. Maar achter die merrie was een paardje dat heel schuw stond te wezen en ik vroeg wie dat dan was. Haar half zusje Hermien. Waarop ik gelijk zei: "Nee hoor, dat is Polie, die angstige blik herken ik, die andere is de brutale Hermien, want die had ik ook gezien". Toen wist ik dat dit aangeboren karakter was bij Polie. Die is gewoon als een angsthaas geboren. Heel sneu. Ik was er van overtuigd dat ze ooit mishandeld was, maar nu denk ik al heel lang dat dit niet klopt. Polie heeft haar eerste jaren gewoon in de kudde gestaan in de bergen onder de liefdevolle zorgen van deze aardige mensen.
Het is niet altijd de mens die paarden verknallen. Soms zijn de beestjes gewoon zo. En als ik de bloedlijnen lees, ligt daar waarschijnlijk het grootste euvel.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 24-12-21 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 13:47

Tijn8 schreef:
Wel heel fijn dat ze goed gaat eten, dat betekend toch ook dat ze de rust daarvoor heeft en zich veilig genoeg voelt. Ze begint echt te landen in dit management. Heel goed om te lezen.
Arm dier!
Ik vraag me toch steeds meer af waarom er in de fokkerij niet meer naar wat ongecompliceerdere karakters wordt gekeken, dat zou het leed toch veel minder maken. (of heel kort door de bocht: hou toch een op met al die bokken te fokken die heel goed bewegen maar helemaal gek worden van zichzelf)
Arme, arme merrie die zo haar best doet.

Omdat diezelfde fokkerij nog steeds uit gaat dat paarden er zijn voor de topsport en wat dat niveau niet haalt, wordt gedumpt bij de basissport.

Vervolgens zorg je in die basissport voor een mentaliteit dat je er niet bij hoort zonder klinkende afstamming; vraagt over de top prijzen en klaar.

de gevolgen zijn genoegzaam bekend en een enkel paard heeft de mazzel ergens terecht te komen waar naar ze geluisterd wordt. De rest is een dik belegde boterham voor peuten, paten en trainers.....
Laatst bijgewerkt door ikke op 24-12-21 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 13:48

Ben benieuwd naar foto's van hoe ze nu is bij jou.

Avalanche

Berichten: 16126
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 14:05

@ ikke: dat is echt een gigantisch probleem.
En hoewel er lieve, brave, makkelijke KWPN-ers zijn is het merendeel zonder enige twijfel gefokt voor de topsport, en die hebben er dan ook het karakter naar. En deze mate van sensibel is extreem. Deze mate van heetheid is extreem.

En toch hebben we ook gemerkt dat met goed en verstandig management, ook zij een braaf paard is in de omgang. Ze gaat zonder enig probleem naar buiten en terug binnen, zij heeft respect voor mensen hun ruimte, en het dagelijks meelopen aan een touwtje gaat probleemloos inmiddels. Waarmee ik maar wil zeggen dat management zo verschrikkelijk belangrijk is.
Wij voeren haar ook niet voor een Ferrari, die power heeft ze ook zonder dat voer wel. Ze staat extreem laag in suiker en zetmeel, ze krijgt slobber bij omdat het zo lekker is, maar ook omdat ze echt nog wat moet aankomen, dus voer waar ze niet heet van wordt. Veel en goed ruwvoer. En een hele strakke dagelijkse structuur. Punt is gewoon: het is echt te doen. Ook dit soort paarden zijn te houden.

Deze dame kan ook echt geweldig bewegen. Heel sprekend voorbeen, prachtig achterbeen, van nature al een heel mooie horizontale balans.

Haha foto's...... ik ben te vaak alleen op stal. Ik heb nog een hele lieve foto met haar vriendje samen. Ik ga hem straks even uploaden.

Majabeestje
Berichten: 3812
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:07

Wat een heerlijk volgtopic <3
En leerzaam, ik kan zelf nog zoveel leren over omgang met paarden. Dan is dit super interessant. Ik wou dat je non stop een cameraatje op je voorhoofd had :D

Avalanche

Berichten: 16126
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 14:14

Hahahahaha :') ik heb weleens zitten denken om idd gewoon een stuk te filmen met een go pro of zo. Maar eigenlijk is het weinig spectaculair. Het is echt gewoon paard voeren, paard naar buiten, stal mesten, grapjes maken met paard, paard naar binnen, wederom voeren, 's avonds nog afvoeren, nog even wat dingetjes oefenen, kusjes, even spelen, en slapen. Als we wat meer naar het rijden toe gaan werken, komt daar verandering in uiteraard.

Het zit hem echt in de hele kleine dingen. Ademhaling, lichaamstaal, de rust, het geduld.

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 14:18

Avalanche81 schreef:
Ik heb nog niet een compleet beeld, maar mijn vermoeden is jaren. Begrijp goed, dat dit niet met verkeerde intenties is gegaan. Het is niet omdat mens en paard niet bij elkaar passen, dat er gelijk sprake is van mishandeling of zo.
Signalen die je snel zult missen is een ademhaling die wat sneller gaat, een opengesperd neusgat, een hoofd wat omhoog gaat is al groter. Ze kan naar dingen wijzen die ze niet snapt, maar wat ze doet als de stress groter wordt bijvoorbeeld, is de ogen dicht doen. En dan hebben we het nog niet over een oortje wat even draait, een trilling in de hals, en dat zijn voor haar doen al best grote signalen.

Ja, maar showen mag ze ook wel graag doen.
Wat we steeds meer zien ook, is dat ze aandacht staat te trekken. Het moet dan wel allemaal op haar manier, maar het emmertje wordt ook steeds groter :j en ze kan het beter leeggooien. Dus er is wel echt een knop die omgaat in die dingen.


Tot nu toe herken ik mijn paard in vrijwel alles wat jij beschrijft in jouw paard. Maar de mijne heeft tot 4,5 jaar op de wei gestaan, niks mee gedaan. Toen de eigenaar overleed is ze verkocht aan een dressuurstal en kort daarna doorverkocht naar een andere dressuurstal. Tussen de verkoop van de fokker, de twee andere stallen en mij zat 1 maand. Zij kwam lichamelijk en geestelijk helemaal kapot bij mij. Dus het hoeft echt niet lang geduurd te hebben voordat ze zo worden...Deze paarden zijn enorm sensitief en ontzettend intelligent en vragen om respect en vertrouwen. Ik weet zeker dat deze paarden tot grote hoogten kunnen komen als je ze dat geeft. Maar maak je het vertrouwen kapot, dan ben je ver van huis...Zelf ben ik al 3 jaar bezig met haar en ik zit er nu op, maar ik hoef maar iets druk uit te oefenen en je merkt gelijk dat ze "flashbacks" krijgt...

Ben heel benieuwd hoe jouw proces verder gaat!

Avalanche

Berichten: 16126
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 14:24

Oh, ik geloof het meteen. Dat moet echt een enorme impact hebben gehad op haar, en kan voor deze paarden echt traumatisch zijn ook.

Anderzijds ben ik ook niet heel veel bezig met haar verleden. Zij leeft in het nu. Ik ook. En nu zijn we bezig met herstellen, met tools geven, en straks heeft ze hopelijk een hele gereedschapskist. Ik weet zeker dat ze heel veel kan, en dat ze me stomverbaasd kan laten staan.

Ze heeft tenslotte de ster op haar voorhoofd van SuperMerrie, en als je SuperMerrie bent, dan kan je het :j

Elisa2

Berichten: 37439
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 15:18

manubres schreef:
Avalanche81 schreef:
Ik heb nog niet een compleet beeld, maar mijn vermoeden is jaren. Begrijp goed, dat dit niet met verkeerde intenties is gegaan. Het is niet omdat mens en paard niet bij elkaar passen, dat er gelijk sprake is van mishandeling of zo.
Signalen die je snel zult missen is een ademhaling die wat sneller gaat, een opengesperd neusgat, een hoofd wat omhoog gaat is al groter. Ze kan naar dingen wijzen die ze niet snapt, maar wat ze doet als de stress groter wordt bijvoorbeeld, is de ogen dicht doen. En dan hebben we het nog niet over een oortje wat even draait, een trilling in de hals, en dat zijn voor haar doen al best grote signalen.

Ja, maar showen mag ze ook wel graag doen.
Wat we steeds meer zien ook, is dat ze aandacht staat te trekken. Het moet dan wel allemaal op haar manier, maar het emmertje wordt ook steeds groter :j en ze kan het beter leeggooien. Dus er is wel echt een knop die omgaat in die dingen.


Tot nu toe herken ik mijn paard in vrijwel alles wat jij beschrijft in jouw paard. Maar de mijne heeft tot 4,5 jaar op de wei gestaan, niks mee gedaan. Toen de eigenaar overleed is ze verkocht aan een dressuurstal en kort daarna doorverkocht naar een andere dressuurstal. Tussen de verkoop van de fokker, de twee andere stallen en mij zat 1 maand. Zij kwam lichamelijk en geestelijk helemaal kapot bij mij. Dus het hoeft echt niet lang geduurd te hebben voordat ze zo worden...Deze paarden zijn enorm sensitief en ontzettend intelligent en vragen om respect en vertrouwen. Ik weet zeker dat deze paarden tot grote hoogten kunnen komen als je ze dat geeft. Maar maak je het vertrouwen kapot, dan ben je ver van huis...Zelf ben ik al 3 jaar bezig met haar en ik zit er nu op, maar ik hoef maar iets druk uit te oefenen en je merkt gelijk dat ze "flashbacks" krijgt...

Ben heel benieuwd hoe jouw proces verder gaat!


Maar een maand..ik denk dat 4.5 jaar niks doen in de wei ook niet bevordelijk is geweest. Dan is de schok voor een paard van helemaal niets doen buiten naar verhuizing-snel zadelmak gemaakt worden- veel op stal ook veel te groot. Het grootste probleem is dat paarden de tijd niet gegund wordt want tijd is geld.

Elisa2

Berichten: 37439
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 15:21

ikke schreef:
Tijn8 schreef:
Wel heel fijn dat ze goed gaat eten, dat betekend toch ook dat ze de rust daarvoor heeft en zich veilig genoeg voelt. Ze begint echt te landen in dit management. Heel goed om te lezen.
Arm dier!
Ik vraag me toch steeds meer af waarom er in de fokkerij niet meer naar wat ongecompliceerdere karakters wordt gekeken, dat zou het leed toch veel minder maken. (of heel kort door de bocht: hou toch een op met al die bokken te fokken die heel goed bewegen maar helemaal gek worden van zichzelf)
Arme, arme merrie die zo haar best doet.

Omdat diezelfde fokkerij nog steeds uit gaat dat paarden er zijn voor de topsport en wat dat niveau niet haalt, wordt gedumpt bij de basissport.

Vervolgens zorg je in die basissport voor een mentaliteit dat je er niet bij hoort zonder klinkende afstamming; vraagt over de top prijzen en klaar.

de gevolgen zijn genoegzaam bekend en een enkel paard heeft de mazzel ergens terecht te komen waar naar ze geluisterd wordt. De rest is een dik belegde boterham voor peuten, paten en trainers.....



Ik ben niet zo van de fokkerij de schuld geven, vaak gaat het mis bij mensen die zichzelf overschatten. Juist in het doorrij stukje gaat er veel mis..je moet geen ferrari kopen als je net je rijbewijs hebt zeg maar. ;-)
Een sensibele kun je ook een goede basis geven als je weet wat je doet en veel tijd, rust en geduld hebt dan komt dat op langere termijn ook wel goed. Zoals Avalanche nu doet dus bij deze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 15:25

Mijn shetlandpony racete door de stal heen bij aanwezigheid van mensen. Zo bang was hij. Eenmaal bij ons ging hij in de bevriesstand staan achterin de stal. Hij stond met zijn kont naar ons toe en was niet te vangen. Hij zette zichzelf gewoon uit. Ik heb het maar zo gelaten (ivm zwangerschap ook) en elke snuf aan ons beloond met een aai. Wel liet ik zijn halster om want hij moest natuurlijk wel mee naar buiten. Als de andere al weg waren was zijn motivatie groter de enge wereld tegemoet te treden en zo lukte het hem mee te nemen. Stap voor stap. In de wei was hij alsnog onvangbaar maar leerde ik hem volgen. Hij brak ook uit, heel vervelend. Hij was wel zo slim dat hij vanzelf wel het juiste weitje in ging zodat hij niet gevangen hoefde te worden. Inmiddels staat hij voor de kar. Hij is heel intelligent. Dat is leuk aan hem. Ik snap je helemaal. Ik leef ook in het nu met hem. Zijn verleden is niet te achterhalen en maakt ook niet uit.Hij was 1,5 dat ik hem kocht en nu is hij 3.

Marilu
Berichten: 1249
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 15:39

Avalanche81, ik kom ook meelezen, want ik denk dat ik veel van jou kan opsteken. En je schrijft het erg mooi op en ook leuk om te lezen !

Dus, ik kan veel van jou leren, maar het blijft natuurlijk zo, dat een mens niet voorbij zichzelf kan. Wat de ene klaarspeelt, kan de andere daarom niet per se ook. Als ik lees over de ademhaling, lichaamshouding ... ik weet best al lang dat dit heel belangrijke elementen zijn in het omgaan met paarden, maar eerlijk : ik kan het niet helpen, als ik gestresseerd, bang of ongerust geraak, op of naast mijn paard, dan gaat het met die ademhaling en lichaamshouding ook onmiddellijk fout. Naast mijn paard kan ik dan nog een beetje 'faken', maar als ik er op zit, dan voelt ze natuurlijk hoe ik verkramp ;)

Maar dat terzijde, ik volg graag jullie avonturen mee :j

Avalanche

Berichten: 16126
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 16:28

Madam heeft zich bezeerd. Haar neus heeft een plek. In het neusgat.

En hoeveel ik ook mag, daar mag ik niet bij. Zeker niet met Betadine. Jullie weten dat nog niet, maar Betadine is levensgevaarlijk. Tenminste....... een flesje.

Maar inmiddels kan ze zelf haar neus in het halster steken. En ze komt op commando. Ze kan namelijk targetten. Dat is heel leuk, want je kunt overal een target van maken, en zeker handen zijn een bijzonder praktische target.

Ze kan dus komen. Ik roep: touch, en ze komt en raakt mijn hand aan. Dan steekt ze haar neus in het halster, en krijgt een wortel. Ik ben voorbereid want in mijn zak zit, in een klein plastic zakje, een doekje met betadine, en nog een doekje zonder betadine. En ik kan een beetje magie.
Het doekje zonder betadine is nu een target. Dat is leuk. En dus wandelt ze achter mijn doekje aan, en raakt hem aan met haar neus. Dat is een erg leuk spelletje, want af en toe krijgt ze er een stuk wortel voor, of een stukje appel.

Nu de wisseltruc. Ik stop het doekje zonder betadine terug in het plastic zakje, en haal het andere doekje eruit, en we gaan weer hetzelfde spelletje doen. Inmiddels is het wel erg leuk, vooral als we met het doekje gaan rennen.

Het lukt, kinders. Het lukt. Ik heb haar neus schoongemaakt.

Wens me succes vanavond :D

Anoniem

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 16:32

Haha, heel goed gedaan! :D

pien_2010

Berichten: 43533
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 16:32

Succes vanavond, Avalanche, erg creatief opgelost!

Qimm

Berichten: 15183
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 16:33

Haha creatieve en slimme oefening :D

Avalanche

Berichten: 16126
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 16:35

Thanks :D het was ook echt ontzettend leuk :')

jeetje77

Berichten: 3476
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 16:42

Beelddenker hier, ik zie jullie gaan! _O- _O-

(Ontzettend creatief opgelost, leuk)

Avalanche

Berichten: 16126
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 16:43

Ja, ze lagen hier ook vlak :') never a dull moment hier op stal :D

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 16:48

Ik zie het helemaal voor mij. Paard denkt dat ze baas om haar pootjes heeft gewikkeld en baas lacht zich een deuk, paard genept.
Maar pas op er komt een dag dat paardlief zich niet meer laat misleiden, iets met lichaamstaal ;)