[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43469
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:06

Klinkt goed Ava. Maar met een zweep iemand op de billen slaan dat mag natuurlijk niet, ook niet als je monster heet := ~~}>

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:22

Avalanche schreef:
Haha tijd voor een update.

Monster is bekapt weer en hij was vreselijk stout :oo
Eerst de oud papierbak overhoop gehaald. Dan de gevonden voorwerpen bak. En de bekapper met een zweepje voor zijn billen geslagen :oo

Het was wel niet hard, maar oh oh. Hij was er zelf erg trots op.

En we hebben onze eerste heuse dressuurles gehad. Hij deed het zo goed!!! Overgangen, schijnovergangen, en een beetje wijken (van de hoefslag naar binnenhoefslag en terug). Binnenhoefslag was heus moeilijk want dan moet je ineens op eigen benen lopen, maar hij deed zó vreselijk zijn best <3

Ik ben heus trots <3


Wow! Al los rijden en al echte dressuuroefeningen...dat gaat ineens snel...chapeau! *\o/*

oji

Berichten: 4261
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 12:33

Wat fijn dat je eindelijk lekker kan gaan rijden. Ben heel benieuwd naar beeldmateriaal! Rij je al in alle drie de gangen of nog vnl in stap?

Vanaf zondag kan ik ook lekker gaan aftellen tot ik met mijn baby aan de slag kan...kan niet wachten dat ie in ieder geval lekker meer in de buurt komt te staan en ik lekker met hem kan gaan tutten. En dan van de zomer hopelijk lekker heel rustig aan het rijden oppakken.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 15:04

Nee stap en draf gedaan, en met name stap :D En wat overgangen naar draf en weer terug, harder en zachter in stap, dus echt het beginste begin zeg maar :)

Ja waanzinnig hoe snel dat dan ineens gaat :j je merkt dan toch ook echt wel de voordelen van het longeren. Zo moeilijk dat eerst was, gewoon een rondje lopen, zo lekker gaat dat nu, en los is dan een logische volgende stap, maar dat is nog wel weer moeilijk, vooral de binnenhoefslag vond ie heus moeilijk, want dan moet je opeens op eigen benen lopen :=

Wat wel prettig is, is ook dat dankzij het longewerk je meteen ook in aanleuning kunt gaan rijden, want dat kennen ze al. En dat is nog wat zoeken naar de verbinding, maar die was direct al heel fijn. Heel licht trouwens, met mijn EV heb je duidelijk meer in handen, deze pakt hooguit 200 gram. Heel zacht mondje.
Overigens longeer ik nu meestal met bijzet, want met de dubbele longe ben ik gewoon echt minder handig, en sommige mensen hebben onwijs gevoel voor longeren, en ik ben niet zo'n mens :')
Ik vind het wel heel functioneel, en een prettige manier om onbelast te werken. Gek doen aan de longe mag bij mij dus ook niet, dat doe je maar in je eigen tijd :D

Ik heb nog naar wat filmpjes zitten kijken van longeren zonder hulpteugels, een en ander uitgeprobeerd, maar mijn paard kan het minder waarderen, die wil aanleuning blijkbaar.

Lange teugel uitstappen ook geprobeerd, en dan m leren de teugels naar beneden kauwen, contact houden doet ie toch wel. Ik hou ook niet zo van dat losgooien hoor, ik vind dat zo oneerlijk of zo.

En hij deed zo ongelooflijk zijn best he........ ik was echt zo, zo ontzettend trots!

Ik merk wel dat ik nog steeds ontzettend moe ben, ik heb na de les de hele middag geslapen, en 's nachts gewoon weer :') Long COVID is een raar ding. De andere klachten worden wat minder, de pijn in mijn rug is echt stukken minder, ik ben minder stijf ook. Wel inmiddels verhuisd naar een appartement. Dat had 2 redenen: voor mij is het veel makkelijk om het netjes te houden, want robot stofzuiger, en nog steeds heel dicht bij stal, maar nu ook dichter bij het station ivm werk. Een en ander kost dus gewoon veel minder energie.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 15:06

pien_2010 schreef:
Klinkt goed Ava. Maar met een zweep iemand op de billen slaan dat mag natuurlijk niet, ook niet als je monster heet := ~~}>

We wilden 'm corrigeren, maar we kregen de slappe lach :')

Pedagogisch geen geweldig moment vrees ik :o

oji

Berichten: 4261
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 16:12

Gewoon lekker rustig aan, alle tijd. Parijs 2024 haal je toch al niet meer :D

Heerlijk als je zo voelt dat ze hun best doen. Mijn merrie was niet altijd de meest meewerkende met dressuur (wel veel looplust maar had een broertje dood aan buigen met haar compacte lijf), maar met springen had ze juist een geweldige instelling, dat vond ze zelf superleuk en daar kon ik dan ook weer zo blij van worden.

Afgelopen maanden een tijdje een 4 jarige voor iemand gereden...maar dat dier had echt nergens zin in. Gewoon een broertje dood aan werken...en dat voor een dier dat meer dan 80% volbloed was en echt een prima exterieur had. Ja buiten, dan wou ie wel maar zodra ie in de bak aan het werk moest had meneer geen zin. Al om willen draaien voor we überhaupt in de bak waren en altijd oppassen dat ie niet de uitgang uitvloog (bak kon niet afgesloten)...dan kon je even nog wel wat doen maar als je een stukje stap lange teugel had gedaan was meneer er helemaal klaar mee.. Nou ik was er ook wel klaar mee. Een paard dat zo'n aversie tegen werken heeft, daar krijg ik ook geen lol van. Paardrijden moet in mijn ogen toch plezier voor 2 zijn. Van zoveel tegenzin wordt je gewoon chagrijnig.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 16:57

Balen van die LongCovid, hopelijk knap je snel een beetje op!

De rest klinkt goed, fijn dat jullie voorwaartse stappen kunnen zetten.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 17:15

Thanks :D Ja is ook, hoor, ik vind het zo belangrijk dat je er allebei lol in hebt :)

Met een paard dat niet wil werken heb ik er ook geen plezier in, en voor paarden is niet gereden worden ook niet erg.

ikke

Berichten: 37602
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 17:44

Avalanche schreef:
Thanks :D Ja is ook, hoor, ik vind het zo belangrijk dat je er allebei lol in hebt :)

Met een paard dat niet wil werken heb ik er ook geen plezier in, en voor paarden is niet gereden worden ook niet erg.

Het gaat uiteindelijk toch om de lol, op welke manier dan ook, of zoals een bijrijdster altijd zei: ik ga 'm entertainen :D

pien_2010

Berichten: 43469
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 17:48

Avalanche schreef:
Thanks :D Ja is ook, hoor, ik vind het zo belangrijk dat je er allebei lol in hebt :)

Met een paard dat niet wil werken heb ik er ook geen plezier in, en voor paarden is niet gereden worden ook niet erg.


Het is vaak ook eventjes zoeken wat ze dan wel leuk vinden en Hercule hield absoluut niet van dressuren in de bak, maar mennen bv, op muziek rijden met 8 tal, (dan dansten we door de bak) vond hij wel helemaal zijn ding. Dus soms is het eventjes zoeken.
Voor hem heb ik mijn men diploma gehaald en daardoor hele leuke dingen kunnen doen die ik nooit verwacht had van te voren. Een beetje creatief zijn, want paard is ook levend wezen en niet iedereen vind alles leuk. Dus aanpassen aan elkaar kan toch veel plezier geven.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 18:20

Ja, is ook gewoon prima. Ik ben wel echt van de dressuur, maar mijn EV-merrie vindt daar geen bal aan, dus met haar ga ik wandelen, en buitenritten maken, want dat vindt ze leuk. Voor de sulky vindt ze ook prachtig, en dan mag ze ook een stuk racen.
Ik kan helemaal niet goed mennen hoor, ik kan een beetje dubbel longeren en dat lijkt erop, maar ze vindt het vreselijk leuk en is dan ineens heel goed te sturen :D inmiddels is de Theemuts met pensioen (ikke kent haar) maar we hadden in die dingen heel veel lol samen. En we wandelen nog, en nu gaat buiten op oude knarren tempo. Mag ook he, als je 23 bent.

pien_2010

Berichten: 43469
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 19:58

Citaat:
Ik kan helemaal niet goed mennen hoor, ik kan een beetje dubbel longeren en dat lijkt erop, maar ze vindt het vreselijk leuk en is dan ineens heel goed te sturen


Ik heb altijd gezegd:" ik kan Hercule mennen, maar zelf kan ik er weinig van". Mooi dat jij dat herkent.
Ik had bij Hercule het idee, dat hij het fantastisch vond (was echt ZIJN ding), zeer goed professioneel opgeleid was en dat hij wist dat hij zich onberispelijk moest gedragen want anders zou het mennen afgelopen zijn.

Jouw merrie doet eigenlijk precies hetzelfde <3 , dat is toch fantastisch.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 20:17

Ja maar gewoon omdat ze het zo leuk vindt en mij mijn klunzigheid vergeeft <3

Monster durf ik trouwens niet voor de sulky te zetten, die is heel geen held buiten :') haha die krijg je geen 200 meter van huis :')

Die is hier echt thuis gekomen he...... zo bijzonder is dat. Hij was ook zo snel gewoon hier, alsof hij hier altijd al woonde. Van het onhandelbare paard van toen is niets meer over. Hij is vreselijk ondeugend, dat wel, bandiet is het :') maar dat is denk ik ook gewoon om wat leven in de brouwerij te brengen en dat doet hij :D

De merrie is veel serieuzer. Zij maakt eigenlijk geen grappen, ze is streng maar rechtvaardig. Maar het werk wat ze doet, is ze bloedserieus in, en zij werkt echt altijd keihard. Met de sulky werkt ze ook veel te hard eigenlijk (ze is geblesseerd in haar bekken, vandaar dat ik er nog zelden op zit, en als ik erop ga, alleen stappen) maar zolang ze niet belast wordt gaat het prima met haar.
En ze gaat onwijs graag naar buiten, het duurde even om haar verkeersmak te maken, maar zoals het een volbloed betaamt, is ze broodnuchter en kalmeert ook snel als er wat is. En met kinderen kun je haar echt blind vertrouwen, daar is ze dol op.

Monster mag niet bij de kids, die vertrouw ik er niet mee, hij weet te goed wanneer ze geen grenzen kunnen stellen, en hij maakt daar echt wel misbruik van. Hij ziet ze als wandelende wortelautomaten, maakt ze aan het lachen en maakt dan gebruik van de ruimte die ze geven (wat altijd veel te veel is natuurlijk). Opportunist is het. Ik kan het hem niet kwalijk nemen, het is natuurlijk volkomen normaal gedrag. Maar ik hou er wel rekening mee.

pien_2010

Berichten: 43469
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:19

_O- heerlijke beschrijving!!

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 22:13

't Is geboefte :') maar ik ben zo wijs met hem he. Hij past ook echt onwijs goed bij mij <3 heerlijk paard <3

Maar hij is echt veel te slim voor kinderen. Helaas. Ik heb de hoop dat het beter wordt als hij ouder wordt maar opgegeven, want hij kan erg baldadig zijn _O- en de kids lachen zich er dood om, want niet helpt, want dat vindt ie prachtig :')

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:45

Wat heerlijk dat je nu op Monster zit!

Mijn merrie met een gezonde dosis volbloed erin is in het werk ook echt serieus en vergevingsgezind. Mijn nichtje van 11 rijdt haar iedere week en kan er alles mee wat ze wil. Heel mooi om te zien

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 15:43

Dressuurles nummer 2 is een feit.

En ik ben weer zó trots, zo trots kinders.
Dat zit zo: wij gingen eerst longeren (mijn versie he :') ) voordat ik erop ging, ik ben nog steeds mijn leven niet zat en het monster was wat frisjes _O-
Dat bleek een bijzonder goed idee. Toen ik galop vroeg was dat het teken om uit je plaat te gaan. Aan de enkele longe, zonder bijzet mag dat van mij. Ik heb de regels enigszins versoepeld in die dingen.

Bij de kliniek hebben ze vastgesteld dat er geen restschade is aan het been van vorig jaar, maar Monster doet heel stoer, maar eigenlijk, heel stiekem is hij niet zo'n held en in het lopen, en vooral in draf is hij wat onzeker. En met longeren krijgen we dus altijd een drafje dat eerst net niet lekker is en echt bijna niet rad, tot er gegaloppeerd is, paard is los en dan kan m normaal draven.

En in dit geval moest er dus in galop flink gebokt worden, want de fysio is weer geweest en dus is Monster los en bijzonder fris :') plus dat er een zeer eng, gevaarlijk dier was in de bosjes naast de baan :+ of een bakkabouter, daar ben ik niet zeker van. Maar er waren er meerdere, zoveel was duidelijk. Hij was erg, erg kijkerig, en vond het ook nodig om overal van te schrikken, maar dat doet hij alleen als hij goed los is.

Ik stond dus met knikkende knietjes, en waarom ik in Godsnaam op die idioten ga zitten elke keer is mij ook een raadsel, want ik ben helemaal niet zo'n held, en dat was het moment waarop ik er serieus over twijfelde mijn les af te zeggen. Maar aangezien bellen of appen bijzonder lastig is wanneer je een lijn in je hand hebt met daaraan een paard wat vrij hard gaat, en flink aan het stuiteren is, zag ik ook daar vanaf. En dus zat ik er 5 minuten later op en voelde me een idioot.

En zodra ik erop zat, veranderde Monster in een lam. Hij was lief, hij was braaf, en na een minuut of 5 besloot hij te proberen of je ook écht kon nageven, dus niet alleen verbinding zoeken, maar echt contact, en toen had ik ineens geen 200 gram maar iets meer in handen op beide kanten, en wat was hij zacht en kneedbaar en smakelijk.

En toen hebben we wat stuuroefeningen gedaan. En ook dat pakte Monster fijn op. Hij snapte wel de beenhulpen opeens niet meer :+ nageven én naar het been luisteren is reuze moeilijk namelijk :')
Omdat ik streng ben, moest hij daar wel naar luisteren van mij, en toen waren de bakkabouters ineens zomaar verdwenen. Hij was zó gefocust, zo op mij gericht, en zo, zo fijn.

Nog een klein drafje geprobeerd, en ook dat ging, en toen was Monster zo ontzettend happy en trots, dat ik het genoeg vond, en echt met een fantastisch gevoel afgestapt en een bijzonder blij paard nog lekker buiten gezet. Waar de bakkabouters ineens weer terug waren en een zot paard volledig uit zijn stekker ging. Volgens mij was hij een feestje aan het vieren.

Het doorrijden van Monster lijkt een groot feest te worden :D

pien_2010

Berichten: 43469
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:47

Ava wat een heerlijke update, super gaaf. Ik geniet met je mee.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 15:48

Thanks. Die grijns blijft de hele week denk ik :D Knap kind he :D

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:10

Wat heerlijk!!!

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 18:26

<3 ja echt <3 het was zo fijn <3

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:34

Avalanche schreef:
<3 ja echt <3 het was zo fijn <3


Het is gewoon opvoeding. Je hebt het zelf gedaan! Chapeau.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 18:47

Thanks <3 nu eens kijken waar we komen met dit paard. Ik wil er nu eerst goed de basis op zetten :)

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:14

Wow wat mooi om te lezen, ik krijg er gewoon zelf een grijns van op mijn gezicht :D

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 21:56

Thanks <3 ik sta ook gewoon zelf nog te stuiteren...... wat een verandering ook gewoon in dit paard...... <3