[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jeetje77

Berichten: 3473
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:02

Ik geniet gewoon vanaf achter mijn foon mee. Zo mooi om te de lezen. Je enthousiasme.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 23:29

Thanks <3 binnenkort eens iemand zo gek krijgen om te filmen :j

Ik had het daar met Daan al eens over, ik ben niet echt een longeur. Sommige mensen zijn daar echt fantastisch in, en ik zie de meerwaarde ervan absoluut, maar ik leef voor die mentale verandering in een paard.

Ik vind rijden geweldig. Ik lééf voor die connectie. Het moment waarop dat paard besluit dat je best een acceptabel figuur bent. En dat dan dat paard bedenkt dat het ook eigenlijk best leuk is om tijd met je door te brengen. Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat veiligheid zit in jouw verbinding met dat paard, mentaal en fysiek. Een paard dat zich met je verbonden weet, zal nooit een bedreiging voor je zijn.

Maar het moment dat je ze gaat rijden, en dat ze rijden het allerleukste vinden om samen met je te doen....... voor mij is dat het mooiste deel. Een paard wat enthousiast wordt van een zadel, zijn bit zelf inhapt, en zo, zo zijn best doet....... hoe mooi is dat, en rijden wordt dan zo ontzettend leuk om te doen......

Ik wil ze niet willen dwingen, en tot nu toe is dat nog elke keer gelukt. En ik ben helemaal niet anti hulpteugels, anti spoor, anti bit. Ik heb geen principes :')
Het zijn hulpmiddelen, en het gebruik ervan kan goed zijn of slecht. Een zweep is bij ons gewoon leuk speelgoed, handig hulpmiddel bij longeren, grappig ding bij rijden, en je kan ermee apporteren en de bekapper slaan :')

Waar we uitkomen? Geen flauw idee. Op dit moment geniet ik gewoon van elk moment samen, en elke keer dat ik weer een stukje vooruitgang zie.
Vandaag aan de longe een heel nette, echt voorwaartse draf, zuiver, en mooi in balans. En dat zijn momenten waar ik heel gelukkig van wordt.

Ik heb Monster erg geprezen voor die draf uiteraard, maar Monster lost dingen graag in galop op, want draf is niet de makkelijkste gang. Dus toen hij even uit balans was, maakte hij een overgang naar galop, om terug te komen in draf, en toen ineens echt heel leuk te gaan lopen *\o/*

Toen wel galop gevraagd en hem de hemel in geprezen, want oh oh wat doet hij het goed, en vooral doet hij zo zijn best <3 wat een paard kinders......

Ik heb de Jackpot gewonnen *\o/* *\o/* *\o/*

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:07

Ik vind het geweldig hoe jullie vooruit gaan en hoe je het allemaal opschrijft. Ik kan daar echt van genieten.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:46

Jouw verhaal van de verbinding deel ik. Een vriend gaat voor je. Paarden ook. Als ze dat voelen dat die verbinding echt en waarachtig is, zullen ze altijd binnen de lijntjes kleuren en nooit gevaarlijk zijn.
Fijn Ava.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 11:07

Dat is een ergernis van mij in de paardenwereld. We zijn zoveel uit angst bezig, bang dat er ongelukken gebeuren, bang dat paard gevaarlijk wordt..... die verbinding, dáár zit je veiligheid. Niet in die cap, bodyprotector of andere zaken.
Dat wil niet zeggen dat je ze niet moet gebruiken, maar wel beseffen dat het je alleen maar behoedt voor serieuze schade, niet voor gevaarlijke situaties.

Monster en ik hebben trouwens een dealtje gesloten. Hij vindt het niet leuk om buiten vast te staan, dus ik zadel hem nu in de box op. Dat vindt hij veel fijner, en dan is hij ook braaf :) zo makkelijk opgelost he die zaken :D

Vandaag heeft hij een vrije dag :) Gisteren en eergisteren gewerkt, dus dan mag het he :D dus we gaan een stukje wandelen vandaag en samen chillen en slobber eten. Monster eet slobber, ik vind het niet zo lekker haha.

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 20:42

Ik weet dat ik ga herhalen, maar het is gewoon echt zo genieten van hoe je jullie avontuurlijke reis beschrijft. En de veranderingen die Monster meemaakt, daar kan ik alleen maar dit op zeggen +:)+

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 20:48

Thanks <3 het is ook echt geweldig <3 echt, ik kan niets anders zeggen. Hij is zo'n ontzettend leuk, blij, speels paard ook gewoon....... en knuffelig <3

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:17

Is monster inmiddels niet toe aan een andere naam?

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 22:21

Liefje <3

Haha. Penny Pony.

Bandit }>

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:27

(b)Engeltje

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 23:00

Haha ja dat past wel idd :j dat is hij echt <3

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 23:12

Je schrijft ook zo leuk, je wordt echt mee gesleurd in je enthousiasme!

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 00:20

Thanks :D ik ben ook gewoon belachelijk blij :')

Vandaag zijn we heerlijk aan het chillen geweest. 100 meter gewandeld, stiekem gegraasd (mocht heel even van mij) snoep gegeten, kusjes gegeven, en dan nog even fijn gewoon naar buiten geweest en met de andere paarden neuzen (dat mag, over een hek wel) zijn grote liefde gezelschap gehouden, heerlijke slobber gegeten. Ik had hem extra lekker gemaakt met Kanzi appels en stukjes wortel en peer. Met warm water natuurlijk want dat is het allerlekkerst. En dan lekker met een dik pak stro en een flinke berg hooi in de box nog even samen. Uitgebreid poetsen (en daar moet je hard bij kreunen, want poetsen is heel heerlijk) nog even fysio oefeningen gedaan en toen nog heerlijk gezeten.

En zo zien onze vrije dagen eruit :j

Morgen gaan we weer iets doen. Ik weet alleen nog niet wat. Balkjes denk ik :j

Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 08:13

Had jij nog een partner? Krijgt die ook zoveel aandacht? _O-

Yavanna

Berichten: 2648
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 09:59

Het blijft leuk om jou en je Monster te volgen, je schrijft leuk..

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:58

Prairy schreef:
Had jij nog een partner? Krijgt die ook zoveel aandacht? _O-


_O- _O- Lig hier helemaal in een deuk. Volgens mij heeft Ava genoeg liefde voor nog een partner erbij als hij er al niet is. Dus is of komt helemaal goed. Maar je opmerking is wel erg grappig.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 16:24

Haha jawel hoor, liefde komen we hier niet tekort. Het mooie van liefde is dat als je het gaat delen, het alleen maar meer wordt <3 dus liefde is altijd over <3

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 04:13

Update:

Monster en ik hebben een functioneringsgesprek gehad.
Iets met een bit. Hij heeft namelijk bedacht dat hij die niet meer wil, en ik vind dat hij dat gewoon moet. Hoe onredelijk van mij :+

Yep tandarts is geweest, niets mis met de tandjes, geen haken, niks. Beetje bijgevijld en dat was dat. Weekje gewacht en dan weer terug trainen, en toen vertikte Monster het. Nu ging het de laatste maand af en toe wat moeilijker, maar eigenlijk steeds gewoon opgelost. Maar het zat me niet lekker.

Maar nu niet meer, en hij werd echt vervelend, dus ik was er klaar mee.
Probleem is ook dat Monster 1.75 is en ik een impressive 1.58, dus een logistiek probleem :+ want als hij zijn hoofd omhoog doet, kom ik er niet meer bij, met mijn respectabele lengte. Een trapje pakken is waanzin, want dat stapt hij natuurlijk gewoon weg, en dan sta je daar :')

Punt is, ik wil wel bitloos, heb ik totaal geen problemen mee, maar niet omdat ik iets niet op kan lossen. Iets met ego :+ En ik wil ook niet bitloos om een probleem uit de weg te gaan. Dat probleem moet eerst opgelost, en dan kunnen we verder kijken. En Monster wil helemaal niet bitloos, want ik heb wat bitloze zaken geprobeerd, zoals een sidepull, en een kaakgekruist systeem, en daar werd hij heel erg boos over.
Uiteindelijk vond ik wel dat hij de optoming moest verdragen, en dat hebben we dus ook gedaan, maar hij vindt het echt, echt niet fijn. Sperriem vindt hij ook niet fijn, maar hij kan hem wel om. Maar een bit vindt hij wel echt fijn, hij pakt hem ook gewoon als je niet oplet, en loopt hij ermee rond in zijn giechel.


En dus heb ik het deze keer op een andere manier opgelost. Ik heb het bit tegen zijn lippen gehouden tot hij ontspande, en toen de druk weggehaald. En dit herhaald tot hij zijn mond opendeed, en daarbij ontspannen was.
Dan zijn we een rondje gaan stappen, en terug hetzelfde gedaan, tot het hele hoofdstel erom zat, en dan met bit erin nog een rondje gestapt. Duurde uiteindelijk maar een half uurtje, maar steeds bevestigd dat druk echt helemaal niet erg is, en dat er echt een goede keuze is.

Slim paard ook, hij snapte het heel snel, en was toen erg opgelucht.

Het gekke is, hij heeft helemaal geen probleem met dat bit. Zodra dat erin zit, is het prima, en vindt hij het fijn. Hij heeft een probleem met druk. En ik vermoed dat het een soort trauma reactie is, en de stap om dan het bit ook te pakken op het moment dat ik het vraag, te groot is. En om die reden heb ik pressure and release gebruikt, zodat hij erachter komt, dat druk helemaal niet erg is, en dat je daarbij ook prima kunt ontspannen :)


Geëindigd met een heel blije Monster die héél veel kusjes gaf. Blijkbaar zat het hem hoog.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 08:51

Hij houdt je lekker bezig. Fijn opgelost.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 09:25

Ja veel ontstaat door negatieve associaties uit het verleden, mensen die inderdaad een bit er in "rammen", sperriem te strak, aansingelen te snel en strak en dan krijgen paarden een hekel aan dat soort druk. (terecht)

Dit was bij mij ook altijd het enige waar ik een beloning voor gebruikte, paarden met zulke associaties zelf het bit in laten happen en daarna belonen met wat lekkers en dan wordt dat de nieuwe veel leukere associatie.

Rocamor

Berichten: 10903
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:01

Kan het niet zijn dat hij elders in het lichaam nu ergens wat last heeft? En dat het bit weigeren niet zo zeer om het bit gaat, maar wellicht om iets anders aan te duiden?

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 11:14

Dit paard is zo grondig door de molen geweest dat we dat meteen zouden weten. Het is wat Elisa zegt idd.

Plus dat je dan ook niet een opgelucht paard hebt als dit klaar is.......

Dank Pien <3 t is toch wat met m.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:09

Je hebt het weer prachtig beschreven. Je zou echt eens een boek moeten gaan schrijven! :j

Wat betreft het bit....Ik dacht dat je er al eerder problemen mee hebt gehad en het heel goed opgelost was? Dat het nu weer begint is denk toch een teken dat er weer iets veranderd is?

En wat Rocamor zegt...het kan altijd. Ik heb ook zo'n speciaal dier en na veel therapeuten bleken er toch nog dingen die niet goed waren.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 13:27

manubres schreef:
Wat betreft het bit....Ik dacht dat je er al eerder problemen mee hebt gehad en het heel goed opgelost was? Dat het nu weer begint is denk toch een teken dat er weer iets veranderd is?

Ik denk dat het niet goed opgelost is, althans niet compleet omdat het probleem al een aantal keren teruggekomen is. Het is steeds minder heftig, maar komt wel terug. Dus ik denk dat de oplossing van toen geen oplossing was. Imo te vrijblijvend, en paard moet ook leren dat er soms gewoon geluisterd moet worden. Dat is geen kritiek op Amable, want ik ben ervan overtuigd dat Monster toen ook gewoon niet toe was aan deze methode.

En nee, er is niets mis met de mond, de tandarts is 2 weken geleden geweest, dus dat had ik geweten. Paard is nog steeds onder behandeling van de fysio (wel veel minder frequent, maar ook nog vrij recent) dus als er wat was geweest, hadden we dit geweten. Overigens is de fysio verbonden aan de kliniek, dus als er iets is, gaan we onderzoeken.
Plus dat als er iets mis was geweest, hadden we een pijnreactie gezien, maar dat is volledig tegenstrijdig met een paard dat volledig ontspannen is zodra het bit er in zit, en ook in het werk actief en nageeflijk is, en door het hele lijf heen loslaat. Dus nee, dat strookt niet met mijn ervaringen.

En ook niet met mijn ervaringen door de jaren heen. Heel veel mensen gaan er vanuit dat ergens iets fysieks achter zit, en in 95% van de gevallen is dat niet het geval, en is het of de ruiter die het probleem veroorzaakt, of de manier waarop ermee omgegaan wordt.

Wat goed is, is goed. Dit is een gedragsprobleem wat ik nu hopelijk voor eens en altijd oplos, door een andere methode toe te passen. En dit is precies waarom ik niet aan een methode vasthou.

Mijn theemuts had een probleem met opstappen, en dan vooral met het krukje zelf. Dan kan je heel lief gaan doen, je kan ook net zolang dat krukje naast haar neer zetten, dat ze beseft dat dat krukje niets doet, en dat het krukje geen probleem is. Eens dat klaar was, kon ik zonder probleem opstappen.

Aan het eind van de dag is het uiteraard een paard met een verleden, maar je moet wel wat gaan doen.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 14:36

Elisa2 schreef:
Ja veel ontstaat door negatieve associaties uit het verleden, mensen die inderdaad een bit er in "rammen", sperriem te strak, aansingelen te snel en strak en dan krijgen paarden een hekel aan dat soort druk. (terecht)

Dit was bij mij ook altijd het enige waar ik een beloning voor gebruikte, paarden met zulke associaties zelf het bit in laten happen en daarna belonen met wat lekkers en dan wordt dat de nieuwe veel leukere associatie.

Dit is exact wat het is.
En om die reden heb ik dit ook gedaan, op een manier die ook werkt als paard daar weer in terugvalt. Terugvallen naar een trauma response is te verwachten. En je kan natuurlijk blijven zeggen: paard heeft dit en dat meegemaakt en daarom doet hij zo, maar soms is het ook gewoon goed om te zeggen: dit gedrag is gewoon niet oké, is niet wat ik van je wil. En dat is best hard, maar het werkt wel.

Met mensen ook. Je kunt jaren in therapie gaan, is heel goed, maar er komt een moment dat je moet zeggen: dit was mijn verleden, maar het is níet mijn toekomst en actief aan de slag om gedrag om te buigen. En wat je dan ziet is dat het ook echt helpt in de verwerking. Gedrag is geïnformeerd door emotie, maar andersom ook. Door bepaald gedrag kun je ook ergens in blijven hangen.

Trauma is bij paarden iets wat zich manifesteert in het lichaam, en daarom werkt osteopathie, en massage ook heel goed bij paarden met trauma, want spanning loslaten = trauma loslaten. Dat is in dit geval ook de reden dat ik ervan overtuigd ben dat nu doorpakken het beste is. Ik weet wat er wel en niet aan de hand is in het lijf, ik weet dat het lijf gewoon goed is, maar dat er in het koppie soms nog wel het een en ander gebeurt. En de beste manier om dat los te gaan laten is soms ook gewoon aan het werk zetten.

Hetzelfde als wat ik deed met dat been. We weten dat het linkervoorbeen gewoon goed is, foto's en scans zijn daar het bewijs voor. Het paard wist dat niet. Wat ik dan doe is laten ervaren dat er ook echt niets aan de hand is, waardoor het vertrouwen groeit. Maar als ik blijf emmeren en rommelen en peuteren, krijgt paard steeds weer de bevestiging dat er een probleem is, en dat is precies wat ik niet wil.